ID.nl logo
Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?
Mobiliteit

Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende e-bikemotoren?

De elektromotor van een e-bike bevindt zich in het voorwiel of bij de trapas. In een enkel geval zit de ondersteuningsmotor in het achterwiel. Wat zijn de voornaamste voor- en nadelen van verschillende motortypen voor elektrische fietsen?

Een e-bike werkt in de basis hetzelfde als een reguliere fiets. Zet kracht op de pedalen, zodat de ketting of riem het achterwiel laat draaien. Bij forse tegenwind, hellingen en lange afstanden kost fietsen veel inspanning. Om die reden produceren bekende merken volop elektrische fietsen. Zo’n tweewieler bevat een elektromotor. Dankzij dit aandrijfsysteem profiteren fietsers van trapondersteuning. De aanwezige sensors bepalen samen met de gebruiker hoeveel trapkracht er nodig is. Zie het als een onzichtbaar duwtje in de rug. Dat kost (véél) minder inspanning, waardoor fietsers onderweg meer plezier ervaren. Bovendien leent een fiets met ingebouwde elektromotor zich voor langere afstanden. Als potentiële koper heb je keuze uit e-bikes met verschillende motortypen van diverse merken. We zetten de belangrijkste plus- en minpunten op een rij.

Voor- en nadelen voorwielmotor

Op e-bikes uit het laagste prijssegment zit vrijwel altijd een voorwielmotor. Meestal is dat een exemplaar van Bafang. Dit motortype is met name voor korte ritjes binnen de bebouwde kom een prima gangmaker. De geïntegreerde rotatiesensor registreert beweging en stuurt vervolgens een seintje naar de elektromotor. Het aandrijfsysteem in het voorwiel trekt de fiets eigenlijk vooruit, waarbij de gebruiker met de trappers zelf het achterwiel in gang zet.

 

Een groot voordeel van een voorwielmotor is het aantrekkelijke prijskaartje. Het is voor fabrikanten relatief goedkoop om een voorwielmotor te monteren. Verder trek je met dit aandrijfsysteem vlot op. Dat is met name gunstig voor stedelijke gebieden met veel kruispunten, rotondes en stoplichten. Handig is bovendien dat je vanuit stilstand in elke versnelling gemakkelijk kunt optrekken.

 

Een voorwielmotor heeft vergeleken met andere motorsoorten enkele nadelen. Hoewel fabrikanten steeds lichtere typen ontwikkelen, is dit onderdeel nog altijd behoorlijk zwaar. Sturen gaat daarom iets moeizamer vergeleken met fietsen die een middenmotor gebruiken. Verder is de weglegging vanwege een ongunstige gewichtsverdeling minder stabiel. Kortom, de eerste ritjes zijn even wennen. Vanwege de positie in het voorwiel ervaren fietsers met dit motortype mogelijk iets meer geluid.  

Een voorwielmotor is een klein onderdeel dat nauwelijks opvalt.

Bekijk en vergelijk alle e-bikes op Kieskeurig.nl en check meteen de winkelvoorraad!

Voor- en nadelen middenmotor

De meeste elektrische fietsen hebben tegenwoordig een middenmotor. Die zijn ten opzichte van modellen met een voorwielmotor over het algemeen iets duurder. De elektromotor zit in de trapas verwerkt. Voor het bepalen van de hoeveelheid trapondersteuning werkt het aandrijfsysteem nauw samen met de aanwezige trapkrachtsensor. Zodra de fietser kracht op de pedalen zet, gaat de middenmotor aan het werk. Hoe harder je trapt, hoe meer power het aandrijfsysteem levert. Handig, want de middenmotor herkent zo feilloos situaties waarbij iemand extra ondersteuning nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan het oprijden van een heuvel of ritjes in open gebieden met hevige tegenwind. De bekendste fabrikanten van middenmotoren zijn Bafang, Bosch en Shimano.

 

E-bikes met een middenmotor voelen heel natuurlijk aan. Eigenlijk is de rijervaring hetzelfde als bij een normale tweewieler. Duurdere middenmotoren leveren bovendien meer trekkracht dan typen met een voorwielmotor. Hierdoor zijn ze beter geschikt voor langere ritjes buiten de bebouwde kom. Een prettige bijkomstigheid is dat dit motorsysteem zorgt dat het zwaartepunt in het midden van het vervoersmiddel zit. Met sturen merk je dan ook niet of nauwelijks verschil ten opzichte van een normale fiets. Een elektrische fiets met een middenmotor is wendbaar en heeft een zeer stabiele

Een middenmotor bevindt zijn altijd in de trapas.

Voor- en nadelen achterwielmotor

Tot slot bestaan er ook e-bikes met een achterwielmotor. Dit betreffen hoofdzakelijk speed pedelecs (speedbikes), mountainbikes en racefietsen. Achterwielmotoren zijn namelijk ideaal om een hoge snelheid te ontwikkelen. Bij speed pedelecs gebeurt dat met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. De ondersteuning komt bij een achterwielmotor logischerwijs van achteren en dit onzichtbare duwtje in de rug is dan ook duidelijk merkbaar. Bafang en E-motion zijn de bekendste fabrikanten van achterwielmotoren.

 

Een nadeel van e-bikes met dit motortype is dat ze behoorlijk duur zijn. Het is voor fabrikanten namelijk een complex klusje om een aandrijfsysteem in het achterwiel te integreren. Verder ligt het zwaartepunt van de fiets achter, waardoor de rijervaring ietwat onnatuurlijk aanvoelt. Bij een elektrische fiets met een achterwielmotor ervaar je doorgaans minder geluid.

Het bekende merk QWIC fabriceert e-bikes met een achterwielmotor.

Wil je een e-bike kopen? Kijk dan op Kieskeurig.nl voor de resultaten van de uitgebreide E-bike Duurtest.

Verschillende fabrikanten van elektromotoren

Diverse merken produceren elektromotoren voor e-bikes. Het Chinese merk Bafang wint steeds meer terrein. De bekende Nederlandse fabrikant Amslod voorzien zijn elektrische fietsen bijvoorbeeld van een voorwiel- of middenmotor van Bafang. Deze leverancier van elektromotoren biedt een gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Zo zijn allerlei betaalbare e-bikes voorzien van een krachtige middenmotor met een maximale trekkracht (koppel) van 80 Nm. Hierdoor zijn deze elektrische fietsen geschikt voor zo’n beetje alle gebieden, zoals heuvelachtige landschappen en open weilanden met veel wind. Producten van Bafang produceren bij een hoge trapondersteuning vaak wel wat geluid.

 

Traditionele fietsmerken als Gazelle, Sparta en Batavus gebruiken voor hun e-bikes veelal een middenmotor van Bosch. Motorsystemen van deze Duitse fabrikant kennen vanwege een hoge betrouwbaarheid een prima reputatie. Voor stadsfietsen voldoet de populaire Active Line uitstekend. De trekkracht bedraagt hierbij 40 of 50 Nm. Voor sportieve tweewielers ontwikkelt Bosch krachtige Performance Line-middenmotoren, zoals toerfietsen, mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs. Die leveren een trekkracht van 65, 75 of zelfs 85 Nm. Tot slot bestaan er ook nog Cargo Line-middenmotoren met een trekkracht van 85 Nm. Die zijn speciaal ontwikkeld voor vervoersmiddelen met een hoog gewicht, zoals bakfietsen. Bosch-middenmotoren ontwikkelen tijdens fietstochten weinig geluid.

 

Shimano is de derde grootmacht op het gebied van elektromotoren voor e-bikes. Het Japanse merk ontwikkelt met zijn bekende Steps-serie lichtgewicht middenmotoren. Hierdoor lenen deze aandrijfsystemen zich goed voor sportieve fietsen, al kom je ze ook op stads- en bakfietsen tegen. Afhankelijk van het gekozen model varieert de trekkracht van 40 tot en met maximaal 85 Nm.

Shimano Steps-middenmotoren leveren ondanks hun lage gewicht voldoende krachtkracht.

Welke elektromotor kun je het beste kopen?

Voor korte ritjes in de stad is een e-bike met een voorwielmotor de goedkoopste optie. Afhankelijk van met welk fietsmerk je in zee gaat, zijn die al vanaf ongeveer 1200 euro verkrijgbaar. Ga je graag dagjes weg waarbij je langere stukken door open gebieden fietst? Kies dan bij voorkeur voor een elektrische fiets met een comfortabele middenmotor. Die bieden een natuurlijkere rijervaring en een betere wendbaarheid. Bovendien bieden de betere middenmotoren een krachtige trapondersteuning, zodat je moeiteloos bergop of tegen de wind in kunt fietsen. E-bikes met een achterwielmotor zijn hoofdzakelijk interessant voor wie op een hoge snelheid wilt fietsen. Je vindt dit motortype dan ook voornamelijk terug op mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?
© Kaspars Grinvalds
Huis

Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?

Wel of niet een terrasje pakken? Jas mee of hoeft dat niet? Vanavond de BBQ aan of toch maar binnen de airfryer? Even snel de weerapp checken is inmiddels een automatisme geworden. Vooral in de zomer bekijken we massaal de regenradar. Maar hoe betrouwbaar zijn die voorspellingen eigenlijk? Waarom kloppen ze soms tot op de minuut, en lijken ze op andere momenten nergens op? En kun je erop vertrouwen als je je planning erop afstemt?

☀️⛅☔ In dit artikel lees je:

• Hoe weerapps aan hun data komen • Waarom voorspellingen soms wel, en soms niet kloppen • Hoe je een weerapp zo goed mogelijk interpreteert • Waarom het weer (vooral lokaal!) toch altijd blijft verrassen

Lees ook: De handigste apps voor een onvergetelijke zomer

Van meting tot melding: hoe een app aan zijn data komt

Weerapps maken geen eigen voorspellingen, maar gebruiken data van meteorologische instituten zoals het KNMI, ECMWF (European Centre for Medium-Range Weather Forecasts) of het Amerikaanse NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration). Die instellingen verwerken gigantische hoeveelheden informatie uit weerstations, satellieten, vliegtuigen, weerballonnen en radars. Op basis daarvan draaien ze computermodellen die het weer proberen te voorspellen. Zo'n model analyseert bijvoorbeeld hoe luchtdruksystemen zich bewegen, hoe windrichtingen veranderen en wat de temperatuurverschillen zijn in verschillende lagen van de atmosfeer.

Een weerapp kiest één of meer van die modellen als basis en combineert dat met eigen algoritmes en visualisaties. De bekende buienradars gaan nog een stap verder en laten regen zien die al is gevallen of onderweg is. Daarvoor gebruiken ze gegevens van neerslagradars, die elk kwartier of zelfs elke vijf minuten een nieuwe 'foto' maken van waar regenbuien zich bevinden en hoe die zich verplaatsen.

Waarom voorspellingen wél en soms juist níet kloppen

In grote lijnen zijn de verwachtingen van weerapps vaak behoorlijk accuraat, zeker als het om de eerstkomende uren gaat. Hoe dichter je bij het moment zit, hoe betrouwbaarder de voorspelling. Dat komt omdat het weer zich op korte termijn minder grillig gedraagt dan op langere termijn. Je kunt een bui redelijk goed volgen over een tijdsbestek van een uur of twee, maar het is veel lastiger om drie dagen vooruit exact te zeggen wanneer en waar die bui valt.

Vooral bij regenval in de zomer zit daar vaak de grootste afwijking. Zomerse buien ontstaan door opwarming van de lucht en ontwikkelen zich snel en lokaal. Op het ene moment lijkt er nog niets aan de hand, en tien minuten later valt er een wolkbreuk in één wijk, terwijl een paar straten verderop de stoep droog blijft. Dat maakt het haast onmogelijk om op straatniveau precies te voorspellen waar het gaat regenen.

Daarnaast hangt veel af van welk weermodel de app gebruikt. Het Europese ECMWF-model wordt wereldwijd gezien als zeer nauwkeurig, maar is ook duur om te gebruiken. Sommige apps kiezen daarom voor Amerikaanse modellen of zelfs simpelere versies om kosten te besparen. Dat maakt de ene app betrouwbaarder dan de andere, ook al lijken ze qua uiterlijk op elkaar.

©ID.nl

De weerapp goed interpreteren

Wie slim omgaat met weerapps, kan er veel profijt van hebben. Kijk niet alleen naar het icoontje van een zon of wolk, maar naar de verwachte neerslag in millimeters en het tijdstip daarvan. Bekijk ook de regenradar in beweging en niet als stilstaand beeld: je ziet dan hoe snel een bui zich verplaatst en of je die kunt ontwijken.

Veel apps geven tegenwoordig ook aan hoe 'zeker' een voorspelling is. Staat er bijvoorbeeld 40% kans op regen? Dan betekent dat: op 4 van de 10 vergelijkbare dagen in het verleden viel er daadwerkelijk neerslag. Het is geen gokje, maar een inschatting op basis van modelberekeningen. En hoe hoger dat percentage, hoe groter de kans dat het ook echt nat wordt.

Waarom het weer (vooral lokaal!) blijft verrassen

Ondanks alle technologie blijft het weer een natuurverschijnsel met een eigen wil. Geen enkel model is feilloos. Kleine veranderingen in luchtdruk of windrichting kunnen grote gevolgen hebben, zeker in een land als Nederland waar zee, rivieren en open vlaktes allemaal invloed uitoefenen. Dat verklaart waarom het soms ineens hard begint te regenen terwijl je app nog droog weer beloofde – of andersom.

Toch is de betrouwbaarheid van de meeste apps de afgelopen jaren sterk toegenomen. Snellere computers, betere satellietbeelden en geavanceerdere modellen zorgen ervoor dat de inschattingen steeds dichter bij de werkelijkheid komen. Maar honderd procent garantie biedt geen enkele app, en dat is misschien maar goed ook: want we moeten natuurlijk wel íéts hebben om over te klagen, toch?

Regen én harde wind?

Kijk voor stormparaplu's

▼ Volgende artikel
10 tips om meer uit je robotstofzuiger te halen
© Mustafa_Art
Huis

10 tips om meer uit je robotstofzuiger te halen

Een robotstofzuiger scheelt flink wat werk, maar alleen als je hem goed gebruikt. Wie er net een in huis heeft, merkt al snel dat hij niet alles vanzelf doet. En ook als je al langer een robotstofzuiger gebruikt, valt er vaak nog winst te halen. Met deze tien praktische tips werkt je robotstofzuiger beter – en hoef jij minder te doen!

In het kort

Een robotstofzuiger kan je flink wat werk uit handen nemen, maar alleen als je hem goed gebruikt. Met deze 10 slimme tips werkt hij beter, blijft hij langer mee gaan en past hij zich aan jouw huishouden aan. Van zones instellen tot onderhoud: zo maak je er écht een huishoudhulp van.

Lees ook: Hier moet je op letten wanneer je een robotstofzuiger wilt kopen

1. Laat hem eerst je huis leren kennen

Veel robotstofzuigers kunnen een plattegrond van je woning maken. Dat kost eenmalig wat tijd, maar levert daarna veel gemak op. Tijdens zo'n verkenningsronde reinigt hij meestal nog niet, maar scant hij alleen. Geef hem de ruimte en zorg dat er geen spullen over de vloer slingeren. Als de kaart eenmaal is aangemaakt, kun je zones instellen, schoonmaakschema's maken en no-go-gebieden markeren.

2. Zorg voor voldoende licht

Robotstofzuigers met optische sensoren hebben licht nodig om goed te navigeren. Als je hem 's avonds laat rijden terwijl de lampen uit zijn, herkent hij obstakels minder goed. Plan het schoonmaken liever overdag of laat een lamp aan in de ruimte waar hij aan het werk is. Als het apparaat regelmatig moeite heeft om meubels of muren goed te herkennen, komt dat mogelijk door te weinig licht.

Licht, laser & optische sensoren

De lichtbehoefte van robotstofzuigers verschilt sterk per navigatiesysteem. Modellen met LiDAR-technologie (lasernavigatie) werken uitstekend in het donker omdat ze zelf licht uitstralen om obstakels te detecteren. Camera-gebaseerde robots daarentegen zijn afhankelijk van omgevingslicht om hun omgeving te kunnen 'zien' en hebben problemen in donkere ruimtes. Goedkopere modellen met alleen infrarood- of aanrakingssensoren navigeren weliswaar zonder licht, maar werken veel minder nauwkeurig en rijden vaker tegen obstakels aan.

3. Stel schoonmaakzones en kamers in

In de app van de meeste modellen kun je na de kaartopbouw aangeven welke kamers of delen van het huis wanneer moeten worden schoongemaakt. Dat is handig als je bijvoorbeeld elke ochtend de gang en keuken wilt laten doen, maar de slaapkamers alleen op zaterdag. Door het schoonmaken slim te verdelen, werkt de robotstofzuiger efficiënter en hoeft hij tussendoor minder vaak op te laden.

©Wesley Akkerman | ID.nl

4. Gebruik virtuele afbakeningen waar nodig

Veel modellen bieden de mogelijkheid om virtuele grenzen aan te maken: gebieden waar de robotstofzuiger niet mag komen. Denk aan een speelkleed met speelgoed, een losse kabel achter de bank of een plek waar de vloer nat kan zijn. In plaats van zo'n verboden plek elke keer handmatig af te schermen, door er bijvoorbeeld iets voor te zetten, stel je die zones gewoon één keer digitaal in. Het apparaat houdt daar vanaf dan automatisch rekening mee en weet dat hij daar niet meer mag komen.

5. Dweilen? Wees voorzichtig met schoonmaakmiddelen

Kan jouw robotstofzuiger ook dweilen? Gebruik dan alleen het aanbevolen reinigingsmiddel of gewoon water. Veel gewone schoonmaakmiddelen zijn te sterk of laten resten achter, waardoor leidingen of sproeiers kunnen verstoppen. Sommige robotstofzuigers hebben een speciaal reservoir voor schoonmaakmiddel, maar dat geldt niet voor elk model. Iets om naar te kijken voordat je een robotstofzuiger gaat kopen.

6. Maak borstels, wieltjes en sensoren regelmatig schoon

Haren, stof en vuil hopen zich snel op rond de draaiende onderdelen van de robotzuiger. Vooral huisdierharen kunnen oor problemen zorgen. Maak elke week de hoofdborstel los, controleer de zijborstels en veeg vuil weg met een droge doek of meegeleverd hulpstuk. Vergeet ook de val- en navigatiesensoren niet: die kunnen door stof minder goed functioneren, wat de navigatie beïnvloedt.

©Vershinin Evgenii

7. Leeg het stofreservoir af en toe ook zelf

Veel robotstofzuigers hebben een zelflegende functie. Handig, maar ook dan is het slim om af en toe zelf te controleren of alles goed blijft werken. Het stofreservoir is meestal klein en raakt sneller verstopt dan je denkt. Leeg het na een paar schoonmaakbeurten, zeker als je merkt dat hij minder vuil opzuigt of als hij zelf aangeeft dat het reservoir leeg is, maar je toch nog stof en kruimels op de vloer ziet liggen.

8. Zet het laadstation op een vaste plek

Een robotstofzuiger onthoudt zijn omgeving en zoekt na elke beurt zijn laadstation op. Verplaats je dat station naar een andere plek, dan moet hij opnieuw leren waar hij zich bevindt. Zet het station dus op een centrale, bereikbare plek waar voldoende ruimte is en laat het daar staan. Zo voorkom je dat hij de weg kwijt raakt of fouten maakt bij het navigeren.

9. Pas op bij huisdieren

Een ongelukje van een huisdier kan vervelende gevolgen hebben als de stofzuiger erdoorheen rijdt. Laat hem daarom liever schoonmaken op momenten dat je huisdieren buiten zijn of je zeker weet dat de vloer schoon is. Zo voorkom je niet alleen vieze sporen, maar ook schade aan het apparaat en extra schoonmaakwerk achteraf.

©Надія Коваль - stock.adobe.com

10. Automatiseer waar het kan, maar houd controle

Robotstofzuigers zijn bedoeld om werk uit handen te nemen. Toch blijft het verstandig om regelmatig de app te openen, meldingen te controleren en updates uit te voeren. Soms kun je met een kleine aanpassing – zoals het verplaatsen van een kabel, het instellen van een extra schoonmaakbeurt op vrijdag – het resultaat flink verbeteren.

Robotstofzuiger klaar? Zuigen maar!

Het is simpel: hoe beter je robotstofzuiger weet wat hij moet doen, hoe beter hij zijn werk doet. Met deze tips zorg je ervoor dat dat het geval is. En ja, je moet zelf ook af en toe nog wat doen, zoals het stofreservoir controleren of dierenhaar uit de wieltjes te peuteren, maar dat kost hooguit een paar minuutjes van je tijd. Want je weet nu hoe je ervoor zorgt dat de omstandigheden zo goed mogelijk zijn én hoe je hem 'traint'. En daarmee komt hij dicht in de buurt van je ideale huishoudhulp!


🤖 🧹 Accessoires voor je robotstofzuiger?

Je vindt ze