ID.nl logo
Vastgevroren laadkabel? Zo los je het op én zo voorkom je het
© Alex - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vastgevroren laadkabel? Zo los je het op én zo voorkom je het

Deze winter gaat niet de boeken in als de strengste winter ooit, maar toch hebben we af en toe best pittige vriesnachten gehad. En dan kan het zomaar eens gebeuren dat je er 's ochtends achter komt dat je laadkabel is vastgevroren aan je elektrische auto. Wat dan? In ieder geval geen paniek, want ID.nl heeft de oplossing!

Vlak voordat je naar je werk gaat erachter komen dat je laadkabel is vastgevroren; geen fijn begin van je dag. Gelukkig is dit over het algemeen eenvoudig zelf op te lossen door ervoor te zorgen dat het ijs rondom de laadkabel ontdooit. In dit artikel behandelen we een aantal verantwoorde manieren om dat te doen en leggen we uit hoe je het voortaan kunt voorkomen.

Ook interessant voor jou: 5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter.

❄ Écht bevroren? Voordat we het hebben over de mogelijke oplossingen voor een vastgevroren laadkabel, is het belangrijk om te kijken of de kabel wel écht vastgevroren is. Het klinkt misschien als een open deur, maar toch: controleer eerst even of je auto wel van het slot is. Check daarna of de kabel niet ‘gewoon’ vastzit door deze handmatig te ontkoppelen - tenminste, als je elektrische auto die optie heeft.

©Michaela Bechinie

Zo kun je een bevroren lader ontdooien

Alle hieronder genoemde oplossingen hebben als doel om de laadkabel op te warmen, zodat daarmee het ijs kan worden ontdooid. Dit kan op meerdere manieren.

Haardroger

De ANWB raadt bijvoorbeeld aan om met een haardroger op de kabel te blazen. De kans dat je daarmee het plastic beschadigt is klein, maar zorg er voor de zekerheid voor dat je de föhn niet te hard zet en/of te dicht bij het plastic houdt. Wanneer je continu in beweging blijft met de föhn, wordtd e warme lucht gelijkmatig verspreid.

Gebruik in ieder geval geen ‘zwaarder geschut’ als een heteluchtpistool; dan heb je wél een groot risico dat het plastic smelt.

Warmwaterkruik

Mocht je deze methode toch niet helemaal vertrouwen, kun je in plaats van een föhn ook een warmwaterkruik op de aansluiting leggen. Het duurt dan alleen wel wat langer voor het ijs smelt.

Voorverwarmen

Als je geen föhn of kruik bij de hand hebt, kun je het opwarmtrucje ook proberen door je EV te ‘voorconditioneren’; oftewel, te laten voorverwarmen. Dit zorgt ervoor dat er al wat hitte door de laadkabel stroomt - wellicht genoeg om het ijs te doen smelten. Het voordeel is dat dit geen extra accessoires vereist en dus zeer makkelijk toe te passen is; het nadeel is dat de slagingskans erg zal afhangen van het soort auto dat je hebt en de hoeveelheid hitte die er gegenereerd wordt.

Deze oplossing wordt dan ook voornamelijk vaak aangedragen voor Tesla-gebruikers, aangezien de EV’s van deze fabrikant relatief veel stroom trekken en dus tijdens het voorconditioneren veel hitte genereren, terwijl dat bij andere EV’s vaak een stuk lager is. Het kan geen kwaad om in ieder geval een poging te wagen. De auto voorverwarmen neemt ongeveer tien minuten in beslag.

Verschillende typen laders EV-Laders bestaan in 2 soorten: type 1 en type 2. Europa maakt vaak gebruik van het tweede type. De laders zien er anders uit (type 1 heeft 5 pinnen en de tweede heeft er 7), maar de tips in dit artikel zijn toepasbaar op beide typen connectoren. Zie voor meer informatie over de verschillen tussen beide ladertypes ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Geen succes?

Als deze oplossingen niet werken, kun je het beste de autoprovider of laadkabelfabrikant bellen om hulp. Het is ten zeerste af te raden om hard aan de vastgevroren kabel te trekken, met heet water te knoeien of om de kabel in te smeren met een speciaal goedje (zoals vaseline). De kans is groot dat je het probleem dan alleen maar verergert.

Wat je vooral niet moet doen: aan de vastgevroren kabel trekken, met heet water knoeien of de kabel insmeren met iets als vaseline, Daarmee wordt het probleem alleen maar erger.

- Kevin, laadpaal-expert van ID.nl

©Easee

Thuislader van het merk Easee.

Zo voorkom je een bevroren laadkabel

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Gelukkig zijn er genoeg voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om de kans op een vastgevroren laadkabel te minimaliseren. De Wegenwacht benadrukt dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de laadkabel zo droog mogelijk is vóór je hem in je auto stopt. Dus: maak zowel de kabel als de opening goed en grondig droog met een doek. Zo is de kans klein dat er na een nacht vriezen ijs op ontstaat.

Ook is het mogelijk om je lader extra te beschermen door er een hoes overheen te trekken. Er zijn speciale opladerhoezen verkrijgbaar, maar je kunt ook een provisorische bescherming in elkaar flansen. Doe er bijvoorbeeld een plastic boodschappentas omheen, met het handvat rond de kabel gelust om te voorkomen dat hij wegwaait.

De beste voorzorgsmaatregel, aldus de Wegenwacht, is om de kabel niet over het dak van de auto te leggen. Als je dat namelijk wél doet, kan het regen of condens heel makkelijk via de kabel naar de stekkeraansluiting lopen, om daar tijdens vorst in een dik plakkaat ijs te veranderen.

P.S. Overweeg jij thuis een laadpaal te installeren? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine
© africaimages.com (Olga Yastremska, Africa Images)
Huis

5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine

Dat een wasmachine zonder moeite vuile was schoon krijgt, spreekt voor zich. Toch kan een kleine natuurlijke hulp extra verschil maken. Geen chemisch middel, maar iets wat je waarschijnlijk al in huis hebt: citroensap. Dat zorgt voor een frissere was, een schonere trommel en een beter onderhouden machine.

In dit artikel

Citroensap blijkt niet alleen handig in de keuken, maar ook tijdens het wassen. Het natuurlijke zuur (citroenzuur, inderdaad) helpt zeepresten verwijderen, voorkomt geurtjes en houdt wit echt wit. Daarnaast verzacht het hard water en maakt het wasverzachters overbodig. In dit artikel lees je hoe en waarom citroen zo'n krachtig hulpmiddel is voor zowel je kleding als je wasmachine.

Lees ook: Vetluis in je wasmachine? Zo kom je er vanaf!

Hoewel de meeste wasmachines hun werk prima doen, kun je ze met een beetje citroensap een handje helpen. Dit natuurlijke zuur werkt verrassend effectief tegen vuil, kalk en bacteriën. Hieronder lees je vijf manieren waarop citroen je was én je machine schoner, frisser en duurzamer maakt.

1. Verwijdert zeepresten

Na het wassen blijft er vaak wat wasmiddel of wasverzachter achter in de trommel of in je kleding. Het gevolg? Je wasmachine kan muf gaan stinken, net zoals de was die uit zo'n machine komt. Een scheutje citroensap in het bakje voor de wasverzachter helpt om die resten los te weken. Zo blijft je wasmachine schoon en ruikt je was écht fris.

2. Neutraliseert nare geuren

Citroensap werkt licht antibacterieel en neutraliseert geuren. Dat is vooral handig bij sportkleding, handdoeken of keukenlinnen dat snel minder fris ruikt. Citroen maakt je was dus niet alleen schoner, maar ook frisser.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

3. Werkt tegen hard water

Woon je in een gebied met hard water, dan merk je dat wasmiddel minder goed schuimt en kleding stugger aanvoelt. Citroenzuur bindt kalkdeeltjes, waardoor het water zachter wordt en het wasmiddel beter zijn werk doet. Zo bescherm je zowel je kleding als de binnenkant van je machine tegen kalkaanslag.

🍋 Onderhoudstip: laat eens per maand een lege wasmachine draaien op 60 graden met een scheut citroensap. Zo voorkom je kalkaanslag en blijft de binnenkant fris.

4. Houdt wit écht wit

Citroensap heeft een mild blekend effect dat witte kleding helderder maakt zonder het risico van verkleuring. Vooral fijn voor lakens, T-shirts en handdoeken. Anders dan chloor is citroensap veilig voor de meeste stoffen* en vriendelijker voor je huid én het milieu.

*Maar niet voor alle stoffen

Citroensap is een zuur en daardoor minder geschikt voor zijde, wol en linnen. Deze natuurlijke vezels reageren gevoelig op zuren en kunnen door herhaald contact hun glans of structuur verliezen. Ook bij kleding met metalen details (zoals ritsen of knopen) is voorzichtigheid geboden, omdat zuur oxidatie kan versnellen.

5. Zorgt voor zachtere kleding

Heb je snel last van wasverzachter of vind je de geur te sterk? Citroensap verzacht het water op een natuurlijke manier, zonder kunstmatige toevoegingen. Zo blijft je kleding soepel en zacht, ook zonder de synthetische stoffen die in veel wasverzachters zitten. Dat is prettiger voor gevoelige huid én beter voor het milieu, omdat er minder chemische resten in het afvalwater terechtkomen.

Zo gebruik je het: voorbeeldwas

Wil je het zelf proberen? Zo doe je dat veilig:

Voor een volle trommel witte of lichte was giet je een half kopje citroensap (ongeveer 120 ml) in het vakje van de wasverzachter. Gebruik je gewone wasmiddel, maar sla extra bleek of wasverzachter over. Was op 40 graden en haal je was direct uit de machine zodra het programma klaar is.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

▼ Volgende artikel
Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open
© Samsung
Huis

Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open

Samsung breidt zijn reeks opvouwbare toestellen uit met de Galaxy Z TriFold, een smartphone die twee keer openklapt tot een 10-inch scherm. Het toestel combineert de draagbaarheid van een telefoon met het gebruiksgemak van een tablet en richt zich op gebruikers die onderweg willen werken of kijken op een groot scherm.

Wanneer hij is dichtgevouwen, is de TriFold nauwelijks dikker dan een gewone telefoon, met 3,9 millimeter op het dunste punt. Geopend ontvouwt zich een scherm zo groot als drie 6,5-inch smartphones naast elkaar. Daarmee is er ruimte voor meerdere apps tegelijk, bijvoorbeeld voor tekstverwerking, videobellen of browsen. De taakbalk onderin het scherm brengt recente apps snel terug in beeld, en Samsung heeft eigen apps zoals Mijn bestanden en Health aangepast voor het grote formaat.

De Galaxy Z TriFold draait op een aangepaste Snapdragon 8 Elite-chip en beschikt over een 200-megapixelcamera. De batterij van 5.600 mAh is in elk paneel geplaatst voor een betere balans en ondersteunt snelladen tot 45 watt. Samsung gebruikt voor dit model nieuwe scharnieren met een dubbele railstructuur, die het openen soepeler maken en de ruimte tussen de schermdelen verkleinen. Het frame bestaat uit versterkt aluminium en een titanium behuizing rond de scharnieren voor extra stevigheid zonder extra gewicht.

Voor werken en multitasken is DeX voortaan rechtstreeks op het toestel beschikbaar, zonder externe monitor. Gebruikers kunnen tot vier werkruimten tegelijk openen en apps tussen schermen slepen, eventueel met een aangesloten muis en toetsenbord. In combinatie met Galaxy AI-functies zoals Photo Assist en Browsing Assist kunnen bewerkingen, samenvattingen en vertalingen direct op het scherm worden uitgevoerd.

©Samsung

Het toestel is niet alleen bedoeld om mee te werken, maar ook voor ontspanning. Het hoofdscherm biedt een helderheid tot 1.600 nits, het coverscherm tot 2.600 nits, beide met een verversingssnelheid tot 120 Hz. Dankzij het Dynamic AMOLED 2X-paneel en de minimale vouwlijn moet beeldweergave vloeiend en scherp blijven.

De Galaxy Z TriFold verschijnt op 5 december 2025 in Zuid-Korea en later in onder meer China, Taiwan, Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten. een prijs is nog niet bekend. Ook is helaas nog niet bekend wanneer de Samsung Galaxy Z TriFold in Nederland op de markt komt.

Samsung DeX

Met DeX verandert een Galaxy-telefoon in een soort desktopomgeving. Op de Z TriFold draait DeX zelfstandig, zonder monitor of pc. Gebruikers kunnen meerdere vensters openen, bestanden beheren en apps naast elkaar gebruiken – vergelijkbaar met een laptop.

©Samsung

Specs Samsung Galaxy Z TriFold

OnderdeelSpecificatie
Hoofdscherm10.0-inch QXGA+ Dynamic AMOLED 2X (2160x1584), 269 ppi, 1600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Coverscherm6.5-inch FHD+ Dynamic AMOLED 2X (2520x1080, 21:9), 422 ppi, 2600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Afmetingen gevouwen159.2 × 75.0 × 12.9 mm
Afmetingen open159.2 × 214.1 × 3,9 mm (scherm met simlade) / 4,2 mm (midden van het scherm) / 4,0 mm (scherm met zijknop)
Gewicht309 g
Camera achter – ultragroothoek12 MP, Dual Pixel AF, f/2.2, 1.4 μm, 120°
Camera achter – groothoek200 MP, Quad Pixel AF, OIS, f/1.7, 0.6 μm, 85°, 2x optical quality zoom
Camera achter – tele10 MP, PDAF, OIS, f/2.4, 1.0 μm, 36°, 3x optische zoom, 30x Space Zoom
Selfiecamera coverscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 85°
Selfiecamera hoofdscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 100°
ChipsetSnapdragon 8 Elite for Galaxy (3 nm)
Geheugen/opslag16 GB RAM | 512 GB of 1 TB opslag
MicroSDNiet ondersteund
Batterij5600 mAh (3-cels)
Bedraad laden45 W, ~50% in 30 min
Draadloos laden15 W Fast Wireless Charging 2.0
Wireless PowerShareJa
WaterbestendigheidIP48
Glas/metaalGorilla Glass Ceramic 2 (voor), keramisch-glas achter, titanium frame
BesturingssysteemAndroid 16 met One UI 8
Netwerk5G, LTE, Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4
SensorenVingerafdruk (zijkant), accelerometer, barometer, gyro, geomagnetisch, hall, nabijheid, licht
BeveiligingSamsung Knox & Knox Vault
SIMTot twee nano‑SIM + multi‑eSIM
KleurCrafted Black