ID.nl logo
De verschillen tussen elektrisch leasen en benzine leasen
© KIA
Mobiliteit

De verschillen tussen elektrisch leasen en benzine leasen

Leaserijders kunnen tegenwoordig kiezen uit veel meer dan alleen een auto op benzine of diesel. Veel leaserijders zullen een keuze moeten maken tussen een elektrische auto of een model met benzinemotor. Maar wat zijn de verschillen in de praktijk? Een overzicht.

Wat zijn de verschillen tussen het leasen van een elektrische auto en het leasen van een auto op benzine? Het gaat sowieso verder dan alleen de keuze tussen opladen of volgooien en dus hebben we een overzicht opgesteld.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Het is een van die keuzes die je pakweg vijftien jaar geleden nog niet hoefde te maken: moet ik elektrisch leasen of ga ik toch voor een auto op fossiele brandstof? Een simpel antwoord op die vraag is er niet en gaan wij ook niet geven. Wat we wel kunnen doen, is het uiteenzetten van de voor- en nadelen van beide mogelijkheden, plus de verschillen tussen elektrisch en fossiel leasen. Heb je die namelijk goed voor ogen, dan kun je met die feiten een weloverwogen beslissing maken. 

Voordelen elektrisch leasen

Om elektrisch rijden bereikbaar te maken, zijn er diverse fiscale voordelen verbonden aan het leasen van een elektrische auto. Dit om een groot nadeel van elektrisch leasen enigszins het hoofd te bieden: de hogere aanschafprijs. De volgende maatregelen zijn genomen om die hoge aanschafprijs een beetje behapbaar te maken:

  • Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting op een elektrische auto - In 2024 en 2025 betaal je geen wegenbelasting op een elektrische auto, wat het nodige scheelt in de maandelijkse kosten. Vanaf 2026 vervalt die regeling, maar heb je nog altijd 75 procent korting. Daarna wordt die korting gestaag afgebouwd naar 0 procent, waardoor je alsnog de volle mep betaalt.

  • Je betaalt geen BPM - Een elektrische auto heeft geen uitstoot, dus hoef je – in elk geval tot 1 januari 2025 – geen BPM te betalen.

  • Je betaalt een verlaagde bijtelling - Met een bijtelling van 16 procent op de eerste 35.000 euro van de aanschafprijs betaal je aanzienlijk minder bijtelling op een EV bij privégebruik.

  • Er is een subsidiepotje voor de aanschaf van een elektrische auto - Is je leasecontract getekend op of na 1 januari 2024, dan kun je aanspraak maken op subsidie: 2950 euro voor een nieuwe auto, 2000 euro voor een gebruikte.

Verder zijn er nog voordelen die niet direct betrekking hebben op het fiscale deel, maar wel degelijk relevant zijn:

©เลิศลักษณ์ ทิพชัย

Het opladen van een EV is aanzienlijk goedkoper dan het volgooien van een benzinetank.

Nadelen elektrisch leasen

Met voordelen komen natuurlijk ook nadelen. Elektrisch leasen klinkt als een no-brainer op het moment dat je alleen naar de mooie kanten kijkt, maar natuurlijk zijn er ook zaken die iets minder plezierig zijn:

  • De hoge aanschafprijs - Een elektrische auto is altijd duurder dan een equivalent op benzine. En die hoge aanschafprijs zorgt altijd voor hogere maandlasten in een leasecontract. De fiscale voordelen halen hier de scherpe randjes wel vanaf, maar de hoge prijs is het voornaamste minpunt van de elektrische auto.

  • Beperkte actieradius - Dit is lang niet voor iedereen een probleem, maar wel iets wat benoemd moet worden. Een elektrische auto komt in de regel minder ver op een volle accu dan een benzineauto op een volle tank. Aan de andere kant: de meeste moderne EV’s hebben een actieradius die ruim groot genoeg is voor je dagelijkse ritten.

  • Laadtijden zijn langer - Het opladen van een elektrische auto is een proces dat altijd langer duurt dan het volgooien met benzine. Met de mogelijkheden tot snelladen wordt dat verschil steeds kleiner, maar het is er nog zeker wel.

Wat zijn de verschillen met het leasen van een benzineauto?

Je kunt de voor- en nadelen van elektrisch leasen direct tegenover de voor- en nadelen van het leasen van auto's met benzinemotoren zetten. Want waar de elektrische auto van diverse fiscale voordelen geniet, ontbreken die allemaal bij het leasen van een benzineauto. Tegelijkertijd zijn de nadelen van de elektrische auto weer niet van toepassing op een model met een verbrandingsmotor. De aanschafprijs voor een vergelijkbaar model is altijd lager, je komt verder met een volle tank en als je toch moet tanken, is dat zo gepiept. 

Waarom kijken we niet naar diesel?

Natuurlijk kun je ook een auto met dieselmotor leasen, maar het aanbod van deze verbrandingsmotoren is dermate laag geworden dat het steeds minder aantrekkelijk is. Veel fabrikanten hebben dieselauto's uit hun assortiment gehaald of zijn dat langzaam maar zeker aan het doen. Vandaar dat we voor dit artikel alleen naar de verschillen tussen benzine en elektrisch kijken.

Wat is voordeliger in de lease?

Dan de hamvraag: wat is voordeliger in de lease, een elektrische auto of een auto op benzine? Het antwoord is niet heel eenvoudig, maar wel te geven. Het hangt vooral af van de kilometers die je per jaar rijdt. De hoge brandstofkosten kunnen tot een bepaalde hoeveelheid kilometers namelijk niet opwegen tegen de aanzienlijk hogere aanschafprijs van een elektrische auto, zelfs met alle subsidies en kortingen die bij een EV komen kijken. Kom je echter boven die grens, dan valt het de andere kant op.

©Sommersby

Lange ritten maken? Benzineauto's komen vrijwel altijd verder.

Een kwestie van rekenen

Eigenlijk is dat hetzelfde met het verschil tussen benzine en diesel; dieselauto’s kosten meer in de wegenbelasting, maar de brandstofkosten zijn lager. Op een bepaald moment gaat dat in je voordeel werken. Hetzelfde principe is dus van toepassing op elektrisch versus benzine rijden. Ga je serieus kilometers maken, dan kan een EV zomaar de beste optie zijn. Het is simpelweg een kwestie van rekenen. Als je weet hoeveel kilometers je per jaar ongeveer gaat rijden, kun je op basis van die gegevens uitrekenen wat het verschil in prijs is. Voor de meeste mensen is benzine nog altijd de goedkopere optie, al is het verschil soms opvallend klein.

▼ Volgende artikel
Motorola Edge 60 Neo combineert compact design met slimme camera's
© Motorola
Huis

Motorola Edge 60 Neo combineert compact design met slimme camera's

Motorola brengt in oktober de Edge 60 Neo naar Nederland. De smartphone valt op door zijn compacte ontwerp, stevige bescherming en een veelzijdig camerasysteem met telelens. Met een prijs van net geen 400 piek richt Motorola zich op het middensegment, waar AI en een lange accuduur belangrijke troeven zijn.

De Motorola Edge 60 Neo is op de IFA in Berlijn officieel onthuld en komt op de markt als een compacte en lichte smartphone met opvallend stevige specificaties. Het toestel combineert een helder scherm en een solide behuizing met een camerasysteem dat veel creatieve mogelijkheden biedt. Daarbovenop zet Motorola sterk in op - verrassing! - AI, dat zowel bij foto's als bij dagelijkse taken een rol speelt.

Compact maar robuust

De Edge 60 Neo is het lichtste toestel in zijn klasse, maar doet qua stevigheid opvallend weinig concessies. Het 6,36-inch scherm kan piekhelderheden tot 3000 nits halen, waardoor het zelfs in de volle zon goed leesbaar blijft. Het gebruik van Corning Gorilla Glass 7i en de MIL-STD-810H-certificering zorgen voor extra bescherming tegen vallen en krassen. Dankzij de IP68/69-norm is de smartphone bovendien bestand tegen water en stof, iets wat je meestal pas ziet bij meer robuuste of in elk geval duurdere modellen.

Qua uiterlijk kiest Motorola voor een samenwerking met Pantone, het bedrijf dat internationale standaarden ontwikkelt voor kleurnamen en -codes. De Edge 60 Neo verschijnt dan ook in drie verrassende tinten met minstens zulke exotische namen: Frostbite, Poinciana en Grisaille. Daarmee wil het merk inspelen op gebruikers die hun telefoon ook gebruiken als een verlengstuk van hun imago. Het idee is dat een smartphone niet alleen praktisch moet zijn, maar ook kan passen bij de kleding en accessoires van de gebruiker.

De beschikbare kleuren: Frostbite, Poinciana en Grisaille.

Camera met telelens

De camera is een belangrijk speerpunt van dit model. Motorola benadrukt dat dit de enige smartphone in deze prijsklasse is met een telelens. Daarmee kun je 3x optisch zoomen zonder kwaliteitsverlies en tot 30x digitaal inzoomen. Het camerasysteem bestaat verder uit een 50MP-hoofdcamera met Sony-sensor en optische beeldstabilisatie, een 13MP-ultragroothoek- en macrolens en een 32MP-selfiecamera. Voor video's ondersteunt het toestel 4K-opnames.

Fotografie wordt ondersteund door AI-functies die automatisch details verscherpen, kleuren verbeteren en de belichting optimaliseren. Met Dynamic Bokeh bepaal je zelf hoe sterk de achtergrond onscherp wordt gemaakt, terwijl Signature Style foto's een herkenbare uitstraling geeft. Bij video-opnames zorgt adaptieve stabilisatie voor soepeler beelden, zelfs tijdens beweging. Daarmee lijkt Motorola zich duidelijk te richten op zogenaamde content creators.

AI in het dagelijks gebruik

Maar AI speelt ook buiten de camera een rol. Met de functie Next Move kan de Edge 60 Neo suggesties geven afhankelijk van wat er op het scherm staat, bijvoorbeeld bij het bekijken van een recept of een reisschema. Daarbij werkt Motorola samen met onder meer Microsoft Copilot en Perplexity, maar biedt het ook eigen tools zoals Playlist Studio en Image Studio. Zo kunnen gebruikers playlists samenstellen, beelden genereren of visuele elementen aanpassen zonder het gebruik van externe apps.

Accu en oplaadmogelijkheden

De smartphone beschikt over een 5000mAh-accu, goed voor (zo claimt Motorola) tot 44 uur gebruik. Met de (zowaar meegeleverde) 68W TurboPower-oplader is in zeven minuten alweer genoeg lading beschikbaar voor een volle dag gebruik. Daarnaast is draadloos opladen mogelijk met maximaal 15 watt, al moet die lader daarvoor wel apart worden aangeschaft.

De Motorola Edge 60 Neo ligt vanaf half oktober in de Nederlandse winkels. De richtprijs bedraagt zoals gezegd 399,99 euro. Daarmee positioneert Motorola het toestel in het middensegment, waar het concurreert met modellen van onder meer Samsung, Xiaomi en OnePlus.

▼ Volgende artikel
Review Oppo Reno 14 – Duurder, maar ook beter
© Wesley Akkerman
Huis

Review Oppo Reno 14 – Duurder, maar ook beter

Met de Oppo Reno 14 zet het Chinese merk een traditie voort. De midrange smartphonelijn vindt vaak een mooie balans tussen stijl en functie. Met een adviesprijs van 649 euro vraagt de fabrikant echter wel 100 euro meer dan voor zijn voorganger. Is de 14 die prijsstijging waard?

Goed
Conclusie

De Oppo Reno 14 is duurder, maar biedt duidelijke upgrades. Het nieuwe camerasysteem met 50MP-telefotolens (3,5x zoom en stabilisatie) springt eruit en maakt de telefoon veelzijdig voor fotografie. Ook de 6000mAh-accu, waterbestendige body, 120Hz-scherm en soepele prestaties verhogen de waarde. Minpunten zijn de grote hoeveelheid bloatware en een wat verouderde processor, maar die presteert nog steeds goed.

Plus- en minpunten
  • Batterij met lange adem
  • Prima amoled-display
  • Fijn camerasysteem
  • Overzichtelijke software
  • Veel nadruk op AI
  • Processor is wel wat oud
  • Gigantische hoeveelheid bloatware

De Oppo Reno 14 beschikt over een indrukwekkend 6,59-inch amoledscherm met een adaptieve verversingssnelheid van 120 Hz, beschermd door Gorilla Glass 7i. Het display biedt een goede piekhelderheid tot 1200 nits in direct zonlicht en levert levendige kleuren, mede dankzij de HDR10-ondersteuning. Het ontwerp voelt premium aan dankzij de redelijk dunne schermranden en de punchhole voor de selfiecam. De versie die wij testen mist een beetje persoonlijkheid qua kleur, maar gelukkig bestaat er ook een Pearl White-variant.

De behuizing is gemaakt van aluminium. Het toestel ligt daardoor niet alleen comfortabel in de hand, maar voelt ook heel solide aan. Ondanks de forse 6000mAh-batterij is het toestel met 187 gram en een dikte van 7,42 mm opvallend slank en licht gebleven. Hij is bovendien heel duurzaam met IP66-, IP68- én IP69-certificeringen tegen stof en water. Extra functies als de in-display vingerafdrukscanner, een infraroodlaser aan de bovenkant en stereospeakers zorgen tot slot voor een behoorlijk compleet pakket.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Soepele prestaties

De Oppo Reno 14 wordt aangedreven door de MediaTek Dimensity 8350-processor. In het dagelijks gebruik levert de chipset meer dan prima prestaties. Taken als multitasken, browsen op social media en het openen van apps verlopen vloeiend en zonder haperingen. Ook voor gaming is de telefoon goed geschikt; zelfs grafisch intensieve games draaien soepel met stabiele framerates. Dankzij het koelsysteem blijft het toestel meestal comfortabel om vast te houden, al kan het bij lange en zware gamesessies na verloop van tijd wel warm aanvoelen.

Een van de sterkste punten van de Reno 14 is de accuduur. De grote batterij, met een vermogen van maar liefst 6000 mAh, zorgt ervoor dat de telefoon bij gemiddeld gebruik moeiteloos anderhalve dag meegaat. Zelfs bij intensief gebruik kun je een volledige dag verwachten zonder tussentijds opladen. Wanneer de batterij toch leeg is, laadt een 80W SuperVOOC-snellader het apparaat in minder dan 45 minuten volledig op. Het is wel goed om te weten dat de telefoon geen ondersteuning biedt voor draadloos opladen en dat je de oplader zelf moet aankopen.

©Wesley Akkerman

7x zoom.

Behoorlijk wat bloatware

De Oppo Reno 14 draait op ColorOS 15, gebouwd op Android 15. Je mag daarna nog drie grote Android-upgrades en vijf jaar beveiligingspatches verwachten, wat netjes is in deze prijsklasse. De interface is strak en minimalistisch vormgegeven, met vernieuwde iconen en handige widgets. Alles reageert vlot en voelt verfijnd aan. Ook de slimme AI-functies springen eruit: ze kunnen foto's verbeteren door bijvoorbeeld onscherpte te verwijderen of hinderlijke reflecties weg te werken. Een nadeel is de forse hoeveelheid vooraf geïnstalleerde apps van derden, die de ervaring vertroebelen.

Het camerasysteem verdient een aparte vermelding. Aan de achterkant zit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie (OIS), een 8MP-ultragroothoek en een 50MP-telefotolens met 3,5x optische zoom, eveneens voorzien van OIS; een zeldzaamheid in deze prijsklasse. Daarmee biedt de Reno 14 lekker veel flexibiliteit bij het fotograferen, van grootse landschappen tot ingezoomde details. Aan de voorkant vind je een 50MP-selfiecamera met autofocus, een toevoeging die niet vaak voorkomt en die ervoor zorgt dat ook zelfportretten haarscherp worden vastgelegd.

3,5x zoom.

2x zoom.

Overdag mooie prestaties

Overdag schiet de hoofdcamera scherpe, kleurrijke foto's met een prettig dynamisch bereik. De nieuwe telefotolens is een echte aanwinst en levert sterke resultaten bij portretten en zoomopnames. Tot 30x digitale zoom blijft de kwaliteit verrassend goed, al worden beelden bij de maximale 120x wazig. De selfiecamera legt huidtinten natuurgetrouw vast en maakt ook bij minder licht aantrekkelijke foto's voor bijvoorbeeld sociale media. De ultragroothoek is bruikbaar voor landschappen en groepsshots, maar springt verder niet echt in het oog.

Ook op videovlak stelt de Reno 14 niet teleur. Zowel de camera's op de voor- als op de achterzijde filmen in 4K met 60 fps, terwijl optische en elektronische stabilisatie zorgen voor vloeiende beelden, zelfs in beweging. De AI-functies bieden creatieve extra's, zoals het verwijderen van objecten of het aanpassen van composities. Wel kan er bij inzoomen soms een lichte gloed zichtbaar zijn.

1x zoom.

0,6x zoom.

Oppo Reno 14 kopen?

De Oppo Reno 14 is iets duurder geworden, maar daar staan duidelijke verbeteringen tegenover. Vooral het camerasysteem is een grote stap vooruit. De toevoeging van een 50MP-telefotolens met 3,5x optische zoom en beeldstabilisatie is bijzonder in dit segment en tilt samen met de hoofd- en selfiecamera's de fotografie-ervaring naar een hoger niveau. Ook de forse 6000mAh-accu en de waterbestendige, premium afwerking versterken de meerwaarde.

Het heldere 120Hz-scherm en de soepele prestaties maken het plaatje compleet. Er zijn wel wat kanttekeningen: de software staat vol met bloatware en de processor is niet meer helemaal bij de tijd, al doet hij zijn werk nog prima. Toch zorgen de flinke verbeteringen, vooral de camera, ervoor dat de hogere prijs voor veel gebruikers goed te verantwoorden is.