ID.nl logo
Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit
Mobiliteit

Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit

Maak kennis met de toekomst van elektrisch rijden in de vorm van de Volvo EX30, de nieuwste toevoeging aan het groeiende aanbod van elektrische voertuigen van Volvo. Met een focus op compactheid, efficiëntie en de karakteristieke veiligheid van het merk, gaat deze SUV verder dan alleen een milieuvriendelijke optie. Lees verder voor onze eerste indrukken en een diepgaande blik op wat de EX30 te bieden heeft voor de moderne automobilist.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Volvo heeft een duidelijke strategie. De komende jaren lanceert het merk elk jaar een nieuwe EV met als streven in 2030 alléén nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen. Het zelfstandig opererende bedrijf binnen de Chinese Geely holding investeert dan ook flink en verhoogt het tempo van zijn plannen. In navolging van de volledig elektrische XC40 en C40 is het nu namelijk tijd voor de volgende stap in de vorm van een van de belangrijkste auto’s die het merk ooit heeft gelanceerd: de Volvo EX30. InstaAutoVlog reed er voor ID.nl mee in en rondom Barcelona.

Watch on YouTube

Volvo's kleinste SUV ooit

De Volvo EX30 is naar Volvo’s eigen zeggen ‘de compactste SUV die het merk ooit heeft gebouwd’. Een niet geheel onterechte uitspraak, want hoe klein een XC40 in vergelijking met een XC60 of XC90 ook mag zijn, we hebben nog steeds te maken met een auto van formaat.

De compleet nieuwe Volvo EX30 is dan ook een model dat een trede lager op de ladder staat. Zo gaat-ie met zijn 4,23 meter de strijd aan met auto’s als de Hyundai Kona Electric, de Kia Niro EV, maar bijvoorbeeld ook de auto van het jaar 2023, de Jeep Avenger (later deze week op ID.nl). Volvo’s wapenfeiten? Design, duurzaamheid, technologie en naar goed Volvo-gebruik natuurlijk ook veiligheid.

Eigentijds design

Al is het maar vanwege zijn hypermoderne 'hamers van Thor' led-koplampen, de nieuwe Volvo EX30 oogt eigentijds en vooral als een echte Volvo. Het is de designers gelukt om het nieuwe merk-elan (dat het onlangs nog met de EX90 liet zien) door te trekken richting deze veel compactere 30-serie.

Omdat de EX30 louter als volledig elektrische auto op de markt komt, is een grille ten behoeve van koeling van een brandstofmotor niet nodig, en dat geeft een strak en dus ook gestroomlijnd voorkomen. Aan de achterkant zien we typische Volvo-kenmerken, zoals de hoog geplaatste achterlichten. De EX30 staat standaard op minimaal 18 inch grote lichtmetalen wielen, maar vanaf het tweede uitrustingsniveau (hij komt in drie smaken: Core, Plus en Ultra) krijgen we 19inch-wielen.

Interieur vol slimmigheden

Binnenin merk je direct op dat je te maken hebt met een compleet nieuwe generatie Volvo. Zo is-ie gebouwd op een platform dat is ontworpen voor volledig elektrische auto’s. Daardoor heb je een vlakke vloer die Volvo heeft ingedeeld met allerlei slimmigheden. Een grote middentunnel met daarop bedieningselementen ten behoeve van de elektrische ramen bijvoorbeeld, maar ook een lade die je kunt openen voor het opbergen van spullen of het herbergen van een flesje drinken.

Op die manier heeft Volvo de deurpanelen ook vrij kunnen houden van overbodige technologie (géén raamschakelaars en ook géén luidsprekers) en geniet je daardoor van bijzonder veel opbergruimte.

Het brein van de auto

Je neemt plaats op comfortabel gevormde stoelen die zijn bekleed met duurzame materialen zoals denim of zelfs wol. Voor je neus prijkt een minimalistisch opgezet dashboard met (volgens Volvo) een soundbar waarin het audiosysteem is verwerkt.

Wat echter meer in het oog springt is het nieuwe multimedia- en navigatiesysteem dat standaard is in elke EX30. Via dit systeem geniet je van je favoriete apps (zoals Spotify), maar voornamelijk van live Google-navigatie en slimme EV-routeplanning. Vergis je echter niet: dit scherm is een vitaal onderdeel van de auto geworden. Van het verstellen van de buitenspiegels tot het opslaan van een zitpositie, dit verloopt allemaal via het aanraakgevoelige brein van de auto.

Andere details? Het selecteren van een versnelling verloopt voortaan via een versnellingshendel achter het stuurwiel en ook het inschakelen van de cruisecontrol doe je hiermee. Op deze manier heeft Volvo weten te besparen op extra schakelaars.

Ruimte: niet het sterkste punt

Voorin doet de compacte Volvo-suv beslist niet onder voor een XC40, maar dat verandert zodra je plaatsneemt op de tweede zitrij. Dat is niet zijn sterkste eigenschap. De zit is door de aparte hoek van de achterbank niet ondersteunend en personen met een lengte van boven de 1,70 meter zitten al snel met de knieën opgetrokken. Bovendien blijft er een geringe ruimte over achter de voorstoel en het enige dat acceptabel is, is de hoofdruimte. In tegenstelling tot diverse concurrenten ontbreekt het bovendien aan ventilatieroosters of achterbankverwarming, al zien we wel usb-aansluitpunten.

Ook de kofferruimte is met een inhoud van 317 liter ondermaats. Zelfs als de achterbankleuning wordt neergeklapt, want dan is er nog steeds minder dan een kuub inhoud met maximaal 900 liter. Gelukkig beschikt de EX30 wel over een dubbele laadbodem, waaronder je de laadkabel netjes op kunt bergen. En is bovendien ook nog een zogenaamde frunk: een extra (7 liter grote) bagageruimte onder de motorkap.

Motoren en accu’s

Net als bij auto’s voorzien van een brandstofmotor, kun je bij de nieuwe Volvo EX30 kiezen uit verschillende aandrijflijnen en batterijen. De instapversie beschikt over een 51 kWh LFP-batterij en komt daar volgens de WLTP testmethode 344 km ver mee. Er is bovendien vermogen in overvloed, want deze instapper beschikt over een 272 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Ook mag-ie 1000 kg trekken.

Opladen kan thuis of aan een openbare laadpaal via een 3-fase 11kW-boordlader in circa 5 uur. Snelladen kan ook en behoorlijk vlot bovendien: met een maximaal laadvermogen van 134 kW ga je in nog geen 26 minuten van 10 naar 80 procent. Het enige nadeel van deze instapper? Een warmtepomp ontbreekt, waardoor het energieverbruik 's winters een stuk hoger zal zijn.

De snelste Volvo ooit

De tweede smaak betreft een 272 pk sterke elektromotor die zijn energie ditmaal van een 69kWh-accu krijgt, goed voor een bereik van zo'n 475 km. Optioneel kun je bij deze variant kiezen voor een 22kW-boordlader, wat de laadtijd verkort tot iets meer dan drie uur (0-100 procent). Snelladen kan in 28 minuten met maximaal 153 kW en er kan een grote caravan van maximaal 1600 kg achter.

Mocht je 272 pk niet voldoende vinden en wens je aandrijving op alle vier de wielen? Kies dan voor de Twin Motor Performance-versie. Dat is meteen ook de snelste Volvo ooit met een vermogen van 428 pk en een 0-100-sprint in 3,6 seconden.

En de prijs...?

Instappen in de Volvo EX30 kan vanaf een scherpe 36.795 euro in de 51kWh-variant in Core-uitvoering. Tot de standaarduitrusting behoort onder andere climate control, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Ook krijg je standaard het grote multimedia- en navigatiesysteem. Tevens zien we standaard alle veiligheidssystemen in de vorm van Safe Space Technology. Een grotere accu? Dan ben je minimaal 41.495 euro kwijt, terwijl de geteste Twin Motor Performance, gezien de luxere Plus-uitrusting, minimaal 49.995 euro moet kosten.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa
© Amazon
Huis

Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa

Amazon introduceerde kortgeleden een nieuwe generatie slimme speakers, waaronder de hier besproken Echo Dot Max. Volgens de fabrikant levert deze bescheiden luidspreker een verbeterde audiokwaliteit, terwijl de microfoon naar verluidt nauwkeuriger spraakopdrachten verwerkt. Met een adviesprijs van 109,99 euro is het ook nog eens een van de goedkopere smartspeakers in de markt. Hoog tijd voor een review!

Goed
Conclusie

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Da een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Compacte behuizing
  • Twee actieve audiodrivers
  • Wifi6E-adapter
  • Snelle en gebruiksvriendelijke configuratie
  • Gevoelige microfoon
  • Temperatuur- en aanwezigheidssensor
  • Geen accu
  • Paarse uitvoering heeft goedkope uitstraling
  • Ongeschikt voor muziek luisteren op hoog volume
  • Onjuiste interpretatie van bepaalde stemopdrachten

Vergeleken met de voorgaande Echo Dot-speaker uit 2022 is het design ietwat op de schop gegaan. De behuizing oogt weliswaar nog altijd als een bolletje met als verschil dat er aan de voorzijde een stukje is 'afgesneden'. Je treft hier twee volumetoetsen en een aan-uitknop voor de microfoon. Rondom dit bedieningspaneel bevindt zich een blauwgekleurde ledring. Verder zit er aan de achterzijde een ingang voor de bijgesloten voedingsadapter.

©Maikel Dijkhuizen

De compacte productdoos bevat alleen een wifi-speaker, netadapter en korte handleiding.

Lichtgewicht wifi-speaker zonder accu

De bolvormige behuizing heeft een diameter van amper elf centimeter. Ondanks deze geringe afmetingen leent de wifi-speaker zich voornamelijk voor binnengebruik. Dit nieuwe model heeft namelijk, net zoals bij eerdere generaties het geval was, weer geen accu. Een gemiste kans, want de compacte constructie van 505 gram is in principe handzaam genoeg om ook als mobiele bluetooth-speaker te dienen.

De door ons geteste paarse uitvoering heeft naar onze smaak een nogal kitscherige uitstraling. Gelukkig is de Amazon Echo Dot Max er ook in een wit en grijs jasje. Die zien er al heel wat chiquer uit en zullen in jouw woonkamer niet misstaan. Het grootste deel van de kunststof behuizing is voorzien van een laagje stof. Dit materiaal voelt niet zo stevig aan zoals we bij veel bluetooth-speakers van onder andere JBL tegenkomen. Nou is dat niet zo'n probleem, want ten opzichte van weerbestendige speakers heeft dit exemplaar natuurlijk minder te lijden.

©Maikel Dijkhuizen

Vind je deze paarse versie niet zo fraai, dan kun je de witte of grijze uitvoering overwegen.

Verbinden en luisteren

De configuratie en bediening van het apparaat gebeurt via de Amazon Alexa-app op een smartphone. Dat gaat erg vlot. Na verbinding met wifi downloadt de Echo Dot Max eerst een firmwareupdate. In de behuizing zit trouwens een rappe wifi6E-adapter, waardoor het apparaat overweg kan met de snelste draadloze netwerken. Al met al duurt de configuratie slechts enkele minuten.

Je koppelt Spotify of een andere muziekdienst eenvoudig aan je Amazon-account. Zeg vervolgens hardop waarnaar je wilt luisteren. Met een spraakopdracht als “Alexa, speel Coldplay” hoor je binnen enkele ogenblikken de bijbehorende deuntjes. Gebruik je stem ook om bijvoorbeeld een liedje te skippen of het volume te wijzigen. De microfoon is zéér gevoelig. Zelfs zacht uitgesproken (fluister)opdrachten op enkele meters afstand verwerkt de speaker zonder morren.

Lees ook: Van mobiel naar desktop: waarom je Spotify op je pc moet proberen

De behuizing is weliswaar compact, maar toch slaagde Amazon erin om een tweeter en woofer te integreren. Kijken we binnen dezelfde prijscategorie naar de enigszins vergelijkbare Apple HomePod Mini, dan biedt dit nieuwe model van Amazon dus een extra audiodriver. Voor zo'n kleine speaker in deze prijsklasse hoef je uiteraard geen wonderen te verwachten, maar voor het opzetten van een achtergrondmuziekje voldoet dit product prima. Met name de hoge tonen klinken erg helder. Als we geconcentreerd luisteren, horen we ook een beetje bas. Deze lage tonen zijn ietwat ondervertegenwoordigd. Verder gaat het geluid op een hoog volume galmen en vervormen.

©Maikel Dijkhuizen

Geef de Amazon Alexa-app toegang tot Spotify en bedien de muziek voortaan met je stem.

Smartspeaker met Alexa

Lange tijd legde Alexa van Amazon het af tegen de spraakassistenten van Google en Apple, maar sinds 2024 verstaat Alexa eindelijk ook Nederlands. Daarmee is de Echo Dot Max een serieus alternatief voor smartspeakers van de eerdergenoemde merken. Je kunt in de Alexa-app onder andere een wekker, timer, herinnering, agenda-afspraak en boodschappenlijst instellen.

De behuizing heeft een temperatuursensor, zodat je naar de kamertemperatuur kunt vragen. Je kunt ook allerlei andere verzoeken doen. Vraag bijvoorbeeld naar de weersverwachting of naar de leeftijd van een BN'er. Helaas gaat niet iedere stemopdracht even vlekkeloos. Zo weigert ons testmodel om een overzicht van het laatste nieuws af te spelen.

Een nuttige optie is dat je in huis andere smarthome-apparaten met Alexa-ondersteuning kunt bedienen, zoals slimme lampen, stekkers en thermostaten. Dat werkt eveneens via spraakopdrachten. Misschien komt de geïntegreerde aanwezigheidssensor goed van pas, zodat de smartspeaker geschikte apparaten zelfstandig kan in- en uitschakelen.

Amazon Echo Dot Max kopen?

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Dankzij een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

▼ Volgende artikel
Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11
© ID.nl
Huis

Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11

Heb je een pc met weinig opslagruimte dan loont het wellicht om in Windows 11 de bestandscompressie in te schakelen. Dan hebben we het niet over zip-archieven, maar de NTFS-compressie waarmee je bestanden, mappen en zelfs volledige schijven kunt verkleinen.

Dit gaan we doen

In dit artikel ontdek je hoe je NTFS-compressie inzet om mappen of een volledige schijf kleiner te maken. Je ziet waar je de optie vindt in Windows Verkenner, welke stappen je doorloopt en wanneer deze methode wel of niet zin heeft. Ook leggen we uit hoe je een gecomprimeerde map herkent en hoe je de compressie later weer uitschakelt. Zo kun je bewuster omgaan met beperkte opslagruimte zonder je bestanden te hoeven verplaatsen.

Lees ook: Dit is er nieuw in de 25H2-update van Windows 11

Eerst een waarschuwing

Dankzij compressie is het mogelijk om meer data op te slaan op dezelfde ruimte. In Windows 11 kun je NTFS (New Technology File System) aanspreken. Het nadeel van deze methode is dat het extra rekenkracht vraagt iedere keer dat je zo'n gecomprimeerd bestand opent. Hetzelfde gebeurt wanneer je na de bewerking het bestand sluit en er recompressie wordt toegepast. Gebruik deze methode dus voor data die je lange tijd niet gebruikt en waar extra laadtijd nauwelijks hinderlijk is.

Je kunt op deze manier ook een volledige schijf comprimeren, maar we raden af om dit met de opstartschijf te doen. Gebruik deze functie niet op usb-sticks en alleen op snelle schijven zoals ssd's. Het prestatieverlies zou teveel doorwegen. Bij jpg-afbeeldingen of mp3- of mp4-mediabestanden is de winst verwaarloosbaar.

Een gecomprimeerde map herken je aan twee blauwe pijltjes in de rechterbovenhoek.

Map comprimeren

Open Windows Verkenner en navigeer naar de map waarvan je de inhoud wilt verkleinen. Klik met de rechtermuisknop op de map en in het snelmenu selecteer je Eigenschappen. Open het tabblad Algemeen en klik op Geavanceerd. Bij de Geavanceerde kenmerken zie je onderaan Compressie en versleutelingskenmerken. Plaats een vinkje bij Inhoud comprimeren om schijfruimte vrij te maken. Klik op OK en klik daarna op Toepassen.

Selecteer indien nodig de optie Wijzigingen toepassen op deze map, submappen en bestanden en klik op de OK-knop. Net zoals voorheen kun je zo'n map openen en de bestanden bekijken in Verkenner. Om de volledige map te decomprimeren, open je opnieuw de Eigenschappen en volg je de beschreven stappen.

Comprimeer de map via de Eigenschappen.

Station comprimeren

Het is mogelijk om een volledige schijf te comprimeren. Open Windows Verkenner en klik op Deze pc in het linkerdeelvenster. Klik met de rechtermuisknop op de opslagschijf die je wilt comprimeren. Selecteer onder het gedeelte Apparaten en stations de optie Eigenschappen. Daarna kun je opnieuw de optie aanvinken: Dit station comprimeren om schijfruimte te besparen.

Het is ook mogelijk om een volledig station te comprimeren.

Ook leuk:

Een stoomwals van Lego