ID.nl logo
Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit
Mobiliteit

Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit

Maak kennis met de toekomst van elektrisch rijden in de vorm van de Volvo EX30, de nieuwste toevoeging aan het groeiende aanbod van elektrische voertuigen van Volvo. Met een focus op compactheid, efficiëntie en de karakteristieke veiligheid van het merk, gaat deze SUV verder dan alleen een milieuvriendelijke optie. Lees verder voor onze eerste indrukken en een diepgaande blik op wat de EX30 te bieden heeft voor de moderne automobilist.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Volvo heeft een duidelijke strategie. De komende jaren lanceert het merk elk jaar een nieuwe EV met als streven in 2030 alléén nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen. Het zelfstandig opererende bedrijf binnen de Chinese Geely holding investeert dan ook flink en verhoogt het tempo van zijn plannen. In navolging van de volledig elektrische XC40 en C40 is het nu namelijk tijd voor de volgende stap in de vorm van een van de belangrijkste auto’s die het merk ooit heeft gelanceerd: de Volvo EX30. InstaAutoVlog reed er voor ID.nl mee in en rondom Barcelona.

Watch on YouTube

Volvo's kleinste SUV ooit

De Volvo EX30 is naar Volvo’s eigen zeggen ‘de compactste SUV die het merk ooit heeft gebouwd’. Een niet geheel onterechte uitspraak, want hoe klein een XC40 in vergelijking met een XC60 of XC90 ook mag zijn, we hebben nog steeds te maken met een auto van formaat.

De compleet nieuwe Volvo EX30 is dan ook een model dat een trede lager op de ladder staat. Zo gaat-ie met zijn 4,23 meter de strijd aan met auto’s als de Hyundai Kona Electric, de Kia Niro EV, maar bijvoorbeeld ook de auto van het jaar 2023, de Jeep Avenger (later deze week op ID.nl). Volvo’s wapenfeiten? Design, duurzaamheid, technologie en naar goed Volvo-gebruik natuurlijk ook veiligheid.

Eigentijds design

Al is het maar vanwege zijn hypermoderne 'hamers van Thor' led-koplampen, de nieuwe Volvo EX30 oogt eigentijds en vooral als een echte Volvo. Het is de designers gelukt om het nieuwe merk-elan (dat het onlangs nog met de EX90 liet zien) door te trekken richting deze veel compactere 30-serie.

Omdat de EX30 louter als volledig elektrische auto op de markt komt, is een grille ten behoeve van koeling van een brandstofmotor niet nodig, en dat geeft een strak en dus ook gestroomlijnd voorkomen. Aan de achterkant zien we typische Volvo-kenmerken, zoals de hoog geplaatste achterlichten. De EX30 staat standaard op minimaal 18 inch grote lichtmetalen wielen, maar vanaf het tweede uitrustingsniveau (hij komt in drie smaken: Core, Plus en Ultra) krijgen we 19inch-wielen.

Interieur vol slimmigheden

Binnenin merk je direct op dat je te maken hebt met een compleet nieuwe generatie Volvo. Zo is-ie gebouwd op een platform dat is ontworpen voor volledig elektrische auto’s. Daardoor heb je een vlakke vloer die Volvo heeft ingedeeld met allerlei slimmigheden. Een grote middentunnel met daarop bedieningselementen ten behoeve van de elektrische ramen bijvoorbeeld, maar ook een lade die je kunt openen voor het opbergen van spullen of het herbergen van een flesje drinken.

Op die manier heeft Volvo de deurpanelen ook vrij kunnen houden van overbodige technologie (géén raamschakelaars en ook géén luidsprekers) en geniet je daardoor van bijzonder veel opbergruimte.

Het brein van de auto

Je neemt plaats op comfortabel gevormde stoelen die zijn bekleed met duurzame materialen zoals denim of zelfs wol. Voor je neus prijkt een minimalistisch opgezet dashboard met (volgens Volvo) een soundbar waarin het audiosysteem is verwerkt.

Wat echter meer in het oog springt is het nieuwe multimedia- en navigatiesysteem dat standaard is in elke EX30. Via dit systeem geniet je van je favoriete apps (zoals Spotify), maar voornamelijk van live Google-navigatie en slimme EV-routeplanning. Vergis je echter niet: dit scherm is een vitaal onderdeel van de auto geworden. Van het verstellen van de buitenspiegels tot het opslaan van een zitpositie, dit verloopt allemaal via het aanraakgevoelige brein van de auto.

Andere details? Het selecteren van een versnelling verloopt voortaan via een versnellingshendel achter het stuurwiel en ook het inschakelen van de cruisecontrol doe je hiermee. Op deze manier heeft Volvo weten te besparen op extra schakelaars.

Ruimte: niet het sterkste punt

Voorin doet de compacte Volvo-suv beslist niet onder voor een XC40, maar dat verandert zodra je plaatsneemt op de tweede zitrij. Dat is niet zijn sterkste eigenschap. De zit is door de aparte hoek van de achterbank niet ondersteunend en personen met een lengte van boven de 1,70 meter zitten al snel met de knieën opgetrokken. Bovendien blijft er een geringe ruimte over achter de voorstoel en het enige dat acceptabel is, is de hoofdruimte. In tegenstelling tot diverse concurrenten ontbreekt het bovendien aan ventilatieroosters of achterbankverwarming, al zien we wel usb-aansluitpunten.

Ook de kofferruimte is met een inhoud van 317 liter ondermaats. Zelfs als de achterbankleuning wordt neergeklapt, want dan is er nog steeds minder dan een kuub inhoud met maximaal 900 liter. Gelukkig beschikt de EX30 wel over een dubbele laadbodem, waaronder je de laadkabel netjes op kunt bergen. En is bovendien ook nog een zogenaamde frunk: een extra (7 liter grote) bagageruimte onder de motorkap.

Motoren en accu’s

Net als bij auto’s voorzien van een brandstofmotor, kun je bij de nieuwe Volvo EX30 kiezen uit verschillende aandrijflijnen en batterijen. De instapversie beschikt over een 51 kWh LFP-batterij en komt daar volgens de WLTP testmethode 344 km ver mee. Er is bovendien vermogen in overvloed, want deze instapper beschikt over een 272 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Ook mag-ie 1000 kg trekken.

Opladen kan thuis of aan een openbare laadpaal via een 3-fase 11kW-boordlader in circa 5 uur. Snelladen kan ook en behoorlijk vlot bovendien: met een maximaal laadvermogen van 134 kW ga je in nog geen 26 minuten van 10 naar 80 procent. Het enige nadeel van deze instapper? Een warmtepomp ontbreekt, waardoor het energieverbruik 's winters een stuk hoger zal zijn.

De snelste Volvo ooit

De tweede smaak betreft een 272 pk sterke elektromotor die zijn energie ditmaal van een 69kWh-accu krijgt, goed voor een bereik van zo'n 475 km. Optioneel kun je bij deze variant kiezen voor een 22kW-boordlader, wat de laadtijd verkort tot iets meer dan drie uur (0-100 procent). Snelladen kan in 28 minuten met maximaal 153 kW en er kan een grote caravan van maximaal 1600 kg achter.

Mocht je 272 pk niet voldoende vinden en wens je aandrijving op alle vier de wielen? Kies dan voor de Twin Motor Performance-versie. Dat is meteen ook de snelste Volvo ooit met een vermogen van 428 pk en een 0-100-sprint in 3,6 seconden.

En de prijs...?

Instappen in de Volvo EX30 kan vanaf een scherpe 36.795 euro in de 51kWh-variant in Core-uitvoering. Tot de standaarduitrusting behoort onder andere climate control, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Ook krijg je standaard het grote multimedia- en navigatiesysteem. Tevens zien we standaard alle veiligheidssystemen in de vorm van Safe Space Technology. Een grotere accu? Dan ben je minimaal 41.495 euro kwijt, terwijl de geteste Twin Motor Performance, gezien de luxere Plus-uitrusting, minimaal 49.995 euro moet kosten.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort
© Wesley Akkerman
Huis

Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort

De Denon AH-C500W-oortjes beloven vanwege de open pasvorm comfort en omgevingsbewustzijn. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een pasvorm die niet echt aansluit op de gehoorgang.

Oké
Conclusie

De Denon AH-C500W probeert met een open ontwerp een omgevingsbewuste luisterervaring te bieden, maar schiet op meerdere vlakken tekort. De pasvorm is onstabiel, de aanraakbediening irritant en het geluid – met name de bas – valt tegen. Daardoor voelt dit model vooral aan als een ongelukkig compromis.

Plus- en minpunten
  • Heel licht ontwerp
  • Heldere sound
  • Equalizer binnen de app
  • Blijven niet goed zitten
  • Audio mist duidelijke baslaag
  • Karige app

Het ontwerp van de Denon AH-C500W is volgens de fabrikant gericht op comfort; daarvoor heeft de fabrikant een zogenaamde 'open pasvorm' in het leven geroepen die niet diep in je gehoorgang zit. Hierdoor voelen de oordopjes licht aan en kun je ze lang zonder enige irritatie dragen. Bovendien blijf je goed in verbinding met je omgeving, omdat er geen ruisonderdrukking is en de dopjes zelf niets tegenhouden. Dat zijn allemaal mooie manieren van omdenken. De AH-C500W-dopjes hebben dan ook geen rubber tips die in je oren gaan en de boel afsluiten, maar vallen bij bewegingen daardoor ook makkelijk uit je oren.

De oordopjes beschikken over moderne technologie zoals bluetooth 5.3 met multipoint-connectiviteit, waardoor je met twee apparaten tegelijk kunt verbinden. De totale batterijduur bedraagt 24 uur, inclusief de oplaadcase. Dankzij de IPX4-classificatie zijn ze bestand tegen zweet en spatwater, maar gezien de vorm zijn ze niet echt geschikt voor sporters. De bediening verloopt via gevoelige aanraakoppervlakken op de oordopjes of via de gratis app. Verder hebben ze microfoons met beamforming voor heldere telefoongesprekken.

©Wesley Akkerman

Gladde oortjes

Aan de functionaliteit ligt het dus zeker niet. Denon zet daarmee in op een breed publiek. We vinden het alleen jammer dat de oortjes geen rubber tips hebben, want die helpen vaak bij het blijven zitten in de gehoorgang. We realiseren ons dat dit een persoonlijke voorkeur is; er zijn immers nog steeds mensen die liever gladde oordopjes hebben dan rubber of siliconen oortips die je dieper in je oor moet duwen. Maar als je lang haar hebt, je veel met je hoofd beweegt of de oordopjes met de hand (en niet via de app) bedient, is de kans groot dat je ze verplaatst of dat ze uit je oren vallen.

We vinden de bediening op de oortjes sowieso behoorlijk gevoelig, maar gelukkig kun je die uitschakelen via de gratis Denon Headphones-app. Dat hebben wij dan ook gedaan. We hebben ze regelmatig beter in onze oren moeten draaien, omdat ze niet bleven zitten, en hebben daardoor regelmatig onbedoeld functies geactiveerd. Bovendien beschikt de app over een vijfpunts equalizer. Heel handig, want daarmee verbeter je het geluid daadwerkelijk. Helaas kun je je eigen instellingen niet opslaan; als je terug wilt naar oude settings, dan moet je die handmatig invoeren.

©Wesley Akkerman

Het open karakter

Omdat de Denon AH-C500W een open karakter heeft, zijn ze lastig te vergelijken met oordopjes die wel beschikken over enige afsluiting. Maar dat is dan ook precies de bedoeling. Het is maar net wat je van een setje oortjes verlangt. En eerlijk is eerlijk: ze zijn zo licht dat je ze bijna niet voelt zitten. Door dit karakter klinkt de muziek heel helder, terwijl je ondertussen alles nog meekrijgt vanuit je omgeving. In het openbaar vervoer is dat een nachtmerrie, maar we denken niet dat Denon verwacht dat je ze overal gebruikt.

Verder is ons duidelijk dat de Denon AH-C500W flink wat kracht mist. Zonder equalizerinstellingen vallen de lagere tonen helemaal weg, waardoor je voornamelijk naar de vocalen en hogere segmenten luistert. Met de traditionele glimlachinstellingen van de equalizer (zie de screenshots verderop) trek je het middensegment verder weg van de audioweergave, maar geef je wel een flinke boost aan het onderste deel. Daardoor klinkt de muziek al wat aangenamer. Maar oordopjes met een betere afsluiting zullen in dit geval altijd beter klinken dan de AH-C500W.

©Wesley Akkerman

Open of gesloten?

Je zou de Denon AH-C500W daardoor beter kunnen vergelijken met oordopjes die je meer boven je gehoorgang plaatst – denk aan de Openfit 2+ van Shokz. Daar klinkt de soundstage daadwerkelijk warm, vol en gedetailleerd, en daar kunnen we de Denon-oortjes niet altijd op betrappen. Helemaal eerlijk is de vergelijking trouwens niet, omdat het producten uit twee technisch verschillende groepen zijn. Maar in onze beleving legt dit setje het af tegen oortjes met afsluiting en écht open oordoppen. Het is het net niet, zogezegd.

Daar speelt het ontwerp ook een grote rol in. De Denon AH-C500W's blijven minder goed zitten dan open modellen die je met een haakje om je oren bevestigt. Je bent ze bovendien voortdurend aan het bijdraaien om maar een goede pasvorm te vinden. Wellicht ligt dat deels aan de oren van ondergetekende, maar dat is nu eenmaal wel de ervaring. Ze doen bovendien sterk denken aan de AIrPods. En daardoor hebben we ook het idee dat Denon meer het Apple-publiek wil aanspreken. Een onbegonnen zaak, aangezien die mensen meestal al voorzien zijn.

©Wesley Akkerman

Denon AH-C500W kopen?

De Denon AH-C500W wil zichzelf met zijn open ontwerp neerzetten als een alternatieve keuze voor wie omgevingsbewust wil blijven. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een onrustige pasvorm, waardoor de oordopjes bij de minste beweging al dreigen uit te vallen. Deze constante noodzaak tot bijstellen leidt tot frustratie, mede door de overgevoelige aanraakbediening. Gelukkig kun je die via de app uitschakelen, maar dat verandert verder niets aan het idee dat ze niet echt lekker zitten.

Ook op audiogebied overtuigen de oortjes niet helemaal. Het open karakter levert een helder geluid op, maar de basweergave is ondermaats en vereist flinke aanpassingen via de equalizer, waarvan je de instellingen frustrerend genoeg niet kunt opslaan. De AH-C500W's vallen hierdoor in een lastig niemandsland: ze missen de geluidsisolatie en krachtige bas van afgesloten oordopjes en de stabiele pasvorm van échte open-ear modellen met oorhaken. Uiteindelijk voelen de oordopjes aan als een compromis dat op de belangrijkste vlakken helaas tekortschiet.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design