ID.nl logo
3 tips om veilig te fietsen in het donker
Mobiliteit

3 tips om veilig te fietsen in het donker

Tijdens de donkerste maanden van het jaar heb je ’s ochtends vroeg, aan het einde van de middag en ’s avonds deugdelijke fietsverlichting nodig. Natuurlijk hebben de meeste fietsen al een voor- en achterlicht, maar je kunt nog veel meer doen om je zichtbaarheid te verbeteren. We geven drie tips. Fiets voortaan in het donker veiliger dan ooit!

Als fietser dien je in het donker voor overige verkeersdeelnemers goed zichtbaar te zijn. Naast reguliere fietsverlichting bestaan er hiervoor allerlei slimme oplossingen. In dit artikel vertellen we je:

  • Waarom een goede zichtbaarheid in het donker zeer belangrijk is.
  • Hoe je als fietser de zichtbaarheid in het donker kunt verbeteren.
  • Welke slimme verlichtingsproducten er momenteel verkrijgbaar zijn.
  • Misschien is het artikel Dit zijn de nieuwste snufjes van fietshelmen ook interessant voor jou.

Veilig Verkeer Nederland publiceerde in 2021 de uitkomsten van een onderzoek over fietsverlichting. Van de duizend respondenten kreeg vijf procent ooit een fietsongeluk in het donker, terwijl vijftien procent weleens bijna werd aangereden. Vanzelfsprekend speelt de zichtbaarheid van de fietser hierbij een cruciale rol. Helaas hebben met name veel jongeren en jongvolwassenen hun fietsverlichting niet op orde.

De redenen voor fietsen zonder licht lopen uiteen. Zo raakt de standaardfietsverlichting van een stads- of bakfiets in de praktijk vaak snel defect. Of het is lastig om het batterijtje te verwisselen. Gelukkig is er volop vervangbare fietsverlichting verkrijgbaar. Eenvoudige fietslampjes zijn bij de plaatselijke prijsvechter bijvoorbeeld snel gekocht. Helaas gaan dergelijke goedkope ledproducten geregeld vroegtijdig stuk. Kies daarom liever voor een permanentere oplossing om je zichtbaarheid in het donker te verbeteren.

Vorig jaar bracht de overheid met de campagne AAN in het donker de verkeersveiligheid van fietsers onder de aandacht.

Fiets je in het donker? Denk dan hieraan:

  • Gele of witte fietslamp voor.
  • Rode fietslamp achter.
  • Lampen mogen niet knipperen.
  • Draag losse lampjes bij voorkeur op je borst of rug.
  • Rode reflector achter.
  • Gele of witte reflectoren op de banden.
  • Gele reflectoren aan de voor- en achterzijde van beide trappers.
  • Vermijd donkere kleding en gebruik bij voorkeur iets reflecterends in een opvallende kleur, zoals een veiligheidsvest.

Tip 1: Gebruik slimme fietsverlichting

Reguliere fietsverlichting schakel je handmatig in. Veel mensen doen dat te laat, want bij schemering dien je al voor- en achterlicht te gebruiken. Doe daarom bij voorkeur een beroep op slimme fietsverlichting. Die hebben een lichtsensor, waarna de lampen bij schemering en in het donker automatisch aanspringen. Zo kun je dat niet vergeten. Uiteraard dien je wel zelf te controleren of het daadwerkelijk werkt.

 

Veel nieuwe fietsen en e-bikes hebben al automatische fietsverlichting. Is dat bij jouw tweewieler niet het geval, dan monteer je geschikte lampen achteraf op de fiets. Bekende merken als Axa en Sigma ontwikkelen bijvoorbeeld volop geschikte producten. Je kunt een los voor- en achterlicht kopen, maar er bestaan ook sets met twee lampen. Verder bieden de betere achterlichten remlicht via een bewegingssensor. Hierdoor kunnen overige verkeersdeelnemers jouw fietsgedrag beter inschatten. Let verder op de energievoorziening (oplaadbare accu of batterijen) en lichtsterkte van de koplamp. Overigens zijn de beste fietslampen voorzien van het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF).

De Sigma Aura 100 + Blaze Link zijn onderling draadloos verbonden en gebruiken een lichtsensor.

Doen Stal je de (elektrische) fiets op een openbare plek? Vergeet dan niet om gemakkelijk verwijderbare verlichting mee te nemen. Fietsonderdelen zijn helaas gevoelig voor diefstal. Lees ook: Zo bescherm je de e-bike optimaal tegen diefstal.

Garmin Varia Garmin gaat op het gebied van intelligente fietsverlichting nog een stapje verder. Zo voorziet de fabrikant binnen zijn Varia-lijn achterlichten van een radar. Ontvang tijdens het fietsen een waarschuwing zodra er voertuigen van achteren naderen. Dat werkt via een gekoppelde smartphone of Garmin Edge-fietscomputer. Met name elektrische auto’s en scooters hoor je tenslotte niet altijd aankomen. De uitgebreidste modellen hebben zelfs een geïntegreerde camera. Vind er onverhoopt een incident plaats, dan bekijk je hiervan een opname terug in de Garmin Varia-app op een smartphone.

Tip 2: Draag een fietshelm met verlichting

Het dragen van een helm tijdens fietstochten is een verstandige keuze. Vang twee vliegen in één klap en overweeg een exemplaar met geïntegreerde fietsverlichting. Aan de hand van een rode lamp op de achterkant van het hoofddeksel ben je in het donker goed zichtbaar. Daarnaast bestaan er ook modellen met aan de voorzijde verlichting. De uitgebreidste types bevatten remlicht via een bewegingssensor. Tot slot ontwikkelt de fabrikant Livall zelfs fietshelmen met richtingaanwijzers. Gebruik hierbij een bedieningspaneel op het stuur. De bekende merken ABUS, AGU en Specialized fabriceren uiteenlopende fietshelmen met een ingebouwde ledlamp.

Wees met het rode achterlicht en de richtingaanwijzers van deze Livall-helm extra goed zichtbaar.

Advies Koop altijd een fietshelm die voldoet aan het Europese EN 1078-keurmerk. Voor kinderen geldt het keurmerk EN 1080. Lees ook: Een goede fietshelm vind je zó.

Tip 3: Overweeg richtingaanwijzers voor de fiets

Sla je af naar links of rechts, dan steek je als fietser altijd je hand uit. Helaas is een uitgestoken hand voor overige verkeersdeelnemers in het donker niet altijd duidelijk te zien. Verhoog met speciale richtingaanwijzers voor de fiets de rijveiligheid. Dit hulpmiddel is ook nuttig voor mensen die liever twee handen aan het stuur houden. Er zijn verschillende richtingaanwijzers voor de fiets te koop. Veel modellen bestaan uit handvaten waarin een oranje lampje is verwerkt. Met een knopje geef je vervolgens richting aan. In diverse webwinkels zijn er ook andere richtingaanwijzersets verkrijgbaar. Monteer de richtinglampjes bijvoorbeeld onder het zadel of op de voorvork.

Bevestig de CKB Signal Pod V2 onder het zadel en geef met het bedieningspaneel op het stuur richting aan.

Om aan te denken Gebruik je een richtingaanwijzerset voor onder het zadel? Houd er dan rekening mee dat je jas of rugtas niet over het zadel valt, want anders zien overige verkeersdeelnemers de richtingaanwijzers niet. Lees ook: Tips voor veiligheid onderweg op een e-bike.

Nog meer veiligheidstips  

Natuurlijk kun je nog meer doen om de fietsveiligheid in het donker te verbeteren. Zo ligt de aanwezigheid van meerdere reflectoren op de fiets voor de hand. Gebruik bij voorkeur banden met witte en trappers met gele reflectoren. Verder hebben de meeste stadsfietsen een rode reflector op de achterzijde. Overweeg daarnaast het dragen van reflecterende kleding. Als laatste is het slim om altijd reservelampjes mee te nemen. In geval van een lege batterij of accu is vervangbare verlichting namelijk wel zo veilig.

"Helemaal goed opvallen? Doe dan lichtgekleurde kleding of een reflecterend hesje aan!"

- Peter, bezoeker van ID.nl

Tip Stop reservelampjes voor de zekerheid in je werk- of schooltas. Zo kun je ze nooit vergeten en wie weet komen ze onderweg eens van pas.

Watch on YouTube

Nog meer video's over e-bikes bekijken? Klik hier voor onze e-bike collectie.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.