ID.nl logo
Vastgevroren laadkabel? Zo los je het op én zo voorkom je het
© Alexsander Shapovalov - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vastgevroren laadkabel? Zo los je het op én zo voorkom je het

Deze winter gaat niet de boeken in als de strengste winter ooit, maar toch hebben we af en toe best pittige vriesnachten gehad. En dan kan het zomaar eens gebeuren dat je er 's ochtends achter komt dat je laadkabel is vastgevroren aan je elektrische auto. Wat dan? In ieder geval geen paniek, want ID.nl heeft de oplossing!

Vlak voordat je naar je werk gaat erachter komen dat je laadkabel is vastgevroren; geen fijn begin van je dag. Gelukkig is dit over het algemeen eenvoudig zelf op te lossen door ervoor te zorgen dat het ijs rondom de laadkabel ontdooit. In dit artikel behandelen we een aantal verantwoorde manieren om dat te doen en leggen we uit hoe je het voortaan kunt voorkomen.

Ook interessant voor jou: 5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter.

❄ Écht bevroren? Voordat we het hebben over de mogelijke oplossingen voor een vastgevroren laadkabel, is het belangrijk om te kijken of de kabel wel écht vastgevroren is. Het klinkt misschien als een open deur, maar toch: controleer eerst even of je auto wel van het slot is. Check daarna of de kabel niet ‘gewoon’ vastzit door deze handmatig te ontkoppelen - tenminste, als je elektrische auto die optie heeft.

©Michaela Bechinie

Zo kun je een bevroren lader ontdooien

Alle hieronder genoemde oplossingen hebben als doel om de laadkabel op te warmen, zodat daarmee het ijs kan worden ontdooid. Dit kan op meerdere manieren.

Haardroger

De ANWB raadt bijvoorbeeld aan om met een haardroger op de kabel te blazen. De kans dat je daarmee het plastic beschadigt is klein, maar zorg er voor de zekerheid voor dat je de föhn niet te hard zet en/of te dicht bij het plastic houdt. Wanneer je continu in beweging blijft met de föhn, wordtd e warme lucht gelijkmatig verspreid.

Gebruik in ieder geval geen ‘zwaarder geschut’ als een heteluchtpistool; dan heb je wél een groot risico dat het plastic smelt.

Warmwaterkruik

Mocht je deze methode toch niet helemaal vertrouwen, kun je in plaats van een föhn ook een warmwaterkruik op de aansluiting leggen. Het duurt dan alleen wel wat langer voor het ijs smelt.

Voorverwarmen

Als je geen föhn of kruik bij de hand hebt, kun je het opwarmtrucje ook proberen door je EV te ‘voorconditioneren’; oftewel, te laten voorverwarmen. Dit zorgt ervoor dat er al wat hitte door de laadkabel stroomt - wellicht genoeg om het ijs te doen smelten. Het voordeel is dat dit geen extra accessoires vereist en dus zeer makkelijk toe te passen is; het nadeel is dat de slagingskans erg zal afhangen van het soort auto dat je hebt en de hoeveelheid hitte die er gegenereerd wordt.

Deze oplossing wordt dan ook voornamelijk vaak aangedragen voor Tesla-gebruikers, aangezien de EV’s van deze fabrikant relatief veel stroom trekken en dus tijdens het voorconditioneren veel hitte genereren, terwijl dat bij andere EV’s vaak een stuk lager is. Het kan geen kwaad om in ieder geval een poging te wagen. De auto voorverwarmen neemt ongeveer tien minuten in beslag.

Verschillende typen laders EV-Laders bestaan in 2 soorten: type 1 en type 2. Europa maakt vaak gebruik van het tweede type. De laders zien er anders uit (type 1 heeft 5 pinnen en de tweede heeft er 7), maar de tips in dit artikel zijn toepasbaar op beide typen connectoren. Zie voor meer informatie over de verschillen tussen beide ladertypes ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Geen succes?

Als deze oplossingen niet werken, kun je het beste de autoprovider of laadkabelfabrikant bellen om hulp. Het is ten zeerste af te raden om hard aan de vastgevroren kabel te trekken, met heet water te knoeien of om de kabel in te smeren met een speciaal goedje (zoals vaseline). De kans is groot dat je het probleem dan alleen maar verergert.

Wat je vooral niet moet doen: aan de vastgevroren kabel trekken, met heet water knoeien of de kabel insmeren met iets als vaseline, Daarmee wordt het probleem alleen maar erger.

- Kevin, laadpaal-expert van ID.nl

©Easee

Thuislader van het merk Easee.

Zo voorkom je een bevroren laadkabel

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Gelukkig zijn er genoeg voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om de kans op een vastgevroren laadkabel te minimaliseren. De Wegenwacht benadrukt dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de laadkabel zo droog mogelijk is vóór je hem in je auto stopt. Dus: maak zowel de kabel als de opening goed en grondig droog met een doek. Zo is de kans klein dat er na een nacht vriezen ijs op ontstaat.

Ook is het mogelijk om je lader extra te beschermen door er een hoes overheen te trekken. Er zijn speciale opladerhoezen verkrijgbaar, maar je kunt ook een provisorische bescherming in elkaar flansen. Doe er bijvoorbeeld een plastic boodschappentas omheen, met het handvat rond de kabel gelust om te voorkomen dat hij wegwaait.

De beste voorzorgsmaatregel, aldus de Wegenwacht, is om de kabel niet over het dak van de auto te leggen. Als je dat namelijk wél doet, kan het regen of condens heel makkelijk via de kabel naar de stekkeraansluiting lopen, om daar tijdens vorst in een dik plakkaat ijs te veranderen.

P.S. Overweeg jij thuis een laadpaal te installeren? Check hier het aanbod bij Coolblue.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.