ID.nl logo
Wanneer moet je de cv-ketel vervangen?
Energie

Wanneer moet je de cv-ketel vervangen?

Je hebt nog de tijd om over te stappen naar een meer duurzaam verwarmingssysteem, maar er zijn uitzonderingen. Hoe weet je dat je aardgasketel om zijn laatste benen loopt? Waar moet je op letten om er op tijd bij te zijn?

Het kabinet heeft besloten dat huishoudens vanaf 2026 geen nieuwe cv-ketel meer mogen kopen. Dat betekent uiteraard niet dat je ouwe trouwe gasketel meteen naar het schroot moet. In dit artikel lees je: Welke uitzonderingen er zijn | Wat een hybride ketel voor je kan betekenen | Waar je op moet letten als je nog een traditionele ketel hebt!

Lees ook: Hybride-warmtepompen, de cv-ketel als back-up

Na 1 januari 2026 kun je je cv-ketel, op enkele uitzonderingen na, niet langer vervangen door een gelijkaardige gasketel. Je kunt er dus voor kiezen om het huis verder warm te stoken met de huidige ketel. Om te vermijden dat je binnenkort halsoverkop een alternatief moet zoeken is het belangrijk om de symptomen te herkennen van een verwarmingsketel die op zijn laatste benen loopt.

Ook interessant: Aanpassing regels warmtepomp vanaf 2026

Uitzonderingen

Theoretisch kun je nog tot 2050 rustig gebruikmaken van je aardgasketel — als die het wonder boven wonder tot dan zou overleven. En er zijn uitzonderingen. Nieuwe wijken die worden aangesloten op een warmtenet hebben geen cv-ketel meer nodig. Bovendien heeft minister De Jonge uitgelegd dat het bij gestapelde appartementen vaak te ingewikkeld is om warmtepompen te installeren. Die gebouwen, samen met huizen met een monumentale status vormen de uitzonderingen op de regel. Zij mogen dus verder nieuwe gasketels installeren.  

Koelen, verwarmen: een mobiele airco kan het allemaal!

Goedkoper dan een cv-ketel en overal te gebruiken

In de nabije toekomst vooral hybride

“Hoe verwarm ik dan mijn huis?” zullen veel mensen zich afvragen. We moeten met zijn allen uitkijken naar een duurzamer alternatief. Voor heel veel huishoudens zal dat een hybride warmtepomp worden. Dat is de combinatie van een cv-ketel, in dit geval een nieuwe gasketel, met een warmtepomp. De energie voor de verwarming van de woning zal in de eerste plaats van de warmtepomp komen, maar als de warmtevraag te hoog wordt dan springt de cv-ketel bij. Is je woning optimaal geïsoleerd dan kun je ook kiezen voor een volledig elektrische warmtepomp.  

Nog voor 2026 een nieuwe gasketel

Helaas zijn sommige woningen zo gebrekkig geïsoleerd dat zelfs een (hybride) warmtepomp nauwelijks besparing zou opleveren. Dat de vertrouwde cv-ketel op z’n retour is, wil niet zeggen dat je de komende twee jaar geen nieuwe cv-ketel mag aanschaffen. Als je huidige cv-ketel aan vervanging toe is dan kun je de aanschaf van een warmtepomp zo lang mogelijk uitstellen, door nog voor 2026 een andere gasketel laten installeren. In dat geval neem je het er voor lief bij dat je voor verwarming en warm water volledig afhankelijk blijft van de sterk fluctuerende gasprijs. 

PROGRAMMA AARDGASVRIJE WIJKEN Denk je aan een nieuwe ketel, ga dan in de eerste plaats na of er plannen bestaan om jouw wijk gasvrij te maken. Verschillende gemeenten nemen namelijk deel aan het Programma Aardgasvrije Wijken . De overheid stelt 435 miljoen euro ter beschikking aan gemeenten om huizen beter te isoleren, om op een warmtenet aan te sluiten en om zuinige installaties te voorzien. Het zou jammer zijn als je zelf investeert in een nieuw verwarmingssysteem terwijl de gemeente van plan is hetzelfde te doen.

©Matteo Girelli

Symptomen

Vervang jouw cv-ketel op tijd en neem niet het risico dat je midden in de winter zonder verwarming en warm water komt te zitten. Je moet hem dan vaak snel laten repareren en prijzige onderdelen laten vervangen. Let dus op de volgende signalen: 

  • Ga na wanneer de ketel geplaatst is en let op de leeftijd. Een gemiddelde premium ketel gaat 15 jaar tot 20 jaar mee. Budgetmodellen hebben een levensduur tussen 12 en 15 jaar. Hoe dan ook, de kans wordt iedere jaar kleiner dat je na 15 jaar ontsnapt aan defecten, of dat hij zijn hoog rendement behoudt. Heeft je ketel die leeftijd, neem dan rustig de tijd om uit te kijken naar alternatieven, vraag offertes en win advies in van een installateur.

  • Het verbruik gaat spectaculair omhoog. Tijdens de laatste levensjaren van een cv-ketel gaat het rendement achteruit. Toen je de nieuwe ketel aanschafte kon die 90 of zelfs 95 procent van de verbranding omzetten in nuttige energie. Dit rendement daalt naar 70 procent, 40 procent of zelfs veel lager in extreme gevallen. Dat vertaalt zich in minder comfort voor een hogere energierekening. Je ketel is misschien niet echt stuk, maar hij verbruikt onredelijk veel energie. Een warmtepomp gebruikt in de herfst van zijn levensduur drie tot vier keer zoveel stroom om je huis warm te stoken.

©M. Schuppich

  • Er zijn regelmatig kleine problemen. Hoe ouder de ketel hoe hoger de kans op defecten. Dat is geen pretje vooral tijdens de wintermaanden als de verwarmingsmonteurs het druk hebben. Tapwater dat niet of onvoldoende opwarmt, radiatoren die nauwelijks warm worden, een lek in de boiler. Als dat vaker voorkomt, is het tijd om de knoop door te hakken. 

  • De verwarming valt af en toe uit. Wanneer je geen warm water en geen verwarming meer hebt, betekent dat meestal dat de ketel een vergrendelde storing heeft. Soms is het probleem verholpen door het toestel te resetten. Als dit vaker voorkomt, is dit een van de eerste signalen dat de ketel zijn beste tijd heeft gehad. 

  • Je hoort ongewone geluiden in de verwarming. Meestal worden die geluiden gewoon veroorzaakt door lucht in het verwarmingssysteem. Door de installatie te ontluchten is dit probleem snel verholpen. Ook een te lage waterdruk kan hiervan de oorzaak zijn. Weet je zeker dat de druk of lucht niet de oorzaak is, dan moet je contact nemen met een vakman, want dit kan erop wijzen dat er iets mis is met de circulatiepomp of de ketel. Maakt de ketel een brommend of hard, zoemend geluid? Dan kan de pakking of transformator kapot zijn. 

GEEN PANIEK BIJ DEFECT EXPANSIEVAT Het expansievat dat stuk is waaruit water lekt of waardoor de druk wegvalt, is geen reden om een nieuwe ketel te kopen. Net zomin als een circulatiepomp die moet vervangen worden. De reparatiekosten van deze elementen vallen meestal mee. Trouwens een expansievat gaat gemiddeld 7 jaar mee, de levensduur is veel korter dan die van de gasketel. Een circulatiepomp wordt doorgaans om de 15 tot 20 jaar vervangen.

Hybrid Ready cv-ketel

Als je woning nog niet optimaal geïsoleerd is en de cv-ketel op zijn laatste benen loopt, dan doe je er verstandig aan om voor 2026 een cv-ketel Hybrid Ready te laten installeren. Die ketel is zuinig én hij is geschikt om samen te werken met de hybride warmtepomp. Dat hoeft niet meteen, je kunt die later nog toevoegen. Zo’n nieuwe cv-ketel in combinatie met een hybride warmtepomp is meteen een flinke investering. Met een Hybrid Ready-ketel schaf je eerst de cv-ketel aan en later kun je die gemakkelijk koppelen aan een hybride warmtepomp. Op die manier spreid je de investering over meerdere jaren. 

Meer weten? Lees dan ook: Het expansievat als drukbuffer

Snelle bespaartip: check de circulatiepomp van je verwarmingsinstallatie


▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.