ID.nl logo
Zo kun je op een veilige manier je Android-telefoon uitlenen
© Reshift Digital
Huis

Zo kun je op een veilige manier je Android-telefoon uitlenen

Veel mensen vinden het niet prettig om hun telefoon aan anderen uit te lenen. Gelukkig kun je ervoor zorgen dat al je persoonlijke informatie voor andere gebruikers onzichtbaar is. Zo kun je veilig je Android-telefoon uitlenen aan anderen.

Soms wil iemand even snel je telefoon lenen als de batterij van zijn of haar eigen apparaat leeg is. Maar misschien geef je je telefoon liever niet zomaar uit handen omdat die persoon dan kan zien welke apps er allemaal open staan, je e-mails kan lezen en op je social media-accounts kan rondsnuffelen. Op je Android-telefoon kun je ervoor zorgen dat vrienden, kennissen en vreemden aan wie je je telefoon uitleent niet bij je persoonlijke gegevens kunnen.

Permanent account

Als een bepaald iemand regelmatig van jouw telefoon gebruik wil maken, zoals bijvoorbeeld een gezinslid of je beste vriend(in), dan kun je voor hem of haar op je telefoon een gebruikersaccount aanmaken. Op die manier heeft deze persoon altijd toegang tot zijn of haar favoriete apps, e-mails, instellingen en andere persoonlijke informatie.

Open de Instellingen app, ga naar Apparaat > Gebruikers en kies Gebruiker toevoegen. Staat deze optie er niet? Druk dan op Gebruiker of profiel toevoegen en vervolgens op Gebruiker. Bevestig je keuze door op OK te drukken.

Als de nieuwe gebruiker naast je staat, kun je hem of haar meteen het account laten instellen door op Nu instellen te drukken. Je zult eerste je apparaat moeten ontgrendelen als beveiligingsmaatregel. Daarna kan de andere gebruiker het account gaan instellen.

Je kunt van gebruiker wisselen door onder de snelle instellingen op Gebruiker wijzigen te drukken. Vervolgens kan de andere gebruiker op het apparaat inloggen om bij zijn of haar account te komen.

Wil je iemands account van je apparaat verwijderen? Ga dan naar Instellingen > Apparaat > Gebruikers. Druk naast de gebruikersnaam op Instellingen > Gebruiker verwijderen. De gebruiker wordt dan uit de lijst gewist.

Wil je je eigen account van het apparaat van iemand anders verwijderen? Ga naar Instellingen > Apparaat > Gebruikers en druk op Meer. Kies [Gebruikersnaam] verwijderen van dit apparaat. Je kunt deze stap niet ongedaan maken, dus zorg dat je goed oplet. Vervolgens wordt je account verwijderd en wordt het account van de beheerder actief.

©PXimport

Gastsessie

Wil je de mogelijkheid hebben om je apparaat aan verschillende mensen uit te lenen zonder dat ze toegang hebben tot jouw persoonlijke gegevens? Dan is het een goed idee om een gastsessie te starten. Een gast kan namelijk na gebruik snel en eenvoudig verwijderd worden.

Om een gastsessie te starten moet je naar de snelle instellingen gaan, op Gebruiker drukken en Gast toevoegen of Gast kiezen.

Wil je een nieuwe gast aan je apparaat toevoegen of wil je de gegevens van de vorige gast verwijderen? Druk dan op Opnieuw beginnen. Wil je de gegevens van de vorige gastsessie blijven gebruiken? Druk dan op Doorgaan.

Wanneer de gastsessie voorbij is, kan de gast zelf zijn of haar gegevens wissen door in de snelle instellingen naar Gebruiker > Gast verwijderen te gaan en op Verwijder te drukken. Heeft de gast zichzelf niet verwijderd? Dan kun je dit als beheerder zelf doen door in de snelle instellingen naar Gebruiker > Gast > Opnieuw beginnen te gaan. Alle gegevens van de gast worden dan van je apparaat gewist.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!