ID.nl logo
Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit
Mobiliteit

Dit is de EX30, Volvo's kleinste SUV ooit

Maak kennis met de toekomst van elektrisch rijden in de vorm van de Volvo EX30, de nieuwste toevoeging aan het groeiende aanbod van elektrische voertuigen van Volvo. Met een focus op compactheid, efficiëntie en de karakteristieke veiligheid van het merk, gaat deze SUV verder dan alleen een milieuvriendelijke optie. Lees verder voor onze eerste indrukken en een diepgaande blik op wat de EX30 te bieden heeft voor de moderne automobilist.

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Volvo heeft een duidelijke strategie. De komende jaren lanceert het merk elk jaar een nieuwe EV met als streven in 2030 alléén nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen. Het zelfstandig opererende bedrijf binnen de Chinese Geely holding investeert dan ook flink en verhoogt het tempo van zijn plannen. In navolging van de volledig elektrische XC40 en C40 is het nu namelijk tijd voor de volgende stap in de vorm van een van de belangrijkste auto’s die het merk ooit heeft gelanceerd: de Volvo EX30. InstaAutoVlog reed er voor ID.nl mee in en rondom Barcelona.

Watch on YouTube

Volvo's kleinste SUV ooit

De Volvo EX30 is naar Volvo’s eigen zeggen ‘de compactste SUV die het merk ooit heeft gebouwd’. Een niet geheel onterechte uitspraak, want hoe klein een XC40 in vergelijking met een XC60 of XC90 ook mag zijn, we hebben nog steeds te maken met een auto van formaat.

De compleet nieuwe Volvo EX30 is dan ook een model dat een trede lager op de ladder staat. Zo gaat-ie met zijn 4,23 meter de strijd aan met auto’s als de Hyundai Kona Electric, de Kia Niro EV, maar bijvoorbeeld ook de auto van het jaar 2023, de Jeep Avenger (later deze week op ID.nl). Volvo’s wapenfeiten? Design, duurzaamheid, technologie en naar goed Volvo-gebruik natuurlijk ook veiligheid.

Eigentijds design

Al is het maar vanwege zijn hypermoderne 'hamers van Thor' led-koplampen, de nieuwe Volvo EX30 oogt eigentijds en vooral als een echte Volvo. Het is de designers gelukt om het nieuwe merk-elan (dat het onlangs nog met de EX90 liet zien) door te trekken richting deze veel compactere 30-serie.

Omdat de EX30 louter als volledig elektrische auto op de markt komt, is een grille ten behoeve van koeling van een brandstofmotor niet nodig, en dat geeft een strak en dus ook gestroomlijnd voorkomen. Aan de achterkant zien we typische Volvo-kenmerken, zoals de hoog geplaatste achterlichten. De EX30 staat standaard op minimaal 18 inch grote lichtmetalen wielen, maar vanaf het tweede uitrustingsniveau (hij komt in drie smaken: Core, Plus en Ultra) krijgen we 19inch-wielen.

Interieur vol slimmigheden

Binnenin merk je direct op dat je te maken hebt met een compleet nieuwe generatie Volvo. Zo is-ie gebouwd op een platform dat is ontworpen voor volledig elektrische auto’s. Daardoor heb je een vlakke vloer die Volvo heeft ingedeeld met allerlei slimmigheden. Een grote middentunnel met daarop bedieningselementen ten behoeve van de elektrische ramen bijvoorbeeld, maar ook een lade die je kunt openen voor het opbergen van spullen of het herbergen van een flesje drinken.

Op die manier heeft Volvo de deurpanelen ook vrij kunnen houden van overbodige technologie (géén raamschakelaars en ook géén luidsprekers) en geniet je daardoor van bijzonder veel opbergruimte.

Het brein van de auto

Je neemt plaats op comfortabel gevormde stoelen die zijn bekleed met duurzame materialen zoals denim of zelfs wol. Voor je neus prijkt een minimalistisch opgezet dashboard met (volgens Volvo) een soundbar waarin het audiosysteem is verwerkt.

Wat echter meer in het oog springt is het nieuwe multimedia- en navigatiesysteem dat standaard is in elke EX30. Via dit systeem geniet je van je favoriete apps (zoals Spotify), maar voornamelijk van live Google-navigatie en slimme EV-routeplanning. Vergis je echter niet: dit scherm is een vitaal onderdeel van de auto geworden. Van het verstellen van de buitenspiegels tot het opslaan van een zitpositie, dit verloopt allemaal via het aanraakgevoelige brein van de auto.

Andere details? Het selecteren van een versnelling verloopt voortaan via een versnellingshendel achter het stuurwiel en ook het inschakelen van de cruisecontrol doe je hiermee. Op deze manier heeft Volvo weten te besparen op extra schakelaars.

Ruimte: niet het sterkste punt

Voorin doet de compacte Volvo-suv beslist niet onder voor een XC40, maar dat verandert zodra je plaatsneemt op de tweede zitrij. Dat is niet zijn sterkste eigenschap. De zit is door de aparte hoek van de achterbank niet ondersteunend en personen met een lengte van boven de 1,70 meter zitten al snel met de knieën opgetrokken. Bovendien blijft er een geringe ruimte over achter de voorstoel en het enige dat acceptabel is, is de hoofdruimte. In tegenstelling tot diverse concurrenten ontbreekt het bovendien aan ventilatieroosters of achterbankverwarming, al zien we wel usb-aansluitpunten.

Ook de kofferruimte is met een inhoud van 317 liter ondermaats. Zelfs als de achterbankleuning wordt neergeklapt, want dan is er nog steeds minder dan een kuub inhoud met maximaal 900 liter. Gelukkig beschikt de EX30 wel over een dubbele laadbodem, waaronder je de laadkabel netjes op kunt bergen. En is bovendien ook nog een zogenaamde frunk: een extra (7 liter grote) bagageruimte onder de motorkap.

Motoren en accu’s

Net als bij auto’s voorzien van een brandstofmotor, kun je bij de nieuwe Volvo EX30 kiezen uit verschillende aandrijflijnen en batterijen. De instapversie beschikt over een 51 kWh LFP-batterij en komt daar volgens de WLTP testmethode 344 km ver mee. Er is bovendien vermogen in overvloed, want deze instapper beschikt over een 272 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Ook mag-ie 1000 kg trekken.

Opladen kan thuis of aan een openbare laadpaal via een 3-fase 11kW-boordlader in circa 5 uur. Snelladen kan ook en behoorlijk vlot bovendien: met een maximaal laadvermogen van 134 kW ga je in nog geen 26 minuten van 10 naar 80 procent. Het enige nadeel van deze instapper? Een warmtepomp ontbreekt, waardoor het energieverbruik 's winters een stuk hoger zal zijn.

De snelste Volvo ooit

De tweede smaak betreft een 272 pk sterke elektromotor die zijn energie ditmaal van een 69kWh-accu krijgt, goed voor een bereik van zo'n 475 km. Optioneel kun je bij deze variant kiezen voor een 22kW-boordlader, wat de laadtijd verkort tot iets meer dan drie uur (0-100 procent). Snelladen kan in 28 minuten met maximaal 153 kW en er kan een grote caravan van maximaal 1600 kg achter.

Mocht je 272 pk niet voldoende vinden en wens je aandrijving op alle vier de wielen? Kies dan voor de Twin Motor Performance-versie. Dat is meteen ook de snelste Volvo ooit met een vermogen van 428 pk en een 0-100-sprint in 3,6 seconden.

En de prijs...?

Instappen in de Volvo EX30 kan vanaf een scherpe 36.795 euro in de 51kWh-variant in Core-uitvoering. Tot de standaarduitrusting behoort onder andere climate control, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera. Ook krijg je standaard het grote multimedia- en navigatiesysteem. Tevens zien we standaard alle veiligheidssystemen in de vorm van Safe Space Technology. Een grotere accu? Dan ben je minimaal 41.495 euro kwijt, terwijl de geteste Twin Motor Performance, gezien de luxere Plus-uitrusting, minimaal 49.995 euro moet kosten.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Nieuwe inductiekookplaten van Pelgrim houden je kookstand vast, ook als je de pan verplaatst
© Pelgrim
Huis

Nieuwe inductiekookplaten van Pelgrim houden je kookstand vast, ook als je de pan verplaatst

Pelgrim brengt drie nieuwe inductiekookplaten uit die automatisch herkennen waar een pan staat en instellingen meenemen wanneer je die verplaatst. Bovendien gebruikt de IK4-serie een eigen inductietechniek die stiller en gelijkmatiger werkt dan eerdere modellen.

De kookplaten in de IK4-serie hebben een aparte slidebediening per zone, waarmee je de temperatuur in één beweging instelt. Door pandetectie wordt een pan direct herkend en schakelt de juiste zone in. Verplaats je de pan, dan neemt de kookplaat de ingestelde stand automatisch over op de nieuwe positie. Speciale programma's zoals de Smelt-, Warmhoud- of Aankook-functie (een opwarmfunctie waarmee je iets snel aan de kook kunt brengen)  helpen bij veelvoorkomende bereidingen. De in eigen huis ontwikkelde techniek levert een constant vermogen, waardoor de temperatuur stabiel blijft en het typische aan-uitpendelen uitblijft. Daardoor kun je veel preciezer koken.

Pandetectie uitgelegd

Pandetectie herkent automatisch wanneer je een pan op de kookplaat zet en activeert direct de juiste zone. Bij de IK4-serie wordt een ingestelde kookstand meegenomen wanneer je de pan naar een andere plek verplaatst. Je hoeft daardoor geen instellingen opnieuw te kiezen en kunt tijdens het koken sneller een pan ergens anders neerzetten.

©Pelgrim

De serie is uitgevoerd in kras- en stootvast keramisch glas met een facetrand. De kookzones zijn subtiel gemarkeerd en flexzones bieden ruimte voor pannen van verschillende formaten. Via de ConnectLife-app kun je instellingen aanpassen, timers instellen en recepten raadplegen. Ook onderhoudstips en updates zijn beschikbaar in de app.

Het 60-cm-model IK4064F biedt vier zones, waaronder een grote zone van 23 centimeter, plus boostfuncties, timers en een pauzestand. De 70 centimeter brede IK4072F heeft vier flexibele zones die je kunt combineren tot een groter kookoppervlak. De IK4083F (80 cm) heeft twee ruime flexzones en twee ronde zones voor wie veel plaats nodig heeft. Alle drie hebben per zone een sliderbediening, pandetectie en dezelfde automatische programma’s. De modellen passen in een standaard nismaat.

Beschikbaarheid

De Pelgrim IK4064F (EAN 8715393398178; adviesprijs 829 euro), IK4072F ((EAN 8715393398185; adviesprijs 899 euro) en IK4083F (EAN 8715393398192; adviesprijs 999 euro) zijn per direct verkrijgbaar bij de keukenspeciaalzaak.

©Pelgrim

▼ Volgende artikel
Review TCL Q65H – Betaalbare soundbar met krachtig tv-geluid
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review TCL Q65H – Betaalbare soundbar met krachtig tv-geluid

TCL staat vooral bekend om zijn betaalbare televisies, maar het Chinese merk brengt ook prijsvriendelijke soundbars op de markt. Zo heeft de recent verschenen Q65H interessante specificaties. Naast een forse soundbar met ondersteuning voor Dolby Atmos is er ook een draadloze subwoofer bijgesloten. Hoe bevalt dit nieuwe audiosysteem in de praktijk?

Fantastisch
Conclusie

In een kleine tot middelgrote woonkamer komt de TCL Q65H goed uit de verf. Dankzij meerdere zorgvuldig gepositioneerde audiodrivers, een krachtige subwoofer en een riant piekvermogen creëer je met dit audiosysteem en volwaardige thuisbioscoop dat luid kan spelen. Heb je geen ruimte of budget om een home-cinemaset met losse luidsprekers op te tuigen, dan is deze vriendelijk geprijsde soundbar/subwoofer-combinatie een uitstekend alternatief.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Stijlvol vormgegeven
  • Ophangsysteem inbegrepen
  • Veel aansluitopties
  • Audiokalibratie via app
  • Ruimtelijk geluid
  • Luide bas
  • Ondersteuning Dolby Atmos en DTS:X
  • Stemmen versterken
  • Geen écht surroundgeluid
  • Matig stereobeeld bij muziek

Anders dan zijn relatief bescheiden prijskaartje van amper 300 euro wellicht doet vermoeden, is de TCL Q65H stijlvol vormgegeven. De soundbar van 1,05 meter heeft een nette afwerking van matzwart kunststof en geborsteld aluminium. De voorkant en beide zijkanten zijn voorzien van speakerstof. Het geheel oogt erg chic.

Dankzij een geringe hoogte van 6,8 centimeter plaats je deze langwerpige speaker moeiteloos voor de meeste televisies. De behuizing zal het beeld niet zo gauw blokkeren. Liever ophangen? Gebruik in dat geval de twee bijgesloten muurbeugels. Het formaat van de subwoofer is met 22 × 36,9 × 27,5 centimeter behoorlijk fors. Reserveer hiervoor een plekje op de vloer.

©Maikel Dijkhuizen

TCL levert onder meer een afstandsbediening, HDMI-kabel en wandmontageset mee.

Soundbar aansluiten

Je verbindt de Q65H zowel via HDMI-eARC als via de optische ingang met een televisie. Daarnaast telt de achterzijde nog een tweede HDMI-poort, zodat je bijvoorbeeld een tv-decoder, blu-ray-speler of gameconsole kunt aansluiten. Verder koppel je via usb eventueel een externe schijf of usb-stick met audiobestanden. Voor soundbarbegrippen heeft dit model veel aansluitopties.

Nadat de soundbar en subwoofer zijn aangesloten, koppel je ze draadloos aan elkaar. Dat gaat met behulp van de pairknop erg vlot. Op een klein display achter het speakerdoek verschijnt de term 'Sub connected'. Eenmaal aangesloten kies je op de sobere afstandsbediening de gewenste bron.

Verder loont het de moeite om direct na het aansluiten de TCL Home-app te installeren. Via de microfoon van de smartphone stemt de soundbar zijn geluid af op diverse akoestische eigenschappen van de luisterruimte. Het resultaat is een betere audioweergave. De kalibratie van deze zogeheten AI Sonic-functie duurt enkele minuten. Je gebruikt de app ook om nieuwe software-updates te installeren en equalizerinstellingen te wijzigen.

©Maikel Dijkhuizen

De achterzijde heeft diverse aansluitingen om een televisie en overige bronnen aan te sluiten.

©Maikel Dijkhuizen

Installeer voor extra opties de TCL Home-app op een smartphone.

Films, series en muziek

TCL vermeldt een totaal piekvermogen van maar liefst 580 watt, waarvan er 150 watt is gereserveerd voor de subwoofer. Deze belofte is niet uit de lucht gegrepen, want de soundbar en basspeaker produceren samen een nogal vol geluid. Bij recente Netflix-streams vliegen de geluidseffecten je om de oren. De fabrikant heeft de actieve audiodrivers in de behuizing naar voren én zijwaarts gericht. Zeker in de beschikbare film- en gamemodus wekt deze opstelling enigszins de illusie van surroundgeluid, al klinkt het gebruik van échte surroundspeakers nog altijd een stuk beter. Desalniettemin is het ruimtelijke geluid een knappe prestatie. Mooi meegenomen is dat de Q65H een Dolby Atmos- en DTS:X-audiospoor kan verwerken.

Tijdens bombastische actiescènes laat de subwoofer zich duidelijk horen. Je kiest met de afstandsbediening tussen drie basniveaus, maar bij de luidste stand kunnen de buren waarschijnlijk meegenieten. Sowieso kan dit audiosysteem erg luid spelen. In combinatie met een ruimtelijk en helder geluid beleef je films en series voortaan intenser. Kun je bepaalde personages moeilijk verstaan, dan druk je gewoon op de Voice-knop van de afstandsbediening. De soundbar versterkt vervolgens menselijke stemmen.

Je kunt de soundbar ook gebruiken om muziek te luisteren. Via de ingebakken bluetooth5.3-module koppel je rechtstreeks een smartphone of tablet. Stream vervolgens een afspeellijst van Spotify, Apple Music of een andere muziekdienst. Hoewel de liedjes best redelijk klinken, haalt de geluidskwaliteit het niet bij een versterker of receiver met losse speakers. Logisch, want de audiodrivers zitten in de langwerpige luidspreker te dicht op elkaar om een duidelijk stereobeeld te realiseren. Voor een achtergrondmuziekje voldoet het prima.

©Maikel Dijkhuizen

Voor liefhebbers van films, series en tv-programma's biedt deze soundbar/subwoofer-combinatie veel meerwaarde.

TCL Q65H kopen?

In een kleine tot middelgrote woonkamer komt de TCL Q65H goed uit de verf. Dankzij meerdere zorgvuldig gepositioneerde audiodrivers, een krachtige subwoofer en een riant piekvermogen creëer je met dit audiosysteem en volwaardige thuisbioscoop dat luid kan spelen. Heb je geen ruimte of budget om een home-cinemaset met losse luidsprekers op te tuigen, dan is deze vriendelijk geprijsde soundbar/subwoofer-combinatie een uitstekend alternatief.