Vastgevroren laadkabel? Zo los je het op én zo voorkom je het
Deze winter gaat niet de boeken in als de strengste winter ooit, maar toch hebben we af en toe best pittige vriesnachten gehad. En dan kan het zomaar eens gebeuren dat je er 's ochtends achter komt dat je laadkabel is vastgevroren aan je elektrische auto. Wat dan? In ieder geval geen paniek, want ID.nl heeft de oplossing!
Vlak voordat je naar je werk gaat erachter komen dat je laadkabel is vastgevroren; geen fijn begin van je dag. Gelukkig is dit over het algemeen eenvoudig zelf op te lossen door ervoor te zorgen dat het ijs rondom de laadkabel ontdooit. In dit artikel behandelen we een aantal verantwoorde manieren om dat te doen en leggen we uit hoe je het voortaan kunt voorkomen.
Ook interessant voor jou: 5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter.
❄ Écht bevroren? Voordat we het hebben over de mogelijke oplossingen voor een vastgevroren laadkabel, is het belangrijk om te kijken of de kabel wel écht vastgevroren is. Het klinkt misschien als een open deur, maar toch: controleer eerst even of je auto wel van het slot is. Check daarna of de kabel niet ‘gewoon’ vastzit door deze handmatig te ontkoppelen - tenminste, als je elektrische auto die optie heeft.
©Michaela Bechinie
Zo kun je een bevroren lader ontdooien
Alle hieronder genoemde oplossingen hebben als doel om de laadkabel op te warmen, zodat daarmee het ijs kan worden ontdooid. Dit kan op meerdere manieren.
Haardroger
De ANWB raadt bijvoorbeeld aan om met een haardroger op de kabel te blazen. De kans dat je daarmee het plastic beschadigt is klein, maar zorg er voor de zekerheid voor dat je de föhn niet te hard zet en/of te dicht bij het plastic houdt. Wanneer je continu in beweging blijft met de föhn, wordtd e warme lucht gelijkmatig verspreid.
Gebruik in ieder geval geen ‘zwaarder geschut’ als een heteluchtpistool; dan heb je wél een groot risico dat het plastic smelt.
Warmwaterkruik
Mocht je deze methode toch niet helemaal vertrouwen, kun je in plaats van een föhn ook een warmwaterkruik op de aansluiting leggen. Het duurt dan alleen wel wat langer voor het ijs smelt.
Voorverwarmen
Als je geen föhn of kruik bij de hand hebt, kun je het opwarmtrucje ook proberen door je EV te ‘voorconditioneren’; oftewel, te laten voorverwarmen. Dit zorgt ervoor dat er al wat hitte door de laadkabel stroomt - wellicht genoeg om het ijs te doen smelten. Het voordeel is dat dit geen extra accessoires vereist en dus zeer makkelijk toe te passen is; het nadeel is dat de slagingskans erg zal afhangen van het soort auto dat je hebt en de hoeveelheid hitte die er gegenereerd wordt.
Deze oplossing wordt dan ook voornamelijk vaak aangedragen voor Tesla-gebruikers, aangezien de EV’s van deze fabrikant relatief veel stroom trekken en dus tijdens het voorconditioneren veel hitte genereren, terwijl dat bij andere EV’s vaak een stuk lager is. Het kan geen kwaad om in ieder geval een poging te wagen. De auto voorverwarmen neemt ongeveer tien minuten in beslag.
Verschillende typen laders EV-Laders bestaan in 2 soorten: type 1 en type 2. Europa maakt vaak gebruik van het tweede type. De laders zien er anders uit (type 1 heeft 5 pinnen en de tweede heeft er 7), maar de tips in dit artikel zijn toepasbaar op beide typen connectoren. Zie voor meer informatie over de verschillen tussen beide ladertypes ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?
Geen succes?
Als deze oplossingen niet werken, kun je het beste de autoprovider of laadkabelfabrikant bellen om hulp. Het is ten zeerste af te raden om hard aan de vastgevroren kabel te trekken, met heet water te knoeien of om de kabel in te smeren met een speciaal goedje (zoals vaseline). De kans is groot dat je het probleem dan alleen maar verergert.
Wat je vooral niet moet doen: aan de vastgevroren kabel trekken, met heet water knoeien of de kabel insmeren met iets als vaseline, Daarmee wordt het probleem alleen maar erger.
- Kevin, laadpaal-expert van ID.nl
©Easee
Zo voorkom je een bevroren laadkabel
Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Gelukkig zijn er genoeg voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om de kans op een vastgevroren laadkabel te minimaliseren. De Wegenwacht benadrukt dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de laadkabel zo droog mogelijk is vóór je hem in je auto stopt. Dus: maak zowel de kabel als de opening goed en grondig droog met een doek. Zo is de kans klein dat er na een nacht vriezen ijs op ontstaat.
Ook is het mogelijk om je lader extra te beschermen door er een hoes overheen te trekken. Er zijn speciale opladerhoezen verkrijgbaar, maar je kunt ook een provisorische bescherming in elkaar flansen. Doe er bijvoorbeeld een plastic boodschappentas omheen, met het handvat rond de kabel gelust om te voorkomen dat hij wegwaait.
De beste voorzorgsmaatregel, aldus de Wegenwacht, is om de kabel niet over het dak van de auto te leggen. Als je dat namelijk wél doet, kan het regen of condens heel makkelijk via de kabel naar de stekkeraansluiting lopen, om daar tijdens vorst in een dik plakkaat ijs te veranderen.
P.S. Overweeg jij thuis een laadpaal te installeren? Check hier het aanbod bij Coolblue.