ID.nl logo
Huis

Eenvoudig leren coderen met Mimo

Als je eraan denkt om te leren coderen, dan verwacht je waarschijnlijk dat dit een beetje een saaie aangelegenheid gaat worden. Bij coderen krijg je toch vaak het idee dat dit gedaan wordt door sociaal onbekwame mensen die in een muf kamertje over een toetsenbord hangen. Mimo laat zien dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Sterker nog: met Mimo wordt coderen echt leuk!

Wilde je vroeger leren coderen, dan betekende dit een grote stapel boeken doorwerken met heel veel kleine lettertjes. De gemiddelde beginner kon aan al dat coderen geen touw vastknopen en tja, dat nodigt dan ook niet erg uit om enthousiast met code kloppen aan de slag te gaan. Tegenwoordig is dat wel anders. Met een app als Mimo wordt van het coderen zelfs een soort van spelletje gemaakt. Je kunt achievements winnen als je bepaalde taken uitvoert, lessen volgen die maar een paar minuten duren en eigenlijk op een hele speelse manier het hele coderen onder de knie krijgen. Je hebt bijna niet eens meer het idee dat je echt serieus met coderen bezig bent. Toch is dit een zeer effectieve methode om de (we geven het toe) niet hele spannende materie onder de knie te krijgen.

Begrijp ons niet verkeerd, als je dat coderen eenmaal goed snapt kun je natuurlijk allemaal leuke dingen gaan maken! Je volgt met Mimo lessen in verschillende soorten computertalen. Je hebt daarbij onder andere de keuze uit HTML, CSS, SQL, Java, Python, Ruby, C++ en nog veel meer. Met de kennis die je op speelse wijze met Mimo vergaart maak jij dus straks ook leuke apps, aantrekkelijke websites of handige programma's. Deze app maakt coderen ook interessant voor kinderen, die dit soort dingen natuurlijk ook veel sneller oppikken dan jij met je oude brein. Enige nadeel is dan wel dat Mimo geheel in het Engels is. Alhoewel kinderen die met coderen aan de slag willen waarschijnlijk ook wel het een en anders van de Engelse taal afweten!

Zo kun je eigenlijk al je saaie momenten gebruiken om met Mimo aan de slag te gaan en te leren coderen.

-

Leren coderen, twee minuten per keer

Hoe werkt dat Mimo nou precies? We moesten bij het werken met Mimo heel erg denken aan bijvoorbeeld de verschillende taalapps die momenteel heel populair zijn. Wil jij bijvoorbeeld Frans leren, dan zijn er meerdere appjes waarbij je dat zo leuk mogelijk wordt gemaakt. Je krijgt korte lessen, je wordt beloond als je het goed doet en zo krijg je eigenlijk op een hele leuke manier de materie aangereikt. Doordat hier een soort spelelement aan vast zit, alsmede een systeem waarbij je constant beloond wordt, is het ook leuk om door te blijven gaan. Daar komt bij dat je zelf kunt kiezen hoe lang je wilt dat de lessen zijn. Heb je wat meer tijd over? Volg dan een langere les. Heb je een paar minuten tijd in de trein? Ook daar zijn lessen voor. Zo kun je eigenlijk al je saaie momenten gebruiken om met Mimo aan de slag te gaan en te leren coderen.

De lessen zijn kort en to the point. Geen wollig taalgebruik, je krijgt heel direct te zien wat je gaat leren. Bij elke les heb je boven in het scherm een voortgangsbalk. Naarmate je verder komt in de les schuift de balk ook verder op. Zo weet je eigenlijk constant hoeveel tijd deze les je nog gaat kosten. Je wordt bij de lessen gevraagd om voorbeelden na te maken, zelf met oplossingen te komen en uitdagingen aan te gaan. Hierbij moet je een bepaalde codering uitvoeren. Lukt je dit? Dan krijg je er weer een achievement bij. Het voelt eigenlijk ook wel een beetje raar. Hebben we die constante aansporing wel nodig als we graag willen leren coderen? Het antwoord hierop kunnen we je niet zo een twee drie geven, maar feit is wel dat je door het constante belonen ook graag door wil gaan. Dan misschien meer om net even een extra achievement te halen dan om puur iets te leren, maar, it does the trick.

©PXimport

©PXimport

Diepgang

Als je hebt gelezen wat we hierboven hebben uitgelegd, dan vraag je jezelf misschien af hoeveel diepgang een app als Mimo nou eigenlijk heeft. Dat is misschien nog wel het meest verbluffende aan deze app. Ga je hier namelijk serieus mee aan de slag, dan leer je daadwerkelijk een bepaalde programmeertaal goed kennen. Volg je de HTML lessen, dan kun je straks daadwerkelijk als een echte code wizard websites in elkaar draaien. De lessen mogen dan kort zijn en het mag dan allemaal als een spelletje zijn verpakt, de informatie die je toegestopt krijgt is serieus en compleet. Als je deze 'game' hebt uitgespeeld heb je niet alleen een groot aantal achievements verdiend, je hebt ook echt de basis van een computertaal geleerd!

Bij Mimo heb je de optie om van elke verschillende taal de twee eerste hoofdstukken 'uit te spelen'. Deze hoofdstukken bestaan uit een aantal lessen, waarmee je de beginselen van een bepaalde taal leert kennen. Wil je hiermee verder, dan moet je een abonnement nemen. Je kunt kiezen voor een abonnement per maand, per jaar, of levenslang gratis toegang. Door de mogelijkheid om eerst gratis met de lessen aan de slag te gaan krijg je een goede indruk van wat er allemaal mogelijk is met Mimo. Overigens heb je met een abonnement toegang tot alle lessen in deze app, niet alleen maar die van een bepaalde taal.

Conclusie

Wil jij aan de slag met coderen? Dan is Mimo de app voor jou. Het coderen wordt zeer toegankelijk gemaakt, zonder dat het storend is. Daar komt bij dat de hoeveelheid informatie in deze app gigantisch is. Er zijn zoveel verschillende talen om onder de knie te krijgen… Een hoeveelheid talen die overigens nog steeds wordt uitgebreid. Met zo'n levenslang abonnement kun je zodoende een echte computer wizard worden!

▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!