ID.nl logo
Matter-uitstel Philips Hue legt probleem van platform bloot
© Koen Barten | Philips
Huis

Matter-uitstel Philips Hue legt probleem van platform bloot

Philips Hue is al een enorm slim systeem met ondersteuning voor veel verschillende smarthomeplatformen, maar Matter zou de kers op de slagroomtaart kunnen zijn. Toch komt die update nu later dan gepland. Hoe zou dat kunnen? En wat weten we nu?

Philips Hue is al een enorm slim systeem met ondersteuning voor veel verschillende smarthomeplatformen, maar Matter zou de kers op de slagroomtaart kunnen zijn. Toch komt die update nu later dan gepland. Hoe zou dat kunnen? En wat weten we nu?

  • We weten nu nog niet wanneer de update wel verschijnt.
  • Andere fabrikanten van smarthomeproducten zetten eerder al vraagtekens bij de standaard.
  • Elk bedrijf kijkt een beetje de kat uit de boom en wil unieke functies niet prijsgeven.
  • Wil je meer weten over de smarthome-standaard Matter, lees dan ons artikel Wat is Matter?

Als je het over Matter hebt, dan heb je het over uitstel. Al sinds de aankondiging heeft het veelbelovende smarthomeplatform last van vertragingen en voorlopig lijkt het er niet beter op te worden. Zeker niet nu blijkt dat Philips Hue, een "actief lid van de bestuurscommissie van Matter", besloten heeft de update voor de Hue Bridge voor onbepaalde tijd uit te stellen. Als het bedrijf desgevraagd antwoord op de waaromvraag geeft, dan krijgen we te maken met een standaardrepliek. Het wil zich 'focussen op kwaliteit' en heeft meer tijd nodig.

Lees ook: Aan de slag met Philips Hue: scènes maken en aanpassen

Philips Hue en Matter

Wanneer de update eenmaal arriveert, dan maakt nagenoeg het volledige assortiment van Philips Hue de overstap naar Matter. Op twee producten na: de Tap Dial en de Hue Play Sync Box. Maar alles daaromheen, vanaf de eerste slimme lamp die in 2012 verscheen, moet met Matter werken. Maar dit kan alleen wanneer andere partijen daar ook klaar voor zijn, is nu het verweer van Signify. Daarmee kijkt het bedrijf een beetje de kat uit de boom. Een vreemde houding is het niet, als je kijkt naar de huidige staat (maar voornamelijk de belofte) van de veelbesproken standaard.

Op welke Matter-partners Philips Hue nu wacht, is niet helemaal duidelijk. Op moment van schrijven is het zo dat bijvoorbeeld Samsung SmartThings en Amazon Alexa nog geen Matter ondersteunen. Daarnaast is het zo dat de smarthome-apps van Google en Amazon op iOS nog niets doen met het platform, waardoor ervaring bepaald nog niet optimaal wordt (mocht de support nu ineens arriveren). Gebruikers krijgen dan een belofte voorgeschoteld, die Philips Hue nu niet waar kan maken. En het is voor nu nog niet duidelijk wanneer dat wel gaat gebeuren.

©PXimport

Scheuren in de basis van Matter

Daardoor komt Matter (sinds de lancering in november van vorig jaar) niet echt van de grond. Het is een beetje het kip-of-het-ei-verhaal, aangezien verschillende partijen nu dus op elkaar gaan wachten voordat ze de update uitbrengen. Het platform moet het grote probleem van connectiviteit oplossen en gaat nog niet de boeken in als de standaard die voor allerlei apparaten nieuwe functies introduceert. Met dit platform achter slimme producten maakt het niet (meer) uit in welke ecosystemen je geïnvesteerd hebt, omdat alle producten met elkaar kunnen werken.

Dat levert nu twee problemen op. Het eerste probleem kwam aan het licht toen Nuki, fabrikant van slimme sloten, eind vorig jaar van zich liet horen. De ceo liet destijds weten dat Matter 1.0, de standaard zoals die nu beschikbaar is, geen functievoordelen heeft. Dat is een pijnlijke observatie, die schudt aan de grondvesten van het platform. Matter biedt niet dezelfde mate van functionaliteit en integraties aan ten opzichte van wat er reeds beschikbaar is. Bovendien missen er een hoop mogelijkheden, waardoor sommige producten basaler worden – ze moeten immers overeenkomen.

Geen troef meer in handen

Dan komen we aan bij het tweede probleem: bedrijven zijn bang dat mensen hun producten niet meer gaan kopen, omdat ze in de basis allemaal op eenzelfde manier werken. Dat zagen we eerder al terug in de reactie van fabrikant Belkin, die onder de merknaam Wemo bijvoorbeeld lichtschakelaars aanbiedt. Nu zijn dit al extreem simpele apparaten, maar door bepaalde functies kunnen ze toch een troef in handen hebben. Zo werken de Belkin-producten goed met Apple HomeKit. Dat is al jaren hèt argument om Wemo-schakelaars te kopen als persoon die in het Apple-ecosysteem zit.

Maar stel je eens voor. Alle slimme producten werken met Matter en tevens de aangesloten smarthomeplatformen, zoals HomeKit of Google Home. Je kunt dan kiezen voor een schakelaar van een paar euro met Matter-ondersteuning, die via die omweg ook toegang krijgt tot HomeKit-functies. Waarom zou je dan nog investeren in dure accessoires of producten? Dat is waar Belkin nu ontzettend bang voor is: dat zijn producten te gewoontjes zijn het platform en dat diens producten daardoor in de vergetelheid raken. Bedrijven raken dus bepaalde troeven kwijt.

©PXimport

Betere producten uitbrengen

Het grote voordeel van Matter is dat alle fabrikanten met alle platformen kunnen werken. Dankzij zo’n universele compatibiliteit maakt het voor consumenten niet uit wat ze kopen, en daardoor kan de smarthomemarkt in theorie groeien. Dat is ook meteen de reden dat Matter momenteel nog zo basaal is. Het moet de mensen aan gaan trekken die nog amper geïnvesteerd hebben in slimme producten en hen over de streep gaan trekken dat toch te doen – middels toegankelijkheid. Maar dat is dus niet per se waar de leveranciers van die slimme producten op zitten te wachten.

De oplossing lijkt simpel: betere producten uitbrengen. Producten die daadwerkelijk een onderscheidende factor hebben. Unieke functies die terugkomen in de officiële app van de fabrikant. Het toeval wil nu dat Belkin geen eigen app meer heeft en dat die volledig leunt op de Apple Woning-app. Maar dan bestaat er dus nog steeds een deel van de gebruikerservaring los van Matter, totdat de standaard die opties ondersteunt – en zelfs totdat concurrerende platforms dezelfde opties aanbieden. Tot die tijd stoppen fabrikanten in eieren in hun eigen mandjes.

Het is en blijft een rommeltje

Kortom: het is en blijft voorlopig een rommeltje. Niet alleen moeten fabrikanten ervoor zorgen dat hun producten werken met allerlei platformen, ook moeten de platformen support gaan aanbieden voor producten die ze misschien niet wìllen ondersteunen. Dat is wel een belangrijke voorwaarde voor het slagen van Matter. Voor nu geldt dat platformhouders externe producten vaak nog als tweederangsburgers zien, waardoor je als gebruiker helemaal niet weet waar je aan toe bent. En dat doet toch veel af van de boodschap van het platform: dat alles samen kan werken.

Uiteindelijk moet iedereen er toch aan geloven. Zoals het nu lijkt wordt Matter eenzelfde standaard als wifi of bluetooth. En iedereen die zich hier niet bij aansluit, kan aan de kant geschoven worden. De huidige manier van werken lijkt met uitsterven bedreigd. Maar tot het zover is, moet de nieuwe standaard veel uitgebreider worden dan nu het geval is. Alleen dan kunnen fabrikanten zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van nieuwe producten. Matter als concept staat als een huis, maar nu moeten verschillende bedrijven nog een manier gaan vinden om samen te gaan werken.

Watch on YouTube

Vind je de video leuk?

Abonneer je dan op het YouTube-kanaal van ID.nl

▼ Volgende artikel
Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt
© DigitalGenetics | Adobe Stock
Energie

Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt

Door de stijgende energieprijzen en het verdwijnen van de salderingsregeling moeten we meer dan ooit op ons verbruik letten en bewuster om moeten gaan met het gebruik van elektrische apparaten. Dat is niet altijd even makkelijk, want hoe weet je nu hoeveel energie elk apparaat verbruikt? In dit artikel nemen we je mee door de lijst van apparaten die meer verbruiken dan je denkt.

🔌 Na het lezen van dit artikel weet je welke apparaten in huis je meer geld kosten dan je denkt en hoe het zit met energielabels. Weten welke duurzame maatregelen je nog meer kunt treffen voor jouw woning? Lees dan Energieneutraal wonen, kan ik dat ook?

Check altijd het energielabel

Als het tijd is om een apparaat in huis te vervangen, werp dan in de winkel eerst een blik op het energielabel. Dat zegt namelijk alles over het stroomverbruik. Wil je nog zeker een paar jaar door met het huidige apparaat, dan is het slim om te kijken hoe je er zuiniger mee om kunt gaan. Bijvoorbeeld door naar de instellingen van de standby-stand te kijken of het door apparaat alleen aan te zetten op momenten dat je minder energiekosten betaalt. Dat kan je echt tientallen euro’s schelen.

Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een apparaat is. Een A+++-label is het zuinigst, label G het minst zuinig. Het energielabel is er voor wasmachines, drogers, vaatwassers, koelkasten, vriezers en beeldschermen, maar zal aan steeds meer apparaten worden toegevoegd. Bekijk hier een uitgebreide uitleg over de energielabels.

©Lenti Hill - stock.adobe.com

1. Kokendwaterkraan - 138 euro per jaar

Tuurlijk, zo'n kraan is erg handig en als je hem eenmaal hebt, dan wil je nooit meer zonder. Dat zo'n Quooker-kraan ervoor zorgt dat je direct heet water krijgt. Maar, het addertje onder het gras is wel dat die kraan niet alleen het water kookt, maar ook op temperatuur moet houden. Dat kost energie. Een voorbeeld: een gezin van drie personen gebruikt gemiddeld zo’n 10 liter kokend water per dag via een Quooker. Om dit water te verwarmen, is jaarlijks ongeveer 423 kWh aan energie nodig (bron: ANWB Energie) . Daarnaast kost het op temperatuur houden van het water nog eens 87,5 kWh per jaar. Dit komt neer op een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Stel dat je een energiecontract hebt waarbij je gemiddeld € 0,27 cent per kWh betaalt, dan kost die Quooker je 138 euro per jaar.

Tóch een kokendwaterkraan in huis?

Hier vind je de nieuwste modellen voor de beste prijs!

2. Wifi-versterker - 32 euro per jaar

Overal goede wifi in huis is een must, zeker als je veel thuiswerkt en veelgebruikers in huis hebt. Zitten er op strategische plekken in huis wifi-versterkers of repeaters in de stopcontacten? Dan zitten deze er doorgaans de hele tijd in en dat kost je meer geld dan je misschien denkt. De gemiddelde wifi-versterker – je hebt ze met verschillende wattages – verbruikt jaarlijks 88 kWh. Dat kost je per jaar dus ongeveer 32 euro.

Andere repeater nodig?

Kijk hier voor een paar hele mooie deals!

Verbruik uitrekenen

Hoe weet je nu hoeveeel energie een apparaat verbruikt? Dat kun je uitrekenen als je beschikt over het vermogen in Watt (W) van het apparaat. Dat wattage wordt meestal genoemd in de specificaties onder Stroomverbruik. Bij vergelijkingssites zoals Kieskeurig.nl vind je die informatie ook terug:

Omdat energie vaak in kilowatt (kW) wordt gemeten, moet je Watt eerst omrekenen: 1 kilowatt (kW) = 1000 Watt (W).

Bijvoorbeeld: Een stofzuiger van 900 Watt is hetzelfde als: 900 ÷ 1000 = 0,9 kW.

Om te weten hoeveel energie een apparaat verbruikt, gebruik je deze formule: Energieverbruik (kWh) = Hoeveel uur je het gebruikt (h) x Vermogen in kW

Bijvoorbeeld: Als je een stofzuiger van 0,9 kW elke week 2 uur gebruikt: 0,9 x 2 = 1,8 kWh per week.

3. Grote televisie

Wist je dat het stroomverbruik van een televisie afhankelijk is van het formaat van het scherm? Een 65inch-televisie verbruikt bijvoorbeeld twee keer zo veel stroom als een 43inch-exemplaar met hetzelfde energielabel. Jouw thuisbioscoop kost je daardoor misschien heel wat meer dan je dacht.

Lees ook: Dit zijn de 15 beste televisies van 2024

Vooral de resolutie van het scherm maakt veel uit voor het verbruik. Grotere beeldschermen hebben een hogere resolutie om een scherp beeld te krijgen, zoals een 4K- of zelfs 8K-resolutie. 8K-televisies verbruiken flink meer energie dan een 4K-televisie die net zo groot is.

Bij televisies wordt om die reden ook vaak het stroomverbruik apart vermeld voor zowel de SDR- als de HDR-video. In dit geval staat SDR voor Standard Dynamic Range met een resolutie van 1080p en HDR voor 4K-content.

Een grote televisie gebruikt meer dan een kleine, en ook de beeldkwaliteit bepaalt hoeveel energie wordt verbruikt, zoals hier op dit label is te zien. bij SDR-gebruik (1080p) krijgt deze Hisense-tv dus een energielabel E, terwijl de HDR-stand goed is voor energielabel G, een stuk minder zuinig dus.

©Casa imágenes - stock.adobe.com

4. Extra koelkast

Heb jij een extra koelkast in de garage of bijkeuken omdat de inbouwkoelkast eigenlijk te klein is of omdat hamsteren je hobby is? Dan gaat het vaak om een ouder exemplaar met een energielabel dat richting de G gaat en dat slurpt energie.

Kies in de plaats daarvan voor één grotere koelkast en bekijk kritisch naar wat je er allemaal in stopt: jouw voorraad frisdrank kun je prima bewaren op een andere plek en pas koelen als de vorige fles bijna op is. Wil je de tweede koelkast toch houden, zet hem dan alleen aan als je ‘m gaat gebruiken, bijvoorbeeld rond de periode dat je (veel) eters verwacht of een dinertje hebt georganiseerd.

Nieuwe zuinige koelkast nodig?

Bekijk ze op Kieskeurig.nl

5. Gaming-pc’s

Heb je gamers in huis of ben je zelf ook niet vies van een potje Fortnite op z'n tijd? Dan kan al dat gegame jouw energierekening naar serieuze hoogten brengen. Vooral game-pc's zijn echte energieslurpers: het jaarverbruik zo'n machine komt gemiddeld per jaar – inclusief monitor – uit op ongeveer 1.400 kWh. En dat staat gelijk aan het energieverbruik van drie koelkasten. Staat er een Xbox of PlayStation te loeien in huis, dan verbruikt deze tussen de 150 en 160 watt per uur. Game je 3 uur per dag, dan zit je per jaar zo aan de 70 euro.

Tip! Door de spelcomputer in de slaapmodus te zetten, bespaar je veel geld. Nog beter is het om hem helemaal uit te schakelen als je ‘m niet gebruikt.

Toch lekker gamen?

Hier vind je de dikste pc's voor de beste prijs!

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer
© Philips
Gezond leven

Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer

Op zoek naar een snelle en gemakkelijke manier om kleding er verzorgd uit te laten zien zonder gedoe met strijkplanken of zware strijkijzers? De Philips 5000-serie handstomer biedt een gebruiksvriendelijke oplossing die is ontworpen voor gemak en snelheid. De bevindingen van het Review.nl Testpanel tonen aan dat dit apparaat geliefd is bij een breed publiek.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

Het ontwerp van de Philips 5000-serie handstomer (STH5020/40) is een van de sterkste punten volgens onze testers. Dankzij een laag gewicht en een ergonomische vorm ligt het apparaat prettig in de hand en is het eenvoudig te gebruiken, zelfs voor langere sessies. Het compacte formaat maakt het bovendien een ideale metgezel voor op reis. Meerdere testers, waaronder Manonv, prezen dat aspect: "Hoe handig is deze stomer voor op reis! Hij warmt binnen 30 seconden op en stoomt kreukels er makkelijk uit, zelfs als je kleding op een hanger blijft hangen."

Daarnaast benadrukken testers het intuïtieve gebruiksgemak. Het apparaat is direct na het inschakelen klaar voor gebruik en heeft geen ingewikkelde instellingen. Dat maakt 'm geschikt voor zowel ervaren gebruikers als nieuwkomers als het aankomt op handstomers. Toch werd er door sommige testers, zoals MandyK, opgemerkt dat het snoer wat langer had mogen zijn om volledige bewegingsvrijheid te bieden.

©Philips

Prestaties: snelheid en resultaat

Wat betreft prestaties maakt deze handstomer indruk met zijn vermogen om kledingstukken snel op te frissen. Het apparaat biedt twee standen: Eco voor een energiezuinige stoomproductie en Max voor intensere toepassingen. Tester Saliziia benadrukte de flexibiliteit van de standen: "De Eco-stand werkt fijn voor lichte opfrissingen, maar de Max-stand is een uitkomst bij hardnekkige kreukels. Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het komt aardig in de buurt."

De testers waren vooral te spreken over de snelheid waarmee het apparaat zijn werk doet. Binnen 30 tot 35 seconden is het apparaat volledig opgewarmd en klaar voor gebruik, wat ideaal is voor wie weinig tijd heeft. Het verwijderen van lichte kreukels is zo gepiept en zelfs stoffen met details, zoals ruches en plooien, worden snel gladgemaakt dankzij de verstelbare stoomkop. Hoewel dikkere stoffen zoals jeans of zware gordijnen minder gemakkelijk glad worden, zijn de meeste testers het erover eens dat het apparaat uitblinkt in alledaags gebruik.

“Binnen 35 seconden is hij klaar voor gebruik. Ideaal voor een snelle touch-up!”

- Ilse de Haas

Flexibiliteit en accessoires

Deze handstomer van Philips onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid en de meegeleverde accessoires, zoals een handschoen en een extra waterreservoir. De verstelbare kop maakt het mogelijk om kleding in verschillende posities te stomen, zowel hangend als liggend. Tester Bentesara kon dat wel waarderen: "De verstelbare kop maakt het richten van de stoom veel makkelijker, vooral bij kledingstukken met lastige hoeken of details."

De handschoen, bedoeld om de handen te beschermen tegen de hete stoom, wordt door veel testers als handig ervaren, hoewel de grootte van de handschoen wel tegenvalt. Ilse de Haas merkte op: "De handschoen is aan de grote kant, waardoor je wat grip verliest tijdens het stomen, maar gelukkig is het niet per se nodig om hem te gebruiken." Het extra waterreservoir bleek voor veel testers een welkome toevoeging, omdat je nu meerdere kledingstukken kunt stomen zonder tussendoor bij te hoeven vullen.

©Philips

Vormgeving en duurzaamheid

Het design van de Philips 5000-serie is modern en strak, maar over de kleur waren de meningen verdeeld. Terwijl sommigen, zoals Rocky1998, het ontwerp prachtig vonden, gaf tester MandyK aan dat de echte kleur wel een beetje tegenviel in vergelijking met de afbeelding op de verpakking. Desondanks werden het compacte formaat en de robuuste afwerking door bijna iedereen gewaardeerd. Clemens benadrukte het gemak van opbergen: "Het apparaat is licht en compact, waardoor hij makkelijk in een kast of koffer past."

Wat betreft duurzaamheid scoort de handstomer hoog. De testers merkten op dat het apparaat stevig aanvoelt en bestand lijkt tegen intensief gebruik.


✅ Pluspunten

  • Snel opwarmen: Binnen 30 seconden gebruiksklaar

  • Compact en licht: Gemakkelijk mee te nemen en op te bergen

  • Flexibel: Geschikt voor hangende en liggende kledingstukken

  • Veiligheid: Handschoen beschermt tegen hete stoom

  • Eco- en Max-standen: Aanpasbaar aan verschillende stofsoorten en kreukels

❌ Minpunten

  • Minder effectief bij zware stoffen: Beperkte werking bij dikke stoffen of diepe kreukels

  • Kort snoer: Beperkt de bewegingsvrijheid

  • Grootte van de handschoen: Niet voor iedereen comfortabel

  • Klein waterreservoir: Sneller bijvullen bij intensief gebruik


Conclusie

Met een gemiddelde score van een 8,2 overtuigt de Philips 5000-serie handstomer als een veelzijdige oplossing voor het snel opfrissen van kleding. Het apparaat biedt snelheid, gebruiksgemak en flexibiliteit, waardoor het een ideale keuze is voor mensen die tijd willen besparen en toch netjes voor de dag willen komen. Tester Joyce vat de algemene ervaring samen: "Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het werkt perfect voor een snelle opfrisbeurt en haalt lichte kreukels moeiteloos weg."

Hoewel het apparaat enkele beperkingen heeft, zoals de effectiviteit bij dikkere stoffen en de grootte van de handschoen, wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Voor dagelijks gebruik of als reisgenoot is deze Philips-handstomer een waardevolle toevoeging aan elke garderobe.

De uitgebreide reviews van het Review.nl Testpanel lees je hier!