ID.nl logo
Beginnen met zwemmen, zo doe je dat
Gezond leven

Beginnen met zwemmen, zo doe je dat

Zwemmen is een van de beste sporten die je kunt gaan doen, wat je uiteindelijke doel ook is. Je traint zo ongeveer elke spier in je lichaam, en omdat je het op relatief lage intensiteit doet, verbrand je razendsnel vet. Maar hoe begin je met zwemmen, en wat heb je nodig? ID.nl legt het uit.

🍎 Wil je een paar kilo kwijt? Kijk dan in ons Afvaldossier vol artikelen over gezonde voeding, beweging en sporten, maar ook over apps, gadgets en connected health-apparaten. 🍎

In dit artikel leggen we je uit hoe je kunt beginnen met zwemmen als onderdeel van je beweegpatroon. We kijken naar 🏊 De beste zwemslag 🏊 De juiste uitrusting 🏊 Slimme apparaten waarmee je je prestaties kunt bijhouden 🏊 Hoe lang je zwemsessie moeten zijn.

Ook interessant voor jou: Afvallen en sporten met behulp van je Apple Watch: deze tips helpen jou!

Zwemmen is een van de weinige duursporten waarbij je ook nog eens spiermassa opbouwt, en dat over je hele lichaam. Natuurlijk je armen en schouders, maar ook de rest van je bovenlichaam, buik, billen en benen moeten flink aan het werk. Bovendien is zwemmen een van de minst blessuregevoelige sporten: als het goed is kun je niet omvallen, je nergens tegenaan stoten en je niet vertillen. Ideaal, dus. Maar waar moet je beginnen?

Welke zwemslag moet je kiezen?

Ook als je allang je zwemdiploma hebt, moet je niet verwachten dat je zomaar even vijftig baantjes borstcrawl zwemt. Zwemmen is een zware sport, zelfs als je het rustig aan doet. Begin dus vooral met de schoolslag, en kijk hoe het gaat. Heb je energie over? Dan kun je wat gaan afwisselen: heen schoolslag, en terug borstcrawl. Tussendoor even op je rug naar de overkant is ook heerlijk om de druk even van je spieren te halen.

Het gaat even duren, maar binnen een paar weken of maanden kun je zo drie kwartier tot een uur heen-en-weren zonder dat je hoeft te pauzeren. Heb je nog steeds energie over? Vlinderslag staat alom bekend als de zwaarste slag van allemaal, omdat je een groot deel van je lichaam boven het water uit laat springen. Niet voor beginners, wel heel gaaf om na een tijdje eens te proberen.

©Stevica Mrdja

Wat is de beste outfit om in te zwemmen?

Goedbeschouwd hoef je je natuurlijk alleen maar aan de regels van het zwembad te houden. Dat wil zeggen: zwemkleding aan. Maar daar valt nog wel wat op af te dingen. Natuurlijk staat zo’n fleurige bikini met touwtjes en tierelantijntjes hartstikke leuk, en zo’n wijde zwembroek zit erg lekker. Als je echter serieus gaat zwemmen, moet je je outfit misschien even heroverwegen.

Voor vrouwen is een eendelig badpak de logische keuze. Dat geeft de minste weerstand in het water, en zwemmen is natuurlijk weinig meer dan een wedstrijdje weerstand overwinnen. Mannen kunnen het af met de welbekende Speedo, maar een strakke broek tot je knieën is ook helemaal prima.

Een badmuts is ook zeker geen overbodige luxe. Vooral als je lang haar hebt, houdt een badmuts je coupe mooi in een knotje. Bovendien is het chloor dat het zwembad schoon houdt sowieso niet zo goed voor je haardos. Met een badmuts houd je je haar gezond.

Investeer ook in een goede duikbril. Ook als je niet meteen van plan bent de hele tijd met je hoofd onder water te liggen, kan het vervelend zijn als medezwemmers continu in je gezicht spetteren. En je kunt hem maar hebben voor als je wél gaat crawlen. Verder zou je ook nog kunnen denken aan een snorkel en flippers.

©Monkey Business Images - stock.adobe.com

Je zwemprestaties bijhouden

Je outfit is klaar, maar je bent er nog niet helemaal. Althans, als je achteraf ook wil weten hoe je presteert. Je kunt natuurlijk de klok in het zwembad in de gaten houden en één voor één je baantjes tellen, maar we verklappen alvast dat dát niet gaat lukken.

Als je echt alles uit je zwemsessie wil halen, is een fitnesstracker of smartwatch onmisbaar. Die apparaten zijn er in alle soorten en maten..

Afvallen: met deze tech-gadgets ...

vliegen de kilo's eraf

Zwem-bandje

Nee, we bedoelen geen opblaasbaar drijfkussentje, maar een gewoon sportbandje. Er zijn namelijk bandjes die speciaal zijn gemaakt om mee te zwemmen. Ze zijn natuurlijk sowieso waterdicht, maar ze hebben een paar andere leuke functies. Zo hebben sommige trackers zelf door hoe lang een baan is, al kun je dat bij andere apparaten ook prima zelf instellen. Als je niet te veel wil uitgeven, is zo’n onderwaterpolsbandje ideaal.

Fitnesstracker

Fitnesstrackers zijn niet speciaal gemaakt om te zwemmen, maar vaak hebben ze er wel de functies voor. Het belangrijkste is natuurlijk dat een tracker waterdicht moet zijn. Als we de internationale standaard nemen, de IP-rating, let er dan op dat het tweede cijfer achter de letters IP een 7 of 8 is, dan kun je met een gerust hart het water in springen. Waterdichte fitnesstrackers hebben vaak een (al dan niet automatische) functie voor het opnemen van zwemsessies, compleet met banenteller, tijdopname en hartslagmeter. Zo hou je precies in de gaten hoe snel je vooruitgaat, zowel in het water als met je trainingen.

Smartwatch

Als je in het bezit bent van een echte uitgebreide smartwatch – en die smartwatch kan onder water – houdt niets je tegen om ‘m te gebruiken als je gaat zwemmen. Vaak staan er al apps of functies op de smartwatch waarmee je je zwemsessie goed kunt bijhouden. Het grote voordeel van een smartwatch is dat je hem sowieso al om hebt, dus je hoeft er niets extra’s voor mee te nemen.

©Anastasiia Krivenok - stock.adobe.com

Wanneer en hoe lang?

Zwemmen is niet de goedkoopste sport, helemaal niet met de huidige energieprijzen (want het kost wat hoor, zo'n zwembad op temperatuur houden - en dat zie je waarschijnlijk terug in de prijzen van je kaartje) dus maak er vooral het beste van als je er bent. Je kunt natuurlijk even een halfuurtje knallen, maar een uur of zelfs nog langer rustig aan naar de overkant en terug is erg goed voor de vetverbranding.

Wannéér je gaat zwemmen is een keuze die je zelf moet maken, maar we willen best een balletje opgooien. ’s Avonds is namelijk de populairste tijd, omdat veel mensen dan klaar zijn met hun werk en hebben gegeten. Leuk, maar dan is het dus ook behoorlijk druk in het zwembad. Misschien voel je je daar hartstikke prettig bij, maar als je liever een rustiger tijdstip kiest, is ’s middags overdag (als het kan, natuurlijk) of ’s ochtends vroeg een goed idee.

Dat laatste heeft als bijkomend voordeel dat je al een fijne workout hebt gehad voor je aan je dag begint, iets wat door vrijwel alle medici als een goed idee gezien wordt. Je voelt je fit, je bent fris, en je lichaam én geest zijn alvast lekker op gang.

Voedsel en afvallen

Voedsel is altijd belangrijk als je gaat sporten, maar bij zwemmen is het een klein beetje tricky. Zwemmen op een te volle maag is namelijk niet zo slim, en de kramp die je kunt krijgen kan zelfs gevaarlijk zijn. Houd het dus bij een lichte maaltijd voordat je gaat zwemmen. Yoghurt met granola en wat fruit is een goed idee, of een paar licht belegde boterhammen. Een half bordje pasta van de dag ervoor werkt ook prima. Zorg dat je jezelf in elk geval niet ongans eet voor je het water in duikt.

Ga je juist zwemmen om af te vallen? Goede keuze! Omdat je bij zwemmen bijna al je spieren gebruikt, en op een relatief lage intensiteit, is het uitermate geschikt om gewicht te verliezen. Houd dan wel rekening met wat je voor en na je zwempartijtje eet: je wil natuurlijk niet voor niks in het water liggen.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.