ID.nl logo
Microsoft Word: De basisbeginselen
© PXimport
Huis

Microsoft Word: De basisbeginselen

Microsoft heeft de laatste jaren veel gesleuteld aan de tekstverwerker Word. Zo zijn functies toegankelijker geworden, zijn ze makkelijker te vinden en is de software beter geïntegreerd met de cloudomgevingen OneDrive en SharePoint. Maar ondanks al deze moderne technieken is het natuurlijk is het nog steeds mogelijk om Word offline te gebruiken.

De nieuwe veranderingen in Word zijn in de nieuwste versie (Office 365) vooral zichtbaar wanneer je de software start: je kunt nu makkelijker eerder bewerkte documenten openen door ze te selecteren uit de lijst met Recent, in het onderste deel van het scherm. Nieuw is ook dat je vanuit het hoofdscherm kunt zoeken naar een document. Bovenaan de lijst met recent geopende documenten vind je nu een zoekveld, waar je kunt zoeken op de naam van een document. Let wel: je kunt hier niet zoeken naar iets in de inhoud van het Word-document, maar alleen naar (een deel van) de bestandsnaam. Bovendien geeft Word alleen de resultaten weer van documenten die je eerder hebt geopend.

©PXimport

01 Werken in de cloud

Werk je regelmatig in de cloud en is aan dat account ook bijvoorbeeld OneDrive of SharePoint gekoppeld? Dan kun je onder het item Gedeeld met mij snel bepaalde documenten vanuit de cloud openen. Ook hier worden de meest recent door jou bewerkte documenten meteen weergegeven. Als iemand anders dus wel een document met jou heeft gedeeld, maar je deze zelf nog niet in Word hebt geopend, wordt dat bestand niet weergegeven in deze lijst. Het maakt dat dit overzicht vooral dient als een lijst met snelkoppelingen. Kun je je document niet direct vinden? Dan kun je ook online van het zoekvenster gebruikmaken om je document te vinden. Als je een zoekopdracht invoert, komt Word met suggesties van zowel documenten op de harde schijf als de bestanden die in OneDrive of SharePoint staan.

02 Sjablonen

Wil je niet aan de slag met een eerder document, maar begin je liever met een schone lei? Kies dan voor Leeg document, in het bovenste gedeelte van het venster. In diezelfde lijst vind je ook nieuwe sjablonen op basis waarvan je een nieuw Word-document kunt aanmaken. Het voordeel van een sjabloon is dat je meteen een bepaalde opmaakstijl kunt gebruiken. Je kunt kiezen uit tal van soorten sjablonen, zoals een document waarmee je eenvoudig een cv kunt maken of een brochure. Zit er niet bij wat je zoekt, klik dan op de blauwe link aan de rechterkant, genaamd Meer sjablonen, zodat Word meer sjablonen tevoorschijn tovert.

©PXimport

Basiscursus Word

Ben je op zoek naar een wat uitgebreidere basiscursus Word? Tech Academy biedt een cursus aan.

03 Zoeken naar sjabloon

Ben je op zoek naar een heel specifiek sjabloon? Dan kun je bovenin op een van de categorieën klikken om de sjablonen te filteren op soort. Zo kun je onder meer kiezen uit zakelijke sjablonen, brieven, labels (om af te drukken) en sjablonen voor cv’s en sollicitatiebrieven. Ook hier vind je een zoekveld waarin je een trefwoord kunt invoeren om een bepaald sjabloon te vinden. Heel secuur werkt deze functie echter niet. Typ je bijvoorbeeld ‘trouwkaart’, dan komt Word ook met voorbeelden van rouwkaarten. Gelukkig geeft Word een fysiek voorbeeld van het document, zodat je goed kunt bepalen of hetgeen je zoekt er ook tussen zit.

Overigens moet je er ook rekening mee houden dat je de extra sjablonen alleen in Word kunt openen als je verbonden bent met internet. De voorbeelden staan namelijk op de servers van Microsoft en je gekozen sjabloon wordt eerst daar vandaan gedownload voordat het in Word wordt geopend.

©PXimport

04 Het lint

Beginnen met een nieuw Word-document kan dus op twee manieren: een leeg sjabloon openen of een sjabloon gebruiken waarbij de opmaak al voor je bepaald is. Maar welk sjabloon je ook gebruikt, je hebt altijd zelf de controle over hoe je document er uiteindelijk uit komt te zien. In Word kun je gebruikmaken van verschillende tools die je helpen je document op te maken. De bovenste balk van Word, het lint, is de plek waarin je diverse onderdelen vindt voor het opmaken van je document. Als je een document opent in Word, zal het onderdeel Start standaard ‘geopend’ zijn. Het geselecteerde onderdeel is altijd gemarkeerd met een blauwe streep onder de titel. Onder Start vind je de meestgebruikte functies, zoals de manier waarop tekst wordt weergegeven in het document, de kleur van de tekst en de alineaopmaak.

Grootte van lettertype aanpassen

Je kunt naast het soort lettertype ook de grootte ervan kiezen. Word gebruikt voor nieuwe documenten standaard het Calibri-lettertype met een grootte van 11 punten. Dat getal wordt gebruikt om de grootte van het lettertype in het aantal punten per inch (2,54 cm) dat het teken in de hoogte in beslag neemt weer te geven. Elke puntgrootte is ongeveer 1/72ste inch.

05 Opmaak van tekst wijzigen

De opmaak van je tekst kun je op ieder moment wijzigen, of dat nu is voordat je iets typt of erna. Als je een bepaalde stijl, lettertype of kleur wilt gebruiken voor een nieuw te typen tekst, zet je de cursor op de plek waar je wilt beginnen. Wil je een nieuw gedeelte een ander lettertype meegeven, dan kies je die uit het blok Lettertype in het lint.

Heb je een stuk tekst getypt en wil je die wijzigen in een ander lettertype? Selecteer dan eerst het deel dat je wilt veranderen door de linkermuisknop ingedrukt te houden en eroverheen te slepen. De geselecteerde tekst wordt grijs. Zodra je de muis loslaat, verschijnt er een pop-upvenster bij de muiscursor waarmee je meteen je lettertype kunt wijzigen.

©PXimport

06 Kleuren en markeren

Naast het wijzigen van het lettertype kun je ook kleuren in je tekst gebruiken, bijvoorbeeld als je wilt dat een bepaald deel van de tekst eruit springt. Ga niet over de top met het gebruik van kleuren, dat maakt het document onleesbaar en onprofessioneel. Het wijzigen van de kleur van de tekst gaat op dezelfde manier als het wijzigen van het lettertype, namelijk door een stuk tekst te selecteren met de linkermuisknop ingedrukt. Laat je de muisknop los, dan verschijnt het pop-menuutje weer. Daar klik je nu op het pictogram ‘A’ met het kleurenbalkje eronder. Er komt een kleurenpalet tevoorschijn waar je een kleur voor je geselecteerde tekst kunt kiezen door erop te klikken.

Als je een document maakt waarbij een ander bepaalde stukken tekst nog even moet controleren, dan kun je die stukken markeren. Het selecteren daarvan doe je op dezelfde manier, maar nu kies je voor het pictogram met de stift. De gele kleur is standaard, maar je kunt ook nu kiezen uit een palet van kleuren.

©PXimport

Pop-upmenu verdwenen

Komt het menu voor het wijzigen van het lettertype of de kleur niet tevoorschijn of klik je ‘m per ongeluk weg, dan kun je altijd gebruikmaken van het blok Lettertype in het lint. Ook kun je het afzonderlijke lettertypemenu oproepen met de toetscombinatie Ctrl+D.

07 Tekst laten inspringen

Een overzichtelijk leesbaar document is een goed opgemaakt document. Word biedt ook daar veel mogelijkheden voor. Onder het blokje Alinea in het onderdeel Start van het lint vind je de meestgebruikte opties voor het indelen van je tekst.

Als je begint te typen in een nieuw document zijn je standaard teksten mooi uitgelijnd en beginnen ze aan de (onzichtbare) linkerkantlijn. Maar wanneer je stukken tekst wilt verduidelijken of een opsomming wilt maken, wil je deze items er natuurlijk uit laten springen. Opsommingen kun je op meerdere manieren weergeven. Als je een eenvoudige opsomming wilt, waarbij ieder item alleen wordt voorafgegaan wordt door een streepje, dan hoef je alleen dat teken in te typen, gevolgd door een spatie. Word laat die regel vervolgens automatisch inspringen. Druk je vervolgens op Enter om naar de volgende regel te gaan, dan wordt ook die regel ingesprongen met hetzelfde opsommingsteken. Hoort de nieuwe regel niet meer bij de opsomming, druk dan tweemaal op Enter zodat de tekst weer links uitgelijnd wordt.

©PXimport

08 Opsommingstekens

Je kunt ook andere opsommingstekens gebruiken, bijvoorbeeld een nummering. Typ daarvoor het eerste nummer van de opsomming in, waarschijnlijk het cijfer ‘1’, en vervolg dat met een spatie. Je zult zien dat ook nu de tekst automatisch verspringt naar rechts. Druk je op Enter, dan zal de volgende regel automatisch nummer ‘2’ toegekend krijgen.

Je kunt ook kiezen voor andere opsommingstekens. Ga met de cursor voor of in de regel staan waar je een nieuwe opsomming op wilt toepassen en klik vervolgens in het lint op het kleine pijltje van het icoontje met de bullet-opsomming, linksboven in het blok Alinea. Je kunt nu kiezen uit allerlei opsommingstekens, zoals bolletjes, pijltjes en vierkantjes.

Wil je letters gebruiken voor opsommingen omdat je bijvoorbeeld in een juridische tekst sub-items moet benoemen, dan kun je ook letters automatisch laten opvolgen. Daarvoor kies je in het lint in het blok Alinea op het pijltje van het icoontje met de genummerde opsomming. Hier kies je vervolgens het gewenste inspringteken.

©PXimport

09 Niveaus toepassen

Ingewikkelde juridische teksten bevatten vaak tal van hoofd- en subteksten. Bijvoorbeeld een hoofditem, genaamd Artikel 1, met daaronder tien voorwaarden. Moet jij een keer iets dergelijks maken, maak dan gebruik van de functie Niveaus. In het lint vind je onder Alinea het blokje Niveaus, het derde knopje van links.

Om te laten zien hoe deze functie werkt, gebruiken we als voorbeeld een hoofditem (1) met daaronder een aantal subitems (1.1, 1.2, 1.3 enzovoort). Klik op de knop Niveaus en typ vervolgens het eerste hoofditem. Word geeft deze automatisch nummer ‘1’ mee. Nu moet het volgende punt in de lijst niet ‘2’ worden, maar ‘1.1’. Druk daarvoor op Enter om naar de volgende regel te springen en druk vervolgens op Tab. Word geeft deze regel nu de nummering ‘1.1’ mee. Nadat je tekst op deze regel ingevoerd hebt en weer op Enter gedrukt hebt, krijgt de nieuwe regel de nummering ‘1.2’ mee.

Dezelfde truc werkt ook voor opsommingen met Romeinse cijfers, waarbij Word bij ieder item wat bijvoorbeeld aangeduid is met IV, automatisch sub-items maakt met ‘Sectie 4.01’, ‘Sectie 4.02’ enzovoort.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!