ID.nl logo
Zo doe je dat: Word documenten opmaken
© PXimport
Huis

Zo doe je dat: Word documenten opmaken

Een document maken in Microsoft Word kunnen we in principe allemaal. Nieuw document maken, tikken en klaar. Word documenten opmaken, oftewel voorzien van een nette opmaak is een stuk lastiger. Omdat het iets is dat de meeste mensen niet regelmatig (hoeven te) doen, is het maken van een mooi opgemaakt Word-document geen algemene kennis. Wij gaan je daarbij helpen.

Tip 01: Sjablonen

Hoewel we je in dit artikel tekst leren opmaken in Word, kan het natuurlijk zijn dat je snel iets in elkaar moet flansen en geen tijd hebt om dat allemaal uit te zoeken. In dat geval is het goed om te weten dat Word je allerlei sjablonen biedt, waarmee je in een handomdraai een prachtig document hebt. Het voordeel hiervan is dat het snel is, en dat je document er keurig uitziet, met stijlelementen die we in dit artikel niet eens (kunnen) behandelen. Het nadeel is dat je zo’n sjabloon vaak moet gebruiken ‘zoals het is’. Als je zelf elementen wilt aanpassen, verwijderen of toevoegen, dan wordt het al snel een rommeltje, simpelweg omdat je het document zelf niet hebt gemaakt en niet precies weet uit wat voor elementen het bestaat. Voor een quick fix is het echter fantastisch.

Een sjabloon pas je toe door in Word te klikken op Bestand / Nieuw. Je krijgt dan direct een aantal sjablonen te zien en daarnaast is er een zoekveld waarin je kunt zoeken naar specifieke sjablonen. Klik op het sjabloon van je keuze en je kunt direct de teksten en afbeeldingen aanpassen.

©PXimport

Tip 02: Stijlen toepassen

Stijlen in Word worden wat ons betreft niet genoeg benut. En dat is zó zonde, want stijlen maken je document niet alleen mooier, het maakt het werken ook een stuk makkelijker. Stel je hebt een document, waarin je de tussenkoppen standaard een bepaald lettertype en een bepaalde grootte meegeeft. Dat ziet er mooi uit, maar wat nu als je later besluit dat je tóch een ander lettertype wilt? Dan moet je dus al die koppen handmatig vervangen of een heel slimme zoek- en vervangopdracht uitvoeren. Erg omslachtig, want je kunt het allemaal voorkomen door stijlen te gebruiken.

Selecteer de tekst (bijvoorbeeld een kop) die je een stijl wilt meegeven in Word. In het tabblad Start in het lint zie je vervolgens een kopie Stijlen. Door je muis over een stijl te bewegen kun je spieken hoe het eruit komt te zien, door te klikken op een stijl pas je deze toe. Door te klikken op het kleine vierkantje met het pijltje naar beneden, rechts in het vak Stijlen, en daarna op het pictogram met de letters AA linksonder in het menu dat uitklapt, kun je ook zelf een nieuwe stijl toevoegen. Wanneer je besluit dat je toch een ander lettertype wilt voor je koppen, pas je gewoon de stijl aan, waarna alle teksten met die stijl automatisch zijn aangepast. Het consistent toepassen van stijlen zorgt daarnaast voor rust en eenheid.

©PXimport

Dankzij stijlen genereer je een inhoudsopgave met één muisklik

-

Tip 03: Inhoudsopgave maken

Naast het maken van een fraai uiterlijk, hebben stijlen ook nog een andere fantastische eigenschap: ze laten je vrij makkelijk een inhoudsopgave genereren. Inhoudsopgaven genereer je namelijk aan de hand van de kopstijlen. Wanneer je in een document alle belangrijke koppen de stijl Kop 1 meegeeft en alle subkoppen de stijl Kop 2 (door met rechts te klikken op een stijl kun je het uiterlijk daarvan aanpassen), kan Word onderscheid maken tussen hoofditems en subitems in een inhoudsopgave. Vervolgens kun je die inhoudsopgave zelf heel eenvoudig genereren. Ga naar een lege plek in je document, doorgaans aan het begin, klik op het tabblad Verwijzingen in het lint en op Inhoudsopgave helemaal aan de linkerkant. Er klapt een menu uit waarin je direct kunt zien hoe je inhoudsopgave ongeveer wordt weergeven (je ziet dan ook precies hoe Word met de koppen omgaat). Klik op de indeling van je keuze en de inhoudsopgave wordt direct gegenereerd. Wanneer je inhoud toevoegt aan je document (en voorziet van de juiste stijlen), dan wordt dit niet direct bijgewerkt. Beweeg in dit geval je muis over de inhoudsopgave en klik op Bijwerken.

©PXimport

Tip 04: Kolommen gebruiken

Eén van de makkelijkste en snelste manieren om een document er professioneel uit te laten zien, is door gebruik te maken van kolommen. Misschien ben je ooit eens tegen een document met kolommen aangelopen en heb je ontdekt dat het een nachtmerrie was om die te bewerken, omdat de tekst telkens bleef verspringen. Als je de kolommen zelf niet hebt gemaakt (onthoud de opmerking over sjablonen), dan kan dat inderdaad een heel gedoe zijn. Maar zelf kolommen maken is kinderlijk eenvoudig. Het enige dat je hoeft te doen, is de tekst te selecteren die jij wilt weergeven in kolommen en vervolgens te klikken op het tabblad Indeling in het lint en daarna voor Kolommen te kiezen. Er klapt een menu uit waarin je kunt aangeven hoeveel kolommen je wilt. Klik op het gewenste aantal en voilà: je tekst is keurig opgedeeld in het door jou aangegeven aantal kolommen. Bovenin, bij de liniaal kun je vervolgens de breedte van en de ruimte tussen de kolommen verslepen.

©PXimport

Tip 05: Tabs, geen spaties!

We merken nog steeds dat heel veel mensen spaties gebruiken om teksten uit te lijnen in Word, simpelweg omdat het concept tabs zo ingewikkeld lijkt. Het ironische is dat juist de spaties het ingewikkeld maken, omdat de uitlijning nooit perfect is en alles bij één wijziging lelijk kan verspringen. We kunnen het niet genoeg benadrukken: gebruik áltijd tabs waar mogelijk, het maakt je document rustiger, netter en professioneler. De werking is heel simpel druk op de Tab-toets op je toetsenbord om een regel in te laten springen. Wanneer je nu op Enter drukt om verder te typen, zul je zien dat de volgende regel weer helemaal links begint. Druk je nu wederom op de Tab-toets, dan zul je zien dat het gedeelte dat je inspringt precies gelijk is aan de vorige regel, supernetjes dus. Als Word probeert om je te helpen en (tegen je wens in) automatisch in gaat springen, dan kun je een tab eenvoudig verwijderen met de Backspace of Delete-toets. Bovenaan in de liniaal kun je aan de hand van de zwarte markeringen precies zien hoe ver een tab inspringt.

Voor lijsten met opsommingstekens zie tip 9.

©PXimport

Opmaaktekens zichtbaar maken geeft je volledige controle over je document

-

Tip 06: Opmaaktekens

De reden dat zaken als kolommen en tabs zo ingewikkeld lijken, is omdat ze onzichtbaar zijn. Het is lastig om te zien waar een kolomgedeelte eindigt en waar precies een tab staat. Dit is eenvoudig op te lossen door de opmaaktekens in te schakelen. Je doet dit door te klikken op het pictogram dat lijkt op een muzieknoot, in het gedeelte Alinea in het tabblad Start van het lint. Klik hierop en je document staat ineens vol tekens. Het alineateken (¶) staat voor een Enter, een spatie wordt weergegeven als punt die iets hoger op de regel staat (zo kun je dus makkelijk dubbele spaties opsporen). In deze weergave zie je dus ook heel eenvoudig tabs (weergegeven door een pijl naar rechts) en eindemarkeringen voor bijvoorbeeld een kolom. Zo is het dus allemaal veel minder giswerk. Je hoeft deze weergave echt niet altijd aan te hebben staan (al leer je de tekens negeren tijdens het typen als je dat wel doet). Zet deze weergave simpelweg aan als je opmaak niet helemaal wilt lukken en je vraagt je af waarom.

©PXimport

Tip 07: Eindemarkeringen

Een eindemarkering is ook zo’n optie die lang niet vaak genoeg gebruikt wordt. Waar spaties de vijand van de Tab-toets zijn, is de Enter-toets de vijand van het pagina-einde. Wanneer je bijvoorbeeld klaar bent met een hoofdstuk en een nieuw hoofdstuk op een nieuwe pagina wilt laten beginnen, dan is het een heel slecht idee om net zo lang op Enter te drukken tot de nieuwe tekst op de volgende pagina staat. Want wanneer je besluit om tekst toe te voegen in een gedeelte daarboven, dan schuift alles door en zit je ineens met pagina’s waar lege ruimte op staat en ineens halverwege een nieuw hoofdstuk begint.

Een nieuwe pagina start je door te klikken op het tabblad Invoegen in het lint en daarna op Pagina-einde aan de linkerkant. Er wordt dan een (schijnbaar) onzichtbare markering toegevoegd, die Word vertelt dat de pagina hier moet eindigen. Het maakt niet uit wat je doet in de ruimte daarboven, de eindmarkering schuift gewoon mee, dus alles daarna zal áltijd op een nieuwe pagina beginnen. Door de opmaaktekens aan te zetten worden de eindmarkeringen ook zichtbaar.

©PXimport

Tip 08: Afbeeldingen uitlijnen

Afbeeldingen kunnen een document veel mooier maken, maar een afbeelding die niet netjes is uitgelijnd heeft het tegenovergestelde effect. Stel je hebt een tekst in Word en je wilt daar links een afbeelding naast plaatsen. Plaats je muisaanwijzer aan het begin van de paragraaf waarin je de afbeelding wilt toevoegen en klik op Invoegen in het lint en daarna op Afbeeldingen. Blader naar de afbeelding op je harde schijf die je wilt toevoegen en dubbelklik om deze in het document te plaatsen. De afbeelding is misschien te groot en staat niet op de juiste plek. Sleep aan de handgrepen in de hoek van de afbeelding om deze de juiste afmeting te geven en sleep de afbeelding daarna naar de juiste plek. Het resultaat? Het ziet er niet uit. Beweeg je muis over de afbeelding en klik op het pictogram met de halve cirkel die verschijnt. Klik op de optie Vierkant onder het kopje Met tekstterugloop. De tekst loopt nu netjes om je afbeelding heen en wanneer je de afbeelding verplaatst, past de tekst zich aan. Wanneer je klikt op Meer bekijken en daarna op het tabblad Tekstterugloop dan kun je ook de afstand tussen de tekst en de afbeelding aanpassen.

©PXimport

Tip 09: Lijsten met niveaus

Eerder in dit artikel hebben we het gehad over tabs. Die komen ook nu weer van pas. Een genummerde of ongenummerde lijst maken in Word is niet zo moeilijk. Maar wat nu als je een lijst wilt met meerdere niveaus, bijvoorbeeld 1 als hoofdniveau, en daaronder 1.1 (en daaronder misschien zelfs 1.1.1)? Ook dat kan heel eenvoudig, maar er zijn wel tabs voor nodig. Typ ter illustratie eens drie regels in Word, gescheiden door een Enter. Selecteer deze tekst en klik in het tabblad Start in het lint op Lijst met meerdere niveaus (het derde pictogram van links in het vak Alinea) en kies voor de lijst met de nummering zoals hierboven omschreven. Het lijkt niet goed te gaan, de lijst heeft wel nummers, maar dit gaat niet dieper dan 1, 2, 3, enzovoort. De truc zit hem in de tabs. Plaats je muisaanwijzer bij nummer 2, en druk op de Tab-toets. Je ziet dat 2 nu ineens verandert in 1.1, omdat je een niveau dieper bent gegaan (de rest van de lijst past zich keurig aan). Ga je nu wederom bij 2 staan (wat zojuist nog 3 was), en je drukt op Tab, dan wordt dit 1.2. Druk je echter nogmaals op Tab, dan wordt het 1.1.1., omdat je nog een niveau dieper bent gegaan. Zo kun je lijsten zo gelaagd maken als je zelf wilt.

©PXimport

Tip 10: Paginanummering

Tot slot de paginanummering, een element dat een document niet alleen veel professioneler maakt, maar ook voorkomt dat je bijvoorbeeld na het printen niet meer kunt zien welke pagina waarbij hoort. Een paginanummering voeg je heel eenvoudig toe door te klikken op het tabblad Invoegen in het lint en daarna op Paginanummer in het vak Koptekst en voettekst. Je kunt dan niet alleen aangeven waar je de paginanummering precies wilt hebben, maar vooral ook hoe deze nummering moet worden vormgegeven (dus alleen een aanduiding als ‘pagina 1’ of iets uitgebreider als ‘pagina 1 van 2’ etc.). Let op: de paginanummering wordt, afhankelijk van je keuze, als kop- of voettekst geplaatst. Aanvankelijk lijkt het alsof je dat niet kunt bewerken, maar dat kan wel. Dubbelklik op de paginanummering om het gedeelte koptekst of voettekst te activeren. Dubbelklik buiten dit gebied om weer terug te gaan naar de gewone weergave.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Langzame computer of laptop? Zo los je het op!
© fizkes
Huis

Langzame computer of laptop? Zo los je het op!

Is je computer of laptop langzamer dan gebruikelijk? Met de tips in dit artikel los je dat binnen een paar minuten op!

Niemand zit te wachten op een trage pc of laptop. Het opstarten van je favoriete programma’s duurt een eeuwigheid, streamingdiensten haperen en zelfs bij het intypen van tekst is er sprake van vertraging. Los deze problemen zo snel mogelijk op met onderstaande tips.

  • Overbodige processen sluiten en applicaties verwijderen
  • Nuttige updates en het opschonen van de internetbrowser
  • Clouddiensten, oververhitting en verouderde onderdelen

Start je computer helemaal niet meer op? Je vindt de oplossing in dit artikel.

Computer opnieuw opstarten

We gaan ervan uit dat je al hebt geprobeerd of het opnieuw opstarten van je pc of laptop de problemen oplost. Heb je dat nog niet gedaan? Doe dat dan voor je verdergaat met de onderstaande stappen.

Te veel processen en programma's

Elke computer heeft een limiet. Als er onnodig veel programma's draaien, gaat alles langzamer. Het kan zijn dat je zelf een hele hoop applicaties hebt geopend. Maar er zijn wellicht ook programma's waarvan je niet weet of ze op de achtergrond draaien en zelfs automatisch opstarten.

Te veel programma's die opstarten

In je besturingssysteem kun je applicaties die je vaak gebruikt automatisch laten opstarten als je de computer aanzet. Dat is handig, maar het kost ook veel rekenkracht. Bovendien is dat regelmatig een standaardinstelling van programma's, terwijl je er helemaal niet op zit te wachten. Je zet dat uit met de onderstaande stappen:

Windows 10 & 11 Druk op Ctrl+Alt+Del en kies voor Taakbeheer. Je kunt ook kiezen voor de toetscombinatie Ctrl+Shift+Esc om meteen in hetzelfde menu terecht te komen.  In Windows 10 klik je daarna bovenaan op het tabje Opstarten. Je ziet nu een lijst met programma's en een kolom met Status. In Windows 11 klik je links in het menu op het vierde icoontje genaamd Opstart-apps om dezelfde lijst tevoorschijn te halen.

macOS Open het Apple-menu linksboven in het scherm, kies Systeemvoorkeuren en daarna Gebruikers en groepen. Kies je eigen profiel en klik op Inloggen. Schakel de applicaties uit die je niet dagelijks gebruikt om je computer sneller te laten opstarten.

Achtergrondapplicaties uitschakelen

Soms weet je als gebruiker helemaal niet wat er allemaal op je computer draait. Ook daar kun je achter komen:

Windows 10 & 11 Ga wederom naar Taakbeheer. Onder het tabje Processen staan alle applicaties die momenteel draaien. In Windows 10 zie je in de kolommen CPU en Geheugen hoeveel rekenkracht een programma gebruikt. Windows 11 gebruikt de termen Processor en Geheugen.

macOS Druk op de toetsen Option+Cmd+Esc om het menu Apps geforceerd stoppen te openen. Vastgelopen programma's of applicaties die op de achtergrond veel capaciteit verbruiken schakel je via dit menu uit.

Harde schijf is (bijna) vol

Computers draaien langzamer als de harde schijf voor meer dan 85 procent vol is. Controleren hoe het met jouw schijf is gesteld, doe je aan de hand van de onderstaande stappen:

Windows 10 & 11 Open Windows Verkenner en controleer hoe vol je harde schijven zijn onder Deze computer in Windows 10 of Deze PC in Windows 11.

macOS Selecteer het Apple-menu linksboven en kies Systeeminstellingen en vervolgens Algemeen. Klik daarna op Opslag en op Alle volumes.

Verwijder bestanden en programma's die je niet gebruikt. Het is ook een goed idee om te controleren of je prullenbak niet erg vol zit en die te legen.

©Dragos Condrea

Een trage internetbrowser

Is alleen de internetbrowser erg langzaam? Dan staan er misschien te veel tabs tegelijkertijd open. Een andere optie is dat er veel extensies zijn die de prestaties beïnvloeden. Controleer of dat bij jou het geval is. Bij de populaire internetbrowsers vind je daar een button voor rechts naast de zoekbalk of je opent het menu met de drie puntjes of streepjes en klikt daar op Extensies.

Updates van software

Het is altijd verstandig om nieuwe updates te installeren, al was het maar voor de veiligheid. Maar ze helpen ook vaak om je systeem optimaal te laten draaien, met name als je nieuwe programma's gebruikt. Download daarom altijd de nieuwste versie van het besturingssysteem. Daarnaast is het nuttig om de driver van je videokaart regelmatig te updaten.

Automatische back-ups in de cloud

Programma's zoals Microsoft OneDrive en Google Drive zijn ideaal om belangrijke bestanden automatisch in de cloud op te slaan. Maar ze kunnen er ook voor zorgen dat je pc of laptop langzaam draait. Dat gebeurt vooral wanneer allerlei zaken automatisch worden geback-upt, ook wel 'syncing' genoemd.

Je past dat aan in de instellingen van de clouddienst die je gebruikt. Desnoods zet je het automatisch syncen op pauze. Een andere optie is om alleen bepaalde mappen te selecteren voor een back-up in de cloud, bijvoorbeeld alles wat je nodig hebt voor je werk.

©Vatcharachai

Voor laptops: beperkte warmteafvoer

Een computer produceert een hoop warmte. Dat wordt afgevoerd via luchtschachten met ventilatoren. Met name bij laptops willen die nog weleens dichtzitten met stof. Daardoor kan het systeem de warmte niet kwijt en gaat de laptop automatisch langzamer draaien om de onderdelen tegen oververhitting te beschermen. Zorg er daarom voor dat de luchtschachten stofvrij zijn door je laptop regelmatig schoon te maken.

Verouderde onderdelen

Bij een wat oudere computer is het bovenstaande vaak niet genoeg om je systeem weer echt soepel te laten draaien. Nieuwe software vraagt om krachtigere hardware. Voor standaard computertaken zijn vooral een degelijke processor, voldoende werkgeheugen en een moderne harde schijf belangrijk. Wat je precies nodig hebt is voor een groot deel afhankelijk van waar je de pc of laptop voor gebruikt.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 krachtige wifi-speakers voor max 440 euro
© Sonos
Huis

Waar voor je geld: 5 krachtige wifi-speakers voor max 440 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een krachtige wifi-speaker die een ruime kamer vult met heldere klanken? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer Op het moment van schrijven zijn de besproken wifi-speakers bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 440 euro. De prijzen kunnen schommelen.

Sonos Era 100

Deze betaalbare wifi-speaker van Sonos is in een zwarte en witte behuizing te koop. De cilindervormige behuizing van 18,3 × 12 × 13,1 centimeter is misschien niet zo groot, maar de Era 100 levert tóch een krachtig geluid. De speaker herbergt namelijk twee tweeters en een gecombineerde middentoner/woofer. Je plaatst hem bijvoorbeeld in een boekenkast of op een bureau. Als alternatief is er ook een geschikte muurbeugel (zwart/wit) verkrijgbaar. Kies trouwens wel een plekje dicht bij het stopcontact, want deze speaker vereist netstroom.

Zoals we van Sonos gewend zijn, stopte het bekende audiomerk de Era 100 helemaal vol met nuttige snufjes. Zo stemt deze slimme luidspreker zijn audio-instellingen automatisch af op de akoestische ruimte. Overigens kun je de geluidsopties ook op eigen houtje wijzigen. Open hiervoor de Sonos-app op je smartphone. Bepaal verder vanuit welke muziekdienst je albums, afspeellijsten en podcasts wilt streamen. Is er ergens geen wifi beschikbaar? Geen probleem, want je streamt net zo makkelijk muziek via een bluetooth-verbinding. Je kunt op de analoge ingang ook nog een fysieke audiobron aansluiten, zoals een platen- of cd-speler. Lees voor meer informatie deze uitgebreide review op ID.nl.

Denon Home 150

De Denon Home 150 kost in de eigen webwinkel van de Japanse audiospecialist 249 euro. Als je bij andere online verkoopadressen kijkt, vind je deze wifi-speaker al gauw voor minder dan tweehonderd euro. J e kunt kiezen tussen een zwarte en witte behuizing. De bescheiden omvang van 18,7 × 12 × 12 centimeter is grofweg vergelijkbaar met dat van de hierboven besproken Sonos Era 100. Een ruime woofer van 8,9 centimeter en tweeter zorgen voor een vol geluid. Een pluspunt is dat je de Home 150 zowel aan een draadloos als bekabeld netwerk kunt koppelen. Prik voor laatstgenoemde optie een netwerkkabel achter in de behuizing en je profiteert van een stabiele verbinding.

Je streamt vanuit de HEOS-app op een smartphone eenvoudig muziek naar de speaker. Deze app bevat koppelingen naar alle bekende muziekdiensten. Bovendien benader je eventueel ook een mediaserver met audiobestanden binnen jouw thuisnetwerk, bijvoorbeeld een NAS of pc. Voor het koppelen van lokale bronnen heeft de achterkant een usb-poort en analoge geluidsingang. Streamen via bluetooth is eveneens een mogelijkheid. De Home 150 sluit je aan op netstroom.

Denon Home 350

Voor een stevig geluid zit je bij de Denon Home 350 wel goed. Het gerenommeerde audiomerk ontwikkelt deze riante wifi-speaker in een zwarte en witte versie. Dankzij de omvang van 22,5 × 38 × 18 centimeter passen er in de klankkast twee tweeters, middentoners en woofers. Verwacht dus een ruimtevullend geluid waarin het hoog, midden en laag goed vertegenwoordigd zijn. Niet voor niets komen enkele gebruikers op Kieskeurig.nl tot een gezamenlijke score van een 8,8.

Je kunt met de Home 350 alle kanten op. Allereerst zijn er een wifi- en bluetoothadapter ingebakken. Via de gebruiksvriendelijke HEOS-app selecteer je op jouw smartphone bijvoorbeeld een afspeellijst in Spotify, Deezer of Tidal. Voor bezitters van een Apple-apparaat komt de ondersteuning voor AirPlay 2 goed van pas. Hierdoor stream je vanaf een iPhone, iPad of Mac(Book) heel makkelijk muziek. Met usb, ethernet en een 3,5mm-lijningang bevat de achterzijde ook nog de nodige fysieke poorten. Hierdoor is het aansluiten van een cd-speler of usb-stick met audiobestanden geen enkel probleem.

Ook interessant: Speakers groeperen met AirPlay

JBL Authentics 500

Op het moment van schrijven is de JBL Authentics 500 nogal scherp geprijsd. Enkele webshops duiken namelijk ruimschoots onder de adviesprijs van 629,99 euro. De stijlvolle luidspreker van 24 × 44,7 × 25,6 centimeter is vanwege zijn retrodesign een echte blikvanger. Achter het speakerdoek schuilen er drie tweeters en evenzoveel middentoners. Verder levert een neerwaarts gerichte subwoofer van 16,5 centimeter een diepe baslaag. Al met al is de Authentics 500 goed voor een massief geluid waarbij je het volumeniveau flink kunt opschroeven. Het opgegeven totaalvermogen bedraagt dan ook 270 watt.

Je verbindt deze luidspreker via wifi of een ethernetkabel met het thuisnetwerk. Je bedient de Authentics 500 vervolgens vanuit de JBL One-app op een smartphone. Hierin pas je onder meer diverse geluidsinstellingen naar eigen smaak aan. Gunstig is dat er ondersteuning voor de populaire protocollen Google Cast, AirPlay 2 en Spotify Connect is ingebouwd. Zo kun je vrijwel altijd vanuit je favoriete muziek- of podcast-app audio streamen. Opvallend is de ondersteuning voor Dolby Atmos Music. Hierdoor klinkt muziek met zo'n audiospoor extra ruimtelijk. Dit veelzijdige audiosysteem is ook nog uitgerust met bluetooth en een analoge audiopoort.

JBL Authentics 300

De JBL Authentics 300 lijkt zo op het eerste oog het kleinere broertje van de eerder besproken JBL Authentics 500. Dat klopt, maar toch is er een heel belangrijk verschil. Onder de motorkap van de Authentics 300 bevindt zich namelijk een oplaadbare accu met een capaciteit van 4800 mAh. Die biedt een luistertijd tot ongeveer acht uur. Zet de speaker met behulp van het grote handvat op de gewenste plek en geniet overal van goede muziek. De chique retrobehuizing van 19,6 × 34,2 × 18 centimeter bevat twee tweeters, een grote woofer van 13,3 centimeter en een passieve basradiator.

Op plekken buitenshuis komt de geïntegreerde bluetoothontvanger goed van pas. Maak met een smartphone verbinding en selecteer een afspeellijst in Spotify of een andere muziek-app. Gebruik vervolgens de draaiknoppen boven op de behuizing om het hoog en de bas naar eigen wens te wijzigen. Ben je thuis, dan koppel je de Authentics 300 aan wifi of ethernet. Je hebt dan meer afspeelopties. Zo stream je via Spotify Connect, AirPlay 2 of Google Cast eenvoudig liedjes naar de speaker. Aan de achterzijde vind je ook nog een analoge lijningang. Meer weten? Lees dan deze review op ID.nl.