ID.nl logo
Livegang van je website: teasers en countdowns
© PXimport
Zekerheid & gemak

Livegang van je website: teasers en countdowns

Het live gaan van je nieuwe website is een belangrijk moment voor je bedrijf. Niet alleen omdat het je veel tijd, energie en geld heeft gekost om 'm te maken. Maar ook omdat het nieuwe functionaliteiten en waarschijnlijk een nieuwe 'look' biedt waarmee je hoopt dat jouw onderneming weer jarenlang toekomstbestendig is. Zo'n moment wil je niet ongemerkt voorbij laten gaat. Hoe haal je het maximale uit de livegang van je nieuwe website?

©PXimport

Een nieuwe website is alsof je een nieuw filiaal of een nieuw bedrijfspand opent. Het is voor je bedrijf altijd een flinke investering, maar eentje die het helemaal waard is. Alles ziet er weer lekker fris en modern uit en biedt allerlei voordelen en handigheidjes voor zowel jezelf als je klanten of relaties. Zo'n grote opening wil je natuurlijk een feestelijk tintje geven en je hoopt dat daar veel mensen op af komen. Dat doe je door al ver van tevoren aan te kondigen dat er iets staat te gebeuren. Bijvoorbeeld met een mooie, originele teaserpagina.

Voordelen ‘coming soon’ pagina

Een teaserpagina is niet alleen een goede manier om interesse en aandacht te krijgen voor je nieuwe website. Het is in het geval van een compleet nieuwe website ook een uitstekende kans om alvast iets aan je SEO te doen. Hoe langer je domeinnaam bestaat, hoe beter hij rankt in de zoekresultaten. Als je site nog lang niet af is, kun je met een ‘coming soon’ boodschap toch alvast geïndexeerd worden.

Ook biedt het alvast wat mogelijkheden om te testen welke kleuren, lettertypes of logo's meer interactie oproepen bij je bezoekers. Resultaten van dit soort testjes kunnen het verschil maken als je nieuwe site straks live is. Tot slot is dit ook een uitstekend moment om emailadressen te verzamelen van mensen die nieuwsgierig zijn. Zo kun je ze op de hoogte stellen als je site live is en daarna het contact onderhouden.

'Tease' je nieuwe site

Voor trouwe gebruikers van jouw site kan een nieuw webdesign best even slikken zijn. Alles waar ze aan gewend waren is ineens anders. Het is goed om vooraf een tipje van de sluier op te lichten. Niet alleen om de verwachtingen te managen, ook om spanning op te bouwen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen:

Een countdown timer: Deze telt terug naar het moment dat je nieuwe site live gaat. Op die manier weten mensen wanneer ze de nieuwe site kunnen verwachten. En door vooraf flink reclame te maken kunnen trouwe gebruikers samen aftellen en erbij zijn op het exacte moment dat je nieuwe site de lucht in gaat. Wel belangrijk hierbij is dat je jezelf een keiharde deadline. Op dat exacte moment moet de nieuwe site ook klaar zijn om live te gaan.

Een teaserpagina als cadeauverpakking: treffender wordt de vergelijking niet. Een nieuwe site is een cadeautje voor je klanten. Door de teaserpagina te zien als cadeaupapier, kun je er steeds een hoekje of stukje van af scheuren. Zo wordt langzaamaan steeds meer van de nieuwe site zichtbaar. Leuk om stukje bij beetje het nieuwe design toonbaar te maken. Het is wel zaak om ver van tevoren het design van je nieuwe site dus vast te stellen.

Dit soort ‘coming soon’ pagina’s hoef je niet zelf te ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld Wordpress gebruikt zijn er tal van opties gratis beschikbaar die elk naar eigen smaak in te richten zijn.

Terwijl de nieuwsgierigheid van je bezoekers gewekt wordt met een mooie teaser, kun jij achter de schermen alvast zorgen dat je site tip-top in orde is. Heb je bijvoorbeeld een blog, zorg dat daar op de dag van de livegang al iets te lezen is. Schrijf een stuk of tien posts die al gepubliceerd zijn tijdens de lancering. In de weken daarna kun je die vervolgens promoten op sociale media. Diensten als HootSuite of CoSchedule automatiseren dat deels voor je, zodat je er na livegang geen omkijken meer naar hebt.

Ga live met een 'big bang' op social media

Als je zoveel energie hebt gestoken in het regelen van webhosting, het bouwen en vullen van een site en het maken van een mooie teaserpagina, dan wil je natuurlijk wel dat veel mensen dat zien. Vergeet daarom niet om je website actief aan te kondigen. Om zoveel mogelijk aandacht voor en bezoekers naar je site te krijgen, kun je al ver van tevoren aankondigen dat er iets staat te gebeuren. Als je regelmatig een nieuwsbrief verstuurd is dit het ideale medium om al bestaande klanten te attenderen op de voortgang. Sociale media bieden een mooie kans om een breder publiek aan te spreken. Gebruik bijvoorbeeld een tool Postspeaker. Via deze tool kunnen jouw volgers zich inschrijven. Op een bepaald moment, in dit geval het moment dat jouw site live gaat, plaatsen ze allemaal een berichtje over jouw site. Als er in één keer tientallen, misschien wel honderden mensen iets zeggen over jouw nieuwe site, dan trekt dat zeker de aandacht.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

▼ Volgende artikel
Onthulling Samsung Galaxy S25-serie: dit wil je allemaal weten!
© Rens Blom
Huis

Onthulling Samsung Galaxy S25-serie: dit wil je allemaal weten!

Samsungs nieuwste serie topsmartphones verschijnt begin februari in Nederland. De Galaxy S25-reeks bestaat uit drie toestellen: een normale S25, een grotere S25 Plus en een nóg grotere S25 Ultra. Die laatste heeft ook een styluspennetje om (aan)tekeningen op het scherm te maken. In dit artikel lees je alle belangrijke informatie en prijzen rondom de Galaxy S25-serie.

Je kunt er inmiddels de klok op gelijk zetten: Samsung start het nieuwe jaar met nieuwe premium telefoons, vernoemd naar het jaartal. De S25-serie is dan ook een logische opvolger van de S24-serie, die gewoon te koop blijft en ongetwijfeld nog wat in prijs zal zakken. De S25-serie lijkt qua ontwerp sterk op de vorige serie, maar laat je niet foppen: de toestellen bieden subtiele verbeteringen. Die lichten we hieronder uit.

©Rens Blom

Betere specificaties

Zoals verwacht biedt de S25-serie wat betere specificaties dan de S24-lijn. Een nieuwe en snellere Qualcomm-processor, completere camera's en een scherm dat nog beter tegen beschadigingen kan – het zijn vernieuwingen waar Samsung graag over praat. Minder aandacht gaat uit naar de accu's, want die blijken niet gewijzigd. Je hoeft dus niet direct te rekenen op een merkbaar langere accuduur.

Wat opvalt is dat Samsung de S25 nog steeds met 128 GB opslagcapaciteit verkoopt, wat tegenwoordig niet veel meer is in een dure telefoon. Zeker niet als je jaren met zo'n toestel wilt doen. Logisch dus dat Samsung ook versies met 256 GB en 512 GB aanbiedt – de 256GB-variant lijkt ons voor veel mensen de beste keuze. De S25 Plus en Ultra hebben minimaal 256 GB.

In alle drie de S25-modellen vind je 12 GB werkgeheugen. Dat is met name een upgrade voor de S25, want in de S24 zat 8 GB. De specificaties zijn niet verbeterd omdat de vorige smartphones langzaam zijn, maar omdat nieuwe AI-functies extra rekenkracht en geheugen vergen.  

©Rens Blom

AI, AI en nog eens AI

AI ja, dus kunstmatige intelligentie. Toen de Galaxy S24-serie vorig jaar verscheen, schreeuwde Samsung groots van de daken over de AI-functies in de software. Kortom: slimmere software om je te helpen bij het vertalen van berichten, het oplossen van rekensommen en laten zien waar die mooie jurk in een YouTube-video te koop is. Omdat tegenwoordig alles om AI lijkt te draaien, is het niet gek dat Samsung aangeeft dat de S25-serie nog véél meer AI-functies heeft.

Die foefjes moeten je helpen om informatie sneller of completer te vinden, maar ook om acties uit te voeren aan de hand van stembediening van Google. Die stemassistent heet Gemini en tover je tevoorschijn door de aan-uitknop van de S25 ingedrukt te houden. Ook nieuw is dat de Samsung-software je een dagoverzicht kan geven. 's Ochtends bijvoorbeeld, over je agenda voor vandaag, relevant nieuws, het weerbericht en meer. Je kunt ook 's avonds een terugblik krijgen.

©Rens Blom

Interessant is dat sommige AI-functies uit de softwareschil ook naar oudere Samsung-smartphones en -tablets komen. Welke functies wel en niet, durft Samsung op dit moment nog niet te zeggen. De S25 is qua AI-functies het meest compleet, maar het is te verwachten dat de S24 ook nog wat slimmer gaat worden.

Prettiger ontwerp

De Samsung Galaxy S25-modellen zijn wat lichter dan hun voorgangers. Dat merk je met name bij de S25 Ultra, want die is 15 gram lichter geworden ten opzichte van zijn voorganger en weegt nu 218 gram. De toestellen hebben een wat ronder ontwerp gekregen, waardoor ze prettiger moeten vasthouden. En ook die verbetering merk je vooral bij de S25 Ultra, want de voorgaande Ultra-toestellen hadden een nogal rechthoekig ontwerp. De S25 Ultra komt nog steeds met een S-Pen, een draadloze stylus die je in de behuizing kunt opbergen.

©Rens Blom

Zeven jaar updates

Goed om te weten is dat de Galaxy S25-telefoons allemaal zeven jaar updates ontvangen. Dat is even lang als de S24-serie en een uitstekend updatebeleid, passend bij de hoge prijzen van de smartphones.

S25-serie wordt niet duurder

Een mooie afsluiter: hoewel alles in het leven duurder lijkt te worden, zijn de adviesprijzen van de Galaxy S25-modellen gelijk aan die van de S24-reeks vorig jaar. De S25-serie wordt dus niet duurder, wat betekent dat Samsung een adviesprijs van 899 euro vraagt voor de S25 (128 GB opslagcapaciteit) en de S25 Plus een adviesprijs van 1149 euro (256 GB opslagcapaciteit) krijgt. Voor het topmodel, de S25 Ultra (256 GB opslagcapaciteit), moet je 1449 euro neerleggen. De toestellen zijn vanaf nu te bestellen en vanaf 7 februari leverbaar en te koop.

▼ Volgende artikel
Zo zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt
© qwartm
Huis

Zo zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt

Een vriezer die goed en efficiënt vriest, heeft allerlei voordelen. Zo is het gunstig voor je gezondheid, omdat bacteriën in een ijskoude vriezer minder kans krijgen. Ook bespaar je energie én hoef je je vriezer minder vaak te ontdooien. Met een paar simpele stappen zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt.

Wil je dat je diepvriesproducten zo lang mogelijk vers blijven en je je vriezer niet steeds hoeft te ontdooien? Dan is het belangrijk dat je vriezer efficiënt koelt, zodat er zo min mogelijk ijsvorming in het vriesvak ontstaat. Dit artikel vertelt je hoe je dat voor elkaar krijgt. • Het instellen van de juiste temperatuur • Slim invriezen • Goed vullen (maar niet te vol) • Regelmatig ontdooien • De condensor schoonmaken

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aankoop van een nieuwe vriezer

De juiste temperatuur

Een goedwerkende vriezer begint met het instellen van de juiste temperatuur. Is je vriezer te warm, dan bederft voedsel sneller en zal er door het overtollige water sneller ijsvorming in het vriesvak ontstaan. In principe zijn alle temperaturen onder de -18°C goed, maar hoe kouder je je vriezer instelt, hoe meer energie hij verbruikt. Met een temperatuur van -18°C bewaar je je voedsel veilig, blijven voedingsstoffen lang behouden én ben je energiezuinig bezig. Veel vriezers beschikken over een ingebouwde thermostaat, vaak in de vorm van een draaiknop, waarop je de temperatuur kunt instellen. Heeft jouw vriezer dit niet, dan kun je een losse thermometer aanschaffen om de temperatuur in je vriezer te controleren.

Slim invriezen

Ook de manier waarop je je eten invriest, heeft veel invloed op hoe efficiënt jouw vriezer koelt. Zo laat voedsel dat nog warm is de temperatuur in je vriezer snel stijgen, waardoor voedingsmiddelen sneller bederven en je te maken kunt krijgen met ijsvorming. Het is dus verstandig om je kliekjes eerst op kamertemperatuur te laten komen voor je ze in de vriezer stopt. Om ervoor te zorgen dat het eten snel de juiste temperatuur bereikt, is het daarnaast beter om kleine porties in te vriezen. Let er daarbij op dat je luchtdichte bakjes of zakjes gebruikt, want als ingevroren eten in contact komt met lucht kan er vriesbrand op voedingsmiddelen ontstaan.

©qwartm

Een beetje overzicht in je vriezer is ook wel zo fijn. Zo weet je exact wat waar staat en hoef je de deur van de vriezer niet elke keer onnodig lang open te laten staan. Daarmee maak je het voor je vriezer een stuk makkelijker om de temperatuur vervolgens weer omlaag te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld producten die je als eerste gebruikt voorin je vriezer zetten en overige producten meer naar achteren. Of plak labels op je bakjes met de data waarop je de producten hebt ingevroren. Ook kun je regelmatig even kijken welke producten weggegooid kunnen worden, zodat het geen rommeltje wordt in je vriezer.

Handig: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Goed vullen (maar niet te vol)

Is jouw vriezer vaak maar voor de helft gevuld? Dat is zonde, want een halfvolle vriezer verbruikt veel onnodige energie. Misschien vind je in je keuken nog wat groente of fruit dat je niet van plan bent om op korte termijn op te eten. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je altijd een paar halfgevulde waterflessen in je vriezer leggen. Voor het afkoelen van producten (massa) hoeft een vriezer namelijk minder hard te werken dan voor het afkoelen van lucht. En omdat producten koude lucht goed vasthouden, gaat er bij het openen van je vriezerdeur minder kou verloren. Let op: een te volle vriezer is ook niet goed, want dit belemmert de luchtcirculatie en veroorzaakt ongelijke temperaturen in je vriezer.

Regelmatig ontdooien

IJsvorming beperkt niet alleen de ruimte in je vriezer, maar maakt ook dat het apparaat minder efficiënt gaat werken. IJs op de wanden van je vriezer werkt namelijk als een soort isolatielaag, waardoor het apparaat minder goed in staat is om warmte naar buiten af te voeren. Daar komt nog bij dat als ijsvorming zich op voedsel nestelt, vooral als dat niet luchtdicht is ingepakt, er vriesbrand op voedingsmiddelen kan ontstaan. Heeft jouw vriezer geen No Frost-functie? Dan moet je helaas zelf regelmatig aan de bak om het ijs uit je vriezer te verwijderen. Om het ontdooiingsproces te versnellen, kun je een bak met heet water in de vriezer plaatsen of het ijs met een föhn verwarmen. Als je je vriezer toch ontdooit, maak 'm dan meteen goed schoon. Ook op vuil in je vriezer kan namelijk ijs of rijp ontstaan.

©Thomas Heitz

De condensor schoonmaken

Maak tot slot, als dat mogelijk is, de condensor van je vriezer regelmatig schoon. De condensor is het zwarte rooster aan de achterkant van je vriezer dat ervoor zorgt dat warmte goed wordt afgevoerd. Zit de condensor vol met stof of vuil, dan blijft warmte in je vriezer circuleren. De condensor kun je eenvoudig schoonmaken met een zachte borstel of met een stofzuiger met borstel-opzetstuk.