ID.nl logo
Wat zijn de verschillen tussen zakelijke lease en private lease?
Mobiliteit

Wat zijn de verschillen tussen zakelijke lease en private lease?

Kies je voor private lease of neem je toch een auto op de zaak? Beide leaseconstructies bieden diverse voor- en nadelen en de een is niet automatisch duurder of goedkoper dan de ander. Om een beeld te krijgen van de verschillen, zetten we ze op een rij.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Een auto leasen kan op meerdere manieren. Je kunt een auto van de zaak nemen of ervoor kiezen om een auto in de private lease te nemen. Beide leasevarianten hebben overeenkomsten, maar zijn in de basis wel degelijk verschillend. De ene is immers zakelijk, terwijl de andere leasevariant juist op privébasis plaatsvindt en dat zorgt voor verschillen in regelgeving en eventuele fiscale voordelen. Omdat het waardevol is om duidelijk te weten waar je aan toe bent, zetten we de verschillen tussen zakelijke lease en private lease graag eens op een rij.

Wat is private lease?

Laten we om te beginnen eens duidelijke definities geven van private lease en zakelijke lease, te beginnen met de eerste variant. Bij private lease wordt de auto gezien als jouw eigendom. Hij staat dus op jouw naam. Alle periodieke kosten die bij het bezit van een auto komen kijken, worden bij de maandelijkse leaseprijs inbegrepen, wat betekent dat naast de wegenbelasting ook de verzekering, de pechhulp en het onderhoud worden meegenomen. 

©Porsche

Een nadeel van private lease is onder meer dat je geregistreerd wordt bij het BKR, wat gevolgen heeft voor eventuele andere leningen, zoals je hypotheek. Je betaalt ook zelf de kosten voor brandstof, parkeren, boetes en wat er eventueel verder nog qua kosten bij het autorijden komt kijken. Hoe hoog het maandbedrag wordt, hangt onder andere af van de hoeveelheid kilometers die je jaarlijks van plan bent om te rijden en natuurlijk de cataloguswaarde van de auto.

Wat is zakelijke lease?

Lease je een auto van de zaak, dan is de auto van het bedrijf en krijg je deze te leen. De auto wordt gezien als loon in natura en dus als inkomen in plaats van als eigendom. Dat heeft als gevolg dat er sprake is van fiscale bijtelling op het moment dat je meer dan 500 privékilometers per jaar maakt. 

Dat houdt in dat je inkomstenbelasting betaalt over een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Normaliter is dat een percentage van 22 procent, tenzij je beschikt over een elektrische auto of een auto op waterstof. In dat geval betaal je tot en met 2024 nog 16 procent op de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Het bedrag wordt opgeteld bij je inkomen, wat dus meer inkomstenbelasting betekent. Bij zakelijke lease is een tankpas mogelijk, wat betekent dat de werkgever zorg draagt voor de brandstofkosten.

Verschillen tussen private lease en zakelijke lease

Zet je alle verschillen tussen private lease en zakelijke lease op een rijtje, dan krijg je de volgende lijstjes:

Private lease

  • Auto op eigen titel

  • Geen fiscale bijtelling

  • Geen aftrekbare btw

  • Registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)

  • Zelf betalen voor brandstof

  • Geen kilometers bijhouden

Zakelijke lease

  • Auto op naam van de zaak

  • Fiscale bijtelling als toevoeging op je inkomen

  • Alle kosten met betrekking tot de auto zijn aftrekbaar voor de werkgever

  • Geen BKR-registratie

  • Tankpas is mogelijk

  • Kilometers bijhouden

Bij beide leaseconstructies worden alle vaste kosten voor de auto in een vast maandbedrag verwerkt. Dat betekent dat elke apk, elke onderhoudsbeurt en elk technisch mankement in het contract zit. Hoe hoog het bedrag wordt, hangt dus van meerdere factoren af, waaronder de kilometers die je rijdt en de catalogusprijs van de auto in kwestie.

Private lease als zelfstandig ondernemer

Tenslotte is er nog een combinatie tussen de twee leaseconstructies. Stel, je bent zelfstandige en je wilt een auto in de private lease. Dat is natuurlijk prima mogelijk, maar er zijn wel regels aan verbonden. Zo wordt de auto als privé-eigendom gezien, wat betekent dat je geen recht hebt op btw-aftrek op de kosten die je met deze auto maakt. Wel kun je zakelijke kilometers declareren voor 0,19 euro per kilometer en heb je dus geen fiscale bijtelling. Dit is een interessant alternatief voor zelfstandigen en het loont zeker de moeite om de mogelijkheden uit te diepen.

©Irwin Versteegh

Welke leaseconstructie is de voordeligste?

Welke constructie je kiest, hangt af van meerdere factoren en het is niet standaard te zeggen dat de ene constructie altijd goedkoper is dan de andere. Het is zodoende verstandig om per auto voor beide constructies een offerte op te vragen. Zo weet je namelijk precies welke kosten bij welke constructie komen kijken.

Welke leasevariant de goedkoopste is, hangt af van meerdere factoren, die betrekking hebben op je eigen persoon en in welke situatie je zit. Met andere woorden: om tot de beste constructie te komen, is ouderwets huiswerk nodig. Factoren waar je rekening mee moet houden zijn:

  • Hoeveel kilometers wil je privé gaan rijden?

  • Hoeveel zakelijke kilometers rijd je gemiddeld per jaar?

  • Is je inkomen stabiel genoeg om de leaseconstructie maandelijks te kunnen blijven betalen?

  • Zou een BKR-registratie gevolgen hebben voor jouw situatie?

  • Hoelang wil je aan dezelfde auto vast zitten?

Zoals gezegd loont het zeker de moeite om goed vooronderzoek te doen voordat je blind kiest voor een bepaalde constructie. Beide constructies hebben duidelijke voor- en nadelen en per situatie moet bekeken worden naar welke kant de weegschaal uitslaat.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

▼ Volgende artikel
Privékilometers in je leaseauto, hoe werkt het?
Mobiliteit

Privékilometers in je leaseauto, hoe werkt het?

Een zakelijke leaseconstructie is bedoeld voor zakelijke ritten, maar in veel gevallen is er ruimte voor privékilometers. Maar hoeveel kilometers mag je maken en wat gebeurt er als je het maximum overschrijdt?

In dit artikel bespreken we de afspraken die staan rondom het maken van privékilometers in een zakelijke leaseauto. We bespreken:

  • Wat privékilometers eigenlijk zijn
  • Hoeveel kilometers je per jaar privé mag rijden
  • Hoe het gaat bij een private lease-constructie
  • Wie er allemaal in je leaseauto mogen rijden

Ook interessant: De verschillen tussen elektrisch leasen en benzine leasen

Wie een auto van de zaak heeft, zal daar soms privékilometers in rijden. Als het de enige auto is die je voor je deur hebt staan, is dat soms onvermijdelijk. En dus hebben veel leasecontracten een clausule waarin staat dat je een bepaalde hoeveelheid kilometers voor eigen gebruik mag rijden. Maar hoe werken deze clausules precies en wat is een gangbare hoeveelheid privékilometers? En als we toch bezig zijn met je privésituatie, wie mag er eigenlijk allemaal in je leaseauto rijden? Voor een beter zicht op deze kwestie, zetten we de nodige feiten op een rij.

Wat zijn privékilometers eigenlijk?

Als je een auto van de zaak hebt, is het de bedoeling dat je hiermee kilometers voor de zaak rijdt. Dat betekent woon-werk-verkeer, van en naar klanten rijden, van en naar meetings rijden en wat verder allemaal nog een onderdeel van je werkzaamheden is. Alles wat je niet kunt wegzetten als een zakelijke rit, valt onder privékilometers. Elke rit die niets met je werk te maken heeft, valt hieronder. Veel ingewikkelder is het niet. En zo ziet de Belastingdienst het trouwens ook; elke kilometer die niet in de registratie van de baas terugkomt, geldt als een kilometer voor jezelf.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Hoeveel kilometer mag je per jaar belastingvrij rijden in je auto van de zaak?

500. Vanaf kilometer 501 moet je bijtelling gaan betalen. En het maakt niet uit hoe deze vijfhonderd kilometer tot stand komen, het wordt over het hele jaar gerekend. En vergis je niet: 500 kilometers heb je zo bij elkaar gereden. Daarom moeten veel zakelijke rijders altijd wel bijtelling betalen en hebben ze clausules in het leasecontract waarin staat hoeveel privékilometers ze per jaar mogen rijden. Dat kan variëren van 1.000 tot een onbeperkt aantal. Er zijn namelijk wel degelijk constructies waarbij de hoeveelheid kilometers die een leaseauto per jaar mag rijden volledig vrij is. In dat geval mag je de auto overal voor inzetten.

Hoe houd je kilometers bij?

In veel gevallen worden de gemaakte zakelijke kilometers bijgehouden door zogenaamde ritregistraties. Bij veel bedrijven gebeurt dit nog ouderwets via een analoog logboek. Een simpel schrift, waarin per rit wordt bijgehouden wat de kilometerstand vóór en na de trip is. Houd je dit netjes bij, dan wordt in één oogopslag duidelijk welke kilometers niet voor de zaak waren en is het aan het einde van het jaar een kwestie van optellen. Het is wel zaak om dit nauwkeurig bij te houden, want je hebt je zo vergist. Ga je terug van je werk nog even snel langs de supermarkt? Dan gelden die extra kilometers als privé. Er is tevens een elektronische rittenregistratie mogelijk. Dit werkt bijvoorbeeld via GPS-apparatuur of via een speciale app.

©Sergey Kohl - stock.adobe.com

Wat moet er in de ritregistratie staan?

Het is van belang dat je bij de analoge rittenregistratie bijhoudt wat je kenteken is, welk type auto je rijdt, de periode waarin je rijdt, het begin- en eindpunt van de rit, plus de gemaakte kilometers. Wanneer je jezelf aanleert om dit altijd te doen voordat je uitstapt, wordt het vanzelf een gewoonte.

Hoe word je gecontroleerd?

De Belastingdienst gaat niet iedereen stipt controleren op de ritregistratie. In plaats daarvan wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd, om te voorkomen dat bedrijven of privépersonen iets te creatief met hun kilometers omgaan. Zijn alle gegevens correct, dan is er niks aan de hand. Zijn ze dat niet en heb je bijvoorbeeld gesjoemeld met de zakelijke kilometers, dan volgt er een naheffing of zelfs een boete. Met andere woorden: houd je registratie op orde, dan ben je altijd zeker van je zaak.

Hoe zit dat met private lease?

Heb je een private lease-contract, dan maakt het niet uit of je zakelijke kilometers rijdt of dat je voor jezelf onderweg bent. Bij deze leaseconstructies heb je gewoon een maximaal aantal kilometers dat je per jaar mag rijden. Er zijn geen private lease-constructies die een onbeperkt aantal kilometers bevatten; elk contract heeft zijn plafond. Kilometerregistratie is hierbij niet nodig; men kijkt gewoon naar de kilometerstand van je auto. Ga je over je jaarlijkse 'bundel', dan moet je bijbetalen. Per kilometer wordt er dan meestal tussen de 0,05 en 0,10 euro gerekend, die je aan het einde van het jaar dient af te tikken.

©Kirill Gorlov

Kilometerbundels

Bij private lease-constructies is het ook mogelijk om zogenaamde kilometerbundels af te sluiten. Dan wordt niet gekeken naar de hoeveelheid kilometers per jaar, maar de hoeveelheid kilometers over de hele looptijd van het contract. Het kan wel zijn dat er een bepaald maximum per jaar geldt en dat je moet bijbetalen als je aan het einde van een jaar boven dat maximum zit. Blijkt vervolgens aan het einde van de looptijd dat je toch onder het maximale kilometrage van de hele looptijd zit, dan krijg je die afrekening weer teruggestort.

Bepaal het aantal kilometers met je lease-aanbieder

Hoeveel kilometers je per jaar mag rijden in je private lease-constructie bepaal je dus vooraf samen met de aanbieder van het contract. Hoe meer kilometers je wilt rijden, hoe hoger de maandelijkse kosten van het contract zullen zijn. Wil je tussentijds veranderingen aanbrengen in die afspraak, dan is dat meestal wel mogelijk. Het kan bijzonder slim zijn om de maximale kilometers per jaar aan te passen, want de kosten die dat met zich meebrengt zijn altijd lager dan de boete die je betaalt bij het overschrijden van het maximum.

Wie mogen er rijden in mijn leaseauto?

Hoewel jij als eindverantwoordelijke gezien wordt voor je leaseauto, mag in principe iedereen met een geldig rijbewijs in je auto rijden. Onthoud wel dat dit niet betekent dat je hiermee een loophole hebt gevonden in je contract; de gereden kilometers hebben betrekking op je auto, niet op jou. En omdat jij verantwoordelijk bent, is het aan jou om te voorkomen dat anderen alsnog aan de haal gaan met de privékilometers van je leaseauto. De kilometerregistratie blijft een plicht en je zult dus altijd moeten letten op de kilometerstand van je leaseauto.

▼ Volgende artikel
Nieuw wetsvoorstel salderingsregeling nog steeds onduidelijk
Energie

Nieuw wetsvoorstel salderingsregeling nog steeds onduidelijk

Het wetsvoorstel voor de salderingsregeling voor zonnepanelen zal waarschijnlijk niet in staat zijn om de huidige marktonrust te kalmeren. Dit is de voorspelling van Techniek Nederland. Volgens Doekle Terpstra, voorzitter van de brancheorganisatie, blijft de onzekerheid over terugleverkosten, die door energiebedrijven in rekening worden gebracht, voortduren.

Dit maakt het voor installateurs moeilijk om hun klanten adequaat te adviseren over de kosten en opbrengsten van zonnepanelen. Het wetsvoorstel biedt ook geen garantie dat zonnepaneelbezitters een eerlijke vergoeding krijgen voor de zonne-energie die ze terugleveren aan het net. Dit is een tegenvaller voor consumenten, bedrijven en het milieu. Het wetsvoorstel over de toekomst van de salderingsregeling wordt vandaag besproken in de Tweede Kamer.

Verhoogd eigen gebruik

Techniek Nederland stelt dat de volgende fase van de energietransitie is aangebroken. Terpstra zegt: "Gemiddeld gebruikt een zonnepaneelbezitter nu ongeveer 30% van de opgewekte stroom zelf. Dat percentage moet omhoog." Het verhogen van het eigen gebruik van zonne-energie is mogelijk met behulp van een warmtepomp, zonneboiler, slimme thuisbatterij of de accu van een elektrische auto. Door deze apparaten slim te gebruiken, kan het eigen verbruik stijgen van 30% naar 60%. Hierdoor worden zonnepanelen rendabeler; een terugverdientijd van zeven jaar is dan weer haalbaar. Techniek Nederland ziet een gebrek aan aanvullend overheidsbeleid op het gebied van duurzaamheid, zoals het actief stimuleren van het eigen gebruik van zonne-energie.

Voortgang energietransitie

De huidige impasse rond zonne-energie heeft een grote impact op de sector. Een aantal zonnepaneelinstallateurs is al failliet gegaan. Daarnaast zijn veel installateurs van zonne-energie bezig hun dienstverlening uit te breiden door andere duurzame technische oplossingen aan te bieden. Er zijn ook bedrijven die volledig stoppen met hun activiteiten in zonne-energie en op zoek gaan naar andere werkzaamheden. Terpstra zegt: "Dat is heel jammer. Deze bedrijven en technische vakmensen hebben we hard nodig om vaart te houden in de energietransitie."

Sociaal-economische rol van zonne-energie

Zonne-energie kan ook een rol spelen in het sociaal-economisch beleid. Terpstra zegt: "Het kabinet-Schoof wil de bestaanszekerheid van mensen versterken. Daarom moeten we zonnepanelen ook toegankelijk maken voor mensen met een laag inkomen. Als je een deel van je elektriciteit zelf opwekt, zorgt dat voor een lagere en meer voorspelbare energierekening."

Potentieel van zonne-energie

Techniek Nederland pleit voor een brede kabinetsvisie op de positie van zonne-energie binnen de energietransitie. Terpstra zegt: "Zonne-energie is een cruciaal onderdeel van de energietransitie en onmisbaar om de klimaatdoelen te halen. Er is nog veel potentieel: op twee derde van de Nederlandse woningen liggen nog geen zonnepanelen. Bovendien is het dakoppervlak van bedrijven grotendeels onbenut." Volgens Terpstra zou minister Hermans van Klimaat en Groene Groei zonne-energie moeten stimuleren in plaats van ontmoedigen.