ID.nl logo
E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker
© Hans de Looij
Mobiliteit

E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker

Zelfs in het digitale tijdperk is de lokale fietsenmaker onmisbaar. Hier koop je niet alleen nieuwe of tweedehands fietsen, maar kun je terecht voor de essentiële jaarlijkse servicebeurt en deskundige reparaties. Bovendien is de fietsenmaker een bron van kennis, vooral als het gaat om advies over je e-bike. Bij hem kun je met al je vragen terecht.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

ID.nl ging op bezoek bij fietsenmaker Rolf Caboort, eigenaar van fietsenwinkel Pro Bike in Leidschendam. De fietsenwinkel van Rolf is gevestigd in een drukke, levendige wijk en heeft een trouwe klantenkring. Wij vroegen hem naar de meest gestelde klantvragen over elektrische fietsen – én natuurlijk naar de expert-antwoorden op die vragen.

Welke motor heeft de fijnste eigenschappen?

Rolf: “Veel consumenten spreken hun voorkeur uit voor een middenmotor. Naast dat dit type motor een krachtige en directe ondersteuning biedt, geeft de lage positie in het frame ook veel stabiliteit aan het frame. De keuze in middenmotoren is vrij groot en je kunt zelf bepalen met hoeveel power (in Nm uitgedrukt) je op weg wilt. E-bikes met een voorwielmotor worden vaak op prijs gekozen. Zo’n e-bike leent zich prima voor alledaagse korte ritjes op met name vlakke wegen. Wat betreft e-bikes met een achterwielmotor is de spoeling vrij dun, al neemt de populariteit wel toe. De Sparta Ion met achterwielaandrijving was niet voor niets zo populair. Hierdoor is de uitdrukking ‘duwtje in de rug’ ontstaan.”

Voor welke accu moet ik kiezen?

Rolf: “De meeste e-bikers geven aan dat ze het liefst de maximale ondersteuning inschakelen en dan toch minimaal 60 kilometer willen afleggen. Je komt dan automatisch uit bij een accu van 600 Wh (100 Wh = 100 km) en dat terwijl de meeste e-bikes zijn uitgerust met een 400 of 500 Wh accu. In de praktijk betekent dit dat je dikwijls rekening moet houden met een meerprijs voor de accu.”

Welke voordelen biedt de riem ten opzichte van de ketting?

Rolf: “Hoewel de fietsketting zijn waarde heeft bewezen, wint de aandrijfriem steeds meer terrein. In eerste instantie was het prijsverschil tussen beide systemen nog vrij groot, maar anno vandaag is de riem slechts 200 euro duurder. Dankzij de riem loopt de e-bike rustiger omdat een kettingkast (klankkast) overbodig wordt en daarnaast is het onderhoud aan een riem te verwaarlozen.”

Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?

©Hans de Looij

Voor welk remsysteem kan ik het beste kiezen?

Rolf: “De laatste jaren hebben we een duidelijke verschuiving om remgebied gezien. Daar waar we in eerste instantie vooral V-brakes en rollerbrakes zagen, is de branche inmiddels overgeschakeld naar hydraulische velgremmen en mechanische en hydraulische schijfremmen. Dankzij laatstgenoemde remmen is de veiligheid op e-bikegebied enorm toegenomen.”

Heeft een intube-accu specifieke voordelen?

Rolf: “Nee, van voordelen kun je niet direct spreken. Heb je specifieke wensen wat betreft het design van een e-bike, dan ligt het voor de hand dat je kiest voor een exemplaar met een weggewerkte accu in de framebuis. Maar in de praktijk zie je toch dat het veel kopers niet uitmaakt waar de accu zit. Niet voor niets is de accu ooit onder de bagagedrager beland: gemak dient de mens.”

©Hans de Looij

Is de aanschaf van een onbekend e-bikemerk wel verantwoord?

Rolf: “Nederland is opgegroeid met bekende A-merken als Gazelle, Sparta, Koga, Batavus, Trek en Giant. Anno 2024 zien we een bont palet aan fietsmerken uit binnen- en buitenland. Vooral Duitse fietsmerken als Kalkhoff, Cube, Pegasus, Victoria en Riese&Müller hebben de afgelopen jaren veel furore gemaakt op de Nederlandse markt, omdat ze dikwijls zijn uitgerust met het vertrouwde Bosch-systeem. Vaak biedt de fietsenmaker een keuze uit meerdere merken, zodat je altijd wel iets van je gading vindt.”

Kan ik met een gerust hart een tweedehands e-bike aanschaffen?

Rolf: “Je kunt met het volste vertrouwen een tweedehands e-bike bij de fietsenmaker kopen. De fiets wordt in zijn geheel goed nagelopen en daar waar nodig gerepareerd. Bovendien wordt de accu kritisch bekeken en ontvang je als koper altijd een testrapport van de accu. Hierop kun je de restcapaciteit van de accu aflezen.”

Lees ook: Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten

©Hans de Looij

Aan welke prijsklasse moet ik denken bij de aanschaf van een e-bike?

Rolf: “De consument die voor het eerst een e-bike aanschaft, zoekt een fiets in een prijsklasse tot 2500 euro. Meer ervaren rijders die overgaan tot de aanschaf van een tweede exemplaar zoeken gerichter en hebben vaak bepaalde eisen wat betreft de uitrusting van de e-bike. Deze groep geeft meer geld uit aan een nieuwe e-bike en heeft er tussen de 3000 en 4000 euro voor over.”

Wat is de levertijd van mijn bestelde e-bike?

Rolf: “Levertijden waren tijdens de corona-periode een groot probleem. Klanten hebben in die tijd soms een half jaar of langer op hun bestelde e-bike moeten wachten. Gelukkig liggen deze tijden achter ons en zijn de meeste e-bikes nu binnen veertien dagen leverbaar.”

Is het slim om een tweede fietsslot te gebruiken?

Rolf: “De e-bike is een gewild object voor het dievengilde. Vandaar dat je als berijder aan slotpreventie moet doen. Kies naast het (meestal standaard) ringslot altijd voor een los ketting-, U- of vouwslot. Wil je je e-bike verzekeren, controleer dan wel of het slot goedgekeurd is door je verzekeringsmaatschappij.”

Lees ook: 10 handige accessoires voor je e-bike

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.