ID.nl logo
12 tips om meer uit Google Drive te halen
© PXimport
Huis

12 tips om meer uit Google Drive te halen

Met Google Drive heb je niet alleen een paar gigabyte opslagruimte in de cloud. De dienst van Google maakt het ook mogelijk om heel snel documenten, spreadsheets of presentaties aan te maken en deze te delen met vrienden of collega's. En er kan nog meer.

Tip 1 - In de browser

Om met Google Drive aan de slag te gaan heb je niet veel nodig: een Gmail-account volstaat om 15 GB gratis opslagruimte te ontvangen. Via de browser krijg je toegang tot de webversie van Google Drive. Surf naar www.google.com/drive, klik op de blauwe Naar Google Drive-knop en log in met je Gmail-account. De interface is erg overzichtelijk. In de linkermarge krijg je een menu met Mijn Schijf, Gedeeld met mij, Google Foto's, Recent, Met Ster en Prullenbak. Wat deze knoppen doen kun je wel aflezen aan de benamingen. Met de knop met die vier blokjes wissel je tussen raster- en lijstweergave en met de AZ-knop kun je bestanden op verschillende manieren sorteren.

©PXimport

Tip 1 - De webversie van Google Drive is erg overzichtelijk.

Tip 2 - Bestandsbeheer

Google Drive werkt eigenlijk gewoon zoals een harde schijf. Om je opslagruimte overzichtelijk te houden, raden wij je aan een mappenstructuur te gebruiken. Klik op Mijn schijf centraal bovenaan en je kunt in het uitklapmenu kiezen voor Nieuwe map. Via Mijn schijf > Bestanden uploaden of Mijn schijf > Map uploaden kun je respectievelijk één of meerdere bestanden of een volledige map naar Google Drive uploaded.

©PXimport

Tip 2 - In tegenstelling tot bij Dropbox kun je niet enkel bestanden uploaden maar ook nieuwe bestanden aanmaken vanuit de browser.

Het kan echter nog eenvoudiger door simpelweg bestanden vanuit Windows Verkenner (of Finder voor Mac-gebruikers) naar het Google Drive-venster te verslepen. Er zijn geen beperkingen op vlak van bestandstype of -grootte. Via Mijn schijf > Nieuw bestand kun je via de Google-tools een nieuw bestand aanmaken. Dit kan een document, spreadsheet, presentatie, formulier, tekening of een Maps-kaart zijn.

Heb je een bestand aangemaakt of geüpload, dan kun je via het bestand beheren via het rechtermuisknopmenu. Zo kun je onder andere een voorbeeld opvragen, een kopie maken of het bestand weer downloaden.

Achter slot en grendel

Het voordeel van een clouddienst is dat je bestanden niet kwijt bent als je je computer, smartphone of tablet verliest. Zodra je bestanden naar Google Drive uploadt, komen deze immers in beveiligde datacenters van Google terecht. Drive is versleuteld met SSL-encryptie. Dat is hetzelfde beveiligingsprotocol dat Google voor Gmail gebruikt. Het is uiteraard een must om een sterk wachtwoord te kiezen. Wil je je data versleutelen voordat je ze naar de cloud uploadt? Cloudfogger is een gratis tool die je bestanden van een 256 bit AES-encryptie voorziet. De tool is beschikbaar voor Windows, Mac OS X, Android en iOS.

©PXimport

Tip 3 - Samenwerken

Een erg sterke troef van Google Drive is dat je bestanden of zelfs volledige mappen kunt delen met anderen. Dat is bijvoorbeeld handig als je iemand toegang wilt geven tot een bepaald document of een reeks foto's. Zodra je een bestand of map gedeeld hebt en de andere persoon ook toegang hebt gegeven om te bewerken, kun je samen aan je Google-documenten, -spreadsheets of -presentaties werken. Handig is dat je dan ook opmerkingen kunt invoegen, kunt chatten of meldingen kunt ontvangen als iemand iets gewijzigd heeft. Er is zelfs een volledige revisiegeschiedenis beschikbaar.

Om een of meerdere bestanden te delen, selecteer je deze in Google Drive en kies je in het rechtermuisknopmenu voor Delen. In het dialoogvenster kun je één of meerdere mensen uitnodigen door hun e-mailadressen in te voeren. Vervolgens kun je nog opgeven of deze personen mogen bewerken, mogen reageren of mogen weergeven. Desgewenst kun je nog een opmerking toevoegen zodat de ontvangers weten wat je van ze wilt. Ga verder door op Verzenden te klikken.

©PXimport

Tip 3 - Om bestanden of mappen te delen, volstaat het om een uitnodiging te verzenden.

Om een bestand helemaal openbaar te zetten, kies je rechtsonder in het venster voor Geavanceerd en vervolgens klik je op Wijzigen naast Specifieke mensen hebben toegang. Vervolgens heb je onder andere de keuze uit Aan - Openbaar op internet of Aan - Iedereen met de link.

Tip 4 - Zoekfunctie

Als je een tijdje bezig bent met Google Drive en al honderden of duizenden bestanden geüpload hebt, raak je het overzicht weleens kwijt. Daarom staat er helemaal bovenaan een zoekbalk. En zoals je van de zoekgigant mag verwachten, werkt deze functie erg goed. Je hoeft die hele mappenstructuur niet meer af te gaan, typ bovenaan simpelweg één of meerdere zoektermen in om onmiddellijk het juiste bestand op te zoeken. Klik eventueel nog op het kleine driehoekje net naast het vergrootglas om de geavanceerde zoekopties te zien. Je kunt dan onder andere filteren op Bestandstype of Eigenaar.

©PXimport

Tip 4 - Dankzij de krachtige zoekfunctie vind je al je bestanden in een handomdraai terug.

Tip 5 - Op alle apparaten

We hebben het tot nu toe uitsluitend over de browserversie gehad, maar Google Drive is ook beschikbaar als tool voor je Windows-computer of Mac. Om de software te installeren, surf je naar www.google.com/drive/download en klik je op Drive Downloaden > Mac en pc. Vervolgens accepteer je de servicevoorwaarden en volg je de installatieprocedure. Log in met je Gmail-account.

©PXimport

Tip 5 - Je kunt je Drive gewoon als map in je verkenner benaderen.

Je vindt nu een extra Google Drive-map in je verkenner terug. De eerste keer moet je het programma de tijd geven om alle bestanden te synchroniseren. Een groen vinkje op een bestand of map betekent dat alles gesynchroniseerd is. Bestanden toevoegen of verwijderen gaat gewoon zoals je gewend bent van lokale mappen, en om een bestand of map te delen kies je in het rechtermuisknopmenu voor Google Drive > Delen. Via de App Store en Google Play kun je ook nog een app downloaden zodat je ook gemakkelijk toegang krijgt tot je bestanden via je smartphone of tablet.

Tip 6 - 15 gigabyte

Je krijgt van Google 15 gigabyte opslagruimte volledig gratis. Wil je zien hoeveel ruimte je al gebruikt hebt, kijk dan in je browser in de linkerbenedenhoek. Die 15 gigabyte is niet alleen voor je Drive, maar ook voor al je berichten in Gmail en back-ups van Google Foto's. Via www.google.com/settings/storage krijg je een gedetailleerd overzicht van de verdeling van je opslagruimte. Op je pc of Mac zie je dit door simpelweg op het Google Drive-icoontje in de balk te klikken.

©PXimport

Tip 6 - Ook al je e-mails en de bijlagen hiervan maken gebruik van die 15 GB gratis opslagruimte.

Meer opslag nodig?

Per Gmail-adres krijg je 15 GB opslagruimte. Is dit te weinig voor jou? Bij de aankoop van bepaalde Android-smartphones en chromebooks krijg je gedurende één of twee jaar 100 GB opslagruimte extra. Er zijn ook verschillende abonnementen beschikbaar. Voor net geen 2 dollar per maand krijg je 100 GB opslagruimte extra (dus 115 GB in totaal). Als dat nog niet volstaat kun je ook kiezen voor een maandelijks abonnement van 9,99 dollar. In ruil voor dat bedrag krijg je 1 TB opslagruimte in de cloud. Er zijn ook nog duurdere abonnementen die je 10, 20 of 30 TB opslagruimte geven. Hier betaal je respectievelijk bijna 100, 200 en 300 dollar per maand voor.

Tip 7 - Extra apps

Standaard heb je in Google Drive zes applicaties ter beschikking: Google Documenten, Spreadsheets, Presentaties, Formulieren, Tekeningen en My Maps. Je kunt echter nog meer handige apps aan Google Drive koppelen. Ga naar Nieuw > Meer > Meer apps koppelen om een overzicht te krijgen. Met ZIP Extractor kun je bijvoorbeeld zip-bestanden uitpakken en opslaan op Google Drive en PDF Mergy is een populaire webapplicatie om meerdere pdf's vanuit Drive samen te voegen tot één pdf-bestand. Om zo'n extra app toe te voegen aan jouw Google Drive volstaat het om op Koppelen te klikken.

Tip 8 - Bijlagen Gmail

Aangezien Gmail en Drive uit dezelfde stal komen, werken de toepassingen ook goed samen. Zo is het bijvoorbeeld heel gemakkelijk om bijlagen uit e-mails op Google Drive op te slaan, zodat je de bestanden op elk apparaat kunt weergeven en delen. Je houdt je muiscursor simpelweg boven de bijlage in Gmail en vervolgens klik je op het Google Drive-logo. In een pop-up-menu kun je een bestaande map op Google Drive kiezen of een nieuwe map aanmaken.

©PXimport

Tip 8 - Belangrijke bijlagen uit je mailbox bewaar je in één muisklik op Google Drive.

Tip 9 - Foto's back-uppen

Wil je de foto's die je met je smartphone maakt back-uppen in je cloudopslag van Google Drive? Dat kan heel eenvoudig via Google Foto's. Die app staat standaard geïnstalleerd op Android-apparaten en iOS-gebruikers kunnen hem gratis installeren via de App Store. Op beide platformen kun je kiezen in welke bestandsgrootte je de foto's wilt uploaden. Je foto's en video's kunnen volledig gratis en met een onbeperkte hoeveelheid opgeslagen worden in standaardkwaliteit (maximaal 2048 pixels aan de langste zijde voor foto's en maximaal 15 minuten in 1080p voor video).

©PXimport

Tip 9 - Je kunt al je foto's onbeperkt back-uppen in standaardresolutie.

Het is ook mogelijk om de foto's in volledige resolutie te back-uppen, maar dan tellen ze wel mee in de opslagruimte van je Drive. Verder kun je ook nog aangeven of je foto- en video-uploads alleen via wifi of ook via een mobiele dataverbinding geüpload mogen worden. Om je databundel te besparen raden we aan om uitsluitend via wifi te uploaden. Overtuigd? Open dan Google Foto's op je Android- of iOS-apparaat, log in met je Gmail-account als daarom gevraag wordt en tik daarna links bovenaan op de knop met de drie streepjes. Kies Instellingen en schakel Back-up en synchronisatie in. Vervolgens kun je kiezen in welke kwaliteit en via welke verbinding (wifi of ook mobiele data) Google Foto's een back-up mag maken. Android-gebruikers hebben zelfs nog een aparte optie voor roaming. Zij kunnen instellen om foto's te back-uppen via een mobiele dataverbinding, tenzij ze zich in het buitenland bevinden.

Tip 10 - Offline werken

Ook zonder internetverbinding kun je documenten, spreadsheets en presentaties weergeven en bewerken. Om deze bestanden offline beschikbaar te maken, heb je wel Google Chrome nodig. In andere browsers werkt dit niet. Om offline synchronisatie in te schakelen, klik je in Google Drive rechtsboven op het tandwiel en kies je Instellingen. Scrol hier iets naar beneden en kies bij het kopje Offline voor Bestanden uit Google Documenten ... kunt bewerken.

©PXimport

Tip 10 - Dankzij offline synchronisatie kun je altijd bij je Google Drive-bestanden in Google Chrome.

Gebruik je de Windows- of Mac-toepassing van Google Drive? Dan kun je uiteraard ook je bestanden weergeven en bewerken via je verkenner.

Tip 11 - Documenten scannen

Heb je weleens een pdf nodig van een belangrijk document? Een ontvangstbewijs, brief of rekeningafschrift bijvoorbeeld. Dankzij de Google Drive-app voor Android kun je van een foto een doorzoekbare pdf maken. Hoe? Open Google Drive op je Android-smartphone en tik op het rode plusteken in de rechterbenedenhoek. Kies Scannen om de camera te openen. Houd je telefoon zo stil mogelijk vast en tik op de blauwe knop om de opname te maken. Bekijk de preview. Als je tevreden bent, tik je op het vinkje. Het bestand wordt als Gescand_datum-tijd.pdf opgeslagen in je opslagruimte van Drive.

Tip 12: Browserextensies

Er zijn ook heel wat interessante browserextensies voor Google Drive. Je hebt bijvoorbeeld de officiële Google Drive-extensie voor Chrome maar ook GDrive Panel voor Mozilla Firefox is een aanrader. Beide extensies maken het mogelijk om Google Drive in de browser te implementeren, zodat je tijdens het surfen heel snel toegang krijgt tot je bestanden in de cloud. De extensie Opslaan in Google Drive voor Google Chrome maakt het zelfs mogelijk om webinhoud of screenshots onmiddellijk op te slaan in Google Drive.

©PXimport

Tip 12 - Een interessante pdf gevonden tijdens het surfen? Je kunt hem direct opslaan in je Drive.

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis

▼ Volgende artikel
De vergeten tools van Windows, ken jij ze nog?
© Chananporn - stock.adobe.com
Huis

De vergeten tools van Windows, ken jij ze nog?

Windows kent flink wat verborgen of mogelijk vergeten programma’s die je waarschijnlijk niet of nog nauwelijks gebruikt. Het zijn een beetje de ‘vergeten groenten’ van Windows. Denk aan het klassieke Configuratiescherm, het Windows X-menu, het venster met speciale tekens en nog meer verborgen parels. Laten we ze eens afstoffen!

In dit artikel laten we een heel aantal verborgen en/of vergeten functies van Windows zien. Misschien heb je er nog wat aan!

  • Het venster Speciale tekens
  • Snel overzicht van de aanwezige gebruikersaccounts
  • Tekst op je scherm optimaliseren
  • Schijven bekijken en beheren via Schijfbeheer
  • Opstartgedrag instellen met msconfig
  • Alle info over je pc in Systeeminformatie
  • Snel de netwerkverbinding uit- en inschakelen
  • Problemen analyseren met de Betrouwbaarheidsgeschiedenis en Logboeken
  • Klembordgeschiedenis
  • Back-ups maken via Bestandsgeschiedenis
  • Processen live monitoren met Broncontrole
  • RAM controleren met Geheugencontrole
  • Automatisch opruimen met Opslaginzicht
  • Stapsgewijze uitleg vastleggen met Stappenbeschrijving
  • Instellingen aanpassen met Lokaal groepsbeleid (Windows Pro)
  • Risicovolle software testen in Windows Sandbox (Windows Pro)

Eens wat anders? Meer dan een achtergrond: zo pas je Windows tot in detail aan

Vreemde tekens

Ben je druk aan het typen en kom je erachter dat je een vreemd teken nodig hebt? Vraag een overzicht op via het venster met speciale tekens. Dit onderdeel is diep verborgen in Windows, maar is wel handig. Het laat je snel vreemde tekens verwerken in je document, bijvoorbeeld in Word.

Open het Startmenu en typ Speciale tekens. Een overzicht verschijnt. Kies het gewenste lettertype boven in het venster. Heb je een teken gevonden, dan selecteer je het en dubbelklik je erop om het te plaatsen in Te kopiëren tekens. Klik op Kopiëren. Vervolgens kun je het teken in je eigen document plakken (met de toetscombinatie Ctrl+V). In het venster vind je ook de optie Geavanceerde weergave. Hiermee krijg je toegang tot extra opties, zoals het kiezen van een tekenset en het zoeken naar specifieke karakters door ze te beschrijven (bijvoorbeeld: ‘uitroepteken’).

Snelle toegang tot vreemde tekens, ongeacht de gebruikte app.

Gebruikersaccounts

Heb je behoefte aan een snel overzicht van de gebruikersaccounts in Windows? Je kunt een lijst opvragen. Open het venster Uitvoeren en typ Control userpasswords2. Klik op OK. Op de tab Gebruikers zie je welke gebruikers op de computer aanwezig zijn. Dubbelklik erop om de details te bekijken. Zo zie je onder meer op de tab Groepslidmaatschap welke rechten de gebruiker heeft (bijvoorbeeld Administrator of Standaardgebruiker).

Klassiek Configuratiescherm

Hoewel het Windows-instellingenvenster inmiddels het klassieke Configuratiescherm grotendeels heeft overgenomen, is de oude versie nog zeker aanwezig in Windows. Open hiervoor het Startmenu en typ Control. Via het Configuratiescherm heb je nog altijd toegang tot een flinke set instellingen.

ClearType aanpassen

ClearType is ingebakken in Windows en zorgt ervoor dat letters vloeiend op je scherm worden getoond. Wist je dat ClearType meerdere modi kent en je normaal gesproken de kans niet krijgt om de meest optimale modus voor je ogen en het gebruikte beeldscherm te selecteren? Open het Startmenu en typ cttune, gevolgd door Enter. Een wizard opent. Doorloop de verschillende vensters en geef aan van welke ClearType-modus je gebruik wilt maken.

Laat de letters op het beeldscherm er nog beter uitzien.

Schijfbeheer

Dacht je dat de verkenner alle informatie toont over de schijven en indeling van de computer? Dan heb je Schijfbeheer nog niet gezien. Open het Startmenu en typ diskmgmt.msc. Boven in het venster zie je de aanwezige schijven en partities. Je ziet van welk bestandssysteem gebruik wordt gemaakt, wat de status van de schijf is, welke capaciteit deze heeft en welk gedeelte van de schijf nog beschikbaar is. De onderste helft van het venster visualiseert de schijven en geeft aan hoe elke schijf is ingedeeld. Veel computers beschikken bijvoorbeeld over een verborgen Windows-herstelpartitie: of dat het geval is, zie je in dit overzicht. Klik erop met de rechtermuisknop voor aanvullende opties. Zo kun je hier de stationsletter aanpassen, maar ook de grootte van een partitie aanpassen. Veiligheid staat natuurlijk voorop; zorg daarom altijd voor een goede back-up van de bestanden voordat je wijzigingen aanbrengt via Schijfbeheer.

Gedetailleerde informatie over de schijven en partities.

Systeemconfiguratie

Ook deze verborgen tool mag niet ontbreken in ons lijstje: Systeemconfiguratie. Open wederom het Startmenu en tik msconfig. Het onderdeel geeft je informatie over de manier waarop Windows wordt opgestart (via de tab Algemeen), maar geeft ook controle over de services en andere onderdelen die tijdens de start worden geladen.

Open de tab Services voor een overzicht van aanwezige services. Bij Status zie je of ze actief of gestopt zijn. Verwijder het vinkje bij een service die je niet nodig hebt. Die functie is uiteraard alleen bedoeld voor de meer gevorderde gebruiker en als je weet waarvoor de services zijn bedoeld.

Op de tab Hulpprogramma’s vind je een lijst met handige programma’s en hun beschrijving. Maak je gebruik van een multibootsysteem met meerdere besturingssystemen? Op de tab Computer opstarten kun je kiezen welk besturingssysteem standaard moet worden geladen en hoelang het opstartmenu in beeld moet blijven.

Systeeminformatie

Wil je álles weten over je computer? Dan komt het onderdeel Systeeminformatie goed van pas. In het geopende Startmenu typ je msinfo. Aan de linkerkant zie je de verschillende categorieën waarover je de informatie kunt opvragen. Rechts in het venster vind je alle relevante details. Kies Systeemoverzicht voor een totaalweergave, waarin je onder meer ziet welke processor wordt gebruikt en welke versie de firmware van je computer heeft.

Wil je bepaalde informatie delen met anderen (bijvoorbeeld voor probleemoplossing), dan kies je voor Bestand / Exporteren. Je kunt de gegevens daarmee in een tekstbestand opslaan. Via het zoekvenster onderin (of via Ctrl+F) kun je met behulp van trefwoorden zoeken naar specifieke informatie.

Alles wat je moet weten over de computer vind je hier.

Netwerk onder controle

Je kent het ongetwijfeld: bij problemen even snel de netwerkverbinding willen herstellen door deze in en uit te schakelen. In Windows 11 is dat aardig weggestopt en al helemaal voor bekabelde verbindingen. Gelukkig is het klassieke Configuratiescherm-onderdeel nog beschikbaar. Open het Startmenu en typ ncpa.cpl. Het venster netwerkverbindingen verschijnt: alle draadloze én bekabelde verbindingen overzichtelijk in beeld, zonder opsmuk. Klik erop met rechts voor snelle acties, zoals Uitschakelen of Eigenschappen.

Handig: snel je netwerk in- en uitschakelen.

Betrouwbaar of niet

Windows houdt bij hoe het is gesteld met de prestaties van de machine. Heeft de computer een vastloper of gebeurt er iets onverwachts, dan wordt dit bijgehouden. De betrouwbaarheidscontrole geeft je een goed beeld van wat er mogelijk misgaat. Open het Startmenu en typ Betrouwbaarheid. Kies Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven. In een tijdlijn lees je hoe de machine zich in de afgelopen tijd heeft ontwikkeld. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende incidenten, zoals kritieke gebeurtenissen, waarschuwingen en informatieve meldingen. Klik op een datum om te zien wat er op die dag aan de hand is. Dubbelklik op een onderdeel om de details te bekijken.

Hoe betrouwbaar is jouw computer?

Logboeken

Heb je de betrouwbaarheidsgeschiedenis bekeken en behoefte aan iets meer informatie over bepaalde gebeurtenissen op de computer? Het onderdeel Logboeken komt hiervoor van pas (in Startmenu typ je Logboeken). Klik links op Windows-logboeken. Bij Systeem zie je bijvoorbeeld welke systeemactiviteiten (inclusief fouten) hebben plaatsgevonden. Selecteer een vermelding om de details te bekijken. Op deze manier kun je eventuele fouten die je eerder in de betrouwbaarheidsgeschiedenis hebt gezien, koppelen aan meer informatie over de fout zelf.

Lokaal groepsbeleid

‘Editor voor lokaal groepsbeleid’ is niet de meest uitnodigende naam, maar in de praktijk is dit wel een interessant verborgen onderdeel van Windows 11 Pro. Hoewel dit programma primair is bedoeld voor bedrijven en netwerken met meerdere computers, kun je het ook thuis prima gebruiken om Windows naar je hand te zetten. Open het Startmenu en typ gpedit.msc. Klap de sectie Computerconfiguratie / Beheersjablonen uit. Hier vind je de verschillende Windows-onderdelen die je onder handen kunt nemen.

Via Startmenu en Taakbalk kun je bijvoorbeeld specifieke opties uit het Startmenu verwijderen of alle pop-upmeldingen laten verdwijnen. Ga wel voorzichtig te werk: dit verborgen Windows-onderdeel is krachtig en kan problemen geven als je onzorgvuldig te werk gaat. En helaas: in de Home-editie van Windows 11 is het niet beschikbaar.

Dit zijn veel opties die je normaal alleen via het Windows-register kunt aanpassen.

Geavanceerdere Windows-functies nodig?

Schaf de Pro-versie aan

Windows Sandbox

Maak je gebruik van de Pro-versie van Windows 11, lees dan even verder. Die versie bevat namelijk Windows Sandbox. Met Sandbox kun je een instantie van Windows draaien in een afgebakende omgeving (ofwel in een virtuele machine). In de Sandbox kun je vervolgens programma’s (of bestanden die je niet helemaal vertrouwt) proberen, zonder dat je hiermee je primaire Windows-omgeving vervuilt. Bij het sluiten van Sandbox wordt alles gewist: de volgende keer begin je weer met een schone lei.

Open het Startmenu, typ Windows-onderdelen en kies Windows-onderdelen in- of uitschakelen. Zet een vinkje bij Windows Sandbox. Na installatie open je het via het Startmenu. Een nieuw venster met volledige Windows-omgeving verschijnt. Houd je het voor gezien? Sluit het venster simpelweg om alles te wissen.

In Windows Sandbox kun je zonder problemen zaken uitproberen.

Klembordgeschiedenis

Op een gemiddelde dag kopieer en plak je aardig wat items. Heb je een item nodig dat je eerder hebt gekopieerd? Maak dan gebruik van de klembordgeschiedenis. Druk op Windows-toets+V en zie daar: een compact venster met een overzicht van eerder gekopieerde items. Klik op het item dat je nodig hebt om het weer te plakken. Of klik op de drie puntjes om het item uit de lijst te verwijderen (als je het toch niet meer nodig hebt). Je kunt items ook vastmaken: klik op de bijbehorende punaise zodat het onderdeel altijd zichtbaar blijft. Handig!

De klembordgeschiedenis houdt bij wat je eerder hebt gekopieerd.

Bestandsgeschiedenis

We blijven nog even in de geschiedenismodus en wel met het verborgen onderdeel Bestandsgeschiedenis. Hiermee kun je kopieën maken van je bestanden en in geval van nood terugkeren naar een eerdere versie van dat bestand. Je kunt Bestandsgeschiedenis alleen gebruiken in combinatie met een externe schijf (inclusief een netwerkschijf).

Open het Startmenu en typ bestandsgeschiedenis. Klik op Inschakelen. Vervolgens geef je aan welke locatie je wilt gebruiken: klik links op Station selecteren. Wil je dat er van specifieke mappen niet een back-up wordt gemaakt, dan kies je hierna voor Mappen uitsluiten / Toevoegen en wijs je deze mappen aan. Via Geavanceerde instellingen kun je de werking verder naar je hand zetten. Zo geef je hier op hoe vaak een kopie van bestanden moet worden gemaakt en hoelang de back-ups bewaard moeten blijven. Om bestanden later terug te zetten, kies je links in het venster voor Persoonlijke bestanden terugzetten.

Broncontrole

Heb je zin om écht de diepte in te gaan, bijvoorbeeld om te zien waardoor de computer opeens trager wordt of slecht reageert? Maak dan gebruik van Broncontrole (open het Startmenu en typ broncontrole). Hier zie je per belangrijk systeemonderdeel (processor, schijf, netwerk en geheugen) hoe de prestaties zijn. Broncontrole geeft aan welke processen beslag leggen op het systeem. Reageert de computer bijvoorbeeld traag omdat de processor continu in gebruik is, dan kun je in het vak Processor de processen sorteren en ontdekken wie hieraan schuldig is. Je kunt vervolgens de boosdoener uitschakelen: klik erop met de rechtermuisknop en kies Proces beëindigen.

Windows-toets+X

Gemak schuilt soms in een klein hoekje. Ken je de toetscombinatie Windows-toets+X al? Dit menu geeft je toegang tot een flinke set handige Windows-onderdelen, zoals Taakbeheer, Zoeken, het venster Uitvoeren en de Logboeken. Bovendien kun je via dit menu de computer snel uitschakelen of je afmelden bij Windows.

Geheugencontrole

Sommige programma’s helpen je met het opsporen van mogelijke computerproblemen. Goed voorbeeld hiervan is Geheugencontrole, waarmee je het werkgeheugen van de machine controleert. Open het Startmenu en typ geheugencontrole. Zorg ervoor dat je al je werk hebt gesloten en klik op Nu opnieuw opstarten en zoeken naar problemen. De computer start opnieuw op en de controle wordt uitgevoerd. Bij eventuele problemen stelt Geheugencontrole je hiervan op de hoogte.

Het werkgeheugen neem je onder de loep met de Geheugencontrole.

Opslaginzicht

Veel van de besproken vergeten Windows-onderdelen gaan al flink wat Windows-versies mee. Dat geldt niet voor alle onderdelen, zoals Opslaginzicht. Dit onderdeel helpt je bij het in bedwang houden van de bestanden op je computer. Het maakt bijvoorbeeld automatisch ruimte vrij en verwijdert tijdelijke bestanden.

Open de Windows-instellingen (Windows-toets+I) en kies Systeem / Opslag / Opslaginzicht. Uiteraard zorg je dat de optie Windows probleemloos laten werken door automatisch tijdelijke systeem- en app-bestanden op te schonen is geactiveerd. Onder Gebruikersinhoud automatisch opschonen kun je opslaginzicht inschakelen en aangeven wanneer het moet worden uitgevoerd. Standaard is dat bij weinig vrije schijfruimte, maar dagelijks, wekelijks of maandelijks behoort ook tot de mogelijkheden. Om de controle en optimalisatie direct uit te voeren, klik je op de knop Opslaginzicht nu uitvoeren (onder in het venster).

Stappenbeschrijving

Uiteraard word je regelmatig door vrienden en familie gevraagd om ze op computergebied uit de brand te helpen. Juist dan kan het verborgen onderdeel Stappenbeschrijving goed van pas komen (open het Startmenu en typ Stappenbeschrijving). Dit programma maakt screenshots van de schermen waarin je iets uitlegt en geeft aan waarop je klikt. Op basis van die stappen kun je anderen helpen en laten zien hoe je het probleem oplost.

Klik op Opname starten en voer de stappen uit. Klik hierna op Stoppen en beoordelen. Een overzicht van alle stappen verschijnt. Via Opmerking toevoegen kun je aanvullende informatie opgeven. Klik hierna op Opslaan om het bestand als zip-bestand te bewaren en met anderen te delen. Microsoft geeft overigens al enige tijd via een melding in het programma aan dat Stappenbeschrijving wordt uitgefaseerd, maar gelukkig is dat nog niet gebeurd.

Watch on YouTube