ID.nl logo
Gratis cloudopslag verloopt: wat als je niet betaalt?
© Reshift Digital
Huis

Gratis cloudopslag verloopt: wat als je niet betaalt?

Aan gratis cloudopslag geen gebrek. Soms krijg je gratis opslag in de cloud op het moment dat je een desktop of laptop koopt, maar het kan ook gebeuren wanneer je ergens een nieuw account aanmaakt. Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar vroeg of laat vragen die bedrijven toch of je wil betalen voor opslag – of misschien wel dezelfde hoeveelheid die je ooit gratis kreeg. En dan?

Op zich is het ook niet vreemd dat bedrijven gratis proefversies van digitale producten aanbieden. Heel veel bedrijven bieden dat soort dingen aan, zoals aanbieders van antivirussoftware, om maar een voorbeeld te geven. 

Hoewel je soms prima uit de voeten komt met ingebakken Windows-opties aangaande virussen en bescherming, zit dat voor cloudopslag toch net even anders. Want je slaat daar misschien belangrijke documenten op, waar je altijd toegang tot wil hebben. Dan zou het echt extreem rot zijn wanneer je de toegang verliest tot dergelijke documenten.

Het maakt overigens vrij weinig uit voor welke cloudopslagdienst je kiest. De populairste aanbieders van dit moment zijn bijvoorbeeld Dropbox, Microsoft OneDrive en Google Drive (of Google One). 

In veel gevallen krijg je in de basis een x aantal gigabytes tot je beschikking. En als je je ergens voor aanmeldt, dan loopt dat aantal al gauw op. En dat aantal staat hier ter discussie. Want bedrijven als Microsoft, Dropbox en Google willen graag dat je na verloop van tijd gaat betalen voor het gebruik van die x aantal gigabytes. Maar want nou als je dat totaal niet van plan bent?

©PXimport

Niet betalen voor cloudopslag, en dan?

Per aanbieder van cloudopslag verschilt wel wat er gebeurt wanneer je niet besluit te betalen. Maar wees gerust: over het algemeen verwijderen de bedrijven de bestanden niet van hun servers. Ze willen immers dat je betaalt voor hun diensten. 

Dropbox bewaart je bestanden voor dertig dagen, na je besluit niet te betalen. Je kunt je persoonlijke bestanden downloaden en lokaal opslaan, maar je kunt niets meer uploaden (dat lijkt ons ook niet de bedoeling). Ook is het zo dat Dropbox de bestanden niet meer automatisch synchroniseert wanneer je een abonnement stopzet.

Lees ook: Dropbox verwijderen zonder je bestanden te verliezen

Microsoft pakt het wat vervelender aan met OneDrive. Wanneer je namelijk zo’n proefperiode verlaat of besluit niet te betalen voor een abonnement, dan raak je de toegang kwijt tot een deel van je bestanden. Het gaat om het deel dat over je gratis limiet heengaat. Je bent je bestanden dan nog niet kwijt. 

Je kunt inloggen bij de dienst om de bestanden handmatig te downloaden; daar heb je dertig dagen de tijd voor. Na die dertig dagen worden alle bestanden die over het gratis limiet heengaan verwijderd. Dat gratis limiet is overigens 5 GB (voor veel mensen meer dan zat).

©PXimport

Google-diensten

Ben je klant bij Google? Ook dan krijg je een aantal dagen de tijd om de extra bestanden handmatig te downloaden, zodat je onder het gratis limiet komt. Het is daarnaast niet meer mogelijk bestanden te uploaden naar Google Drive, Google One en Google Foto’s

Daarnaast is het zo dat je ook geen mails meer kunt ontvangen op het moment dat je geen online ruimte meer hebt. Google Docs en aanverwante producten werken eveneens niet meer. Dat komt doordat je Google-account als geheel een bepaalde hoeveelheid ruimte krijgt, die dus geldt voor alle diensten van het bedrijf. 

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!