ID.nl logo
10 tips om meer uit Slack te halen
© Reshift Digital
Huis

10 tips om meer uit Slack te halen

Slack is een snelgroeiend softwarepakket dat de communicatie binnen een bedrijf aanzienlijk kan vereenvoudigen. Daarmee worden diensten als e-mail, WhatsApp en zelfs de telefoon gedeeltelijk overbodig. Wij brengen je 10 tips om meer uit Slack te halen.

Slack is een verzamelplek voor al je werkgerelateerde gesprekken. Je kunt groepsgesprekken aanmaken, privéberichten sturen en snel en simpel documenten delen. Via www.slack.com kun je een portal voor jouw bedrijf aanmaken, dat daarna via bedrijfsnaam.slack.com te bereiken is. Maar Slack is veel meer dan alleen een chatdienst. Lees ook: Hoe installeer ik Microsoft Office 2016?

1: Wisselen tussen gesprekken

De gemiddelde WhatsApp-gebruiker heeft meerdere groep-apps en gesprekken openstaan in de app. Er is echter geen enkele manier om op een snelle manier gesprekken terug te vinden. Slack maakt dit daarentegen wel mogelijk. Door binnen Slack op Ctrl+K te drukken komt er een pop-up naar boven waarin je het een en ander kunt intypen om je gesprekken terug te vinden. Zowel privéberichten, kanalen en groepen kunnen sneller worden gevonden.

©PXimport

Sneltoetsen

Naast bovenstaande sneltoets zijn er nog meer sneltoetsen die het gebruik makkelijker maken. Ben je benieuwd welke? Druk dan Ctrl+/. Zo komt er een pop-up omhoog met de verschillende sneltoetsen die te gebruiken zijn in Slack.

2: Vermeldingen

De actieve Twitter-gebruiker weet wel hoeveel vermeldingen op een dag verstuurd en gekregen kunnen worden. Slack maakt ook gebruik van het vermeldsysteem. In zo'n communicatiesysteem als Slack wordt natuurlijk constant met elkaar gecommuniceerd, maar hierdoor mis je wel eens een vraag of een vermelding. Gelukkig is er een manier om deze vermeldingen in een lijst terug te vinden. Naast de zoekbalk rechts bovenin staan 3 verschillende icoontjes.

©PXimport

Het eerste icoon, de @, moet je aanklikken om al je vermeldingen te kunnen zien. Zo kun je dus makkelijk al je vermeldingen bekijken en mis je niks meer.

3: Markeren als ongelezen

Slack heeft verschillende mogelijkheden. Zo heb je de mogelijkheid om lid te worden van verschillende kanalen. Als je dan uiteindelijk lid bent van 10 verschillende kanalen heb je soms wel eens geen tijd om bepaalde berichten te lezen. Dat is geen probleem, want ondanks dat je het kanaal hebt geopend en de berichten als gelezen worden gezien kun je deze als ongelezen markeren. Het enige wat je hoeft te doen is op Alt + een klik met de muis op het desbetreffende bericht. In de mobiele app houd je het bericht ingedrukt, zo komt er een menu naar boven waarin je het bericht als ongelezen kunt markeren.

Heb je de berichten die als ongelezen staan gemarkeerd gelezen, dan druk je op Esc. Zo worden de berichten die gemarkeerd zijn als gelezen gemarkeerd. Heb je in alle kanalen alles gelezen, dan kun je op Shift+Esc drukken. Zo zijn alle berichten in alle kanalen als gelezen gemarkeerd.

4: Slack personaliseren

Op de Customize-pagina, kun je Slack aanpassen naar je eigen stijl. Hier kun je je eigen emoji's creëren, je welkomstbericht aanpassen naar je eigen wensen, en de zogenaamde Slackbot zo instellen dat hij antwoord met berichten die kunnen amuseren of informeren. Zo kun je Slack aanpassen naar eigen smaak en kun je het dus aanpassen op de stijl van het bedrijf.

©PXimport

5: Linken naar berichten

Je kunt de link van de tijdsaanduiding kopiëren om makkelijker te refereren naar een bericht dat eerder is geplaatst. Dit doe je door met de rechtermuisknop op de tijdsaanduiding van een bericht te drukken en vervolgens op Koppelingslocatie kopiëren te drukken. Als je deze nu plakt in je Slack-gesprek dan zal deze linken naar het bericht dat je opnieuw naar voren wilt brengen.

©PXimport

Zo bespaart het tijd door niet hetzelfde bericht te typen en kan er makkelijk verwezen worden naar oude berichten en ideeën.

6: Sterretjes om niets te vergeten

Als je een flink gesprek hebt en er komen taken voorbij die moeten worden uitgevoerd, kun je deze met een ster aanduiden. Zo zorg je ervoor dat je geen taken vergeet. Het handige aan dit systeem is dat deze op tijd staan gesorteerd. De laatste taak staat dus ook onderaan en de eerste taak bovenaan.

Zo heb je direct een soort van planning die ervoor zorgt dat de juiste taken op het juiste moment worden uitgevoerd en niet zullen worden vergeten.

7: Berichten bewerken

Als je een bericht hebt verstuurd en je bent er niet helemaal tevreden mee, kun je dat bericht bewerken door vanuit de tekstbalk op het pijltje omhoog te drukken.

©PXimport

Als je een wat ouder bericht wilt bewerken, dan kun je op het moment dat je op het bericht staat op de drie puntjes klikken. Dan popt er een menu uit waarin ook de optie Edit Message staat, als je hier op drukt kun je je bericht bewerken.

8: Specificeer je zoekopdracht voor betere resultaten

Wanneer je op zoek bent naar bepaalde content op je Slack-account, kan het soms zijn dat je zoekt naar een naald in een hooiberg. Door verschillende zoekfilters te gebruiken kun je je zoekopdrachten specificeren.

©PXimport

Met bijvoorbeeld in#kanaal, from:gebruiker of has:link kun je ervoor zorgen dat hetgeen je naar opzoek bent sneller vindt. De volledige lijst met filters vind je hier.

9: Integreer andere diensten in Slack

Met de vorige tips heb je al een en ander kunnen aan passen in Slack, maar je kunt nog veel meer personaliseren. Slack is op allerlei manieren aan te passen en er zijn natuurlijk ook wat opties om andere diensten te integreren.

Zo kun je Google Docs instellen zodat je geen vervelende linkjes meer ziet in het gesprek. Op het moment dat je na het instellen van Google Docs een bestand stuurt, zie je de titel van het bestand en al een preview van wat er in het bestand aanwezig is.

Ook Twitter kan je integreren. Hierdoor komen tweets naar jou, over jou of over van alles en nog wat (zolang jij dit instelt) direct naar je kanaal. Zo blijf je op de hoogte en kun je belangrijke tweets met anderen delen.

Google Hangouts is ook in opkomst onder de kleine bedrijven. Zo kun je binnen Slack ook een hangout starten. Door het /hangout-command te gebruiken start je en hangout. Op dezelfde manier kunnen anderen deelnemen aan de hangout.

10: Voeg dynamiek toe aan je berichten

Er is nog een simpele truc die eigenlijk niet mag ontbreken. Je kent natuurlijk Bold en Italic uit bijvoorbeeld Microsoft Word. Deze functies zijn echter ook op een hele simpele manier toe te passen in Slack.

©PXimport

Met *dit* krijg je bijvoorbeeld dit en met _dit_ krijg je bijvoorbeeld dit. Zo zijn er allerlei soorten kleine simpele trucs die net iets meer persoonlijkheid geven aan Slack. Dit zijn de belangrijkste twee, maar er zijn er nog veel meer. Op de website van Slack vind je een overzicht van alle handige format-opties.

▼ Volgende artikel
Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen
© Zivica Kerkez | KerkezPhotography.com
Zekerheid & gemak

Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen

Black Friday, Sinterklaas en kerst: juist nu zoeken we online massaal naar cadeaus en goede deals. Criminelen liften daarop mee. Door de snelle ontwikkeling van AI lijken nepwebwinkels, bezorgingsmails en misleidende aanbiedingen overtuigender dan ooit. Dit kun je doen om veilig te blijven.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Hoe criminelen inspelen op het feestdagenseizoen

In deze weken draait veel om gemak en tempo. Dat geeft cybercriminelen speelruimte. Ze bouwen webshops die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte winkelketens en sturen meldingen over betalingen of zendingen die eruitzien alsof ze direct van een pakketdienst komen. Dankzij AI zijn die berichten foutloos, strak vormgegeven en arriveren ze precies op het moment waarop jij druk bent met bestellen.

Dit kun je zelf doen

Veilig shoppen heb je voor een groot deel zelf in de hand. Met een paar simpele checks kom je al een heel eind.

❗Kijk naar het webadres en let op namen die nét anders gespeld zijn of vreemde toevoegingen bevatten. Goed om te weten: een slotje en https betekenen alleen dat de verbinding versleuteld is, niet dat de winkel betrouwbaar is.
❗Staan er keurmerken op de site, bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk? Klik daar dan op. Als ze echt zijn, word je doorgeleid naar de site van het keurmerk en zie je het certificaat dat aan de webwinkel is afgegeven.
❗Heb je je bestelling geplaatst en is het tijd om te betalen? Doe dat dan bij voorkeur via iDEAL of een creditcard met kopersbescherming, zodat je bij problemen sterker staat. Ontvang je een link in een mail of sms die verwijst naar een betaalpagina of inlogscherm? Ga dan zelf naar de website via je browser of de officiële app. Zo voorkom je dat je ongemerkt op een nagemaakte site terechtkomt.

Pakketfraude neemt rond december sterk toe

In december stijgt het aantal pakketstatusmeldingen en dat weten criminelen. Ze sturen berichten over gemiste bezorgingen, adresproblemen of extra kosten. Deze meldingen lijken vaak afkomstig van PostNL, DHL of DPD, maar sturen je in werkelijkheid naar een pagina waar je gegevens worden buitgemaakt. Wat deze vorm van fraude sterk maakt, is het moment waarop ze binnenkomen: precies als je zelf meerdere pakketten verwacht. Gebruik daarom altijd de officiële app van de pakketdienst om te zien of er echt iets speelt. Een bezorgdienst vraagt nooit via sms om betalingen of persoonlijke gegevens.

©ID.nl

Het kan altijd veiliger

Met de hierboven beschreven checks kun je al veel problemen voorkomen, maar dan nog kan het fout gaan. Bitdefender helpt door juist op de momenten waarop je zelf iets over het hoofd kunt zien mee te kijken.

Twijfels? Meteen scannen met Scamio

Wanneer je twijfelt over een link, QR-code of bericht kan Scamio uitkomst bieden, een gratis tool van Bitdefender. Je plakt een link of tekst in de chat of uploadt een screenshot van een mail of bericht. Scamio analyseert de inhoud en geeft een beoordeling in drie kleuren: rood (onveilig), oranje (verdacht) of groen (geen risico gevonden).

Je hebt alleen een Bitdefender-account nodig. Daarna kun je Scamio gebruiken via de web-app, WhatsApp, Facebook Messenger of Discord. Op de achtergrond vergelijkt de tool links met bekende scam-databases, analyseert hij de opbouw van websites en ontleedt hij QR-codes voordat jij ze hoeft te scannen. Dankzij zelflerende algoritmes blijft Scamio actueel, ook wanneer criminelen nieuwe trucs inzetten.

Zo beschermt Bitdefender je tijdens het shoppen

Naast Scamio biedt Bitdefender Premium Security een breed pakket aan bescherming. Het beveiligt Windows-, macOS-, Android- en iOS-apparaten tegen virussen, malware, ransomware en cryptomining. De e-mailbeveiliging herkent misleidende berichten en houdt verdachte bijlagen tegen. Functies voor het opsporen van oplichting signaleren gedrag dat past bij fraude, zoals nagemaakte betaalpagina's of nepaanbiedingen.

Scam Copilot kijkt realtime mee terwijl je shopt en waarschuwt wanneer een website, aanbieding of link niet klopt. Voor privacy biedt Premium Security een Password Manager, onbeperkt VPN-verkeer en een advertentieblokker met anti-tracker. Voor je identiteit monitort Bitdefender datalekken en laat het direct weten wanneer jouw gegevens opduiken.

©Bitdefender

Fijne – veilige! – feestdagen

Met een paar kleine handelingen kun je er zelf al voor zorgen dat je zo veilig mogelijk online shopt. Bitdefender voegt daar een slimme laag aan toe die zich aanpast aan de nieuwste trucs van criminelen. Zo blijf je zorgeloos shoppen, van de eerste Black Friday-deal totdat het laatste cadeau onder de boom ligt!

▼ Volgende artikel
Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail
© Jakub Krechowicz
Huis

Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail

Voor veel mensen is hun e-mailprogramma nog altijd het belangrijkste digitale hulpmiddel, maar lang niet iedereen haalt alles eruit. En dat kost tijd. Veel handmatig terugkerende taken kun je automatiseren. Of het nu gaat om het sorteren van berichten, het opstellen van standaardantwoorden of het plannen van verzendtijden: over al deze opties beschikt jouw mailprogramma al.

Dit artikel in het kort

Een goed ingerichte mailbox werkt bijna vanzelf. In dit artikel lees je hoe je e-mail slimmer inzet door filters, regels en sjablonen te gebruiken. Zo kun je berichten automatisch laten sorteren, mails op een later moment laten verzenden en herinneringen instellen voor antwoorden die nog uitblijven. Ook leer je hoe dynamische handtekeningen en slimme verzendvertragingen helpen om foutloze, professionele mails te sturen.

Misschien vind je dit ook interessant: 10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes

Een overvolle inbox leidt niet alleen tot stress, maar kost ook veel tijd bij het zoeken naar belangrijke berichten. Door slimme filters in te stellen, komt daar verandering in. Filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden gesorteerd, gelabeld of doorgestuurd op basis van door jou bepaalde criteria.

In Gmail vind je deze functie via het tandwielpictogram rechtsboven. Klik op het radertje voor instellingen en daarna op Alle instellingen bekijken. Ga vervolgens naar het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Kies voor Nieuw filter maken.

In Outlook vind je vergelijkbare mogelijkheden via het menu met het radertje en het tabblad E-mail. Klik op Regels en dan op Nieuwe regel toevoegen. In Apple Mail ga je naar Mail in de menubalk, kies je voor Instellingen en klik je op het tabblad Regels.

Met regels kun je automatisch bepaalde taken laten uitvoeren.

Opgeruimd staat netjes

Het instellen van een effectieve filter begint met het bepalen van je specifieke behoeften. Wil je bijvoorbeeld alle berichten van je team in een aparte map verzamelen? Stel dan een filter in dat zoekt naar e-mailadressen met het domein van je bedrijf en deze automatisch verplaatst naar een speciale teammap.

Voor frequente nieuwsbrieven kun je een filter maken dat alle e-mails met 'nieuwsbrief' in de onderwerpregel naar een toegewezen map verplaatst. Een praktische toepassing is het automatisch labelen van e-mails waarin bepaalde projectcodes voorkomen. Als je bijvoorbeeld werkt aan 'Project Phoenix', kun je een filter instellen dat alle e-mails met deze term in het onderwerp of de inhoud voorziet van een specifiek label of verplaatst naar de projectmap. Experimenteer met verschillende filtercriteria om te ontdekken welke combinatie het beste werkt voor jouw specifieke workflow.

Perfecte regelstrategie

Het opzetten van e-mailregels vereist een strategische aanpak. Begin met het analyseren van je communicatiepatronen: welke soorten e-mails ontvang je regelmatig en hoe handel je deze normaal gesproken af? Identificeer terugkerende patronen en maak vervolgens regels die deze afhandelingsprocessen automatiseren. Een goede strategie is om te beginnen met slechts enkele basisregels en deze geleidelijk uit te breiden. Te veel regels tegelijk inzetten kan leiden tot onverwachte resultaten en verwarring.

Houd bij het ontwikkelen van je regelstrategie de volgende principes in gedachten: specifieke regels hebben voorrang op algemene regels, dus plaats de meest specifieke regels bovenaan je regellijst. Test nieuwe regels grondig voordat je ze permanent inschakelt, vooral regels die berichten verwijderen of doorsturen.

Evalueer regelmatig de effectiviteit van je regels om verouderde exemplaren te verwijderen. Als je met een team werkt, overweeg dan om regelsjablonen te delen zodat iedereen kan profiteren van dezelfde verbeteringen. Uiteindelijk moet je de regelstrategie verbeteren naarmate je werkprocessen veranderen. Een statische set regels verliest op termijn aan effectiviteit.

Handtekeningen

Handtekeningen doen meer dan alleen contactgegevens weergeven; ze kunnen dynamische informatie bevatten die automatisch wordt aangepast op basis van de ontvanger of het tijdstip. In Outlook ga je naar Bestand / Opties / E-mail / Handtekeningen om geavanceerde handtekeningen te maken. Gmail-gebruikers vinden deze functie onder Instellingen / Algemeen / Handtekening. Apple Mail biedt handtekeningopties via Mail / Instellingen / Handtekeningen.

Een fijne functie is het gebruik van voorwaardelijke handtekeningen. In Outlook kun je bijvoorbeeld verschillende handtekeningen maken en deze koppelen aan specifieke e-mailaccounts of zelfs aan bepaalde ontvangers. Zo kun je een formele handtekening gebruiken voor externe communicatie en een informelere voor interne berichten. De variabelen in Outlook (zoals %Company% of %Phone%) worden automatisch gevuld met informatie uit je profiel, wat zorgt voor consistentie en tijdsbesparing bij het onderhouden van je contactinformatie.

Overweeg om html-elementen toe te voegen aan je handtekening voor een professionelere uitstraling. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerde afspraaklink toe die rechtstreeks naar je agenda verwijst, zodat ontvangers met één klik een vergadering kunnen plannen. Of integreer een dynamische banner die je nieuwste producten of diensten promoot. Ook kun je informatieve links naar veelgestelde vragen of kennisartikelen opnemen, wat het aantal routinevragen in je inbox kan verminderen. Zorg er wel voor dat je handtekening niet te groot of afleidend wordt – houd het professioneel en functioneel.

Ook onlinemaildiensten als Gmail bieden de mogelijkheid om (meerdere) handtekeningen toe te voegen.

Uitgestelde verzending

Het timen van e-mails kan heel belangrijk zijn voor de effectiviteit ervan. De functie voor uitgestelde verzending stelt je in staat om e-mails voor te bereiden wanneer het jou uitkomt, maar ze te laten bezorgen op een ander moment. In Gmail activeer je deze functie tijdens het opstellen van een bericht door op het kleine driehoekje naast de knop Verzenden te klikken en Verzenden plannen te selecteren. Vervolgens kun je een specifieke datum en tijd kiezen of een van de voorgestelde tijdstippen selecteren.

Outlook-gebruikers kunnen een vergelijkbare functie vinden in het Opties-tabblad tijdens het opstellen van een e-mail. Klik op Verzenden plannen en specificeer wanneer het bericht moet worden verzonden. In Apple Mail klik je ook op het pijltje naast de verzendknop, en vervolgens op Stuur later. Het inplannen van mails is meer dan alleen een technische truc; het is een strategisch communicatiemiddel.

Mails inplannen is een goed idee als je vaak in het weekend of vanuit het buitenland mailt.

E-mailsjablonen

Het herhaaldelijk typen van vergelijkbare e-mails is een verborgen productiviteitsdief. E-mailsjablonen bieden een elegante oplossing voor dit probleem. In Gmail kun je sjablonen instellen door eerst Geavanceerde instellingen te activeren. Ga naar Instellingen / Geavanceerd en schakel Templates in. Tijdens het opstellen van een e-mail kun je nu via de drie puntjes rechtsonder kiezen voor Templates / Concept opslaan als sjabloon. Bij toekomstig gebruik selecteer je simpelweg het gewenste sjabloon via hetzelfde menu.

Outlook-gebruikers kunnen sjablonen maken door een nieuwe mail te openen, naar Invoegen / Apps / Mijn sjablonen te gaan en op + Sjabloon te klikken. In Apple Mail kun je werken met tekstfragmenten via de ingebouwde tekstvervanging van macOS. Ga naar Systeeminstellingen / Toetsenbord / Tekst en voeg daar je veelgebruikte tekstfragmenten toe met bijbehorende snelkoppelingen.

Sjablonen zijn handig om snel gelijksoortige e-mails op te bouwen zonder dat je alles handmatig hoeft in te voeren.

Verzendvertragingen

Het overkomt iedereen wel eens dat je na het versturen van een mail ontdekt dat er een fout in zat. Gelukkig bieden moderne e-mailprogramma's beschermingsmechanismen.

In Outlook kun je verzonden berichten terugroepen via Verzonden items. Open het bericht en klik op Acties / Dit bericht terugroepen. Deze functie werkt alleen binnen Exchange-netwerken én de ontvanger het bericht nog niet heeft geopend.

In Gmail ontbreekt een echte terugroepfunctie, maar je kunt wel een verzendvertraging instellen via Instellingen / Algemeen / Verzenden ongedaan maken. Dit geeft je een tijdvenster (maximaal 30 seconden) om verzending te annuleren.

Een betere benadering is het instellen van verzendregels die potentiële blunders voorkomen, bijvoorbeeld een regel die vraagt om bevestiging voordat je e-mails met het woord 'bijlage' verstuurt zonder daadwerkelijk een bijlage toe te voegen. Of een vertragingsregel die alle e-mails aan belangrijke klanten eerst twee minuten in de outbox houdt, zodat je tijd hebt om eventuele fouten te ontdekken.

Voor de meest gevoelige communicatie kun je zelfs een 'slaapregel' instellen: schrijf 's avonds belangrijke e-mails, maar laat ze automatisch in je concepten staan tot de volgende ochtend, wanneer je ze met frisse blik kunt nalezen voordat ze daadwerkelijk worden verzonden.

Herinneringen

Een van de meest onderschatte functies in e-mailprogramma's is de mogelijkheid om automatische herinneringen in te stellen voor berichten waarop je een antwoord verwacht. In Outlook kun je een bericht markeren voor opvolging door op de Opvolgen-vlag te klikken in een geopend bericht. Door met de rechtermuisknop op deze vlag te klikken, kun je een specifieke herinneringsdatum instellen en zelfs aangeven dat je een herinnering wilt ontvangen als je geen antwoord hebt gekregen.

Gmail-gebruikers kunnen de Snooze-functie inzetten om berichten tijdelijk te verbergen en op een later tijdstip weer te laten verschijnen. Klik met de rechtermuisknop op een bericht en selecteer Snoozen. Vervolgens kun je kiezen wanneer het bericht weer in je inbox moet verschijnen.

Voor Apple Mail-gebruikers biedt de ingebouwde Herinnering-functie vergelijkbare mogelijkheden. Selecteer een bericht, klik rechts en kies Herinnering. Vervolgens kun je aangeven wanneer je aan dit bericht herinnerd wilt worden.

Snoozen, of opvolgen, is een goede manier om jezelf te herinneren aan een eerder verzonden mail.

Productiever

De functies die we in dit artikel hebben besproken, vormen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de verborgen mogelijkheden van je e-mailprogramma. Door filters en regels in te stellen, creëer je een inbox die automatisch sorteert en prioriteiten stelt. Slimme handtekeningen zorgen voor consistente, professionele communicatie, terwijl uitgestelde verzending garandeert dat je berichten op het optimale moment aankomen.

Met sjablonen elimineer je het repetitieve typewerk en dankzij geautomatiseerde follow-ups blijft geen enkele belangrijke e-mail onbeantwoord. Deze functies werken samen om je dagelijkse e-mailroutine drastisch te versnellen en je communicatie te professionaliseren. Door nu tijd te investeren in het ontdekken en instellen van deze verborgen e-mailkrachten, win je in de toekomst uren aan productieve tijd terug. Die tijd kun je besteden aan echt waardevol werk in plaats van aan het beheren van je inbox.

📨 Je papieren post beter organiseren?

(ja, het bestaat nog!)