Steeds meer zwaargewonden met e-bikes: moet een fietshelm verplicht worden?
Dat e-bikes razend populair zijn weten we, maar de toename van het aantal elektrische fietsen zorgt ook voor meer ongelukken in het verkeer. Het dragen van een fietshelm moet de veiligheid verbeteren, maar lang niet iedere eigenaar van een e-bike ziet dat zitten.
E-bikes gaan als warme broodjes over de toonbank, maar de toename van het aantal elektrische fietsen zorgt voor een groter probleem. Door de hogere snelheid zijn e-bikes lastiger onder controle te houden en zijn vooral ouderen kwetsbaar.
Lees ook: Zo kies je de juiste fietshelm
Het AD schrijft dat chirurgen en artsen zich steeds meer zorgen maken, omdat de letsels die zij tegenkomen na een ongeluk met een e-bike steeds ernstiger worden.
Cijfers over ongelukken met e-bikes worden momenteel nog niet landelijk geregistreerd, maar toch zien ziekenhuizen een flinke toename van voornamelijk oudere patiënten die als gevolg van een ongeluk met een elektrische fiets in het ziekenhuis belanden. Opvallend zijn de zogeheten multitrauma-patiënten; dat zijn mensen die door een enkel ongeval meerdere letsels hebben opgelopen, zoals botbreuken en schedel- of hersenletsel.
©standret
Stijgende trend
Het CBS meldde eerder dit jaar al dat er in 2022 al meer mensen om het leven kwamen bij een verkeersongeval, waarbij de cijfers een flinke toename lieten zien in het aantal ouderen van 75 jaar en ouder dat dodelijk verongelukte als gevolg van een ongeluk met een fiets. In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan het jaar ervoor, en is het hoogste aantal sinds 1996 , toen dit soort ongelukken werden geregistreerd.
Op zoek naar een goede fietshelm?
Check het volledige aanbod op Kieskeurig.nl
Eenzijdige ongelukken komen het meest voor
Volgens het AD zijn de meeste ongelukken met elektrische- of racefietsen zogeheten eenzijdige ongevallen. Hierbij zijn geen andere fietsen of andere voertuigen betrokken, maar verongelukt de fietser bijvoorbeeld door een onhandige stuuractie, te hard rijden of tijdens het starten van een rit op een e-bike. Ook draagt het gebrek aan ervaring vaak bij aan ongelukken, omdat veel ouderen de snelheid van de e-bike onderschatten. Daarnaast zijn ouderen op een fiets vaak minder stabiel en dat wordt op een e-bike alleen maar versterkt, merkt ook de Fietsersbond op.
Artsen waarschuwen: draag fietshelm
Het dragen van een fietshelm is - in tegenstelling tot veel andere landen - in Nederland niet verplicht voor e-bikes die niet (officieel) harder gaan dan 25km/u. Toch pleiten artsen en chirurgen voor het gebruik van zo'n helm. Zij zien een toename in het aantal patiënten dat met ernstig letsel in het ziekenhuis terecht komt, vooral in ziekenhuizen in de provincie Brabant en de steden Utrecht en Rotterdam.
E-bikes zijn zwaarder en gaan sneller, wat ze voor ouderen al snel onhandelbaar kunnen maken. Het dragen van een fietshelm zorgt ervoor dat de klap van een val beter wordt opgevangen en het belangrijkste orgaan van ons lichaam - de hersenen - beschermd.
Handig: valdetectie
Valdetectiesystemen zijn een relatief nieuwe technologie die kan helpen om de veiligheid van fietsers te verhogen. Deze systemen, die aan de fiets worden bevestigd, kunnen detecteren wanneer de fietser valt en automatisch een signaal uitsturen. Dit kan bijvoorbeeld een SMS zijn naar een vooraf ingesteld contactpersoon, of een signaal naar een noodoproepcentrum. Het grote voordeel van deze systemen is dat ze onafhankelijk kunnen werken van een mobiele telefoon; ze werken dus ook wanneer de fietser zijn of haar telefoon niet bij zich heeft.