ID.nl logo
Wanneer moet je de cv-ketel vervangen?
© gianni - stock.adobe.com
Energie

Wanneer moet je de cv-ketel vervangen?

Je hebt nog de tijd om over te stappen naar een meer duurzaam verwarmingssysteem, maar er zijn uitzonderingen. Hoe weet je dat je aardgasketel om zijn laatste benen loopt? Waar moet je op letten om er op tijd bij te zijn?

Het kabinet heeft besloten dat huishoudens vanaf 2026 geen nieuwe cv-ketel meer mogen kopen. Dat betekent uiteraard niet dat je ouwe trouwe gasketel meteen naar het schroot moet. In dit artikel lees je: Welke uitzonderingen er zijn | Wat een hybride ketel voor je kan betekenen | Waar je op moet letten als je nog een traditionele ketel hebt!

Lees ook: Hybride-warmtepompen, de cv-ketel als back-up

Na 1 januari 2026 kun je je cv-ketel, op enkele uitzonderingen na, niet langer vervangen door een gelijkaardige gasketel. Je kunt er dus voor kiezen om het huis verder warm te stoken met de huidige ketel. Om te vermijden dat je binnenkort halsoverkop een alternatief moet zoeken is het belangrijk om de symptomen te herkennen van een verwarmingsketel die op zijn laatste benen loopt.

Ook interessant: Aanpassing regels warmtepomp vanaf 2026

Uitzonderingen

Theoretisch kun je nog tot 2050 rustig gebruikmaken van je aardgasketel — als die het wonder boven wonder tot dan zou overleven. En er zijn uitzonderingen. Nieuwe wijken die worden aangesloten op een warmtenet hebben geen cv-ketel meer nodig. Bovendien heeft minister De Jonge uitgelegd dat het bij gestapelde appartementen vaak te ingewikkeld is om warmtepompen te installeren. Die gebouwen, samen met huizen met een monumentale status vormen de uitzonderingen op de regel. Zij mogen dus verder nieuwe gasketels installeren.  

Koelen, verwarmen: een mobiele airco kan het allemaal!

Goedkoper dan een cv-ketel en overal te gebruiken

In de nabije toekomst vooral hybride

“Hoe verwarm ik dan mijn huis?” zullen veel mensen zich afvragen. We moeten met zijn allen uitkijken naar een duurzamer alternatief. Voor heel veel huishoudens zal dat een hybride warmtepomp worden. Dat is de combinatie van een cv-ketel, in dit geval een nieuwe gasketel, met een warmtepomp. De energie voor de verwarming van de woning zal in de eerste plaats van de warmtepomp komen, maar als de warmtevraag te hoog wordt dan springt de cv-ketel bij. Is je woning optimaal geïsoleerd dan kun je ook kiezen voor een volledig elektrische warmtepomp.  

Nog voor 2026 een nieuwe gasketel

Helaas zijn sommige woningen zo gebrekkig geïsoleerd dat zelfs een (hybride) warmtepomp nauwelijks besparing zou opleveren. Dat de vertrouwde cv-ketel op z’n retour is, wil niet zeggen dat je de komende twee jaar geen nieuwe cv-ketel mag aanschaffen. Als je huidige cv-ketel aan vervanging toe is dan kun je de aanschaf van een warmtepomp zo lang mogelijk uitstellen, door nog voor 2026 een andere gasketel laten installeren. In dat geval neem je het er voor lief bij dat je voor verwarming en warm water volledig afhankelijk blijft van de sterk fluctuerende gasprijs. 

PROGRAMMA AARDGASVRIJE WIJKEN Denk je aan een nieuwe ketel, ga dan in de eerste plaats na of er plannen bestaan om jouw wijk gasvrij te maken. Verschillende gemeenten nemen namelijk deel aan het Programma Aardgasvrije Wijken . De overheid stelt 435 miljoen euro ter beschikking aan gemeenten om huizen beter te isoleren, om op een warmtenet aan te sluiten en om zuinige installaties te voorzien. Het zou jammer zijn als je zelf investeert in een nieuw verwarmingssysteem terwijl de gemeente van plan is hetzelfde te doen.

©Matteo Girelli

Symptomen

Vervang jouw cv-ketel op tijd en neem niet het risico dat je midden in de winter zonder verwarming en warm water komt te zitten. Je moet hem dan vaak snel laten repareren en prijzige onderdelen laten vervangen. Let dus op de volgende signalen: 

  • Ga na wanneer de ketel geplaatst is en let op de leeftijd. Een gemiddelde premium ketel gaat 15 jaar tot 20 jaar mee. Budgetmodellen hebben een levensduur tussen 12 en 15 jaar. Hoe dan ook, de kans wordt iedere jaar kleiner dat je na 15 jaar ontsnapt aan defecten, of dat hij zijn hoog rendement behoudt. Heeft je ketel die leeftijd, neem dan rustig de tijd om uit te kijken naar alternatieven, vraag offertes en win advies in van een installateur.

  • Het verbruik gaat spectaculair omhoog. Tijdens de laatste levensjaren van een cv-ketel gaat het rendement achteruit. Toen je de nieuwe ketel aanschafte kon die 90 of zelfs 95 procent van de verbranding omzetten in nuttige energie. Dit rendement daalt naar 70 procent, 40 procent of zelfs veel lager in extreme gevallen. Dat vertaalt zich in minder comfort voor een hogere energierekening. Je ketel is misschien niet echt stuk, maar hij verbruikt onredelijk veel energie. Een warmtepomp gebruikt in de herfst van zijn levensduur drie tot vier keer zoveel stroom om je huis warm te stoken.

©M. Schuppich

  • Er zijn regelmatig kleine problemen. Hoe ouder de ketel hoe hoger de kans op defecten. Dat is geen pretje vooral tijdens de wintermaanden als de verwarmingsmonteurs het druk hebben. Tapwater dat niet of onvoldoende opwarmt, radiatoren die nauwelijks warm worden, een lek in de boiler. Als dat vaker voorkomt, is het tijd om de knoop door te hakken. 

  • De verwarming valt af en toe uit. Wanneer je geen warm water en geen verwarming meer hebt, betekent dat meestal dat de ketel een vergrendelde storing heeft. Soms is het probleem verholpen door het toestel te resetten. Als dit vaker voorkomt, is dit een van de eerste signalen dat de ketel zijn beste tijd heeft gehad. 

  • Je hoort ongewone geluiden in de verwarming. Meestal worden die geluiden gewoon veroorzaakt door lucht in het verwarmingssysteem. Door de installatie te ontluchten is dit probleem snel verholpen. Ook een te lage waterdruk kan hiervan de oorzaak zijn. Weet je zeker dat de druk of lucht niet de oorzaak is, dan moet je contact nemen met een vakman, want dit kan erop wijzen dat er iets mis is met de circulatiepomp of de ketel. Maakt de ketel een brommend of hard, zoemend geluid? Dan kan de pakking of transformator kapot zijn. 

GEEN PANIEK BIJ DEFECT EXPANSIEVAT Het expansievat dat stuk is waaruit water lekt of waardoor de druk wegvalt, is geen reden om een nieuwe ketel te kopen. Net zomin als een circulatiepomp die moet vervangen worden. De reparatiekosten van deze elementen vallen meestal mee. Trouwens een expansievat gaat gemiddeld 7 jaar mee, de levensduur is veel korter dan die van de gasketel. Een circulatiepomp wordt doorgaans om de 15 tot 20 jaar vervangen.

Hybrid Ready cv-ketel

Als je woning nog niet optimaal geïsoleerd is en de cv-ketel op zijn laatste benen loopt, dan doe je er verstandig aan om voor 2026 een cv-ketel Hybrid Ready te laten installeren. Die ketel is zuinig én hij is geschikt om samen te werken met de hybride warmtepomp. Dat hoeft niet meteen, je kunt die later nog toevoegen. Zo’n nieuwe cv-ketel in combinatie met een hybride warmtepomp is meteen een flinke investering. Met een Hybrid Ready-ketel schaf je eerst de cv-ketel aan en later kun je die gemakkelijk koppelen aan een hybride warmtepomp. Op die manier spreid je de investering over meerdere jaren. 

Meer weten? Lees dan ook: Het expansievat als drukbuffer

Snelle bespaartip: check de circulatiepomp van je verwarmingsinstallatie


Vraag een offerte aan voor cv-ketels:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.