ID.nl logo
Dit ga je straks betalen voor je favoriete social media
© Reshift Digital
Huis

Dit ga je straks betalen voor je favoriete social media

Steeds meer socialmediaplatforms overwegen gebruikers te laten betalen voor een advertentievrije versie van hun dienst. Zo heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, concrete plannen om in Europa een betaalde abonnementsvorm aan te bieden. Ook X, voorheen Twitter, denkt na over een paywall. Betekent dit het einde van gratis social media, of biedt een abonnementsmodel juist voordelen?

Lees ook: Verslavend en gevaarlijk? Alles over het algoritme van TikTok

De voornaamste reden dat steeds meer socialmediabedrijven overwegen gebruikers te laten betalen, is het feit dat advertentie-inkomsten blijven dalen. Platforms als Facebook en Instagram verdienen het leeuwendeel van hun geld door gerichte advertenties aan bedrijven te verkopen. Maar vanwege de economische recessie geven adverteerders minder uit. Ook privacywetgeving zoals de AVG bemoeilijkt het gericht adverteren, omdat gebruikers meer zeggenschap krijgen over hun data.

Om de inkomsten toch op peil te houden, willen socialmediabedrijven op korte termijn gaan kijken naar abonnementsmodellen. Een klein deel van de gebruikers lijkt hier wel oren naar te hebben, zeker als ze dan geen last meer hebben van advertenties. Voorlopig richten de plannen zich vooral op Europa, waar strenge privacyregels gelden. Zo hoopt Meta met de abonnementen aan de Europese regels te voldoen.

Een slechte ontwikkeling?

Voor veel consumenten voelt de mogelijke komst van betaalmuren op social media als een zorgelijke ontwikkeling. Met name het platform X (voorheen Twitter) overweegt een volledige betaalmuur, waarbij alle functionaliteit achter een abonnement verdwijnt. Dit maakt het platform dat altijd gratis toegankelijk was opeens een stuk minder laagdrempelig. Een deel van de maatschappij wordt hiermee buitengesloten omdat ze de abonnementskosten niet kunnen opbrengen.

Ook Meta (Facebook en Instagram) denkt na over betaalopties, maar dan in de vorm van een 'halve' betaalmuur. Gebruikers kunnen er op die manier voor kiezen om te betalen voor een advertentievrij abonnement. Toch blijft een deel van de platforms gratis toegankelijk. Desondanks verdwijnen ze hierdoor deels achter een betaalmuur, wat gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld nieuwsverspreiding en het publieke debat. Bovendien lost een abonnementsmodel niet alle problemen op. Het is maar de vraag hoe platforms met betaalmuren omgaan met dataverzameling van gebruikers. Ook blijft onduidelijk of ze even hard zullen optreden tegen schadelijke inhoud.

Aan de andere kant kan een zorgvuldig vormgegeven betaalmuur ook positieve kanten hebben. Gebruikers die betalen verwachten waar voor hun geld, wat de kwaliteit van platforms kan verbeteren. Met een abonnement verdwijnen ook de irritante advertenties. Kortom, betaalmuren hebben zo hun nadelen die goed moeten worden afgewogen, maar met de juiste aanpak zijn er ook kansen.

©JD - ID.nl

Hoe duur wordt het?

Volgens berichten overweegt Meta maandelijkse bedragen tussen 10 en 17 euro te vragen voor advertentievrije accounts. Voor mobiel zou het duurder worden vanwege de commissies in de appstores. Dat zijn flinke bedragen. Het is dan ook de vraag of er voldoende animo is onder gebruikers om hiervoor te betalen. De meeste mensen geven de voorkeur aan gratis platforms met advertenties boven betalen voor een advertentievrije versie.

Toch sluit een kleine groep gebruikers een abonnement niet uit, zeker als het alternatief een platform vol advertenties is. Het meest waarschijnlijke scenario is daarom een gemengd model, waarbij zowel gratis als betaalde versies naast elkaar bestaan.

©Lakee MNP

Conclusie

Of we binnenkort moeten betalen voor social media, hangt af van hoe platforms als Meta en X hun plannen vormgeven en hoe gebruikers hierop reageren. Een volledige betaalmuur lijkt op dit moment onwaarschijnlijk. Wel is de verwachting dat een deel van de gebruikers onder bepaalde voorwaarden openstaat voor een abonnement. We gaan daarom hoogstwaarschijnlijk naar een gemengd landschap met zowel gratis als betaalde versies van social media. De komende tijd zal duidelijk worden welke kant het opgaat.

©JD - ID.nl

📱 Op zoek naar een nieuwe telefoon? Best een aankoop, een nieuwe smartphone. Deze video helpt je om de smartphone te kiezen die het best bij jouw wensen past:

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

▼ Volgende artikel
tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis
© tado°
Energie

tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis

tado° maakt het balanceren van verwarmingssystemen voortaan een kwestie van software. Het merk introduceert de digitale Hydronic Balancing-functie, die zorgt voor een gelijkmatige verdeling van warm water over alle radiatoren in huis. De functie is per 15 december beschikbaar voor alle Europese gebruikers van tado° X-apparaten.

Hydronisch balanceren is een methode om verwarmingssystemen optimaal af te stellen, zodat warmte efficiënt en gelijkmatig wordt verspreid. Waar dat traditioneel handmatig moet worden gedaan - een tijdrovend proces waarbij je het systeem leeg moet laten lopen - automatiseert tado° dit via software en slimme radiatorknoppen.

De nieuwe functie regelt de waterstroom digitaal, zonder dat fysieke aanpassingen nodig zijn. Volgens tado° kunnen gebruikers de tado° X Slimme Radiatorknoppen zelf installeren, waarna het systeem de warmteverdeling automatisch optimaliseert. Dat moet niet alleen leiden tot een constanter binnenklimaat, maar ook tot minder energieverbruik omdat de boiler of warmtepomp efficiënter werkt.Hydronic Balancing is gratis beschikbaar voor wie een tado° Warmtepomp Optimizer X gebruikt in combinatie met een Panasonic AQUAREA-warmtepomp. Andere gebruikers kunnen de functie gebruiken via het tado° AI Assist-abonnement, dat 3,99 euro per maand kost. Het bedrijf werkt nog aan officiële certificering van deze digitale aanpak, die begin 2026 wordt verwacht.

Bekijk alle tado° slimme thermostaten op Kieskeurig.nl

Wat is hydronisch balanceren?

Hydronisch balanceren is het afstellen van een verwarmingssysteem zodat warm water gelijkmatig door alle radiatoren stroomt. Dit voorkomt koude plekken in huis en zorgt ervoor dat er niet onnodig energie verbruikt wordt.

©tado°