E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker

© Hans de Looij

E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker

Geplaatst: 1 maart 2024 - 18:27

Aangepast: 18 april 2024 - 09:18

Hans de Looij

Zelfs in het digitale tijdperk is de lokale fietsenmaker onmisbaar. Hier koop je niet alleen nieuwe of tweedehands fietsen, maar kun je terecht voor de essentiële jaarlijkse servicebeurt en deskundige reparaties. Bovendien is de fietsenmaker een bron van kennis, vooral als het gaat om advies over je e-bike. Bij hem kun je met al je vragen terecht.

Meld je alvast aan voor de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

ID.nl ging op bezoek bij fietsenmaker Rolf Caboort, eigenaar van fietsenwinkel Pro Bike in Leidschendam. De fietsenwinkel van Rolf is gevestigd in een drukke, levendige wijk en heeft een trouwe klantenkring. Wij vroegen hem naar de meest gestelde klantvragen over elektrische fietsen – én natuurlijk naar de expert-antwoorden op die vragen.

Welke motor heeft de fijnste eigenschappen?

Rolf: “Veel consumenten spreken hun voorkeur uit voor een middenmotor. Naast dat dit type motor een krachtige en directe ondersteuning biedt, geeft de lage positie in het frame ook veel stabiliteit aan het frame. De keuze in middenmotoren is vrij groot en je kunt zelf bepalen met hoeveel power (in Nm uitgedrukt) je op weg wilt. E-bikes met een voorwielmotor worden vaak op prijs gekozen. Zo’n e-bike leent zich prima voor alledaagse korte ritjes op met name vlakke wegen. Wat betreft e-bikes met een achterwielmotor is de spoeling vrij dun, al neemt de populariteit wel toe. De Sparta Ion met achterwielaandrijving was niet voor niets zo populair. Hierdoor is de uitdrukking ‘duwtje in de rug’ ontstaan.”

Voor welke accu moet ik kiezen?

Rolf: “De meeste e-bikers geven aan dat ze het liefst de maximale ondersteuning inschakelen en dan toch minimaal 60 kilometer willen afleggen. Je komt dan automatisch uit bij een accu van 600 Wh (100 Wh = 100 km) en dat terwijl de meeste e-bikes zijn uitgerust met een 400 of 500 Wh accu. In de praktijk betekent dit dat je dikwijls rekening moet houden met een meerprijs voor de accu.”

Welke voordelen biedt de riem ten opzichte van de ketting?

Rolf: “Hoewel de fietsketting zijn waarde heeft bewezen, wint de aandrijfriem steeds meer terrein. In eerste instantie was het prijsverschil tussen beide systemen nog vrij groot, maar anno vandaag is de riem slechts 200 euro duurder. Dankzij de riem loopt de e-bike rustiger omdat een kettingkast (klankkast) overbodig wordt en daarnaast is het onderhoud aan een riem te verwaarlozen.”

Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?

Riemaandrijving

© Hans de Looij

Voor welk remsysteem kan ik het beste kiezen?

Rolf: “De laatste jaren hebben we een duidelijke verschuiving om remgebied gezien. Daar waar we in eerste instantie vooral V-brakes en rollerbrakes zagen, is de branche inmiddels overgeschakeld naar hydraulische velgremmen en mechanische en hydraulische schijfremmen. Dankzij laatstgenoemde remmen is de veiligheid op e-bikegebied enorm toegenomen.”

Heeft een intube-accu specifieke voordelen?

Rolf: “Nee, van voordelen kun je niet direct spreken. Heb je specifieke wensen wat betreft het design van een e-bike, dan ligt het voor de hand dat je kiest voor een exemplaar met een weggewerkte accu in de framebuis. Maar in de praktijk zie je toch dat het veel kopers niet uitmaakt waar de accu zit. Niet voor niets is de accu ooit onder de bagagedrager beland: gemak dient de mens.”

Intube accu

© Hans de Looij

Is de aanschaf van een onbekend e-bikemerk wel verantwoord?

Rolf: “Nederland is opgegroeid met bekende A-merken als Gazelle, Sparta, Koga, Batavus, Trek en Giant. Anno 2024 zien we een bont palet aan fietsmerken uit binnen- en buitenland. Vooral Duitse fietsmerken als Kalkhoff, Cube, Pegasus, Victoria en Riese&Müller hebben de afgelopen jaren veel furore gemaakt op de Nederlandse markt, omdat ze dikwijls zijn uitgerust met het vertrouwde Bosch-systeem. Vaak biedt de fietsenmaker een keuze uit meerdere merken, zodat je altijd wel iets van je gading vindt.”

Kan ik met een gerust hart een tweedehands e-bike aanschaffen?

Rolf: “Je kunt met het volste vertrouwen een tweedehands e-bike bij de fietsenmaker kopen. De fiets wordt in zijn geheel goed nagelopen en daar waar nodig gerepareerd. Bovendien wordt de accu kritisch bekeken en ontvang je als koper altijd een testrapport van de accu. Hierop kun je de restcapaciteit van de accu aflezen.”

Lees ook: Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten

Tweedehands e-bikes

© Hans de Looij

Aan welke prijsklasse moet ik denken bij de aanschaf van een e-bike?

Rolf: “De consument die voor het eerst een e-bike aanschaft, zoekt een fiets in een prijsklasse tot 2500 euro. Meer ervaren rijders die overgaan tot de aanschaf van een tweede exemplaar zoeken gerichter en hebben vaak bepaalde eisen wat betreft de uitrusting van de e-bike. Deze groep geeft meer geld uit aan een nieuwe e-bike en heeft er tussen de 3000 en 4000 euro voor over.”

Wat is de levertijd van mijn bestelde e-bike?

Rolf: “Levertijden waren tijdens de corona-periode een groot probleem. Klanten hebben in die tijd soms een half jaar of langer op hun bestelde e-bike moeten wachten. Gelukkig liggen deze tijden achter ons en zijn de meeste e-bikes nu binnen veertien dagen leverbaar.”

Is het slim om een tweede fietsslot te gebruiken?

Rolf: “De e-bike is een gewild object voor het dievengilde. Vandaar dat je als berijder aan slotpreventie moet doen. Kies naast het (meestal standaard) ringslot altijd voor een los ketting-, U- of vouwslot. Wil je je e-bike verzekeren, controleer dan wel of het slot goedgekeurd is door je verzekeringsmaatschappij.”

Lees ook: 10 handige accessoires voor je e-bike

0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten