ID.nl logo
Waar voor je geld: 5 smartphones met ondersteuning voor Android 14
© Jirapong - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met ondersteuning voor Android 14

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een nieuwe smartphone met ondersteuning voor het besturingssysteem Android 14? Vandaag hebben we vijf interessante modellen gespot met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Google Pixel 8

Als je de recent verschenen Google Pixel 8 aanschaft,  beschik je direct over Android 14. Dit kersverse mobiele besturingssysteem is namelijk al voorgeïnstalleerd. Een groot voordeel is de lange ondersteuning van maar liefst zeven jaar. Gedurende deze periode kunnen gebruikers naar de nieuwste Android-versie upgraden. Geïnteresseerden kiezen uit drie kleuren, namelijk zwart, groen en roze. De hier besproken versie bevat 128 GB interne opslag, maar tegen een kleine meerprijs is er ook een uitvoering met 256 GB opslagcapaciteit verkrijgbaar.

Via gezichtsherkenning of een vingerafdruk log je eenvoudig in bij Android 14. De Pixel 8 draait op Googles eigen Tensor G3-processor. Die bevat negen rekenkernen, waarbij de snelste core presteert op een klokfrequentie van 2,91 GHz. In combinatie met 8 GB werkgeheugen kun je zware apps soepel gebruiken. Naast de goede rekenprestaties is het scherpe 6,2inch-oledscherm van 2400 × 1080 pixels een belangrijk speerpunt. Daarmee komt de pixeldichtheid uit op een hoge waarde van 424 ppi. Andere pluspunten zijn de 50megapixel-camera, wifi 7-ondersteuning en waterdichte behuizing.

Google Pixel 7a

De betaalbare Google Pixel 7a bevat van zichzelf weliswaar Android 13, maar je kunt eenvoudig upgraden naar versie 14. Gebruik je een smartphone voornamelijk voor alledaagse taken, dan voldoet dit model prima. Zo leg je bijvoorbeeld met de 64megapixel-camera dierbare momenten haarfijn vast. Verder is de aanwezige Google Tensor G2-processor snel genoeg om vlot op het web te surfen, social media bij te houden en eenvoudige spelletjes te spelen. Deze chipset heeft acht rappe rekenkernen. Verder bevat het toestel 8 GB werkgeheugen en 128 GB interne opslag.

Dankzij het oledscherm van 6,1 inch is de behuizing niet zo groot. De Pixel 7a past dan ook moeiteloos in een broekzak of handtas. Bovendien is hij met een bescheiden gewicht van nog geen tweehonderd gram niet zo zwaar. De behuizing voldoet aan de IP67-norm. Stof en een spatje regen zijn dus geen enkel probleem. Het oledpaneel ondersteunt een maximale resolutie van 2400 × 1080 pixels. Een pluspunt, want foto’s en video’s ogen hierdoor erg scherp. Wie de Pixel 7a wilt kopen, kiest tussen een zwarte, blauwe en witte uitvoering.

Meer informatie over dit toestel? Lees onze uitgebreide review van de Google Pixel 7a.

Samsung Galaxy S23+

In tegenstelling tot diverse andere smartphones van Samsung is Android 14 al voor de Galaxy S23+ beschikbaar. Vergeleken met zijn kleinere broertje heeft de Plus-versie een groter oledpaneel. Het royale 6,6inch-scherm is ideaal voor wie onderweg graag naar videostreams of live-uitzendingen kijkt. Met een hoge resolutie van 2340 × 1080 pixels en vernieuwingsfrequentie van 120 hertz kun je films, series en tv-programma’s goed volgen. Vanwege de dunne schermranden valt de omvang van dit toestel mee. Hierdoor past hij in een broek- of jaszak.

Voor het rekenwerk is de breed gewaardeerde Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2-processor verantwoordelijk. Met dank aan een maximale kloksnelheid van 3,36 GHz installeer je de zwaarste apps vanuit de Play Store. Denk onder meer aan veeleisende 3D-games en videobewerkers. De hoofdcamera ondersteunt een behoorlijke resolutie van 50 megapixel. Fijn is de aanwezigheid van 3× optische zoom. Hiermee haal je tijdens het fotograferen objecten zonder kwaliteitsverlies dichterbij. Dankzij 256 GB interne opslag kun je flink wat eigen beelden lokaal opslaan. Wil je nóg meer opslag, dan kun je ook een versie met 512 GB opslagcapaciteit overwegen. De Galaxy S23+ is te koop in vier kleuren, namelijk zwart, wit, groen en paars.

Xiaomi 13T

Als je de betaalbare Xiaomi 13T aanschaft, kun je naar verwachting binnenkort upgraden naar Android 14. De goedkoopste versie van dit toestel bevat 8 GB werkgeheugen. Gebruik je graag meerdere apps tegelijk, dan kun je ook nadenken over een editie met 12 GB RAM. Je betaalt hiervoor maar een kleine meerprijs. De 13T heeft een helder oledscherm van 6,67 inch. Vanwege een behoorlijke resolutie van 2712 × 1220 pixels bedraagt de pixeldichtheid 446 ppi. Verder ogen de video’s en animaties zeer vloeiend, want het oledscherm ondersteunt een hoge vernieuwingsfrequentie van 144 hertz.

Naast het kwalitatieve scherm zijn de rekenprestaties eveneens dik in orde. De MediaTek Dimensity 8200 Ultra-processor is goed voor een kloksnelheid van 3,1 GHz. Aan de hand van acht vlotte rekenkernen navigeer je soepel in Android 14 en alle apps. Verder bevat de 13T 256 GB interne opslag. Deze gunstig geprijsde smartphone heeft allerlei nuttige eigenschappen, waaronder een vingerafdruksensor, hoogwaardige 50megapixel-camera (Leica-lens), waterdichte behuizing en grote accu van 5000 mAh.

Sony Xperia 1 V

Toegegeven, dit vlaggenschip van Sony is stevig aan de prijs. De krachtige Xperia 1 V is dan ook een high-end-smartphone voor veeleisende gebruikers, zoals gamers, ontwerpers en (hobby)fotografen. Zo maakt de lichtgevoelige 48megapixel-camera ook in omgevingen met weinig licht scherpe kiekjes zonder ruis. Verder heeft het toestel een telelens tot 5,2× optische zoom. Je zoomt daarmee in zonder verlies van pixels. Leg daarnaast 4K-filmpjes vast in een verversingssnelheid van 120 fps. Kortom, voor smartphone-begrippen bewaar je waardevolle herinneringen in een zeer hoge kwaliteit.

Fijn is dat je foto’s en video’s op een groot oledscherm van 6,5 inch kunt bekijken. Met een torenhoge resolutie van 3840 × 1644 beeldpunten komt de pixeldichtheid uit op maar liefst 643 ppi! Op rekengebied valt er eveneens niets te klagen. De Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2-processor en 12 GB werkgeheugen zorgen ervoor dat zelfs de zwaarste apps werken als een tierelier. De Xperia 1 V bevat 256 GB interne opslag. Voeg met een eigen microSD-kaart eenvoudig extra opslagcapaciteit toe. Zodra je het toestel voor de eerste keer opstart, kun je naar Android 14 upgraden. Deze luxe smartphone is te koop in de kleuren zwart, groen en wit. Lees hier enkele onafhankelijke reviews van Kieskeurig.nl-bezoekers.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: