ID.nl logo
Google stopt ondersteuning oudere extensies: dit moet je weten
© Kevin Krikhaar
Huis

Google stopt ondersteuning oudere extensies: dit moet je weten

Google stopt binnen enkele maanden met de ondersteuning voor oudere extensies in Chromium-browsers, zoals Edge of Chrome. Hierdoor werken bepaalde plug-ins mogelijk niet meer. In dit artikel leggen we uit om welke extensies het gaat, hoe je kunt zien of jouw extensies binnenkort niet langer bruikbaar zijn én waarom deze verandering de werking van adblockers kan belemmeren.

Google is begonnen met het uitfaseren van extensies die gebouwd zijn op basis van de zogeheten Manifest V2-regelset. De makers van deze plug-ins moeten ervoor zorgen dat hun tools overweg kunnen met de opvolger, Manifest V3, anders werken ze binnenkort niet meer. In dit artikel leggen we uit:

  • Hoe je kunt zien of de extensies die jij hebt geïnstalleerd, al Manifest V3-proof zijn
  • Waarom deze verandering veel kritiek krijgt, vooral van makers van adblockers
  • Hoe je de levensduur van je Manifest V2-extensies zo lang mogelijk kunt rekken

Lees ook: Geconcentreerd werken doe je met deze handige Chrome-extensies

Hoe kun je zien of je extensies blijven werken?

In mei 2024 besloot Google om extensies die gebouwd zijn op het zogenoemde Manifest V2 (MV2)-platform in de loop van het jaar te gaan uitfaseren, nadat dit plan jaren was uitgesteld. Nieuwe MV2-extensies zijn al sinds 2022 niet meer toegestaan in de Chrome Web Store, maar waren wel nog te installeren en te gebruiken. Nu stopt de ondersteuning dus volledig.

Dat betekent dat extensies die nog niet gebruikmaken van Manifest V3, binnenkort niet meer werken. Overigens is niet duidelijk wanneer dat precies gebeurt. Google wil de extensies naar eigen zeggen in de 'komende maanden' stapsgewijs bij gebruikers uitschakelen. Eerst kunnen ze hun MV2-plug-ins zelf weer inschakelen, maar op den duur verdwijnt ook die mogelijkheid. De techreus wil dit proces begin volgend jaar afronden.

Hoewel er geen volledige lijst is van plug-ins die niet meer zullen werken, wordt geschat dat zo'n 55.000 van de meer dan 132.000 beschikbare Chromium-extensies (nog) geen MV3-ondersteuning hebben ingebouwd. Het gaat daarbij vooral om oudere extensies die niet langer worden bijgewerkt door de ontwikkelaars.

Sinds kort kun je precies zien of sommige van de extensies die jij hebt geïnstalleerd, ook niet meer worden ondersteund. Druk daarvoor op de drie verticale puntjes rechtsboven in de browser en ga naar Instellingen > Extensies. Daar zie je de extensielijst, waarbij boven MV2-plug-ins een melding staat waarin je wordt gewaarschuwd dat ze binnenkort niet meer worden ondersteund.

Er zit vast iets voor jou tussen

De populairste laptops van het moment

Powered by Kieskeurig.nl

Waarom krijgt deze verandering veel kritiek?

Naast het gegeven dat sommige oudere extensies hierdoor niet meer zullen werken, heeft deze verandering ook invloed op de werking van bepaalde tools. Manifest V3 werkt namelijk anders dan zijn voorganger. Google noemt het nieuwe platform veiliger, omdat extensies minder rechten hebben. Voorheen konden ze zelf al het browseverkeer van gebruikers in de gaten houden, maar nu heeft alleen Google toegang tot die privacygevoelige informatie.

Deze beperking is weliswaar bevorderlijk voor de veiligheid, maar heeft ook als nadeel dat plug-ins die elementen van websites blokkeren – zoals adblockers – op de huidige manier niet meer werken. Ze moeten de website-elementen via een omslachtigere manier blokkeren en dat vereist een hoop gesleutel vanuit de ontwikkelaar.

Adblockmakers hebben de afgelopen jaren al veel kritiek geuit op deze naderende verandering, omdat het blokkeren van reclames hierdoor in eerste instantie vrijwel onmogelijk werd gemaakt. Zo beweerde de maker van Ublock Origin in 2019 dat MV3 het einde van zijn adblocker betekent. Sindsdien heeft Google wel samengewerkt met adblock-ontwikkelaars om het MV3-platform te verbeteren. Daardoor moeten advertenties nu wel geblokkeerd kunnen worden.

Nog niet tevreden

Toch is de Ublock-ontwikkelaar nog niet tevreden, aangezien sommige geavanceerde functies alsnog niet werken via het nieuwe platform. Het gaat onder andere om de mogelijkheid om de filters die website-inhoud blokkeren, meteen te kunnen bijwerken. Als een site een nieuwe manier heeft gevonden om advertenties te tonen die niet gedetecteerd wordt door de bestaande reclamefilters, zorgt deze optie ervoor dat dit euvel vrijwel direct kan worden verholpen met een dynamische update. MV3 laat extensies echter niet meer direct zulke updates uitvoeren. Plug-inmakers kunnen hun filterlijsten pas weer up-to-date maken in de volgende officiële update, die eerst moet worden goedgekeurd door Google. Daardoor zou het langer kunnen duren voordat bepaalde 'nieuwe' vormen van advertenties worden geblokkeerd.

Ublock heeft al aangegeven dat de adblocker geen MV3-update krijgt. Er komt in plaats daarvan een losstaande Ublock Origin Lite-extensie beschikbaar, met minder functies, maar die alsnog advertenties zou kunnen blokkeren. Als je dus van deze adblocker gebruikmaakt, moet je binnenkort de nieuwe versie installeren. Hetzelfde geldt onder andere voor de AdGuard- en Tampermonkey-extensies. Ook andere plug-ins die website-elementen manipuleren, zoals NoScript en Blocktube, vereisen mogelijk een nieuwe installatie.

💡Ook interessant? YouTube hindert gebruikers met adblocker: zo kun je toch gewoon blijven kijken

Hoe kun je zo lang mogelijk MV2-extensies gebruiken?

Hoewel Google al is begonnen met het uitfaseren van MV2-extensies, is er een manier om er nog bijna een jaar lang gebruik van te kunnen maken. Voor organisaties heeft Google namelijk de levensduur van MV2-plug-ins verlengd tot juni 2025. Je kunt Google wijsmaken dat jij een organisatie bent en dus recht hebt op deze verlengde levensduur. Installeer daarvoor het bestand uit de link, voer vervolgens in de adresbalk van je browser chrome://policy/ in en druk op de pagina op de knop Beleid opnieuw laden. Als je onder Chrome Policies de beleidsnaam ExtensionManifestV2Availability ziet, is het gelukt.

Een andere optie is om simpelweg van een andere browser dan Chrome gebruik te maken. Hoewel de verandering geldt voor alle zogenoemde Chromium-browsers (browsers die gebruikmaken van Googles codebasis), zijn niet alle ontwikkelaars van zulke browsers blij met deze verandering. Zo heeft Brave al toegezegd MV2 zo lang mogelijk te blijven ondersteunen. De maker heeft van een handjevol extensies, waaronder UBlock Origin, speciale versies ontworpen, die ook na het beëindigen van MV2 nog enige tijd op de ouderwetse manier zouden moeten werken. Je kunt tot slot natuurlijk ook gewoon een browser kiezen die geen gebruikmaakt van de Chromium-code.

💡Leestip: Dit zijn de 4 beste browsers met kunstmatige intelligentie


▼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


▼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand