ID.nl logo
Hands-on: HTC U12 Life is opvallend onopvallend
© Reshift Digital
Huis

Hands-on: HTC U12 Life is opvallend onopvallend

Het is geen geheim dat HTC allang niet meer de relevantie heeft die het vroeger had. Toch kun je daar de telefoons van het bedrijf niet de schuld van geven. De nieuwe HTC U12 Life is een perfect voorbeeld van een prima smartphone met een marketingprobleem.

HTC 'presenteerde' de nieuwste telefoon op de IFA-beurs in Berlijn. Toegegeven, het is een weinig opvallend middenmodel van de fabrikant die ooit de toon zette voor alle Android-toestellen, en tussen de rest van de smartphones valt de U12 Life niet erg op. Maar om het toestel met zo weinig toeters en bellen aan te kondigen is te weinig eer.

De U12 Life is namelijk een verrassend leuke telefoon voor een eveneens verrassend leuke prijs. Voor slechts 349 euro krijg je een telefoon met een groot scherm, een goede camera, prima hardware en (fijn!) een 3,5mm-poort. En hey, er zit geen notch op!

Toegegeven, het toestel heeft veel weg van de iPhone of de Google Pixel (waar HTC verantwoordelijk voor was), met name met een dikke uitstulping met de dubbele camera achterop. Die gelijkenis is echter helemaal niet erg, helemaal niet voor de doelgroep van deze telefoon - sterker nog, de telefoon voelt erg premium aan voor zijn prijs.

Twee achterkanten, geen notch

Het is vooral de achterkant die erg opvalt. Die bestaat uit twee delen: een geribbelde 2/3e onderzijde, en een glimmende 1/3e aan de bovenzijde. De geribbelde achterzijde zorgt ervoor dat de telefoon stevig in je hand ligt, en het glimmende gedeelte moet zorgen voor een meer premium uiterlijk. Je kunt echter ook argumenteren dat dat schizofrene ontwerp juist het slechtste van twee werelden is, maar dat is een smaak die per verkoper verschilt.

Wat in ieder geval wel zeker is is dat het glimmende gedeelte net zoals op andere telefoons een absolute vingerafdrukmagneet is. Het is dan ook helemaal onbegrijpelijk dat juist de vingerafdrukscanner hier zit, want daarvan wordt de telefoon geheid in mum van tijd erg lelijk.

©PXimport

Het is wel erg verfrissend om weer eens een nieuwe telefoon te zien zonder notch. Die lelijke ontwikkeling die tegenwoordig iedere nieuwe smartphonefabrikant heeft gekopieerd van Apple is hier niet aanwezig, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Bovendien levert de HTC U12 Life niets in op beeldkwaliteit, want het enorme scherm van 6 inch heeft nog steeds een verhouding van 18:9 en ziet er met een resolutie van 2160 x 1080 pixels erg goed uit.

Aardige specs plus koptelefoonpoort

Een andere designkeuze waar HTC zich gelukkig niets van aantrekt is de hoofdtelefoonpoort, want die zit er gelukkig nog gewoon op. Wel is er in dit toestel duidelijk bezuinigd op het externe geluid, in tegenstelling tot veel oudere HTC-modellen. In de U12 Life zit slechts één speakertje aan de onderkant, en het geluid dat daar uit komt is niet best. Grote kans dat je daar niet zoveel waarde aan hecht, maar het is een opvallende breuk met andere HTC-telefoons.

De specificaties van het toestel zijn degelijk, al is de Snapdragon 636-processor niet het nieuwste model. Daar staat waarschijnlijk wel tegenover dat de accuduur van 3.600 mAh lang meekan. Volgens HTC is dat zo'n 12 uur (met normaal 4G-gebruik), maar dat moeten we uiteraard nog testen.

Het toestel draait op Android Oreo (8.1), met HTC's eigen Sense-skin er overheen. Die is gelukkig niet heel anders dan stock-Android, maar heeft wel een paar handigheidjes zoals een smart boost voor zogenaamd betere prestaties.

Conclusie

Toegegeven, de HTC U12 Life is niet de meest opvallende telefoon op de beurs, en verre van de beste. Maar voor een prijs van 349 euro zijn de specificaties wél meer dan goed genoeg.

Waarschijnlijk gaat de U12 Life HTC niet uit het diepe dal trekken waar het bedrijf al zo lang in zit, en er is een grote kans dat de telefoon bij veel mensen aan de aandacht ontsnapt. Jammer, want net als veel andere toestellen van de fabrikant lijkt dit een erg goed model te worden met verkeerde marketing.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!