ID.nl logo
Bouw je eigen webwinkel met Shopify
© PXimport
Huis

Bouw je eigen webwinkel met Shopify

Je wilt een eigen webwinkel opzetten maar je hebt weinig tijd, je hebt nauwelijks of geen kennis van enige programmeertaal en je wilt niet bezig zijn met technische aspecten zoals (veiligheids)updates en het vinden van een hostingprovider? Shopify beantwoordt uitstekend aan al deze criteria.

Tip 01: Systeem kiezen

Er zijn verschillende oplossingen om een eigen webwinkel online te krijgen. Welke optie je kiest, hangt onder andere af van hoeveel je ervoor wilt betalen, hoeveel tijd je in de webwinkel wilt investeren, de technische kennis die je hebt, de mogelijkheden en flexibiliteit die je beoogt en de grootte van de webwinkel.

Denk het liefst ook gelijk aan de langere termijn. Ruwweg onderscheiden we twee grote webwinkelsystemen. Bij het eerste systeem maak je je webwinkel compleet op maat (of laat je deze maken), gewoonlijk op basis van openbronsoftware. Een van de bekendste en krachtigste programma's is Magento Community Edition. Een ander populair product is PrestaShop dat iets gebruiksvriendelijker is dan Magento.

De tweede optie is een zogenoemde hosted oplossing, oftewel SaaS (Software as a Service). Hierbij sluit je een abonnement af bij een aanbieder van webwinkels. Dat is heel wat makkelijker maar het geeft je wel iets minder vrijheid. Hier vind je een degelijke vergelijking tussen beide systemen. Met name het stroomschema op blz. 41 van deze pdf kan je helpen bij het maken van een onderbouwde beslissing.

©PXimport

Tip 01 Denk goed na voor je aan je webwinkel begint!

Tip 02: Shopify

In dit artikel gaan we aan de slag met het Canadese, Engelstalige Shopify en tonen we je stap voor stap hoe je met deze SaaS-service een eigen webwinkel opzet. Shopify is erg populair. Niet gek, want het systeem blijkt gebruiksvriendelijk, is veilig en wordt continu doorontwikkeld met tal van extensies.

Shopify is ook best betaalbaar. Voor een bedrag van 29 dollar (circa 21 euro) beschik je over onbeperkte bandbreedte en kun je een ongelimiteerd aantal producten in je winkel plaatsen. Je bent wel beperkt tot 1 GB opslagruimte, maar dat zal niet zo snel een probleem vormen. Houd er wel rekening mee dat er bovenop dit abonnementsbedrag transactiekosten van 2% op elk verkocht product wordt aangerekend.

Bij de duurdere abonnementen (79 en 179 dollar per maand) vermindert dit percentage zich tot respectievelijk 1% en 0%. Wie het echt kleinschalig wil houden (tot 25 producten), kan nog de Starter-formule overwegen: die kost 14 dollar (ca. 10 euro) per maand, met hierbij opgeteld nog 2% transactiekosten.

©PXimport

Tip 02 Van circa 10 tot 130 euro per maand: voor elke portemonnee wat wils.

Tip 03: Gratis proefaccount

Je kunt geheel gratis en zonder verplichtingen veertien dagen met Shopify aan de slag. De grootste beperking is dat je winkel tijdens deze proefperiode alleen bereikbaar is voor wie het wachtwoord kent. Surf naar de website en vul bij Start your free 14-day trial today de naam van je winkel, evenals je e-mailadres en een wachtwoord in. De winkelnaam kun je naderhand nog wel wijzigen, maar onthoud alvast dat een aantrekkelijke en makkelijk te onthouden naam belangrijk is. Klik vervolgens op Create your store now: Shopify gaat meteen aan de slag en even later kun je al Take me to my store aanklikken. Shopify vraagt je vervolgens een aantal details in te vullen, waaronder je adresgegevens en de aard van je winkel.

Klik op I'm done wanneer je daarmee klaar bent. Vervolgens beland je automatisch in de 'backend' (achterzijde), alias het Dashboard van je winkel. In ons voorbeeld is dat https://tipstrucs.myshopify.com/admin.

©PXimport

Tip 03 Zo ziet het 'dashboard' van je webwinkel eruit, twee minuten na het aanmaken van je account.

Tip 04: Nieuw product

Rechtsbovenaan brengt de knop View your store je naar de 'frontend' (voorzijde). Dit is de webwinkel zoals je bezoekers die te zien zullen krijgen. Noteer meteen het wachtwoord dat je rechtsboven ziet verschijnen: dat zul je nodig hebben indien je (niet langer aangemeld) de winkel wilt bezoeken. Je winkel is nu nog compleet leeg, op een voorbeeldproduct na.

Daar brengen we dadelijk verandering in, maar daarvoor moeten we natuurlijk wel weer naar ons dashboard. Dat doe je door bovenaan View your admin aan te klikken. Vervolgens selecteer je Products in het paneel aan de linkerkant en klik je op Add a product. Merk trouwens op dat je hier ook Import products kunt kiezen: dat is vooral handig wanneer je al een productenlijst klaar hebt in csv-formaat. Via de link sample CSV template krijg je een aardig idee hoe dit bestand eruit hoort te zien. Wij houden het hier op een beperkte en manuele invoer.

©PXimport

Tip 04 Geen webwinkel zonder producten! Producten toevoegen is dus een van de eerste stappen.

Tip 05: Productopties

Je krijgt nu de gelegenheid allerlei details voor je (eerste) product in te vullen. Dat zijn onder meer een titel, beschrijving, type, producent, prijs en gewicht. Je bent niet verplicht alle items in te vullen. Interessant is in elk geval wel de optie This product has multiple options. Plaats je hier een vinkje, dan kun je diverse productopties toevoegen, zoals Color, Size, Material en Style. Via Add another option en Create a new option is het ook mogelijk eigen opties toe te voegen.

Vervolgens kun je aan elke gekozen optie verschillende waarden toekennen. Die vul je in het bijhorende veld in, telkens gescheiden door een komma. Het is bovendien mogelijk je productaanbod aan een rudimentaire inventaris te koppelen. Bij Inventory policy kies je dan Shopify tracks this products' inventory, waarbij je meteen aangeeft hoeveel stuks er voorradig zijn. Plaats een vinkje bij Allow users to purchase this item, even if it is no longer in stock, als je ook bestellingen wilt laten uitvoeren bij (tijdelijke) uitputting van de voorraad.

©PXimport

Tip 05 Zo kan een product eruit komen te zien op de startpagina van je webwinkel.

Tip 06: Productcollecties

Een bijpassende afbeelding maakt het product meteen aantrekkelijker. Voeg bij het onderdeel Images een geschikt plaatje toe. Andere interessante rubrieken zijn nog Tags (handig om je product te categoriseren) en Search Engines. Bij deze laatste vul je informatie in die het voor zoekmachines makkelijker moet maken om je product terug te vinden (paginatitel, metatags en url van de webpagina).

Ook handig is de rubriek Visibility, waarin je aangeeft of het product al dan niet al zichtbaar moet zijn in je winkel. Je kunt hier ook een specifieke publicatiedatum invullen, zodat het product pas vanaf dan effectief te koop staat. Het is tevens mogelijk je producten in collecties onder te brengen via de knop Add to collections. Die moet je dan wel eerst aanmaken en dat doe je door in het linkse paneel Collections te openen. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met Save.

Ben je van plan een tweede, derde etc. product aan te maken dat op het vorige product lijkt, maak dan gebruik van de knop Duplicate om het product veel sneller toe te kunnen voegen.

©PXimport

Tip 06 Met collecties kun je producten overzichtelijker neerzetten.

Tip 07: Thema installeren

Je hebt je winkel nu al van enkele producten voorzien, maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verkopen. Dan moet je winkel er wel aantrekkelijk uitzien, en dat kan dankzij kant-en-klare thema's. Open de rubriek Themes in het paneel aan de linkerkant. Je krijgt nu een overzicht van de geïnstalleerde thema's. Dat blijkt er vooralsnog maar één te zijn: het standaardthema launchpad. We tonen je eerst hoe je nog meer thema's installeert en vervolgens hoe je het uiteindelijk gekozen thema nog meer aan je wensen aanpast. Klik rechtsboven op Visit the Theme Store.

Je belandt nu op een site waar je uit tientallen thema's kunt kiezen. Wij verkiezen het gratis te houden en klikken dus Free aan. Eventueel kun je nog verder inzoomen met bijkomende criteria als Filter by industry en Filter by features. De combinatie van Free en Electronics bijvoorbeeld leverde twee (bruikbare) thema's op. Wij opteerden voor het thema Kickstand (met twee stijlen). Klik het thema aan en klik vervolgens op Get Theme waarna je ofwel Publish as my shop's theme ofwel install as an unpublished theme aanklikt. Wij kiezen voor dit laatste: je kunt het op elk moment nog effectief in je winkel 'publiceren'.

©PXimport

Tip 07 Met een paar muisklikken ziet je webwinkel er compleet anders uit!

Tip 08: Thema publiceren

In de rubriek Themes krijg je nu ook het zojuist geïnstalleerde thema te zien. Je hoeft maar op Publish te klikken om het te activeren, waarbij je normaliter de keuze krijgt je huidige thema te vervangen of dit nieuwe thema als je mobiele thema te installeren zodat bezoekers het alleen te zien krijgen vanaf een mobiel apparaat.

Keer terug naar je Dashboard en kies View your store om het resultaat te bekijken. Deze 'controle' is niet onbelangrijk, gezien er afhankelijk van het gekozen thema mogelijk onverwachte wijzigingen kunnen opduiken. Zo bijvoorbeeld kregen we bij het thema Kickstand onze testproducten niet langer op de openingspagina te zien. We moesten die blijkbaar eerst in een Collection onderbrengen en verder een korte beschrijving toevoegen bij de Theme settings.

Dat komt eigenlijk goed uit, want dat is precies de pagina die je nodig hebt om een thema nog meer naar eigen hand te zetten.

©PXimport

Tip 08 Een ander thema voor je website gebruiken kan in een paar klikken.

Tip 09: Thema bewerken

Ga dus naar Themes en klik op Theme Settings. Wat je precies kunt aanpassen, is afhankelijk van het geselecteerde thema. Handig is in elk geval de knop Preview in new window: je krijgt dan meteen het resultaat van je wijzigingen te zien zonder telkens naar het 'echte' frontend te moeten overschakelen.

In de meeste gevallen kun je in het Header-gedeelte een eigen logo uploaden: houd wel rekening met de aangegeven optimale grootte en formaat (druk eerst even op de Save-knop om het resultaat in het Preview-venster te zien). We raden je in elk geval aan om alle thema-onderdelen even door te lopen. Mogelijk tref je hier ook de rubriek Translations aan waar je specifieke tekst snel door hun Nederlandstalige variant kunt vervangen (als je dat zo verkiest).

Vertalingen bespreken we verder in tip 15. Overigens kun je een thema nog veel doortastender bewerken, via de link Template Editor. Deze aanpak vereist echter wel een grondige kennis van HTML en CSS.

©PXimport

Tip 09 Kijk goed alle instellingsmogelijkheden van het gekozen thema na!

Tip 10: Webpagina's

In een winkel draait natuurlijk alles rond de producten die je verkoopt, maar je kunt niet zonder een paar vaste webpagina's, waarin je bijvoorbeeld je winkel aan de bezoekers voorstelt en de verkoopvoorwaarden meedeelt. Navigeer hiervoor naar de rubriek Pages. De kans is groot dat je thema al een of meer standaardpagina's heeft ingebouwd. Die pagina's kun je hier aanklikken om ze te bewerken, bijvoorbeeld om de teksten Nederlandstalig te maken. Dit doe je in een uitgeklede HTML-editor.

Die maakt het mogelijk tekst te formatteren (vet of cursief, bijvoorbeeld), uit te lijnen, op te sommen of van links en kolommen te voorzien. Je kunt zelfs een foto- of videobestand uploaden. Verder kun je, net als bij productpagina's, informatie voor zoekmachines invullen en aangeven of je de pagina meteen al zichtbaar wilt maken aan je bezoekers. Via de knop Preview Page krijg je een handige voorbeeldweergave te zien.

©PXimport

Tip 10 Ook een webwinkel kan niet zonder een paar 'vaste' webpagina's.

Tip 11: Basisinstellingen

Je hebt de lay-out mooi voor elkaar, je hebt enkele informatieve pagina's klaar en de bezoekers kunnen in je productengamma zoeken. Mooi, maar je bent er nog niet echt: er staan je namelijk nog een paar instellingen van meer 'administratieve' aard te wachten. Een paar belangrijke opties vind je terug bij Settings, onderaan het Dashboard-paneel. Allereerst controleer je de gegevens die je in de rubriek General aantreft, zoals de titel van je openingspagina, je e-mailadres, het fysieke adres (niet onbelangrijk met het oog op facturatie).

Verder vul je de tijdzone (GMT+01:00 Amsterdam), de meeteenheid (Metric system) en de munteenheid (Euro) in. Je vult aan wat je zelf nodig acht. Hier kun je tevens de koppeling maken met je Google Analytics-account, mocht je daarover beschikken. Helemaal onderaan lees je nog het wachtwoord van je webwinkel af. Echter, zolang je bij een gratis proefabonnement blijft, laat dit wachtwoord zich niet verwijderen.

©PXimport

Tip 11 Controleer of de (basis)instellingen wel correct zijn ingevuld.

Tip 12: Verzending & btw

Je ontkomt er wellicht niet aan ook de juiste btw-tarieven in te vullen voor de landen waar je je producten te koop wilt aanbieden. Die landen voeg je eerst toe via de rubriek Shipping. Eigenlijk is deze rubriek bedoeld om per land aangepaste verzendkosten in rekening te kunnen brengen.

Het is zelfs mogelijk via de knop Add shipping rate verschillende verzendkosten te voorzien, naargelang van de verkoopprijs of het gewicht van het pakket. Goed om weten is dat je voor elk land dat je hier toevoegt, vervolgens in de rubriek Taxes ook een aangepast btw-tarief kunt opnemen. Je geeft hier dan meteen aan of de btw al automatisch in je prijzen moet verrekend worden en of je ook btw op de verzendkosten wilt laten verrekenen. Nuttig is ook de mogelijkheid om per land voor bepaalde productcollecties een ander btw-tarief aan te rekenen. Je klikt dan op Add tax override, kiest het beoogde land en de collectie en geeft het gewenste btw-percentage aan. Bevestig je aanpassingen met Save changes.

©PXimport

Tip 12 Per land kun je aangepaste verzendkosten en btw-tarieven voorzien.

Tip 13: Betaalmethodes

Uiteraard moeten je klanten de bestelde producten ook betalen. Je zult dus in één of meer betaalmethodes moeten voorzien. Die vind je terug in de rubriek Checkout. Standaard kun je onder meer al PayPal gebruiken, maar willen je klanten ook met creditcards of een betaalsysteem als iDeal betalen, dan moet je aansluiten bij een zogeheten payment gateway. Shopify verwijst hiervoor naar payment service provider Skrill. Zodra je account is geactiveerd hoef je maar het uitklapmenu bij Select a Credit Card Gateway te openen en daar Skrill (Moneybookers) te selecteren, waarna je het bijhorende Merchant Email en Secret Word invult.

Daartoe klop je eerst bij Skrill zelf aan. Surf naar de website, open het menu Business, klik op het pijltje bij Industry Sector en kies eCommerce Solutions. Helemaal onderaan open je de rubriek eCommerce Solutions en klik je Shopify aan. In de rubriek Payment Processing open je de link payment options in een nieuw tabblad: bij Europe kies je dan Netherlands. Je verneemt hier dat Skrill onder meer Visa, MasterCard, American Express, Diners Club en iDeal ondersteunt. De implementatie kost je zo'n 2,5% + 0,25 dollar per transactie.

©PXimport

Tip 13 In Nederland is het verstandig om het mogelijk te maken om met iDeal te betalen.

Tip 14: Domein koppelen

Standaard krijgt je winkel een webadres als https://.myshopify.com mee. Dat volstaat wellicht om een en ander uit te testen, maar wil je het professioneel aanpakken, dan moet je een eigen domeinnaam hebben. Beschik je nog niet over een (geschikte) domeinnaam dan kun je die vanuit Shopify registreren.

Alles wordt dan nagenoeg automatisch geregeld. Open de rubriek Domains en klik rechtsboven op Buy domain. Vul de gewenste domeinnaam in en kies een extensie (.com of .nl bijvoorbeeld). Je leest direct de jaarlijkse kosten af. Een .nl-domein kost je 9 dollar, dus circa 7 euro per jaar. Wanneer je domeinnaam nog beschikbaar blijkt, hoef je de verdere instructies maar te volgen.

Heb je al een eigen domeinnaam, dan is het mogelijk om deze aan je webshop te koppelen. Hoe je dat precies aanpakt, hangt af van de hostingpartij, maar veelal komt het erop neer dat je het CNAME- en A-record naar Shopify moet laten verwijzen. Meer informatie vind je hier, maar voor specifieke informatie klop je uiteraard het beste bij je eigen hostingpartij aan.

©PXimport

Tip 14 Een gloednieuwe domeinnaam kun je direct vanuit Shopify regelen.

Tip 15: Nederlands vertalen

In tip 9 hebben we het al even gehad over de mogelijkheid om bepaalde items van je webwinkel naar het Nederlands te vertalen. Wil je je site echter compleet in die taal, dan heb je wel nog wat werk voor de boeg. Nu kun je de hulp inroepen van een betaalde app (zie volgende tip), maar het kan ook handmatig.

Een belangrijk onderdeel zijn alvast de check-outpagina's. Gelukkig laten die zich makkelijk in de gewenste taal omzetten: open de rubriek Checkout en stel helemaal onderaan de Checkout Language in op Nederlands (er zijn diverse vertaalsets beschikbaar). Bevestig je keuze met (View this translation en met) Save changes. Of je kiest ervoor de vertaling zelf te maken met create a new one.

Hoe het met de overige pagina's moet (de statische pagina's die je zelf van inhoud hebt voorzien vallen hier uiteraard buiten) hangt grotendeels af van het gekozen thema (zie ook tip 9). Je zult in elk geval via de ingebouwde Template Editor moeten werken en in de pagina's op zoek moeten gaan naar te vertalen tekstonderdelen. Via het uitklapmenu naast de paginatitel bovenaan kun je desnoods nog naar een vorige versie terugkeren, mocht je een pagina verhaspeld hebben.

©PXimport

Tip 15 De rubriek Checkout voorziet in kant-en-klare vertaalsets.

Tip 16: Apps installeren

Shopify heeft veel van zijn flexibiliteit en functionaliteit te danken aan de vlotte integratie van 'apps' oftewel plug-ins. Open hiervoor in je Dashboard de rubriek Apps en klik op Visit the App Store. Er zijn enkele honderden apps beschikbaar, ingedeeld in categorieën als Marketing, Shipping en Accounting. Je kunt snel filteren op diverse criteria, zoals Category, Price en Collections en er is ook een zoekfunctie. Ongeveer de helft van de apps is (ook) gratis. We nemen één voorbeeld: Facebook store - Easy Social Shop, die je Shopify-winkel ook vanuit Facebook toegankelijk maakt.

Open deze gratis app en klik op Get App en vervolgens op Install App. Meld je aan met je Facebook-account en kies de pagina's waarop je de shop wilt toevoegen. Bevestig met Add page tab: even later is je webwinkel ook via Facebook beschikbaar.

Uiteraard heeft elke app zijn eigen mogelijkheden en opties die je zelf moet ontdekken. En voor wie zwaar worstelt met het omzetten van zijn winkel naar het Nederlands: er is een betaalde app (8,50 dollar per maand) die je daarbij kan helpen: Shop Translator. Je kunt hem 20 dagen gratis proberen. Niet alle gebruikers zijn echter even tevreden over deze app.

©PXimport

Tip 16 Wat Shopify standaard niet aan boord heeft, voeg je er gewoon met een 'app' aan toe.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 stille inbouwvaatwassers met een hoge review-score
Huis

Waar voor je geld: 5 stille inbouwvaatwassers met een hoge review-score

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je in de markt voor een nieuwe inbouwvaatwasser? Wij hebben de vijf stilste modellen voor je onder elkaar gezet, die ook nog eens goed worden beoordeeld door consumenten die hem al in huis hebben staan.

ETNA VW740NC

De ETNA VW740NC is een volledig geïntegreerde inbouwvaatwasser met een moderne uitstraling en een stille werking (slechts 40–45 dB). Deze vaatwasser is bij uitstek geschikt voor grotere huishoudens dankzij zijn ruime binnenruimte en flexibele indeling, onder meer dankzij een verstelbare bovenkorf. Gebruikers waarderen het apparaat vooral vanwege de gebruiksvriendelijkheid, de stille werking en de degelijke bouwkwaliteit.

Dit model biedt meerdere wasprogramma's, waaronder een eco-stand, intensief programma, snelwas en uitgestelde starttijd. De bediening is intuïtief met tiptoetsen en het display geeft duidelijke feedback. De machine beschikt ook over een aquastop en kinderbeveiliging, wat het apparaat extra veilig maakt. Met zijn score van 8,7 op Kieskeurig.nl (op basis van 11 reviews) is dit een zeer goed beoordeeld model.

ETNA VW842N / 739866

Ook van ETNA is deze VW842N ; een volledig geïntegreerde inbouwvaatwasser met een sterke balans tussen prijs, prestaties en gebruiksgemak. Met een geluidsniveau van slechts 45 dB behoort hij tot de stillere modellen op de markt.

Het apparaat biedt ruimte aan een royale lading vaatwerk en is daarmee geschikt voor middelgrote tot grote huishoudens. Hij beschikt over meerdere programma's, waaronder eco, intensief, snel en automatisch. Deze functies zijn eenvoudig te selecteren via het bedieningspaneel dat bij het openen van de vaatwasser zichtbaar wordt.

De reviews op Kieskeurig.nl (51 beoordelingen met een cijfer van 8,5 gemiddeld) spreken vooral positief over de stille werking, het strakke design en de efficiëntie van de vaatwasser. Veel gebruikers geven aan dat de binnenruimte goed in te delen is, mede dankzij een in hoogte verstelbare bovenkorf.

Inventum IVW6008AXL

De Inventum IVW6008AXL is een inbouwvaatwasser met een geluidsniveau van maximaal 47 dB. Deze vaatwasser is 60 cm breed en biedt daarmee voldoende ruimte voor grote vaat van 13 couvert, geschikt voor huishoudens van 3–5 personen. De indeling is praktisch, met inklapbare rekken en ruimte voor een bestekmand.

Met zijn energieklasse A+++ is hij lekker zuinig en dat maakt het voor veel gebruikers een aantrekkelijk model. Deze vaatwasser krijgt een mooie 8,8 van gebruikers. Hij beschikt over 5 programma's, waaronder eco, intensief, normaal en een snelprogramma.

Samsung DW60CG530B00ET

Deze Samsung-vaatwasser – met een wel erg lange modelnaam – is eenvoudig in gebruik en efficiënt. Hij bespaart energie, tijd en moeite bij het afwassen van verschillende soorten keukengerei. De onderdelen zijn makkelijk te verwijderen en in te stellen, en de deur opent automatisch voor extra gemak. Met een D-energielabel is deze vaatwasser energiezuinig en levert hij toch schone vaat.

De Auto Open-functie opent de deur na het spoelen automatisch een stukje, ongeveer 10 centimeter, zodat stoom kan ontsnappen en de vaat sneller droogt; dat geldt dan vooral voor plastic en kleine items. Met een gemiddeld cijfer van 8 wordt hij goed beoordeeld door eigenaren van deze vaatwasser.

Siemens SN611X15TN

De Siemens SN61IX15TN is een geïntegreerde vaatwasser met een zwart paneel, geschikt voor middelgrote huishoudens met een capaciteit van 12 couverts. Hij is goed beoordeeld met een gemiddeld reviewcijfer van 9 en biedt een halve beladingsoptie voor dagen met minder afwas. Ook heeft hij extra functies zoals een beladingssensor, afwasmiddelherkenning en drievoudige waterbeveiliging voor veilige en effectieve werking. Met een geluidsniveau van 46 decibel en een waterverbruik van 9,5 liter per cyclus is deze vaatwasser een duurzame keuze.

Daarnaast zijn er vier instelbare temperatuurinstellingen en diverse programma-opties, evenals wifi-bediening voor extra gemak. Let wel op: deze vaatwasser is niet geschikt voor onderbouw en past alleen in een nis van 81,5 tot 87,5 cm hoog, 60 cm breed en 55 cm diep.

▼ Volgende artikel
1 op de 5 huishoudens heeft last van vocht of schimmel in huis: dit kun je ertegen doen
© Gustavo
Energie

1 op de 5 huishoudens heeft last van vocht of schimmel in huis: dit kun je ertegen doen

Schimmel in huis is een veelvoorkomend probleem: volgens het CBS heeft één op de vijf huishoudens er last van. De boosdoener? Vocht. Schimmel groeit graag op warme, vochtige plekken. Aan de temperatuur in huis kun je vaak niet al te veel veranderen, maar aan vocht kun je wél iets doen. In dit artikel lees je hoe je schimmel voorkomt én bestrijdt, stap voor stap.

In dit artikel lees je:

  • Waar vocht in huis vandaan komt
  • Hoe je een vochtprobleem herkent
  • Wat de gevolgen van schimmel zijn
  • Hoe je schimmel voorkomt
  • Hoe je schimmel in de badkamer verwijdert
  • Hoe je schimmel op muren en plafonds verwijdert

welke planten helpen bij het verminderen van vocht

Lees ook: 8 slimme manieren om toch vocht tegen te gaan wanneer je geen luchtontvochtiger hebt

Waar komt het vocht vandaan?

Vocht in huis komt meestal door condensatie, doorslaand vocht of opstijgend vocht. Condens ontstaat bij het douchen, koken of zelfs door ademhalen: waterdamp slaat neer op koude oppervlakken, vooral in slaapkamers, keukens en badkamers. Bij oudere huizen kan regenwater via beschadigd voegwerk of een versleten gevel naar binnen dringen – dat noemen we doorslaand vocht. Tot slot kan vocht uit de bodem via muren omhoogtrekken, vooral als de waterkering in oude woningen niet op orde is. Je ziet dat vaak in kruipruimtes of op keldermuren.

Hoe herken je een vochtprobleem?

Een zichtbare schimmelplek op de muur is overduidelijk, maar vaak zijn er al eerder subtiele signalen die wijzen op te veel vocht in huis. Denk aan behang of verf die loslaat, condens aan de binnenkant van ramen, een aanhoudende muffe geur of zachte, aangetaste plekken in houten kozijnen. Twijfel je of je huis te vochtig is? Met een hygrometer kun je dat eenvoudig controleren. Deze meet de luchtvochtigheid in huis, die idealiter tussen de 40 en 60 procent ligt. Kom je structureel boven de 60 uit, dan is het tijd om maatregelen te nemen.

©photo-nmsk.ru Burdun Ilja

Wat doet schimmel met je gezondheid? Schimmelsporen kunnen bestaande klachten verergeren. Mensen met astma, bronchitis of allergieën kunnen er benauwd van worden, last krijgen van hoesten of niezen, of hoofdpijn ontwikkelen. Kinderen en ouderen zijn extra gevoelig. Schimmel is dus niet alleen lelijk, maar ook ongezond.

Schimmel voorkomen = vocht aanpakken

Tegen vocht helpt vooral één ding: de oorzaak aanpakken. Bij condensatievocht is ventilatie de sleutel. Zet ramen open of installeer ventilatieroosters. Liever geen koude lucht binnen? Kies dan voor een mechanisch ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Doorslaand vocht los je op door de gevel te impregneren of te laten herstellen als het voegwerk beschadigd is. En bij opstijgend vocht helpt het injecteren van de muur met een vochtwerende gel: zo voorkom je dat bodemvocht verder omhoog kruipt.

Lees ook: Een goed ventilatiesysteem is belangrijk voor je gezondheid

Schimmel verwijderen in de badkamer

Zie je zwarte puntjes op muren, voegen of kitranden in de badkamer? Dan heb je waarschijnlijk te maken met schimmel. Die kun je verwijderen met een sodaoplossing: los 6 gram soda op in een liter warm water en schrob de aangetaste plekken schoon met een harde borstel of een oude tandenborstel. Spoel daarna goed na. Helpt dat niet voldoende, dan kun je een bleekoplossing gebruiken: meng 25 ml bleek met een liter water, dep dit op de schimmel en laat het opdrogen. Zorg hierbij altijd voor goede ventilatie. Om te voorkomen dat de schimmel terugkomt, is het belangrijk om vocht snel af te voeren. Zet na het douchen een raam open of gebruik de ventilatie, droog natte oppervlakken direct af, verwarm de ruimte vóór het douchen en vervang beschadigde voegen of kitranden op tijd.

©nadisja

Schimmel verwijderen van muren en plafonds

Zit er schimmel op muren of plafonds buiten de badkamer, bijvoorbeeld in de woonkamer of slaapkamer? Ook dan kun je het zelf aanpakken, mits het om oppervlakkige aanslag gaat. Maak een oplossing van soda (6 gram op 1 liter warm water) en schrob de aangetaste plekken met een harde borstel. Bij hardnekkige vlekken kun je bleekmiddel gebruiken: 25 ml op 1 liter water, aanbrengen met een spons en laten drogen. Probeer dit wel eerst uit op een onopvallend plekje, om te zien of het je behang of verf niet verkleurt of beschadigt. Ventileer de ruimte goed tijdens én na het schoonmaken. Controleer of de oorzaak is aangepakt — zoals slechte ventilatie of koudebruggen — want zonder dat keert de schimmel snel terug. Let op: als het om grote oppervlakken gaat of de schimmel diep in het materiaal zit, schakel dan een specialist in.

Planten tegen schimmel in huis Wist je dat sommige kamerplanten vocht opnemen uit de lucht? Dit zijn vijf groene hulpjes die kunnen helpen:

  • Orchidee: leeft van luchtvochtigheid, ideaal voor vensterbanken
  • Lepelplant: mooie witte bloemen, neemt veel vocht op via het blad
  • Sanseveria: doet het goed in warme, vochtige ruimtes zoals de badkamer
  • Palm: zuivert lucht én neemt vocht op
  • Varen: groeit goed op donkere, vochtige plekken Let op: sommige planten zijn giftig voor huisdieren. Controleer dat dus eerst voordat je ze neerzet.

©New Africa - stock.adobe.com

Wat als je een huis huurt?

Heb je een koophuis, dan is het duidelijk: je zult alle problemen zelf moeten (laten) oplossen. Maar wat als je een huis huurt? Hieronder lees je wat jij kunt doen en wat de verhuurder moet doen.

✅ Dit kun je zelf doen:

  • Dagelijks ventileren (ramen open, ventilatieroosters gebruiken)

  • Schimmel schoonmaken met soda of bleek

  • Luchtvochtigheid meten met een hygrometer

  • Natte oppervlakken na douchen of koken direct drogen

  • Verwarming slim gebruiken om condens te voorkomen

📞 Neem contact op met je verhuurder als:

  • Muren of plafonds vochtig blijven ondanks ventileren

  • Het voegwerk of de gevel duidelijk beschadigd is

  • Er sprake is van lekkage of opstijgend vocht

  • Schimmel steeds terugkomt, ook na schoonmaken

  • Er sprake is van slechte of ontbrekende ventilatievoorzieningen

Bij aanhoudende problemen ben je als huurder niet verplicht het zelf op te lossen. Woningcorporaties en verhuurders zijn verantwoordelijk voor een gezonde leefomgeving — inclusief het verhelpen van bouwkundige oorzaken van vocht en schimmel.