ID.nl logo
Huis

Wat moet je doen als je bericht niet verstuurd kan worden?

Wil jouw iOS-bericht niet verstuurd worden? Soms kan een bericht dat je met de Berichten-app probeert te versturen niet afgeleverd worden. Waardoor komt dit, en wat moet je in zo'n geval doen?

Het verzenden blijft hangen

Soms blijft de voortgangsbalk bovenaan de conversatie op een bepaald percentage hangen terwijl je een bericht probeert te versturen. Dit komt waarschijnlijk doordat je een slechte mobiele data of wifi-verbinding hebt. Hoe dan ook zal je apparaat blijven proberen om het bericht te versturen - zelfs wanneer je de app afsluit wordt het verzenden niet stopgezet. Dit heeft als gevolg dat je batterij sneller leegloopt. Wat nu? Lees ook: 36 tips om de batterijduur van je iPhone te verlengen.

Om het verzenden te annuleren kun je natuurlijk je apparaat opnieuw opstarten, maar dat is eigenlijk niet nodig. Het is veel sneller om het bedieningspaneel te openen (door met je vinger vanaf de onderkant van het scherm omhoog te swipen) en op het vliegtuig icoon te drukken.

Hierdoor wordt de vliegtuigmodus geactiveerd en de verzending van het bericht stopgezet. Er verschijnt dan een rood uitroepteken naast het bericht in kwestie, met daaronder de melding Niet afgeleverd.

Zodra je verbinding wat beter is, kun je proberen om het bericht opnieuw te versturen door op het uitroepteken naast het bericht te drukken.

Je bericht kan niet worden afgeleverd

Soms is er een andere reden dat je bericht niet verzonden kan worden, en helpt het niet om opnieuw op het rode uitroepteken te drukken. In dat geval moet je de instellingen van je apparaat controleren.

Het kan namelijk zo zijn dat je apparaat niet geconfigureerd is voor het versturen van het type bericht dat je probeert te verzenden. Ga naar Instellingen > Berichten en zorg dat de opties iMessage, Stuur als sms en mms-berichten zijn ingeschakeld.

Heb je problemen met het versturen van iMessage berichten, dan kun je proberen om in Instellingen > Berichten iMessage uit te schakelen en vervolgens opnieuw in te schakelen. Als dit niet helpt, kun je op deze webpagina van Apple de systeemstatus van iMessage controleren.

Als alles in orde lijkt met de systeemstatus van iMessage en je toch nog steeds geen iMessage berichten kunt versturen, kun je naar Instellingen > Berichten > Sturen en ontvangen gaan en op Apple ID > Log uit drukken om uit te loggen. Log ook uit op FaceTime door in Instellingen > FaceTime op Apple ID > Log uit drukken. Log eerst op je iPhone opnieuw in op iMessage en FaceTime, gevolgd door je andere apparaten.

©PXimport

Zijn alle berichttypes op je apparaat ingeschakeld en kun je uitsluitend geen SMS- of MMS-berichten versturen, dan moet je contact opnemen met je mobiele aanbieder om te controleren of het iets met je abonnement te maken heeft.

Als je alleen geen berichten naar één bepaalde ontvanger kunt sturen, is het een goed idee om even te controleren of je wel het juiste telefoonnummer of e-mailadres gebruikt, en of de geadresseerde niet toevallig per ongeluk geblokkeerd is. Ga naar Instellingen > Berichten > Geblokkeerd en kijk of de geadresseerde in de lijst voorkomt.

Is dit niet het geval, dan kun je proberen om alle conversaties met deze persoon te verwijderen voordat je opnieuw probeert om hem of haar een bericht te sturen. Zorg wel dat je screenshots maakt of de berichten doorstuurt voordat je conversaties weg gaat gooien, want als een conversatie eenmaal verwijderd is ben je deze echt helemaal kwijt.

Werkt dit ook niet, dan kun je je apparaat opnieuw opstarten en zoeken naar een update voor de aanbiederinstellingen door naar Instellingen > Algemeen > Info te gaan. Als er een update beschikbaar is, krijg je een melding te zien. Kijk meteen ook even of er een iOS-update beschikbaar is in Instellingen > Algemeen > Software-update.

Als het probleem nog steeds niet is opgelost, kun je de netwerkinstellingen proberen te herstellen in Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.

Heeft dit ook niet mogen baten? Dan is het helaas tijd om via iTunes of iCloud een reservekopie van je apparaat te maken en je apparaat te herstellen.

▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.

▼ Volgende artikel
Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender
Zekerheid & gemak

Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender

Je klikt op een link die eruitziet alsof hij van je bank komt. Een paar minuten later blijkt je laptop besmet of je gegevens liggen op straat. Je denkt misschien: dat overkomt mij niet, maar: het kan ook jou overkomen. Echt. Online veiligheid is dus geen luxe, maar noodzaak. Gelukkig hoeft dat geen dure investering te zijn. Via Cashback XL krijg je nu een groot deel van je aankoopbedrag terug op de beveiligingspakketten van Bitdefender.

Bitdefender biedt betrouwbare bescherming tegen de digitale gevaren van alledag: phishing, ransomware, spyware en datalekken. Bitdefender Total Security beveiligt meerdere apparaten tegelijk, van laptop tot smartphone. Wie meer privacy wil, kiest voor Bitdefender Premium Security met onbeperkt VPN-verkeer en anti-trackingfuncties. En voor wie niets aan het toeval wil overlaten, is er Bitdefender Ultimate Security – compleet met identiteitsbescherming, darkwebmonitoring en persoonlijk veiligheidsadvies.

Zoek je een eenvoudiger pakket, dan is Bitdefender Antivirus Plus een goede basis voor Windows. Daarnaast zijn er losse tools zoals Bitdefender Premium VPN, waarmee je internetverkeer volledig versleuteld wordt, en Bitdefender SecurePass, dat al je wachtwoorden veilig opslaat en automatisch invult.

Of je nu ondernemer bent, overstapt van een ander merk of al jaren Bitdefender gebruikt: de cashbackactie via Cashback XL geldt voor iedereen. Nieuwe klanten krijgen 40% van hun aankoopbedrag terug, zakelijke gebruikers zelfs 50%. En ben je een bestaande klant? Dan is er goed nieuws. Waar je bij veel andere aanbieders buiten de boot valt, krijg je bij Bitdefender via Cashback XL alsnog 10% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening.


Denk je nu: dat wil ik? Dan is dit hét moment. Want met de Bitdefender-actie op CashbackXL krijg je maar liefst maximaal 50% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Zo werkt de Bitdefender-cashback

Ga op CashbackXL naar de Bitdefender-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen. En uiteraard krijg je alleen cashback op betaalde producten van Bitdefender – maar dat is logisch natuurlijk!

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

Geld terug op elke Bitdefender-aankoop?

Het kan met deze actie van CashbackXL!