Brothers in Arms: Hell's Highway

De reeks Brothers in Arms is ondertussen een goede bekende geworden en dit nieuwste deel speelt zich af in ons eigen Nederland.

Grappige dramaserie

Het verhaal begint eind 1944 waarbij je de rol aanneemt van de Amerikaanse soldaat Matthew Baker. Enige voorkennis van de vorige delen is niet nodig, maar er wordt zo nu en dan wel naar verwezen. De 'Single player campaign' begint dan ook met: "Previously in Brother in Arms". De reeks doet zich dan ook meer als een dramaserie voor dan als een hectische shooter. Hierdoor slaagt de game er wel uitstekend in om sympathie te kweken voor de 'Brothers in Arms'. De soldaten onderling zitten elkaar voortdurend op te fokken en in de zeik te nemen en de grappen die de soldaten maken om door de oorlog heen te komen zijn dan ook écht leuk. We hebben dan ook onder de tafel gelegen van het lachen bij de grap: "Scheisse! Ein Zebra!".

Tactical Shooter

Brothers in Arms (BiA) is geen supersnelle shooter. Bij BiA draait het om dekking zoeken en geven. Je bent dan ook niet alleen, maar hebt een aantal mannen tot je beschikking. Zo heb je bijvoorbeeld een 'assault team' waarmee je efficiënt de vijand kan beschieten en een 'bazooka team' voor het grotere geschut. Samen met hen is het zaak de vijand dusdanig te bestoken zodat je jezelf en je mannen veilig van de ene locatie naar de andere locatie kan loodsen en in het meest ideale geval de vijand in de flank kunt aanvallen. In zo'n geval is de vijand snel geveld.

Luie Engine

Grafisch maakt de game gebruik van de Unreal Engine, maar deze is helaas niet maximaal benut. Zo is de interactie met de omgeving behoorlijk beperkt. Er kan maar weinig opgeblazen of vernietigd worden. Alleen zachte dekking kan kapot geschoten worden. De rest niet. Daarnaast komt de natuur karton-achtig over, kunnen deuren niet geopend worden en is de omgeving in zijn algemeen erg statisch. Ruiten schijnen niet echt door en als we er op schieten komen er 'stickers' van kogelgaten op. Ook worden texturen soms opgeblazen bij het inzoomen met een geweer. Erg jammer en in deze tijd eigenlijk ook niet nodig. De soldaten zelf zijn daarentegen wel weer mooi geanimeerd en bewegen natuurlijk. Het is alleen jammer dat de monden in-game niet bewegen als er bevelen over en weer geschreeuwd worden.

Hollands tintje

Wel is de sfeer bijzonder goed en komt het Hollandse landschap geloofwaardig over; platte landschappen, schapen in de wei, molens in de verte en de typische Hollandse huizenstijl. Zelfs de winkels zijn voorzien van Hollandse namen. Echter hebben we niet het idee dat de stad authentiek is nagebouwd. Jammer is wel dat de Nederlanders in de game met een vreemd Italiaans-achtig accent praten. We hadden nu juist gehoopt op een ouderwetse portie steenkolen Engels.

amBX

BiA: Hells Highway ondersteunt amBX. Dit is extra randapparatuur van Philips waarmee gamen en films kijken intenser wordt. Zo zijn er speakers met ambi-light lampen, ventilators voor wind effecten en een trilpad voor het toetsenbord. Deze trilpad vervult dezelfde functie als de rumble functie bij een gamepad. Wij hebben de luxe van zo'n set tot onze beschikking en hebben de game ook met deze speciale effecten gespeeld. We kunnen niet anders zeggen dan dat amBX wel degelijk iets toevoegt aan de gameplay. De wind die in je gezicht waait bij explosies en niet te vergeten de lichteffecten! AmBX laat de tekortkomingen van BiA verdwijnen. Wel vinden we het een raadsel dat de ventilatoren standaard aanspringen als we de 'tactical map' oproepen.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • sfeervol

  • schieten in Holland

  • grafisch niet bijzonder

  • weinig interactie met de omgeving

Brothers in Arms: Hell's Highway is een sfeervolle WO II shooter die helaas net niet goed genoeg is voor een viersterren score. Liefhebbers van WO II shooters en van de reeks zullen zich daarentegen prima vermaken met dit nieuwste deel.

7,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten