ID.nl logo
Privacybeleid Trello onder de loep: Welke data wordt gedeeld?
© Reshift Digital
Huis

Privacybeleid Trello onder de loep: Welke data wordt gedeeld?

Met Trello kun je een virtueel bord inrichten waarop je diverse kaarten of taken zet. Het wordt op de werkvloer gebruikt om projecten op een effectieve wijze uit te voeren. Ook in de privésfeer wint de tool aan populariteit voor het plannen en bijhouden van lijstjes. In dit artikel gaan we na hoe Trello omgaat met de persoonsgegevens die het verzamelt.

De verwerkingsverantwoordelijke, in dit geval Trello, is verplicht om de gebruikers (de betrokkenen) te informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens. Deze informatie kan worden vastgelegd in een privacystatement. Op basis van de privacywet (Algemene verordening gegevensbescherming, AVG) moet de informatie in het privacystatement begrijpelijk zijn en duidelijke en eenvoudige taal bevatten. Dit betekent dat de informatie begrepen moet kunnen worden door de doelgroep: de beoogde gebruikers van Trello. 

De tekst moet niet te juridisch, technisch of specialistisch zijn. Het privacystatement moet ook in de taal opgesteld zijn die de doelgroep beheerst. Welke taal dat is, ligt aan het land en de doelgroep waarop de verwerkingsverantwoordelijke zich richt.

Trello communiceert op zijn website in het Nederlands en biedt bezoekers de mogelijkheid om het originele Engelse privacystatement te vertalen via Google Translate. Trello dient er bij het verzorgen van een vertaling wel voor te zorgen dat de woordkeuze en zinsbouw correct zijn, zodat de vertaalde tekst goed is te volgen en te begrijpen. Dat vormt wat ons betreft nog wel een verbeterpunt: wij komen in het standaard vertaalde document ongebruikelijke woorden en specialistische termen tegen.

Relevante commerciële e-mails

Trello informeert verder in het privacystatement dat het persoonsgegevens gebruikt om de ervaring van gebruikers te personaliseren. Trello analyseert de activiteiten van de gebruiker en het eventueel daaraan gekoppelde team om relevante zoekresultaten te kunnen tonen en om gepersonaliseerde meldingen en aanbevelingen te kunnen doen. Behalve de activiteiten wordt ook informatie over bijvoorbeeld de branche en functie van de gebruiker onderzocht. 

Deze informatie leidt Trello af uit het domein van het opgegeven e-mailadres en de ingevoerde functietitel. Wanneer er nog andere software wordt afgenomen van Atlassian (waar Trello onderdeel van is), wordt de informatie over het gebruik van beide programma’s gecombineerd. Op basis daarvan kan de website worden gepersonaliseerd en kan Trello relevantere commerciële e-mails versturen.

Wanneer er door middel van een geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens persoonlijke aspecten van personen worden geëvalueerd om op basis van die evaluaties voorspellingen over die personen te kunnen doen, is er volgens de AVG sprake van profilering. Trello voorspelt bijvoorbeeld persoonlijke voorkeuren en iemands zakelijke situatie. Bij profilering dient aan strenge regels te worden voldaan. Als er op basis van de genoemde geautomatiseerde verwerking besluiten worden genomen die betrokkenen in ‘aanmerkelijke mate’ treffen, is sprake van ‘geautomatiseerde besluitvorming’. 

©PXimport

Wij begrijpen dat er alleen directmarketing-mails worden verstuurd. Er zal dan geen sprake zijn van een geautomatiseerd besluit dat de gebruiker in aanmerkelijke mate treft. Het besluit behelst alleen of iemand wel of niet een aanbieding krijgt. Dit wordt anders wanneer Trello nog een stap verdergaat in het personaliseren en het aanpassen van tariefstructuren. In dat geval kan er sprake zijn van geautomatiseerde besluitvorming en gelden er strengere eisen.

Op basis van het privacystatement van Trello kan niet worden beoordeeld of de profilering AVG-proof is ingericht. Trello voldoet wel aan een aantal verplichtingen. Gebruikers hebben bijvoorbeeld het recht om bezwaar te maken tegen profilering en dienen over de profilering te worden geïnformeerd. Trello informeert in het privacystatement inderdaad over het hoe en waarom van de profilering (personalisatie) en geeft aan dat gebruikers kunnen mailen om zich af te melden voor de profilering.

Toestemming voor nieuwsbrieven

Trello stuurt zowel commerciële e-mails als noodzakelijke serviceberichten over bijvoorbeeld een aankoop die is gedaan. In Nederland gelden voor het versturen van e-mails niet alleen de regels uit de AVG, maar ook de bepalingen uit de Telecommunicatiewet. Deze wet zal op termijn worden vervangen door de Europese e-Privacyverordening. Op basis van de Telecommunicatiewet mogen gebruikers zonder voorafgaande opt-in-toestemming in principe niet met marketingberichten worden benaderd.

Opt-in houdt in dat de gebruiker actief moet aangeven dat hij of zij een commerciële e-mail wenst te ontvangen. Als uitzondering op deze regel mag Trello de gebruikers zonder dat zij opt-in-toestemming hebben gegeven commerciële e-mails sturen als: de gebruiker betaald heeft voor een product of dienst, de e-mail over gelijksoortige producten of diensten gaat en de communicatie wordt verstuurd vanuit dezelfde juridische entiteit – en niet vanuit bijvoorbeeld een dochteronderneming. 

Ook is het verplicht om op het moment van het verzamelen van contactgegevens de gebruiker te informeren dat er commerciële e-mails worden verstuurd en hem de mogelijkheid te geven om zich af te melden (opt-out). Bovendien moet de ontvanger in iedere e-mail de mogelijkheid worden geboden om zich eenvoudig af te melden, bijvoorbeeld via een afmeldlink.

Bij het aanmaken van een gratis account vraagt Trello om opt-in-toestemming: de potentiële gebruiker moet actief een hokje aanvinken. De gebruiker weet echter niet van welke entiteit uit de groep van Trello (Atlassian) de berichten afkomstig zijn. Wel informeert Trello in het privacystatement dat er in elke e-mail een afmeldlink is opgenomen voor de e-mails. Ook biedt Trello de mogelijkheid om een e-mail te sturen om het ontvangen van de berichten te stoppen en kunnen de voorkeuren in de accountomgeving worden aangepast.

Conclusie

Opgesomd:

+/- Trello geeft gebruikers de mogelijkheid om een Nederlandse versie van het privacystatement te lezen, maar de vertaling bevat hier en daar geen duidelijke en eenvoudige taal. + Trello informeert de gebruikers over de profilering en geeft gebruikers de mogelijkheid om zich hiertegen te verzetten door een e-mail te sturen aan een daarvoor bedoeld e-mailadres. +/- Trello vraagt opt-in-toestemming voor het versturen van commerciële e-mailberichten en lijkt ontvangers voldoende mogelijkheden te bieden om zich hiervoor af te melden. Wel mag de gegeven informatie bij de opt-in-toestemming worden verduidelijkt.

Trello heeft een uitgebreid privacystatement op de website staan en besteedt zichtbaar aandacht aan de verplichtingen onder de AVG en de Telecommunicatiewet. Wel verdient het aanbeveling om de begeleidende tekst bij het geven van toestemming voor commerciële e-mails en de vertaling van het Engelse document nogmaals na te lopen. Het is voor de gebruiker niet duidelijk welke entiteit commerciële e-mails zal versturen. 

Ook bevat de vertaling van het privacystatement een aantal woorden en zinnen die voor de gemiddelde gebruiker niet gemakkelijk leesbaar zijn. Het gevaar bestaat dat het nu voor gebruikers nog steeds niet helemaal helder is hoe er met hun gegevens wordt omgegaan. En laat dat nu juist de bedoeling zijn van deze verplichtingen.

Tekst: Jacintha van Dorp (SOLV Advocaten)

▼ Volgende artikel
Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP
Huis

Zwart is het nieuwe wit: stijlvolle Samsung-apparaten nu scherp geprijsd bij EP

Zwarte huishoudelijke apparaten veroveren het interieur. Ze ogen stijlvol, tijdloos en passen perfect bij de moderne woontrends. Tijdens Black Friday scoor je bij EP twee zwarte toppers van Samsung met slimme technologie en krachtig design. Ontdek waarom zwart het nieuwe wit is!

Partnerbijdrage - in samenwerking met EP

De tijd dat de wasruimte een rommelhok was waar je zo snel mogelijk weer uit vluchtte, is voorbij. Steeds meer huishoudens maken er juist een plek van die gezien mag worden. Want waarom zou het mooier, rustiger en stijlvol kunnen zijn in de woonkamer, maar niet daar waar je wekelijks uren met wasgoed in de weer bent? De nieuwste trend is dan ook overduidelijk: zwarte apparatuur maakt de wasruimte volwassen. Niet schreeuwerig, niet druk, maar gewoon strak, rustig en een tikje hotel-chic.

En precies dát laat EP tijdens Black Friday zien met twee stijlvolle toppers van Samsung in diep zwart: de WW11DG6B25LBU3 SuperSpeed-wasmachine en de DV90DG6845LBU3 warmtepompdroger. Geen saaie witte wasbeesten meer, maar apparaten die je met plezier in het zicht zet.

Waarom zwart zo goed werkt

Wit was decennialang de standaard, maar het voelde ook altijd een beetje… veilig. Zwart daarentegen heeft karakter. Het brengt rust in ruimtes met hout, beton of staal, en past moeiteloos in moderne interieurs. Het oogt minder aanwezig, zachter zelfs, en daarmee krijgt de wasruimte ineens dezelfde ontwerptaal als de keuken of woonkamer. Samsung speelt daar slim op in met donkere uitvoeringen die mat zijn, subtiel afgewerkt, en absoluut niet schreeuwen om aandacht. Ze zijn de aandacht.

©Samsung

Stijl ontmoet snelheid

Neem de Samsung WW11DG6B25LBU3, of in gewone mensentaal de AI SuperSpeed 6000-serie. Onder die zwarte behuizing schuilt een werkpaard met 11 kilo trommelcapaciteit: ideaal voor gezinnen die niet elk moment van de dag willen draaien. Dankzij het SuperSpeed-programma is een volle lading in slechts 39 minuten klaar. Even douchen, koffie zetten, klaar.

Maar wat 'm echt bijzonder maakt, is de combinatie van slimme technologieën. AI EcoBubble laat wasmiddel al op lagere temperatuur krachtige bubbels vormen die dieper in de vezels dringen. Daardoor lossen vlekken makkelijker op, zonder dat je heet hoeft te wassen, wat je kleding én je energierekening ten goede komt. De SpaceMax-trommel geeft je 11 kilo inhoud zonder dat de machine zelf groter wordt, dus méér laadruimte zonder een log apparaat in de wasruimte.

Dankzij de SmartThings-app kun je je wasjes plannen, starten en volgen vanaf je smartphone. Het AI Control-display herkent je gewoontes, doet wasprogramma-suggesties en koppelt zelfs automatisch met je droger, zodat die direct het juiste droogprogramma kiest.

©Samsung

Droog slim, droog zacht, droog zuinig

En dan de Samsung DV90DG6845LBU3, oftewel de Bespoke Droger AI Dry+ 6000-serie warmtepompdroger. Net als de wasmachine uitgevoerd in diep zwart, zodat ze samen een setje vormen. De droger heeft een capaciteit van 9 kilo, dus ook dekbedhoezen, handdoeken of de weekwas van het hele huishouden gaan er zonder gedoe in. Omdat het een warmtepompdroger is met energielabel A, draait hij zuinig: je merkt het verschil vooral in je stroomverbruik over een heel jaar.

Wat 'm slim maakt, is AI Dry+. De droger meet tijdens het drogen voortdurend hoe vochtig de was nog is en welke stoffen erin zitten. Vervolgens past hij automatisch de temperatuur en de droogtijd aan. Resultaat: kleding droog, maar niet kapot gedroogd; minder kreuk, minder krimp, minder onnodige minuten draaien. Daar bovenop leert AI Control welk soort was jij het meest hebt en welke programma's je meestal kiest. De droger stelt dan zelf de meest logische optie voor. En via SmartThings kun je gewoon op je telefoon zien hoe ver hij is of alvast iets inplannen; handig als je toch al beneden op de bank ligt.

©Samsung

Een duo dat klopt

Samen vormen de wasmachine en de droger een logische set. Ze delen dezelfde kleur, dezelfde matte afwerking en hetzelfde rustige display, waardoor ze direct aanvoelen als één geheel. Dat maakt het niet alleen mooi om naar te kijken, maar ook overzichtelijk in het gebruik: je weet meteen waar welke bediening zit en hoe alles werkt. Plaats je ze naast elkaar, dan krijg je een strakke, horizontale lijn; stapel je ze, dan houd je juist vloeroppervlak vrij.

Belangrijker nog is wat er onder die stijlvolle vormgeving gebeurt. Zowel de wasmachine als de droger zijn ontworpen om efficiënt met energie om te gaan en slim mee te bewegen met jouw ritme. De AI-functies leren welke programma's je het meest gebruikt en stemmen instellingen automatisch daarop af. Dat scheelt tijd, gedoe en onnodig energieverbruik. Het is apparatuur die niet alleen mooi staat, maar ook op de lange termijn prettig blijft werken. Ook als je gezin groeit, je schema verandert of als je simpelweg minder zin hebt om na te denken over programma's en instellingen.

Black Friday maakt stijl bereikbaar

Als je al langer twijfelt of het tijd is voor nieuwe apparatuur, dan is dit het moment. EP staat bekend om echte service en échte kennis: je koopt niet zomaar een doos, je kiest wat past. Tijdens Black Friday zijn de Samsung WW11DG6B25LBU3 en de DV90DG6845LBU3 extra scherp geprijsd. En zo wordt dat hotelgevoel opeens iets dat gewoon bij jou thuis kan staan.

Ontdek meer zwarte apparaten bij EP

Geef je wasruimte het karakter dat je huis al lang heeft
▼ Volgende artikel
Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)
Huis

Black Friday-topdeals van Dyson: slimme technologie voor huis en haar(d)

Wie slim shopt, doet het nu. Tijdens Black Friday biedt Dyson forse kortingen op zijn populairste producten – van draadloze stofzuigers tot haarstylingtools met intelligente luchtstroom. Een unieke kans om echte Dyson-kwaliteit in huis te halen, met kortingen die oplopen tot honderden euro’s.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Dyson

Black Friday is hét moment om slimme investeringen te doen. Niet alleen in apparaten die je huishouden lichter maken, maar ook in tools die je dagelijkse routine nét dat beetje beter laten verlopen. Dyson bewijst opnieuw dat technologie en design perfect hand in hand kunnen gaan. Van baanbrekende stofzuigers tot innovatieve haarstylingtools: deze vier toppers zijn tijdelijk extra scherp geprijsd.

Onverslaanbare zuigkracht: de Dyson Gen5detect Absolute

Wie eenmaal met een Dyson heeft gestofzuigd, weet dat het moeilijk is om terug te gaan. De Gen5detect Absolute is het vlaggenschip onder de draadloze stofzuigers, uitgerust met de krachtigste motor die Dyson ooit bouwde. Dankzij de Hyperdymium-motor, die met 135.000 toeren per minuut draait, levert hij tot 250 Air Watts aan zuigkracht – goed voor zelfs het hardnekkigste vuil. De laser-technologie in de Fluffy Optic-vloerzuigmond maakt microscopisch stof zichtbaar dat je normaal over het hoofd ziet, terwijl het HEPA-filter 99,99 procent van de deeltjes tot 0,1 micron opvangt.

©Dyson

Met een looptijd tot zeventig minuten en een verrassend lichte behuizing is dit de ultieme draadloze alleskunner voor elk type vloer. Tijdens Black Friday daalt de prijs van 929 naar 629 euro, een buitenkans voor wie altijd al het beste van het beste wilde.

Check de deal hier!


Slimmer schoonmaken met de Dyson V15 Detect Absolute

Mag het iets compacter, maar niet minder slim? Dan is de V15 Detect Absolute het model dat precies de juiste balans biedt tussen kracht en gebruiksgemak. Ook hier laat de laser-technologie precies zien waar stof zich verstopt, terwijl de zuigkracht van 240 Air Watts en de Digital Motorbar-borstel moeiteloos haren en vuil verwijderen.

©Dyson

Met een accuduur tot een uur en automatische zuigkrachtregeling is dit de perfecte keuze voor gezinnen, huisdiereigenaren of wie gewoon houdt van een vlekkeloos huis. De Black Friday-korting van 799 naar 499 euro maakt het bovendien een bijzonder aantrekkelijke deal!

Check de deal hier!


Van schoon huis naar perfect haar: Dyson Airwrap ID Multi-styler

Dyson-technologie stopt niet bij de drempel van je woonkamer. De Airwrap ID Multi-styler tilt haarstyling naar een nieuw niveau, zonder extreme hitte. Met de Coanda-luchtstroomtechnologie stylet, droogt en vormt hij je haar met lucht in plaats van hitte, waardoor het haar glad en glanzend blijft zonder schade. Dankzij slimme sensoren en de MyDyson-app wordt de warmte en luchtstroom automatisch aangepast aan jouw haartype, of je nu steil, golvend of krullend haar hebt.

©Dyson

De nieuwe Ceramic Pink-editie is bovendien een lust voor het oog: elegant, modern en typisch Dyson. Nu tijdelijk geen 549 maar 399 euro, en voor dat geld haal je een serieus salonwaardige tool in huis!

Check de deal hier!


Professioneel resultaat met de Dyson Airstrait

Wie liever een stijltang gebruikt, ontdekt in de Dyson Airstrait een geheel nieuwe manier van stylen. Geen hete platen, maar een krachtige luchtstroom die het haar droogt én glad maakt in één beweging. De intelligente warmteregeling controleert de temperatuur dertig keer per seconde om je haar te beschermen tegen oververhitting, terwijl de Hyperdymium-motor met 106.000 toeren per minuut zorgt voor directe resultaten.

©Dyson

Het resultaat: glanzend, soepel haar zonder pluizen, met behoud van volume en veerkracht. In het elegante blauw-koperen ontwerp is het ook nog eens een beauty op je kaptafel. Nu voor 349 in plaats van 499 euro!

Check de deal hier!


Profiteer nú van dikke Dyson-deals!

Of je nu je huis wilt upgraden of je kapsel wilt perfectioneren, Black Friday is hét moment om in actie te komen. Dyson combineert innovatie, duurzaamheid en design als geen ander merk, en de huidige kortingen maken het extra verleidelijk om die stap te zetten.

Meer Dyson-deals?

Ga dan snel naar de Black Friday-pagina en profiteer!