ID.nl logo
Matter-uitstel Philips Hue legt probleem van platform bloot
Huis

Matter-uitstel Philips Hue legt probleem van platform bloot

Philips Hue is al een enorm slim systeem met ondersteuning voor veel verschillende smarthomeplatformen, maar Matter zou de kers op de slagroomtaart kunnen zijn. Toch komt die update nu later dan gepland. Hoe zou dat kunnen? En wat weten we nu?

Philips Hue is al een enorm slim systeem met ondersteuning voor veel verschillende smarthomeplatformen, maar Matter zou de kers op de slagroomtaart kunnen zijn. Toch komt die update nu later dan gepland. Hoe zou dat kunnen? En wat weten we nu?

  • We weten nu nog niet wanneer de update wel verschijnt.
  • Andere fabrikanten van smarthomeproducten zetten eerder al vraagtekens bij de standaard.
  • Elk bedrijf kijkt een beetje de kat uit de boom en wil unieke functies niet prijsgeven.
  • Wil je meer weten over de smarthome-standaard Matter, lees dan ons artikel Wat is Matter?

Als je het over Matter hebt, dan heb je het over uitstel. Al sinds de aankondiging heeft het veelbelovende smarthomeplatform last van vertragingen en voorlopig lijkt het er niet beter op te worden. Zeker niet nu blijkt dat Philips Hue, een "actief lid van de bestuurscommissie van Matter", besloten heeft de update voor de Hue Bridge voor onbepaalde tijd uit te stellen. Als het bedrijf desgevraagd antwoord op de waaromvraag geeft, dan krijgen we te maken met een standaardrepliek. Het wil zich 'focussen op kwaliteit' en heeft meer tijd nodig.

Lees ook: Aan de slag met Philips Hue: scènes maken en aanpassen

Philips Hue en Matter

Wanneer de update eenmaal arriveert, dan maakt nagenoeg het volledige assortiment van Philips Hue de overstap naar Matter. Op twee producten na: de Tap Dial en de Hue Play Sync Box. Maar alles daaromheen, vanaf de eerste slimme lamp die in 2012 verscheen, moet met Matter werken. Maar dit kan alleen wanneer andere partijen daar ook klaar voor zijn, is nu het verweer van Signify. Daarmee kijkt het bedrijf een beetje de kat uit de boom. Een vreemde houding is het niet, als je kijkt naar de huidige staat (maar voornamelijk de belofte) van de veelbesproken standaard.

Op welke Matter-partners Philips Hue nu wacht, is niet helemaal duidelijk. Op moment van schrijven is het zo dat bijvoorbeeld Samsung SmartThings en Amazon Alexa nog geen Matter ondersteunen. Daarnaast is het zo dat de smarthome-apps van Google en Amazon op iOS nog niets doen met het platform, waardoor ervaring bepaald nog niet optimaal wordt (mocht de support nu ineens arriveren). Gebruikers krijgen dan een belofte voorgeschoteld, die Philips Hue nu niet waar kan maken. En het is voor nu nog niet duidelijk wanneer dat wel gaat gebeuren.

©PXimport

Scheuren in de basis van Matter

Daardoor komt Matter (sinds de lancering in november van vorig jaar) niet echt van de grond. Het is een beetje het kip-of-het-ei-verhaal, aangezien verschillende partijen nu dus op elkaar gaan wachten voordat ze de update uitbrengen. Het platform moet het grote probleem van connectiviteit oplossen en gaat nog niet de boeken in als de standaard die voor allerlei apparaten nieuwe functies introduceert. Met dit platform achter slimme producten maakt het niet (meer) uit in welke ecosystemen je geïnvesteerd hebt, omdat alle producten met elkaar kunnen werken.

Dat levert nu twee problemen op. Het eerste probleem kwam aan het licht toen Nuki, fabrikant van slimme sloten, eind vorig jaar van zich liet horen. De ceo liet destijds weten dat Matter 1.0, de standaard zoals die nu beschikbaar is, geen functievoordelen heeft. Dat is een pijnlijke observatie, die schudt aan de grondvesten van het platform. Matter biedt niet dezelfde mate van functionaliteit en integraties aan ten opzichte van wat er reeds beschikbaar is. Bovendien missen er een hoop mogelijkheden, waardoor sommige producten basaler worden – ze moeten immers overeenkomen.

Geen troef meer in handen

Dan komen we aan bij het tweede probleem: bedrijven zijn bang dat mensen hun producten niet meer gaan kopen, omdat ze in de basis allemaal op eenzelfde manier werken. Dat zagen we eerder al terug in de reactie van fabrikant Belkin, die onder de merknaam Wemo bijvoorbeeld lichtschakelaars aanbiedt. Nu zijn dit al extreem simpele apparaten, maar door bepaalde functies kunnen ze toch een troef in handen hebben. Zo werken de Belkin-producten goed met Apple HomeKit. Dat is al jaren hèt argument om Wemo-schakelaars te kopen als persoon die in het Apple-ecosysteem zit.

Maar stel je eens voor. Alle slimme producten werken met Matter en tevens de aangesloten smarthomeplatformen, zoals HomeKit of Google Home. Je kunt dan kiezen voor een schakelaar van een paar euro met Matter-ondersteuning, die via die omweg ook toegang krijgt tot HomeKit-functies. Waarom zou je dan nog investeren in dure accessoires of producten? Dat is waar Belkin nu ontzettend bang voor is: dat zijn producten te gewoontjes zijn het platform en dat diens producten daardoor in de vergetelheid raken. Bedrijven raken dus bepaalde troeven kwijt.

©PXimport

Betere producten uitbrengen

Het grote voordeel van Matter is dat alle fabrikanten met alle platformen kunnen werken. Dankzij zo’n universele compatibiliteit maakt het voor consumenten niet uit wat ze kopen, en daardoor kan de smarthomemarkt in theorie groeien. Dat is ook meteen de reden dat Matter momenteel nog zo basaal is. Het moet de mensen aan gaan trekken die nog amper geïnvesteerd hebben in slimme producten en hen over de streep gaan trekken dat toch te doen – middels toegankelijkheid. Maar dat is dus niet per se waar de leveranciers van die slimme producten op zitten te wachten.

De oplossing lijkt simpel: betere producten uitbrengen. Producten die daadwerkelijk een onderscheidende factor hebben. Unieke functies die terugkomen in de officiële app van de fabrikant. Het toeval wil nu dat Belkin geen eigen app meer heeft en dat die volledig leunt op de Apple Woning-app. Maar dan bestaat er dus nog steeds een deel van de gebruikerservaring los van Matter, totdat de standaard die opties ondersteunt – en zelfs totdat concurrerende platforms dezelfde opties aanbieden. Tot die tijd stoppen fabrikanten in eieren in hun eigen mandjes.

Het is en blijft een rommeltje

Kortom: het is en blijft voorlopig een rommeltje. Niet alleen moeten fabrikanten ervoor zorgen dat hun producten werken met allerlei platformen, ook moeten de platformen support gaan aanbieden voor producten die ze misschien niet wìllen ondersteunen. Dat is wel een belangrijke voorwaarde voor het slagen van Matter. Voor nu geldt dat platformhouders externe producten vaak nog als tweederangsburgers zien, waardoor je als gebruiker helemaal niet weet waar je aan toe bent. En dat doet toch veel af van de boodschap van het platform: dat alles samen kan werken.

Uiteindelijk moet iedereen er toch aan geloven. Zoals het nu lijkt wordt Matter eenzelfde standaard als wifi of bluetooth. En iedereen die zich hier niet bij aansluit, kan aan de kant geschoven worden. De huidige manier van werken lijkt met uitsterven bedreigd. Maar tot het zover is, moet de nieuwe standaard veel uitgebreider worden dan nu het geval is. Alleen dan kunnen fabrikanten zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van nieuwe producten. Matter als concept staat als een huis, maar nu moeten verschillende bedrijven nog een manier gaan vinden om samen te gaan werken.

Watch on YouTube

Vind je de video leuk?

Abonneer je dan op het YouTube-kanaal van ID.nl

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.