ID.nl logo
Al je apparaten synchroniseren met iCloud
© PXimport
Huis

Al je apparaten synchroniseren met iCloud

Met de clouddienst iCloud van Apple kun je onder andere agenda's, notities, e-mails en contacten synchroniseren tussen je Mac, pc, iPad en iPhone. In deze workshop lees je hoe je iCloud op verschillende apparaten configureert en welke instellingen zinvol zijn.

01 iCloud-aanmelding op een nieuwe Mac

Koop je een nieuwe Mac en zet je deze voor de eerste keer aan, dan wordt meteen aan je gevraagd of je je bij iCloud wil aanmelden. Dit gaat alleen als je een Apple ID hebt. Heb je deze nog niet, klik dan op Maak gratis Apple ID aan. Lees ook: Vertrouwde apparaten beheren met je Apple ID.

Vul je gegevens in en meld je eventueel aan voor een gratis e-mailadres door voor Geef mij een gratis iCloud e-mailadres te kiezen. Je moet nog een aantal veiligheidsvragen beantwoorden en de licentieovereenkomst accepteren.

©PXimport

02 FaceTime en iMessage instellen

Zorg aan het eind dat het vinkje voor Stel iCloud in op deze Mac aanstaat en accepteer dat Apple je gegevens uploadt en bewaart in iCloud. In het volgende venster kun je ervoor kiezen om je e-mailadres alvast in te stellen voor het gebruik van FaceTime en iMessage.

FaceTime is een videodienst waarmee je tussen een Mac, iPhone en iPad gratis videogesprekken kunt maken en is volledig in het besturingssysteem opgenomen. iMessage is een soort WhatsApp-variant, maar ook in zowel OS X als iOS geïntegreerd, maar werkt alleen op Apple-apparaten onderling.

©PXimport

03 iCloud-aanmelding op een pc

Op de pc moet je eerst een apart programma downloaden. Klik op Download nu om het iCloud-configuratiescherm te downloaden. Klik op Download Uitvoeren om het programma te installeren en te starten.

Doorloop de installatiestappen en start je computer opnieuw op. Omdat Apple ervan uitgaat dat je al een Apple-product hebt en zodoende ook over een Apple ID beschikt, log je na opstarten in met je Apple ID die je in de eerste stap hebt aangemaakt.

©PXimport

04 iCloud activeren

Wil je iCloud activeren op een bestaande Mac, ga dan naar Systeemvoorkeuren / iCloud en log in met je Apple ID. Klik op Log in en zet in het volgende venster een vinkje voor Gebruik iCloud voor e-mail, contacten, agenda's, herinneringen, notities en Safari. Het vinkje voor Gebruik 'Zoek mijn Mac' kun je voor nu even verwijderen. Klik op Volgende.

Het inloggen op een pc gaat zoals beschreven in stap 3. Als je wachtwoorden wil synchroniseren, open je in het volgende scherm 'Beveiliging en privacy'. Voer vervolgens je wachtwoord opnieuw in en kies een beveiligingscode.

©PXimport

05 iCloud activeren in iOS

Ga naar Instellingen / iCloud op je iPhone of iPad, geef je Apple ID en bijbehorend wachtwoord aan en sluit af met Log in. Heb je nog geen Apple ID, tik dan op Vraag een gratis Apple ID aan.

In het volgende venster wordt aan je gevraagd of je je bestaande gegevens wil combineren met de gegevens in iCloud. In de meeste gevallen wil je kiezen voor Combineer. Op de vraag of iCloud de locatie van je apparaat mag gebruiken, kiest je op dit moment Sta niet toe.

©PXimport

06 Opslagruimte vergroten

Afhankelijk van het systeem waarop je je bevindt, ziet het configuratiescherm van iCloud er een beetje anders uit. Grofweg vind je er echter dezelfde functies terug. Je vindt er de verschillende onderdelen die je kunt synchroniseren en je kunt bepaalde onderdelen inschakelen voor iCloud en andere uitschakelen.

Onderaan zie je hoeveel ruimte je nog in je iCloud-account hebt. Standaard krijg je vijf gigabyte gratis. Wil je meer, klik in Windows of OS X op Beheer, op je iPhone of iPad ga je naar Instellingen / iCloud / Opslag en reservekopie.

©PXimport

07 Mail instellen op de Mac

Om je mails via iCloud te synchroniseren, moet je het programma Mail op je Mac gebruiken. Heb je een iCloud-mailadres aangemaakt in stap 1 dan is dit account al standaard voor je geconfigureerd.

Wil je een ander account aanmaken, kies dan op de Mac voor Mail / Accounts en klik op het plusje. Bij Systeemvoorkeuren / iCloud moet je het vinkje voor Mail hebben aanstaan om je mails automatisch te synchroniseren.

©PXimport

08 Mail instellen in iOS

Op je mobiele Apple-apparaat ga je naar Instellingen / iCloud en zorg je dat de schuif achter Mail is geactiveerd. Vervolgens ga je naar Instellingen / E-mail, contacten, agenda's om je mailbox in te richten.

Tik op Nieuwe account en kies wat voor e-mailaccount je wil configureren. Je hoeft hier niet voor iCloud te kiezen, dit werkt alleen als je een apart iCloud.com-mailadres hebt. Heb je een Gmail-account, kies dan bijvoorbeeld voor Google.

©PXimport

09 Agenda instellen

Ga je naar het programma Agenda op je Mac en klik je op Agenda's, dan zie je linksboven twee agenda's onder het kopje iCloud staan. Dit zijn de agenda's die worden gesynchroniseerd met iCloud. Je kunt ook nog andere agenda's toevoegen, zoals een Google Agenda of een Exchange-account.

Dit doe je door op Agenda / Accounts te klikken, met het plusje voeg je een account toe. Zorg dat het vinkje voor Agenda's aanstaat in het iCloud-configuratiescherm zodat je agenda's worden gesynchroniseerd.

©PXimport

iMessage

Met iMessage kun je gratis berichten sturen van je iPhone, iPad, iPod touch of Mac. De dienst is niet als iMessage te vinden op je Apple-apparaat, maar zit geïntegreerd in de Berichten-app.

Stuur je een bericht naar een e-mailadres of telefoonnummer dat aangemeld is bij iMessage dan verschijnt het niet alleen op de iPhone van de ontvanger, maar eventueel ook op de iPad en de Mac die bij hetzelfde iMessage-account zijn aangemeld.

©PXimport

iMessage instellen

Op je iOS-apparaat ga je naar Instellingen / Berichten om de schuif achter iMessage aan te zetten. Wil je een melding ontvangen als de ontvanger je bericht heeft gelezen, zet dan de schuif achter Stuur leesbewijzen ook aan.

Indien iMessage niet beschikbaar is, bijvoorbeeld omdat je geen verbinding hebt met een wifi-netwerk of via een dataverbinding, dan zal het bericht als normale sms worden verstuurd via je provider. Dit kan uiteraard alleen vanaf een iPhone of een iPad met simkaart.

10 Mail, contacten en agenda's ontvangen op de pc

Zet in het iCloud-configuratiescherm op de pc het vinkje aan voor de optie Mail, contacten, agenda's en taken en de iCloud-extensies voor Outlook worden op de pc geïnstalleerd. Alle informatie die je via iCloud synchroniseert, ontvang je in Windows met het programma Outlook.

Je kunt geen e-mails of agenda's synchroniseren als je de standaard mail- en agenda-apps van Windows 8 of Windows 10 gebruikt. Open Outlook en je ziet dat links een apart kopje iCloud staat, klik je op Agenda dan zie je je iCloud-agenda's.

©PXimport

11 Notities en herinneringen

Naast e-mails kun je ook notities en herinneringen synchroniseren. Zorg er weer voor dat deze opties zijn geselecteerd in het instellingenmenu op je iPhone, iPad of Mac. Op je Apple-apparaten vind je twee aparte apps: Notities en Herinneringen.

Op je pc zie je alleen de herinneringen, deze worden als Taken weergegeven in Outlook. De notities worden niet gesynchroniseerd op een Windows-computer. Lettertypes en andere vormgevingselementen in notities worden overgenomen van je Mac, mits deze beschikbaar zijn op je iPhone of iPad.

©PXimport

12 Safari instellen

Je kunt eveneens bladwijzers en tabbladen van Safari synchroniseren (de standaardbrowser op je iPhone en iPad). Zet de schuif bij Instellingen / iCloud / Safari aan en doe dit ook op je Mac of pc.

Je Mac heeft standaard ook al Safari geïnstalleerd, voor de pc worden bladwijzers gesynchroniseerd met Internet Explorer, Firefox of Chrome. Gek genoeg werkt iCloud op de pc niet met Safari. Klik op Opties om je voorkeursbrowser te selecteren. De synchronisatie werkt ook de andere kant op.

©PXimport

13 Safari-tabbladen instellen

Heb je een Mac met tenminste OS X Mountain Lion en een mobiel apparaat met tenminste iOS 6, dan kun je je actieve tabbladen in Safari ook synchroniseren. Surf op je iPhone en zie het tabblad later op je Mac mini terug.

Je hoeft hiervoor niks extra's aan te vinken. Als je zorgt dat op beide apparaten de optie Safari aanstaat bij de iCloud-voorkeuren, dan werkt dit automatisch. Werkt dit een keer niet naar behoren, kijk dan voor meer hulp op de website.

©PXimport

14 Fotostream activeren in iOS

Een handige functie van iCloud is dat je foto's die je maakt op je iPhone of iPad meteen kunt uploaden naar je iCloud. Zodoende heb je altijd een reservekopie van je foto's. Ga op je mobiele apparaat naar Instellingen / iCloud en kies voor Foto's.

Zet de schuif achter Mijn fotostream aan. Apple zorgt ervoor dat het alleen foto's uploadt naar iCloud als je een wifi-verbinding hebt. De functie fotodeling maakt het mogelijk om fotoalbums te delen met andere personen.

©PXimport

15 Fotostream bekijken

Fotostream op de Mac werkt met het programma iPhoto of Aperture. Als je iPhoto hebt geïnstalleerd, zie je in het programma in de linkerkolom de optie iCloud. Klik erop en kies voor Gebruik iCloud.

De opgeslagen foto's gaan niet af van je totale opslagruimte, maar worden na dertig dagen wel automatisch van de iCloud-servers verwijderd. Je moet dus binnen dertig dagen de foto's in iPhoto of Aperture importeren. Op je pc worden foto's in een speciale map bewaard.

©PXimport

16 Documenten en gegevens synchroniseren

Op je Mac is iCloud in diverse programma's geïntegreerd. In veel programma's vind je bij het openen een optie om documenten vanaf iCloud te laden. Je kunt vanuit een programma ook bestanden opslaan in iCloud.

Helaas kun je iCloud niet benaderen vanuit Finder, je kunt het dus niet als verzamelmap voor allerlei documenten gebruiken. Zorg dat in iOS in Instellingen / iCloud de optie Documenten/gegevens aanstaat en kies eventueel voor de optie Gebruik mobiele data om documenten ook te synchroniseren als je geen wifi-verbinding hebt.

©PXimport

17 Documenten bewerken

Vooral bij het gebruik van iWork, het Office-pakket van Apple, laat de documenten-functie zijn nut zien. Heb je op al je apparaten de optie Documenten en gegevens aanstaan dan kun je op je iPad aan een tekstdocument beginnen en deze op je Mac vervolgens weer openen.

Je slaat het weer op in je iCloud en met de app Pages op je iPhone of iPad werk je er de volgende dag aan verder. De apps moet je wel op je systeem hebben geïnstalleerd.

©PXimport

18 Apps automatisch synchroniseren

Koop je een app op je iPhone, dan wil je waarschijnlijk ook dat de app op je iPad te zien is. Dit kan als je iCloud gebruikt. Ga naar Instellingen / iTunes en App Store en zet de schuif achter Apps aan.

Zodra je een app op een ander apparaat installeert met hetzelfde iCloud-account, dan zal de app ook op dit apparaat worden geïnstalleerd. Hierbij maakt het niet uit of de app betaald is of gratis wordt aangeboden. Hetzelfde geldt voor muziek-aankopen, zet hiervoor de schuif achter de optie Muziek aan.

©PXimport

Reservekopie in iCloud

Je kunt iCloud ook gebruiken om een reservekopie te maken van je iPhone of iPad. Ga naar Instellingen / iCloud / Opslag en reservekopie. Zet de schuif achter iCloud-reservekopie aan. Er wordt automatisch een kopie van je foto's, video's, documenten en instellingen gemaakt. Je iPhone of iPad moet wel via wifi verbonden zijn.

In hetzelfde menu vind je ook nog de instelling Beheer opslag. Hier ziet hoeveel ruimte apps in iCloud in beslag nemen. Tik op de app om te zien hoeveel ruimte elk bestand inneemt. Druk op Wijzig en op het rode rondje voor een bestand om het te verwijderen.

©PXimport

19 Zoek mijn iPhone

Zoek mijn iPhone is een erg handige functie. Schakel dit in op je iPhone of iPad en iCloud houdt bij waar je apparaat is. Mocht je apparaat ooit gestolen worden, dan kun je het op afstand vergrendelen of wissen.

Zet de optie aan bij de iCloud-instellingen en kies voor Sta toe om uitdrukkelijk toestemming te geven dat de locatie van je apparaat wordt bewaard in iCloud. Je kunt deze functie ook op je iPad of je Mac instellen.

20 Inloggen op iCloud met een browser

Ga op je computer naar www.icloud.com en log in met je Apple ID. Klik op Zoek mijn iPhone en als je iPhone verbinding met het internet heeft, wordt de locatie op een kaart weergegeven. Ben je je iPhone kwijt dan kun je op Alle apparaten en vervolgens op de naam van je iPhone klikken.

Klik op Speel geluid af om een geluid op je iPhone af te spelen of kies voor Verloren-modus om je iPhone op afstand te vergrendelen met een code. De iPhone moet wel een actieve internetverbinding hebben.

©PXimport

21 Online iCloud inzien

Klik linksboven op iCloud om al je iCloud-gegevens online te bekijken. Hier vind je een ingebouwd mailprogramma en lees je al je gesynchroniseerde notities, herinneringen en agenda's. Ook vind je hier bètaversies van Pages, Numbers en Keynote om online tekstdocumenten, spreadsheets of presentaties te maken en te bewerken.

Deze kun je vervolgens weer openen met de gelijknamige programma's op je Mac, iPad of iPhone of als Word- of pdf-bestand downloaden naar je pc. Je wachtwoord wijzig je door in het hoofdscherm op je naam te klikken en te kiezen voor Accountinstellingen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!