Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?
De elektromotor van een e-bike bevindt zich in het voorwiel of bij de trapas. In een enkel geval zit de ondersteuningsmotor in het achterwiel. Wat zijn de voornaamste voor- en nadelen van verschillende motortypen voor elektrische fietsen?
Een e-bike werkt in de basis hetzelfde als een reguliere fiets. Zet kracht op de pedalen, zodat de ketting of riem het achterwiel laat draaien. Bij forse tegenwind, hellingen en lange afstanden kost fietsen veel inspanning. Om die reden produceren bekende merken volop elektrische fietsen. Zo’n tweewieler bevat een elektromotor. Dankzij dit aandrijfsysteem profiteren fietsers van trapondersteuning. De aanwezige sensors bepalen samen met de gebruiker hoeveel trapkracht er nodig is. Zie het als een onzichtbaar duwtje in de rug. Dat kost (véél) minder inspanning, waardoor fietsers onderweg meer plezier ervaren. Bovendien leent een fiets met ingebouwde elektromotor zich voor langere afstanden. Als potentiële koper heb je keuze uit e-bikes met verschillende motortypen van diverse merken. We zetten de belangrijkste plus- en minpunten op een rij.
Voor- en nadelen voorwielmotor
Op e-bikes uit het laagste prijssegment zit vrijwel altijd een voorwielmotor. Meestal is dat een exemplaar van Bafang. Dit motortype is met name voor korte ritjes binnen de bebouwde kom een prima gangmaker. De geïntegreerde rotatiesensor registreert beweging en stuurt vervolgens een seintje naar de elektromotor. Het aandrijfsysteem in het voorwiel trekt de fiets eigenlijk vooruit, waarbij de gebruiker met de trappers zelf het achterwiel in gang zet.
Een groot voordeel van een voorwielmotor is het aantrekkelijke prijskaartje. Het is voor fabrikanten relatief goedkoop om een voorwielmotor te monteren. Verder trek je met dit aandrijfsysteem vlot op. Dat is met name gunstig voor stedelijke gebieden met veel kruispunten, rotondes en stoplichten. Handig is bovendien dat je vanuit stilstand in elke versnelling gemakkelijk kunt optrekken.
Een voorwielmotor heeft vergeleken met andere motorsoorten enkele nadelen. Hoewel fabrikanten steeds lichtere typen ontwikkelen, is dit onderdeel nog altijd behoorlijk zwaar. Sturen gaat daarom iets moeizamer vergeleken met fietsen die een middenmotor gebruiken. Verder is de weglegging vanwege een ongunstige gewichtsverdeling minder stabiel. Kortom, de eerste ritjes zijn even wennen. Vanwege de positie in het voorwiel ervaren fietsers met dit motortype mogelijk iets meer geluid.
Bekijk en vergelijk alle e-bikes op Kieskeurig.nl en check meteen de winkelvoorraad!
Voor- en nadelen middenmotor
De meeste elektrische fietsen hebben tegenwoordig een middenmotor. Die zijn ten opzichte van modellen met een voorwielmotor over het algemeen iets duurder. De elektromotor zit in de trapas verwerkt. Voor het bepalen van de hoeveelheid trapondersteuning werkt het aandrijfsysteem nauw samen met de aanwezige trapkrachtsensor. Zodra de fietser kracht op de pedalen zet, gaat de middenmotor aan het werk. Hoe harder je trapt, hoe meer power het aandrijfsysteem levert. Handig, want de middenmotor herkent zo feilloos situaties waarbij iemand extra ondersteuning nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan het oprijden van een heuvel of ritjes in open gebieden met hevige tegenwind. De bekendste fabrikanten van middenmotoren zijn Bafang, Bosch en Shimano.
E-bikes met een middenmotor voelen heel natuurlijk aan. Eigenlijk is de rijervaring hetzelfde als bij een normale tweewieler. Duurdere middenmotoren leveren bovendien meer trekkracht dan typen met een voorwielmotor. Hierdoor zijn ze beter geschikt voor langere ritjes buiten de bebouwde kom. Een prettige bijkomstigheid is dat dit motorsysteem zorgt dat het zwaartepunt in het midden van het vervoersmiddel zit. Met sturen merk je dan ook niet of nauwelijks verschil ten opzichte van een normale fiets. Een elektrische fiets met een middenmotor is wendbaar en heeft een zeer stabiele
Voor- en nadelen achterwielmotor
Tot slot bestaan er ook e-bikes met een achterwielmotor. Dit betreffen hoofdzakelijk speed pedelecs (speedbikes), mountainbikes en racefietsen. Achterwielmotoren zijn namelijk ideaal om een hoge snelheid te ontwikkelen. Bij speed pedelecs gebeurt dat met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. De ondersteuning komt bij een achterwielmotor logischerwijs van achteren en dit onzichtbare duwtje in de rug is dan ook duidelijk merkbaar. Bafang en E-motion zijn de bekendste fabrikanten van achterwielmotoren.
Een nadeel van e-bikes met dit motortype is dat ze behoorlijk duur zijn. Het is voor fabrikanten namelijk een complex klusje om een aandrijfsysteem in het achterwiel te integreren. Verder ligt het zwaartepunt van de fiets achter, waardoor de rijervaring ietwat onnatuurlijk aanvoelt. Bij een elektrische fiets met een achterwielmotor ervaar je doorgaans minder geluid.
Verschillende fabrikanten van elektromotoren
Diverse merken produceren elektromotoren voor e-bikes. Het Chinese merk Bafang wint steeds meer terrein. De bekende Nederlandse fabrikant Amslod voorzien zijn elektrische fietsen bijvoorbeeld van een voorwiel- of middenmotor van Bafang. Deze leverancier van elektromotoren biedt een gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Zo zijn allerlei betaalbare e-bikes voorzien van een krachtige middenmotor met een maximale trekkracht (koppel) van 80 Nm. Hierdoor zijn deze elektrische fietsen geschikt voor zo’n beetje alle gebieden, zoals heuvelachtige landschappen en open weilanden met veel wind. Producten van Bafang produceren bij een hoge trapondersteuning vaak wel wat geluid.
Traditionele fietsmerken als Gazelle, Sparta en Batavus gebruiken voor hun e-bikes veelal een middenmotor van Bosch. Motorsystemen van deze Duitse fabrikant kennen vanwege een hoge betrouwbaarheid een prima reputatie. Voor stadsfietsen voldoet de populaire Active Line uitstekend. De trekkracht bedraagt hierbij 40 of 50 Nm. Voor sportieve tweewielers ontwikkelt Bosch krachtige Performance Line-middenmotoren, zoals toerfietsen, mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs. Die leveren een trekkracht van 65, 75 of zelfs 85 Nm. Tot slot bestaan er ook nog Cargo Line-middenmotoren met een trekkracht van 85 Nm. Die zijn speciaal ontwikkeld voor vervoersmiddelen met een hoog gewicht, zoals bakfietsen. Bosch-middenmotoren ontwikkelen tijdens fietstochten weinig geluid.
Shimano is de derde grootmacht op het gebied van elektromotoren voor e-bikes. Het Japanse merk ontwikkelt met zijn bekende Steps-serie lichtgewicht middenmotoren. Hierdoor lenen deze aandrijfsystemen zich goed voor sportieve fietsen, al kom je ze ook op stads- en bakfietsen tegen. Afhankelijk van het gekozen model varieert de trekkracht van 40 tot en met maximaal 85 Nm.
Welke elektromotor kun je het beste kopen?
Voor korte ritjes in de stad is een e-bike met een voorwielmotor de goedkoopste optie. Afhankelijk van met welk fietsmerk je in zee gaat, zijn die al vanaf ongeveer 1200 euro verkrijgbaar. Ga je graag dagjes weg waarbij je langere stukken door open gebieden fietst? Kies dan bij voorkeur voor een elektrische fiets met een comfortabele middenmotor. Die bieden een natuurlijkere rijervaring en een betere wendbaarheid. Bovendien bieden de betere middenmotoren een krachtige trapondersteuning, zodat je moeiteloos bergop of tegen de wind in kunt fietsen. E-bikes met een achterwielmotor zijn hoofdzakelijk interessant voor wie op een hoge snelheid wilt fietsen. Je vindt dit motortype dan ook voornamelijk terug op mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs.