ID.nl logo
De verschillen tussen elektrisch leasen en benzine leasen
© KIA
Mobiliteit

De verschillen tussen elektrisch leasen en benzine leasen

Leaserijders kunnen tegenwoordig kiezen uit veel meer dan alleen een auto op benzine of diesel. Veel leaserijders zullen een keuze moeten maken tussen een elektrische auto of een model met benzinemotor. Maar wat zijn de verschillen in de praktijk? Een overzicht.

Wat zijn de verschillen tussen het leasen van een elektrische auto en het leasen van een auto op benzine? Het gaat sowieso verder dan alleen de keuze tussen opladen of volgooien en dus hebben we een overzicht opgesteld.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Het is een van die keuzes die je pakweg vijftien jaar geleden nog niet hoefde te maken: moet ik elektrisch leasen of ga ik toch voor een auto op fossiele brandstof? Een simpel antwoord op die vraag is er niet en gaan wij ook niet geven. Wat we wel kunnen doen, is het uiteenzetten van de voor- en nadelen van beide mogelijkheden, plus de verschillen tussen elektrisch en fossiel leasen. Heb je die namelijk goed voor ogen, dan kun je met die feiten een weloverwogen beslissing maken. 

Voordelen elektrisch leasen

Om elektrisch rijden bereikbaar te maken, zijn er diverse fiscale voordelen verbonden aan het leasen van een elektrische auto. Dit om een groot nadeel van elektrisch leasen enigszins het hoofd te bieden: de hogere aanschafprijs. De volgende maatregelen zijn genomen om die hoge aanschafprijs een beetje behapbaar te maken:

  • Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting op een elektrische auto - In 2024 en 2025 betaal je geen wegenbelasting op een elektrische auto, wat het nodige scheelt in de maandelijkse kosten. Vanaf 2026 vervalt die regeling, maar heb je nog altijd 75 procent korting. Daarna wordt die korting gestaag afgebouwd naar 0 procent, waardoor je alsnog de volle mep betaalt.

  • Je betaalt geen BPM - Een elektrische auto heeft geen uitstoot, dus hoef je – in elk geval tot 1 januari 2025 – geen BPM te betalen.

  • Je betaalt een verlaagde bijtelling - Met een bijtelling van 16 procent op de eerste 35.000 euro van de aanschafprijs betaal je aanzienlijk minder bijtelling op een EV bij privégebruik.

  • Er is een subsidiepotje voor de aanschaf van een elektrische auto - Is je leasecontract getekend op of na 1 januari 2024, dan kun je aanspraak maken op subsidie: 2950 euro voor een nieuwe auto, 2000 euro voor een gebruikte.

Verder zijn er nog voordelen die niet direct betrekking hebben op het fiscale deel, maar wel degelijk relevant zijn:

©เลิศลักษณ์ ทิพชัย

Het opladen van een EV is aanzienlijk goedkoper dan het volgooien van een benzinetank.

Nadelen elektrisch leasen

Met voordelen komen natuurlijk ook nadelen. Elektrisch leasen klinkt als een no-brainer op het moment dat je alleen naar de mooie kanten kijkt, maar natuurlijk zijn er ook zaken die iets minder plezierig zijn:

  • De hoge aanschafprijs - Een elektrische auto is altijd duurder dan een equivalent op benzine. En die hoge aanschafprijs zorgt altijd voor hogere maandlasten in een leasecontract. De fiscale voordelen halen hier de scherpe randjes wel vanaf, maar de hoge prijs is het voornaamste minpunt van de elektrische auto.

  • Beperkte actieradius - Dit is lang niet voor iedereen een probleem, maar wel iets wat benoemd moet worden. Een elektrische auto komt in de regel minder ver op een volle accu dan een benzineauto op een volle tank. Aan de andere kant: de meeste moderne EV’s hebben een actieradius die ruim groot genoeg is voor je dagelijkse ritten.

  • Laadtijden zijn langer - Het opladen van een elektrische auto is een proces dat altijd langer duurt dan het volgooien met benzine. Met de mogelijkheden tot snelladen wordt dat verschil steeds kleiner, maar het is er nog zeker wel.

Wat zijn de verschillen met het leasen van een benzineauto?

Je kunt de voor- en nadelen van elektrisch leasen direct tegenover de voor- en nadelen van het leasen van auto's met benzinemotoren zetten. Want waar de elektrische auto van diverse fiscale voordelen geniet, ontbreken die allemaal bij het leasen van een benzineauto. Tegelijkertijd zijn de nadelen van de elektrische auto weer niet van toepassing op een model met een verbrandingsmotor. De aanschafprijs voor een vergelijkbaar model is altijd lager, je komt verder met een volle tank en als je toch moet tanken, is dat zo gepiept. 

Waarom kijken we niet naar diesel?

Natuurlijk kun je ook een auto met dieselmotor leasen, maar het aanbod van deze verbrandingsmotoren is dermate laag geworden dat het steeds minder aantrekkelijk is. Veel fabrikanten hebben dieselauto's uit hun assortiment gehaald of zijn dat langzaam maar zeker aan het doen. Vandaar dat we voor dit artikel alleen naar de verschillen tussen benzine en elektrisch kijken.

Wat is voordeliger in de lease?

Dan de hamvraag: wat is voordeliger in de lease, een elektrische auto of een auto op benzine? Het antwoord is niet heel eenvoudig, maar wel te geven. Het hangt vooral af van de kilometers die je per jaar rijdt. De hoge brandstofkosten kunnen tot een bepaalde hoeveelheid kilometers namelijk niet opwegen tegen de aanzienlijk hogere aanschafprijs van een elektrische auto, zelfs met alle subsidies en kortingen die bij een EV komen kijken. Kom je echter boven die grens, dan valt het de andere kant op.

©Sommersby

Lange ritten maken? Benzineauto's komen vrijwel altijd verder.

Een kwestie van rekenen

Eigenlijk is dat hetzelfde met het verschil tussen benzine en diesel; dieselauto’s kosten meer in de wegenbelasting, maar de brandstofkosten zijn lager. Op een bepaald moment gaat dat in je voordeel werken. Hetzelfde principe is dus van toepassing op elektrisch versus benzine rijden. Ga je serieus kilometers maken, dan kan een EV zomaar de beste optie zijn. Het is simpelweg een kwestie van rekenen. Als je weet hoeveel kilometers je per jaar ongeveer gaat rijden, kun je op basis van die gegevens uitrekenen wat het verschil in prijs is. Voor de meeste mensen is benzine nog altijd de goedkopere optie, al is het verschil soms opvallend klein.

▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.