ID.nl logo
Wunderlist stopt: takenlijst maken met Microsoft To Do
© Reshift Digital
Huis

Wunderlist stopt: takenlijst maken met Microsoft To Do

Ben jij ook wel eens verstrooid? Weer de yoghurt vergeten mee te nemen uit de supermarkt, of weer eens te laat met het kopen van een kadootje? Wie vergeetachtig is, kan een goede geheugensteun gebruiken. Met Microsoft To Do kun je een overzichtelijke takenlijst maken. We lopen de mogelijkheden met je door.

Microsoft To Do heeft een bijzonder achtergrondverhaal. Misschien gebruikte je al de oude Microsoft taken-app To-Do. Het kan ook zijn dat je al een enthousiaste gebruiker bent van Wunderlist. Deze productiviteitsapp viel meerdere keren in de prijzen, maar toch hield Wunderlist er in mei mee op. Microsoft heeft Wunderlist overgenomen, draait de app de nek om en migreert alle gebruikers naar de eigen nieuwe applicatie Microsoft To Do, tegenwoordig zonder koppelteken in de naam.

Ben je nog geen gebruiker van To Do of Wunderlist? En wel op zoek naar een vlotwerkende, gratis app om boodschappen-, taken- en deadlinelijstjes te maken? Dan ben je bij het nieuwe Microsoft To Do aan het juiste adres. De app werkt op Android, iOS, Windows, macOS en er is een webversie. De inhoud die je toevoegt of aanpast wordt automatisch gesynchroniseerd met alle toestellen waarop je met hetzelfde Microsoft-account bent aangemeld.

Slimme lijsten

De werkomgeving van To Do ziet er erg overzichtelijk uit. Links staat de navigatiebalk die je gebruikt om door de verschillende lijsten te bladeren. Met de plusknop maak je een nieuwe lijst aan. Zo creëer je bijvoorbeeld lijsten voor deadlines, boodschappen en cadeautips.

Boven de lijsten staan knoppen die als filters werken. To Do noemt dit Slimme lijsten. Klik je op het eerste filter, Mijn dag, dan krijg je alle taken te zien die je hebt aangemaakt met vandaag als einddatum. Klik je bij de slimme lijsten op het sterretje, dan verschijnen alle taken die je als belangrijk hebt gemarkeerd.

De weergave Gepland toont taken waarvan de vervaldatum dichtbij komt. Er is ook nog een weergave Taken. Die naam is erg verwarrend. Eigenlijk zou deze slimme lijst beter Inbox, Postvak In of nog beter Toegewezen aan u kunnen worden genoemd. Het bijzondere is ook dat deze lijst bij Instellingen – waar je de weergave van de slimme lijsten regelt - wel de naam Toegewezen aan u draagt.

©PXimport

Taken toevoegen

Stel dat je taken wilt toevoegen aan de lijst Tuinfeest. Je selecteert dan deze lijst en klikt onderaan in het hoofdvenster op Taak toevoegen. Je typt vervolgens de naam van de nieuwe taak. Geef je deze taak een ster, dan verschijnt die niet alleen in de lijst Tuinfeest. De taak is dan ook te zien als je links op de knop Belangrijk klikt.

Als je in een lijst een taak selecteert, kun je een einddatum toevoegen, maar geen tijd. Je kunt wel een tijd toevoegen als je op het belletje klikt. Daarmee plaats je een herinnering en ontvang je een melding enkele dagen of uren voordat de einddatum is bereikt.

Je kunt verder terugkerende taken instellen met de knop Herhalen. Eventueel is het nog mogelijk om een bestand (bijvoorbeeld pdf, Office-document of afbeelding) aan de taak toe te voegen. Zo’n bijlage mag niet groter zijn dan 25 MB per taak. Onder Notitie toevoegen typ of plak je een stukje tekst dat voor jou belangrijk is.

©PXimport

Ieder taak kun je voorzien van een aantal subtaken die in To Do Stappen worden genoemd. Zo’n reeks stappen is eigenlijk niets meer dan een lichtgewicht checklist. In tegenstelling tot een gewone taak kun je geen einddatum aan een stap toewijzen. Hetzelfde geldt voor bijlagen en notities.

Wanneer jke bijvoorbeeld vijf stappen hebt toegevoegd aan een taak, dan lees je dit aantal onder de taak. Staat er 0 van 3, dan betekent dit dat je geen enkele van de stappen hebt uitgevoerd. Staat er 2 van 3 dan heb je twee van de drie stappen afgewerkt.

To Do-takenlijst delen

Het is natuurlijk handig om bijvoorbeeld een boodschappenlijstje via To Do te delen met andere gezinsleden of vrienden. Wanneer je een lijst deelt, kan de ander de inhoud lezen, bepaalde taken afronden of informatie toevoegen en wijzigen. Om een lijst te delen klik je bovenaan op de knop Lijst delen. Daarna kun je de koppeling doorsturen via e-mail of via WhatsApp / Facebook.

Iedereen die een Microsoft-account heeft en de To Do-app heeft geïnstalleerd, kan de lijst toevoegen en bewerken. Wie lid wordt, komt in de lijst te staan. Wil je achteraf een toegevoegd contact uit de lijst halen, dan gebruik je bij de naam de knop Verwijderen. In plaats van een volledige lijst met iemand te delen, kun je ook kiezen voor een afzonderlijke taak. Taken die anderen aan je toewijzen, verschijnen in de slimme lijst met de ongelukkige naam: Taken.

Taken afronden

Heb je een taak afgerond, dan klik je in het cirkeltje voor de taak. Daarmee beschouwt To Do deze als voltooid. De taak verdwijnt daarmee ook uit de lijst. Als je op de menuknop met drie puntjes klikt, kun je voor iedere lijst de Voltooide taken opvragen. Een voltooide taak is doorstreept.

Ben je iets te ijverig geweest in het afvinken van de taken, dan kun je dit herstellen in de weergave Voltooide taken. Daarna volg je dezelfde weg om de voltooide taken opnieuw te verbergen.

©PXimport

Overzicht houden

Taaklijstgroepen zijn een soort mappen waarin je verwante lijsten bewaart. Je kunt bijvoorbeeld een groep Boodschappen maken met daarin de lijsten Warenhuis, Doe-het-zelf-zaak en Apotheek. Werken met groepen komt van pas als het aantal lijstjes onoverzichtelijk groot dreigt te worden. Je moet de groep openklikken om de verwante lijstjes te zien.

Een groep maak je door onderaan in de linkerkolom op de knop Nieuwe groep maken te klikken. Daarna sleep je de betreffende lijsten in de groep. Als het aantal taken in een lijst groeit, wil je het natuurlijk ook overzichtelijk houden. Via de menuknop kun je de taken volgens verschillende criteria sorteren: Urgentie, Einddatum, Toegevoegd aan Mijn dag, Voltooid, Alfabetisch of Aanmaakdatum.

To Do ondersteunt tot slot hashtags. Daarmee kun je de inhoud van de lijsten filteren op kernwoorden, net als bij Twitter, Instagram of Facebook. Door de hashtags te gebruiken kun je bijvoorbeeld items in verschillende lijsten onder de aandacht brengen bij een bepaald persoon.

©PXimport

Stel dat Tonia de items moet zien. Noteer dan in de titel van de bedoelde taken #Tonia (zonder spatie), Deze hashtag wordt vervolgens aanklikbaar. Wanneer je hierop dubbelklikt, verschijnen alle taken die zijn voorzien van deze hashtag in een overzichtelijke lijst. Je kunt ook altijd de zoekfunctie gebruiken en daar #Tonia intikken. Hashtags werken dus als handige labels om snel taken terug te vinden.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.
▼ Volgende artikel
In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat
© ID.nl
Huis

In drie stappen je eigen video als screensaver: zo doe je dat

De tijd dat een screensaver nodig was om je computerscherm te beschermen tegen inbranden, ligt ver achter ons. Vandaag is een screensaver vooral een manier om je computer een persoonlijk tintje te geven. Met een eenvoudige tool verander je je vakantiefilmpjes of familievideo's in een levendige screensaver die je scherm vult zodra de pc even pauze neemt.

Wat gaan we doen

We laten zien hoe je met PUSH Video Wallpaper een video omzet in een screensaver. Je kiest geschikte fragmenten, stelt een afspeellijst samen en activeert de screensaver in Windows. Daarna zie je precies hoe je de tool zo instelt dat hij alleen in ruststand draait.

Lees ook: Zo maak je je eigen AI-video met Bing Video Creator

Stap 1: Download PUSH VideoWallpaper

Voordat je een video als bureaubladachtergrond instelt, is het verstandig om eerst na te denken over de juiste clips. Voor een opvallend en toch rustig effect werkt een korte video die in een lus draait meestal het best. Met PUSH Video Wallpaper kun je bovendien een afspeellijst maken zodat meerdere clips elkaar automatisch opvolgen. Deze Windows-app is eenvoudig in gebruik en levert de beste resultaten. Je kunt video's afspelen vanaf de harde schijf, maar ook geanimeerde gifs en zelfs YouTube-fragmenten zijn mogelijk. Het programma is niet gratis: een licentie voor persoonlijk gebruik kost 9,95 euro en een thuislicentie voor vijf pc's 14,95 euro. Er is wel een gratis proefversie, waarbij alleen een klein watermerk rechtsonder zichtbaar is.

De eerste stap is het downloaden van PUSH Video Wallpaper (26 MB). Na het binnenhalen installeer je de tool met het bestand VideoWallpaper_setup.exe. Aan het einde van de installatie verschijnt een pop-up met de vraag of je PUSH Video Wallpaper meteen wilt starten en of je de app ook als schermbeveiliging wilt instellen. Vink beide opties aan en klik op Voltooien.

Selecteer zeker de optie Instellen als schermbeveiliging.

Stap 2: Instellingen

Via het pictogram in het systeemvak kun je met de rechtermuisknop de instellingen openen. Klik bovenaan op het kleine voorbeeldscherm om een afspeellijst samen te stellen. Er staan standaard enkele voorbeeldvideo's klaar. Verwijder die en voeg je eigen filmpjes toe die je als screensaver wilt gebruiken. Ga vervolgens terug naar het tandwieltje en schakel de optie Start with Windows uit. Klik ten slotte op Instellen als schermbeveiliging. De ontwikkelaar gaat ervan uit dat je de tool gebruikt als video-wallpaper. De screensaverfunctie is eigenlijk een extraatje. Door het automatisch opstarten uit te schakelen, gebruik je de app uitsluitend als screensaver en niet als dynamische bureaubladachtergrond.

Voeg de filmpjes toe aan de afspeellijst.

Stap 3: Als schermbeveiliger instellen

Herstart de pc en ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging. Hier kun je dan PUSH Video Screen Saver selecteren voor schermbeveiliging.

In de Persoonlijke instellingen selecteer je PUSH Video Wallpaper als schermbeveiliger.

Je video's naar een hoger niveau tillen?

Misschien is een vlogcamera iets voor jou!