ID.nl logo
In 18 stappen Windows volledig opgeschoond
© Reshift Digital
Huis

In 18 stappen Windows volledig opgeschoond

Een Windows-machine is in zekere zin vergelijkbaar met een auto. Zo nu en dan is er namelijk een grondige onderhoudsbeurt nodig. Met de juiste trucs houd je het systeem soepel en blijven de wachttijden kort. Gooi aan de hand van slimme tips alle rotzooi weg en laat je pc met een schone lei beginnen!

Tip 01: Programma's verwijderen

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Een efficiënte methode om Windows op te ruimen is om alle ongebruikte software te verwijderen. Je bespaart hier opslagruimte mee en je pc wordt minder belast door programma's die op de achtergrond draaien. Vaak is er in het Startmenu een module aanwezig om de software weg te gooien.

Is dat bij jou niet het geval, dan kun je de overbodige programma's ook opruimen via het configuratiescherm. Open in het configuratiescherm de optie Een programma verwijderen en neem kritisch het lijstje met soft- en freeware door. Klik in de kolom Geïnstalleerd op om het overzicht op installatiedatum te sorteren. Wil je iets weggooien? Klik met de rechtermuisknop op de programmanaam en kies voor Verwijderen.

©PXimport

Tip 01 Zorg ervoor dat er alleen nuttige programma's op je systeem staan.

Tip 02: PC Decrapifier

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Zodra je een kant-en-klare pc of notebook van bijvoorbeeld Toshiba, Asus, Acer of HP aanschaft, zal je merken dat er allerlei software is voorgeïnstalleerd. Met deze gesponsorde software probeert de fabrikant de kosten te drukken. Je vindt er bijvoorbeeld een proefversie van een virusscanner en enkele videospelletjes. Allemaal leuk en aardig, maar misschien wil je liever een schone installatie van Windows.

Het programma PC Decrapifier is in staat om gesponsorde software te herkennen en meteen weg te gooien. Omdat je niet alles handmatig hoeft te doen, bespaar je er veel tijd mee. Surf naar www.pcdecrapifier.com en klik bovenaan op Download. Via Download Now sla je het programma op. Na een dubbelklik op het exe-bestand opent de software meteen op je pc. Klik driemaal op Next. PC Decrapifier wil graag weten of je een oude of nieuwe pc gebruikt. Antwoord met Yes of No en bevestig met Next.

Het is slim om allereerst een herstelpunt te creëren. Mocht het schoonmaakprogramma een foutje maken, dan herstel je eenvoudig het systeem via de Windows-applicatie Systeemherstel. Klik op Create Restore Point en wacht even totdat het herstelpunt is aangemaakt.

©PXimport

Tip 02 Voordat je PC Decrapifier loslaat op je pc, creëer je een herstelpunt.

Tip 03: Software verwijderen

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Als je in de wizard van PC Decrapifier nogmaals op Next klikt, gaat het programma direct op zoek naar gesponsorde software. Zet vinkjes voor alle programma's die je weg wil gooien. Als je het niet helemaal zeker weet, laat je het vinkje weg. Klik op Next / OK om de schoonmaakactie definitief uit te voeren.

Vervolgens verschijnt er een overzicht in beeld waarin je de gelegenheid krijgt om normale programma's te verwijderen. Deze functie is vergelijkbaar met die van het Configuratiescherm. Maak een keuze en sluit af met Next / Finish.

©PXimport

Tip 03 Bedenk goed welke programma's je daadwerkelijk met PC Decrapifier wil verwijderen.

Tip 04: Verwijdertools

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Sommige programma's laten zich niet of slechts gedeeltelijk verwijderen. Van de meeste virusscanners is bijvoorbeeld bekend dat er allerlei resten achterblijven wanneer je via het Configuratiescherm een antiviruspakket weggooit. Als je tegen dergelijke problemen aanloopt, loont het de moeite om een speciale verwijdertool in te schakelen.

Open de webpagina www.singularlabs.com/uninstallers. De opruimprogramma's zijn verdeeld over vier categorieën. Zodra je een probleem hebt met een virusscanner, klik je op List of Security Software uninstallers. Je klikt vervolgens achter het juiste antiviruspakket op Tool om het opruimhulpje te downloaden. Op deze manier verwijder je onder meer gemakkelijk de software van Norton, AVG, G Data en Kaspersky. Dubbelklik op het gedownloade bestand en neem alle stappen door om alles definitief van je systeem te wissen. Hoe dit precies werkt, is afhankelijk van de verwijdertool die je hebt gekozen.

In de overige rubrieken op www.singularlabs.com/uninstallers download je verwijdertools voor drivers, proefversies en overige software. Je kunt zo onder andere Microsoft Office, iTunes en ZoneAlarm weggooien zonder dat er resten op je pc achterblijven.

©PXimport

Tip 04 Op de website van SingularLabs vind je een overzicht van tooltjes om programma's te verwijderen.

Tip 05: Bureaublad opruimen

Geschikt voor: XP

Zeker wanneer je regelmatig programma's op je computer installeert, raakt je bureaublad snel gevuld met allerlei pictogrammen van snelkoppelingen. Handig, want hiermee heb je snel toegang tot leuke software. Toch zullen er ook genoeg pictogrammen op je bureaublad staan waar je nooit een beroep op doet. Bovendien vertraagt je systeem bij een overdaad aan snelkoppelingen. Windows XP heeft een handig hulpprogramma aan boord om je bureaublad op te ruimen.

Misschien heb je de melding 'Er bevinden zich ongebruikte pictogrammen op het bureaublad' weleens voorbij zien komen. Door hierop te klikken, verschijnt meteen de wizard op je scherm. Je kunt het hulpprogramma natuurlijk ook handmatig openen. Start het configuratiescherm op en ga naar Vormgeving en thema's / Beeldscherm. Klik daarna achtereenvolgens op Bureaublad / Bureaublad aanpassen / Bureaublad nu opruimen. Zodra je klikt op Volgende, zie je precies welke snelkoppelingen je bijna nooit gebruikt. XP zet ze daarom in de map Ongebruikte bureaubladpictogrammen.

Wil je dit niet, dan haal je het vinkje voor de betreffende software weg. Via Volgende / Voltooien voer je de opruimactie direct uit.

©PXimport

Tip 05 In XP zie je met de wizard Bureaublad opruimen welke snelkoppelingen je nooit gebruikt.

Tip 06: Werkbalken verwijderen

Geschikt voor: Vista, 7 en 8

Bepaalde programma's voegen op eigen houtje een werkalk aan je browser toe. Zit je daar niet op te wachten? Geen probleem, want de meeste werkbalken duw je simpel naar de achtergrond. In Internet Explorer klik je rechtsboven op het pictogram Extra (tandwieltje).

Via het onderdeel Invoegtoepassingen beheren zie je bij Werkbalken en uitbreidingen precies welke toolbars er actief zijn. Klik met de rechtermuisknop op een ongewenste werkbalk en kies voor Uitschakelen. In Chrome nestelen ongewenste werkbalken zich meestal als extensie in de browser. Klik rechtsboven op het pictogram Google Chrome aanpassen en beheren (drie streepjes). Ga vervolgens naar Extra / Extensies. Zie je een ongewenste toolbar staan? Klik erachter dan op het pictogram met de prullenbak om dit onderdeel van je systeem te verwijderen.

©PXimport

Tip 06 Voorkom dat je browser vervuild raakt met zinloze werkbalken.

Tip 07: PrivaZer instellen

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

PrivaZer is een perfect hulpmiddel om je Windows-machine zeer grondig op te schonen. Het programma loopt namelijk het volledige systeem na en gooit nutteloze bestanden weg. Onder meer tijdelijke bestanden, browserresten, cookies en rondzwervende programmabestanden worden voor je opgeruimd.

Surf naar www.privazer.com en klik bovenaan op Downloaden. Via de blauwe knop Downloaden voer je de installatie op je pc uit. Kies de Nederlandse taal en markeer de optie Installeren om de volledige versie van de freeware op je systeem te zetten. Klik daarna op Installeren / Ik ga akkoord / Volgende / Installeren / Sluit.

Hoewel de freeware Nederlandstalig is, staan er nogal veel taalfouten in. Houd er daarom rekening mee dat veel zinnen niet soepel lopen. Via een stappenplan zet je PrivaZer naar je hand. Markeer de optie Pas PrivaZer aan uw behoeften en klik op Volgende. Geef aan dat je een Geavanceerde gebruiker bent, zodat alle opties in beeld verschijnen.

©PXimport

Tip 07 PrivaZer helpt je om eenvoudig nutteloze bestanden te verwijderen.

Tip 08: Opruimactie uitvoeren

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

In de komende twaalf stappen geef je aan welke gegevens PrivaZer wat jou betreft mag verwijderen. In de eerste stap beslis je of het programma veelgebruikte cookies van websites dient te bewaren. Je kunt hierbij denken aan persoonlijke gegevens die Google, Twitter en Facebook op je pc bewaren om je onder meer automatisch in te loggen. Maak een keuze en neem zorgvuldig de overige stappen van de freeware door.

Je bepaalt onder andere of je ongeldige snelkoppelingen, Office-restbestanden, geschiedenis van foto's, webformulieren en oude Windows-versies wel of niet wil bewaren. Zodra je klikt op Opslaan / Klaar op mijn eerste presteren analyseren, begint PrivaZer met scannen. Houd er rekening mee dat deze taak vrij veel tijd in beslag neemt. Na afloop zie je precies welke gegevens er volgens PrivaZer rijp zijn voor de afvalbak. Wil je meer details weten? Klik aan de rechterkant op een resultaat en bekijk om welke bestanden het gaat. Wil je bepaalde onderdelen intact laten, dan verwijder je het vinkje uit het selectiehokje.

Voor de zekerheid selecteer je de optie Creëer een herstelpunt, zodat je het systeem bij problemen kunt repareren. Via Schoon op / Snelle opruiming start je de wisactie.

©PXimport

Tip 08 In het stappenplan van PrivaZer geef je aan wat voor bestanden er weg mogen.

Tip 09: Automatisch opruimen

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Als je eenmaal doorhebt hoe PrivaZer werkt, gebruik je het programma simpel voor automatische opruimtaken. Handig, want zo hoef je helemaal nergens meer naar om te kijken. Klik in het hoofdvenster achter Diepgaande scan om de overige mogelijkheden weer te geven. Kies hier voor Opschoningen plannen.

Je hebt in het uitrolmenu vervolgens de mogelijkheid om dagelijks, wekelijks of maandelijks een scan te maken. Daarna selecteer je de dag en het tijdstip. Zorg ervoor dat je een moment kiest dat je pc altijd is ingeschakeld. Plaats vinkjes voor de schijven die je regelmatig wil opschonen. Klik op Setup en geef aan welke gegevens er voor deze automatische schoonmaakactie in aanmerking komen. Bevestig met Ok. Je vinkt eventueel de optie Sluit de PC af na het opschonen nog aan.

Via Terug beland je weer in het hoofdvenster van PrivaZer.

©PXimport

Tip 09 Als je het systeem graag netjes houdt, voer je periodiek een automatische opruimactie uit.

Tip 10: Prefetch-map

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Met PrivaZer kun je er ook voor kiezen om de zogeheten prefetch-map te legen. Ook zonder hulpprogramma is het mogelijk om dit onderdeel op te schonen. In de prefetch-map vind je opstartbestanden van programma's die Windows regelmatig opent. Omdat het besturingssysteem eerst in deze map kijkt wanneer je een opdracht uitvoert, lukt het om de gewenste software snel te laden.

Na verloop van tijd bevat de prefetch-map meestal een heleboel gedateerde bestanden van programma's die je misschien allang niet meer gebruikt. Daarom is het verstandig om die zo nu en dan te legen. Je maakt op deze wijze opslagruimte vrij. Open Windows Verkenner en typ C:\WINDOWS\Prefetch in de adresbalk. Maak vervolgens de inhoud van de volledige map leeg door de bestanden te wissen. Let wel op dat je niet de prefetch-map zelf verwijdert.

Alle bestanden die Windows vaak gebruikt, plaatst het besturingssysteem automatisch weer in de prefetch-map. Veelgebruikte programma's starten in het vervolg dus evengoed vlot op.

©PXimport

Tip 10 Je doet er goed aan om de prefetch-map regelmatig leeg te maken.

Tip 11: Dubbele bestanden

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Het is zonde om bestanden dubbel op je pc te bewaren. Zeker als je graag met foto's aan de slag gaat of veel mediabestanden downloadt, is het goed mogelijk dat er duplicaten aanwezig zijn. Het programma Easy Duplicate Finder helpt je om ze te vinden. Overigens is er ook een versie voor Mac OS X aanwezig. Dubbelklik op het exe-bestand en neem met Next alle stappen van de installatie door.

Let goed op dat je kiest voor Custom Installation, waarbij je beide vinkjes weghaalt. Doe je dat niet, dan installeert het programma namelijk de AVG Toolbar op je pc. Haal verder het vinkje weg voor Install MyPCBackup en sluit de wizard af met Install / Finish. Zodra je het programma opstart, verschijnt er een pop-upscherm in beeld met het verzoek om een account aan te maken. Dat is niet nodig, klik daarom het venster weg via het kruisje. Linksboven in de mappenstructuur selecteer je een schijfstation of map. Klik vervolgens op Add en voeg desgewenst nog meer locaties toe. Via Start zoekt Easy Duplicate Finder naar dubbele bestanden. Je kunt ze vervolgens van je schijf wissen.

©PXimport

Tip 11 Easy Duplicate Finder spoort razendsnel duplicaten op.

Tip 12: Opstartprogramma's uitzetten

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Veel software start automatisch met Windows op. Je ziet hiervan rechtsonder in het Systeemvak de pictogrammen staan. Deze programma's zijn in de achtergrond van het besturingssysteem actief. Het voordeel hiervan is dat ze na het aanzetten van de pc meteen voor je klaarstaan. Handmatig opstarten is dus niet meer nodig.

Daarentegen vormen openstaande programma's wel een zware belasting voor je systeem. Daarom kun je het beste alleen software die je dagelijks gebruikt gelijktijdig met Windows opstarten, bijvoorbeeld een e-mailclient of muziekprogramma. Veel programma's hebben een functie in huis waarmee je automatisch opstarten aan- of uitzet. Kun je die nergens vinden? Typ in het zoekvenster van Startmenu msconfig en druk op Enter. Wanneer je nog XP gebruikt, klik je in het startmenu eerst op Uitvoeren. Open het tabblad Opstarten en haal de vinkjes weg voor alle programma's die je niet automatisch in Windows wil laden.

Belangrijk is dat je alleen vinkjes weghaalt voor bekende software. Als je niet precies weet wat iets is, laat de instelling dan ongewijzigd. Anders loop je het risico dat je bijvoorbeeld een bekende driver uitschakelt, waardoor je systeem niet meer goed functioneert. Klik tot slot op Toepassen / OK en herstart de pc.

©PXimport

Tip 12 Schakel opstartprogramma's uit om je systeem minder te belasten.

Tip 13: Dataresten wissen

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Op je computer staan enkele mappen die als functie hebben om tijdelijke bestanden te bewaren. Soms zijn deze bestanden helaas niet tijdelijk, maar blijven ze permanent op je systeem aanwezig. Daarom is het verstandig om de inhoud hiervan regelmatig te legen.

Vind je het vervelend om deze mappen telkens handmatig op te zoeken? Het hulpprogramma Schijfopruiming spoort alle resten automatisch voor je op. Je vindt dit programma door in het Startmenu naar Alle programma's / Bureau-accessoires / Systeemwerkset / Schijfopruiming te navigeren. Geen aan welke schijf je wil doorzoeken op tijdelijke bestanden. Voor de hand ligt de C-schijf, aangezien Windows op deze plek standaard alle data bewaart.

Zodra je klikt op OK gaat Schijfopruiming voor je aan de slag. Na afloop van de scan laat je in ieder geval het vinkje staan voor Tijdelijke bestanden. Je ziet meteen hoeveel opslagruimte je daarmee vrijmaakt. Neem ook de overige bestanden door die Schijfopruiming heeft gevonden en zet vinkjes voor data waar je vanaf wil. Via OK / Bestanden verwijderen start je de opruimactie.

©PXimport

Tip 13 Let erop dat tijdelijke bestanden niet te veel opslagruimte opeisen.

Tip 14: Geheime ruimtevreters

Geschikt voor: XP, Vista, 7 en 8

Misschien ben je benieuwd op welke plekken van je harde schijf nog meer nutteloze dataresten staan opgeslagen. Het is ondoenlijk om handmatig in alle mappen een kijkje te nemen, omdat het er nogal veel zijn.

Het programma TreeSize helpt je om verdachte mappen op te sporen die veel data vasthouden. Dit tooltje laat namelijk duidelijk zien hoeveel MB's een map bevat. Op die manier spoor je eenvoudig verborgen ruimtevreters op, waarna je gepaste maatregelen neemt. Surf naar www.jam-software.com/freeware en klik onder TreeSize Free op Download. Kies voor het exe-bestand en selecteer voor een snelle overdracht de optie Download for Europa. Via Download voer je het installatiebestand uit. Kies Engels of Duits als taal en bevestig met OK. Doorloop met Next alle stappen. Het kost even tijd voordat TreeSize de systeemschijf in kaart heeft gebracht. De navigatiestructuur is vergelijkbaar met die van de Windows Verkenner.

Het enige verschil is dat bij iedere map de opslagruimte vermeld staat. Blader door de mappen en bekijk of je ergens opslagruimte kunt vrijmaken. Neem vooral een kijkje in bestandslocaties die een grote omvang hebben en verwijder ongewenste data van je schijf.

©PXimport

Tip 14 Dankzij TreeSize zie je precies hoeveel opslagruimte mappen op je pc in beslag nemen.

Tip 15: Systeemkopie

Geschikt voor: 7 en 8

Als je pc volledig is opgeschoond, doe je er verstandig aan om een volledige systeemkopie te maken. Hiermee bewaar je het besturingssysteem, persoonlijke documenten en favoriete programma's in een herstelbestand. Wanneer je pc na een tijdje weer allerlei ongewenste rotzooi bevat, keer je binnen mum van tijd terug naar een superschoon systeem. In plaats van dat je alle eerder besproken tips uit dit artikel herhaalt, zet je gewoon de systeemkopie terug. Na een paar minuten werk staat er een volledig opgeruimde Windows-machine voor je klaar!

In nagenoeg alle versies van Windows 7 en 8 maak je simpel een systeemkopie. Allereerst open je het Configuratiescherm. In Windows 7 navigeer je vervolgens naar Een back-up van uw computer maken / Een systeemkopie maken. In Windows 8 ga je achtereenvolgens naar Systeem en beveiliging / Bestandsgeschiedenis en klik helemaal links onderaan op Back-up van systeemkopie om dit onderdeel te openen.

©PXimport

Tip 15 Vooral in Windows 8 is de functie om een systeemkopie te maken nogal goed verstopt.

Tip 16: Systeemkopie opslaan

Geschikt voor: 7 en 8

Een systeemkopie bewaar je het beste op een externe harde schijf. Mocht de schijf van je computer defect raken, dan ben je namelijk erg blij dat er op een andere opslagdrager nog een systeemkopie staat. Markeer het onderdeel Op een harde schijf en selecteer het juiste station. Mocht je geen extern opslagmedium hebben, dan selecteer je bij gebrek aan beter een aparte partitie van de interne harde schijf. Als alternatief kun je er ook voor kiezen om de kopie op meerdere dvd's te bewaren, maar dat is in de praktijk niet zo handig.

In sommige Windows-versies bewaar je de systeemkopie op een netwerklocatie, zoals een NAS of mediaspeler. Maak een keuze en klik op Volgende. Geef aan welk schijfstation je als systeemkopie wil opslaan. De C-schijf ligt voor de hand, aangezien bij de meeste pc's hierop systeembestanden van Windows, inclusief alle programma's aanwezig zijn. Eventueel kun je ook meerdere partities selecteren. Kies voor Volgende / Back-up starten. Windows schrijft de systeemkopie nu weg naar de gekozen opslaglocatie.

©PXimport

Tip 16 Bedenk goed welke partities je in de systeemkopie bewaart.

Systeemkopie in XP en Vista

Met XP en de meeste versies van Vista kun je helaas geen systeemkopie opslaan. Alleen Vista Business, Ultimate en Enterprise zijn hiervoor namelijk geschikt. Gelukkig is het met gespecialiseerde software alsnog mogelijk om een zogeheten image te creëren. Een bekend programma op dit gebied is Acronis True Image 2014. Hiervoor betaal je eenmalig 49,95 euro. Een gratis alternatief is DriveImage XML. Dit programma is wel iets minder gebruiksvriendelijk, maar werkt in principe net zo goed als Acronis True Image 2014.

Tip 17: Herstellen (1)

Geschikt voor: 7 en 8

Het is een geruststellende gedachte dat je een systeemkopie van een schone Windows-installatie inclusief alle programma's achter de hand hebt. Zodra je systeem traag wordt en niet meer goed functioneert, zet je de systeemkopie terug. Ook bij vastlopers of een vervelend virus doe je een beroep op deze kopie. Je regelt dat eenvoudig vanuit Windows.

Houd er wel rekening mee dat losse bestanden die je in de tussentijd hebt opgeslagen op de systeemschijf allemaal verloren gaan. Het beste bewaar je persoonlijke data dan ook op een aparte partitie die je niet herstelt met de systeemkopie. Mocht je hieraan twijfelen, dan kopieer je de bestanden het beste even naar een usb-stick. Open het Configuratiescherm in Windows 7. Klik achtereenvolgens op Een back-up van uw computer maken / Systeeminstellingen of de computer herstellen / Geavanceerde herstelmethoden / Uw computer herstellen met een systeemkopie die u eerder hebt gemaakt / Overslaan / Opnieuw opstarten.

In Windows 8 bereik je dit onderdeel door vanuit het Startscherm met de muis naar de rechterbovenhoek te bewegen. Vervolgens kies je achtereenvolgens voor Instellingen / Pc-instellingen wijzigen / Algemeen. Klik onder Geavanceerde opstartopties op Nu opnieuw opstarten. Kies in het volgende scherm voor Problemen oplossen / Geavanceerde opties / Herstellen met installatiekopie.

©PXimport

Tip 17 Herstart Windows 8 en zet een systeemkopie terug.

Tip 18: Herstellen (2)

Geschikt voor: 7 en 8

Zowel Windows 7 als 8 komen tijdens het opstarten automatisch met een hulpprogramma op de proppen waarmee je de systeemkopie eenvoudig terugzet. Bewaar je de back-up op een externe harde schijf, dan sluit je die eerst op het systeem aan. Bij Windows 8 is het noodzakelijk dat je eerst inlogt met je Microsoft-wachtwoord. Het hulpprogramma detecteert als het goed is op eigen houtje de systeemkopie. Bewaar je meerdere back-ups, dan controleer je heel nauwkeurig of de locatie en de datum kloppen. Het is ten slotte zeer belangrijk om zeker te weten dat je de juiste kopie in handen hebt.

Klik tweemaal op Volgende. Je ziet nu precies welke schijfstations Windows aan de hand van de systeemkopie gaat herstellen. Als je daarmee akkoord bent, bevestig je met Voltooien / Ja. Er verschijnt nu een voortgangsbalk van het herstelproces in beeld. Na een tijdje start je pc vanzelf opnieuw op, waarna je geniet van een schone Windows-omgeving.

©PXimport

Tip 18 Windows heeft meestal slechts een paar minuten nodig om de systeemkopie terug te zetten.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.