ID.nl logo
Maak de beste presentatie zonder PowerPoint
© Reshift Digital
Huis

Maak de beste presentatie zonder PowerPoint

Iedereen grijpt massaal naar Microsoft PowerPoint als er weer eens een presentatie moet worden gemaakt, maar er zijn genoeg andere programma’s en diensten waarmee je dat kunt doen. In dit artikel kijken we onder andere naar concurrenten als Prezi, Google Presentaties en Sway om de beste presentatie zonder Powerpoint te maken.

Tip 01: Prezi

Het bekendste alternatief voor PowerPoint is ongetwijfeld Prezi, een dienst waarmee je snel gelikte en interactieve presentaties kunt maken. Je kunt de dienst gratis gebruiken, maar dan is je presentatie wel door iedereen in te zien. Wil je meer privacy, dan moet je je portemonnee trekken. Ga naar www.prezi.com en klik op Get Started. Kies voor Basic en onder Start today for free klik je op Continue. Geef je naam en e-mailadres aan en kies een wachtwoord. Bevestig dat je geen robot bent door een vinkje voor I´m not a robot te zetten en klik op Create your free Basic account. Je kunt je ook aanmelden via Facebook door op or sign up with Facebook te klikken, maar dit is vanwege de verzamelwoede van Facebook wellicht geen goed idee.

©PXimport

Heb je geen ervaring met Prezi? Kies dan sjablonen met het label Novice

-

Tip 02: Sjabloon kiezen

Prezi vraagt je wat voor soort presentatie je wilt maken. Je hebt de keuze uit vijf opties. Je hoeft geen optie te selecteren, maar als je snel aan de slag wilt, is het slim om bijvoorbeeld voor H.R. / Training of Student te kiezen en op Next te klikken. Wil je een rondleiding, klik dan op de video Getting Started. Wil je meteen in het diepe duiken, dan kies je voor New presentation. Een nieuw browservenster wordt geopend van waaruit je je presentatie maakt. Onder elk sjabloon vind je een klein grafiekje met de tekst Novice, Skilled of Master. Kies Novice als je geen ervaring hebt met Prezi: deze sjablonen zijn simpeler dan de opties Skilled of Master. Zodra je op een sjabloon klikt, kun je het bekijken door op de pijltjes eronder te klikken. Wil je het sjabloon gebruiken, dan kies je voor Use this template.

©PXimport

Tip 03: De Prezi-werkwijze

Prezi werkt anders dan PowerPoint. Je navigeert door je slides (of dia’s, zoals PowerPoint het noemt) door ergens op te klikken, waardoor weer een andere dia geopend wordt. Op deze manier kun je heel veel informatie kwijt op één dia. Je navigeert steeds weer terug naar je hoofdscherm en selecteert een ander punt in je dia dat je vervolgens weer kunt uitvergroten. Klinkt ingewikkeld? Dat valt heel erg mee. Klik gewoon eens op een paar sjablonen en je snapt het concept binnen een paar minuten. In een presentatie kun je niet alleen tekst kwijt, ook video’s en afbeeldingen zijn makkelijk in te voegen. Links zie je een dia-overzicht zoals je dat gewend bent van PowerPoint. Als eerste is het handig om je presentatie een naam te geven. Klik linksbovenin op Untitled presentation, verander dit in een naam naar keuze en klik op OK. Volg de stappen rechtsonderin om het sjabloon aan te passen aan jouw wensen. Wil je meer informatie over hoe je een goede presentatie met Prezi maakt, dan vind je hier een heleboel informatie. Als je presentatie klaar is, klik je op Present rechtsbovenin.

©PXimport

Visme

Visme is een nieuwe dienst en bevindt zich op dit moment nog in de bèta-fase. Het heeft hetzelfde businessmodel als Prezi en hier kies je voor Basic als je het niet erg vindt dat je presentaties openbaar zijn. Wil je je privacy kunnen regelen, dan moet je tien dollar per maand op tafel leggen.

De vormgeving van Google Presentaties lijkt heel erg op die van PowerPoint

-

Tip 04: Google Presentaties

Ben je op zoek naar een gratis alternatief voor PowerPoint? Kijk dan eens naar Google Presentaties. De dienst is alleen online te gebruiken en onderdeel van Google Drive. Ga hiernaartoe en log in met je Google-accountgegevens. Heb je nog geen Google-account, maak er dan een aan, want zonder Google-account kun je de dienst niet gebruiken. Rechtsonder klik je op de grote plus om een nieuwe presentatie aan te maken. De vormgeving lijkt heel erg op een basisversie van PowerPoint en heeft dan ook het voordeel dat je als PowerPoint-gebruiker niet lang nodig hebt om het programma te snappen. Links zie je je dia’s. Voeg een dia toe door op Dia / Nieuwe dia te klikken. Bovenin klik je op Naamloze presentatie om de naam van je bestand te veranderen.

©PXimport

Wil je je presentaties een beetje mooier maken, dan kun je thema’s gebruiken

-

Tip 05: Thema kiezen

Wil je je presentaties een beetje mooier maken, dan kun je thema’s gebruiken. Hiervoor klik je rechts op een van de thema’s. Zie je de beschikbare thema’s niet, klik dan bovenin op de knop Thema. De thema’s zijn niet zo uitgebreid als de sjablonen in Prezi, maar zijn allemaal prima bruikbaar voor een professionele presentatie. Klik op Klik om een titel toe te voegen of kies voor Klik om een ondertitel toe te voegen om je slide met informatie te vullen. Onderaan kun je notities per slide invullen; dit kan je helpen tijdens je presentatie. Een overgang tussen twee dia’s maak je door bovenin op Overgang te klikken en als je een achtergrondafbeelding wilt instellen, dan kies je voor Achtergrond. Als je klaar bent, kies je voor Presentatie bekijken. Al je wijzigingen worden overigens automatisch opgeslagen.

©PXimport

Tip 06: SlideShare

SlideShare is een presentatiedienst van LinkedIn en bedoeld om presentaties te delen met anderen of presentaties van andere mensen te ontdekken. Heb je een goed idee of een interessant onderwerp waar je veel vanaf weet en wil je dit met de wereld delen? Dan meld je je via je LinkedIn-account aan. Om presentaties te bekijken, heb je geen account nodig. Klik gewoon op een presentatie en klik op de driehoekjes om door de presentatie te navigeren. De website doet erg denken aan YouTube en je kunt, net als bij de populaire videodienst, reageren op presentaties en contact opnemen met de makers van een presentatie. Je kunt SlideShare overigens ook prima gebruiken voor privé-presentaties. Zodra je een presentatie maakt, klik je op Upload en selecteer je Private op het volgende scherm. Onder Advanced Settings kies je achter Who can view de optie People with the secret link. Onder deze optie verschijnt nu een geheime koppeling die je met anderen kunt delen. Je kunt eventueel een wachtwoord aan je presentatie toevoegen.

©PXimport

Als twee druppels water: LibreOffice heeft heel veel weg van Microsoft Office – maar dan gratis

-

Tip 07: LibreOffice

Een regelrechte kloon van Microsoft Office is LibreOffice. En de naam geeft het al aan: het programma is volledig gratis. Ga hiernaartoe en klik op Download / LibreOffice Fresh. Je moet de laatste versie downloaden en installeren en daarna op Vertaalde Gebruikersinterface klikken om de Nederlandse vertaling van het programma te installeren. In tegenstelling tot Microsoft Office zijn alle programma’s vanuit één applicatie te starten. Open LibreOffice en klik op Impress Presentation. Kies een van de sjablonen en klik op Open om de presentatie te bewerken. Je moet overigens de taal nog even handmatig wijzigen bij de programmavoorkeuren. Klik op Languages en selecteer Dutch. Je moet het programma even opnieuw opstarten en alles is nu in het Nederlands te zien. Heb je hulp nodig bij het maken van je presentaties? Kijk dan op de handige hulppagina’s van LibreOffice. LibreOffice wordt goed bijgehouden en er verschijnen regelmatig updates.

©PXimport

Tip 08: Microsoft Sway

Microsoft heeft zelf ook een alternatief voor PowerPoint genaamd Sway. Het grootste verschil met PowerPoint is dat Sway geheel online te gebruiken is. Je hoeft je alleen maar aan te melden met je Microsoft-account. Je kunt een korte presentatie bekijken of meteen beginnen met een nieuwe presentatie door op Nieuwe maken te klikken. Sway heeft ook een aantal sjablonen beschikbaar als je inspiratie zoekt. Hiervoor klik je onder Beginnen met een sjabloon op een van de opties. De sjablonen zien er erg goed uit en door op het icoontje rechtsonder in beeld te klikken, zie je een horizontaal overzicht van al je dia’s. Sway geeft je bovendien tips voor een goede presentatie: waar moet je je hoofdpunt behandelen, waar moet je interesse kweken voor je presentatie enzovoort. Je kunt een presentatie exporteren als pdf-bestand of als Word-bestand. Gek genoeg kun je je presentatie niet als PowerPoint-bestand opslaan. Sway is meer bedoeld om snel een mooi uitziend document te maken dan dat je er live een presentatie mee gaat houden.

©PXimport

Je mist wel wat functies uit de desktopversie, maar PowerPoint Online voelt toch vrij volledig

-

Tip 09: PowerPoint Online

Als je gewoon een basisversie van PowerPoint wilt, maar de presentatie-opties van Sway te simpel vindt, dan kun je ook gewoon de gratis online versie van PowerPoint gebruiken. Je logt met je Microsoft-account in, kiest een van de sjablonen of maakt een nieuwe presentatie door op Nieuwe lege presentatie te klikken. Je kunt ook een bestaande PowerPoint-presentatie uploaden door bovenin op Presentatie uploaden te klikken. Zo werk je online aan je presentatie verder. Je mist uiteraard wel enige functies die je alleen in de desktopversie vindt, maar PowerPoint Online voelt desondanks als een vrij volledig programma. Je bestand wordt automatisch tussendoor opgeslagen in je OneDrive-account en als je het bestand weer wilt openen in de desktopversie van PowerPoint, dan klik je gewoon op Open in PowerPoint.

©PXimport

Swipe

Swipe is een interessante nieuwe manier waarmee je volledig online presentaties kunt maken. Je kunt koppelingen meteen delen met mensen en je publiek kan naderhand een waardering voor de presentatie geven. Swipe is geen vervanging voor PowerPoint, maar voor een korte presentatie die je via je browser of mobiele apparaten wilt laten zien kan het een goed alternatief zijn.

Tip 10: PowToon

Als je op zoek bent naar een unieke manier om je boodschap over te brengen, kijk dan eens naar PowToon. Dit is een dienst waarmee je zonder enige voorkennis mooie animatie-video’s en presentaties maakt. Klik op Start Now en meld je aan met je naam en e-mailadres of kies voor Sign up with Google, Facebook or LinkedIn. Als je je met je e-mailadres aanmeldt, moet je je adres bevestigen met een activeringsmailtje. Klik op een van de aangeboden opties @Work, 4Edu of Personal of klik op Skip and remind me later. Als je voor de eerste keer een animatievideo wilt maken, dan is het handig om op Customize a popular template te klikken. Weet je precies wat je wilt vertellen, dan ga je voor Start from scratch. Bij PowToon heb je een gratis optie met de beperking dat anderen je project ook kunnen inzien. Een maandabonnement waar je de privacy-instellingen kunt regelen is met 19 dollar per maand erg prijzig en eigenlijk alleen geschikt voor bedrijven.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.