ID.nl logo
Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit
Mobiliteit

Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit

Maak kennis met de toekomst van elektrisch rijden in de vorm van de Volvo EX30, de nieuwste toevoeging aan het groeiende aanbod van elektrische voertuigen van Volvo. Met een focus op compactheid, efficiëntie en de karakteristieke veiligheid van het merk, gaat deze SUV verder dan alleen een milieuvriendelijke optie. Lees verder voor onze eerste indrukken en een diepgaande blik op wat de EX30 te bieden heeft voor de moderne automobilist.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Volvo heeft een duidelijke strategie. De komende jaren lanceert het merk elk jaar een nieuwe EV met als streven in 2030 alléén nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen. Het zelfstandig opererende bedrijf binnen de Chinese Geely holding investeert dan ook flink en verhoogt het tempo van zijn plannen. In navolging van de volledig elektrische XC40 en C40 is het nu namelijk tijd voor de volgende stap in de vorm van een van de belangrijkste auto’s die het merk ooit heeft gelanceerd: de Volvo EX30. InstaAutoVlog reed er voor ID.nl mee in en rondom Barcelona.

Watch on YouTube

Volvo's kleinste SUV ooit

De Volvo EX30 is naar Volvo’s eigen zeggen ‘de compactste SUV die het merk ooit heeft gebouwd’. Een niet geheel onterechte uitspraak, want hoe klein een XC40 in vergelijking met een XC60 of XC90 ook mag zijn, we hebben nog steeds te maken met een auto van formaat.

De compleet nieuwe Volvo EX30 is dan ook een model dat een trede lager op de ladder staat. Zo gaat-ie met zijn 4,23 meter de strijd aan met auto’s als de Hyundai Kona Electric, de Kia Niro EV, maar bijvoorbeeld ook de auto van het jaar 2023, de Jeep Avenger (later deze week op ID.nl). Volvo’s wapenfeiten? Design, duurzaamheid, technologie en naar goed Volvo-gebruik natuurlijk ook veiligheid.

Eigentijds design

Al is het maar vanwege zijn hypermoderne 'hamers van Thor' led-koplampen, de nieuwe Volvo EX30 oogt eigentijds en vooral als een echte Volvo. Het is de designers gelukt om het nieuwe merk-elan (dat het onlangs nog met de EX90 liet zien) door te trekken richting deze veel compactere 30-serie.

Omdat de EX30 louter als volledig elektrische auto op de markt komt, is een grille ten behoeve van koeling van een brandstofmotor niet nodig, en dat geeft een strak en dus ook gestroomlijnd voorkomen. Aan de achterkant zien we typische Volvo-kenmerken, zoals de hoog geplaatste achterlichten. De EX30 staat standaard op minimaal 18 inch grote lichtmetalen wielen, maar vanaf het tweede uitrustingsniveau (hij komt in drie smaken: Core, Plus en Ultra) krijgen we 19inch-wielen.

Interieur vol slimmigheden

Binnenin merk je direct op dat je te maken hebt met een compleet nieuwe generatie Volvo. Zo is-ie gebouwd op een platform dat is ontworpen voor volledig elektrische auto’s. Daardoor heb je een vlakke vloer die Volvo heeft ingedeeld met allerlei slimmigheden. Een grote middentunnel met daarop bedieningselementen ten behoeve van de elektrische ramen bijvoorbeeld, maar ook een lade die je kunt openen voor het opbergen van spullen of het herbergen van een flesje drinken.

Op die manier heeft Volvo de deurpanelen ook vrij kunnen houden van overbodige technologie (géén raamschakelaars en ook géén luidsprekers) en geniet je daardoor van bijzonder veel opbergruimte.

Het brein van de auto

Je neemt plaats op comfortabel gevormde stoelen die zijn bekleed met duurzame materialen zoals denim of zelfs wol. Voor je neus prijkt een minimalistisch opgezet dashboard met (volgens Volvo) een soundbar waarin het audiosysteem is verwerkt.

Wat echter meer in het oog springt is het nieuwe multimedia- en navigatiesysteem dat standaard is in elke EX30. Via dit systeem geniet je van je favoriete apps (zoals Spotify), maar voornamelijk van live Google-navigatie en slimme EV-routeplanning. Vergis je echter niet: dit scherm is een vitaal onderdeel van de auto geworden. Van het verstellen van de buitenspiegels tot het opslaan van een zitpositie, dit verloopt allemaal via het aanraakgevoelige brein van de auto.

Andere details? Het selecteren van een versnelling verloopt voortaan via een versnellingshendel achter het stuurwiel en ook het inschakelen van de cruisecontrol doe je hiermee. Op deze manier heeft Volvo weten te besparen op extra schakelaars.

Ruimte: niet het sterkste punt

Voorin doet de compacte Volvo-suv beslist niet onder voor een XC40, maar dat verandert zodra je plaatsneemt op de tweede zitrij. Dat is niet zijn sterkste eigenschap. De zit is door de aparte hoek van de achterbank niet ondersteunend en personen met een lengte van boven de 1,70 meter zitten al snel met de knieën opgetrokken. Bovendien blijft er een geringe ruimte over achter de voorstoel en het enige dat acceptabel is, is de hoofdruimte. In tegenstelling tot diverse concurrenten ontbreekt het bovendien aan ventilatieroosters of achterbankverwarming, al zien we wel usb-aansluitpunten.

Ook de kofferruimte is met een inhoud van 317 liter ondermaats. Zelfs als de achterbankleuning wordt neergeklapt, want dan is er nog steeds minder dan een kuub inhoud met maximaal 900 liter. Gelukkig beschikt de EX30 wel over een dubbele laadbodem, waaronder je de laadkabel netjes op kunt bergen. En is bovendien ook nog een zogenaamde frunk: een extra (7 liter grote) bagageruimte onder de motorkap.

Motoren en accu’s

Net als bij auto’s voorzien van een brandstofmotor, kun je bij de nieuwe Volvo EX30 kiezen uit verschillende aandrijflijnen en batterijen. De instapversie beschikt over een 51 kWh LFP-batterij en komt daar volgens de WLTP testmethode 344 km ver mee. Er is bovendien vermogen in overvloed, want deze instapper beschikt over een 272 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Ook mag-ie 1000 kg trekken.

Opladen kan thuis of aan een openbare laadpaal via een 3-fase 11kW-boordlader in circa 5 uur. Snelladen kan ook en behoorlijk vlot bovendien: met een maximaal laadvermogen van 134 kW ga je in nog geen 26 minuten van 10 naar 80 procent. Het enige nadeel van deze instapper? Een warmtepomp ontbreekt, waardoor het energieverbruik 's winters een stuk hoger zal zijn.

De snelste Volvo ooit

De tweede smaak betreft een 272 pk sterke elektromotor die zijn energie ditmaal van een 69kWh-accu krijgt, goed voor een bereik van zo'n 475 km. Optioneel kun je bij deze variant kiezen voor een 22kW-boordlader, wat de laadtijd verkort tot iets meer dan drie uur (0-100 procent). Snelladen kan in 28 minuten met maximaal 153 kW en er kan een grote caravan van maximaal 1600 kg achter.

Mocht je 272 pk niet voldoende vinden en wens je aandrijving op alle vier de wielen? Kies dan voor de Twin Motor Performance-versie. Dat is meteen ook de snelste Volvo ooit met een vermogen van 428 pk en een 0-100-sprint in 3,6 seconden.

En de prijs...?

Instappen in de Volvo EX30 kan vanaf een scherpe 36.795 euro in de 51kWh-variant in Core-uitvoering. Tot de standaarduitrusting behoort onder andere climate control, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Ook krijg je standaard het grote multimedia- en navigatiesysteem. Tevens zien we standaard alle veiligheidssystemen in de vorm van Safe Space Technology. Een grotere accu? Dan ben je minimaal 41.495 euro kwijt, terwijl de geteste Twin Motor Performance, gezien de luxere Plus-uitrusting, minimaal 49.995 euro moet kosten.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag
Energie

Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag

Black Friday is dit jaar méér dan een dag vol gadgets en grote schermen. Voor wie zonnepanelen heeft en slimmer wil omgaan met eigen energie, is het hét moment om een thuisbatterij te overwegen. Zeker nu de ZinVolt Power tijdelijk met 15 procent korting verkrijgbaar is. In dit artikel lees je hoe de energieregels richting 2027 veranderen en wat een plug & play-thuisbatterij voor je kan betekenen.

Partnerbijdrage - in samenwerking met ZinVolt

Black Friday is al jaren het moment waarop mensen grote aankopen doen. Maar in 2025 verschuift de aandacht merkbaar: steeds meer huishoudens kijken niet naar tv’s of laptops, maar naar manieren om hun energierekening te verlagen. En dat heeft alles te maken met de salderingsregeling die in 2027 stopt, stijgende terugleverkosten en het groeiende besef dat je met een thuisbatterij veel van je eigen zonnestroom kunt vasthouden.

In die context introduceert ZinVolt dit jaar een aantrekkelijke Black Friday-deal: 15 procent korting op de ZinVolt Power, een draagbare thuisbatterij die je in één minuut installeert. Daarmee wordt de stap naar energieopslag niet alleen eenvoudiger, maar ook financieel een stuk aantrekkelijker.

Let op: deze aanbieding is geldig tot en met 1 december, dus wees er snel bij!

©ZinVolt

Waarom juist nú interessant?

Als je zonnepanelen hebt, weet je hoe grillig de energiemarkt geworden is. Overdag lever je vaak méér terug dan je zelf nodig hebt, terwijl je ’s avonds juist weer stroom moet inkopen tegen een hoger tarief. Tot eind 2026 kun je dat nog deels wegstrepen dankzij de salderingsregeling, maar die regeling loopt richting zijn einde. Vanaf 2027 krijg je alleen nog een beperkte vergoeding voor wat je terug het net in stuurt.

Dat betekent dat je steeds minder hebt aan 'gratis' teruglevering en steeds meer aan het zelf gebruiken van je eigen stroom. Een thuisbatterij maakt dat mogelijk. En als je die aanschaf toch al overwoog, dan is deze aanbieding met 15 procent korting natuurlijk het ideale moment om in te stappen.

Subsidies en regelingen in 2026

Een landelijke subsidie voor thuisbatterijen wordt in 2026 niet verwacht. Maar als je een thuisbatterij combineert met een dynamisch energiecontract, kun je de 21 procent btw terugvragen. Dat voordeel maakt de stap aanzienlijk interessanter. Daarnaast loont het om lokale regelingen te controleren: sommige gemeentes bieden namelijk tijdelijke ondersteuning.

©ZinVolt

ZinVolt Power: een kleine batterij met groot effect

De ZinVolt Power is anders dan de meeste thuisbatterijen. Traditionele systemen hebben bijvoorbeeld installatie in de meterkast nodig en kampen vaak met lange levertijd. De ZinVolt Power werkt echter volledig plug & play. Je steekt hem in het stopcontact, koppelt de P1-dongle aan je slimme meter en hij begint direct met laden. Binnen één minuut actief, zonder gereedschap of installateur. Bovendien heb je hem na bestelling de volgende dag al binnen!

Met een capaciteit van 1 kWh, uit te breiden tot 6 kWh via de losse ZinVolt Mates, kun je precies zo veel opslaan als past bij je huishouden. Overdag laad je op terwijl je zonnepanelen produceren, ’s avonds gebruik je diezelfde energie zelf. Daarnaast kan de Power via de drie ingebouwde stopcontacten als noodstroomvoorziening dienen; ideaal bij een storing of werkzaamheden aan het net.

Het grootste voordeel? Je hoeft niet meteen groot in te stappen. Je kunt klein beginnen en later rustig uitbreiden. En tijdens Black Friday pak je daarmee ook direct de laagste prijs van het jaar mee!

De ZinVolt Power in het kort

Plug & play: Sluit 'm aan via de P1-dongle, binnen één minuut actief

Uitbreidbaar: Vergroot de capaciteit tot 6 kWh met extra ZinVolt Mates

Slim laden: Laadt automatisch tijdens goedkope uren, levert stroom tijdens piekuren

Noodstroomfunctie: Drie ingebouwde stopcontacten houden je belangrijkste apparaten draaiend bij een storing

Draagbaar en stil: Geschikt voor thuis, camping of werkplaats

©ZinVolt


Persoonlijk advies van ZinVolt

Weet je nog niet precies wanneer voor jou het juiste moment is? Dan kun je bij ZinVolt vrijblijvend een gesprek inplannen. Samen kijk je naar je verbruik, zonnepanelen en toekomstplannen. Geen verkooppraat, gewoon duidelijkheid.

Meer weten?

Vraag hier vrijblijvend een adviesgesprek met ZinVolt aan!
▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden

De OnePlus 15 is een premium smartphone met een megabatterij en dat merk je. Je kunt dit toestel bijna twee volle dagen gebruiken voordat je hem moet opladen, ook bij intensiever gebruik. Een mooi pluspunt, maar wat heeft de telefoon nog meer te bieden? Je leest het in deze OnePlus 15-review.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.

Plus- en minpunten
  • Fantastische accuduur
  • Bloedsnel
  • Goedkoper dan veel andere vlaggenschepen
  • Minder goede camera's
  • Korter updatebeleid
  • Snelladen alleen met OnePlus-gadgets

Het klopt dat er na de OnePlus 13 geen 14 is verschenen. Volgens OnePlus is de 15 niet één, maar twee generaties beter en heet hij daarom de 15. Dat is mooie marketingpraat, want het getal 14 is in thuisland China een ongeluksgetal en wordt daarom vermeden in hotels, adressen en dus ook smartphoneseries. De 15 is dus gewoon de opvolger van de 13, maar voert wel degelijk boeiende vernieuwingen door.

©Rens Blom

Enorme accu...

De reusachtige batterij springt het meest in het oog. De OnePlus 13 had al een bovengemiddeld grote accucapaciteit van 6000 mAh, maar in de 15 zit een 7300mAh-accu. De topsmartphone heeft daarmee ook een veel grotere accu dan de Apple iPhone 17 Pro Max (4823 mAh), Samsung Galaxy S25 Ultra (5000 mAh), Google Pixel 10 Pro XL (5200 mAh) en vrijwel alle andere vlaggenschepen. Enkel Oppo's nieuwe Find X9 Pro – die een adviesprijs heeft van 1299 euro – gaat met zijn 7500mAh-accu de OnePlus 15 voorbij.

Leidt die enorme accu in de OnePlus 15 ook tot een geweldige accuduur? Ja, gelukkig wel. Wij kunnen de smartphone zonder zorgen een hele lange dag intensief gebruiken en dan is hij zeker nog niet leeg als we naar bed gaan. Bij regulier gebruik kun je deze telefoon prima twee dagen gebruiken voordat je laat op de tweede avond een oplader nodig hebt.

... laadt ook snel op

Opladen kan via usb-c of draadloos. Beide methoden komen met een addertje onder het gras. Bedraad opladen kan namelijk met een duizelingwekkende 120 watt, maar alleen als je zelf de juiste OnePlus-adapter koopt. Via een andere goede usb-c-adapter is het laden beperkt tot 36 watt. Niet langzaam, maar ook niet indrukwekkend snel. Voor draadloos geldt hetzelfde. Met een draadloze OnePlus-lader kun je met 50 watt laden, met een andere moderne oplader langzamer. Let erop dat de smartphone geen magnetisch draadloos opladen ondersteunt, tenzij je een geschikt hoesje (met ingebouwde magneetring) koopt. Met zo'n hoesje, bijvoorbeeld van OnePlus zelf, kun je de OnePlus 15 wél aan een MagSafe-oplader hangen. Dat werkt prima, kunnen we uit ervaring zeggen.

©Rens Blom

Bloedsnelle hardware

In een nieuwe premium smartphone verwacht je de beste, nieuwste hardware. OnePlus maakt die belofte waar. De OnePlus 15 draait als een van de eerste telefoons op de Qualcomm Snapdragon 8 Elite Gen 5-processor en die is bloedsnel. Zeker in combinatie met 16 GB werkgeheugen en 512 GB opslagcapaciteit in ons testtoestel. Dit is overigens de duurdere configuratie (1099 euro). In de basisversie (949 euro) zit 12 GB en 256 GB – ook ruim voldoende.

©Rens Blom

Het ontwerp van de smartphone laat eveneens een fijne indruk achter. De OnePlus 15 houdt comfortabel vast, heeft een geweldige vingerafdrukscanner in het display en beschikt over een prachtig oledscherm. Het scherm is met 6,78 inch aan de grote kant, waardoor je het toestel moeilijk met één hand kunt gebruiken. Op de linkerzijkant zit een speciale knop om AI-functies te starten. Als je dat niets vindt, zit de knop niet in de weg.

©Rens Blom

Goede camera's

De OnePlus 15 heeft een hoofdcamera, groothoekcamera en zoomcamera, allemaal met 50megapixel-sensoren. De camera's zijn goed en veelzijdig, maar jammer genoeg niet echt beter dan die van de OnePlus 13. Het nieuwe vlaggenschip moet ook concurrenten als de iPhone 17 Pro en Google Pixel 10 Pro voor zich dulden, met name als het gaat om ver inzoomen en de groothoeklens. Storend? Naar onze mening niet, tenzij je de beste camerasmartphone van dit moment zoekt. Dan is de OnePlus 15 niet de topper voor jou.

Hieronder zetten we een paar fotoseries gemaakt met de OnePlus 15 op een rijtje.

©Rens Blom

©Rens Blom

Updatebeleid kan nog steeds beter

OnePlus heeft zijn updatebeleid voor dure smartphones in de afgelopen jaren verbeterd, maar kan met de OnePlus 15 nog steeds niet tippen aan sommige concurrenten. Het toestel krijgt vier jaar Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Samsung, Apple en Google geven hun dure telefoons zeven jaar complete updates. Bijzonder is dat de Oppo Find X9 Pro vijf om zes jaar updates krijgt, terwijl Oppo en OnePlus zusterbedrijven zijn en dezelfde ColorOS-softwareschil gebruiken. Alhoewel, OnePlus noemt zijn schil OxygenOS. In de praktijk verschilt de software echter nauwelijks met de ColorOS-schil van de Oppo Find X9 Pro, die we na de OnePlus 15 getest hebben.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus 15 kopen?

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.