ID.nl logo
Al je apparaten synchroniseren met iCloud
© Reshift Digital
Huis

Al je apparaten synchroniseren met iCloud

Met de clouddienst iCloud van Apple kun je onder andere agenda's, notities, e-mails en contacten synchroniseren tussen je Mac, pc, iPad en iPhone. In deze workshop lees je hoe je iCloud op verschillende apparaten configureert en welke instellingen zinvol zijn.

01 iCloud-aanmelding op een nieuwe Mac

Koop je een nieuwe Mac en zet je deze voor de eerste keer aan, dan wordt meteen aan je gevraagd of je je bij iCloud wil aanmelden. Dit gaat alleen als je een Apple ID hebt. Heb je deze nog niet, klik dan op Maak gratis Apple ID aan. Lees ook: Vertrouwde apparaten beheren met je Apple ID.

Vul je gegevens in en meld je eventueel aan voor een gratis e-mailadres door voor Geef mij een gratis iCloud e-mailadres te kiezen. Je moet nog een aantal veiligheidsvragen beantwoorden en de licentieovereenkomst accepteren.

©PXimport

02 FaceTime en iMessage instellen

Zorg aan het eind dat het vinkje voor Stel iCloud in op deze Mac aanstaat en accepteer dat Apple je gegevens uploadt en bewaart in iCloud. In het volgende venster kun je ervoor kiezen om je e-mailadres alvast in te stellen voor het gebruik van FaceTime en iMessage.

FaceTime is een videodienst waarmee je tussen een Mac, iPhone en iPad gratis videogesprekken kunt maken en is volledig in het besturingssysteem opgenomen. iMessage is een soort WhatsApp-variant, maar ook in zowel OS X als iOS geïntegreerd, maar werkt alleen op Apple-apparaten onderling.

©PXimport

03 iCloud-aanmelding op een pc

Op de pc moet je eerst een apart programma downloaden. Klik op Download nu om het iCloud-configuratiescherm te downloaden. Klik op DownloadUitvoeren om het programma te installeren en te starten.

Doorloop de installatiestappen en start je computer opnieuw op. Omdat Apple ervan uitgaat dat je al een Apple-product hebt en zodoende ook over een Apple ID beschikt, log je na opstarten in met je Apple ID die je in de eerste stap hebt aangemaakt.

©PXimport

04 iCloud activeren

Wil je iCloud activeren op een bestaande Mac, ga dan naar Systeemvoorkeuren / iCloud en log in met je Apple ID. Klik op Log in en zet in het volgende venster een vinkje voor Gebruik iCloud voor e-mail, contacten, agenda's, herinneringen, notities en Safari. Het vinkje voor Gebruik 'Zoek mijn Mac' kun je voor nu even verwijderen. Klik op Volgende.

Het inloggen op een pc gaat zoals beschreven in stap 3. Als je wachtwoorden wil synchroniseren, open je in het volgende scherm 'Beveiliging en privacy'. Voer vervolgens je wachtwoord opnieuw in en kies een beveiligingscode.

©PXimport

05 iCloud activeren in iOS

Ga naar Instellingen / iCloud op je iPhone of iPad, geef je Apple ID en bijbehorend wachtwoord aan en sluit af met Log in. Heb je nog geen Apple ID, tik dan op Vraag een gratis Apple ID aan.

In het volgende venster wordt aan je gevraagd of je je bestaande gegevens wil combineren met de gegevens in iCloud. In de meeste gevallen wil je kiezen voor Combineer. Op de vraag of iCloud de locatie van je apparaat mag gebruiken, kiest je op dit moment Sta niet toe.

©PXimport

06 Opslagruimte vergroten

Afhankelijk van het systeem waarop je je bevindt, ziet het configuratiescherm van iCloud er een beetje anders uit. Grofweg vind je er echter dezelfde functies terug. Je vindt er de verschillende onderdelen die je kunt synchroniseren en je kunt bepaalde onderdelen inschakelen voor iCloud en andere uitschakelen.

Onderaan zie je hoeveel ruimte je nog in je iCloud-account hebt. Standaard krijg je vijf gigabyte gratis. Wil je meer, klik in Windows of OS X op Beheer, op je iPhone of iPad ga je naar Instellingen / iCloud / Opslag en reservekopie.

©PXimport

07 Mail instellen op de Mac

Om je mails via iCloud te synchroniseren, moet je het programma Mail op je Mac gebruiken. Heb je een iCloud-mailadres aangemaakt in stap 1 dan is dit account al standaard voor je geconfigureerd.

Wil je een ander account aanmaken, kies dan op de Mac voor Mail / Accounts en klik op het plusje. Bij Systeemvoorkeuren / iCloud moet je het vinkje voor Mail hebben aanstaan om je mails automatisch te synchroniseren.

©PXimport

08 Mail instellen in iOS

Op je mobiele Apple-apparaat ga je naar Instellingen / iCloud en zorg je dat de schuif achter Mail is geactiveerd. Vervolgens ga je naar Instellingen / E-mail, contacten, agenda's om je mailbox in te richten.

Tik op Nieuwe account en kies wat voor e-mailaccount je wil configureren. Je hoeft hier niet voor iCloud te kiezen, dit werkt alleen als je een apart iCloud.com-mailadres hebt. Heb je een Gmail-account, kies dan bijvoorbeeld voor Google.

©PXimport

09 Agenda instellen

Ga je naar het programma Agenda op je Mac en klik je op Agenda's, dan zie je linksboven twee agenda's onder het kopje iCloud staan. Dit zijn de agenda's die worden gesynchroniseerd met iCloud. Je kunt ook nog andere agenda's toevoegen, zoals een Google Agenda of een Exchange-account.

Dit doe je door op Agenda / Accounts te klikken, met het plusje voeg je een account toe. Zorg dat het vinkje voor Agenda's aanstaat in het iCloud-configuratiescherm zodat je agenda's worden gesynchroniseerd.

©PXimport

iMessage

Met iMessage kun je gratis berichten sturen van je iPhone, iPad, iPod touch of Mac. De dienst is niet als iMessage te vinden op je Apple-apparaat, maar zit geïntegreerd in de Berichten-app.

Stuur je een bericht naar een e-mailadres of telefoonnummer dat aangemeld is bij iMessage dan verschijnt het niet alleen op de iPhone van de ontvanger, maar eventueel ook op de iPad en de Mac die bij hetzelfde iMessage-account zijn aangemeld.

©PXimport

iMessage instellen

Op je iOS-apparaat ga je naar Instellingen / Berichten om de schuif achter iMessage aan te zetten. Wil je een melding ontvangen als de ontvanger je bericht heeft gelezen, zet dan de schuif achter Stuur leesbewijzen ook aan.

Indien iMessage niet beschikbaar is, bijvoorbeeld omdat je geen verbinding hebt met een wifi-netwerk of via een dataverbinding, dan zal het bericht als normale sms worden verstuurd via je provider. Dit kan uiteraard alleen vanaf een iPhone of een iPad met simkaart.

10 Mail, contacten en agenda's ontvangen op de pc

Zet in het iCloud-configuratiescherm op de pc het vinkje aan voor de optie Mail, contacten, agenda's en taken en de iCloud-extensies voor Outlook worden op de pc geïnstalleerd. Alle informatie die je via iCloud synchroniseert, ontvang je in Windows met het programma Outlook.

Je kunt geen e-mails of agenda's synchroniseren als je de standaard mail- en agenda-apps van Windows 8 of Windows 10 gebruikt. Open Outlook en je ziet dat links een apart kopje iCloud staat, klik je op Agenda dan zie je je iCloud-agenda's.

©PXimport

11 Notities en herinneringen

Naast e-mails kun je ook notities en herinneringen synchroniseren. Zorg er weer voor dat deze opties zijn geselecteerd in het instellingenmenu op je iPhone, iPad of Mac. Op je Apple-apparaten vind je twee aparte apps: Notities en Herinneringen.

Op je pc zie je alleen de herinneringen, deze worden als Taken weergegeven in Outlook. De notities worden niet gesynchroniseerd op een Windows-computer. Lettertypes en andere vormgevingselementen in notities worden overgenomen van je Mac, mits deze beschikbaar zijn op je iPhone of iPad.

©PXimport

12 Safari instellen

Je kunt eveneens bladwijzers en tabbladen van Safari synchroniseren (de standaardbrowser op je iPhone en iPad). Zet de schuif bij Instellingen / iCloud / Safari aan en doe dit ook op je Mac of pc.

Je Mac heeft standaard ook al Safari geïnstalleerd, voor de pc worden bladwijzers gesynchroniseerd met Internet Explorer, Firefox of Chrome. Gek genoeg werkt iCloud op de pc niet met Safari. Klik op Opties om je voorkeursbrowser te selecteren. De synchronisatie werkt ook de andere kant op.

©PXimport

13 Safari-tabbladen instellen

Heb je een Mac met tenminste OS X Mountain Lion en een mobiel apparaat met tenminste iOS 6, dan kun je je actieve tabbladen in Safari ook synchroniseren. Surf op je iPhone en zie het tabblad later op je Mac mini terug.

Je hoeft hiervoor niks extra's aan te vinken. Als je zorgt dat op beide apparaten de optie Safari aanstaat bij de iCloud-voorkeuren, dan werkt dit automatisch. Werkt dit een keer niet naar behoren, kijk dan voor meer hulp op de website.

©PXimport

14 Fotostream activeren in iOS

Een handige functie van iCloud is dat je foto's die je maakt op je iPhone of iPad meteen kunt uploaden naar je iCloud. Zodoende heb je altijd een reservekopie van je foto's. Ga op je mobiele apparaat naar Instellingen / iCloud en kies voor Foto's.

Zet de schuif achter Mijn fotostream aan. Apple zorgt ervoor dat het alleen foto's uploadt naar iCloud als je een wifi-verbinding hebt. De functie fotodeling maakt het mogelijk om fotoalbums te delen met andere personen.

©PXimport

15 Fotostream bekijken

Fotostream op de Mac werkt met het programma iPhoto of Aperture. Als je iPhoto hebt geïnstalleerd, zie je in het programma in de linkerkolom de optie iCloud. Klik erop en kies voor Gebruik iCloud.

De opgeslagen foto's gaan niet af van je totale opslagruimte, maar worden na dertig dagen wel automatisch van de iCloud-servers verwijderd. Je moet dus binnen dertig dagen de foto's in iPhoto of Aperture importeren. Op je pc worden foto's in een speciale map bewaard.

©PXimport

16 Documenten en gegevens synchroniseren

Op je Mac is iCloud in diverse programma's geïntegreerd. In veel programma's vind je bij het openen een optie om documenten vanaf iCloud te laden. Je kunt vanuit een programma ook bestanden opslaan in iCloud.

Helaas kun je iCloud niet benaderen vanuit Finder, je kunt het dus niet als verzamelmap voor allerlei documenten gebruiken. Zorg dat in iOS in Instellingen / iCloud de optie Documenten/gegevens aanstaat en kies eventueel voor de optie Gebruik mobiele data om documenten ook te synchroniseren als je geen wifi-verbinding hebt.

©PXimport

17 Documenten bewerken

Vooral bij het gebruik van iWork, het Office-pakket van Apple, laat de documenten-functie zijn nut zien. Heb je op al je apparaten de optie Documenten en gegevens aanstaan dan kun je op je iPad aan een tekstdocument beginnen en deze op je Mac vervolgens weer openen.

Je slaat het weer op in je iCloud en met de app Pages op je iPhone of iPad werk je er de volgende dag aan verder. De apps moet je wel op je systeem hebben geïnstalleerd.

©PXimport

18 Apps automatisch synchroniseren

Koop je een app op je iPhone, dan wil je waarschijnlijk ook dat de app op je iPad te zien is. Dit kan als je iCloud gebruikt. Ga naar Instellingen / iTunes en App Store en zet de schuif achter Apps aan.

Zodra je een app op een ander apparaat installeert met hetzelfde iCloud-account, dan zal de app ook op dit apparaat worden geïnstalleerd. Hierbij maakt het niet uit of de app betaald is of gratis wordt aangeboden. Hetzelfde geldt voor muziek-aankopen, zet hiervoor de schuif achter de optie Muziek aan.

©PXimport

Reservekopie in iCloud

Je kunt iCloud ook gebruiken om een reservekopie te maken van je iPhone of iPad. Ga naar Instellingen / iCloud / Opslag en reservekopie. Zet de schuif achter iCloud-reservekopie aan. Er wordt automatisch een kopie van je foto's, video's, documenten en instellingen gemaakt. Je iPhone of iPad moet wel via wifi verbonden zijn.

In hetzelfde menu vind je ook nog de instelling Beheer opslag. Hier ziet hoeveel ruimte apps in iCloud in beslag nemen. Tik op de app om te zien hoeveel ruimte elk bestand inneemt. Druk op Wijzig en op het rode rondje voor een bestand om het te verwijderen.

©PXimport

19 Zoek mijn iPhone

Zoek mijn iPhone is een erg handige functie. Schakel dit in op je iPhone of iPad en iCloud houdt bij waar je apparaat is. Mocht je apparaat ooit gestolen worden, dan kun je het op afstand vergrendelen of wissen.

Zet de optie aan bij de iCloud-instellingen en kies voor Sta toe om uitdrukkelijk toestemming te geven dat de locatie van je apparaat wordt bewaard in iCloud. Je kunt deze functie ook op je iPad of je Mac instellen.

20 Inloggen op iCloud met een browser

Ga op je computer naar www.icloud.com en log in met je Apple ID. Klik op Zoek mijn iPhone en als je iPhone verbinding met het internet heeft, wordt de locatie op een kaart weergegeven. Ben je je iPhone kwijt dan kun je op Alle apparaten en vervolgens op de naam van je iPhone klikken.

Klik op Speel geluid af om een geluid op je iPhone af te spelen of kies voor Verloren-modus om je iPhone op afstand te vergrendelen met een code. De iPhone moet wel een actieve internetverbinding hebben.

©PXimport

21 Online iCloud inzien

Klik linksboven op iCloud om al je iCloud-gegevens online te bekijken. Hier vind je een ingebouwd mailprogramma en lees je al je gesynchroniseerde notities, herinneringen en agenda's. Ook vind je hier bètaversies van Pages, Numbers en Keynote om online tekstdocumenten, spreadsheets of presentaties te maken en te bewerken.

Deze kun je vervolgens weer openen met de gelijknamige programma's op je Mac, iPad of iPhone of als Word- of pdf-bestand downloaden naar je pc. Je wachtwoord wijzig je door in het hoofdscherm op je naam te klikken en te kiezen voor Accountinstellingen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!