ID.nl logo
3 tips om veilig te fietsen in het donker
Mobiliteit

3 tips om veilig te fietsen in het donker

Tijdens de donkerste maanden van het jaar heb je ’s ochtends vroeg, aan het einde van de middag en ’s avonds deugdelijke fietsverlichting nodig. Natuurlijk hebben de meeste fietsen al een voor- en achterlicht, maar je kunt nog veel meer doen om je zichtbaarheid te verbeteren. We geven drie tips. Fiets voortaan in het donker veiliger dan ooit!

Als fietser dien je in het donker voor overige verkeersdeelnemers goed zichtbaar te zijn. Naast reguliere fietsverlichting bestaan er hiervoor allerlei slimme oplossingen. In dit artikel vertellen we je:

  • Waarom een goede zichtbaarheid in het donker zeer belangrijk is.
  • Hoe je als fietser de zichtbaarheid in het donker kunt verbeteren.
  • Welke slimme verlichtingsproducten er momenteel verkrijgbaar zijn.
  • Misschien is het artikel Dit zijn de nieuwste snufjes van fietshelmen ook interessant voor jou.

Veilig Verkeer Nederland publiceerde in 2021 de uitkomsten van een onderzoek over fietsverlichting. Van de duizend respondenten kreeg vijf procent ooit een fietsongeluk in het donker, terwijl vijftien procent weleens bijna werd aangereden. Vanzelfsprekend speelt de zichtbaarheid van de fietser hierbij een cruciale rol. Helaas hebben met name veel jongeren en jongvolwassenen hun fietsverlichting niet op orde.

De redenen voor fietsen zonder licht lopen uiteen. Zo raakt de standaardfietsverlichting van een stads- of bakfiets in de praktijk vaak snel defect. Of het is lastig om het batterijtje te verwisselen. Gelukkig is er volop vervangbare fietsverlichting verkrijgbaar. Eenvoudige fietslampjes zijn bij de plaatselijke prijsvechter bijvoorbeeld snel gekocht. Helaas gaan dergelijke goedkope ledproducten geregeld vroegtijdig stuk. Kies daarom liever voor een permanentere oplossing om je zichtbaarheid in het donker te verbeteren.

Fiets je in het donker? Denk dan hieraan:

  • Gele of witte fietslamp voor.
  • Rode fietslamp achter.
  • Lampen mogen niet knipperen.
  • Draag losse lampjes bij voorkeur op je borst of rug.
  • Rode reflector achter.
  • Gele of witte reflectoren op de banden.
  • Gele reflectoren aan de voor- en achterzijde van beide trappers.
  • Vermijd donkere kleding en gebruik bij voorkeur iets reflecterends in een opvallende kleur, zoals een veiligheidsvest.

Tip 1: Gebruik slimme fietsverlichting

Reguliere fietsverlichting schakel je handmatig in. Veel mensen doen dat te laat, want bij schemering dien je al voor- en achterlicht te gebruiken. Doe daarom bij voorkeur een beroep op slimme fietsverlichting. Die hebben een lichtsensor, waarna de lampen bij schemering en in het donker automatisch aanspringen. Zo kun je dat niet vergeten. Uiteraard dien je wel zelf te controleren of het daadwerkelijk werkt.

 

Veel nieuwe fietsen en e-bikes hebben al automatische fietsverlichting. Is dat bij jouw tweewieler niet het geval, dan monteer je geschikte lampen achteraf op de fiets. Bekende merken als Axa en Sigma ontwikkelen bijvoorbeeld volop geschikte producten. Je kunt een los voor- en achterlicht kopen, maar er bestaan ook sets met twee lampen. Verder bieden de betere achterlichten remlicht via een bewegingssensor. Hierdoor kunnen overige verkeersdeelnemers jouw fietsgedrag beter inschatten. Let verder op de energievoorziening (oplaadbare accu of batterijen) en lichtsterkte van de koplamp. Overigens zijn de beste fietslampen voorzien van het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF).

Doen Stal je de (elektrische) fiets op een openbare plek? Vergeet dan niet om gemakkelijk verwijderbare verlichting mee te nemen. Fietsonderdelen zijn helaas gevoelig voor diefstal. Lees ook: Zo bescherm je de e-bike optimaal tegen diefstal.

Garmin Varia Garmin gaat op het gebied van intelligente fietsverlichting nog een stapje verder. Zo voorziet de fabrikant binnen zijn Varia-lijn achterlichten van een radar. Ontvang tijdens het fietsen een waarschuwing zodra er voertuigen van achteren naderen. Dat werkt via een gekoppelde smartphone of Garmin Edge-fietscomputer. Met name elektrische auto’s en scooters hoor je tenslotte niet altijd aankomen. De uitgebreidste modellen hebben zelfs een geïntegreerde camera. Vind er onverhoopt een incident plaats, dan bekijk je hiervan een opname terug in de Garmin Varia-app op een smartphone.

Tip 2: Draag een fietshelm met verlichting

Het dragen van een helm tijdens fietstochten is een verstandige keuze. Vang twee vliegen in één klap en overweeg een exemplaar met geïntegreerde fietsverlichting. Aan de hand van een rode lamp op de achterkant van het hoofddeksel ben je in het donker goed zichtbaar. Daarnaast bestaan er ook modellen met aan de voorzijde verlichting. De uitgebreidste types bevatten remlicht via een bewegingssensor. Tot slot ontwikkelt de fabrikant Livall zelfs fietshelmen met richtingaanwijzers. Gebruik hierbij een bedieningspaneel op het stuur. De bekende merken ABUS, AGU en Specialized fabriceren uiteenlopende fietshelmen met een ingebouwde ledlamp.

Advies Koop altijd een fietshelm die voldoet aan het Europese EN 1078-keurmerk. Voor kinderen geldt het keurmerk EN 1080. Lees ook: Een goede fietshelm vind je zó.

Tip 3: Overweeg richtingaanwijzers voor de fiets

Sla je af naar links of rechts, dan steek je als fietser altijd je hand uit. Helaas is een uitgestoken hand voor overige verkeersdeelnemers in het donker niet altijd duidelijk te zien. Verhoog met speciale richtingaanwijzers voor de fiets de rijveiligheid. Dit hulpmiddel is ook nuttig voor mensen die liever twee handen aan het stuur houden. Er zijn verschillende richtingaanwijzers voor de fiets te koop. Veel modellen bestaan uit handvaten waarin een oranje lampje is verwerkt. Met een knopje geef je vervolgens richting aan. In diverse webwinkels zijn er ook andere richtingaanwijzersets verkrijgbaar. Monteer de richtinglampjes bijvoorbeeld onder het zadel of op de voorvork.

Om aan te denken Gebruik je een richtingaanwijzerset voor onder het zadel? Houd er dan rekening mee dat je jas of rugtas niet over het zadel valt, want anders zien overige verkeersdeelnemers de richtingaanwijzers niet. Lees ook: Tips voor veiligheid onderweg op een e-bike.

Nog meer veiligheidstips  

Natuurlijk kun je nog meer doen om de fietsveiligheid in het donker te verbeteren. Zo ligt de aanwezigheid van meerdere reflectoren op de fiets voor de hand. Gebruik bij voorkeur banden met witte en trappers met gele reflectoren. Verder hebben de meeste stadsfietsen een rode reflector op de achterzijde. Overweeg daarnaast het dragen van reflecterende kleding. Als laatste is het slim om altijd reservelampjes mee te nemen. In geval van een lege batterij of accu is vervangbare verlichting namelijk wel zo veilig.

"Helemaal goed opvallen? Doe dan lichtgekleurde kleding of een reflecterend hesje aan!"

- Peter, bezoeker van ID.nl

Tip Stop reservelampjes voor de zekerheid in je werk- of schooltas. Zo kun je ze nooit vergeten en wie weet komen ze onderweg eens van pas.

Watch on YouTube

Nog meer video's over e-bikes bekijken? Klik hier voor onze e-bike collectie.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.