ID.nl logo
Scannen met je smartphone: tips en apps
© PXimport
Huis

Scannen met je smartphone: tips en apps

Hoewel veel post tegenwoordig digitaal wordt verstuurd, krijg je vast af en toe nog belangrijke brieven door de brievenbus. Wil je deze brieven digitaliseren, dan kan dat gemakkelijk met je telefoon. Wij leggen je uit hoe je kunt scannen met je smartphone. We bespreken apps voor zowel iOS- als Android-apparaten.

Tip 01: Werk mobiel

Voordat we je informatie gaan geven over welke apps je kunt gebruiken, eerst even een tip met betrekking tot je werkwijze. Mobiel scannen is veel eenvoudiger dan scannen met een oude vertrouwde scanner, maar wanneer je alle bonnetjes opspaart, is het alsnog een flink karwei waarbij je een berg bonnetjes op je bureau hebt liggen. Die bonnetjes zijn waarschijnlijk tegen die tijd voor de helft verkreukeld en dat maakt het scannen niet eenvoudiger (zie tip 6). Wat we je daarom willen aanraden is om je werkwijze te veranderen. Het voordeel van scannen met je smartphone is dat je die smartphone altijd bij je hebt. Het is handig om daarvan te profiteren. Oftewel: krijg je een bonnetje, zoek snel even een rustig plekje op, scan je bon in (en upload deze direct naar de cloud, zodat je niet het risico loopt dat je je bonnetjes verliest als je je smartphone verliest). Het is heel eventjes wennen, maar zodra dit deel wordt van je routine, maakt het je leven een stuk eenvoudiger en overzichtelijker.

©PXimport

Tip 02: Kies een cloud

Mobiel scannen maakt de zaken een stuk overzichtelijker … tenzij je er alsnog een zooitje van maakt. Immers, er zijn zoveel plekken waar je je bestanden kunt bewaren. Natuurlijk op je smartphone zelf, maar dat raden we sterk af: als je je smartphone verliest of als-ie gestolen wordt, ben je je gegevens kwijt. Synchroniseren met je pc of Mac kan natuurlijk ook, maar dat is een beetje omslachtig omdat uploaden naar de cloud veel sneller (en soms ook automatisch) gaat. Als je dan kiest voor een cloud, kies dan ook écht voor een cloud. Upload niet je ene bonnetje naar Dropbox en een ander bonnetje naar Google Drive. Maak een keuze, en gebruik de app die daarbij past. De meeste clouddiensten hebben hun eigen app met scanmogelijkheid. We bespreken deze apps én we bespreken een app die niet in handen is van een clouddienst.

Een handige online fotodienst voor je scans is Google Foto's. Deze kun je gratis gebruiken en werkt op zowel je tablet als smartphone (Android en Apple). Bovendien kun je in Google Foto's handig gebruikmaken van albums, om bijvoorbeeld je bonnetjes (of andere scans) te categoriseren, of juist te scheiden van je gewone foto's.

Clouddiensten zijn er in alle vormen en maten en je kunt zelf wellicht de voorkeur geven aan een andere dienst boven Google Foto's. Ze hebben elk namelijk hun eigen voordelen en eigenaardigheden. Anders dan veel concurrenten zit Dropbox bijvoorbeeld niet aan een bepaald besturingssysteem vast. Dat is anders bij bijvoorbeeld iCloud (geïntegreerd in het Apple-ecosysteem), Google Drive of Microsoft's OneDrive.

En dan zijn er nog talloze kleinere, iets minder bekende diensten. Box bijvoorbeeld, dat zich meer op bedrijven richt. Of SpiderOak, dat privacy als belangrijkste wapenfeit heeft. Mega is een dienst van Kim Dotcom, een bekende internetondernemer. En Stack is een Nederlandse cloud die je maar liefst een terrabyte gratis opslagruimte geeft. Keuze genoeg, dus.

©PXimport

Vrijwel elke cloud-app heeft ook een scanmogelijkheid

-

Tip 03: Scannen met Dropbox

Dropbox heeft sinds vorig jaar de mogelijkheid om documenten te scannen met de Dropbox-app voor zowel Android als iOS. Het handige hiervan is uiteraard dat de documenten niet op je smartphone worden bewaard, maar direct worden geüpload naar Dropbox en eventueel meteen worden gesynchroniseerd met de Dropbox-app op je computer. Om een document te scannen, start je de Dropbox-app, druk je op het plusteken onderin en kies je vervolgens voor Document scannen. De camera wordt nu direct gestart, waarna je deze kunt richten op het te scannen document. Een blauw kader toont aan welk oppervlak gescand zal worden. Mooi is daarbij dat je de camera er niet recht boven hoeft te houden; de app zet het plaatje zelf recht. Door te drukken op het plusteken linksonder kun je een pagina toevoegen, en door te drukken op de schuifregelaars kun je zaken bepalen als kleur, zwart-wit enzovoort. Met het pictogram rechtsboven draai je de afbeelding. Tevreden? Druk dan op Volgende, bepaal of het een pdf of een png-bestand wordt, kies een opslaglocatie op Dropbox en druk daarna op Bewaar.

Tip 04: … met Google Drive

Ook Google heeft de mogelijkheid tot scannen ingebouwd in z’n Google Drive-app, maar helaas bestaat deze functionaliteit op het moment van schrijven alleen voor Android. Om gebruik te maken van de scanfunctie in Google Drive, start je de app op je Android-smartphone en druk je op het plusteken rechtsonder (in de blauwe cirkel). In het menu dat verschijnt druk je op Scannen. Net als in de Dropbox-app wordt de camera direct gestart en kun je deze richten op het document dat je wilt scannen. Er wordt, in tegenstelling tot in Dropbox, geen kader getoond, maar het idee is hetzelfde en ook hier worden scheve plaatjes rechtgezet. Mocht dat kader toch niet helemaal goed zijn gezet, dan kun je het corrigeren door bovenin op het pictogram met het vierkantje te drukken. Ook in deze app kun je pagina’s toevoegen door op het plusteken linksonder te drukken. Met het pictogram van het verfpalet bovenin kun je kiezen of het kleur of zwart-wit moet worden, en met de drie puntjes rechtsboven kun je de pagina eventueel draaien, een naam geven of volledig verwijderen. Ben je tevreden, druk dan rechtsonder op het vinkje en je afbeelding wordt automatisch geüpload naar Google Drive.

©PXimport

Tip 05: … met Turboscan

De app TurboScan Pro kost 5,99 euro (of 3,50 euro voor Android), waar de apps van Dropbox en Google Drive gratis zijn. Maar deze app is wel flexibeler en daarvoor hebben we wel iets over. Om te scannen met TurboScan Pro (voor iOS of Android) start je de app en druk je op het pictogram met de camera linksonder (prettig is dat je ook bestaande foto’s kunt inladen met behulp van het pictogram rechtsonder). Zodra je de foto schiet, plaatst TurboScan het kader, dat je ter plekke kunt aanpassen. Druk op Done zodra het kader klopt (in de meeste gevallen is dat automatisch goed). Rechtsonder kun je aangeven of je de bon wilt opslaan in zwart-wit of in kleur (zwart-wit kost minder ruimte), en de kleurstelling kun je met de vierkantjes onderin aanpassen. Druk vervolgens op Next. Met het pictogram rechtsonder (plusteken) kun je een pagina toevoegen aan de scan, met het pictogram van het penseel kun je de naam aanpassen, eventueel automatisch een datum toevoegen én aangeven in welk formaat de scan moet worden opgeslagen. Met de knop Delen linksonder sla je de scan op of upload je deze naar de cloud.

Tip 06: … met Adobe Scan

Adobe Scan is beschikbaar voor Android en iOS en is volledig gratis te gebruiken, je moet je alleen even registreren om hem te gebruiken. Adobe Scan gebruikt de camera van je smartphone als draagbare scanner. Om een factuur, parkeerticket, restaurantbonnetje of betaalbewijs van de taxi in pdf-formaat op te slaan, moet je het dus simpelweg fotograferen. Adobe Scan herkent het document automatisch en slaat razendsnel een afbeelding op. Vervolgens kun je de scan nog wat bewerken. Ziet de scan er automatisch goed uit? Dan tik je rechtsboven op PDF opslaan.

Zijn je bonnetjes gekreukt? Leg ze voor het scannen onder een glasplaatje

-

Tip 07: Kreukels

We raden je aan om zaken als bonnetjes direct te scannen wanneer je ze krijgt, zoals je hebt kunnen lezen in tip 1. Is dit niet mogelijk of simpelweg gewoon niets iets dat je wilt doen, dan is de kans groot dat je met gekreukte bonnetjes te maken krijgt. Dat maakt het scannen aanzienlijk lastiger, maar niet onmogelijk. Je kunt natuurlijk de bonnetjes/documenten terugvouwen en terugrollen, maar dat kost veel tijd en daarmee is het nut van het mobiel scannen natuurlijk ver te zoeken. Dit probleem is vrij makkelijk te verhelpen met de methode die eigenlijk niet zo heel erg veel verschilt van een traditionele scanner: een glasplaatje. Neem een glazen of plastic plaatje uit een fotolijstje en leg dit over het te scannen bonnetje heen. Kreukels zijn direct geen probleem meer. Wel iets om overdag te doen, want de reflectie van lampen kan roet in het eten gooien.

©PXimport

Tip 08: ocr?

De genoemde apps werken allemaal zeer prettig en efficiënt, maar hebben één gezamenlijk gebrek: ze zijn niet in staat om gescande tekst om te zetten in digitale tekst (oftewel, tekst die je daarna kunt kopiëren en plakken). Gelukkig zijn er wel apps die deze technologie (ocr) gebruiken, en een van die apps is van een wel heel bekende softwareproducent: Microsoft! Office Lens is gratis en beschikbaar voor zowel Android als iOS. Om een document te scannen, start je de app en geef je onderin aan dat het gaat om een Document. Richt je camera op het document/bonnetje dat je wilt scannen en druk op de rode knop wanneer het witte kader het document goed omsluit. Druk nu op +1 linksonder om nog een document toe te voegen aan de scan of op Gereed rechtsboven als je tevreden bent met het resultaat. Wanneer je nu onderin drukt op PDF, wordt het document opgeslagen als bewerkbare pdf, oftewel alle tekst in het document kan vervolgens geselecteerd en gekopieerd worden.

Tip 09: Bestanden scheiden

In sommige gevallen is het handig om héél veel documenten als één document te scannen, simpelweg omdat dit sneller is. Maar dan zit je natuurlijk wel met één grote pdf, terwijl je eigenlijk losse documentjes wilde hebben. Maar je kunt documenten heel eenvoudig scheiden. Een prachtig programma hiervoor is Adobe Acrobat DC, maar dit programma is prijzig en niet voor iedereen een optie. Gelukkig zijn er ook gratis alternatieve, en je hoeft er niet eens iets voor te installeren. Surf naar www.splitpdf.com en upload het bestand dat je wilt splitsen (je kunt het ook rechtstreeks importeren vanuit Dropbox of Google Drive). Klik op Extract all pages into separate files of geef specifiek aan welke bestanden je wilt splitsen. Druk nu op Split om de bestanden daadwerkelijk te splitsen. Er wordt nu een zip-bestand aangemaakt met daarin alle pagina’s uit het hoofddocument als afzonderlijk pdf-bestand.

©PXimport

Wil je meerdere losse documenten samenvoegen tot één geheel? Dat kan gratis online

-

Tip 10: … en combineren

De tegenovergestelde situatie is natuurlijk ook mogelijk: je hebt allerlei losse bestanden gescand en wil die graag combineren in één pdf. Ook dat kan Adobe Acrobat DC, maar ook in dit geval is er een gratis online tool die het voor je kan doen (van dezelfde makers overigens). Surf naar www.pdfmerge.com en upload de bestanden die je wilt combineren tot één pdf. Standaard staan er vier velden, maar door te klikken op More files kun je meer velden toevoegen. Klik vervolgens op Merge! De site gaat voor je aan de slag, en vrijwel direct daarna wordt het gecombineerde pdf-bestand automatisch voor je gedownload. Er is van beide sites overigens ook software beschikbaar die de klus online voor je kan klaren, maar die software is niet gratis.

©PXimport

Tip 11: Organiseren

We hebben aan het begin van dit artikel aangeraden om te kiezen voor één clouddienst. In sommige gevallen zal dat niet mogelijk zijn (bijvoorbeeld omdat je samen een administratie beheert, en de één een Android telefoon heeft, en de ander een iPhone met een Google Drive-app die dus geen scans ondersteunt). Zo’n situatie is niet optimaal, maar toch vrij eenvoudig te verhelpen met IFTTT. IFTTT is een website die diensten aan elkaar kan koppelen. Surf naar www.ifttt.com en maak een account aan. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, de handeling die je zoekt is al door anderen gemaakt. Klik op het vergrootglas en zoek op sync dropbox google drive (je kunt hier uiteraard elke clouddienst invullen die je wilt; wij nemen deze twee als voorbeeld). Kies de app met de gewenste omschrijving (in ons geval Automatically sync new files added to Dropbox to your Google Drive). Selecteer de map in Dropbox waar je de bonnetjes naar uploadt en klik vervolgens op Turn on. De bonnetjes die in deze map worden geplaatst worden automatisch naar Google Drive gesynchroniseerd. Zo houd je alles netjes bij elkaar.

Er is overigens nog veel meer mogelijk met IFTTT.  Zo kun je je thermostaat aan de buitentemperatuur laten aanpassen, je verlichting koppelen aan de zonsondergang en het koffiezetapparaat automatisch inschakelen. In dit artikel geven we nog veel meer tips. 

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!