Waarom de Nio EL8 jouw nieuwe luxe SUV zou moeten worden
Hoewel de verkoopcijfers in ons land nog geen potten breken, blijven ze bij Nio hoopvol. Sterker nog, het merk blijft dapper investeren in een gezonde en stabiele toekomst. Onlangs voegde het merk wederom een nieuw model toe aan de toch al uitgebreide line-up. En niet zomaar een model: een vaandeldrager en misschien wel jouw nieuwe luxe top-SUV, in de vorm van de Nio EL8. Irwin van InstaAutoVlog maakte er vast kennis mee.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
De nieuwe Nio EL8 is niet de eerste luxe SUV van het merk. Er is ook een EL7, maar deze ‘8’ is in alles de overtreffende trap. Hij is 5,09 meter lang, 2,07 meter breed en 1,75 meter hoog. Ook de wielbasis is met 3,07 meter uiterst riant, maar dat is niet zonder reden. De EL7 biedt namelijk plaats aan vijf personen, terwijl de EL8 een heuse zeszitter is.
Bekijk onderaan dit artikel een dubbeltest van de Nio EL8 en de Audi Q7.
High-tech elementen
Het design is typisch Nio. Subtiele lijnen worden afgewisseld met high-tech elementen, zoals de kenmerkende Lidar boven de voorruit en de bijbehorende 'watchtower', inclusief camera’s. Een aantal daarvan zijn fraai in het plaatwerk verwerkt, evenals de laadpoort die als een Motorola Aura opent na het ‘aaien’ van de zijcamera op de rechterflank.
©Irwin Versteegh
Decadent onpraktisch
Achter de standaard gemotoriseerde achterklep vind je een basisinhoud van 265 liter. Dat lijkt niet veel, maar het is genoeg voor twee boodschappenkratjes, en dat met alle zitplaatsen in gebruik. Klap je deze elektrisch neer, dan heb je opeens een royale 810 liter tot je beschikking. Daar houdt het helaas wel bij op, want vanwege de hopeloze luxe kan de tweede zitrij niet worden neergeklapt.
©EricvanVuuren.nl
Slimme koelkast
Daarentegen zitten de maar liefst 14-voudig verstelbare fauteuils op de tweede zitrij fantastisch. Het zitcomfort is pure verwennerij, en al helemaal in de Launch Edition Executive-uitvoering. Dan krijg je verwarmde én gekoelde Ottoman-zetels inclusief een hot-stone massagefunctie. Je krijgt bovendien een slimme armsteun met een draadloze telefoonlader en een slimme koelkast. Deze kan namelijk niet alleen koelen, maar ook tot 50 graden opwarmen. Wat een weelde!
©EricvanVuuren.nl
Volwaardige zeszitter
Een volledig gedigitaliseerde 5-zone-klimaatregeling doet de rest, evenals de extra twee zitplaatsen op de derde rij. De instap gaat in de non-executive uitvoering voorlopig nog via de smalle corridor op de tweede zitrij (er wordt aan een geautomatiseerde functie net als in de Executive gewerkt), maar de zit is zelfs voor volwassen personen prima.
©EricvanVuuren.nl
2300 watt aan audio
Achter het stuur ervaar je dezelfde luxe. Ook hier zijn de stoelen geklimatiseerd en word je indien gewenst uitvoerig gemasseerd, maar zien we ook verfijnde materialen zoals plantaardig leder, Ratan-afwerkingsdetails en natuurlijk de nodige Nio-tech. Het infotainmentsysteem, dat is voorzien van oledschermen, werkt razendsnel, de graphics zijn fantastisch en ook het 2300 watt sterke audiosysteem is helemaal op niveau.
©EricvanVuuren.nl
653 pk & 850 Nm
Dankzij standaard intelligente tweekamer-luchtvering rondom rijdt de Nio EL8 stabiel, comfortabel en naar wens zelfs met een vleugje peper. En dan doelen we met name op snelheid, want zoals het een heer van stand betaamt houdt de EL8 niet van vlot bochtenwerk. En dat is ook helemaal niet erg, want in een rechte lijn is de 653 pk en 850 Nm sterke aandrijflijn capabel genoeg. De EL8 snelt in 4.1 seconden naar de 100 km/u en dat doet-ie minimaal 390 (75 kWh) of maximaal 510 km (100 kWh) lang vol. Is een van de batterijen leeg, dan kun je deze (met een Battery as a Service-abonnement) in nog geen 5 minuten wisselen.
240kW-snelladen
Ze realiseren zich bij Nio maar al te goed dat het snelladen van deze accu's minstens zo belangrijk is. Daarom debuteert de EL8 met de nieuwste generatie 100kWh-accu, en deze kan met maximaal 240 kW in zo’n 20 minuten worden bijgeladen. Een mooie upgrade die er echt voor zorgt dat de EL8 ook op dat vlak het absolute topmodel is, al vraagt deze techniek wel minimaal dik 600 ampère vermogen. Bij minder sterke laders zal 185 kW de limiet zijn.
Meer weten over deze nieuwe Nio EL8 en zien of-ie opgewassen is tegen Duits premium-geweld als een Audi Q7? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog!