Waarom RCS belangrijk gaat worden voor iPhone-gebruikers

© Tada Images

Waarom RCS belangrijk gaat worden voor iPhone-gebruikers

Geplaatst: 4 februari 2024 - 09:38

Wesley Akkerman

Hoewel nog niet zo heel veel mensen bekend zijn met of bewust zijn van RCS (Rich Communication Services) is dat een belangrijke ontwikkeling in smartphoneland. Android-gebruikers kunnen hier sinds 2020 gebruik van maken, terwijl iPhone-eigenaars zich eind 2024 zullen aansluiten bij de rest.

Sinds het begin van de uitrol van RCS loopt de berichtenstandaard tegen uitdagingen aan. Aanvankelijk werd de standaard aangewend door telecomproviders, in samenwerking met Google. De uitrol werd apparaat voor apparaat uitgevoerd. Dat werkte niet echt voor de aanbieders van mobiele abonnementen, waardoor ze wat terughoudend werden. Het zorgde er ook voor dat providers aan een eigen standaard gingen werken, die ook RCS (onder leiding van Google) zou gaan ondersteunen. Daardoor besloot Google RCS per direct op alle Android-smartphones te activeren.
Sinds eind 2020 beschikt elke Android-smartphone die minimaal Android 4.4 ondersteunt over RCS. Dat is meer dan 99 procent (per januari 2024). Je kunt RCS gebruiken binnen de standaarden berichten-apps van Google en Samsung, waardoor mensen de technologie mogelijk onbewust gebruiken. Maar hoe zit dat dan precies voor iPhone-gebruikers?

Waarom RCS belangrijk gaat worden voor iPhone-gebruikers-GkifEr1yRey6j9QbbnWe5Q

© hadrian- ifeelstock

Nog geen RCS op je iPhone

Hoewel RCS dus al bijna vier jaar beschikbaar is op Android, moeten iPhone-gebruikers het nog altijd zonder doen. Apple voelde zich niet geroepen de standaard te ondersteunen, waar vooral Android-gebruikers last van hadden. Want als ze nu communiceren met iemand op iPhone via de standaard berichtendiensten (dus niet WhatsApp, Signal of Telegram), dan lopen ze allerlei extra opties mis. Dat Apple de technologie niet ondersteunt, is niet vreemd. Dankzij iMessage is dat – in elk geval voor iPhone-gebruikers onderling – ook helemaal niet nodig. Daar werkt alles immers prima.

Jarenlang zag Apple geen heil in het ondersteunen van RCS. Tijdens de Code Conference van 2022 deed een journalist zijn beklag over dat het onnodig moeilijk was foto’s te versturen naar z’n moeder, omdat ze een Android gebruikte. Apple-CEO Tim Cook reageerde simpelweg met “Koop een iPhone voor je moeder”. Vanuit Apple gezien is het kopen van een iPhone natuurlijk een prima oplossing, maar gewoon meedoen met de rest is waarschijnlijk een betere.

0

Powered by

logo

RCS komt in 2024 naar iOS

Verder gaf Cook altijd aan dat hij iOS-gebruikers nooit hoorde over RCS of dat ze die functie graag wilden hebben. Nu heeft dat Apple eerder nooit tegengehouden om functies te introduceren waar niemand op zat te wachten, dat argument is vrij waardeloos. Het leek erop dat Apple de RCS-standaard niet zou implementeren zonder tussenkomst van een regelgevend orgaan, zoals dat eerder gebeurde met de implementatie van usb-c. Dat werd vanuit Europa opgelegd, waardoor Apple dus eigenlijk niet anders kon dan usb-c aan te bieden op iPhone.
Eind 2023 kondigde Apple verrassend aan dat het wel degelijk RCS naar iPhones ging brengen. De update die hiervoor nodig is, verschijnt eind 2024 voor iMessage. Precieze details over de interoperabiliteit zijn op dit moment nog niet bekend, maar duidelijk is wel dat het straks dus niet meer hoeft uit te maken welke berichtendienst je gebruikt. Het kan geen toeval zijn dat dit nagenoeg samenvalt met de introductie van de Digital Markets Act door de Europese Unie
Over de implementatie van RCS voor iMessage bestaan nog een aantal vragen. Wel heeft Apple aangekondigd geen gebruik te willen maken van de encryptiestandaard die Google gebruikt. In plaats daarvan zal Apple gaan samenwerken met de GSM Association aan een nieuwe, beveiligde optie. De GSM Association is overigens niet zomaar een organisatie. Dit is een non-profitorganisatie die wereldwijd de belangen behartigt van mobiele providers. Als dit allemaal goed gaat, hoeven gebruikers onderling dus geen functies meer te missen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000