ID.nl logo
Acht e-biketips voor fietsers op leeftijd
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Acht e-biketips voor fietsers op leeftijd

Vroeger verdween je meteen na je pensioen al achter de geraniums. De senioren van nu doen dat anders: ze blijven actief en trekken er graag op uit. Bijvoorbeeld op de e-bike. Maar om veilig en comfortabel te blijven fietsen, zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden.


Ben je op leeftijd en heb je een elektrische fiets of wil je er een kopen? ID.nl heeft acht nuttige tips voor je waarmee je veilig en comfortabel de weg op gaat. 1: Kies een e-bike die bij je past | 2: Neem een fiets met een lage instap | 3: Controleer of de zadelpen goed verstelbaar is | 4: Ga lager zitten | 5: Stel het stuur juist in | 6: Kies ergonomische handvatten | 7: Met een middenmotor fiets je zekerder en (dus) veiliger | 8: Onmisbare accessoires: achteruitkijkspiegel en fietshelm

Lees ook: Hoe verhoog je het comfort van je e-bike?


1: Kies een e-bike die bij je past

Ga bij de aanschaf van een e-bike niet over één nacht ijs. Natuurlijk, je nieuwe fiets zal in eerste instantie de juiste framemaat moeten hebben, maar wat ook belangrijk is: wat wil je ermee gaan doen? Op welk terrein ga je fietsen? Hoeveel kilometers wil je maximaal afleggen? Wil je hem vooral gebruiken voor lange fietsvakanties in de bergen, dan heb je waarschijnlijk een ander model nodig dan wanneer je hem alleen wilt gebruiken om op mooie dagen een stukje door de streek te fietsen.

Vergelijk verder merken met elkaar en probeer ook meerdere fietsenwinkels te bezoeken. Ook belangrijk: vergeet niet een proefrit te maken. Dan pas heb je een goed overzicht wat er op e-bikegebied te koop is en welke e-bike voor jou geschikt is.

2: Lage instap: makkelijker én veiliger

Heb je moeite met opstappen, kies dan een e-bikemodel met een zogenaamde lage, ruime instap. Gelet op de toekomst is het ook voor heren op leeftijd verstandig om voor een damesmodel te kiezen. Vrijwel ieder fietsmerk heeft wel een e-bike in het assortiment waarbij er voor de instap (en afstap) extra veel ruimte is gecreëerd. Hierdoor maak je het opstappen en afstappen voor jezelf extra makkelijk en zul je minder snel je evenwicht verliezen. Ook zijn er e-bikes met een éxtra lage instap: hierbij ligt het frame gelijk of zelfs lager dan de trapas. Wanneer je veel moeite hebt om je benen goed op te tillen is zo’n e-bike dé oplossing.

©luciano - stock.adobe.com

3: De zadelpen moet je ruim kunnen verstellen

Bij de aanschaf van een e-bike is de keuze van de juiste framemaat cruciaal. Let er daarbij vooral op dat de zadelpen genoeg instelruimte heeft in het frame. De zadelpen moet dus omhoog kunnen, maar er moet ook voldoende ruimte zijn om de zadelpen te laten zakken. Koop je een iets te groot frame, dan heb je later nooit meer de mogelijkheid om het zadel lager te zetten om meer veiligheid in te bouwen.

Elektrische fiets kopen? Bekijk het aanbod op Kieskeurig.nl

En check meteen de voorraad bij jou in de buurt!

4: Probeer lager op het zadel te zitten

Fietsen op een e-bike vergt nogal wat aanpassingen. Twijfel je nu al aan het veilig op- en afstappen, zet het zadel dan zó laag dat je met je voeten plat op de grond kunt staan. In eerste instantie zul je dit niet als de meest comfortabele fietsmanier ervaren. Dé oplossing is een zadelpenverlengstuk waarbij het zadel naar achteren wordt verplaatst. Zo kun je je benen tijdens het fietsen iets meer strekken, terwijl je tegelijkertijd in noodgevallen meteen bij de grond kunt, waardoor de kans op omvallen kleiner wordt. Ben je eenmaal gewend aan het fietsen op een e-bike, dan kun je het zadel weer iets hoger instellen.

5: De juiste stand van je stuur zorgt dat je goed zit

Een goede zitpositie op de e-bike is voor een groot deel afhankelijk van de mate waarin je het stuur kunt verstellen. Pijn in de schouders, rug, armen en polsen op hogere leeftijd komen vaak doordat je zithouding op de fiets niet goed is. Daarbij speelt de positie van het stuur een belangrijke rol. Met de invoering van de a-head stuurpennen op e-bikes laat de instelbaarheid vaak te wensen over. Let er bij de aanschaf dus op, dat je het stuur niet alleen hoger en lager kunt zetten, maar ook dichter bij je of verder van je af.

Lees ook: De ultieme Top 20 e-bike-accessoires voor een geweldige fietservaring

6: Ergonomische handvatten om hand- en polsklachten te voorkomen

Op oudere leeftijd ontstaan er vaak klachten aan handen en polsgewrichten. Tijdens het fietsen worden de handen stijf, kun je last krijgen van slapende vingers en treden er tintelingen op. Ook aan het polsgewricht kan een zeurende pijn ontstaan, waarbij het bewegen wordt bemoeilijkt. Tijdens het fietsen leunen je handen op het stuur om een deel van het gewicht van je bovenlichaam te dragen. Dit zorgt voor een hoge druk op een vrij klein gripoppervlak. De standaard handvatten op een e-bike bieden dikwijls niet genoeg ondersteuning en comfort. Daarom is het aan te raden om ergonomische handvatten van een bekend merk te kiezen. Deze zorgen voor een bredere verdeling van de druk op de handpalm en helpen zo verschillende ongemakken te voorkomen.

©Sylvain Robin | OceanProd - stock.adobe.com

7: Liever een middenmotor dan een voorwielmotor

Op zich is er met een e-bike met voorwielmotor niet veel mis, maar door het gewicht in het voorwiel stuurt de fiets wel zwaarder. Bovendien kan een voorwielmotor op een gladde ondergrond sneller doorslippen. Daarnaast zijn e-bikes met een voorwielmotor uitgerust met een rotatiesensor, waardoor de ondersteuning een soort eigen leven leidt en je als berijder in bepaalde situaties minder controle hebt. Bij het wegrijden vanuit stilstand duurt het twee tellen voordat de ondersteuning start, bij vertrek op een hellend vlak kan dit een hachelijke situatie opleveren.

Wil je je zekerder voelen tijdens het fietsen, ga dan voor een middenmotor. Hierbij profiteer je van een veel betere gewichtsverdeling. De gebruikte sensor, een krachtsensor, zorgt voor een natuurlijke fietsbeleving. Bij het wegrijden is er direct ondersteuning en heb je alle tijd om je balans op de fiets te vinden.

8: Fiets veiliger met achteruitkijkspiegels en een fietshelm

Steeds meer e-bikers ontdekken het nut van een achteruitkijkspiegel en een fietshelm. Dankzij de achteruitkijkspiegel heb je naderend verkeer eerder in de gaten en voorkom je een schrikreactie.

De fietshelm is het afgelopen jaar aan een geweldige opmars bezig. Hoewel de helm vaak vooral nog wordt wordt geassocieerd met wielrennen gaan gelukkig steeds meer e-bikers overstag. Een verstandige keuze aangezien het dragen van een fietshelm het risico op ernstig hoofdletsel met zestig pr,ocent vermindert.

©desertsands - stock.adobe.com

Lees ook: Zo kies je een goede fietshelm

Op zoek naar een goede fietshelm?

Kijk en vergelijk

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal

De Motorola Edge 70 volgt de recente trend van dunne, lichte smartphones, maar dan met een zachter prijskaartje van net geen 800 euro. Hoewel het geen directe concurrent is van vlaggenschepen als de S25 Edge, bewijst de Edge 70 dat een uniek premium ontwerp niet de hoofdprijs hoeft te kosten.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

Plus- en minpunten
  • Licht en slank ontwerp
  • Fijn en kleurrijk amoledscherm
  • Lange batterijduur
  • Robuust en duurzaam
  • Unieke kleurenopties
  • Geen telelens
  • Beperkte opties voor video-opnamen
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Onnatuurlijke foto's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps

Met een dikte van nét iets minder dan 6 millimeter en een gewicht van slechts 159 gram is de Edge 70 een van de lichtste en slankste telefoons op de markt. Desondanks voelt het toestel niet goedkoop aan, en dat is te danken aan een stevig aluminium chassis en een op nylon geïnspireerde bekleding. De Edge 70 biedt bovendien uitstekende duurzaamheid: hij heeft een MIL-STD-810H-certificering (MIL staat voor military grade), IP68- en IP69-ratings én is voorzien van Gorilla Glass 7i.

Het 6,7-inch amoledscherm heeft een resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een adaptieve verversingssnelheid van 1 tot 120 Hz. Het vlakke oledpaneel biedt daarnaast een hoog contrast. Vooral de levendige, licht verzadigde kleuren, mogelijk gemaakt door de Pantone-nabewerking, vallen positief op. Het enige nadeel aan het display is de laag geplaatste vingerafdrukscanner; om die te gebruiken moet je je duim in een oncomfortabele positie buigen.

©Wesley Akkerman

Uitstekende middenklasser

De Edge 70 wordt aangedreven door de middenklasse Qualcomm Snapdragon 7 Gen 4-processor, bijgestaan door 12 GB werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Vooral de cpu is op papier minder krachtig dan die van de duurdere vlaggenschepen, maar in de praktijk maakt dat weinig uit. Apps worden snel geopend en multitasking gaat het apparaat goed af. Een groot voordeel is dat de processor niet erg heet wordt onder hoge druk en zijn werk dus zonder morren doet.

Een ander voordeel is dat de 4800mAh-batterij het opvallend lang volhoudt; zelfs bij matig tot zwaar gebruik is dat al snel een volledige dag. Daarmee overtreft hij de duurdere concurrentie van Samsung en Apple. Opladen gaat eveneens vlot, met 68 W bedraad, waardoor je binnen 50 minuten weer een volledig opgeladen batterij hebt. Ook op dit punt scoort Motorola flink wat punten.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Typisch Motorola

Traditioneel doet Motorola het goed op het gebied van software dankzij de bijna stock Android 16-ervaring. Helaas treffen we deze keer behoorlijk wat bloatware aan en zijn er advertenties zichtbaar in de weerapp; dubieus voor een toestel van 800 euro. Tijdens de installatie word je bovendien meermaals gevraagd om voorgestelde apps te installeren. En als je daar nee op zegt, kom je alsnog applicaties tegen waar je niet om vroeg, zoals TikTok en Perplexity AI.

Wat betreft ondersteuning kan de Motorola Edge 70 rekenen op vier Android-upgrades (tot Android 20) en vijf jaar aan beveiligingspatches. Hoewel dat voldoende is voor een middenklasser, blijft het wel iets achter bij de langere support die Samsung en Google bieden. Daarnaast voelt Moto AI nog aan als een achtergesteld project. De functies werken niet allemaal in het Nederlands, waardoor de AI-knop op het toestel eigenlijk nog maar weinig waarde heeft.

Groothoeklens

1x zoom

2x zoom

Foto's maken gaat prima

Het camerasysteem bestaat uit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie, een 50MP-ultragroothoeklens en een 50MP-selfiecamera. Bij voldoende licht leveren deze camera's prettig ogende foto's met een ruim dynamisch bereik. Vooral in het donker verrast het toestel: dankzij de grote sensoren blijven beelden helder en gedetailleerd. Jammer is wel dat de software kleuren soms te nadrukkelijk verzadigt, waardoor foto's iets minder natuurlijk overkomen. Voor gebruik op sociale media zijn ze echter meer dan prima.

Toch kent het camerasysteem duidelijke beperkingen. Video's kunnen slechts in 4K met 30 fps worden opgenomen, terwijl beeldstabilisatie alleen werkt bij 1080p en 30 fps. Daarnaast kan de handmatige scherpstelling onverwacht invloed hebben op de helderheid. En doordat er geen telelens aanwezig is, ben je volledig aangewezen op digitale zoom. Begrijpelijk gezien de slanke behuizing van de Edge 70, maar alsnog een teleurstellend compromis.

Macrostand

Motorola Edge 70 kopen?

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro
© Farknot Architect - stock.adobe.
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 400 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.