ID.nl logo
Maak kennis met de alternatieve kantoorsuite Zoho
© Reshift Digital
Huis

Maak kennis met de alternatieve kantoorsuite Zoho

Bij een online kantoorsuite denk je al snel aan Google Docs of Microsoft Office. Heb je het echter een beetje gehad met deze grootheden, dan kun je probleemloos uitwijken naar een alternatief als Zoho Docs. Alvast één voordeel geven we je mee: voor de thuisgebruiker zijn de meeste Zoho-services gratis.

Tip 01: Registratie

Als je de website van Zoho bezoekt heb je al snel door dat deze producent zich vooral op een zakelijk publiek richt. In dit artikel gaan we echter voorbij aan dergelijke specifiek bedrijfsgerichte diensten en surfen we meteen door naar www.zoho.com/nl/docs. Voor je met Zoho aan de slag kunt, moet je je wel eerst nog even registreren. Klik midden in het venster op de grote rode knop Meld u gratis aan, vind bovenaan Zoho Docs (for indidivuals) aan, vul je gegevens in of meld je aan met je Google-account en plaats een vinkje bij Ik ga akkoord […]. Klik in de bevestigingsmail op Account bevestigen, vul nogmaals je wachtwoord in, klik op Verifiëren en op Ga naar uw account. Wellicht vraagt Zoho je nu om tweestapsverificatie in te schakelen via OneAuth, Mobiel nummer of Google Authenticator. Een uitstekend idee, al kun je dat eventueel ook later nog instellen in je profiel.

©PXimport

Tip 02: Dashboard

Nadat je je aangemeld hebt en ingelogd bent, kom je op je dashboard terecht. Dit is de plek waar al je documenten opgeslagen worden en terug te vinden zijn. Zoho biedt je 5 GB opslagruimte. Loop je daar tegenaan en wil je meer ruimte, klik dan rechtsboven op Evalueer andere versies. Een upgrade naar 100 GB komt neer op 48 euro per jaar.

In dit artikel werken we voornamelijk vanuit de browser, maar er zijn ook mobiele apps beschikbaar voor zowel Android als iOS. Wel willen we je nu alvast wijzen op de desktopapplicatie Zoho Docs Sync. Die zorgt ervoor dat je Zoho-documenten netjes in twee richtingen worden gesynchroniseerd. Creëer je bijvoorbeeld een lokale submap of plaats je hierin bestanden, dan zijn die even later ook beschikbaar in je online dashboard. Plaats je in je dashboard een vinkje bij een bestand, dan kun je het bestand delen, verplaatsen, kopiëren of verwijderen. Onder Meer vind je nog veel meer opties. Merk tevens de knoppen linksboven op. Naast Uploaden (ook rechtstreeks vanuit Google Drive) zie je hier ook Aanmaken. Met deze knop kun je een document, werkblad of presentatie creëren.

©PXimport

Zoho Docs Sync zorgt ervoor dat je Zoho-documenten in twee richtingen worden gesynchroniseerd

-

Tip 03: Documenten

We laten je als eerste kennismaken met de Writer, de tekstverwerker van Zoho. Klik op je dashboard op Aanmaken / Document of surf naar www.zoho.com/nl/writer, waar je een nieuw document kunt aanmaken of via het knopje met de drie puntjes kiest voor Upload Document of Importeren vanuit Cloud-schijven (Google Drive, OneDrive, Dropbox, Box en Evernote).

Zoho werkt met een eigen bestandsformaat, maar kan ook prima overweg met docx- en odt-bestanden. Bovendien kun je via Bestand / Opslaan als je documenten in diverse formaten opslaan, zodat je ze eenvoudig in een andere applicatie kunt openen. Met de optie Downloaden als kun je het document in het gewenste formaat naar je eigen toestel halen.

©PXimport

Tip 04: Instellingen

Er is een kans dat Writer niet de juiste taal detecteert waarin het document geschreven is, waardoor de spellingscontrole niet goed functioneert. Dat kun je per document aanpassen door in de statusbalk op de huidige taal te klikken en Nederland – Nederlands te selecteren. Er is ook België – Vlaams-Nederlands, maar helaas werkt de spellingscontrole niet bij deze taalvariant. Klik je op Suggesties voor schrijven (links onderaan de statusbalk) dan kun je op ieder moment de spellingscontrole aan- of uitzetten. Normaliter kun je hier ook de controle op de Grammatica en op de Kwaliteit van schrijven activeren, maar die werken vooralsnog alleen in het Engels.

Wil je de taalinstellingen in een keer aanpassen, klik dan op het tandwielpictogram rechtsboven en kies Instellingen. Loop alle rubrieken even door en pas waar nodig wat instellingen aan. Wijzig de eenheden bijvoorbeeld in mm in plaats van inches, pas de taal, tijd en tijdzonde aan en laat zinnetjes automatisch corrigeren (bijvoorbeeld in ‘Computer Totaal’ als je ‘CT’ typt). Bevestig je keuzes met Opslaan.

©PXimport

Tip 05: Interface

Zoho is geen kopie van MS Office, en dat blijkt vooral uit het ontbreken van het lint. Wanneer je namelijk aan het typen bent, volgen twee half-transparante knopjes je cursor in de linkerkantlijn: Invoegen en Alinea. Met het eerste kun je een afbeelding, tabel, koppeling, tekstvak enzovoort op de plaats van de cursor invoegen. Met het tweede bepaal je het uiterlijk van de alinea. Beide knopjes bevatten ook het item Meer. Hierachter zitten nog veel meer opties die onderverdeeld zijn in zes rubrieken. Je kunt dit menu ook tevoorschijn halen door op het hamburgerknopje te klikken. Erg handig, vinden wij, wanneer je eraan gewend bent.

©PXimport

Zoho is geen kopie van Microsoft Office, en dat blijkt vooral uit het ontbreken van het lint

-

Tip 06: Formulieren

Vanuit Zoho is het ook vrij eenvoudig om een invulformulier te creëren – iets wat in Word nog niet zo gemakkelijk gaat. Open de rubriek Automatiseren en klik op Samenvoegen bij inzending vanformulier / Hier klikken. Writer roept nu automatisch de hulp in van een andere Zoho-dienst: Zoho Forms – een werkwijze die je wel vaker in Zoho aantreft. Hier klik je op Een nieuw formulier aanmaken. Kies voor een leeg formulier of gebruik een van de veertig (vooral zakelijke) sjablonen. Nu hoef je alleen nog maar de benodigde formuliervelden naar je document te verslepen. Een naar je document versleept veld kun je in het rechterdeelvenster nog geheel naar wens aanpassen. Bevestig met Opslaan.

Terug in Writer open je opnieuw Automatiseren / Samenvoeging bij inzending van formulier, maar nu selecteer je het aangemaakte formulier. Klik op Formulier koppelen en stel de gewenste opties in bij Uitvoer kiezen. Klik tot slot op Formulier delen voor een (desgewenst verkorte) url die je kunt delen. De reacties op je formulier vind je terug bij Vermeldingen in www.zoho.com/nl/forms.

©PXimport

Tip 07: Visualisaties

Een kantoorsuite zou niet compleet zijn zonder rekenprogramma. Dat vind je op je dashboard via Aanmaken / Werkblad of door te surfen naar www.zoho.com/nl/sheet. Werkbladen die je gemaakt hebt in een ander programma, met een ander bestandsformaat, kun je moeiteloos importeren. Ben je bekend met Microsoft Excel, dan zul je je ook snel thuis voelen in deze omgeving. Om direct met Zoho Sheet aan de slag te gaan, klik je rechtsboven op Nieuwe versie proberen. Je kunt dan gebruikmaken van artificiële intelligentie, oftewel ‘Zia’ (Zoho intelligent assistent) om allerlei data helder te visualiseren. Klik rechtsonder op het lamp-pictogram om diverse grafieken te zien op basis van ingevulde cijfergegevens. Via de knopjes onder aan zo’n grafiek roep je andere weergaves op en met de plusknop voeg je een grafiek aan je werkblad toe. Druk op het Filter-icoontje om te bepalen welke kolommen je in je grafiek wilt en klik op Bewerken om het gewenste celbereik aan te geven.

Overigens kun je ook op een meer klassieke manier grafieken en diagrammen genereren. Je selecteert dan het bereik, klikt in de knoppenbalk op Diagram invoegen en geeft het gewenste type aan. Vanuit het rechterdeelvenster kun je dat dan nog op allerlei manieren vormgeven.

Tip 08: Live data

Stel dat je ergens interessante live data tegengekomen bent en deze in een eigen werkblad op wilt nemen. Dan heeft kopiëren en plakken niet zoveel zin, want dan heb je slechts een momentopname gekopieerd. Zoho Sheet kan echter een live koppeling maken en deze automatisch verversen. Open het tabblad Gegevens en kies Externe gegevens koppelen / Maken. Kies voor HTML pagina en vul de url in waar de live data verschijnen (bijvoorbeeld data van beurzen). Bevestig met Volgende en geef alle gewenste gegevens op. Druk nogmaals op Volgende en geef aan waar de data in je werkblad moeten komen te staan. In de volgende stap klik je op Nu en plan periodiek in en stel je een geschikte frequentie in; de hoogste frequentie is om de 15 minuten. Na je bevestiging duiken de data in je werkblad op.

©PXimport

Wat echt opvalt is dat je je presentatie ook live naar een online publiek kunt streamen

-

Tip 09: Show

Over naar Show, het presentatiepakket van Zoho. Een nieuwe presentatie maak je wederom aan via Aanmaken of je gaat naar www.zoho.com/nl/show. Ook Show is compatibel met de andere presentatieformaten ppt(x) en odp. De mogelijkheden op het gebied van design en samenwerken zijn in ieder geval zeer uitgebreid. De interface is weliswaar Engelstalig, maar de tool is wel gebruiksvriendelijk en vertoont flink wat overeenkomsten met Microsoft PowerPoint. Ook is er een Chrome-extensie waarmee je heel eenvoudig tekst en afbeeldingen rechtstreeks aan je presentatie kunt toevoegen.

Wat echt opvalt is dat je je presentatie ook live naar een online publiek kunt streamen. Klik daarvoor op File / Broadcast. De bijhorende url geef je aan alle geïnteresseerden of je vult hun e-mailadressen in. Op het afgesproken tijdstip klik je op Start Broadcast. Je beslist zelf welke dia wanneer te zien is – al kunnen de kijkers zelf nog terug naar eerder vertoonde dia’s – en je hebt een pointer, pen en stift tot je beschikking. Tijdens de presentatie kun je gewoon communiceren met de deelnemers en op het einde beslis je zelf of je publiek je presentatie mag downloaden.

©PXimport

Showtime!

Terwijl de broadcast-functie van Show enkel en alleen is bedoeld voor presentaties, kun je met Zoho ShowTime interactieve face-to-face presentaties houden. Surf naar www.zoho.com/nl/showtime of klik ShowTime aan via het wafelpictogram. Zodra je een presentatie hebt gecreëerd of geüpload, kun je ‘m starten met de knop Launch. Overigens hoeft dat niet vanuit een browser. Met de app, ShowTime Presenter from Zoho, kun je ook presentaties starten en aansturen. Je publiek surft vervolgens naar de bijhorende url of maakt gebruik van de viewer-app ShowTime Viewer from Zoho, waarna ze aan je presentatie kunnen deelnemen. Deelnemen, want ze kunnen onder meer vragen stellen. Je ziet dan een vraagteken bij zo’n dia waarna je met klik die vraag over de dia heen kunt projecteren. Ook kun je zelf vooraf vragen invullen waarop het publiek dan kan antwoorden (poll). Het aantal stemmen en antwoorden kun je vervolgens op je scherm laten zien. Na afloop van je presentatie krijg je uitgebreide statistische informatie over je presentatie. Zoho ShowTime is, op een proefperiode van 15 dagen na, jammer genoeg niet gratis (kosten: 100 euro per jaar).

©PXimport

Tip 10: Notebook

Wie Google Keep gebruikt om zijn notities bij te houden, zal snel de weg kunnen vinden in Notebook. Via de plusknop creëer je nieuw notitieboek. Om de cover ervan aan te passen, klik je er met de rechtermuisknop op en kies je voor Change Cover. Met Custom Cover kun je eigen ontwerp uploaden. In je notitieboekje kun je van alles kwijt, afbeeldingen, video’s, takenlijstjes, bijlagen, niets is te gek.

Afhankelijk van de manier waarop je notities toevoegt, zal Notebook er een geschikt zogenaamd kaarttype voor creëren. Sleep je bijvoorbeeld een afbeelding naar je notitieboekje, dan maakt Notebook daar een ‘fotokaart’ van en zie je een thumbnail van die foto. Sleep je een video-url van YouTube of Vimeo naar je notitieboekje, dan wordt de link veranderd in een video met thumbnail en kun je ‘m met een enkele muisklik afspelen.

Er zijn ook bepaalde soorten informatie die Notebook zelf tracht te interpreteren. Sleep je bijvoorbeeld een recept van een ondersteunde site (zoals tasteofhome.com) naar je notitieboekje, dan verschijnt er zowel een foto van het recept als een beschrijving van het gerecht met de bijhorende ingrediënten in de vorm van een takenlijst. Als we de producent mogen geloven, komen er stelselmatig nog slimme kaarttypes bij.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden
© Mozilla
Huis

Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden

In je browser lopen werk, bankzaken en privé al snel door elkaar. Voor meer overzicht is het slimmer om te scheiden wat je voor je werk doet en wat voor jezelf. In Firefox kan dat eenvoudig met verschillende profielen. In dit artikel lees je wat profielen zijn, waarom ze handig zijn en hoe je ze instelt.

🦊 Dit artikel in het kort

Met meerdere profielen in Firefox kun je werk, privé en andere activiteiten makkelijk scheiden. Elk profiel is een eigen omgeving met afzonderlijke gegevens, aanmeldingen en instellingen. Dat voorkomt verwarring tussen accounts, houdt je browser overzichtelijk en maakt testen of experimenteren veiliger. Je maakt profielen eenvoudig aan, wisselt er snel tussen en kunt ze zelfs afzonderlijk synchroniseren.

Lees ook: De handigste extensies om je browser mee uit te breiden

Wat is een Firefox-profiel?

Zie een profiel als een aparte kamer in je digitale huis. Net zoals je slaapkamer en keuken een eigen inrichting hebben, bewaart elk profiel zijn eigen instellingen, bladwijzers en add-ons. De gegevens van verschillende profielen staan los van elkaar en worden op een andere plaats op de schijf opgeslagen. Je kunt dus meerdere 'kamers' aanmaken: bijvoorbeeld één voor je werkaccount, een andere voor je persoonlijke mail en een derde voor experimenten. Vind je het nieuwe profielmenu niet in de werkbalk, dan kun je altijd about:profiles in de adresbalk typen om bij de profielbeheerder te komen.

Waarom zou je meerdere profielen gebruiken?

Het grote voordeel van meerdere profielen is dat alles netjes gescheiden blijft. Binnen één profiel wordt alles gedeeld: websites gebruiken dezelfde sessies, cookies, extensies en instellingen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld voor je werk ingelogd blijft op een dienst zolang de cookie geldig is, ook al wil je diezelfde site later met een ander account bezoeken. Door voor werk en privé aparte profielen te gebruiken, blijft de aanmelding beperkt tot één omgeving en hoef je niet steeds uit te loggen om van account te wisselen. Werk en privé blijven letterlijk uit elkaar, zodat er geen onbedoelde overlap ontstaat tussen diensten of voorkeuren. Daarnaast is het prettig om een testprofiel te hebben waarin je nieuwe extensies of instellingen probeert zonder dat je stabiele omgeving daar last van heeft. Deel je de computer met huisgenoten of kinderen, dan kun je iedereen een eigen profiel geven zodat wachtwoorden, bladwijzers en webgeschiedenis niet door elkaar lopen.

Een nieuw profiel aanmaken

Een nieuw profiel aanmaken gaat snel. Klik in Firefox op het accountpictogram rechts bovenin, kies Profielen en vervolgens + Nieuw profiel. Er opent een tweede venster waarin je de naam van het nieuwe profiel invoert en eventueel een thema en avatar kiest. Firefox bewaart je wijzigingen direct en het nieuwe profiel verschijnt in de lijst. Zie je geen profieloptie, ga dan naar about:profiles en klik daar op Nieuw profiel aanmaken. Mozilla raadt aan de standaardlocatie voor het profiel te gebruiken. Kies je zelf een map, zorg dan dat die leeg is, omdat alles in die map wordt verwijderd als je het profiel ooit weggooit.

©Mozilla

Profielen beheren en personaliseren

Je kunt profielen verder naar wens aanpassen. Geef ze duidelijke namen zodat je snel kunt schakelen. Kies bij elk profiel een ander thema, zodat je aan de kleur van het venster ziet in welke omgeving je werkt. Via dezelfde menuknop wissel je tussen profielen: klik op je huidige profielnaam en selecteer het profiel dat je wilt openen. Een profiel hernoemen of verwijderen kan vanuit de profielbeheerder. Als je een profiel verwijdert, kun je ervoor kiezen de bijbehorende bestanden te bewaren. Dat is handig wanneer je later nog bladwijzers of wachtwoorden wilt terughalen. Denk eraan dat definitief verwijderen alle gegevens verwijdert; maak dus een back-up als je niet zeker weet of je alles kwijt wilt.

Profielen selecteren en synchroniseren

Wil je bij het starten van Firefox kunnen kiezen welk profiel er wordt gebruikt, dan vink je in de profielbeheerder de optie Een profiel kiezen wanneer Firefox wordt geopend aan. Let op: dit kan alleen wanneer je de profielbeheerder start als Firefox gesloten is, omdat dan geen enkel profiel in gebruik is. Verderop lees je hoe je dat doet.  Laat je deze instelling uit, dan opent Firefox automatisch met het laatst gebruikte profiel. De inhoud van profielen wordt niet automatisch naar andere apparaten gestuurd. Wil je je bladwijzers en wachtwoorden op meerdere computers gebruiken, maak dan voor ieder profiel een eigen Mozilla-account aan en schakel synchronisatie in. Het is niet mogelijk om met dezelfde account meerdere profielen op één apparaat te synchroniseren; zo wordt voorkomen dat gegevens door elkaar raken.

De profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is

Via de opdrachtprompt kun je de profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is. Druk daarvoor op de Windows-toets + R, typ firefox.exe -P en bevestig je met Enter. Het venster Gebruikersprofiel kiezen verschijnt, waarna je profielen kunt aanmaken, hernoemen of verwijderen. Ook kun je hier instellen dat een bepaald profiel automatisch gebruikt moet worden zodra Firefox wordt opgestart. Als je meerdere Firefox-installaties op één computer hebt, vervang je firefox.exe door het volledige pad naar de gewenste installatie. Je ziet ook de optie Offline werken; klik je die aan, dan wordt het geselecteerde profiel geladen en start Firefox zonder verbinding te maken met internet. Je kunt eerder bezochte websites bekijken en experimenteren met je profiel.

©ID.nl

Alternatief: containers

De add-on Multi-Account Containers houdt cookies, websitegegevens en aanmeldingen per container apart. Omdat er gewerkt wordt met tabbladen in verschillende kleuren, zie je meteen in welke container je zit. Dit is handig als je bijvoorbeeld een privérekening en een zakelijke rekening bij dezelfde webdienst hebt. Bladwijzers, extensies en instellingen blijven hierbij wel gemeenschappelijk. Containers zijn daardoor lichter en sneller dan volledige profielen, maar bieden minder afscherming. Voor de meeste gebruikers is een combinatie van beide praktisch: containers voor snelle scheiding van accounts en profielen voor volledige scheiding van omgevingen.

©Mozilla


Voor de allerkleinste Firefox-fans

Vrolijke vosjes om mee te knuffelen
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een Android-tablet, verkrijgbaar in twee configuraties. De adviesprijs is 299 euro voor 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagruimte of 349 euro voor 8 GB werkgeheugen en 256 GB aan ruimte. Wij hebben de laatstgenoemde variant getest.

Uitstekend
Conclusie

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.

Plus- en minpunten
  • Accu met veel vermogen
  • Groot scherm dat weinig reflecteert
  • Optionele accessoires
  • Capabele processor
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Lange software-ondersteuning
  • Omgekeerd opladen aanwezig
  • Opladen duurt lang (3 uur)
  • Niet stof- of waterdicht
  • Lage maximale helderheid

De Redmi Pad 2 Pro oogt verrassend hoogwaardig voor zijn prijs. Het aluminium frame en de matte achterkant geven hem een stevige, vingerafdrukbestendige afwerking, al is het oppervlak wat glad. Met een gewicht van 610 gram en een dikte van 7,5 millimeter ligt de tablet prettig in de hand: solide, maar toch goed draagbaar. Een IP-certificaat ontbreekt, maar daar staat een aantal handige extra's tegenover, zoals vier Dolby Atmos-speakers, een audiojack en ondersteuning voor micro-sd-kaarten.

Het 12,1-inch lcd-scherm met een resolutie van 2560 bij 1600 pixels valt meteen op door de matte, papierachtige afwerking. Dankzij de anti-reflecterende coating heb je nauwelijks last van schittering, waardoor lezen buitenshuis of in fel licht prettig blijft. De tablet biedt verder een verversingssnelheid van 120 hertz, ondersteuning voor Dolby Atmos en HDR10+, en verschillende instellingen die je ogen ontzien. Alleen de maximale helderheid van 500 nits had wat hoger mogen zijn.

©Wesley Akkerman

Veel vermogen

De Redmi Pad 2 Pro draait op de Snapdragon 7s Gen 4-processor, die in de praktijk zorgt voor vlotte en stabiele prestaties. De tablet verwerkt moeiteloos meerdere apps en tientallen browsertabs (op de achtergrond) zonder merkbare vertraging. De chip is krachtig genoeg voor 4K-videobewerking en veeleisende werktoepassingen. Daarnaast ondersteunt hij moderne verbindingsstandaarden als wifi 6 en bluetooth 5.4, en kun je de opslag eenvoudig uitbreiden met een micro-sd-kaart.

De accuduur is een sterk punt, dankzij de forse 12.000mAh-batterij. Daardoor kun je de tablet dagenlang gebruiken zonder tussentijds opladen, zeker als je hem slechts af en toe erbij pakt. Minder overtuigend is de laadsnelheid: met de meegeleverde 33W-lader duurt het ruim drie uur voordat hij volledig is opgeladen. Wel praktisch is de ondersteuning voor omgekeerd opladen, waarmee je de tablet als een powerbank voor andere apparaten kunt inzetten.

©Wesley Akkerman

Lange software-ondersteuning

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro draait op het overzichtelijke HyperOS 2, gebaseerd op Android 15, met een belofte van vijf Android-upgrades (en zeven jaar aan beveiligingsupdates!). De interface is schoon en maakt multitasking gemakkelijk; de tablet kan drie apps in splitscreen of maximaal vier zwevende vensters tegelijk beheren. Mocht je veel andere Xiaomi-apparaten in huis hebben, dan kun je die prima bedienen van dit apparaat, dankzij de Interconnectiviteit van Xiaomi.

De tablet heeft aan zowel de voor- als achterkant een 8MP-camera, allebei vooral bedoeld voor praktische toepassingen. Fotokwaliteit staat hier niet centraal: beelden ogen wat zacht en missen levendigheid en diepte. De achtercamera leent zich goed voor het scannen van documenten en legt tekst duidelijk vast. De frontcamera is helder genoeg voor videogesprekken in 1080p, ook bij weinig licht, al ligt de vaste focus wat te dicht bij het gezicht.

©Wesley Akkerman

Optionele accessoires

De optionele keyboardcover maakt van de Xiaomi Redmi Pad 2 Pro een volwaardige werktablet. De hoes verbindt via bluetooth, heeft een eigen batterij en dient tegelijk als standaard. De toetsen bieden voldoende travel (diepte) voor prettig typen, al ontbreekt achtergrondverlichting. Ook is er geen touchpad aanwezig. De cover beschikt over een eigen usb-c-poort voor het opladen en heeft ruimte voor een los verkrijgbare stylus.

Voor creatieve gebruikers en studenten is er de Redmi Smart Pen. Deze stylus ondersteunt 4096 drukniveaus en benut de 240Hz-touchsampling van het scherm, waardoor schrijven en tekenen soepel aanvoelt. De pen maakt eveneens verbinding via bluetooth en heeft twee knoppen. Opladen gebeurt via een eigen usb-c-poort; magnetisch opladen via de tablet is niet mogelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Redmi Pad 2 Pro kopen?

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is al met al een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.