ID.nl logo
10 veelgestelde vragen over het opladen van je elektrische auto in de winter
© teksomolika - stock.adobe.com
Mobiliteit

10 veelgestelde vragen over het opladen van je elektrische auto in de winter

Je elektrische auto opladen kan in de wintermaanden best wat gedoe opleveren. Misschien heb je wel gemerkt dat het laden een stuk langzamer gaat dan gewoonlijk, of dat de accu veel sneller leegloopt. We kunnen ons voorstellen dat dat vragen oproept. Daarom lees je in dit artikel de antwoorden op 10 veelgestelde vragen over het opladen van je elektrische auto in de winter.

In dit artikel vertellen we je:
❄ Waar je allemaal extra op moet letten bij het opladen van je elektrische auto in de winter
❄ Welke problemen je in de winter kunt hebben wanneer je je elektrische auto oplaadt
❄ Hoe je oplaadproblemen in de winter voorkomt en oplost

Ook interessant voor jou: 5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter

1: Kan de accu beschadigen bij het opladen in de winter?

Als je een lithium-ionaccu (oftewel, de auto-accu) die kouder is dan 0 graden opwarmt, kan er schade optreden. Onder het vriespunt vindt er slijtage plaats (lithiumplating genoemd), wat kan leiden tot permanente verslechtering van de prestaties. Tegenwoordig bevatten vrijwel alle EV's echter een zogenoemd BMS-systeem. Dat bewaakt de kwaliteit van de accu en heeft als doel ervoor te zorgen dat de accu niet beschadigd raakt. In de winter houdt dit bijvoorbeeld in dat de accu automatisch éérst opgewarmd wordt voordat hij opgeladen wordt.

2: Hoe voorkom ik schade aan mijn accu tijdens het opladen?

Hoewel dankzij het BMS-systeem van de EV de kans op eventuele schade heel klein is, kun je beter je accu niet al te koud opladen. Een beetje opwarmen voor hem op te laden is misschien wat omslachtig, maar het kán wel. Bijvoorbeeld door een stukje met de auto te rijden en de verwarming flink aan te zetten. Of, als de auto de mogelijkheid heeft, de accu-verwarmingsfunctie aan te zetten. Dan wordt het koelwater van de accu verwarmd en warmt zo de accu op tot de juiste temperatuur voor het laden.

3: Duurt het opladen in de winter langer?

Over het algemeen geldt: hoe kouder het is, hoe langer het duurt om je elektrische auto op te laden. Dat komt deels door het eerst-opwarmen-dan-pas-laden van het BMS-systeem, maar het komt ook doordat de chemische reacties die de oplader van stroom voorzien, langzamer optreden bij koud weer. Kou zorgt bij elektronen (net als bij mensen) voor een verlaging van de energie en dus de productiviteit. Volgens een Amerikaans onderzoek van Idaho National Laboratory neemt een elektrische auto bij 0 graden Celsius 36 procent minder energie op dan bij 25 graden (waarbij bij beide temperaturen eenzelfde laadperiode werd aangehouden). Oftewel, volledig opladen duurt ’s winters meer dan een derde zo lang.

©Tommy Ellingsen Easee | https://easee.com/nl

4: Kan ik in de winter minder lang rijden met een volle accu?

De actieradius (of het bereik) van de accu van je EV is in de winter een stuk lager. Bij -6 graden Celsius wordt het bereik van de gemiddelde EV (puur door de buitentemperatuur) al met 10 tot 12 procent verminderd, blijkt uit onderzoek van de American Automobile Association. Bij gebruik van Climate Control om de autotemperatuur te verhogen, kan dat zelfs oplopen tot een daling van 41(!) procent. De accu wordt dan immers niet alleen ingezet voor de automotor, maar ook voor het verwarmen van de auto. Hoe meer energie er voor dat laatste gebruikt moet worden, hoe minder er overblijft voor het voortstuwen van de EV. Op de website EV Database staat voor veel elektrische auto's de verwachte actieradius.

Op zoek naar een laadpaal die gelijk voor je wordt geïnstalleerd?

Coolblue adviseert én installeert

5: Werkt elke oplader even goed in de winter?

Niet elke EV-lader is even bestand tegen winterse temperaturen. Als je een thuisoplader wilt die je de beste resultaten geeft, zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Ga voor een slimme lader, zodat het laden zich aan kan passen aan de weersomstandigheden. Er zijn tevens verschillende laders met ‘temperatuurcompensatie’, die door middel van een ingebouwde temperatuursensor de laadspanning van de accutemperatuur automatisch aanpassen. Daarnaast is het handig om te kijken naar de IP-certificering van de lader om te zien of hij tegen vocht kan (zie ook Kan er kortsluiting ontstaan als ik mijn auto oplaad terwijl het sneeuwt?).

©Maksym Yemelyanov - stock.adobe.com

6: Is het verstandig om mijn auto op te laden bij een snellader?

Voor snelladen wordt er in korte tijd een zeer hoog voltage gebruikt. Dit kan in theorie leiden tot snellere lithiumplating (de slijtage die plaatsvindt onder het vriespunt). Volgens onderzoek 'werkt' snelladen vanaf een temperatuur van 5 graden of minder eigenlijk al niet meer, omdat het laden dan traag gaat. Als de accu koud is, wil een snellader vaak vanaf het vriespunt helemaal niet meer opladen. Net als met thuisladen grijpt het BMS-systeem namelijk in om ervoor te zorgen dat schade door lithiumplating niet kan plaatsvinden, alleen heeft dit bij snelladers dus mogelijk het effect dat er helemáál niets meer gebeurt. Zorg er dus in ieder geval voor dat je accu lekker op temperatuur is als je bij een snellader komt te staan.

7: Moet ik mijn auto in de winter bijladen als ik hem even niet gebruik?

Als je de auto in de winter een tijdje niet gebruikt, kan dat nadelig zijn voor de levensduur van je accu. Daarom is regelmatig even bijladen nuttig. Dat hoeft niet elke week: eens in de paar weken is voldoende. Heb je een continue stroomgebruiker zoals bijvoorbeeld een dashcam in de auto zitten, schakel die dan uit. Daarmee zorg je ervoor dat je 12V-accu niet langzaam leegloopt waardoor de auto niet meer wil starten. Lang niet elke elektrische auto laadt de 12V-accu bij vanuit de hoofd-accu als de auto lang uit staat.

©Papichev Aleksandr

8: Kan mijn lader vastvriezen?

Het is mogelijk dat je EV-lader vastvriest, al gebeurt dat gelukkig niet zo vaak als je wellicht denkt. Een lader kan in potentie vastvriezen als er, voordat je hem in de auto stopt, vocht op zit. Dat vocht kan tijdens het vriezen immers veranderen in ijs. Als je ervoor zorgt dat de lader goed droog is én je hem niet over het autodak heen legt (aangezien er dan vocht via de kabel naar de aansluiting kan sijpelen), is de kans klein dat je lader vastvriest.

Mocht het onverhoopt toch nog gebeuren? Lees dan ons artikel Vastgevroren laadkabel? Zo los je het op én zo voorkom je het met een aantal simpele oplossingen voor een vastgevroren laadkabel.

©Alexsander Shapovalov - stock.adobe.com

9: Kan er kortsluiting ontstaan als ik mijn auto oplaad terwijl het sneeuwt?

Door natte sneeuw en condens is het uiteraard mogelijk dat er vocht in de laadpaal terechtkomt. De meeste laders zijn zo ontwikkeld dat ze er wel tegen kunnen (kijk bijvoorbeeld naar de IP-waarde van je lader om te zien waar hij precies tegen bestand is), maar dat wil niet zeggen dat kortsluiting helemaal nooit kan optreden. EV-laders hebben echter wél allemaal een ingebouwde bescherming (dat is immers wettelijk verplicht). Daardoor gaat de lader meteen uit als er kortsluiting ontstaat en laadt hij dan dus niet meer op. Hierdoor krijg je, als je gebruikmaakt van een gecertificeerde lader tenminste, geen schok.

10: Hoe kan ik de laadkabel het beste opbergen?

Een lader is goed bestand tegen winterse temperaturen, dus het is niet per se nodig om hem op een warme plek te bewaren. Je kunt hem dus gerust in je kofferbak laten (tip: er zijn speciale opbergtassen, waarmee je alles netjes bij elkaar houdt). Het enige waar je op moet letten, is dat de kabel droog blijft: hem dus buiten laten slingeren, met kans dat hij ondergesneeuwd of -geregend wordt, is geen goed idee. Dat gaat ten koste van de kunststoffen en de rubber, en ook de connectoren kunnen erdoor kapotgaan.

Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag
Energie

Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag

Black Friday is dit jaar méér dan een dag vol gadgets en grote schermen. Voor wie zonnepanelen heeft en slimmer wil omgaan met eigen energie, is het hét moment om een thuisbatterij te overwegen. Zeker nu de ZinVolt Power tijdelijk met 15 procent korting verkrijgbaar is. In dit artikel lees je hoe de energieregels richting 2027 veranderen en wat een plug & play-thuisbatterij voor je kan betekenen.

Partnerbijdrage - in samenwerking met ZinVolt

Black Friday is al jaren het moment waarop mensen grote aankopen doen. Maar in 2025 verschuift de aandacht merkbaar: steeds meer huishoudens kijken niet naar tv’s of laptops, maar naar manieren om hun energierekening te verlagen. En dat heeft alles te maken met de salderingsregeling die in 2027 stopt, stijgende terugleverkosten en het groeiende besef dat je met een thuisbatterij veel van je eigen zonnestroom kunt vasthouden.

In die context introduceert ZinVolt dit jaar een aantrekkelijke Black Friday-deal: 15 procent korting op de ZinVolt Power, een draagbare thuisbatterij die je in één minuut installeert. Daarmee wordt de stap naar energieopslag niet alleen eenvoudiger, maar ook financieel een stuk aantrekkelijker.

Let op: deze aanbieding is geldig tot en met 1 december, dus wees er snel bij!

©ZinVolt

Waarom juist nú interessant?

Als je zonnepanelen hebt, weet je hoe grillig de energiemarkt geworden is. Overdag lever je vaak méér terug dan je zelf nodig hebt, terwijl je ’s avonds juist weer stroom moet inkopen tegen een hoger tarief. Tot eind 2026 kun je dat nog deels wegstrepen dankzij de salderingsregeling, maar die regeling loopt richting zijn einde. Vanaf 2027 krijg je alleen nog een beperkte vergoeding voor wat je terug het net in stuurt.

Dat betekent dat je steeds minder hebt aan 'gratis' teruglevering en steeds meer aan het zelf gebruiken van je eigen stroom. Een thuisbatterij maakt dat mogelijk. En als je die aanschaf toch al overwoog, dan is deze aanbieding met 15 procent korting natuurlijk het ideale moment om in te stappen.

Subsidies en regelingen in 2026

Een landelijke subsidie voor thuisbatterijen wordt in 2026 niet verwacht. Maar als je een thuisbatterij combineert met een dynamisch energiecontract, kun je de 21 procent btw terugvragen. Dat voordeel maakt de stap aanzienlijk interessanter. Daarnaast loont het om lokale regelingen te controleren: sommige gemeentes bieden namelijk tijdelijke ondersteuning.

©ZinVolt

ZinVolt Power: een kleine batterij met groot effect

De ZinVolt Power is anders dan de meeste thuisbatterijen. Traditionele systemen hebben bijvoorbeeld installatie in de meterkast nodig en kampen vaak met lange levertijd. De ZinVolt Power werkt echter volledig plug & play. Je steekt hem in het stopcontact, koppelt de P1-dongle aan je slimme meter en hij begint direct met laden. Binnen één minuut actief, zonder gereedschap of installateur. Bovendien heb je hem na bestelling de volgende dag al binnen!

Met een capaciteit van 1 kWh, uit te breiden tot 6 kWh via de losse ZinVolt Mates, kun je precies zo veel opslaan als past bij je huishouden. Overdag laad je op terwijl je zonnepanelen produceren, ’s avonds gebruik je diezelfde energie zelf. Daarnaast kan de Power via de drie ingebouwde stopcontacten als noodstroomvoorziening dienen; ideaal bij een storing of werkzaamheden aan het net.

Het grootste voordeel? Je hoeft niet meteen groot in te stappen. Je kunt klein beginnen en later rustig uitbreiden. En tijdens Black Friday pak je daarmee ook direct de laagste prijs van het jaar mee!

De ZinVolt Power in het kort

Plug & play: Sluit 'm aan via de P1-dongle, binnen één minuut actief

Uitbreidbaar: Vergroot de capaciteit tot 6 kWh met extra ZinVolt Mates

Slim laden: Laadt automatisch tijdens goedkope uren, levert stroom tijdens piekuren

Noodstroomfunctie: Drie ingebouwde stopcontacten houden je belangrijkste apparaten draaiend bij een storing

Draagbaar en stil: Geschikt voor thuis, camping of werkplaats

©ZinVolt


Persoonlijk advies van ZinVolt

Weet je nog niet precies wanneer voor jou het juiste moment is? Dan kun je bij ZinVolt vrijblijvend een gesprek inplannen. Samen kijk je naar je verbruik, zonnepanelen en toekomstplannen. Geen verkooppraat, gewoon duidelijkheid.

Meer weten?

Vraag hier vrijblijvend een adviesgesprek met ZinVolt aan!
▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden

De OnePlus 15 is een premium smartphone met een megabatterij en dat merk je. Je kunt dit toestel bijna twee volle dagen gebruiken voordat je hem moet opladen, ook bij intensiever gebruik. Een mooi pluspunt, maar wat heeft de telefoon nog meer te bieden? Je leest het in deze OnePlus 15-review.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.

Plus- en minpunten
  • Fantastische accuduur
  • Bloedsnel
  • Goedkoper dan veel andere vlaggenschepen
  • Minder goede camera's
  • Korter updatebeleid
  • Snelladen alleen met OnePlus-gadgets

Het klopt dat er na de OnePlus 13 geen 14 is verschenen. Volgens OnePlus is de 15 niet één, maar twee generaties beter en heet hij daarom de 15. Dat is mooie marketingpraat, want het getal 14 is in thuisland China een ongeluksgetal en wordt daarom vermeden in hotels, adressen en dus ook smartphoneseries. De 15 is dus gewoon de opvolger van de 13, maar voert wel degelijk boeiende vernieuwingen door.

©Rens Blom

Enorme accu...

De reusachtige batterij springt het meest in het oog. De OnePlus 13 had al een bovengemiddeld grote accucapaciteit van 6000 mAh, maar in de 15 zit een 7300mAh-accu. De topsmartphone heeft daarmee ook een veel grotere accu dan de Apple iPhone 17 Pro Max (4823 mAh), Samsung Galaxy S25 Ultra (5000 mAh), Google Pixel 10 Pro XL (5200 mAh) en vrijwel alle andere vlaggenschepen. Enkel Oppo's nieuwe Find X9 Pro – die een adviesprijs heeft van 1299 euro – gaat met zijn 7500mAh-accu de OnePlus 15 voorbij.

Leidt die enorme accu in de OnePlus 15 ook tot een geweldige accuduur? Ja, gelukkig wel. Wij kunnen de smartphone zonder zorgen een hele lange dag intensief gebruiken en dan is hij zeker nog niet leeg als we naar bed gaan. Bij regulier gebruik kun je deze telefoon prima twee dagen gebruiken voordat je laat op de tweede avond een oplader nodig hebt.

... laadt ook snel op

Opladen kan via usb-c of draadloos. Beide methoden komen met een addertje onder het gras. Bedraad opladen kan namelijk met een duizelingwekkende 120 watt, maar alleen als je zelf de juiste OnePlus-adapter koopt. Via een andere goede usb-c-adapter is het laden beperkt tot 36 watt. Niet langzaam, maar ook niet indrukwekkend snel. Voor draadloos geldt hetzelfde. Met een draadloze OnePlus-lader kun je met 50 watt laden, met een andere moderne oplader langzamer. Let erop dat de smartphone geen magnetisch draadloos opladen ondersteunt, tenzij je een geschikt hoesje (met ingebouwde magneetring) koopt. Met zo'n hoesje, bijvoorbeeld van OnePlus zelf, kun je de OnePlus 15 wél aan een MagSafe-oplader hangen. Dat werkt prima, kunnen we uit ervaring zeggen.

©Rens Blom

Bloedsnelle hardware

In een nieuwe premium smartphone verwacht je de beste, nieuwste hardware. OnePlus maakt die belofte waar. De OnePlus 15 draait als een van de eerste telefoons op de Qualcomm Snapdragon 8 Elite Gen 5-processor en die is bloedsnel. Zeker in combinatie met 16 GB werkgeheugen en 512 GB opslagcapaciteit in ons testtoestel. Dit is overigens de duurdere configuratie (1099 euro). In de basisversie (949 euro) zit 12 GB en 256 GB – ook ruim voldoende.

©Rens Blom

Het ontwerp van de smartphone laat eveneens een fijne indruk achter. De OnePlus 15 houdt comfortabel vast, heeft een geweldige vingerafdrukscanner in het display en beschikt over een prachtig oledscherm. Het scherm is met 6,78 inch aan de grote kant, waardoor je het toestel moeilijk met één hand kunt gebruiken. Op de linkerzijkant zit een speciale knop om AI-functies te starten. Als je dat niets vindt, zit de knop niet in de weg.

©Rens Blom

Goede camera's

De OnePlus 15 heeft een hoofdcamera, groothoekcamera en zoomcamera, allemaal met 50megapixel-sensoren. De camera's zijn goed en veelzijdig, maar jammer genoeg niet echt beter dan die van de OnePlus 13. Het nieuwe vlaggenschip moet ook concurrenten als de iPhone 17 Pro en Google Pixel 10 Pro voor zich dulden, met name als het gaat om ver inzoomen en de groothoeklens. Storend? Naar onze mening niet, tenzij je de beste camerasmartphone van dit moment zoekt. Dan is de OnePlus 15 niet de topper voor jou.

Hieronder zetten we een paar fotoseries gemaakt met de OnePlus 15 op een rijtje.

©Rens Blom

©Rens Blom

Updatebeleid kan nog steeds beter

OnePlus heeft zijn updatebeleid voor dure smartphones in de afgelopen jaren verbeterd, maar kan met de OnePlus 15 nog steeds niet tippen aan sommige concurrenten. Het toestel krijgt vier jaar Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Samsung, Apple en Google geven hun dure telefoons zeven jaar complete updates. Bijzonder is dat de Oppo Find X9 Pro vijf om zes jaar updates krijgt, terwijl Oppo en OnePlus zusterbedrijven zijn en dezelfde ColorOS-softwareschil gebruiken. Alhoewel, OnePlus noemt zijn schil OxygenOS. In de praktijk verschilt de software echter nauwelijks met de ColorOS-schil van de Oppo Find X9 Pro, die we na de OnePlus 15 getest hebben.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus 15 kopen?

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.