ID.nl logo
Matter-uitstel Philips Hue legt probleem van platform bloot
© Koen Barten | Philips
Huis

Matter-uitstel Philips Hue legt probleem van platform bloot

Philips Hue is al een enorm slim systeem met ondersteuning voor veel verschillende smarthomeplatformen, maar Matter zou de kers op de slagroomtaart kunnen zijn. Toch komt die update nu later dan gepland. Hoe zou dat kunnen? En wat weten we nu?

Philips Hue is al een enorm slim systeem met ondersteuning voor veel verschillende smarthomeplatformen, maar Matter zou de kers op de slagroomtaart kunnen zijn. Toch komt die update nu later dan gepland. Hoe zou dat kunnen? En wat weten we nu?

  • We weten nu nog niet wanneer de update wel verschijnt.
  • Andere fabrikanten van smarthomeproducten zetten eerder al vraagtekens bij de standaard.
  • Elk bedrijf kijkt een beetje de kat uit de boom en wil unieke functies niet prijsgeven.
  • Wil je meer weten over de smarthome-standaard Matter, lees dan ons artikel Wat is Matter?

Als je het over Matter hebt, dan heb je het over uitstel. Al sinds de aankondiging heeft het veelbelovende smarthomeplatform last van vertragingen en voorlopig lijkt het er niet beter op te worden. Zeker niet nu blijkt dat Philips Hue, een "actief lid van de bestuurscommissie van Matter", besloten heeft de update voor de Hue Bridge voor onbepaalde tijd uit te stellen. Als het bedrijf desgevraagd antwoord op de waaromvraag geeft, dan krijgen we te maken met een standaardrepliek. Het wil zich 'focussen op kwaliteit' en heeft meer tijd nodig.

Lees ook: Aan de slag met Philips Hue: scènes maken en aanpassen

Philips Hue en Matter

Wanneer de update eenmaal arriveert, dan maakt nagenoeg het volledige assortiment van Philips Hue de overstap naar Matter. Op twee producten na: de Tap Dial en de Hue Play Sync Box. Maar alles daaromheen, vanaf de eerste slimme lamp die in 2012 verscheen, moet met Matter werken. Maar dit kan alleen wanneer andere partijen daar ook klaar voor zijn, is nu het verweer van Signify. Daarmee kijkt het bedrijf een beetje de kat uit de boom. Een vreemde houding is het niet, als je kijkt naar de huidige staat (maar voornamelijk de belofte) van de veelbesproken standaard.

Op welke Matter-partners Philips Hue nu wacht, is niet helemaal duidelijk. Op moment van schrijven is het zo dat bijvoorbeeld Samsung SmartThings en Amazon Alexa nog geen Matter ondersteunen. Daarnaast is het zo dat de smarthome-apps van Google en Amazon op iOS nog niets doen met het platform, waardoor ervaring bepaald nog niet optimaal wordt (mocht de support nu ineens arriveren). Gebruikers krijgen dan een belofte voorgeschoteld, die Philips Hue nu niet waar kan maken. En het is voor nu nog niet duidelijk wanneer dat wel gaat gebeuren.

©PXimport

Scheuren in de basis van Matter

Daardoor komt Matter (sinds de lancering in november van vorig jaar) niet echt van de grond. Het is een beetje het kip-of-het-ei-verhaal, aangezien verschillende partijen nu dus op elkaar gaan wachten voordat ze de update uitbrengen. Het platform moet het grote probleem van connectiviteit oplossen en gaat nog niet de boeken in als de standaard die voor allerlei apparaten nieuwe functies introduceert. Met dit platform achter slimme producten maakt het niet (meer) uit in welke ecosystemen je geïnvesteerd hebt, omdat alle producten met elkaar kunnen werken.

Dat levert nu twee problemen op. Het eerste probleem kwam aan het licht toen Nuki, fabrikant van slimme sloten, eind vorig jaar van zich liet horen. De ceo liet destijds weten dat Matter 1.0, de standaard zoals die nu beschikbaar is, geen functievoordelen heeft. Dat is een pijnlijke observatie, die schudt aan de grondvesten van het platform. Matter biedt niet dezelfde mate van functionaliteit en integraties aan ten opzichte van wat er reeds beschikbaar is. Bovendien missen er een hoop mogelijkheden, waardoor sommige producten basaler worden – ze moeten immers overeenkomen.

Geen troef meer in handen

Dan komen we aan bij het tweede probleem: bedrijven zijn bang dat mensen hun producten niet meer gaan kopen, omdat ze in de basis allemaal op eenzelfde manier werken. Dat zagen we eerder al terug in de reactie van fabrikant Belkin, die onder de merknaam Wemo bijvoorbeeld lichtschakelaars aanbiedt. Nu zijn dit al extreem simpele apparaten, maar door bepaalde functies kunnen ze toch een troef in handen hebben. Zo werken de Belkin-producten goed met Apple HomeKit. Dat is al jaren hèt argument om Wemo-schakelaars te kopen als persoon die in het Apple-ecosysteem zit.

Maar stel je eens voor. Alle slimme producten werken met Matter en tevens de aangesloten smarthomeplatformen, zoals HomeKit of Google Home. Je kunt dan kiezen voor een schakelaar van een paar euro met Matter-ondersteuning, die via die omweg ook toegang krijgt tot HomeKit-functies. Waarom zou je dan nog investeren in dure accessoires of producten? Dat is waar Belkin nu ontzettend bang voor is: dat zijn producten te gewoontjes zijn het platform en dat diens producten daardoor in de vergetelheid raken. Bedrijven raken dus bepaalde troeven kwijt.

©PXimport

Betere producten uitbrengen

Het grote voordeel van Matter is dat alle fabrikanten met alle platformen kunnen werken. Dankzij zo’n universele compatibiliteit maakt het voor consumenten niet uit wat ze kopen, en daardoor kan de smarthomemarkt in theorie groeien. Dat is ook meteen de reden dat Matter momenteel nog zo basaal is. Het moet de mensen aan gaan trekken die nog amper geïnvesteerd hebben in slimme producten en hen over de streep gaan trekken dat toch te doen – middels toegankelijkheid. Maar dat is dus niet per se waar de leveranciers van die slimme producten op zitten te wachten.

De oplossing lijkt simpel: betere producten uitbrengen. Producten die daadwerkelijk een onderscheidende factor hebben. Unieke functies die terugkomen in de officiële app van de fabrikant. Het toeval wil nu dat Belkin geen eigen app meer heeft en dat die volledig leunt op de Apple Woning-app. Maar dan bestaat er dus nog steeds een deel van de gebruikerservaring los van Matter, totdat de standaard die opties ondersteunt – en zelfs totdat concurrerende platforms dezelfde opties aanbieden. Tot die tijd stoppen fabrikanten in eieren in hun eigen mandjes.

Het is en blijft een rommeltje

Kortom: het is en blijft voorlopig een rommeltje. Niet alleen moeten fabrikanten ervoor zorgen dat hun producten werken met allerlei platformen, ook moeten de platformen support gaan aanbieden voor producten die ze misschien niet wìllen ondersteunen. Dat is wel een belangrijke voorwaarde voor het slagen van Matter. Voor nu geldt dat platformhouders externe producten vaak nog als tweederangsburgers zien, waardoor je als gebruiker helemaal niet weet waar je aan toe bent. En dat doet toch veel af van de boodschap van het platform: dat alles samen kan werken.

Uiteindelijk moet iedereen er toch aan geloven. Zoals het nu lijkt wordt Matter eenzelfde standaard als wifi of bluetooth. En iedereen die zich hier niet bij aansluit, kan aan de kant geschoven worden. De huidige manier van werken lijkt met uitsterven bedreigd. Maar tot het zover is, moet de nieuwe standaard veel uitgebreider worden dan nu het geval is. Alleen dan kunnen fabrikanten zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van nieuwe producten. Matter als concept staat als een huis, maar nu moeten verschillende bedrijven nog een manier gaan vinden om samen te gaan werken.

Watch on YouTube

Vind je de video leuk?

Abonneer je dan op het YouTube-kanaal van ID.nl
▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING