ID.nl logo
Een fietstas vastmaken op je e-bike doe je zo
© Tanja Esser
Mobiliteit

Een fietstas vastmaken op je e-bike doe je zo

Op de bagagedrager van een e-bike neem je heel wat spullen mee, mits je er een degelijke fietstas op vastmaakt. Dat klinkt als een klusje van niks, maar in de praktijk kan het nog best lastig zijn. Zo zit bijvoorbeeld de accu onder de bagagedrager geregeld in de weg. Met één van deze drie oplossingen bevestig je moeiteloos een fietstas op jouw e-bike.

Je wilt op je elektrische fiets waarschijnlijk geregeld spullen meenemen. Een fietstas is hiervoor een doeltreffende oplossing. In dit artikel vertellen we je over de opties die je voor de montage van een fietstas hebt:

Het MIK-bagagesysteemsysteem gebruiken. Een dubbele fietstas gebruiken. Je bagagedrager verhogen.

Tip: Misschien is het artikel Kinderzitjes op een e-bike, gaat dat zomaar ook interessant voor jou.

Optie 1: Gebruik het MIK-bagagedragersysteem

Geen zin in gedoe? Dankzij het universele MIK-systeem (ont)koppel je kinderlijk eenvoudig een geschikte fietstas. MIK is een Engelstalige afkorting voor Mounting Is Key. Het is in feite een bagagedragersysteem, waarbij je accessoires heel eenvoudig kunt los- en vastmaken. Kom je bijvoorbeeld ’s ochtends aan op het werk, dan klik je een geschikte hand-, laptop- of bagagedragertas los. Na het werk klik je dezelfde tas weer vast voor de terugweg. Naast allerlei tassen bestaan er ook kinderzitjes en manden met ondersteuning voor MIK.

Het voordeel van dit bagagedragersysteem is dat je snel tussen accessoires kunt wisselen. Bovendien neem je de tas gemakkelijk lopend mee. Verder komen afneembare fietstassen ook van pas wanneer je twee e-bikes op een fietsendrager meeneemt met de auto. Vaste fietsentassen zitten vanwege beperkte ruimte tussen de tweewielers dan erg in de weg. Het merk Basil fabriceert als uitvinder van het MIK-systeem veel geschikte accessoires. Daarnaast ontwikkelen ook merken als New Looks en FastRider tassen met MIK-ondersteuning. Let hierbij wel op. De benodigde adapterplaat is niet op elk product standaard voorgemonteerd. In dat geval heb je ook nog een los verkrijgbare MIK-adapterplaat nodig.

Sommige luxe e-bikes hebben al een bagagedrager met MIK-profielen, zoals verschillende modellen van Gazelle, Sparta, Batavus en QWIC . Klik hierop rechtstreeks een accessoire met een MIK-adapterplaat vast en verwijder vervolgens de MIK-stick. Deze stick fungeert als een soort sleutel, zodat je het accessoire eenvoudig kunt vergrendelen en ontgrendelen. Heeft jouw elektrische fiets geen bagagedrager met de juiste profielen? Geen probleem, want je kunt dan een afzonderlijk verkrijgbare carrierplaat op de bagagedrager bevestigen. Deze plaat is geschikt voor bagagedragers met een breedte van 10 tot 17 centimeter. De montage is aan de hand van enkele inbusbouten een fluitje van een cent.

Overigens bestaan er sinds 2020 ook MIK HD-bagagedragers. Die kunnen met een maximale belastbaarheid van dertig kilo meer gewicht verdragen. MIK HD is speciaal voor kinderzitjes ontworpen. Reguliere MIK-accessoires zijn compatibel met een MIK HD-bagagedrager. Naast MIK zijn er met Racktime en AVS nog twee zogeheten click & go-bevestigingssystemen voor de bagagedrager in omloop.

Bekijk MIK-fietsstoeltjes

op Bol.com

Tip: KLICKfix Neem je relatief weinig spullen mee? Overweeg dan een frame-, zadel- of stuurtas voor je e-bike. Voor een tas of mand op het stuur zit het display vaak in de weg. Los met het zogeheten KLICKfix-bevestigingssysteem dit euvel op. Lees ook: De beste gadgets voor je e-bike.

De Basil Miles-fietstas klik je eenvoudig vast op een bagagedrager met MIK-ondersteuning.

Optie 2: Gebruik een dubbele fietstas

Vind je producten voor het MIK-systeem te duur en wil je gewoon een reguliere fietstas op je e-bike vastmaken? Bij aanwezigheid van een frameaccu is dat geen enkel probleem. Je kunt dan namelijk in principe elke fietstas bevestigen. Bij een accu onder de bagagedrager gaat die vlieger helaas niet op. In veel gevallen is de ruimte tussen de batterij en bagagedrager namelijk te klein. Met name de montage van een enkele fietstas blijkt in de praktijk veelal lastig. De ophanghaken raken de accu, waardoor het niet mogelijk is om de fietstas vast te maken.

Een dubbele fietstas kun je meestal wel vastmaken. In plaats van haken is er hierbij meestal een bevestigingssysteem met riempjes of klittenband aanwezig. Hiervoor is vrijwel altijd ruimte. Een bijkomend voordeel is dat je ook nog eens meer spullen kunt meenemen. In een enkel geval blokkeert de fietstas het oplaadpunt van de accu. Meestal kun je de fietstas wel iets verschuiven, zodat je de e-bike alsnog kunt opladen.

Advies: Belastbaarheid Belast de bagagedrager niet te zwaar en neem overwegend lichte spullen mee. Denk bijvoorbeeld aan regenkleding en een bandenplakset. Het zwaartepunt ligt anders aan de achterzijde van de fiets. Dat heeft nadelige gevolgen voor de wendbaarheid. Lees ook: Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?

Een dubbele fietstas kun je vrijwel altijd op een e-bike bevestigen, zoals dit exemplaar van Willex.

Optie 3: Verhoog de bagagedrager

Als je huidige fietstas niet op de bagagedrager van je elektrische fiets past, is het natuurlijk zonde om een nieuw exemplaar te kopen. In dat geval is het verhogen van de bagagedrager een betaalbare oplossing. Zo ontstaat er meer ruimte tussen de fietstas en accu. Fietsdealers verkopen onder de noemer opzetdrager en hulpdrager geschikte accessoires. Dat is doorgaans goedkoper dan de aanschaf van een kwalitatieve nieuwe fietstas. Het merk Steco ontwikkelt bijvoorbeeld diverse geschikte producten.

Tip: Opzetdrager Besluit je om een opzetdrager op de e-bike te monteren? Check dan in de specificaties de maximale belastbaarheid en bedenk aan de hand hiervan goed welke spullen je in de fietstas stopt.

Met deze universele opzetdrager van Steco ontstaat er meer ruimte om een fietstas op de bagagedrager te bevestigen.

Watch on YouTube

Nog meer e-bike video's van ID.nl zien? Klik dan hier!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.