ID.nl logo
Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?
Mobiliteit

Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?

De elektromotor van een e-bike bevindt zich in het voorwiel of bij de trapas. In een enkel geval zit de ondersteuningsmotor in het achterwiel. Wat zijn de voornaamste voor- en nadelen van verschillende motortypen voor elektrische fietsen?

Een e-bike werkt in de basis hetzelfde als een reguliere fiets. Zet kracht op de pedalen, zodat de ketting of riem het achterwiel laat draaien. Bij forse tegenwind, hellingen en lange afstanden kost fietsen veel inspanning. Om die reden produceren bekende merken volop elektrische fietsen. Zo’n tweewieler bevat een elektromotor. Dankzij dit aandrijfsysteem profiteren fietsers van trapondersteuning. De aanwezige sensors bepalen samen met de gebruiker hoeveel trapkracht er nodig is. Zie het als een onzichtbaar duwtje in de rug. Dat kost (véél) minder inspanning, waardoor fietsers onderweg meer plezier ervaren. Bovendien leent een fiets met ingebouwde elektromotor zich voor langere afstanden. Als potentiële koper heb je keuze uit e-bikes met verschillende motortypen van diverse merken. We zetten de belangrijkste plus- en minpunten op een rij.

Voor- en nadelen voorwielmotor

Op e-bikes uit het laagste prijssegment zit vrijwel altijd een voorwielmotor. Meestal is dat een exemplaar van Bafang. Dit motortype is met name voor korte ritjes binnen de bebouwde kom een prima gangmaker. De geïntegreerde rotatiesensor registreert beweging en stuurt vervolgens een seintje naar de elektromotor. Het aandrijfsysteem in het voorwiel trekt de fiets eigenlijk vooruit, waarbij de gebruiker met de trappers zelf het achterwiel in gang zet.

 

Een groot voordeel van een voorwielmotor is het aantrekkelijke prijskaartje. Het is voor fabrikanten relatief goedkoop om een voorwielmotor te monteren. Verder trek je met dit aandrijfsysteem vlot op. Dat is met name gunstig voor stedelijke gebieden met veel kruispunten, rotondes en stoplichten. Handig is bovendien dat je vanuit stilstand in elke versnelling gemakkelijk kunt optrekken.

 

Een voorwielmotor heeft vergeleken met andere motorsoorten enkele nadelen. Hoewel fabrikanten steeds lichtere typen ontwikkelen, is dit onderdeel nog altijd behoorlijk zwaar. Sturen gaat daarom iets moeizamer vergeleken met fietsen die een middenmotor gebruiken. Verder is de weglegging vanwege een ongunstige gewichtsverdeling minder stabiel. Kortom, de eerste ritjes zijn even wennen. Vanwege de positie in het voorwiel ervaren fietsers met dit motortype mogelijk iets meer geluid.  

Een voorwielmotor is een klein onderdeel dat nauwelijks opvalt.

Bekijk en vergelijk alle e-bikes op Kieskeurig.nl en check meteen de winkelvoorraad!

Voor- en nadelen middenmotor

De meeste elektrische fietsen hebben tegenwoordig een middenmotor. Die zijn ten opzichte van modellen met een voorwielmotor over het algemeen iets duurder. De elektromotor zit in de trapas verwerkt. Voor het bepalen van de hoeveelheid trapondersteuning werkt het aandrijfsysteem nauw samen met de aanwezige trapkrachtsensor. Zodra de fietser kracht op de pedalen zet, gaat de middenmotor aan het werk. Hoe harder je trapt, hoe meer power het aandrijfsysteem levert. Handig, want de middenmotor herkent zo feilloos situaties waarbij iemand extra ondersteuning nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan het oprijden van een heuvel of ritjes in open gebieden met hevige tegenwind. De bekendste fabrikanten van middenmotoren zijn Bafang, Bosch en Shimano.

 

E-bikes met een middenmotor voelen heel natuurlijk aan. Eigenlijk is de rijervaring hetzelfde als bij een normale tweewieler. Duurdere middenmotoren leveren bovendien meer trekkracht dan typen met een voorwielmotor. Hierdoor zijn ze beter geschikt voor langere ritjes buiten de bebouwde kom. Een prettige bijkomstigheid is dat dit motorsysteem zorgt dat het zwaartepunt in het midden van het vervoersmiddel zit. Met sturen merk je dan ook niet of nauwelijks verschil ten opzichte van een normale fiets. Een elektrische fiets met een middenmotor is wendbaar en heeft een zeer stabiele

Een middenmotor bevindt zijn altijd in de trapas.

Voor- en nadelen achterwielmotor

Tot slot bestaan er ook e-bikes met een achterwielmotor. Dit betreffen hoofdzakelijk speed pedelecs (speedbikes), mountainbikes en racefietsen. Achterwielmotoren zijn namelijk ideaal om een hoge snelheid te ontwikkelen. Bij speed pedelecs gebeurt dat met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. De ondersteuning komt bij een achterwielmotor logischerwijs van achteren en dit onzichtbare duwtje in de rug is dan ook duidelijk merkbaar. Bafang en E-motion zijn de bekendste fabrikanten van achterwielmotoren.

 

Een nadeel van e-bikes met dit motortype is dat ze behoorlijk duur zijn. Het is voor fabrikanten namelijk een complex klusje om een aandrijfsysteem in het achterwiel te integreren. Verder ligt het zwaartepunt van de fiets achter, waardoor de rijervaring ietwat onnatuurlijk aanvoelt. Bij een elektrische fiets met een achterwielmotor ervaar je doorgaans minder geluid.

Het bekende merk QWIC fabriceert e-bikes met een achterwielmotor.

Wil je een e-bike kopen? Kijk dan op Kieskeurig.nl voor de resultaten van de uitgebreide E-bike Duurtest.

Verschillende fabrikanten van elektromotoren

Diverse merken produceren elektromotoren voor e-bikes. Het Chinese merk Bafang wint steeds meer terrein. De bekende Nederlandse fabrikant Amslod voorzien zijn elektrische fietsen bijvoorbeeld van een voorwiel- of middenmotor van Bafang. Deze leverancier van elektromotoren biedt een gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Zo zijn allerlei betaalbare e-bikes voorzien van een krachtige middenmotor met een maximale trekkracht (koppel) van 80 Nm. Hierdoor zijn deze elektrische fietsen geschikt voor zo’n beetje alle gebieden, zoals heuvelachtige landschappen en open weilanden met veel wind. Producten van Bafang produceren bij een hoge trapondersteuning vaak wel wat geluid.

 

Traditionele fietsmerken als Gazelle, Sparta en Batavus gebruiken voor hun e-bikes veelal een middenmotor van Bosch. Motorsystemen van deze Duitse fabrikant kennen vanwege een hoge betrouwbaarheid een prima reputatie. Voor stadsfietsen voldoet de populaire Active Line uitstekend. De trekkracht bedraagt hierbij 40 of 50 Nm. Voor sportieve tweewielers ontwikkelt Bosch krachtige Performance Line-middenmotoren, zoals toerfietsen, mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs. Die leveren een trekkracht van 65, 75 of zelfs 85 Nm. Tot slot bestaan er ook nog Cargo Line-middenmotoren met een trekkracht van 85 Nm. Die zijn speciaal ontwikkeld voor vervoersmiddelen met een hoog gewicht, zoals bakfietsen. Bosch-middenmotoren ontwikkelen tijdens fietstochten weinig geluid.

 

Shimano is de derde grootmacht op het gebied van elektromotoren voor e-bikes. Het Japanse merk ontwikkelt met zijn bekende Steps-serie lichtgewicht middenmotoren. Hierdoor lenen deze aandrijfsystemen zich goed voor sportieve fietsen, al kom je ze ook op stads- en bakfietsen tegen. Afhankelijk van het gekozen model varieert de trekkracht van 40 tot en met maximaal 85 Nm.

Shimano Steps-middenmotoren leveren ondanks hun lage gewicht voldoende krachtkracht.

Welke elektromotor kun je het beste kopen?

Voor korte ritjes in de stad is een e-bike met een voorwielmotor de goedkoopste optie. Afhankelijk van met welk fietsmerk je in zee gaat, zijn die al vanaf ongeveer 1200 euro verkrijgbaar. Ga je graag dagjes weg waarbij je langere stukken door open gebieden fietst? Kies dan bij voorkeur voor een elektrische fiets met een comfortabele middenmotor. Die bieden een natuurlijkere rijervaring en een betere wendbaarheid. Bovendien bieden de betere middenmotoren een krachtige trapondersteuning, zodat je moeiteloos bergop of tegen de wind in kunt fietsen. E-bikes met een achterwielmotor zijn hoofdzakelijk interessant voor wie op een hoge snelheid wilt fietsen. Je vindt dit motortype dan ook voornamelijk terug op mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.