ID.nl logo
Waar moet ik op letten als ik pechhulp wil voor mijn e-bike?
© AK | ID.nl
Mobiliteit

Waar moet ik op letten als ik pechhulp wil voor mijn e-bike?

Als je op pad bent met je e-bike, wil je niet stil komen te staan met een technisch probleem. Mankementen aan het elektrische gedeelte zijn niet altijd eenvoudig op te lossen en doorfietsen zonder trapondersteuning is geen pretje. Pechhulp voor onderweg kan een oplossing zijn. Dit zijn de keuzes die je daarbij kunt maken.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen.

  • Waarom zou ik een pechhulpverzekering afsluiten?
  • Wat zijn de verschillen in dekking tussen pechhulpverzekeringen?
  • Wat zijn de alternatieven voor een pechhulpverzekering?

Ook interessant voor jou: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

De eerste vraag is of je pechhulp wel echt nodig hebt. Met een goed onderhouden e-bike heb je minder kans op pech onderweg. En als je zorgt dat je een paar veel voorkomende problemen zelf kunt oplossen, ben je een stuk goedkoper uit dan met een verzekering. Bovendien ben je dan waarschijnlijk sneller weer op weg en heb je meer plezier van je fietstocht.

Onderhoud

Zorg in ieder geval dat je altijd op pad gaat met goed opgepompte banden. Je loopt dan minder risico op een lekke band. Bovendien kost fietsen met banden die goed op spanning zijn minder energie, zodat de accu langer meegaat. Zorg ook voor een schone en goed gesmeerde ketting. Verder is het verstandig om van tijd tot tijd te controleren of alle schroeven en bouten nog goed zijn aangedraaid. En natuurlijk ga je nooit op pad met slechte remmen of kapotte verlichting.

De accu is een cruciaal onderdeel van je e-bike, dus zorg er goed voor. Laat de accu niet helemaal leeglopen en bewaar de accu niet te warm en niet te koud. Meer tips vind je hier.

Lees ook: Dit moet je weten over e-bike onderhoud

©Mitch Shark

Zelf oplossen

Als je wat verder van huis gaat met je e-bike is het altijd slim om een paar veel voorkomende reparaties zelf te kunnen uitvoeren. Een plaksetje en een pomp zou iedere fietser altijd bij zich moeten hebben. Ook een reserve binnenband kan goed van pas komen.

Zorg ook dat je de oplader van je accu meeneemt. Dan hoef je in ieder geval niet lang met een lege accu te fietsen. Verder is het handig om een multitool bij je te hebben, waarmee je zo nodig een schroef of bout kunt aandraaien.

Elektrische storingen zijn meestal lastiger op te lossen. Er kunnen problemen zijn met de accu, het display of de motor. Hiervoor is het handig om de (online) handleiding bij je te hebben. Hierin kun je onder andere de betekenis van bepaalde foutcodes en de mogelijke oplossing opzoeken.

Zelf vervoer regelen

Krijg je pech die je onderweg niet zelf kunt verhelpen? Ga dan na of je met je fiets bij een fietsenmaker kunt komen. Afhankelijk van het gebied waar je fietst, kun je misschien wel binnen een uur naar een fietsenmaker lopen. Daarmee is het probleem nog niet opgelost, want de fietsenmaker heeft waarschijnlijk niet direct tijd om je te helpen, als de zaak al open is op het moment dat je daar aankomt. Bovendien kun je bij een willekeurige fietsenmaker niet altijd gebruik maken van een eventuele garantie, bijvoorbeeld omdat het bedrijf geen dealer is van jouw merk fiets. Maar het is in ieder geval het proberen waard. Voor hetzelfde geld kun je dankzij de fietsenmaker wel weer gewoon je rit voortzetten.

Een andere oplossing is vervoer naar huis te zoeken mét de fiets. Als je dicht bij een station bent, kun je de fiets meenemen met de trein. Of misschien kun je je laten ophalen door iemand met een auto met fietsdrager of een taxi. Als je een taxi belt, zeg er dan bij dat je een e-bike meeneemt. Niet alle taxi’s zijn hierop toegerust.

Verzekering voor pechhulp

Vind je dit allemaal te veel gedoe, dan kan een verzekering voor pechhulp uitkomst bieden. Sommige verzekeringen hebben pechhulp als vast onderdeel meeverzekerd. Je kunt er dan niet voor kiezen of het weglaten. Heb je al een fietsverzekering, kijk dan voor de zekerheid in de polisvoorwaarden of pechhulp is meeverzekerd en wat er precies onder valt.

Heb je nog geen pechhulpverzekering, maar wel een fietsverzekering? Dan is het slim om te kijken of je pechhulp kunt meeverzekeren. Dat kan goedkoper zijn dan een losse pechhulpverzekering afsluiten. Selecteer niet alleen op prijs, maar kijk ook goed naar de verschillen in dekking. Goed om te weten: een losse pechhulpverzekering hoeft niet meer te kosten dan 30 tot 50 euro per jaar.

Dekkingen

Er zijn behoorlijke verschillen in de dekking van pechhulpverzekeringen en -diensten. Veel verzekeraars bieden alleen een thuisbrengservice voor jou en je fiets en je eventuele fietsmaatje. Je fiets wordt dus niet gerepareerd, dat kun je door je eigen fietsenmaker laten doen. Maar je bent in ieder geval wel verzekerd van een comfortabele thuisreis. Je mag je ook naar een ander adres laten brengen, bijvoorbeeld je eindbestemming of je fietsenmaker.

Andere pechhulpverzekeringen en -diensten streven ernaar om je fiets onderweg te repareren. Voorbeelden zijn ANWB en FietsNED. Mogelijke reparaties die onderweg kunnen worden uitgevoerd zijn bijvoorbeeld een band plakken, accuproblemen oplossen en een kapotte remkabel of gebroken ketting repareren. Als de reparatie slaagt, kun je gewoon weer verder fietsen. Het is gebruikelijk dat je zelf betaalt voor eventuele nieuwe onderdelen. Lukt de reparatie niet, dan word je alsnog thuisgebracht.

Waar word je geholpen?

Pechhulp geldt meestal voor heel Nederland, maar er zijn wat verschillen aan de grenzen en in je eigen woonplaats. Soms word je binnen een straal van één of enkele kilometers van je huisadres niet geholpen. Er zijn verzekeringen die je ook helpen in het grensgebied in onze buurlanden, in heel België of in heel Europa.

©Ruud Morijn

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest

21 fietsmerken, 9 weken getest

Wanneer word je geholpen?

Een enkele pechhulpverzekering helpt je echt 24/7, maar de meeste hebben beperkte werktijden. Je mag er wel van uitgaan dat je op werkdagen vanaf 8 uur en in het weekend vanaf 9 uur een beroep kunt doen op je pechhulpverzekering. ’s Avonds na 21 uur kan het zijn dat je geen hulp meer kunt krijgen.

Let ook hierop

• Is de verzekering gebonden aan de fiets of aan de berijder?
• Kun je onbeperkt gebruikmaken van pechhulp of geldt er een maximum per jaar?
• Geldt er een eigen risico?
• Is hulp bij een ongeval meeverzekerd?
• Is hulp tijdens een fietsevenement meeverzekerd?
• Kun je ook een ander gezinslid meeverzekeren en hoeveel kost dat?
• Is hulp bij een lekke band gedekt? En bij een lege accu?
• Kun je hulp krijgen als je je sleuteltje kwijt bent?
• Heb je een speed pedelec? Die valt bij sommige pechhulpdiensten buiten de dekking.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.