ID.nl logo
De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt

Terwijl Volkswagen fabrieken sluit en banen schrapt, onthult Renault op de eerste verjaardag van dochterbedrijf Ampère een strategisch plan, waarbij goed is gekeken naar de Chinese aanpak. In dit artikel lees je meer over de stand van zaken in de Europese automarkt en de plannen van Renault.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat is er aan de hand?

Volkswagen sluit fabrieken en snoeit in het personeelsbestand, terwijl ook het Stellantis-concern het moeilijk heeft. Niet alleen de Europese automarkt heeft moeite met het bijbenen van dé energie transitie, dit speelt wereldwijd.

Toch is er één groot concern dat zich in de afgelopen periode op de achtergrond heeft gehouden: de Renault Group. Tot nu toe dan. Op de eerste verjaardag van Ampère, de door de Renault Group opgerichte firma die alles omtrent EV's en software ontwikkelt, onthult de Group een plan om de strijd aan te gaan met de concurrentie.

Strategische plannen

Renault heeft voor Ampère een meerjarenplan aangekondigd om de concurrentie aan te gaan. Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Versnellen van de ontwikkeling en productie van betaalbare, slimme elektrische auto's, waaronder een nieuwe Twingo en Renault 5.
  • Samenwerken met Nissan, Alpine en Mitsubishi om nieuwe EV-modellen te ontwikkelen.
  • Introductie van LFP-batterijen in 2026 en kobalt-vrije batterijen in 2028.
  • Ontwikkelen van een Europese Software-Defined Vehicle in 2026.
  • Verminderen van ontwikkelingskosten voor EV's tegen 2028 en inzetten op koolstofvrije mobiliteit.

Alle plannen vind je op de site van Renault.

©Renault

De Chinese aanpak

De wereldwijde automarkt wordt momenteel gedomineerd door hetzij de VS (Tesla) en China. Twee absolute grootmachten voor wat betreft elektrische auto's. Dit ondanks het feit dat vrijwel alle Europese fabrikanten ook hun best doen. Denk aan de Volkswagen iD-lijn en het redelijke succes van Stellantis-producten als de Peugeot e208 en de Opel Corsa Electric.

China speelt dit spel slim en bouwt EV's van de grond af aan als 'software defined vehicles': auto's waarbij hard- en software optimaal samenwerken, met een flexibel platform als basis.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Voordeel: ook oudere auto altijd up-to-date

Dit breng niet alleen efficiency en comfort met zich mee, zoals een lager energieverbruik en een naadloze communicatie met apps op bijvoorbeeld je telefoon, maar zorgt er ook voor dat alle componenten up-to-date worden gehouden.

Een voorbeeld? De eerste generatie Tesla Model 3 wordt zelfs nu nog verbeterd middels software-updates. En dan hebben we het niet alleen over de navigatiekaarten, maar ook de thermische systemen rondom de batterij of de elektromotoren. Zelfs een paar jaar nadat de auto op de markt is verschenen, kan een software defined vehicle zonder tussenkomst van een garage technisch worden verbeterd. 

©Renault

11.000 mensen

Ampère en de Renault Group volgen Chinees voorbeeld. In 2026 moeten de eerste resultaten uitkomen. Momenteel werken er 11.000 mensen aan. Ampère innoveert zelf, maar kijkt daarvoor ook zeker naar 'het voorbeeld' in de vorm van China. "Dat is waar de EV-magie nu gebeurt", vertelt Groupe Renault-CEO Luca de Meo. "Wij zijn van plan om te leren van die expertise en de opgedane kennis te gebruiken voor onze eigen markt hier in Europa."

LFP-batterijen

Een stevige uitspraak waarmee hij eigenlijk zegt dat als er niets gebeurt, ook de Renault Groupe, inclusief Nissan, Alpine en Mitsubishi, de boot zal missen.

Een ander aspect waar door Ampère druk aan wordt gewerkt, is het reduceren van de algehele CO2-voetafdruk. Dit wil men doen door het omarmen van nieuwe techniek voor het vervaardigen van staal, gebruik te maken van elektrische ovens en ook in te zetten op LFP-technologie. Hierbij wordt zonder gebruik van nikkel en kobalt toch eenzelfde range bereikt als met een NMC-accu. 

Nieuwe Twingo

Ambitieuze plannen dus, maar Ampère en Groupe Renault lijken zeker van hun zaak. Met name dankzij de bijvoorbeeld het openen van een batterijfabriek direct naast de Ampère-fabriek in Douai (Noord-Frankrijk) en de inmiddels volledig elektrisch modellen van Renault: de 5, Megane, Scenic en natuurlijk de ZOE.

Ook een auto uit Alpine's elektrische Dream-garage is een feit, terwijl er binnen twee jaar een software defined elektrische Twingo moet zijn. Samen met alle andere merken, die eveneens een eigen – op Ampère-techniek gebaseerde – auto op de markt zullen brengen, zou dit weleens de redding van de Europese automarkt kunnen zijn. 

©Renault

Meer weten? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips