ID.nl logo
RCS is de opvolger van SMS: wat moet je weten
© Reshift Digital
Huis

RCS is de opvolger van SMS: wat moet je weten

Short Message Service (SMS) is door veel mensen vervangen door diensten zoals WhatsApp, omdat die meer mogelijkheden bieden. Maar SMS heeft ook een opvolger, die niet afhangt van één bedrijf: Rich Communication Services (RCS). Alleen is die nog niet breed ondersteund.

In de beginjaren van mobiele telefoons was SMS een populair communicatiemiddel om berichten uit te wisselen. Maar met de opkomst van het mobiele internet en communicatiediensten zoals WhatsApp nam het gebruik van SMS af.

Toch heeft SMS nog voordelen tegenover WhatsApp. Het vereist geen speciale app en geen account. Het is een standaard die door elke mobiele telefoon, elk mobiel besturingssysteem en elke mobiele operator wordt ondersteund. Rich Communication Services (RCS) wil net zo alomtegenwoordig zijn, maar dan met rijkere mogelijkheden.

Lange geschiedenis

RCS bestaat eigenlijk al lang: in 2007 groepeerden enkele bedrijven zich in het consortium Rich Communication Suite om het communicatieprotocol te promoten. Het jaar erna nam de GSM Association (GSMA), de organisatie van mobiele netwerkoperatoren, het protocol onder zijn hoede. Het werd daarna bekend als Rich Communication Services.

Er kwam een periode bijna jaarlijks wel een nieuwe versie van de standaard uit, met nieuwe functies zoals bestandsdeling, videocalls en voicecalls over IP, visual voice mail, geolokalisatie, groepsgesprekken, social presence information en nog veel meer.

In 2016 publiceerde de GSMA het RCS Universal Profile. Operatoren die deze specificatie in hun mobiel netwerk implementeren, garanderen dat dit samenwerkt met andere operatoren. Daardoor kunnen twee personen ook een RCS-bericht naar elkaar sturen als ze niet bij dezelfde operator klant zijn.

Naast de operatoren moeten ook de producenten van smartphones en de ontwikkelaars van mobiele besturingssystemen dit RCS Universal Profile ondersteunen. Van de telefoonproducenten biedt vooral Samsung ondersteuning aan. Google ondersteunt het universele profiel in zijn SMS-app Messages.

Ecosysteem van Google

RCS biedt bedrijven de mogelijkheid om in conversaties met klanten in een app als Messages hun eigen branding toe te voegen, reacties te suggereren en plaatjes te tonen, bijvoorbeeld van producten die te koop zijn. Google noemt de ondersteuning van RCS in Messages (Berichten) overigens ‘chat features’ (chatfuncties)

Google werkt niet alleen aan de client-kant aan de implementatie van RCS, maar ook aan de back-end. Het biedt met Jibe een heel RCS-ecosysteem aan. Zo biedt Jibe Hub mobiele operatoren een eenvoudige verbinding met het wereldwijde RCS-netwerk. En Jibe Cloud is een cloudgebaseerde dienst waarmee operatoren RCS-diensten kunnen aanbieden op de cloudservers van Google.

Als je mobiele telefoon en/of mobiele provider nog geen RCS ondersteunt, kun je in Messages nog altijd RCS gebruiken. Google stuurt en ontvangt de RCS-berichten dan via zijn eigen Jibe-servers. De Messages-app zal je dan vragen om de servicevoorwaarden van Jibe Mobile te aanvaarden.

©PXimport

Operatoren

Van de Nederlandse mobiele operatoren ondersteunt Vodafone RCS sinds 2020. Vodafone werkt hiervoor samen met CM.com en biedt de dienst ook aan voor bedrijven die met RCS hun communicatie met klanten willen verrijken. Zo wordt voor bedrijven die een account bij CM.com hebben hun gegevens als afzender bij de berichten gezet. De ontvanger weet dan dat het om een geverifieerde afzender gaat, wat problemen zoals phishing moet bestrijden.

In België was Orange de eerste operator die RCS lanceerde, eind 2019. Niet lang daarna volgden Proximus, Telenet en Base. De operatoren wijzen allemaal op het voordeel dat een bericht sturen via RCS altijd aankomt, of de ontvanger nu RCS ondersteunt of niet. De Android-app Messages zal immers automatisch het bericht via SMS versturen als de ontvanger geen RCS ondersteunt. Ook al werken RCS-functies zoals afbeeldingen dan niet, de ontvanger zal altijd geïnformeerd worden dat er iets is verstuurd. 

Bij diensten zoals WhatsApp moet je daarentegen allebei dezelfde app hebben. Met RCS kunnen de operatoren zich dus weer als universele aanbieder van communicatie opwerpen. Ook de GSMA beklemtoont dat SMS voor bedrijven een groter bereik heeft voor communicatie met klanten dan apps zoals WhatsApp, en dat RCS hetzelfde voordeel kan hebben maar met nog rijkere ervaringen.

©CIDimport

Geen end-to-end encryptie

RCS erft een belangrijk nadeel van SMS: er is geen end-to-end encryptie. Dat betekent dat de mobiele operator de inhoud van al je RCS-berichten kan lezen. Dat staat in sterk contrast met een berichtendienst zoals WhatsApp: die versleutelt alle berichten, waardoor zelfs Meta (de eigenaar van WhatsApp) je berichten niet kan lezen.

Google heeft zijn app Messages wel uitgebreid met end-to-end encryptie. Als twee gebruikers van Messages een RCS-conversatie met z’n tweeën beginnen (dus geen groepsgesprek), zal de app de communicatie automatisch end-to-end versleutelen, zodat zelfs Google niet kan mee luisteren. Je ziet dit aan het icoontje van een hangslot in een gesprek en ook de knop om een bericht te sturen, is dan voorzien van een hangslot. 

De encryptie gebeurt met het Signal-protocol, dat ook in WhatsApp wordt gebruikt. Uiteraard kunnen de operatoren nog altijd allerlei metadata zien, zoals de telefoonnummers van beide personen, tijdsaanduidingen, ip-adressen of berichten een bijlage hebben enzovoort.

En Apple?

Grote afwezige in het RCS-verhaal is voorlopig Apple. Google probeert zijn concurrent al een hele tijd te pushen om mee te gaan in RCS, maar voorlopig geeft Apple niet thuis. Het wil al die rijkere communicatie exclusief tussen iMessage-gebruikers houden.

Ondertussen probeert Google er het beste van te maken door communicatie tussen iOS- en Android-gebruikers in Messages via SMS te verbeteren. Zo kun je links naar Google Photos in je SMS-bericht opnemen, zodat iOS-gebruikers met een klik erop foto’s kunnen bekijken. Mocht Apple RCS gaan ondersteunen, dan zouden die foto’s in het bericht zelf getoond worden.

De ontwikkeling van RCS

  • 2008 De GSM Association publiceert RCS 1.

  • 2009 RCS 2 maakt het mogelijk om bestanden te delen.

  • 2011 RCS 4 voegt ondersteuning voor LTE toe.

  • 2012 RCS 5 maakt videocalls en voicecalls over IP mogelijk.

  • 2016 RCS 6 ondersteunt visual voice mail.

  • 2017 RCS 7 ondersteunt chatbots en een terugvalmechanisme naar SMS.

  • 2018 Google ondersteunt RCS Universal Profile in de app Messages.

  • 2020 Google rolt RCS-ondersteuning in Messages wereldwijd uit.

▼ Volgende artikel
Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy
© eufy
Huis

Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy

Wie op zoek is naar een beveiligingscamera, robotstofzuiger of robotgrasmaaier komt al snel bij Eufy uit. En dat is niet zo vreemd: dit merk staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke en slimme spullen voor in en om het huis. Juist nu is hét moment om toe te slaan: je krijgt niet alleen een forse korting, maar via CashbackXL krijg je ook nog een deel van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Een veilig huis, minder tijd kwijt aan het huishouden: dat willen we allemaal wel. Dan ben je bij Eufy aan het goede adres: het merk biedt een breed assortiment aan slimme oplossingen voor in en om het huis. Eufy heeft beveiligingscamera's en videodeurbellen in verschillende uitvoeringen, van compacte binnencamera's tot draadloze modellen voor buiten met zonnepaneel of 4G-verbinding. Daarnaast vind je er robotstofzuigers en robotgrasmaaiers die automatisch werken en zichzelf kunnen legen of opladen, maar ook slimme verlichting en babyfoons. Alles voor een slim en veilig huis dus! Iets voor jou? Dan is dit hét moment. Want met de Eufy-actie op CashbackXL krijg je niet alleen 22% korting, maar ook nog eens tot 7% cashback. Minder betalen én geld terug krijgen: slimmer wordt het niet!

©eufy

De sterke punten van Eufy

Eufy onderscheidt zich van andere merken door slimme functies te combineren met gebruiksgemak, privacy en een scherp prijsniveau. Veel camera's slaan beelden lokaal op, zodat je geen verplicht cloudabonnement nodig hebt en meer controle houdt over je gegevens. Waar andere merken vaak extra kosten rekenen voor functies als persoonsdetectie of nachtzicht, zijn die bij Eufy standaard inbegrepen.

©eufy

Zo werkt de Eufy-cashback

Ga op CashbackXL naar de Eufy-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland en heeft al bijna 15.000 euro aan Eufy-cashback uitgekeerd. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice. Ze geven zelfs hun missie prijs: jou zoveel mogelijk geld teruggeven.


Korting én geld terug bij Eufy?

Het kan met deze actie van CashbackXL!
▼ Volgende artikel
AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren
© AGON by AOC | Gorodenkoff | Shutterstock
Huis

AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren

AGON by AOC introduceert twee nieuwe 27inch gamingmonitoren met QD-OLED-technologie. De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR en Q27G4SDR bieden respectievelijk verversingssnelheden van 240 Hz en 360 Hz, en maken zo OLED-kwaliteit beschikbaar voor een bredere groep gamers.

De QD-OLED-panelen leveren een hoge contrastverhouding, diepe zwartwaarden en een breed kleurbereik dat 99 procent van de DCI-P3-kleurstandaard dekt. Beide modellen hebben een QHD-resolutie van 2560 × 1440 pixels en een reactietijd van slechts 0,03 milliseconde, waardoor snelle actiescènes zonder vervaging worden weergegeven.

De Q27G4ZDR ondersteunt HDR10, terwijl de Q27G4SDR is gecertificeerd voor VESA DisplayHDR True Black 400. Daarmee bieden ze verbeterde helderheid en detailweergave in zowel lichte als donkere scènes. Adaptive-Sync en NVIDIA G-SYNC Compatible zorgen voor vloeiende beelden zonder tearing.

Qua aansluitingen beschikken beide monitoren over twee HDMI 2.1-poorten, DisplayPort 1.4 en een USB 3.2-hub met snellaadfunctie. Ook zijn ze geschikt voor consoles: QHD-gaming tot 120 Hz wordt ondersteund op PlayStation 5 en Xbox Series X|S. De monitoren bieden verder diverse gamingfuncties, zoals Shadow Control, Game Color en een Low Input Lag-modus.

Het nieuwe G4-ontwerp combineert smalle randen met een matte afwerking en volledig verstelbare standaard. De hoogte, draai- en kantelhoek zijn aan te passen, en via de VESA-montage is een multi-monitoropstelling mogelijk. De meegeleverde G-Menu-software biedt toegang tot instellingen en profielbeheer.

De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR (240 Hz) en Q27G4SDR (360 Hz) zijn vanaf medio november 2025 verkrijgbaar voor adviesprijzen van 399 euro en 549 euro. Beide modellen worden geleverd met HDMI- en DisplayPort-kabels en vallen onder een driejarige garantie die ook inbranden dekt.

©AGON by AOC