ID.nl logo
Waarom Apple een tegenstrijdig jaar zal kennen
© Reshift Digital
Huis

Waarom Apple een tegenstrijdig jaar zal kennen

Apple's uitzonderlijke groei van afgelopen jaren kan in 2012 weleens tot stilstand gebracht worden. Het eerste jaar zonder visionair leider Steve Jobs is begonnen.

Het wordt zeker niet alleen kommer en kwel voor Apple; een aantal concurrenten moddert maar wat aan en zullen volgend jaar hoogstwaarschijnlijk op grotere afstand gezet worden. De iPad zal zijn onoverbrugbare voorsprong op de tabletmarkt behouden, terwijl de iPhone zonder problemen stand houdt in het Android-geweld, simpelweg omdat concurrenten van iOS weinig anders kunnen dan blijven afkijken.

Dit zijn een aantal boude voorspellingen over het roerige jaar dat Apple tegemoet gaat:

Apple krijgt een zakelijker strategie

CIO's kunnen een vriendelijker Apple verwachten met de nieuwe CEO Tim Cook als hoogste baas. In het verleden, zo zegt techanalist Rob Enderle, "had Apple niets op met het bedrijfsleven omdat Jobs dacht dat alle IT-managers idioten waren, waarschijnlijk een erfenis uit de Lisa-dagen. Cook is positiever gestemd over ondernemingen, waardoor ik verwacht dat Apple meer richting bedrijfsleven tegemoet zal treden."

Cook moet zich wel gaan bewijzen, want het is uiteraard lastig zowel bedrijven als klanten te plezieren. Beide groepen vragen om uitmuntend gebruiksgemak, maar daarbij mag niet vergeten worden dat het succes van Apple is gebaseerd op consumentenliefde voor zijn producten.

"Het gevaar is dat Apple te ver gaat, zoals Microsoft heeft gedaan, en daarbij de gebruiker uit het oog verliest", zegt Enderle. "In dat geval kan zo met het bedrijf gedaan zijn."

Wat wordt het volgende grote product?

Hoewel iedereen komend jaar de aandacht vestigt op de iPhone 5 (bekijk ook eens deze concepvideo van de toekomstige iPhone), is het onwaarschijnlijk dat Cook en zijn vrienden eenzelfde visionair product kunnen presenteren als Jobs met de iPhone en iPad heeft gedaan. Dat komt omdat Cook geen 'productmens' is. Zoals ook onder het bewind van bestuurderstypes als John Sculley en Gil Amelio het geval bleek, is Apple een ander bedrijf wanneer een bestuurder operations de winkel runt.

Waarom is Cook aangesteld?

"Cook werd gekozen omdat Jobs dacht dat, wanneer hij zou herstellen, hij zijn oude baan terug kon krijgen. Tot het allerlaatste moment dacht Jobs dat hij kon herstellen", zegt Enderle. "Het resultaat is dat ze nu de verkeerde man op de hoogste stoel in het bedrijf hebben zitten en daardoor ofwel het bedrijf moeten omvormen om de tekortkoming aan vaardigheden te beperken of een team rond Cook formeren. Ook kan Apple naar een echte opvolger van Jobs gaan zoeken. Doet het bedrijf niets, dan is stagnatie een reëel scenario.

(Vorig jaar, nog voor de dood van Jobs, liet auteur en leiderschapsexpert Paul David Walker doorschemeren dat hij zich afvroeg waarom Cook niet betrokken werd bij de Board van Apple als hij de gedroomde opvolger zou zijn. "Het is een heel andere manier van werken om een bedrijf succesvol te leiden en om te gaan met nieuwe realiteiten", vertelde Walker aan CIO.com. "Als Cook een goede operator is, is de kans groot dat hij geen visionair blijkt die nieuwe realiteiten weet te creëren.

Onrust aan de top

Toen de gezondheid van Jobs verder verslechterde, werd de kans miniem de hij Apple weer zou kunnen leiden. Daarnaast moet Apple lijdzaam toezien dat toptalenten zoals retailchef Rob Johnson en marketing VP Alison Johnson het bedrijf de rug toe keerden. Enderle verwacht dat deze exodus dit jaar zal doorgaan.

"De meeste jonge talenten bij Apple krijgen een bonus als de komende 24 maanden aan het bedrijf verbonden blijven", zegt Enderle. "Degenen die deze regeling niet hebben, vertrekken een voor een. Ik verwacht een grote uittocht als deze speciale regeling in 2013 ophoudt te bestaan."

De wil om te vertrekken bij Apple wordt vergroot door toegenomen interne onrust. Jobs was de persoon die alle geschillen oploste, daardoor kan zijn absentie een interne machtstrijd ontlokken, die het voor veel werknemers een onwerkbare situatie maakt.

"Ik verwacht veel intern drama dit jaar bij Apple", zegt Enderle. "Een aantal mensen zal ervoor kiezen hun baan op te zeggen, terwijl hun contract gewoon doorloopt."

De tegenstanders van Apple blijven op achterstand

Of Apple nu wel of niet te maken krijgt met deze problemen, is een ding zeker: De concurrenten van Apple kunnen niet profiteren van deze moeilijkheden. Zelfs als Apple volgend jaar zal worstelen, zijn de rivalen machteloos.

De grootste bedreiging in de door Apple gedomineerde tabletmarkt komt van de onlangs uitgebrachte Amazon Kindle Fire. Maar wordt dit niet gewoon een nieuwe HP TouchPad, oftewel een eendagsvlieg?

Amazon's op Android gebaseerde tablet werd op de markt gezet met veel tamtam en is honderden euro's goedkoper dan de iPad. Volgens berichten verliest Amazon 15 euro op iedere verkochte Kindle Fire. Cijfers over de verkoop tijdens de feestdagen zijn naar verwachting groots, maar helaas maakt Amazon geen verkoopcijfers bekend over Kindle-apparaten.

De krant New York Times publiceerde een aantal weken terug een kritisch stuk over de Kindle Fire, waarin met name vroege kopers ferme kritiek op het apparaat leverden. De iPad heeft de standaard gezet op gebied van gebruiksgemak, prestaties en multitouch-besturing; de Kindle Fire kan hier niet aan tippen.

Amazon werkt aan een grote softwareupdate en de kans is aanwezig dat ergens in de lente een opvolger wordt gepresenteerd. "Als dat niet lukt, dan is de Kindle Fire gedoemd om vergeten te worden", zei analist Jacob Nielsen van Nielson Norman Group tegen de New York Times.

Tegenvallende verkoopresultaten van de BlackBerry Playbook zetten ook vraagtekens bij de toekomst van RIM's tablet. "RIM is in vrije val geraakt en ik weet niet zeker of zij het tij kunnen keren", zegt Enderle, die daarbij zegt dat RIM nog veel kasreserves achter de hand heeft. "Ik gok dat zij in 2012 een ander bestuur of eigenaar krijgen."

Krijgt Android last van securityproblemen?

En dan zijn er nog de vele smaken die gezamenlijk het Android-platform maken die de Apple iPhone in verkoopaantallen dit jaar gepasseerd zijn. Maar het jaar eindigde voor Android ietwat in mineur door aanhoudende zorgen over de beveiliging van het mobiele besturingssysteem.

"Android heeft securityissues die lijken op de problemen die Microsoft eind jaren '90 ondervond", zegt Enderle. "Er hoeft maar iets te gebeuren en het kan gedaan zijn met het platform. Google moet leren van Microsoft en meer zijn best doen om het platform schoon te houden. Doen ze dat niet, dan loopt het met Android slecht af."

Met name dit laatste kan Apple weer heel erg goed uitkomen. Zo'n slecht jaar wordt het daarom ook niet.

©CIDimport

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer