ID.nl logo
Acht e-biketips voor fietsers op leeftijd
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Acht e-biketips voor fietsers op leeftijd

Vroeger verdween je meteen na je pensioen al achter de geraniums. De senioren van nu doen dat anders: ze blijven actief en trekken er graag op uit. Bijvoorbeeld op de e-bike. Maar om veilig en comfortabel te blijven fietsen, zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden.


Ben je op leeftijd en heb je een elektrische fiets of wil je er een kopen? ID.nl heeft acht nuttige tips voor je waarmee je veilig en comfortabel de weg op gaat. 1: Kies een e-bike die bij je past | 2: Neem een fiets met een lage instap | 3: Controleer of de zadelpen goed verstelbaar is | 4: Ga lager zitten | 5: Stel het stuur juist in | 6: Kies ergonomische handvatten | 7: Met een middenmotor fiets je zekerder en (dus) veiliger | 8: Onmisbare accessoires: achteruitkijkspiegel en fietshelm

Lees ook: Hoe verhoog je het comfort van je e-bike?


1: Kies een e-bike die bij je past

Ga bij de aanschaf van een e-bike niet over één nacht ijs. Natuurlijk, je nieuwe fiets zal in eerste instantie de juiste framemaat moeten hebben, maar wat ook belangrijk is: wat wil je ermee gaan doen? Op welk terrein ga je fietsen? Hoeveel kilometers wil je maximaal afleggen? Wil je hem vooral gebruiken voor lange fietsvakanties in de bergen, dan heb je waarschijnlijk een ander model nodig dan wanneer je hem alleen wilt gebruiken om op mooie dagen een stukje door de streek te fietsen.

Vergelijk verder merken met elkaar en probeer ook meerdere fietsenwinkels te bezoeken. Ook belangrijk: vergeet niet een proefrit te maken. Dan pas heb je een goed overzicht wat er op e-bikegebied te koop is en welke e-bike voor jou geschikt is.

2: Lage instap: makkelijker én veiliger

Heb je moeite met opstappen, kies dan een e-bikemodel met een zogenaamde lage, ruime instap. Gelet op de toekomst is het ook voor heren op leeftijd verstandig om voor een damesmodel te kiezen. Vrijwel ieder fietsmerk heeft wel een e-bike in het assortiment waarbij er voor de instap (en afstap) extra veel ruimte is gecreëerd. Hierdoor maak je het opstappen en afstappen voor jezelf extra makkelijk en zul je minder snel je evenwicht verliezen. Ook zijn er e-bikes met een éxtra lage instap: hierbij ligt het frame gelijk of zelfs lager dan de trapas. Wanneer je veel moeite hebt om je benen goed op te tillen is zo’n e-bike dé oplossing.

©luciano - stock.adobe.com

3: De zadelpen moet je ruim kunnen verstellen

Bij de aanschaf van een e-bike is de keuze van de juiste framemaat cruciaal. Let er daarbij vooral op dat de zadelpen genoeg instelruimte heeft in het frame. De zadelpen moet dus omhoog kunnen, maar er moet ook voldoende ruimte zijn om de zadelpen te laten zakken. Koop je een iets te groot frame, dan heb je later nooit meer de mogelijkheid om het zadel lager te zetten om meer veiligheid in te bouwen.

Elektrische fiets kopen? Bekijk het aanbod op Kieskeurig.nl

En check meteen de voorraad bij jou in de buurt!

4: Probeer lager op het zadel te zitten

Fietsen op een e-bike vergt nogal wat aanpassingen. Twijfel je nu al aan het veilig op- en afstappen, zet het zadel dan zó laag dat je met je voeten plat op de grond kunt staan. In eerste instantie zul je dit niet als de meest comfortabele fietsmanier ervaren. Dé oplossing is een zadelpenverlengstuk waarbij het zadel naar achteren wordt verplaatst. Zo kun je je benen tijdens het fietsen iets meer strekken, terwijl je tegelijkertijd in noodgevallen meteen bij de grond kunt, waardoor de kans op omvallen kleiner wordt. Ben je eenmaal gewend aan het fietsen op een e-bike, dan kun je het zadel weer iets hoger instellen.

5: De juiste stand van je stuur zorgt dat je goed zit

Een goede zitpositie op de e-bike is voor een groot deel afhankelijk van de mate waarin je het stuur kunt verstellen. Pijn in de schouders, rug, armen en polsen op hogere leeftijd komen vaak doordat je zithouding op de fiets niet goed is. Daarbij speelt de positie van het stuur een belangrijke rol. Met de invoering van de a-head stuurpennen op e-bikes laat de instelbaarheid vaak te wensen over. Let er bij de aanschaf dus op, dat je het stuur niet alleen hoger en lager kunt zetten, maar ook dichter bij je of verder van je af.

Lees ook: De ultieme Top 20 e-bike-accessoires voor een geweldige fietservaring

6: Ergonomische handvatten om hand- en polsklachten te voorkomen

Op oudere leeftijd ontstaan er vaak klachten aan handen en polsgewrichten. Tijdens het fietsen worden de handen stijf, kun je last krijgen van slapende vingers en treden er tintelingen op. Ook aan het polsgewricht kan een zeurende pijn ontstaan, waarbij het bewegen wordt bemoeilijkt. Tijdens het fietsen leunen je handen op het stuur om een deel van het gewicht van je bovenlichaam te dragen. Dit zorgt voor een hoge druk op een vrij klein gripoppervlak. De standaard handvatten op een e-bike bieden dikwijls niet genoeg ondersteuning en comfort. Daarom is het aan te raden om ergonomische handvatten van een bekend merk te kiezen. Deze zorgen voor een bredere verdeling van de druk op de handpalm en helpen zo verschillende ongemakken te voorkomen.

©Sylvain Robin | OceanProd - stock.adobe.com

7: Liever een middenmotor dan een voorwielmotor

Op zich is er met een e-bike met voorwielmotor niet veel mis, maar door het gewicht in het voorwiel stuurt de fiets wel zwaarder. Bovendien kan een voorwielmotor op een gladde ondergrond sneller doorslippen. Daarnaast zijn e-bikes met een voorwielmotor uitgerust met een rotatiesensor, waardoor de ondersteuning een soort eigen leven leidt en je als berijder in bepaalde situaties minder controle hebt. Bij het wegrijden vanuit stilstand duurt het twee tellen voordat de ondersteuning start, bij vertrek op een hellend vlak kan dit een hachelijke situatie opleveren.

Wil je je zekerder voelen tijdens het fietsen, ga dan voor een middenmotor. Hierbij profiteer je van een veel betere gewichtsverdeling. De gebruikte sensor, een krachtsensor, zorgt voor een natuurlijke fietsbeleving. Bij het wegrijden is er direct ondersteuning en heb je alle tijd om je balans op de fiets te vinden.

8: Fiets veiliger met achteruitkijkspiegels en een fietshelm

Steeds meer e-bikers ontdekken het nut van een achteruitkijkspiegel en een fietshelm. Dankzij de achteruitkijkspiegel heb je naderend verkeer eerder in de gaten en voorkom je een schrikreactie.

De fietshelm is het afgelopen jaar aan een geweldige opmars bezig. Hoewel de helm vaak vooral nog wordt wordt geassocieerd met wielrennen gaan gelukkig steeds meer e-bikers overstag. Een verstandige keuze aangezien het dragen van een fietshelm het risico op ernstig hoofdletsel met zestig pr,ocent vermindert.

©desertsands - stock.adobe.com

Lees ook: Zo kies je een goede fietshelm

Op zoek naar een goede fietshelm?

Kijk en vergelijk

▼ Volgende artikel
Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen

De Ring Outdoor Cam Pro is een redelijk prijzige, slimme beveiligingscamera voor buiten die flink wat in zijn mars heeft. Het apparaat kost 199,99 euro en daar komt – waarschijnlijk – nog maandelijks een abonnement bovenop.

Goed
Conclusie

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de camera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen even handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

Plus- en minpunten
  • Goede beeldkwaliteit
  • Nachtzicht met of zonder kleur
  • Installatie zo gepiept
  • Beschermd tegen weer en wind
  • Geen invloed op beeldkwaliteit
  • Abonnement voelt bijna nodig
  • Mist smarthomefuncties
  • Geen lokale opslagopties

De nieuwe Ring Outdoor Camera Pro heeft een compact, stabiel en minimalistisch ontwerp waardoor je hem direct als een Ring-apparaat herkent. Dankzij de compacte afmetingen kun je hem subtiel aan de muur ophangen. Je bent verzekerd van bescherming tegen weer en wind (een IP-rating is niet bekend) en er is een extra afdekking voor de kabelaansluitingen. Ring levert de camera daarnaast met een kogel-gelagerde muurbeugel en montagemateriaal. De stroomvoorziening verloopt via de usb-c-kabel achterop; dit is helaas geen model met eigen batterij.

De installatie is, zoals gebruikelijk bij Ring, snel en ongecompliceerd. Je maakt verbinding via wifi na het scannen van de QR-code en over het algemeen is de verbinding stabiel. We hebben gedurende de testperiode geen storingen opgemerkt. Mocht je de camera willen ophangen, dan moet je wel zelf even een gaatje boren; daar zit voornamelijk het werk in. In de doos zit overigens alles wat je nodig hebt om dat te doen. Denk dan aan die eerdergenoemde muurbeugel, maar ook aan alle schroeven en dergelijke. Je hoeft alleen de boor er zelf bij te pakken.

©Wesley Akkerman

Weinig zeggenschap over het beeld

De Ring Outdoor Cam Pro heeft een 4K-resolutie en een brede kijkhoek van 140 graden. Overdag zorgen natuurlijke kleuren en HDR-ondersteuning ervoor dat details en gezichten duidelijk herkenbaar blijven, zelfs bij tegenlicht. 's Nachts schakelt de camera automatisch over op helder zwart-witbeeld dankzij infrarood. Het systeem is bovendien in staat nachtvisie in kleur te leveren, maar daarvoor is er wel voldoende licht nodig. Hij schakelt automatisch van stand op basis van de hoeveelheid licht; je kunt helaas niet zelf bepalen of je in kleur of zwart-wit filmt.

Ring maakt verder gebruik van betrouwbare bewegingsdetectie, waarbij je via de app zones kunt instellen om vals alarm te voorkomen. De Ring Outdoor Cam Pro heeft 3D-bewegingsdetectie en Bird's Eye View (een typische Ring-uitvinding) voor nauwkeurige afstandsmetingen en het volgen van bewegingen. Met een Ring Protect-abonnement krijg je toegang tot geavanceerde herkenning van personen, dieren en voertuigen. Voor zaken als tweewegcommunicatie en de live-feed hoef je gelukkig niet in de buidel te tasten.

Het gebrek aan kleur komt door de mist.

Verplichte cloudopslag

Over het abonnement gesproken: daarmee krijg je ook nog toegang tot een uitgebreide videohistorie. Dat kost je wel minimaal 3,99 euro per maand. De opgenomen beelden blijven dan voor 180 dagen bewaard. Een belangrijk punt blijft echter de cloud-exclusiviteit; Ring maakt het nog steeds niet mogelijk om beelden lokaal op te slaan. Je bent dus verplicht een abonnement af te nemen als je je huisbeveiliging een beetje serieus neemt. De app faciliteert wel een overzichtelijk rechtenbeheer voor gezinsleden en waarschuwt bij allerlei ongeregeldheden.

De Ring-camera integreert tot slot met Alexa (de slimme assistent van Amazon) en IFTTT (een gratis en eenvoudige service voor smarthome-automatiseringen), maar mist helaas ondersteuning voor Google Home en Apple HomeKit (zoals dat al jaren het geval is). Via de Ring-app, beschikbaar voor Android en iOS, heb je de controle over de instellingen, inclusief het in- of uitschakelen van de sirene en bewegingsdetectie. De app toont een overzicht van gebeurtenissen en maakt het mogelijk voorgeprogrammeerde berichten af te spelen voor je bezoekers.

Van links naar rechts: infraroodnachtzicht, nachtzicht met kleur en nachtzicht zonder infrarood.

Lees ook onze review van de Ring Floodlight Cam Pro (2e gen)

Ring Outdoor Cam Pro kopen?

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de beveiligingscamera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen heel handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

▼ Volgende artikel
Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)

Wist je dat er dagelijks tussen de 200 en 300 e-bikes gestolen worden? Als jij een elektrische fiets hebt, doe je er natuurlijk alles aan om dat te voorkomen. Maar zelfs wanneer je hem met meerdere sloten vastzet, is dat geen garantie dat dieven hem laten staan. Wordt je fiets toch gestolen, dan kan een tracker helpen om hem terug te vinden. Alleen: waar verstop je zo'n tracker het best, en welke systemen werken echt goed?

Dit artikel in het kort

📡Het verschil: bluetooth vs. GPS-trackers (en wat jij nodig hebt)
📡De 6 populairste plekken om een zender onzichtbaar te monteren
📡Wanneer moet je kiezen voor een gespecialiseerd systeem met abonnement?

Twee soorten trackers: bluetooth vs. GPS

Voordat je een tracker koopt, is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen de twee systemen die op de markt zijn. Het verschil zit hem vooral in de techniek en de prijs.

  1. Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag): Deze zijn goedkoop (20 tot 40 euro) en compact. Ze hebben geen eigen internetverbinding of GPS, maar 'liften mee' op het signaal van telefoons van voorbijgangers.

  2. GPS-trackers: Ze hebben een ingebouwde simkaart en een eigen GPS-module. Ze zenden zelfstandig hun locatie uit, waar ze ook zijn, maar vereisen vaak wel een abonnement.

Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag of goedkopere varianten) zijn inmiddels overal verkrijgbaar. De werking is heel simpel: de tracker zendt een bluetooth-signaal uit dat wordt opgepikt door smartphones van toevallige voorbijgangers. Die telefoons sturen vervolgens anoniem de locatie door via hun eigen internetverbinding. In drukke stadscentra werkt dit vaak prima, omdat er altijd wel iemand in de buurt is.

AirTag in je fiets? Dit zijn de nadelen en risico's

Rene Bolt is Chief Technology Officer bij Conneqtech, een bedrijf dat trackingsystemen voor e-bikes ontwikkelt. Volgens de expert is er op zich weinig mis met voordelige trackers, al laten de prestaties vaak te wensen over: bij budgetmodellen is de batterij vaak al na een maand leeg of blijkt de locatiebepaling onnauwkeurig, zegt hij.

Het grootste probleem zit hem volgens Bolt echter in het ontwerp. Een AirTag is bedoeld voor zoekgeraakte sleutels of tassen, niet voor gestolen fietsen. Dat brengt een onbedoeld risico met zich mee: om stalking te voorkomen, waarschuwt Apple automatisch mensen die ongewild gevolgd worden. "Een fietsendief wordt dus ook genotificeerd als er een onbekende AirTag meereist", waarschuwt Bolt. "Als hij een iPhone heeft, geeft die een alarm af en kan hij de tracker zelf opsporen."

🚲Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

©wachiwit - stock.adobe.com

View post on TikTok

Populaire verstopplekken

Juist omdát een dief vroeg of laat een melding op zijn telefoon kan krijgen, is de verstopplek cruciaal. Je wilt immers voorkomen dat hij het zendertje binnen tien seconden van je fiets plukt en weggooit. Wil je ondanks de risico's toch een bluetooth-tracker gebruiken? Zorg dan dat hij extreem moeilijk te vinden is. Populaire verstopplekken zijn onder meer een opbergvakje onder het zadel, de bidonhouder, een fietsbel, een fietstas, een fietsmand of bak, of - bij modellen met brede banden - tussen band en velg.

De meeste trackers geven een prima signaal af wanneer je ze verstopt achter de kunststof onderdelen van je fiets. "Wat je vooral niet moet doen, is de tracker inkapselen in metaal", legt Rene uit. "Het klinkt slim om een tracker binnenin het fietsframe te stoppen, maar waarschijnlijk kun je hem dan helemaal niet traceren."

Meer weten? Check dan: Zo vind je de beste GPS-tracker voor je e-bike

Fietsslot voor je e-bike: dit zijn 5 goede opties

Een tracker is vooral bedoeld voor wanneer je fiets al gestolen ís, maar dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Een goed slot dus:

ART-keurmerk: Het slot moet minimaal ART-2 gecertificeerd zijn (2 sterren).
Tweede slot: Veel verzekeraars verplichten tegenwoordig een tweede slot (ketting- of beugelslot) waarmee je de fiets aan de 'vaste wereld' (zoals een lantaarnpaal) vastzet.
Lengte:
Kies een ketting of vouwslot van minimaal 85 tot 100 cm, zodat je hem makkelijk ergens aan vastmaakt.

1. AXA Defender:Het klassieke ringslot dat op heel veel e-bikes standaard zit. Oersterk, ART-2 gekeurd en makkelijk uit te breiden met een insteekketting.
2. ABUS Iven Chain 8210: Deze ketting van 110 cm is van gehard staal, maar heeft een flexibele hoes die lakschade aan je fiets voorkomt. Uiteraard ART-2.
3. AXA Fold Ultra 90:Een compact alternatief voor de zware ketting. Dit vouwslot is makkelijk mee te nemen in de houder op je frame en vouwt uit tot 90 cm. Voldoet aan de ART-2 norm.
4. AXA Newton Promoto+ 2: Dit slot is ontwikkeld voor scooters, maar dankzij de ART-2 certificering perfect (en extra veilig) voor je e-bike. Voorzien van een neopreen hoes en geharde schakels.
5. AXA Absolute 9-90: Een modern kettingslot dat speciaal is ontworpen voor dagelijks gebruik. De '9-90' staat voor schakels van 9 mm dik en een lengte van 90 cm. Handig in gebruik en ART-2 gecertificeerd.

Netwerk en dekking

Ook de dekking van standaard winkeltrackers is niet altijd optimaal. Bolt noemt de techniek van Apple slim: doordat de locatie wordt bepaald via iPhones in de buurt, werkt het systeem perfect in de bebouwde kom of op drukke plekken. Zodra je de stad verlaat, is het een ander verhaal. In rustigere gebieden zijn er immers minder telefoons om verbinding mee te maken. "Zodra ik buiten de stedelijke omgeving kom," ziet hij in de praktijk, "loopt het signaal direct achter."

©Sebastian Rothe

Gespecialiseerd e-bike-trackers

Voor wie zekerheid wil, raadt Rene Bolt een gespecialiseerde e-bike-tracker aan. Deze systemen vertrouwen niet alleen op bluetooth, maar hebben ook een eigen internetverbinding én GPS. Een drievoudig systeem voor locatietracking dus.

Bekende voorbeelden zijn de Tracefy Bike Tracker of de AXA-IN Smart Guard (ontwikkeld door Conneqtech). Doordat ze meerdere technieken combineren, leveren ze bijna constant een sterk signaal, ongeacht waar de fiets staat. Via een app kunnen eigenaren hun fiets daardoor altijd volgen..

Keurmerk

Deze professionele trackers zijn wel een investering: gemiddeld ben je zo’n 200 euro kwijt aan installatie, plus een jaarlijks abonnement van een paar tientjes. “Toch biedt het wel een hoop waar voor je geld”, verdedigt Bolt de prijs. "We hebben een keurmerk elektronische e-bikebeveiliging van Kiwa en werken ook met verzekeraars samen die bij de duurdere e-bikes een tracker van deze kwaliteit verplichten."

Bescherm je e-bike tegen diefstal met een stevig fietsslot

En maak het dieven niet te gemakkelijk!

Aangifte en opsporing

Mocht je fiets onverhoopt toch gestolen worden, dan is aangifte doen altijd de eerste stap. Dit is verplicht voordat je bij de verzekeraar kunt aankloppen. Verzekeringsmaatschappijen werken vaak samen met particuliere beveiligingsorganisaties die gespecialiseerd zijn in het terugvinden van fietsen. "Je hebt dan een goede kans dat ze je e-bike terugvinden, maakt niet uit waar hij naartoe is vervoerd", aldus Rene.

Deze professionele opsporingsteams werken overigens liever niet met trackers zoals de AirTag, omdat het delen van locatiegegevens daarbij veel omslachtiger is dan bij een gespecialiseerde tracker. Omdat e-bikes met professionele systemen zo goed gemonitord worden, krijgen ze vaak een waarschuwingssticker op het frame. Zo weten dieven direct dat er ergens een zender verstopt zit. Dit kan al een afschrikwekkend effect hebben.

©Rostislav Ageev

Budgetoptie

Wil je niet de hoofdprijs betalen voor beveiliging? Dan kun je voor minder dan tien euro al online een eenvoudige bluetooth-tracker kopen, soms zelfs inclusief slimme opbergaccessoires. Bedenk wel dat hier een risico aan zit: als de fietsendief zelf een iPhone heeft, krijgt hij mogelijk automatisch een melding dat jouw tracker met hem meereist.