ID.nl logo
Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?
Mobiliteit

Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?

De elektromotor van een e-bike bevindt zich in het voorwiel of bij de trapas. In een enkel geval zit de ondersteuningsmotor in het achterwiel. Wat zijn de voornaamste voor- en nadelen van verschillende motortypen voor elektrische fietsen?

Een e-bike werkt in de basis hetzelfde als een reguliere fiets. Zet kracht op de pedalen, zodat de ketting of riem het achterwiel laat draaien. Bij forse tegenwind, hellingen en lange afstanden kost fietsen veel inspanning. Om die reden produceren bekende merken volop elektrische fietsen. Zo’n tweewieler bevat een elektromotor. Dankzij dit aandrijfsysteem profiteren fietsers van trapondersteuning. De aanwezige sensors bepalen samen met de gebruiker hoeveel trapkracht er nodig is. Zie het als een onzichtbaar duwtje in de rug. Dat kost (véél) minder inspanning, waardoor fietsers onderweg meer plezier ervaren. Bovendien leent een fiets met ingebouwde elektromotor zich voor langere afstanden. Als potentiële koper heb je keuze uit e-bikes met verschillende motortypen van diverse merken. We zetten de belangrijkste plus- en minpunten op een rij.

Voor- en nadelen voorwielmotor

Op e-bikes uit het laagste prijssegment zit vrijwel altijd een voorwielmotor. Meestal is dat een exemplaar van Bafang. Dit motortype is met name voor korte ritjes binnen de bebouwde kom een prima gangmaker. De geïntegreerde rotatiesensor registreert beweging en stuurt vervolgens een seintje naar de elektromotor. Het aandrijfsysteem in het voorwiel trekt de fiets eigenlijk vooruit, waarbij de gebruiker met de trappers zelf het achterwiel in gang zet.

Een groot voordeel van een voorwielmotor is het aantrekkelijke prijskaartje. Het is voor fabrikanten relatief goedkoop om een voorwielmotor te monteren. Verder trek je met dit aandrijfsysteem vlot op. Dat is met name gunstig voor stedelijke gebieden met veel kruispunten, rotondes en stoplichten. Handig is bovendien dat je vanuit stilstand in elke versnelling gemakkelijk kunt optrekken.

Een voorwielmotor heeft vergeleken met andere motorsoorten enkele nadelen. Hoewel fabrikanten steeds lichtere typen ontwikkelen, is dit onderdeel nog altijd behoorlijk zwaar. Sturen gaat daarom iets moeizamer vergeleken met fietsen die een middenmotor gebruiken. Verder is de weglegging vanwege een ongunstige gewichtsverdeling minder stabiel. Kortom, de eerste ritjes zijn even wennen. Vanwege de positie in het voorwiel ervaren fietsers met dit motortype mogelijk iets meer geluid.  

Een voorwielmotor is een klein onderdeel dat nauwelijks opvalt.

Bekijk en vergelijk alle e-bikes op Kieskeurig.nl en check meteen de winkelvoorraad!

Voor- en nadelen middenmotor

De meeste elektrische fietsen hebben tegenwoordig een middenmotor. Die zijn ten opzichte van modellen met een voorwielmotor over het algemeen iets duurder. De elektromotor zit in de trapas verwerkt. Voor het bepalen van de hoeveelheid trapondersteuning werkt het aandrijfsysteem nauw samen met de aanwezige trapkrachtsensor. Zodra de fietser kracht op de pedalen zet, gaat de middenmotor aan het werk. Hoe harder je trapt, hoe meer power het aandrijfsysteem levert. Handig, want de middenmotor herkent zo feilloos situaties waarbij iemand extra ondersteuning nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan het oprijden van een heuvel of ritjes in open gebieden met hevige tegenwind. De bekendste fabrikanten van middenmotoren zijn Bafang, Bosch en Shimano.

E-bikes met een middenmotor voelen heel natuurlijk aan. Eigenlijk is de rijervaring hetzelfde als bij een normale tweewieler. Duurdere middenmotoren leveren bovendien meer trekkracht dan typen met een voorwielmotor. Hierdoor zijn ze beter geschikt voor langere ritjes buiten de bebouwde kom. Een prettige bijkomstigheid is dat dit motorsysteem zorgt dat het zwaartepunt in het midden van het vervoersmiddel zit. Met sturen merk je dan ook niet of nauwelijks verschil ten opzichte van een normale fiets. Een elektrische fiets met een middenmotor is wendbaar en heeft een zeer stabiele

Een middenmotor bevindt zijn altijd in de trapas.

Voor- en nadelen achterwielmotor

Tot slot bestaan er ook e-bikes met een achterwielmotor. Dit betreffen hoofdzakelijk speed pedelecs (speedbikes), mountainbikes en racefietsen. Achterwielmotoren zijn namelijk ideaal om een hoge snelheid te ontwikkelen. Bij speed pedelecs gebeurt dat met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. De ondersteuning komt bij een achterwielmotor logischerwijs van achteren en dit onzichtbare duwtje in de rug is dan ook duidelijk merkbaar. Bafang en E-motion zijn de bekendste fabrikanten van achterwielmotoren.

Een nadeel van e-bikes met dit motortype is dat ze behoorlijk duur zijn. Het is voor fabrikanten namelijk een complex klusje om een aandrijfsysteem in het achterwiel te integreren. Verder ligt het zwaartepunt van de fiets achter, waardoor de rijervaring ietwat onnatuurlijk aanvoelt. Bij een elektrische fiets met een achterwielmotor ervaar je doorgaans minder geluid.

Het bekende merk QWIC fabriceert e-bikes met een achterwielmotor.

Wil je een e-bike kopen? Kijk dan op Kieskeurig.nl voor de resultaten van de uitgebreide E-bike Duurtest.

Verschillende fabrikanten van elektromotoren

Diverse merken produceren elektromotoren voor e-bikes. Het Chinese merk Bafang wint steeds meer terrein. De bekende Nederlandse fabrikant Amslod voorzien zijn elektrische fietsen bijvoorbeeld van een voorwiel- of middenmotor van Bafang. Deze leverancier van elektromotoren biedt een gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Zo zijn allerlei betaalbare e-bikes voorzien van een krachtige middenmotor met een maximale trekkracht (koppel) van 80 Nm. Hierdoor zijn deze elektrische fietsen geschikt voor zo’n beetje alle gebieden, zoals heuvelachtige landschappen en open weilanden met veel wind. Producten van Bafang produceren bij een hoge trapondersteuning vaak wel wat geluid.

Traditionele fietsmerken als Gazelle, Sparta en Batavus gebruiken voor hun e-bikes veelal een middenmotor van Bosch. Motorsystemen van deze Duitse fabrikant kennen vanwege een hoge betrouwbaarheid een prima reputatie. Voor stadsfietsen voldoet de populaire Active Line uitstekend. De trekkracht bedraagt hierbij 40 of 50 Nm. Voor sportieve tweewielers ontwikkelt Bosch krachtige Performance Line-middenmotoren, zoals toerfietsen, mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs. Die leveren een trekkracht van 65, 75 of zelfs 85 Nm. Tot slot bestaan er ook nog Cargo Line-middenmotoren met een trekkracht van 85 Nm. Die zijn speciaal ontwikkeld voor vervoersmiddelen met een hoog gewicht, zoals bakfietsen. Bosch-middenmotoren ontwikkelen tijdens fietstochten weinig geluid.

Shimano is de derde grootmacht op het gebied van elektromotoren voor e-bikes. Het Japanse merk ontwikkelt met zijn bekende Steps-serie lichtgewicht middenmotoren. Hierdoor lenen deze aandrijfsystemen zich goed voor sportieve fietsen, al kom je ze ook op stads- en bakfietsen tegen. Afhankelijk van het gekozen model varieert de trekkracht van 40 tot en met maximaal 85 Nm.

Shimano Steps-middenmotoren leveren ondanks hun lage gewicht voldoende krachtkracht.

Welke elektromotor kun je het beste kopen?

Voor korte ritjes in de stad is een e-bike met een voorwielmotor de goedkoopste optie. Afhankelijk van met welk fietsmerk je in zee gaat, zijn die al vanaf ongeveer 1200 euro verkrijgbaar. Ga je graag dagjes weg waarbij je langere stukken door open gebieden fietst? Kies dan bij voorkeur voor een elektrische fiets met een comfortabele middenmotor. Die bieden een natuurlijkere rijervaring en een betere wendbaarheid. Bovendien bieden de betere middenmotoren een krachtige trapondersteuning, zodat je moeiteloos bergop of tegen de wind in kunt fietsen. E-bikes met een achterwielmotor zijn hoofdzakelijk interessant voor wie op een hoge snelheid wilt fietsen. Je vindt dit motortype dan ook voornamelijk terug op mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Siemens EQ700 Integral – Koffiemachine met talloze smaken
© Siemens
Huis

Review Siemens EQ700 Integral – Koffiemachine met talloze smaken

Ben je op koffiegebied een echte fijnproever? Misschien is deze gloednieuwe automatische espressomachine van Siemens dan wel iets voor jou. Dit stijlvol vormgegeven apparaat ondersteunt maar liefst 35 koffiesoorten. Naast gangbare smaken als cappuccino, espresso en americano maak je met de EQ700 Integral net zo makkelijk exotischer dranken. Een ristretto, flat white of cold brew macchiato? Geen probleem! We nemen de proef op de som.

Fantastisch
Conclusie

Probeer je graag diverse koffievariaties uit, dan is de EQ700 Integral zeer geschikt. Je kunt naar hartenlust met uiteenlopende soorten en drankopties experimenteren. Houd je het liever alleen bij cappuccino, espresso en normale koffie? Dan zijn er goedkopere alternatieven op de markt.

Plus- en minpunten
  • Goede bouwkwaliteit
  • Groot melkreservoir
  • Ruime watertank met handvat
  • Duidelijk touchscreen
  • Zeer veel koffiesmaken
  • Stille keramische molen
  • Ingebouwde ledverlichting
  • Uitgebreide app
  • Prijzig
  • Relatief groot
  • Waterfilter elke twee maanden vervangen

Siemens heeft zijn nieuwste espressomachines zorgvuldig verpakt. Op de productdoos staan zelfs instructies over hoe je de EQ700 Integral het best kunt uitpakken. Het is een behoorlijk groot en zwaar apparaat: respectievelijk 38 × 35,2 × 46,7 centimeter en 10,7 kilo. Reserveer dus voldoende ruimte in je beoogde koffiecorner. In de verpakking zit nog een klein doosje met losse accessoires, zoals een rooster, een aanbrenghulp voor het waterfilter, een teststrip voor de waterhardheid en een Nederlandstalige handleiding.

©Maikel Dijkhuizen

De Siemens EQ700 Integral neemt op het keukenblad best veel ruimte in beslag.

Robuuste behuizing

Siemens hanteert voor dit model weliswaar een stevige adviesprijs van 1249 euro, maar daar krijg je wel een stijlvol vormgegeven koffiemachine met een hoge bouwkwaliteit voor terug. Het apparaat is afgewerkt met roestvrij staal en stevig kunststof. Mooi meegenomen is dat alle losse onderdelen wel een stootje kunnen hebben, zoals het deksel van het bonenreservoir en de lekschaal. Alles voelt zeer solide aan.

De watertank van 2,4 liter heeft een handig handvat. Die vul je dus eenvoudig onder de kraan. Het bovenste vak biedt plek aan 320 gram bonen, terwijl je 700 milliliter in het melkreservoir kwijt kunt. Wil je melkdranken bereiden, dan klik je het benodigde reservoir aan de zijkant vast.

Duidelijk aanraakscherm

Het heldere touchscreen van 5 inch is een echte blikvanger. Dankzij het gebruiksvriendelijke menu laat de EQ700 Integral zich makkelijk bedienen. Als je de koffiemachine voor de eerste keer inschakelt, neem je eerst enkele instellingen door. Kies op het scherm onder andere de Nederlandse taal en koppel de koffiemachine optioneel aan de Home Connect-app op een smartphone (waarover later meer).

Neem even de tijd om het apparaat gebruiksklaar te maken. Je dient onder meer het waterfilter te ontluchten en de waterhardheid in te stellen. Volgens Siemens is het noodzakelijk om dit filter elke twee maanden te vervangen, maar je kunt de koffiemachine ook prima zonder gebruiken. Vermoedelijk moet je het apparaat dan wel wat vaker ontkalken.

©Maikel Dijkhuizen

Het felverlichte aanraakscherm springt direct in het oog.

Koffie bereiden

Een kopje koffie bereiden werkt simpel. Tik op het aanraakscherm op de soort koffie die je wilt drinken. De afbeeldingen zijn erg duidelijk, zodat gebruikers zich niet snel zullen vergissen. Je stelt bij elke variant de koffiesterkte, de hoeveelheid en het aromaprofiel in. Voor het aromaniveau selecteer je de optie Mild, Gebalanceerd of Karakteristiek. Kies je een melkdrank, dan tik je op het scherm eveneens op de gewenste hoeveelheid. Een nuttige functie is dat je elke koffiesoort met de gewenste bereidingsopties aan je favorieten kunt toevoegen.

Onder het tabblad Klassiekers vind je alle bekende koffiesoorten. Wil je eens wat anders uitproberen, dan tref je bij coffeeWorld nog véél meer variaties, waaronder wiener melange, café au lait en slow brew. Bij elke soort lees je op het scherm een korte beschrijving. Verder kies je via coffeeWorld+ ook nog koffierecepten in de Home Connect-app. Gebruik de app daarnaast om de bereiding op afstand te starten, instellingen te wijzigen en nieuwe software-updates te installeren.

De EQ700 Integral heeft onderhuids verschillende sensors. Die zorgen voor de juiste temperatuur en een goede verhouding tussen koffie en water. De keramische molen is verrassend stil. Boven de koffie- en melkuitloop bevinden zich twee felle ledlampen. Kortom, zet gerust ook in het donker een kopje koffie. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de dranken lekker smaken. Daarover kunnen we kort zijn, want onder leiding van deze espressomachine bereid je heerlijke koffie.

©Maikel Dijkhuizen

Deze uitgebreide koffiemachine heeft twee ingebouwde ledlampjes.

Espressomachine reinigen

Elke uitgebreide koffiemachine vereist het nodige onderhoud, en dat is bij de EQ700 Integral niet anders. Siemens maakt het zijn gebruikers zo makkelijk mogelijk. Zo start de machine na elke melkdrank op eigen houtje een stoomspoeling om het kanaal voor de melktoevoer te reinigen. Zoals je van een apparaat in deze prijsklasse mag verwachten, kun je ook een ontkalkingsprogramma starten. Op jouw verzoek lees je op het scherm hoe je verschillende componenten kunt reinigen, zoals de zetgroep en drankuitloop. De instructies zijn erg duidelijk, waardoor je de papieren handleiding eigenlijk niet eens nodig hebt.

Siemens EQ700 Integral kopen?

Probeer je graag diverse koffievariaties uit, dan is de EQ700 Integral zeer geschikt. Je kunt naar hartenlust met uiteenlopende soorten en drankopties experimenteren. Houd je het liever alleen bij cappuccino, espresso en normale koffie? Dan zijn er goedkopere alternatieven op de markt.

▼ Volgende artikel
Review Philips Hue Essential: goedkoper aan de slag met Hue-lampen
© Rens Blom
Zekerheid & gemak

Review Philips Hue Essential: goedkoper aan de slag met Hue-lampen

Philips Hue is voor velen hét merk als het om slimme lampen gaat, maar de verlichting is niet goedkoop. Dat weet de fabrikant ook. Een nieuwe lijn Essential-lampen sluit een paar compromissen in ruil voor een veel lagere prijs. In deze review lees je hoe de Philips Hue Essential-lampen bevallen en waar je op inlevert ten opzichte van reguliere Hue-verlichting.

Uitstekend
Conclusie

De Philips Hue Essential-lampen sluiten een paar begrijpelijke compromissen ten opzichte van de reguliere Hue-verlichting. Die compromissen vinden wij niet storend. De Essential-verlichting bevalt ons goed, zeker als je weet dat drie E27 Essential-peertjes 50 euro kosten en drie normale E27 Hue-peertjes ruim 100 euro.

Plus- en minpunten
  • Scherpe prijs
  • Goede kennismaking met Hue-ecosysteem
  • Fijne slimme lampen, ook als uitbreiding van bestaand Hue-ecosysteem
  • Werkt pas voluit met optionele Hue Bridge (Pro)
  • Kortere levensduur t.o.v. reguliere Hue-verlichting

De Hue Essential-lijn is verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, waaronder de door ons geteste E27-lampen die wittinten en kleuren kunnen tonen. We ontvingen een doos met drie E27-peertjes, die samen 50 euro kosten en die je direct kunt gebruiken - ook zonder Philips Hue-bridge. De lampen communiceren namelijk via bluetooth. Met een duidelijke maar: om de lampen te bedienen, moet je namelijk binnenshuis zijn. Wil je op een andere locatie je verlichting aanpassen, dan is er geen bluetooth-verbinding en kun je weinig uithalen. De Bridge (50 euro of 90 euro voor de Bridge Pro) lost dit probleem op. De bridge communiceert met de lampen en is zelf via wifi benaderbaar, waardoor jij overal met een internetverbinding je lampen kunt aansturen.

©Rens Blom

Installeren

De Essential-lampen installeren is een fluitje van een cent. Je pakt de Philips Hue-app erbij, scant de qr-code op een peertje en draait hem in een lamp. Daarna bepaal je de kleur van de lamp en kun je eventueel andere instellingen aanpassen. Dit werkt allemaal als een trein, zoals we van Philips Hue-verlichting gewend zijn. De Essential-lampen functioneren ook helemaal naar behoren binnen ons bestaande Hue-ecosysteem met niet-Essential-lampen. Scènes, automatiseringen en accessoires zijn allemaal te koppelen. Hier merk je duidelijk dat je producten van hetzelfde merk gebruikt.

©Rens Blom

Een peertje installeren is zo gepiept via de fijne Philips Hue-app.

Verschillen met reguliere Hue-lampen

Om de Essential-peertjes goedkoper in de markt te zetten, sluit Philips Hue een paar compromissen. De levensduur van een Essential-lamp is volgens de fabrikant maximaal 15 duizend uur, tegenover maximaal 25 duizend uur voor een reguliere Hue-lamp. Dat kun je op de lange termijn dus merken: je hebt dan sneller een nieuw peertje nodig. Twee andere verschillen kun je juist elke dag ervaren, al hangt dat ervan af of je ook duurdere Hue-lampen gebruikt. Want waar de standaard Hue-verlichting dimbaar is tot 0,2 procent, dimt een Essential-lamp tot 2 procent. Een Essential-lampje geeft op zijn laagste stand dus meer licht, wat mogelijk storend kan zijn als je de lamp als permanent nachtlampje gebruikt. Wij hebben ons er niet aan gestoord.

©Rens Blom

Je hebt een optionele Hue Bridge (Pro) nodig om alles uit de Essential-verlichting te halen.

Tot slot het derde verschil: de zogeheten kleurmenging. Een reguliere Hue-lamp gebruikt een geavanceerdere technologie om zijn kleuren af te geven, wat een mooie egale lichtgloed geeft. De Essential-verlichting gebruikt 'basis kleurmenging', stelt Philips Hue. Het licht komt daarom wat minder egaal uit het peertje. Dat zien wij als we onze premium Hue-lampen ernaast houden, maar op zichzelf produceren de Essential-lampen 'gewoon mooi' licht. Via de Hue-app kun je kiezen uit allerlei kleuren en scènes, van lavalamp-blauw tot een kaarsachtige gloed, inclusief bewegingen gesimuleerd door het peertje.

©Rens Blom

©Rens Blom

Conclusie: Philips Hue Essential kopen?

De Philips Hue Essential-lampen sluiten een paar begrijpelijke compromissen ten opzichte van de reguliere Hue-verlichting. Die compromissen vinden wij niet storend. De Essential-verlichting bevalt ons goed, zeker als je weet dat drie E27 Essential-peertjes 50 euro kosten en drie normale E27 Hue-peertjes ruim 100 euro.