ID.nl logo
Thuiswerken wegens corona? Beste spullen voor je werkkamer!
© Reshift Digital
Huis

Thuiswerken wegens corona? Beste spullen voor je werkkamer!

Moet jij de komende weken ook thuiswerken vanwege de corona-uitbraak?Niet iedereen kan oproep geven aan het advies om zoveel mogelijk thuis te werken, maar voor een hoop mensen geldt dat in dit digitale tijdperk gelukkig wel. Werk je meestal op locatie, dan is de kans groot dat je nog geen ideale werkkamer hebt ingericht. Vanuit huis werken doe je met de volgende spullen comfortabel én efficiënt.

Zit-sta-bureau en bureaustoel

Hoewel we bijna allemaal liever een nieuwe monitor, muis of notebook kopen, wanneer de basis niet goed is zal het eindresultaat dat ook nooit zijn. Een goed bureau en een fijne bureaustoel zijn dan belangrijke afwegingen. Een zit-sta-bureau is in hoogte verstelbaar zodat je zitten en staan kunt afwisselen tijdens het werk. Wisselen van werkhouding is gezond en zorgt voor mentale fitheid gedurende de dag.

De Nederlandse Innodesk van ErgoDirect is elektrisch in hoogte verstelbaar en beschikt over een groot werkblad waarin alle kabels handig weggewerkt kunnen worden. Optioneel kun je het bureau koppelen aan de slimme Work & Move-software die je prestaties gedurende de dag monitort en ervoor zorgt dat je voldoende vaak wisselt tussen zitten en staan.

Alternatief voor een heel bureau is de (veel goedkopere) Adjustable Sit-Stand Desk Riser. Deze bestaat uit een plateau voor je muis en toetsenbord en een tweede voor het beeldscherm, die met één hand samen omhoog of omlaag kunnen worden gebracht. Zo maak je ook van je huidige bureau al een zit-sta-bureau.

©PXimport

Minstens zo belangrijk als een goed bureau is een goede stoel. Behalve comfort en goede ondersteuning van rug en benen moet de stoel ook stimuleren dat je in beweging blijft. Poten met wieltjes en een in hoogte en diepte verstelbare zitting zijn dan wel verplicht. Het aanbod aan bureaustoelen die maximaal comfort beloven en aan alle ARBO-eisen voor een goede werkplek voldoen is groot, wat het lastig maakt een goede keuze te maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het aanbod van Desko, een webwinkel die ook handelt in tweedehands kantoormeubelen.

In plaats van staand werken aan een hoog bureau, kun je er ook een DeskBike voorzetten en al fietsend werken. Dit zorgt voor een goede doorbloeding van de benen. Belangrijk is dat hoogte en weerstand instelbaar zijn. Met een aangesloten meter of slimme app weet je precies hoeveel kilometers je onder het werk hebt weggetrapt.

©PXimport

Licht en lucht

Er gaat niets boven natuurlijk daglicht, maar zelfs dan is aanvullende verlichting vaak nodig. Goed licht ondersteunt je tijdens werk en studie met de juiste lichtsterkte en lichtkleur. Dyson, bekend van de zakloze stofzuigers, maakt ook verlichting. De Dyson Lightcycle is een ultraduurzame ledlamp die zich automatisch aanpast aan het tijdstip op de dag, je leeftijd en je activiteit. De lamp weet waar je huis staat en gebruikt die informatie om op elk moment van de dag licht weer te geven met de voor dat moment ideale lichtsterkte en lichtkleur.

De Lightcycle laat zich zowel met knoppen op de lamp als via een app aansturen. Er zijn profielen voor bijvoorbeeld studie en ontspanning en je kunt zelf nieuwe toevoegen. Het ontwerp maakt het mogelijk de lamp van heel laag tot heel hoog en 360 graden rond te bewegen. En er zit ook nog een usb-oplader in.

©PXimport

Een ander belangrijk aspect van de ideale werkkamer is het klimaat. En behalve frisse lucht gaat het dan ook over de juiste temperatuur. Vooral warm weer zoals we steeds meer meemaken, maakt lekker werken of studeren lastig. Eveneens van Dyson is de Pure Cool Me. Een compacte éénpersoons airco die de lucht ook filtert met een anti-allergeen HEPA-filter. De luchtstroom laat zich eenvoudig met de hand sturen en is met de kleine afstandsbediening te regelen. Er is ook een timerfunctie, maar een slimme app zoals bij de duurdere Dyson-coolers ontbreekt.

©PXimport

Laptop en toebehoren

Centraal in de werkkamer staat natuurlijk de computer, en omdat de laptop de nieuwe pc is kiezen we daarvoor. Notebooks bieden namelijk doorgaans veel meer gebruiksopties dan een traditionele pc in een grote systeemkast. We gaan er voor dit artikel even vanuit dat je al een computer hebt. Maar ben je toch echt toe aan iets nieuws, lees dan zeker even onze koopgids laptops. Je weet dan waar je op kunt letten en je vindt er een overzicht van recente modellen die bij ons de afgelopen tijd in de smaak vielen.

Een laptop laat zich prima uitbreiden met tal van handige randapparaten, zeker als deze op een vaste werkplek gebruikt wordt. Dan kun je denken aan een ergonomisch toetsenbord en muis zoals de Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop, of aan een innovatief en vooral ook creatief toetsenbord zoals de Logitech Craft. Ook een muis of trackbal maakt het bedienen van een laptop zoveel makkelijker. Op dit gebied is Logitech al vele jaren de enige die zeer hoogwaardige en innovatieve producten maakt voor kantoorgebruik, zoals de MX Master 2S en MX Vertical (75 euro) muizen en vooral de MX Ergo trackball, allen te vinden op eerdergenoemde site van Logitech.

De laatste is draadloos, oplaadbaar, en kan naar eigen voorkeur en comfort gekanteld worden. Daarbij zitten alle van de topmuizen bekende functies erop, met het verschil dat deze rustig op tafel ligt en zo het bedienen van de computer tot een uiterst rustige bezigheid maakt.

©PXimport

Gebruik je de laptop in combinatie met een los toetsenbord en muis, gebruik dan een standaard zodat het scherm van de laptop op de juiste hoogte komt. Er is een groot aanbod van dergelijke standaarden, waarvan sommige zeer stijlvol en andere vooral praktisch.

De flinterdunne Ultrastand is vooral interessant omdat deze vastgemaakt wordt aan de laptop. Je hebt deze dus altijd bij de hand. De Ultrastand is leverbaar voor verschillende merken en modellen laptops. Een andere standaard die algemeen bruikbaar is, opvouwbaar en voorzien van een documenthouder, is de Ergo-Q 260.

Tweede scherm

De beste uitbreiding voor een laptop op het bureaublad is een groter beeldscherm. Ook Windows 10 biedt steeds meer en betere ondersteuning voor het gebruik van meerdere beeldschermen. Behoefte aan écht veel en goed beeld, dan is Philips 499P9H de nieuwe norm. Dit 1,20 meter brede superwide lcd-scherm biedt maar liefst 49 inch onafgebroken beeld, dat zijn 5120 x 1440 beeldpunten. Zelfs het allergrootste spreadsheet past nu met nog een ander document ernaast, in één keer in beeld.

Verder is er een usb-c-hub, een netwerkpoort, geïntegreerde luidspreker en een wegklapbare webcam die compatibel is met Windows Hello en waarmee je dus kunt inloggen op je pc zonder een gebruikersnaam en wachtwoord in te hoeven typen. Dankzij de geïntegreerde kvm-switch kun je ook muis en toetsenbord rechtstreeks op het beeldscherm aansluiten en zo tussen twee aangesloten systemen wisselen.

Iets teveel van het goede? Het kan zeker minder overdreven en bovendien goedkoper. Neem een kijkje bij onze koopgids monitoren om een beeldscherm te vinden dat goed bij je wensen past.

©PXimport

Webcam en koptelefoon

Samenwerken is het nieuwe werken en een goede camera en headset zijn daarbij natuurlijk vereist. Heb je nog geen webcam of eentje met slecht beeld en geluid, dan is de Logitech Brio een echte upgrade. De Brio maakt haarscherp beeld in 4K-kwaliteit die weliswaar nog niet door elke communicatie-app wordt ondersteunt maar waarmee het mogelijk wordt echt te zoomen of met meer dan één persoon voor de camera te zitten.

Luister je graag naar muziek bij het werken dan is de draadloze hoofdtelefoon Bose QuietComfort 35 II een goede keuze. Je luistert muziek terwijl de uitstekende noise-cancelling alle storende omgevingsgeluiden wegfiltert. Wil je behalve luisteren ook communiceren, kijk dan eens naar de PLT Voyager 8200 van Plantronics. De Voyager 8200 is een noise-cancelling-headset met geïntegreerde microfoon die gelijktijdig kan verbinden met pc en smartphone zodat je geen gesprek hoeft te missen.

©PXimport

De bediening voor volume, het stoppen van de muziek of het starten van een gesprek, verloopt via de grote knoppen op de buitenkant van de oorschelpen.

Wil je meer weten over de beste headsets van het moment, neem dan onze koopgids beste koptelefoons eens rustig door.

Het Apple-aanbod

Een apparaat dat steeds meer ook zakelijk wordt gebruikt, is de tablet. Het aanbod is bovendien zeer overzichtelijk, voor Android-liefhebbers is er de Samsung Galaxy Tab, Windows-gebruikers hebben de Microsoft Surface Pro en Apple-gebruikers kiezen voor een iPad Pro. Deze laatste is misschien wel de beste keuze door zijn hoogwaardige materiaal en meer dan uitstekende scherm.

Extra aantrekkelijk is iPad OS, een speciale iPad-versie van Apple iOS met tal van nieuwe mogelijkheden die van de iPad een echt alternatief voor de notebook moeten maken. iPad OS biedt meer opties voor multitasken, virtuele desktops, een zakelijke Dark Mode en de mogelijkheid de iPad als tweede scherm naast een andere Mac te gebruiken.

De 11-inch iPad Pro komt vooral tot zijn recht in combinatie met Apple-producten als de Apple Pencil en een Smart Keyboard Folio. Maar ook de Slim Folio Pro-toetsenbordbeschermhoes van Logitech is een mooi accessoire.

©PXimport

De iPad is ook een prima kompaan naast een echte Mac zoals de iMac. Omdat een iMac Pro alleen echt voor professionals is, blijft de ‘gewone’ iMac voor de meeste werkkamers de beste keuze. De 27inch-iMac heeft een prachtig 5K-retinascherm, ingebouwde speakers met goed geluid en 802.11ac wifi (afbeelding 17). Waar Apple bij de Macbook’s onwerkbaar zuinig is met poorten, is dat op de iMac geen probleem en kan via een van de usb-c-poorten zelfs nog een tweede 5K-monitor worden aangesloten.

Stabiel netwerk

Wat vooral nodig is om lekker te werken en vrij te zijn om ook eens even ergens anders te zitten in de werkkamer, is goede wifi. Tegelijk wil je al die zoemende, knipperende en warmte producerende netwerkapparaten natuurlijk niet in je werkkamer hebben staan, die passen beter in de meterkast. Om toch overal een goede wifi-verbinding te hebben en zelfs enkele apparaten met een kabel te kunnen aansluiten is de AVM Fritz! Powerline 1260E een ideale oplossing.

De set bestaat uit twee eenheden die je in het stopcontact plaatst (een bij de router en een op de werkkamer), die automatisch een hogesnelheidsverbinding opbouwen via het stroomnet. Daarbij biedt de 1260E gigabit-netwerkpoorten en WiFi AC tot 866 MBit/sec, snel genoeg ook voor audio, video en gamen.

Meer tips voor een stabiel thuisnetwerk? Lees ook de artikelen In 14 stappen een optimaal thuisnetwerk en 15 oplossingen voor al je wifi-problemen.

Printen en scannen

©PXimport

De ideale werkkamer beschikt uiteraard ook over een printer die ook nog als scanner en kopieerapparaat kan dienen en dat voor alle apparaten in huis. De printer moet dus goed bereikbaar zijn via het netwerk via zowel lan als wifi en voor mobiele apparaten ook nfc. De keuze tussen een laser- of inktprinter is minder makkelijk te maken. Laser blijft ideaal voor drukwerk en grote volumes, maar inkt heeft nog steeds een voordeel bij foto’s afdrukken. Zwart-wit is daarbij duidelijk niet meer goed genoeg, printen in kleur is zoveel mooier.

Om de papierkosten te drukken kiezen we voor een printer die ook dubbelzijdig kan printen. De Canon i-SENSYS MF633Cdw biedt dit allemaal, print in uitstekende kwaliteit en ook de vervangende toners zijn betaalbaar. Vooral dit laatste is bij veel printers een verborgen kostenpost in het gebruik. Er bestaan natuurlijk veel meer printers. Lees daarom ook zeker even het artikel Zo vind je de beste printer.

Je werkkamer is nu gereed, maar daarmee ben je er nog niet. Want je hebt onder andere ook de juiste software nodig. Daarom verwijzen we je graag nog eventjes door naar dit artikel vol thuiswerk-tips.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!