ID.nl logo
De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt

Terwijl Volkswagen fabrieken sluit en banen schrapt, onthult Renault op de eerste verjaardag van dochterbedrijf Ampère een strategisch plan, waarbij goed is gekeken naar de Chinese aanpak. In dit artikel lees je meer over de stand van zaken in de Europese automarkt en de plannen van Renault.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat is er aan de hand?

Volkswagen sluit fabrieken en snoeit in het personeelsbestand, terwijl ook het Stellantis-concern het moeilijk heeft. Niet alleen de Europese automarkt heeft moeite met het bijbenen van dé energie transitie, dit speelt wereldwijd.

Toch is er één groot concern dat zich in de afgelopen periode op de achtergrond heeft gehouden: de Renault Group. Tot nu toe dan. Op de eerste verjaardag van Ampère, de door de Renault Group opgerichte firma die alles omtrent EV's en software ontwikkelt, onthult de Group een plan om de strijd aan te gaan met de concurrentie.

Strategische plannen

Renault heeft voor Ampère een meerjarenplan aangekondigd om de concurrentie aan te gaan. Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Versnellen van de ontwikkeling en productie van betaalbare, slimme elektrische auto's, waaronder een nieuwe Twingo en Renault 5.
  • Samenwerken met Nissan, Alpine en Mitsubishi om nieuwe EV-modellen te ontwikkelen.
  • Introductie van LFP-batterijen in 2026 en kobalt-vrije batterijen in 2028.
  • Ontwikkelen van een Europese Software-Defined Vehicle in 2026.
  • Verminderen van ontwikkelingskosten voor EV's tegen 2028 en inzetten op koolstofvrije mobiliteit.

Alle plannen vind je op de site van Renault.

©Renault

De Chinese aanpak

De wereldwijde automarkt wordt momenteel gedomineerd door hetzij de VS (Tesla) en China. Twee absolute grootmachten voor wat betreft elektrische auto's. Dit ondanks het feit dat vrijwel alle Europese fabrikanten ook hun best doen. Denk aan de Volkswagen iD-lijn en het redelijke succes van Stellantis-producten als de Peugeot e208 en de Opel Corsa Electric.

China speelt dit spel slim en bouwt EV's van de grond af aan als 'software defined vehicles': auto's waarbij hard- en software optimaal samenwerken, met een flexibel platform als basis.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Voordeel: ook oudere auto altijd up-to-date

Dit breng niet alleen efficiency en comfort met zich mee, zoals een lager energieverbruik en een naadloze communicatie met apps op bijvoorbeeld je telefoon, maar zorgt er ook voor dat alle componenten up-to-date worden gehouden.

Een voorbeeld? De eerste generatie Tesla Model 3 wordt zelfs nu nog verbeterd middels software-updates. En dan hebben we het niet alleen over de navigatiekaarten, maar ook de thermische systemen rondom de batterij of de elektromotoren. Zelfs een paar jaar nadat de auto op de markt is verschenen, kan een software defined vehicle zonder tussenkomst van een garage technisch worden verbeterd. 

©Renault

11.000 mensen

Ampère en de Renault Group volgen Chinees voorbeeld. In 2026 moeten de eerste resultaten uitkomen. Momenteel werken er 11.000 mensen aan. Ampère innoveert zelf, maar kijkt daarvoor ook zeker naar 'het voorbeeld' in de vorm van China. "Dat is waar de EV-magie nu gebeurt", vertelt Groupe Renault-CEO Luca de Meo. "Wij zijn van plan om te leren van die expertise en de opgedane kennis te gebruiken voor onze eigen markt hier in Europa."

LFP-batterijen

Een stevige uitspraak waarmee hij eigenlijk zegt dat als er niets gebeurt, ook de Renault Groupe, inclusief Nissan, Alpine en Mitsubishi, de boot zal missen.

Een ander aspect waar door Ampère druk aan wordt gewerkt, is het reduceren van de algehele CO2-voetafdruk. Dit wil men doen door het omarmen van nieuwe techniek voor het vervaardigen van staal, gebruik te maken van elektrische ovens en ook in te zetten op LFP-technologie. Hierbij wordt zonder gebruik van nikkel en kobalt toch eenzelfde range bereikt als met een NMC-accu. 

Nieuwe Twingo

Ambitieuze plannen dus, maar Ampère en Groupe Renault lijken zeker van hun zaak. Met name dankzij de bijvoorbeeld het openen van een batterijfabriek direct naast de Ampère-fabriek in Douai (Noord-Frankrijk) en de inmiddels volledig elektrisch modellen van Renault: de 5, Megane, Scenic en natuurlijk de ZOE.

Ook een auto uit Alpine's elektrische Dream-garage is een feit, terwijl er binnen twee jaar een software defined elektrische Twingo moet zijn. Samen met alle andere merken, die eveneens een eigen – op Ampère-techniek gebaseerde – auto op de markt zullen brengen, zou dit weleens de redding van de Europese automarkt kunnen zijn. 

©Renault

Meer weten? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Schrijfbeveiliging van je usb-stick opheffen: zo doe je dat
© ChrisChips - stock.adobe.com
Huis

Schrijfbeveiliging van je usb-stick opheffen: zo doe je dat

Stel: je wilt snel een paar bestanden op een usb-stick zetten, maar de enige flashdrive die je kunt vinden weigert nieuwe bestanden op te nemen. Om een of andere reden staat hij in de alleen-lezen-modus. Hoe los je dit op?

Stap 1: Is er een switch?

Het eerste dat je doet, is controleren of de usb-stick een fysieke schakelaar heeft voor schijfbeveiliging. Het nut van zo'n schakelaartje dat iedereen kan uitzetten, hebben we nooit begrepen. Toch zou nogal stom zijn om allerlei softwarematige kunstgrepen uit te halen als je gewoon de schrijfbeveiliging met een switch aan de zijkant had kunnen uitschakelen.

©Rafa Irusta Machin

Controleer of de usb-stick van het type is met een schakelaartje.

Stap 2: Via Uitvoeren

Als er geen schakelaar is, kun je de schrijfbeveiliging uitzetten via het venster Uitvoeren. Typ in de zoekbalk op de taakbalk de opdracht Uitvoeren of gebruik de toetscombinatie Windows-toets+R. Typ diskpart in het nieuwe venster en druk op Enter. Geef eventueel je toegangscode van Windows op om te bevestigen. Typ nu list disk en druk op Enter.

Zometeen moet je ieder commando bevestigen met een druk op Enter. Hierdoor zie je een lijst van de drives in je pc. De usb-drive zou de laatste in de lijst moeten zijn.

Typ op de volgende regel select disk # (waarbij # het nummer is van de usb-drive). Het volgende commando is attributes disk om de huidige status van de drive te zien. Wanneer je Read-only State : Yes leest, weet je dat de drive zich in de alleen-lezen-status bevindt. Typ nu attr dis clear readonly om de alleen-lezen-status uit te schakelen. Typ attr dis om de nieuwe status van de drive te lezen. Als je Current Read-only State:No ziet, is het gelukt en kun de stick gebruiken.

We schakelen nu de read-only-status uit.

Stap 3: Via het register

Als de vorige stap niet werkt, probeer je het via het register. We gaan ervan uit dat de usb-stick in de pc zit. Druk op Windows-toets+R, typ regedit en klik op OK. Navigeer naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies. Klik op het pictogram WriteProtect. Stel bij Waardegegevens de waarde in op 0 en klik op OK.

Wanneer er geen StorageDevicePolicies is, kun je deze regel zelf maken. Klik met de rechtermuisknop op Control en selecteer Nieuw en vervolgens Sleutel. Geef de naam StorageDevicePolicies op. Klik met rechts op de witte ruimte aan de rechterkant en selecteer Nieuw en dan DWORD (32-bit) Waarde. Noem het WriteProtect. Open deze en stel de waarde in op 0. Nu zou alles moeten werken.

Stel de waardegegevens van WriteProtect in op 0.

 
Lees ook: Usb-stick werkt niet meer? Zo kun je hem (misschien) nog redden


▼ Volgende artikel
Vet goed verhaal: zo vervang je het filter van je afzuigkap
© wertinio - stock.adobe.com
Huis

Vet goed verhaal: zo vervang je het filter van je afzuigkap

Zes op de tien Nederlanders vervangen nooit het filter van hun afzuigkap. Dat blijkt uit recent onderzoek van Afzuigkapwinkel.nl. Veel mensen weten niet eens dat dit nodig is. Een vervuild filter vangt vet en geur niet meer goed op. Daardoor wordt de luchtkwaliteit slechter en het risico op oververhitting of zelfs brand groter. Regelmatig vervangen dus. Hoe, dat leggen we stap voor stap uit.

In dit artikel

Een schoon filter is onmisbaar voor een goed werkende afzuigkap. In dit artikel lees je waarom regelmatig onderhoud belangrijk is, welke filters er zijn en hoe je ze stap voor stap vervangt.

Lees ook: Hoe kies je de juiste afzuigkap?

Waarom een schoon filter belangrijk is

Een afzuigkap werkt alleen goed als lucht vrij door het filter kan stromen. Zodra dat filter verzadigd raakt met vet of vuil, moet de motor harder werken en neemt de zuigkracht af. Daardoor blijven kooklucht, vocht en vetdeeltjes in huis hangen. Op termijn kan dat leiden tot schimmelvorming en een vettige aanslag op kastjes en muren. Door het filter op tijd schoon te maken of te vervangen, houd je de luchtstroming stabiel en de motor in conditie.

De verschillende filters in een afzuigkap

Elke afzuigkap bevat minstens één vetfilter. Dat zit aan de onderkant en vangt vetdeeltjes op die vrijkomen bij het koken. Bij moderne modellen wordt vaak een metalen vetfilter gebruikt, meestal van aluminium of roestvrij staal. Dat type kun je schoonmaken en hergebruiken. Oudere of goedkopere afzuigkappen hebben soms schuim- of papieren vetfilters die niet te reinigen zijn en dus regelmatig vervangen moeten worden.

Bij afzuigkappen die lucht niet naar buiten afvoeren, maar via de kap terug de keuken inblazen (recirculatie), komt er nog een extra filter bij: het koolstoffilter. Dit filter bevat actieve kool, een fijn zwart poeder dat geurmoleculen bindt. De lucht wordt door het filter gezogen, geuren blijven aan de koolstof kleven en de schone lucht stroomt weer naar buiten. Zodra de kool verzadigd raakt, neemt de werking af en komen kookgeuren weer terug in de keuken. Daarom is het belangrijk het koolstoffilter meerdere keren per jaar te vervangen.

Nieuwere afzuigkappen gebruiken soms een gecombineerd vet- en geurfilter, of zelfs een zogenoemd plasmafilter. Dat laatste werkt met elektrische ontladingen die vet- en geur­deeltjes afbreken en hoeft vrijwel nooit vervangen te worden. Dit systeem is vooral te vinden in duurdere keukens, maar wint terrein omdat het duurzamer en onderhoudsarm is.

©Maksims_Liene | fotoduets

Hoe vaak onderhoud je de filters?

De frequentie hangt af van hoe vaak en hoe vet je kookt. Wie dagelijks bakt of frituurt, moet het vetfilter elke maand schoonmaken. Reinig een metalen vetfilter in de vaatwasser op een heet programma met een normaal vaatwasmiddel. Vermijd agressieve reinigingsmiddelen, want die kunnen aluminium dof maken – dat is op zich niet schadelijk, maar vooral een kwestie van uiterlijk. Het koolstoffilter moet gemiddeld om de drie tot zes maanden vervangen worden. Wie minder kookt, kan iets langer wachten, maar wacht niet tot de zuigkracht merkbaar afneemt.

Zo vervang je het filter stap voor stap

Begin altijd met veiligheid. Zet de afzuigkap uit, trek de stekker uit het stopcontact en laat de lampen even afkoelen. Verwijder daarna het oude vetfilter door de onderkant van de kap te openen of de clips los te maken. Maak meteen van de gelegenheid gebruik om de binnenzijde van de afzuigkap schoon te vegen met een sopje van warm water en ontvetter. Vet dat zich daar ophoopt, hindert de luchtstroom en kan nare geurtjes veroorzaken.

Plaats vervolgens het nieuwe filter op dezelfde plek. Zorg dat het goed aansluit en geen kieren heeft. Bij ronde koolstoffilters draai je ze vast op hun houder, terwijl vlakke filters meestal klemmen of klikken. Steek daarna de stekker weer in het stopcontact en test of de kap goed werkt. Als de luchtstroom krachtig aanvoelt en het geluid gelijkmatig is, zit alles goed gemonteerd.

©Andrii

Wanneer weet je dat het tijd is voor vervanging?

Er zijn duidelijke signalen dat het filter zijn werk niet meer doet. De afzuigkap maakt meer geluid, de zuigkracht neemt af en kooklucht blijft langer hangen. Sommige modellen hebben een lampje dat gaat branden zodra het filter aan vervanging toe is. Ruik je bij het aanzetten van de kap een muffe geur, dan is dat vaak een teken dat het vetfilter verzadigd is of dat het koolstoffilter zijn opnamecapaciteit kwijt is.

Maak er een gewoonte van

Een afzuigkapfilter hoort net zo goed op je onderhoudskalender als de batterij van je rookmelder. Noteer de vervangdatum of stel een herinnering in op je telefoon. Zo blijft het een vaste gewoonte in plaats van een klus die je telkens vergeet. Regelmatig onderhoud zorgt niet alleen voor frisse lucht, maar ook voor een langere levensduur van je afzuigkap.

Dus?

Een schone afzuigkap begint bij goed filteronderhoud. Het vetfilter houdt vet tegen, het koolstoffilter verwijdert geuren. Reinig het vetfilter maandelijks en vervang het koolstoffilter minstens twee keer per jaar. Zo blijft de lucht in je keuken fris, werkt de motor stiller en voorkom je onnodige slijtage of risico op brand.

Afzuigkapfilter nodig?

Vet veel keus