ID.nl logo
Review Nothing Phone (2): Onbekend, maar het kennen waard
© ID.nl
Huis

Review Nothing Phone (2): Onbekend, maar het kennen waard

De Engelse startup Nothing lanceert met de Phone (2) zijn tweede smartphone. Die is dus lang niet zo bekend als een telefoon van Apple of Samsung, maar wel degelijk interessant. Waarom? Dat lees je in deze Nothing Phone (2)-review.

Dit artikel in het kort:

  • Wat heeft de Nothing Phone (2) te bieden.
  • Waarin onderscheidt het toestel zich van telefoons in hetzelfde segment?
  • Wat zijn de plus- en minpunten?
  • En natuurlijk: is hij het geld waard?

Lees ook: Nothing Phone(1) - Opvallend onopvallend

De afgelopen twee weken heb ik (Rens Blom) de Nothing Phone (2) gebruikt, een telefoon die in Nederland te koop is vanaf 699 euro. Voor dat geld krijg je een versie met 12 GB werkgeheugen en 256 GB opslagcapaciteit. De Phone (2) is hiermee flink duurder dan de Phone (1) die vorig jaar uitkwam vanaf 469 euro en positief beoordeeld werd.

Uniek ontwerp

Het ontwerp van de Phone (2) valt op. Net als zijn voorganger is het toestel gemaakt van glas met een semitransparante achterkant die gebruikte onderdelen toont. Je ziet onder meer de oplaadspoel voor de draadloze oplader.

©Rens Blom

De Nothing Phone (2) heeft een semitransparante achterkant.

Interessanter zijn de led-stripjes. Dat zijn er meer en met meer zones dan in de Phone (1), waardoor de telefoon meer verlichtingsfuncties heeft. Je kunt de led-lampjes laten oplichten voor meldingen, om een aflopende timer of opladende accu te volgen en nog veel meer. Ik ben fan van deze unieke functie op een smartphone, die overigens ook uit te zetten is.

©Rens Blom

Een timer zie je via de ledstrip aflopen

Prettige gebruikservaring

Belangrijker dan een verfrissend ontwerp is de gebruikservaring van de smartphone. Die is gelukkig dik in orde. De Phone (2) is met zijn krachtige processor (Qualcomm Snapdragon 8 Gen1+) erg snel, geholpen door 12 GB werkgeheugen. Zware games spelen soepel af en alle bekende apps openen vliegensvlug. Al die apps, games en foto’s bewaar je op een ruime 256 GB opslagcapaciteit. Voor honderd euro meer koop je een 512GB-model.

De accuduur van de smartphone is dik in orde. Het is mij bij normaal gebruik niet gelukt om de accu in één dag leeg te krijgen. Een oplaadadapter moet je zelf regelen, en kies dan het liefst een 45watt-model. Zo laad je de accu het snelst op, namelijk in net geen uur. Je kunt de Nothing Phone (2) ook draadloos opladen (met 15 watt) en geschikte oordopjes of elektrische tandenborstel opladen door ze op de achterkant van de telefoon te leggen.

©Rens Blom

Deze cirkel is de spoel om de smartphone draadloos op te laden

Niet de beste camera's

De camera’s van de Phone (2) zijn goed, maar geen reden om juist deze smartphone te kopen. Voor hetzelfde geld koop je namelijk de Google Pixel 7 Pro, die veelzijdigere en betere camera’s heeft. Op de Phone (2) vind je een 50megapixel-hoofdcamera en een 50megapixel-groothoekcamera voor extra brede beelden. Met beide camera’s schiet je bij voldoende (dag)licht scherpe en kleurrijke foto’s. In een donkere omgeving heeft de Phone (2) het lastiger, wat deels komt omdat de camera-app geen speciale nachtmodus heeft.

©Rens Blom

Een foto gemaakt met de Nothing Phone (2)

©Rens Blom

Kleuren worden realistisch vastgelegd, ook met een blauwe lucht op de achtergrond

Een ander punt waarop de Phone (2) het aflegt tegen de Pixel 7 Pro en toestellen van Samsung en Apple is zoomen. De Nothing-telefoon mist namelijk een aparte zoomcamera. De Phone (2) zoomt dus niet, maar maakt een uitsnede van het beeld. Die bevat minder details dan een echte zoomfoto.  

©Rens Blom

De kop van de kat had hier iets minder donker mogen zijn

©Rens Blom

Met de groothoeklens zie je een groter deel van de omgeving. De kop van de kat is nog steeds nogal donker.

©Rens Blom

Op deze 2x-zoomfoto blijft de kop wat donker.

Toch echt een goede zoomfunctie nodig?

Met een losse lens haal je onderwerpen van veraf naar dichtbij!

Interessante software

Prettig aan de Nothing Phone (2) is de schone software-ervaring met verfrissende elementen. De telefoon draait op Android 13 en Nothing heeft hier weinig extra apps toegevoegd, wel handige functies. Zo kun je veel app-icoontjes een monochroom uiterlijk geven om ze minder aantrekkelijk te maken – handig als je vindt dat je te veel op je toestel zit. Genoeg app-icoontjes kunnen echter niet monochrome worden. Tof is dat gekoppelde Apple AirPods hun accustatus en die van het oplaaddoosje netjes in de bluetooth-instellingen tonen. Op andere Android-smartphones heb je daar een extra app voor nodig. Snel verbinden met je Tesla – als je die hebt, uiteraard – is ook mogelijk door deze experimentele functie op de Nothing Phone (2) te activeren.

Lees ook: Dit zijn de 10 beste smartphones van het jaar

©Rens Blom

De interface is opvallend, met standaard monochrome icoontjes.

©Rens Blom

Maar niet alle apps krijgen een monochroom icoontje.

©Rens Blom

Instellingen voor de verlichting op de achterkant.

Het updatebeleid van Nothing is gemiddeld, maar niet bovengemiddeld. De fabrikant geeft de Phone (2) drie versie-updates (Android 14, 15 en 16) en vier jaar lang beveiligingsupdates. Google belooft drie om vijf, Samsung zelfs vier om vijf. Een Apple iPhone krijgt vijf tot zes jaar updates.

Conclusie: Nothing Phone (2) kopen?

De Nothing Phone (2) is qua ontwerp een bijzondere smartphone en ik vind het lovenswaardig dat een merk zich op deze manier durf te onderscheiden in een markt waarin de meeste toestellen veel op elkaar lijken. Als telefoon zelf is de Phone (2) een degelijk premium model: erg snel, met een mooi scherm, lange accuduur en prettige software. Een interessante keuze in dit prijssegment dus, met de Google Pixel 7 Pro, Apple iPhone 13 en Samsung Galaxy S23 als serieuze alternatieven.


▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer