ID.nl logo
Zelf stickers maken met WhatsApp doe je zo
© WA | ID.nl
Huis

Zelf stickers maken met WhatsApp doe je zo

Het is sinds kort mogelijk zelf stickers te maken binnen de app van WhatsApp. Dan ben je niet meer afhankelijk van derde partijen of andere apps, en kun je alles dus binnen deze berichtendienst regelen. In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet.

Stcikers maken in WhatsApp: eerder dit jaar waren iOS-gebruikers al aan de beurt, maar nu is de update ook voor Android verschenen. In beide gevallen werkt het aanmaken van zo'n sticker op dezelfde manier.

Lees ook: Zo maak je lijstjes in WhatsApp

Oplettende lezers weten dat WhatsApp eigenlijk al voorzien was van een ingebouwde stickermaker. Sinds 2021 is het namelijk mogelijk zelf plakplaatjes te fabriceren via WhatsApp Web. Het heeft dus even geduurd voordat moederbedrijf Meta de moeite nam om de functie over te hevelen naar zijn mobiele apps. De optie wordt gefaseerd uitgerold en is inmiddels aanwezig is de openbare versie van WhatsApp. Op de redactie werkt dit nu op iOS en Android. Middels het onderstaande stappenplan check je of het ook bij jou werkt.

©WA | ID.nl

Stickers maken binnen de WhatsApp-app

Of je nu op Android of iOS te werk gaat, het onderstaande stappenplan werkt voor beide platformen. Wil je dus je eigen stickers kunnen maken zonder gedoe? Dan doe je dat zo.

• Open een gesprek op WhatsApp en tik op het stickericoon in het tekstveld.
• In de eerste rij met stickers (tussen Recent en de zoekfunctie, het vergrootglas) zie je een plusicoon staan. Tik daarop.
• Kies nu een afbeelding uit die op je smartphone staat, zodat je die kunt uploaden. WhatsApp maakt (als het goed is) direct een knipsel van het onderwerp uit de foto.
• Rechts bovenin zie je een toolbar staan waarmee de sticker verder kunt aanpassen. Wil je bijvoorbeeld tekst toevoegen aan je sticker, dan tik je daarvoor op het T-knopje.
• Wil je de kleur van die tekst aanpassen, dan kun je dat regelen met de kleurenbalk die rechts in beeld staat. Dit werkt op eenzelfde manier waarop je ook teksten aanpast binnen stories en andere afbeeldingen. Ook kun je nog kiezen voor een ander lettertype. Die opties staan boven het toetsenbord. Links bovenin kun je op de knop drukken om je veranderingen op te slaan.
• Verder is het mogelijk om over de sticker heen te tekenen. Daar heb je alleen het icoontje van het potlood voor nodig. Je kiest je kleur uit, maakt wat schetsen en drukt wederom links bovenin op de knop om je veranderingen te bevestigen.

©WA | ID.nl

Nu is je sticker helemaal klaar en gepersonaliseerd en kun je hem verzenden door op de verzendknop te tikken. Ook vind je de sticker voortaan tussen het aanbod andere stickers staan. Dan hoef je hem alleen nog maar te selecteren voordat je hem (wederom) in de groep gooit. Mocht je een sticker later alsnog willen aanpassen, dan kan dat. Dan houd je de sticker in kwestie even kort ingedrukt en selecteer je de optie voor het aanpassen. De stappen blijven verder hetzelfde.

5x Populaire smartphones

Welke past het best bij jou?

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.