ID.nl logo
Private leasen, wat zijn de financiële gevolgen?
© Sommersby
Mobiliteit

Private leasen, wat zijn de financiële gevolgen?

Een auto leasen kost geld, dat weet iedereen. Hoe hoog je maandbedrag precies is, hangt af van allerlei factoren, maar je zit hoe dan ook vast aan een contract – met bijkomende afspraken en checks. Zeker als je kiest voor private lease, zal je persoonlijke situatie onder de loep genomen worden. Maar wat kan je precies verwachten en aan welke voorwaarden moet je voldoen om in aanmerking te komen voor een leasecontract?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

In dit artikel lees je: • Wat de verschillen zijn tussen private lease en zakelijke lease • Of je een minimum inkomen nodig hebt om een auto te kunnen leasen • Hoe je weet of je de leasekosten kunt dragen • Wat je kunt doen als de kredietcheck negatief uitvalt • Wat de BKR-registratie voor je betekent • Of je altijd een vast arbeidscontract nodig hebt voor een private lease-contract • Wat de voordelen zijn van private lease ten opzichte van zakelijke lease

Lees ook: Subsidie, motorrijtuigenbelasting en bijtelling elektrische auto: zo zit het

Denk je na over private lease, dan heb je waarschijnlijk een aantal vragen. De meest voorkomende hebben we hieronder voor je op een rij gezet.

Private versus zakelijke: wat zijn de verschillen?

Een belangrijk verschil tussen private lease en zakelijke lease is dat je bij zakelijke lease een stuk minder checks krijgt op je persoonlijke situatie. Sterker nog: er wordt voor jou persoonlijk helemaal niks gecontroleerd. Immers: de auto komt op naam van de zaak en jij hebt hem vervolgens in gebruik. Bij private lease ligt dat anders, want in dat geval staat de auto op jouw naam. En om er zeker van te zijn dat de leasemaatschappij elke maand zijn geld krijgt, willen ze weten of je die financiële verplichting wel kunt dragen.

Geldt er een minimuminkomen voor leasen?

Allereerst de grote vraag: moet je qua inkomen voldoen aan een bepaalde ondergrens om in aanmerking te komen voor een leasecontract? Het simpelste antwoord: nee, dat is er niet. Er wordt veel meer gekeken naar het totale plaatje, naar de verhouding tussen je uitgaven en je inkomsten. Dit doen leasemaatschappijen met een (verplichte!) kredietcheck. Hierbij wordt gekeken naar jouw inkomsten en uitgaven. Op basis daarvan wordt bepaald of je de maandelijkse kosten kunt dragen.

Hoe weet je of je de leasekosten kunt dragen?

Bij veel leasemaatschappijen kun je een vrijblijvende offerte opvragen, zodat je een precies beeld hebt van wat de maandelijkse kosten van je leasecontract zullen zijn. Aan de hand van die offerte kun je vervolgens kijken naar je inkomsten en uitgaven en heb je al snel een goed idee van de zwaarte van je leasecontract. Dit is feitelijk wat de kredietcheck doet en wanneer je zelf al aan de hand van de offerte hebt kunnen kijken hoe de vlag erbij hangt, kun je in de regel al voorspellen wat de uitkomst van de kredietcheck zal zijn.

©Audi

Een grote Audi leasen zal altijd duurder zijn dan het leasen van een compacte hatchback.

Wat als het advies negatief is?

Als het advies dat volgt vanuit de kredietcheck negatief is – met andere woorden: je kunt de leasekosten (waarschijnlijk) niet dragen) – dan is er nog een mogelijkheid om alsnog een private lease-contract af te sluiten. Je kunt iemand inschakelen die garant voor je staat. Deze persoon moet een vast inkomen hebben en in staat zijn om jou op te vangen als het negatieve advies daadwerkelijk bewaarheid wordt. Bij deze persoon wordt natuurlijk ook een kredietcheck gedaan, dat zijn de leasemaatschappijen immers verplicht.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat betekent de BKR-registratie voor je?

Als je een private lease-contract afsluit, krijg je altijd een BKR-registratie op je naam. Dit is een registratie die wordt bepaald op basis van het gehele bedrag dat je gedurende de leaseperiode betaalt. En die registratie heeft gevolgen voor je verdere leengedrag. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een hypotheek. Heb je een BKR-registratie, dan gaat het maximale leenbedrag voor een nieuwe hypotheek naar beneden. Die registratie kan dus voor sommigen een absolute dealbreaker zijn, terwijl het voor anderen een veel kleinere impact heeft. Denk er niet te licht over als je al op een budget zit, want elke BKR-registratie heeft gevolgen.

Is een vast contract nodig voor private lease?

Nee, maar het helpt wel. Een vast arbeidscontract is geen absolute vereiste bij het afsluiten van een leasecontract, maar het maakt het afsluiten van zo'n contract wel flink makkelijker. Net zoals bijvoorbeeld bij het kopen van een huis, worden de risico's veel lager ingeschat bij mensen die een vast contract hebben. Dit kan het moeilijker maken voor een ZZP'er of iemand die net begint met een (nieuwe) baan om een private lease-contract af te sluiten. Niet onmogelijk, maar moeilijker. Er zullen uitgebreidere checks plaatsvinden en het advies kan sneller negatief zijn.

Ook interessant: De verschillen tussen elektrisch leasen en benzine leasen

Wat zijn de voordelen van private lease boven zakelijke lease?

Het kan voor menigeen wat overweldigend in de oren klinken. Allemaal checks, een BKR-registratie en wanneer je geen vast contract hebt kan het soms nog lastig worden om een leasecontract af te sluiten. Dus waarom kiezen mensen toch voor deze constructie en niet voor een zakelijk leasecontract? Private lease heeft de volgende voordelen ten opzichte van zakelijke lease:

➕ Bij private lease staat de auto op jouw naam en niet op naam van de baas.
➕ Bij private lease heb je niet te maken met fiscale bijtelling, terwijl dit bij zakelijke lease wordt opgeteld bij je inkomen (je moet er dus belasting over betalen).
➕ Gebruik je de auto zakelijk, dan zijn de reiskosten alsnog aftrekbaar.

Met name het gebrek aan fiscale bijtelling is voor menigeen bijzonder interessant. Het scheelt namelijk een aardige slok op een borrel bij de jaarlijkse inkomstenbelasting als dit niet bij je inkomsten wordt opgeteld. Het is dus in veel gevallen een kwestie van vergelijken: welke constructie biedt de meeste voordelen voor jouw persoonlijke situatie? En dus is het een goed idee om niet alleen te kijken of je een offerte voor een private lease-constructie kunt krijgen, maar om er tegelijk eentje aan te vragen voor een zakelijke constructie. Leg ze naast elkaar, pak de rekenmachine erbij en kijk welke methode de meeste voordelen, of de minste hoofdpijn, oplevert.

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis