ID.nl logo
Automatisch de gordijnen dichtdoen: wat zijn je opties?
Huis

Automatisch de gordijnen dichtdoen: wat zijn je opties?

Wanneer je aan een smarthome denkt, dan denk je wellicht niet meteen aan het automatiseren van de gordijnen. Maar toch kun je je gordijnen ‘slim’ maken en zelfs opnemen in de verschillende routines en automatiseringen van je smarthome. In dit artikel kijken we naar de opties.

Wellicht sta je er niet zo bij stil wat een invloed gordijnen op je huis en vooral op de sfeer van het huis hebben. Je houdt er pottenkijkers mee buiten, en kunt tegelijkertijd voor een veilige en warme omgeving zorgen. Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van het type gordijnen dat je uitkiest, evenals de kleur. Lange gordijnen die vanaf het plafond gedrapeerd langs het raam de grond aanraken komen een stuk zachter en sfeervoller over dan enkele rolgordijnen met een harde kleur – maar dat is aan iedereen om lekker zelf te bepalen. Beide opties kun je gelukkig slim maken.

De gordijnen gebruiken

Het is waarschijnlijk een terugkerend proces. Zodra het avond wordt heb je waarschijnlijk de behoefte om de gordijnen lekker dicht te doen. Je loopt naar het raam en trekt – voorzichtig of met een beetje kracht – de hangende gordijnen naar het midden van het raam (of helemaal naar de andere kant van de kamer). En anders pak je het draadje vol kralen van het rolgordijn dat stil voor het raam hangt. Je trekt aan het koortje totdat de gewenste lengte behaald is en keert dan terug naar de bank om zelf als een gedrapeerd gordijn op de zitvlakte tot rust te komen.

 

En dan komt het misschien wel eens bij je op: dit zou toch een stuk gemakkelijker moeten kunnen? Of: kunnen de gordijnen niet zichzelf dichtdoen? Nou, we hebben goed nieuws – dat kan. Je kunt namelijk slimme gordijnen aanschaffen of middels een retrofit-oplossing bestaande gordijnen automatiseren. Retrofit is een duurzame oplossing voor iedereen die niet meteen bakken met geld aan nieuwe ophangsystemen of gordijnen wil denken. Met zo’n oplossing maak je namelijk bestaande opstellingen slim, door er bijvoorbeeld een kleine motor aan te hangen.

 

Veel mensen zijn waarschijnlijk momenteel in de markt voor retrofit-oplossingen. Nieuwe gordijnen aanschaffen kost vaak een hoop geld. En externe systemen kun je vaak ook op andere of nieuwe gordijnen aansluiten, waardoor dit dus een dubbele, duurzame uitkomst kan zijn. Er zijn heel wat verschillende soorten gordijnen om voor het raam te hangen: hanggordijnen, jaloezieën, lamellen, plisségordijnen en rolgordijnen (inclusief enkele variaties op deze soorten). Maar over het algemeen zijn er twee duidelijke verschillen; de ene beweegt horizontaal en de andere dan verticaal.

Retrofit versus nieuwe oplossingen

Voor deze twee verschillende manieren van bedienen bestaan er dus oplossingen, die ongeveer op hetzelfde neerkomen. Voor de hanggordijnen die je van links naar rechts (en andersom) beweegt, kun je bijvoorbeeld een gemotoriseerd onderdeel met wifi en bluetooth aanschaffen. Je sluit het trekkoordje van de gordijnen aan op dat motortje, dat vervolgens over (soms extra te installeren) rails de gordijnen voor je opent en sluit. Dat kun je handmatig uitvoeren, door binnen de app op een knopje te drukken. Of je stelt in dat dit op vaste tijden van de dag gebeurt (in de avond en ochtend).

 

Heb je rolgordijnen of iets in die trant? Dan kun je weer een andere gemotoriseerd gevaarte aanschaffen, dat voor jou aan het bijbehorende koordje trekt. Omdat het per rolgordijn verschilt wat voor soort koord eraan hangt (dat is ook weer afhankelijk van waar de gordijnen zelf mee geleverd worden), dien je wel even te checken of het product dat je op ogen hebt, jouw koordje ondersteunt. Vervolgens kun je eigenlijk hetzelfde doen als met de andere gordijnen. Je kunt ze handmatig bedienen via een app in de knop of op basis van een vast schema het werk laten uitvoeren.

 

En dan hebben we natuurlijk nog de meest moderne categorie: de gordijnen die meteen slim zijn. Deze oplossing is met name handig voor mensen die lekker aan het verbouwen zijn, bijvoorbeeld. Of natuurlijk gewoon voor iedereen die op zoek is naar iets nieuws en dit gewoon ziet zitten. Dergelijke systemen zijn wel relatief duur; je betaalt namelijk niet alleen voor het systeem, ook schaf je meteen nieuwe gordijnen aan. In het gebruik verschilt deze oplossing vrij weinig van de retrofit-oplossing: ook hier bedien je de gordijnen automatisch of via een zelf ingestelde routine. Superhandig.

Integratie met smarthomesystemen

Nu is het logisch dat je van tevoren nadenkt over wat voor soort oplossing je wil of nodig hebt. Daarbij zijn er een aantal kanttekeningen om rekening mee te houden. Sommige van die motoren zijn vrij log of lomp en kunnen niet altijd netjes weggewerkt worden, bijvoorbeeld. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar als je om een fijne sfeer geeft in huis, is dat zeker iets om in acht te nemen. Daarnaast zou het fijn zijn als de slimme gordijnen, in welke vorm dan ook, mee kunnen doen met de rest van je smarthome. Niet elk slim systeem ondersteunt jouw platform naar keuze.

 

Wellicht valt dat in de toekomst nog mee, wanneer smarthomeplatform Matter goed en wel gelanceerd is. Dat is een platform waarmee eigenlijk alle producten (die Matter ondersteunen) onderling met elkaar kunnen communiceren en op elkaar kunnen reageren. Nu heb je daar nog systemen als Google Home, Apple HomeKit, Homey, Fibaro of IFTTT voor nodig – en dan moet je eigenlijk maar hopen dat het systeem dat jij op het oog heeft, de platformen ondersteunt die je reeds gebruikt. Lees je dus goed in via productpagina’s, nieuwsberichten en recensies.

Wanneer een systeem voor slimme gordijnen jouw favoriete smarthomeplatform support, dan kun je dat vervolgens bedienen middels een stemopdracht. Ook kun je de gordijnen opnemen in routines. Dat betekent dat wanneer je bijvoorbeeld roept “Hey Google, tijd voor een fijne sfeer”, dat de lampen op de modus Ontspannend gaan, er een lekker zacht muziekje opgezet wordt en de gordijnen voor je dichtgedaan worden. Uiteraard kun je via de apps van de fabrikant of de platformhouder vaak helemaal instellen wat je wil (ook al zijn er soms wat beperkingen).

Slimme gordijnen: verschillende systemen

Nu je weet welke soorten slimme gordijnen er zijn en waar je zoal rekening mee moet houden, is het tijd om de bekendste merken eens onder de loep te nemen. Hieronder volgt een overzicht van bestaande systemen die slimme gordijnen aanbieden. Ook plaatsen we hier relevant nieuws, tests en reviews en aanverwante achtergrondartikelen bij.

Somfy (TaHoma)

Somfy is één van de grootste merken binnen dit segment. De fabrikant biedt zelf verschillende soorten raamdecoratie aan, die allemaal binnen een systeem genaamd TaHoma werken. Dat smarthomeplatform ondersteunt tevens meer dan driehonderd verschillende producten die niet van Somfy afkomstig zijn. Het is dus een redelijk open systeem dat redelijk wat flexibiliteit biedt. Daarnaast is er ondersteuning voor Google Assistent en Siri, evenals Amazon Alexa.

SwitchBot

Het bedrijf SwitchBot maakt retrofit-oplossingen voor bestaande gordijnen (die je horizontaal verplaatst). Eén van de bekendste producten van dit bedrijf is de SwitchBot Curtain. Dit is een compact apparaatje dat je aan de bestaande rails bevestigt, waarmee je de gordijnen dus op een slimme manier kunt bedienen. De ingebouwde accu gaat ongeveer acht maanden mee. Maar wanneer je er een zonnepaneel aan koppelt, dan blijft het systeem langer zelfstandig werken. Dit systeem ondersteunt tot slot Google Assistent, Amazon Alexa, Siri Snelkoppelingen, SmartThings, Clova en IFTTT.

Slide

Als alternatief op de SwitchBot heb je ook de uit Nederland afkomstige Slide. Dit vrij dure apparaat (in vergelijking met de SwitchBot dan) bevestig je eveneens aan de gordijnrails die je reeds geïnstalleerd hebt. Na een korte installatie van een paar minuten kun je de domme hanggordijnen al bedienen via de app, en kun je uiteraard zaken als routines en schema’s instellen. Slide koppel je onder meer aan de uitgebreidere systemen van Homey en Home Assistant.

Ikea

We kunnen bijna niet anders zeggen dan dat Ikea niet in deze lijst mag ontbreken. De Zweedse meubelmaker biedt vaak goede producten aan voor relatief lage prijzen, en dat zien we ook met de slimme gordijnsystemen genaamd Fyrtur en Kadrilj. In beide gevallen gaat het om slimme rolgordijnen, die volledig koordloos zijn. De bediening verloopt dus volledig via de bijbehorende app, en los verkrijgbare slimme knop of via een gekoppeld smarthomesysteem. Je hebt dan de keuze uit Amazon Alexa, Google Home of Apple HomeKit.

Aqara

Aqara is een Chinese fabrikant van allerlei slimme, voornamelijk retrofit-oplossingen. Naast slimme sensoren en opties voor de verwarming, biedt dit merk ook een product voor rolgordijnen aan: de Roller Shade Driver E1. Omdat het merk ook allerlei sensoren aanbiedt, kun je de gekoppelde rolgordijnen bijvoorbeeld laten reageren op zonlicht, waardoor ze geheel zonder jouw tussenkomst kunnen reageren op eventuele behoeften die je hebt. De ingebouwde accu gaat twee maanden mee. Je koppelt dit systeem onder meer aan Google Assistent, Apple HomeKit en Amazon Alexa.

Ben je benieuwd geworden naar slimme gordijnen voor in huis? Bij Bol.com vind je een hoop interessante producten!

👀Behoefte aan nog meer privacy? Overweeg zonwering!

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.