ID.nl logo
Livegang van je website: teasers en countdowns
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Livegang van je website: teasers en countdowns

Het live gaan van je nieuwe website is een belangrijk moment voor je bedrijf. Niet alleen omdat het je veel tijd, energie en geld heeft gekost om 'm te maken. Maar ook omdat het nieuwe functionaliteiten en waarschijnlijk een nieuwe 'look' biedt waarmee je hoopt dat jouw onderneming weer jarenlang toekomstbestendig is. Zo'n moment wil je niet ongemerkt voorbij laten gaat. Hoe haal je het maximale uit de livegang van je nieuwe website?

©PXimport

Een nieuwe website is alsof je een nieuw filiaal of een nieuw bedrijfspand opent. Het is voor je bedrijf altijd een flinke investering, maar eentje die het helemaal waard is. Alles ziet er weer lekker fris en modern uit en biedt allerlei voordelen en handigheidjes voor zowel jezelf als je klanten of relaties. Zo'n grote opening wil je natuurlijk een feestelijk tintje geven en je hoopt dat daar veel mensen op af komen. Dat doe je door al ver van tevoren aan te kondigen dat er iets staat te gebeuren. Bijvoorbeeld met een mooie, originele teaserpagina.

Voordelen ‘coming soon’ pagina

Een teaserpagina is niet alleen een goede manier om interesse en aandacht te krijgen voor je nieuwe website. Het is in het geval van een compleet nieuwe website ook een uitstekende kans om alvast iets aan je SEO te doen. Hoe langer je domeinnaam bestaat, hoe beter hij rankt in de zoekresultaten. Als je site nog lang niet af is, kun je met een ‘coming soon’ boodschap toch alvast geïndexeerd worden.

Ook biedt het alvast wat mogelijkheden om te testen welke kleuren, lettertypes of logo's meer interactie oproepen bij je bezoekers. Resultaten van dit soort testjes kunnen het verschil maken als je nieuwe site straks live is. Tot slot is dit ook een uitstekend moment om emailadressen te verzamelen van mensen die nieuwsgierig zijn. Zo kun je ze op de hoogte stellen als je site live is en daarna het contact onderhouden.

'Tease' je nieuwe site

Voor trouwe gebruikers van jouw site kan een nieuw webdesign best even slikken zijn. Alles waar ze aan gewend waren is ineens anders. Het is goed om vooraf een tipje van de sluier op te lichten. Niet alleen om de verwachtingen te managen, ook om spanning op te bouwen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen:

Een countdown timer: Deze telt terug naar het moment dat je nieuwe site live gaat. Op die manier weten mensen wanneer ze de nieuwe site kunnen verwachten. En door vooraf flink reclame te maken kunnen trouwe gebruikers samen aftellen en erbij zijn op het exacte moment dat je nieuwe site de lucht in gaat. Wel belangrijk hierbij is dat je jezelf een keiharde deadline. Op dat exacte moment moet de nieuwe site ook klaar zijn om live te gaan.

Een teaserpagina als cadeauverpakking: treffender wordt de vergelijking niet. Een nieuwe site is een cadeautje voor je klanten. Door de teaserpagina te zien als cadeaupapier, kun je er steeds een hoekje of stukje van af scheuren. Zo wordt langzaamaan steeds meer van de nieuwe site zichtbaar. Leuk om stukje bij beetje het nieuwe design toonbaar te maken. Het is wel zaak om ver van tevoren het design van je nieuwe site dus vast te stellen.

Dit soort ‘coming soon’ pagina’s hoef je niet zelf te ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld Wordpress gebruikt zijn er tal van opties gratis beschikbaar die elk naar eigen smaak in te richten zijn.

Terwijl de nieuwsgierigheid van je bezoekers gewekt wordt met een mooie teaser, kun jij achter de schermen alvast zorgen dat je site tip-top in orde is. Heb je bijvoorbeeld een blog, zorg dat daar op de dag van de livegang al iets te lezen is. Schrijf een stuk of tien posts die al gepubliceerd zijn tijdens de lancering. In de weken daarna kun je die vervolgens promoten op sociale media. Diensten als HootSuite of CoSchedule automatiseren dat deels voor je, zodat je er na livegang geen omkijken meer naar hebt.

Ga live met een 'big bang' op social media

Als je zoveel energie hebt gestoken in het regelen van webhosting, het bouwen en vullen van een site en het maken van een mooie teaserpagina, dan wil je natuurlijk wel dat veel mensen dat zien. Vergeet daarom niet om je website actief aan te kondigen. Om zoveel mogelijk aandacht voor en bezoekers naar je site te krijgen, kun je al ver van tevoren aankondigen dat er iets staat te gebeuren. Als je regelmatig een nieuwsbrief verstuurd is dit het ideale medium om al bestaande klanten te attenderen op de voortgang. Sociale media bieden een mooie kans om een breder publiek aan te spreken. Gebruik bijvoorbeeld een tool Postspeaker. Via deze tool kunnen jouw volgers zich inschrijven. Op een bepaald moment, in dit geval het moment dat jouw site live gaat, plaatsen ze allemaal een berichtje over jouw site. Als er in één keer tientallen, misschien wel honderden mensen iets zeggen over jouw nieuwe site, dan trekt dat zeker de aandacht.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

▼ Volgende artikel
In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat
© ID.nl
Huis

In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat

De tijd dat een screensaver nodig was om je computerscherm te beschermen tegen inbranden, ligt ver achter ons. Vandaag is een screensaver vooral een manier om je computer een persoonlijk tintje te geven. Met een eenvoudige tool verander je je vakantiefilmpjes of familievideo's in een levendige screensaver die je scherm vult zodra de pc even pauze neemt.

Wat gaan we doen

We laten zien hoe je met PUSH Video Wallpaper een video omzet in een screensaver. Je kiest geschikte fragmenten, stelt een afspeellijst samen en activeert de screensaver in Windows. Daarna zie je precies hoe je de tool zo instelt dat hij alleen in ruststand draait.

Lees ook: Zo maak je je eigen AI-video met Bing Video Creator

Stap 1: Download PUSH VideoWallpaper

Voordat je een video als bureaubladachtergrond instelt, is het verstandig om eerst na te denken over de juiste clips. Voor een opvallend en toch rustig effect werkt een korte video die in een lus draait meestal het best. Met PUSH Video Wallpaper kun je bovendien een afspeellijst maken zodat meerdere clips elkaar automatisch opvolgen. Deze Windows-app is eenvoudig in gebruik en levert de beste resultaten. Je kunt video's afspelen vanaf de harde schijf, maar ook geanimeerde gifs en zelfs YouTube-fragmenten zijn mogelijk. Het programma is niet gratis: een licentie voor persoonlijk gebruik kost 9,95 euro en een thuislicentie voor vijf pc's 14,95 euro. Er is wel een gratis proefversie, waarbij alleen een klein watermerk rechtsonder zichtbaar is.

De eerste stap is het downloaden van PUSH Video Wallpaper (26 MB). Na het binnenhalen installeer je de tool met het bestand VideoWallpaper_setup.exe. Aan het einde van de installatie verschijnt een pop-up met de vraag of je PUSH Video Wallpaper meteen wilt starten en of je de app ook als schermbeveiliging wilt instellen. Vink beide opties aan en klik op Voltooien.

Selecteer zeker de optie Instellen als schermbeveiliging.

Stap 2: Instellingen

Via het pictogram in het systeemvak kun je met de rechtermuisknop de instellingen openen. Klik bovenaan op het kleine voorbeeldscherm om een afspeellijst samen te stellen. Er staan standaard enkele voorbeeldvideo's klaar. Verwijder die en voeg je eigen filmpjes toe die je als screensaver wilt gebruiken. Ga vervolgens terug naar het tandwieltje en schakel de optie Start with Windows uit. Klik ten slotte op Instellen als schermbeveiliging. De ontwikkelaar gaat ervan uit dat je de tool gebruikt als video-wallpaper. De screensaverfunctie is eigenlijk een extraatje. Door het automatisch opstarten uit te schakelen, gebruik je de app uitsluitend als screensaver en niet als dynamische bureaubladachtergrond.

Voeg de filmpjes toe aan de afspeellijst.

Stap 3: Als schermbeveiliger instellen

Herstart de pc en ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging. Hier kun je dan PUSH Video Screen Saver selecteren voor schermbeveiliging.

In de Persoonlijke instellingen selecteer je PUSH Video Wallpaper als schermbeveiliger.

Je video's naar een hoger niveau tillen?

Misschien is een vlogcamera iets voor jou!
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf 65-inch televisies voor ieder budget
Huis

Waar voor je geld: vijf 65-inch televisies voor ieder budget

In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar leuke aanbiedingen of producten met bijzondere eigenschappen. Dit keer hebben we een selectie van vijf 65-inch televisies voor je, met uiteenlopende prijzen van zo'n 800 tot 1.600 euro, voor ieder budget dus.

LG OLED65C46LA

Met de LG OLED65C46LA haal jij een televisie in huis die een groot 65‑inch scherm combineert met de uitstekende contrasten van OLED. Elke pixel kan individueel oplichten of uitstaan, zodat zwarte beelden echt donker worden en er geen achtergrondverlichting nodig is. In de praktijk levert dat scherp beeld en een prettige kijkhoek op, waardoor je zelfs vanuit de hoek van je woonkamer naar films of series kunt kijken. De 4K‑resolutie (3.840 × 2.160 pixels) zorgt ervoor dat ondertitels en fijne details bij natuurdocumentaires of sportwedstrijden scherp blijven.

Dankzij het 120 Hz‑paneel worden snelle bewegingen vloeiend weergegeven, wat vooral bij games of sport handig is. De tv draait op LG’s WebOS‑systeem; daarmee kun je eenvoudig navigeren tussen apps zoals Netflix, Disney+ en YouTube. Vier HDMI 2.1‑poorten bieden ruimte voor gameconsoles en randapparatuur. Ook beschikt de tv over eARC voor het doorgeven van geluid naar een externe soundbar.

De optimale kijkafstand

De juiste kijkafstand voor je televisie is belangrijk voor optimaal kijkcomfort en beeldkwaliteit. Een algemene vuistregel is dat je afstand ongeveer 2–3 keer de schermdiagonaal moet zijn. Zit je te dicht, dan worden scherpe details lastig te zien; te ver weg en je mist details.

Voor een 65-inch tv geldt dat de optimale kijkafstand dan ongeveer vier meter is. Het is dus niet heel logisch om te kiezen voor een grote televisie als de afstand vanaf de bank tot de plek waar de televisie staat, minder dan vier meter is.

Je kunt in zo'n geval ook kiezen voor een 43-inch of 55-inch televisie.

Samsung QE65Q73D

Als je graag een groot scherm wilt met levendige kleuren, dan is de Samsung QE65Q73D een model om naar te kijken. Deze QLED‑televisie heeft eveneens een schermdiagonaal van 165 centimeter, maar maakt gebruik van een Quantum‑Dot laag om licht om te zetten in een breed kleurvolume. Hierdoor zijn kleuren uit films, series of games aanwezig zonder dat je zelf iets hoeft bij te stellen. Met een verversingssnelheid van 100 Hz worden bewegingen soepel weergegeven en dankzij de Motion Xcelerator 120 Hz‑functie profiteer je bij gameconsoles die hogere verversingsfrequenties ondersteunen.

De 4K AI‑upscaler in Samsungs Quantum‑processor schaalt beelden op tot de volledige Ultra‑HD‑resolutie, zodat je oudere HD‑films scherper ervaart. Het besturingssysteem Tizen biedt toegang tot apps en streamingdiensten en je kunt via SmartThings andere

slimme apparaten bedienen. Er zijn vier HDMI‑poorten en wifi aan boord en energieklasse E geeft aan dat het verbruik gemiddeld is voor een groot QLED‑scherm.

LG OLED65G45LW

De LG OLED65G45LW uit 2024 is een zogeheten Gallery‑model, bedoeld om strak tegen de muur te hangen. Het scherm is slechts enkele centimeters dik, zodat het toestel in je interieur opgaat. Binnenin zit een OLED evo‑paneel met 4K‑resolutie, waardoor elk beeldpunt individueel wordt aangestuurd en kleurenkrachtig zijn. De televisie ondersteunt een verversingssnelheid van 120 Hz en biedt daardoor vloeiende beelden bij sport of snel bewegende films.

Via vier HDMI‑2.1‑aansluitingen kun je gameconsoles aansluiten en profiteren van variabele refresh rates. WebOS 8 vormt de basis voor het smart‑platform; hiermee navigeer je door apps en diensten en kun je via spraakassistenten als Google Assistant of Amazon Alexa de tv bedienen. De set wordt geleverd met een wandbeugel, zodat hij strak tegen de muur bevestigd kan worden.

LG OLED65B42LA

In de B‑serie van LG vind je de OLED65B42LA, een toestel dat in 2024 op de markt kwam. Deze televisie biedt de voordelen van OLED – elk pixel kan apart aan of uit – maar in een iets betaalbaarder segment dan de G‑ of C‑series. Het 65‑inch scherm combineert een 4K‑resolutie met een verversingssnelheid van 120 Hz. Hierdoor zijn bewegingen bij games of sportprogramma’s soepel en blijven details scherp.

WebOS maakt het mogelijk om streamingapps en live‑tv makkelijk te combineren en je kunt de tv bedienen met de meegeleverde Magic Remote. De televisie heeft vier HDMI‑poorten voor randapparatuur en ondersteunt eARC voor lossless audiotransport naar een soundbar of receiver. Door het slanke ontwerp staat de tv op twee subtiele pootjes of kun je hem aan de muur hangen via een VESA‑beugel.

Sony XR‑65A80L

Sony’s XR‑65A80L combineert een 65‑inch OLED‑scherm met het Google TV‑platform. Hierdoor kun je eenvoudig door streamingapps scrollen en de tv koppelen aan je Google‑account. Het XR‑paneel gebruikt Sony’s Cognitive Processor XR, die beelden analyseert en optimaliseert voor contrast en kleur. Met een vernieuwingsfrequentie van 120 Hz en ondersteuning voor HDMI 2.1 zijn snelle games of films geen probleem; variabele refresh rates en Auto Low Latency worden ondersteund.

De luidsprekers zitten achter het scherm verwerkt zodat het geluid direct uit het beeld lijkt te komen; met ondersteuning voor Dolby Atmos sluit je ook eenvoudig een soundbar aan. Vier HDMI‑poorten, wifi en Bluetooth zorgen voor verbinding met randapparatuur, en via de ingebouwde microfoon kun je spraakopdrachten geven. Dankzij de ingebouwde standaard kun je de tv neerzetten of via VESA aan de muur hangen. Het 55-inch model van deze televisie is eerder door ID.nl getest.