ID.nl logo
Welke soorten zonnepanelen zijn er?
© Anna Czapnik
Energie

Welke soorten zonnepanelen zijn er?

Het laten plaatsen van zonnepanelen is geen kleine investering. Daarom is het slim om je vooraf goed in te lezen over de mogelijkheden. In dit artikel vertellen we je welke soorten zonnepanelen er zijn. Zo kun je een weloverwogen keuze maken, zodat je het type zonnepaneel kiest dat het best bij jouw situatie past.

Na het lezen van dit artikel heb je een goed beeld van:

Het soort zonnepaneel dat je kiest, heeft invloed op de kosten van de panelen en de installatie ervan, maar bepaalt ook hoe de panelen er op het dak uitzien en hoe ze presteren. Uit de volgende smaken kun je kiezen.

☀ Ook aan de zonnepanelen?

Kieskeurig.nl helpt je bij de oriëntatie!

Monokristallijn vs. polykristallijn

In je zoektocht naar zonnepanelen kom je ongetwijfeld de woorden ‘monokristallijn’ en ‘polykristallijn’ tegen. Dat zijn de meest gangbare panelen om op het dak van je huis te leggen. Het verschil tussen deze panelen zit 'm vooral in de manier waarop ze gemaakt worden. Daarnaast geven ze je huis een andere uitstraling.

Monokristallijn wordt gemaakt uit één stuk silicium. Je herkent deze panelen dan ook aan de uniforme zwarte kleur van de zonnecellen. Monokristallijne zonnepanelen zijn doorgaans iets efficiënter dan die van polykristallijn. Op hete zomerdagen met een felle zon presteren ze weer minder goed omdat ze gevoeliger zijn voor warmte.

Als het frame en de achterplaat van de zonnepanelen zwart zijn in plaats van het standaard grijze metaal, spreken we van full black-panelen. De volledig zwarte kleur zorgt ervoor dat de zonnepanelen een stuk minder opvallen op het dak en ook rustiger ogen. Al dat zwart zorgt er wel voor dat de panelen warmer worden. Dat resulteert in minder opbrengst bij dezelfde hoeveelheid zonlicht. Voor een mooier dak lever je dus een beetje efficiëntie in. 

Ook lezen: Zonnepanelen en een dynamisch energiecontract: hoe werkt salderen?

Bij polykristallijne panelen bestaan de zonnecellen juist uit meerdere siliciumkristallen. De panelen zijn meestal niet zwart maar blauw van kleur. Dat zorgt ervoor dat de panelen meer opvallen, en al helemaal bij een huis met rode dakpannen.

Redenen om voor monokristallijne of polykristallijne zonnepanelen te kiezen is voornamelijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Monokristallijn wordt door de iets hogere efficiëntie vaak gekozen door huishoudens met een relatief hoog stroomverbruik of bij woningen met weinig ruimte op het dak. 

Benieuwd of jouw dak geschikt is voor zonnepanelen? We leggen je uit waar je op moet letten.

©Petair

Dunne-film/amorfe zonnepanelen

Hoewel monokristallijn en polykristallijn het meest voorkomen, zijn er ook andere soorten panelen beschikbaar, zoals amorfe zonnepanelen. Deze worden ook wel dunne-film-zonnepanelen genoemd. Bij dit type wordt geen gebruikgemaakt van kristallijne silicium, maar van amorfe silicium. De structuur van het materiaal verschilt. Amorfe zonnepanelen zijn flexibeler, dunner en bovendien makkelijker te produceren. Daartegenover staat dat ze minder efficiënt zijn dan monokristallijne en polykristallijne panelen. 

Amorfe zonnepanelen hebben lagere aankoop- en installatiekosten. Ze zijn dan ook makkelijker te transporteren. De energieopbrengst ligt echter een stuk lager dan bij monokristallijne en polykristallijne zonnepanelen. Op daken van huizen worden dunne-film zonnepanelen zodoende minder vaak gebruikt. Wel zijn deze lichtgewicht zonnepanelen een praktische keuze voor boten en constructies die weinig gewicht kunnen dragen.

Laat je hier informeren over de beste oplossing voor jouw woning!

Glas-folie vs. glas-glas

Traditionele zonnepanelen zijn doorgaans glas-folie-zonnepanelen. De bovenste laag van het paneel bestaat uit glas en de onderste laag uit een kunststof folie. Bij glas-glas-zonnepanelen zijn zowel de boven- als de onderkant van glas. Hierdoor zijn de panelen beter beschermd tegen vocht, lucht en vuil. Glas degradeert bovendien minder snel dan kunststof. Glas-glas-zonnepanelen hebben dan ook een langere levensduur dan glas-folie-panelen. 

Ook lezen: Zonnepanelen en de salderingsregeling: nu en straks

Het plaatsen van glas-glas-zonnepanelen is momenteel nog vrij prijzig. Doordat er meer glas nodig is, zijn de materiaalkosten hoger. Ook is het productieproces complexer en vanwege het hogere gewicht moet er extra moeite worden gedaan voor en door installateurs om binnen de arbo-regels te blijven. Toch kunnen glas-glas-zonnepanelen ondanks de hogere prijs een interessante keuze zijn. Op de langere termijn kunnen ze namelijk een hogere opbrengst leveren dan glas-folie-zonnepanelen.

Tweezijdige (bifacial) zonnepanelen

Waar doorgaans alleen de bovenzijde van een zonnepaneel wordt gebruikt om stroom op te wekken, zijn er ook zonnepanelen die dat aan beide kanten kunnen. Deze worden tweezijdige of bifacial zonnepanelen genoemd. 

Met tweezijdige zonnepanelen kan meer stroom worden opgewekt. Een bifacial zonnepaneel is echter alleen nuttig als het zonlicht daadwerkelijk beide zijden van het paneel kan bereiken. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer er licht op het paneel wordt weerkaatst, zoals op het water of bij een witte ondergrond. De panelen zijn in elke richting en elke hellingshoek te plaatsen. 

Bifacial zonnepanelen zijn voornamelijk interessant voor huizen met een plat dak of wanneer je een grote tuin of weiland hebt. Op een schuin dak zijn deze panelen minder geschikt, omdat ze dan slechts een minimale extra opbrengst opleveren. 

Ook lezen: Kijk nu de interactieve kennissessie over zonnepanelen terug

Welk type zonnepaneel is geschikt voor mij?

Er is genoeg om uit te kiezen, maar welk type zonnepaneel leg je uiteindelijk op het dak van jouw huis? Dat is voornamelijk afhankelijk van het soort dak dat je hebt, hoeveel je aan zonnepanelen wilt uitgeven en of je het uiterlijk van de zonnepanelen belangrijk vindt. Daarnaast kan ook de levertijd een rol spelen. De wachttijden zijn door de toenemende populariteit van zonnepanelen vanwege de hoge energieprijzen flink opgelopen. Het ene type zonnepaneel kan echter sneller voorradig zijn dan het andere.

Zonnepanelen met een langere levensduur zijn doorgaans duurder in aanschaf, maar leveren op de langere termijn meer kostenbesparing op. Het is vooral belangrijk dat je zonnepanelen kiest die bij jouw situatie passen. De meeste mensen zullen kiezen voor traditionele polykristallijn of monokristallijn panelen, al dan niet in een full black-uitvoering.

Meer weten over het kiezen van de juiste zonnepanelen?
We vertellen je er alles over in dit artikel!

Welke warmtepomp past bij jou?

Doe de check op Kieskeurig.nl en je weet het binnen 5 minuten!

Vraag een offerte aan voor zonnepanelen:

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: