ID.nl logo
Het kiezen van het juiste kabelslot voor jouw fiets
© Budimir Jevtic - stock.adobe.com
Mobiliteit

Het kiezen van het juiste kabelslot voor jouw fiets

Het is een scenario dat geen enkele fietser wil meemaken: je komt terug van een boodschap, een dag op kantoor of een ontspannen ritje in het park, alleen om te ontdekken dat je fiets is gestolen. Helaas is fietsdiefstal een veelvoorkomend probleem, vooral in stedelijke gebieden. Een van de meest effectieve manieren om je fiets te beschermen tegen diefstal is door een betrouwbaar fietsslot te gebruiken.

Er zijn veel verschillende soorten fietssloten op de markt, maar in dit artikel gaan we dieper in op een specifiek type: het kabelslot. Je leest: Wat een kabelslot is | Wat de voordelen van kabelsloten zijn | Waar je op moet letten bij aankoop.

Ook geven we je tips voor kabelsloten van hoge kwaliteit.

Ben je de jongste niet meer? Lees dan: Acht e-biketips voor fietsers op leeftijd

Wat is een kabelslot?

Een kabelslot is een soort fietsslot dat bestaat uit een flexibele staalkabel, meestal bedekt met een plastic of vinyl coating om je fiets te beschermen tegen krassen. Het slotmechanisme kan een sleutel- of cijferslot zijn.

Voordelen van een kabelslot

Kabelsloten bieden een reeks voordelen die ze een aantrekkelijke keuze maken voor fietsbeveiliging. Hun flexibiliteit is een van de grootste voordelen. Dankzij hun ontwerp kunnen ze gemakkelijk om een fietsframe en wiel worden gewikkeld en aan een vast object worden bevestigd.

Daarnaast zijn kabelsloten relatief licht in vergelijking met andere soorten fietssloten, zoals beugelsloten of kettingsloten. Dit maakt ze een goede keuze voor dagelijks gebruik, vooral als je vaak op je fiets rijdt en het slot met je mee moet dragen. Het lichte gewicht draagt bij aan het gebruiksgemak, een ander belangrijk voordeel van kabelsloten. Ook zijn over het algemeen eenvoudig in gebruik. Ze kunnen snel en gemakkelijk worden geopend en gesloten.

©Frank-Peter Funke

Waar moet je op letten bij het kiezen van een kabelslot?

Hoewel kabelsloten veel voordelen bieden, zijn ze niet allemaal hetzelfde. Bij de selectie van een kabelslot voor je fiets, zijn er verschillende kenmerken waar je aandacht aan moet besteden. Een belangrijk kenmerk van een kabelslot is de dikte van de kabel. In principe geldt: hoe dikker de kabel, hoe uitdagender het voor dieven wordt om deze door te knippen. Idealiter kies je voor een kabelslot met een dikte van ten minste 12 mm. Dit formaat biedt een behoorlijke mate van veiligheid tegen veelvoorkomende inbraakmethoden zoals knippen en zagen.

De lengte van de kabel is ook een belangrijke overweging. Met een langere kabel kun je je fiets aan verschillende objecten bevestigen, waardoor je meer mogelijkheden hebt om je fiets veilig te stallen. Houd echter rekening met het feit dat een langere kabel zwaarder kan zijn om mee te nemen.

Kabelsloten zijn beschikbaar met een sleutel- of cijferslot. Over het algemeen wordt een sleutelslot als veiliger beschouwd, omdat cijfersloten vaak gemakkelijker te kraken zijn. Echter, een cijferslot kan in sommige situaties handiger zijn, vooral als je liever geen sleutels bij je draagt.

Ten slotte moet je letten op de kwaliteit en duurzaamheid van de materialen. Een kabelslot met een sterke buitenlaag, zoals vinyl of rubber, kan helpen om de kabel te beschermen tegen de elementen en slijtage door dagelijks gebruik.

Lees ook: Pimp my ride: De beste gadgets voor je fiets

©Ocskay Mark

Vergeet ook de kinderfietsjes niet

Met een kinderfietsslot maak je het dieven moeilijker

Het ART-keurmerk

Het door Stichting ART verstrekte ART-certificaat is een belangrijke maatstaf voor de betrouwbaarheid van fietssloten in Nederland. Het bewijst dat een slot voldoet aan hoge veiligheidsstandaarden en bestand is tegen verschillende diefstaltechnieken. Kettingsloten met een ART-2 certificering zijn passend voor de meeste fietsen en leveren een goed balans tussen veiligheid en gebruiksgemak.

Voor extra bescherming, zoals voor dure fietsen of in gebieden waar diefstal vaak voorkomt, wordt een ART-3 slot aangeraden. De ART-3 certificering staat een trede hoger op de veiligheidsladder van fietssloten. Een slot met dit certificaat is ontworpen om geavanceerdere en agressievere diefstaltechnieken het hoofd te bieden.

Let op: Het ART-certificaat kan ook een vereiste zijn voor fietsverzekeringen. Het is daarom verstandig om na te gaan welk beveiligingsniveau je verzekeraar nodig heeft voordat je een slot aankoopt.

Tip: Alles wat je moet weten over e-bikes: eerst lezen, dan kopen!

©Reshift Digital

Onze aanbevelingen

1) Vinz Kinabalu Kabelslot 12mm x 3 meter

Dit is een veelzijdig slot dat niet alleen voor fietsen, maar ook voor boten en tuinmeubilair kan worden gebruikt. Met een lengte van 3 meter en een diameter van 12 mm biedt het slot voldoende flexibiliteit en sterkte om je fiets veilig te houden. Het slot is gemaakt van gehard staal en is bestand tegen zowel snijden als zagen. Het wordt geleverd met twee sleutels en heeft een sleutelgatcover om te voorkomen dat vuil en water het slot beschadigen.

2) AXA Resolute 8/180 Kabelslot

Dit is een gebruiksvriendelijk slot dat speciaal is ontworpen voor fietsen. Het slot is 180 centimeter lang en heeft een diameter van 8 mm. Het slot is gemaakt van gehard staal en is bestand tegen snijden en zagen. Deze AXA wordt geleverd met twee sleutels en heeft een automatische klik-in functie, wat betekent dat je de sleutel niet nodig hebt om het slot te sluiten.

3) Stahlex Fietsslot Kabelslot Cijferslot 10mm x 1m

Dit is een betrouwbaar cijferslot dat je fiets veilig op slot houdt. Het slot heeft een diameter van 10 mm en een lengte van 1 meter, wat genoeg is om uw fiets aan een bijvoorbeeld een paal te bevestigen. Het slot is gemaakt van gehard staal en is bestand tegen snijden en zagen. Het is voorzien van gladde wijzerplaten, waardoor je het snel en eenvoudig kunt instellen. Het slot heeft een mooi zwart design dat bij elke fiets past.

Watch on YouTube

Wil jij meer weten over e-bikes? Klik dan hier!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.