ID.nl logo
Bouw je eigen webwinkel met Shopify
© PXimport
Huis

Bouw je eigen webwinkel met Shopify

Je wilt een eigen webwinkel opzetten maar je hebt weinig tijd, je hebt nauwelijks of geen kennis van enige programmeertaal en je wilt niet bezig zijn met technische aspecten zoals (veiligheids)updates en het vinden van een hostingprovider? Shopify beantwoordt uitstekend aan al deze criteria.

Tip 01: Systeem kiezen

Er zijn verschillende oplossingen om een eigen webwinkel online te krijgen. Welke optie je kiest, hangt onder andere af van hoeveel je ervoor wilt betalen, hoeveel tijd je in de webwinkel wilt investeren, de technische kennis die je hebt, de mogelijkheden en flexibiliteit die je beoogt en de grootte van de webwinkel.

Denk het liefst ook gelijk aan de langere termijn. Ruwweg onderscheiden we twee grote webwinkelsystemen. Bij het eerste systeem maak je je webwinkel compleet op maat (of laat je deze maken), gewoonlijk op basis van openbronsoftware. Een van de bekendste en krachtigste programma's is Magento Community Edition. Een ander populair product is PrestaShop dat iets gebruiksvriendelijker is dan Magento.

De tweede optie is een zogenoemde hosted oplossing, oftewel SaaS (Software as a Service). Hierbij sluit je een abonnement af bij een aanbieder van webwinkels. Dat is heel wat makkelijker maar het geeft je wel iets minder vrijheid. Hier vind je een degelijke vergelijking tussen beide systemen. Met name het stroomschema op blz. 41 van deze pdf kan je helpen bij het maken van een onderbouwde beslissing.

©PXimport

Tip 01 Denk goed na voor je aan je webwinkel begint!

Tip 02: Shopify

In dit artikel gaan we aan de slag met het Canadese, Engelstalige Shopify en tonen we je stap voor stap hoe je met deze SaaS-service een eigen webwinkel opzet. Shopify is erg populair. Niet gek, want het systeem blijkt gebruiksvriendelijk, is veilig en wordt continu doorontwikkeld met tal van extensies.

Shopify is ook best betaalbaar. Voor een bedrag van 29 dollar (circa 21 euro) beschik je over onbeperkte bandbreedte en kun je een ongelimiteerd aantal producten in je winkel plaatsen. Je bent wel beperkt tot 1 GB opslagruimte, maar dat zal niet zo snel een probleem vormen. Houd er wel rekening mee dat er bovenop dit abonnementsbedrag transactiekosten van 2% op elk verkocht product wordt aangerekend.

Bij de duurdere abonnementen (79 en 179 dollar per maand) vermindert dit percentage zich tot respectievelijk 1% en 0%. Wie het echt kleinschalig wil houden (tot 25 producten), kan nog de Starter-formule overwegen: die kost 14 dollar (ca. 10 euro) per maand, met hierbij opgeteld nog 2% transactiekosten.

©PXimport

Tip 02 Van circa 10 tot 130 euro per maand: voor elke portemonnee wat wils.

Tip 03: Gratis proefaccount

Je kunt geheel gratis en zonder verplichtingen veertien dagen met Shopify aan de slag. De grootste beperking is dat je winkel tijdens deze proefperiode alleen bereikbaar is voor wie het wachtwoord kent. Surf naar de website en vul bij Start your free 14-day trial today de naam van je winkel, evenals je e-mailadres en een wachtwoord in. De winkelnaam kun je naderhand nog wel wijzigen, maar onthoud alvast dat een aantrekkelijke en makkelijk te onthouden naam belangrijk is. Klik vervolgens op Create your store now: Shopify gaat meteen aan de slag en even later kun je al Take me to my store aanklikken. Shopify vraagt je vervolgens een aantal details in te vullen, waaronder je adresgegevens en de aard van je winkel.

Klik op I'm done wanneer je daarmee klaar bent. Vervolgens beland je automatisch in de 'backend' (achterzijde), alias het Dashboard van je winkel. In ons voorbeeld is dat https://tipstrucs.myshopify.com/admin.

©PXimport

Tip 03 Zo ziet het 'dashboard' van je webwinkel eruit, twee minuten na het aanmaken van je account.

Tip 04: Nieuw product

Rechtsbovenaan brengt de knop View your store je naar de 'frontend' (voorzijde). Dit is de webwinkel zoals je bezoekers die te zien zullen krijgen. Noteer meteen het wachtwoord dat je rechtsboven ziet verschijnen: dat zul je nodig hebben indien je (niet langer aangemeld) de winkel wilt bezoeken. Je winkel is nu nog compleet leeg, op een voorbeeldproduct na.

Daar brengen we dadelijk verandering in, maar daarvoor moeten we natuurlijk wel weer naar ons dashboard. Dat doe je door bovenaan View your admin aan te klikken. Vervolgens selecteer je Products in het paneel aan de linkerkant en klik je op Add a product. Merk trouwens op dat je hier ook Import products kunt kiezen: dat is vooral handig wanneer je al een productenlijst klaar hebt in csv-formaat. Via de link sample CSV template krijg je een aardig idee hoe dit bestand eruit hoort te zien. Wij houden het hier op een beperkte en manuele invoer.

©PXimport

Tip 04 Geen webwinkel zonder producten! Producten toevoegen is dus een van de eerste stappen.

Tip 05: Productopties

Je krijgt nu de gelegenheid allerlei details voor je (eerste) product in te vullen. Dat zijn onder meer een titel, beschrijving, type, producent, prijs en gewicht. Je bent niet verplicht alle items in te vullen. Interessant is in elk geval wel de optie This product has multiple options. Plaats je hier een vinkje, dan kun je diverse productopties toevoegen, zoals Color, Size, Material en Style. Via Add another option en Create a new option is het ook mogelijk eigen opties toe te voegen.

Vervolgens kun je aan elke gekozen optie verschillende waarden toekennen. Die vul je in het bijhorende veld in, telkens gescheiden door een komma. Het is bovendien mogelijk je productaanbod aan een rudimentaire inventaris te koppelen. Bij Inventory policy kies je dan Shopify tracks this products' inventory, waarbij je meteen aangeeft hoeveel stuks er voorradig zijn. Plaats een vinkje bij Allow users to purchase this item, even if it is no longer in stock, als je ook bestellingen wilt laten uitvoeren bij (tijdelijke) uitputting van de voorraad.

©PXimport

Tip 05 Zo kan een product eruit komen te zien op de startpagina van je webwinkel.

Tip 06: Productcollecties

Een bijpassende afbeelding maakt het product meteen aantrekkelijker. Voeg bij het onderdeel Images een geschikt plaatje toe. Andere interessante rubrieken zijn nog Tags (handig om je product te categoriseren) en Search Engines. Bij deze laatste vul je informatie in die het voor zoekmachines makkelijker moet maken om je product terug te vinden (paginatitel, metatags en url van de webpagina).

Ook handig is de rubriek Visibility, waarin je aangeeft of het product al dan niet al zichtbaar moet zijn in je winkel. Je kunt hier ook een specifieke publicatiedatum invullen, zodat het product pas vanaf dan effectief te koop staat. Het is tevens mogelijk je producten in collecties onder te brengen via de knop Add to collections. Die moet je dan wel eerst aanmaken en dat doe je door in het linkse paneel Collections te openen. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met Save.

Ben je van plan een tweede, derde etc. product aan te maken dat op het vorige product lijkt, maak dan gebruik van de knop Duplicate om het product veel sneller toe te kunnen voegen.

©PXimport

Tip 06 Met collecties kun je producten overzichtelijker neerzetten.

Tip 07: Thema installeren

Je hebt je winkel nu al van enkele producten voorzien, maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verkopen. Dan moet je winkel er wel aantrekkelijk uitzien, en dat kan dankzij kant-en-klare thema's. Open de rubriek Themes in het paneel aan de linkerkant. Je krijgt nu een overzicht van de geïnstalleerde thema's. Dat blijkt er vooralsnog maar één te zijn: het standaardthema launchpad. We tonen je eerst hoe je nog meer thema's installeert en vervolgens hoe je het uiteindelijk gekozen thema nog meer aan je wensen aanpast. Klik rechtsboven op Visit the Theme Store.

Je belandt nu op een site waar je uit tientallen thema's kunt kiezen. Wij verkiezen het gratis te houden en klikken dus Free aan. Eventueel kun je nog verder inzoomen met bijkomende criteria als Filter by industry en Filter by features. De combinatie van Free en Electronics bijvoorbeeld leverde twee (bruikbare) thema's op. Wij opteerden voor het thema Kickstand (met twee stijlen). Klik het thema aan en klik vervolgens op Get Theme waarna je ofwel Publish as my shop's theme ofwel install as an unpublished theme aanklikt. Wij kiezen voor dit laatste: je kunt het op elk moment nog effectief in je winkel 'publiceren'.

©PXimport

Tip 07 Met een paar muisklikken ziet je webwinkel er compleet anders uit!

Tip 08: Thema publiceren

In de rubriek Themes krijg je nu ook het zojuist geïnstalleerde thema te zien. Je hoeft maar op Publish te klikken om het te activeren, waarbij je normaliter de keuze krijgt je huidige thema te vervangen of dit nieuwe thema als je mobiele thema te installeren zodat bezoekers het alleen te zien krijgen vanaf een mobiel apparaat.

Keer terug naar je Dashboard en kies View your store om het resultaat te bekijken. Deze 'controle' is niet onbelangrijk, gezien er afhankelijk van het gekozen thema mogelijk onverwachte wijzigingen kunnen opduiken. Zo bijvoorbeeld kregen we bij het thema Kickstand onze testproducten niet langer op de openingspagina te zien. We moesten die blijkbaar eerst in een Collection onderbrengen en verder een korte beschrijving toevoegen bij de Theme settings.

Dat komt eigenlijk goed uit, want dat is precies de pagina die je nodig hebt om een thema nog meer naar eigen hand te zetten.

©PXimport

Tip 08 Een ander thema voor je website gebruiken kan in een paar klikken.

Tip 09: Thema bewerken

Ga dus naar Themes en klik op Theme Settings. Wat je precies kunt aanpassen, is afhankelijk van het geselecteerde thema. Handig is in elk geval de knop Preview in new window: je krijgt dan meteen het resultaat van je wijzigingen te zien zonder telkens naar het 'echte' frontend te moeten overschakelen.

In de meeste gevallen kun je in het Header-gedeelte een eigen logo uploaden: houd wel rekening met de aangegeven optimale grootte en formaat (druk eerst even op de Save-knop om het resultaat in het Preview-venster te zien). We raden je in elk geval aan om alle thema-onderdelen even door te lopen. Mogelijk tref je hier ook de rubriek Translations aan waar je specifieke tekst snel door hun Nederlandstalige variant kunt vervangen (als je dat zo verkiest).

Vertalingen bespreken we verder in tip 15. Overigens kun je een thema nog veel doortastender bewerken, via de link Template Editor. Deze aanpak vereist echter wel een grondige kennis van HTML en CSS.

©PXimport

Tip 09 Kijk goed alle instellingsmogelijkheden van het gekozen thema na!

Tip 10: Webpagina's

In een winkel draait natuurlijk alles rond de producten die je verkoopt, maar je kunt niet zonder een paar vaste webpagina's, waarin je bijvoorbeeld je winkel aan de bezoekers voorstelt en de verkoopvoorwaarden meedeelt. Navigeer hiervoor naar de rubriek Pages. De kans is groot dat je thema al een of meer standaardpagina's heeft ingebouwd. Die pagina's kun je hier aanklikken om ze te bewerken, bijvoorbeeld om de teksten Nederlandstalig te maken. Dit doe je in een uitgeklede HTML-editor.

Die maakt het mogelijk tekst te formatteren (vet of cursief, bijvoorbeeld), uit te lijnen, op te sommen of van links en kolommen te voorzien. Je kunt zelfs een foto- of videobestand uploaden. Verder kun je, net als bij productpagina's, informatie voor zoekmachines invullen en aangeven of je de pagina meteen al zichtbaar wilt maken aan je bezoekers. Via de knop Preview Page krijg je een handige voorbeeldweergave te zien.

©PXimport

Tip 10 Ook een webwinkel kan niet zonder een paar 'vaste' webpagina's.

Tip 11: Basisinstellingen

Je hebt de lay-out mooi voor elkaar, je hebt enkele informatieve pagina's klaar en de bezoekers kunnen in je productengamma zoeken. Mooi, maar je bent er nog niet echt: er staan je namelijk nog een paar instellingen van meer 'administratieve' aard te wachten. Een paar belangrijke opties vind je terug bij Settings, onderaan het Dashboard-paneel. Allereerst controleer je de gegevens die je in de rubriek General aantreft, zoals de titel van je openingspagina, je e-mailadres, het fysieke adres (niet onbelangrijk met het oog op facturatie).

Verder vul je de tijdzone (GMT+01:00 Amsterdam), de meeteenheid (Metric system) en de munteenheid (Euro) in. Je vult aan wat je zelf nodig acht. Hier kun je tevens de koppeling maken met je Google Analytics-account, mocht je daarover beschikken. Helemaal onderaan lees je nog het wachtwoord van je webwinkel af. Echter, zolang je bij een gratis proefabonnement blijft, laat dit wachtwoord zich niet verwijderen.

©PXimport

Tip 11 Controleer of de (basis)instellingen wel correct zijn ingevuld.

Tip 12: Verzending & btw

Je ontkomt er wellicht niet aan ook de juiste btw-tarieven in te vullen voor de landen waar je je producten te koop wilt aanbieden. Die landen voeg je eerst toe via de rubriek Shipping. Eigenlijk is deze rubriek bedoeld om per land aangepaste verzendkosten in rekening te kunnen brengen.

Het is zelfs mogelijk via de knop Add shipping rate verschillende verzendkosten te voorzien, naargelang van de verkoopprijs of het gewicht van het pakket. Goed om weten is dat je voor elk land dat je hier toevoegt, vervolgens in de rubriek Taxes ook een aangepast btw-tarief kunt opnemen. Je geeft hier dan meteen aan of de btw al automatisch in je prijzen moet verrekend worden en of je ook btw op de verzendkosten wilt laten verrekenen. Nuttig is ook de mogelijkheid om per land voor bepaalde productcollecties een ander btw-tarief aan te rekenen. Je klikt dan op Add tax override, kiest het beoogde land en de collectie en geeft het gewenste btw-percentage aan. Bevestig je aanpassingen met Save changes.

©PXimport

Tip 12 Per land kun je aangepaste verzendkosten en btw-tarieven voorzien.

Tip 13: Betaalmethodes

Uiteraard moeten je klanten de bestelde producten ook betalen. Je zult dus in één of meer betaalmethodes moeten voorzien. Die vind je terug in de rubriek Checkout. Standaard kun je onder meer al PayPal gebruiken, maar willen je klanten ook met creditcards of een betaalsysteem als iDeal betalen, dan moet je aansluiten bij een zogeheten payment gateway. Shopify verwijst hiervoor naar payment service provider Skrill. Zodra je account is geactiveerd hoef je maar het uitklapmenu bij Select a Credit Card Gateway te openen en daar Skrill (Moneybookers) te selecteren, waarna je het bijhorende Merchant Email en Secret Word invult.

Daartoe klop je eerst bij Skrill zelf aan. Surf naar de website, open het menu Business, klik op het pijltje bij Industry Sector en kies eCommerce Solutions. Helemaal onderaan open je de rubriek eCommerce Solutions en klik je Shopify aan. In de rubriek Payment Processing open je de link payment options in een nieuw tabblad: bij Europe kies je dan Netherlands. Je verneemt hier dat Skrill onder meer Visa, MasterCard, American Express, Diners Club en iDeal ondersteunt. De implementatie kost je zo'n 2,5% + 0,25 dollar per transactie.

©PXimport

Tip 13 In Nederland is het verstandig om het mogelijk te maken om met iDeal te betalen.

Tip 14: Domein koppelen

Standaard krijgt je winkel een webadres als https://.myshopify.com mee. Dat volstaat wellicht om een en ander uit te testen, maar wil je het professioneel aanpakken, dan moet je een eigen domeinnaam hebben. Beschik je nog niet over een (geschikte) domeinnaam dan kun je die vanuit Shopify registreren.

Alles wordt dan nagenoeg automatisch geregeld. Open de rubriek Domains en klik rechtsboven op Buy domain. Vul de gewenste domeinnaam in en kies een extensie (.com of .nl bijvoorbeeld). Je leest direct de jaarlijkse kosten af. Een .nl-domein kost je 9 dollar, dus circa 7 euro per jaar. Wanneer je domeinnaam nog beschikbaar blijkt, hoef je de verdere instructies maar te volgen.

Heb je al een eigen domeinnaam, dan is het mogelijk om deze aan je webshop te koppelen. Hoe je dat precies aanpakt, hangt af van de hostingpartij, maar veelal komt het erop neer dat je het CNAME- en A-record naar Shopify moet laten verwijzen. Meer informatie vind je hier, maar voor specifieke informatie klop je uiteraard het beste bij je eigen hostingpartij aan.

©PXimport

Tip 14 Een gloednieuwe domeinnaam kun je direct vanuit Shopify regelen.

Tip 15: Nederlands vertalen

In tip 9 hebben we het al even gehad over de mogelijkheid om bepaalde items van je webwinkel naar het Nederlands te vertalen. Wil je je site echter compleet in die taal, dan heb je wel nog wat werk voor de boeg. Nu kun je de hulp inroepen van een betaalde app (zie volgende tip), maar het kan ook handmatig.

Een belangrijk onderdeel zijn alvast de check-outpagina's. Gelukkig laten die zich makkelijk in de gewenste taal omzetten: open de rubriek Checkout en stel helemaal onderaan de Checkout Language in op Nederlands (er zijn diverse vertaalsets beschikbaar). Bevestig je keuze met (View this translation en met) Save changes. Of je kiest ervoor de vertaling zelf te maken met create a new one.

Hoe het met de overige pagina's moet (de statische pagina's die je zelf van inhoud hebt voorzien vallen hier uiteraard buiten) hangt grotendeels af van het gekozen thema (zie ook tip 9). Je zult in elk geval via de ingebouwde Template Editor moeten werken en in de pagina's op zoek moeten gaan naar te vertalen tekstonderdelen. Via het uitklapmenu naast de paginatitel bovenaan kun je desnoods nog naar een vorige versie terugkeren, mocht je een pagina verhaspeld hebben.

©PXimport

Tip 15 De rubriek Checkout voorziet in kant-en-klare vertaalsets.

Tip 16: Apps installeren

Shopify heeft veel van zijn flexibiliteit en functionaliteit te danken aan de vlotte integratie van 'apps' oftewel plug-ins. Open hiervoor in je Dashboard de rubriek Apps en klik op Visit the App Store. Er zijn enkele honderden apps beschikbaar, ingedeeld in categorieën als Marketing, Shipping en Accounting. Je kunt snel filteren op diverse criteria, zoals Category, Price en Collections en er is ook een zoekfunctie. Ongeveer de helft van de apps is (ook) gratis. We nemen één voorbeeld: Facebook store - Easy Social Shop, die je Shopify-winkel ook vanuit Facebook toegankelijk maakt.

Open deze gratis app en klik op Get App en vervolgens op Install App. Meld je aan met je Facebook-account en kies de pagina's waarop je de shop wilt toevoegen. Bevestig met Add page tab: even later is je webwinkel ook via Facebook beschikbaar.

Uiteraard heeft elke app zijn eigen mogelijkheden en opties die je zelf moet ontdekken. En voor wie zwaar worstelt met het omzetten van zijn winkel naar het Nederlands: er is een betaalde app (8,50 dollar per maand) die je daarbij kan helpen: Shop Translator. Je kunt hem 20 dagen gratis proberen. Niet alle gebruikers zijn echter even tevreden over deze app.

©PXimport

Tip 16 Wat Shopify standaard niet aan boord heeft, voeg je er gewoon met een 'app' aan toe.

▼ Volgende artikel
Nog wat over van je kerstdiner? Dit kun je doen met de restjes (P.S. 🎄🍕Ken je de kerstpizza al?)
© sebra
Huis

Nog wat over van je kerstdiner? Dit kun je doen met de restjes (P.S. 🎄🍕Ken je de kerstpizza al?)

De feestdagen draaien om gezellig samen zijn en uitgebreid tafelen. Maar na het kerstdiner blijft er vaak (veel) eten over. Weggooien? Zonde! Met wat slimme ideeën en eenvoudige recepten maak je van wat over is snel iets verrassends en smakelijks.

🎄🥘 Kerstkliekjes? Dit kun je ermee doen:

  • Geen kookstress de dag erna
  • Gebruiken om een nieuw gerecht te maken
  • Nieuwe traditie: de kerstpizza!
  • Wecken
  • Invriezen
  • Weggeven

Lees ook: 8 slimme manieren om voedselverspilling tegen te gaan

Handig: de dag erna geen kookstress

Begin met het meest voor de hand liggende: zet de maaltijd nog een keer op tafel! Sommige gerechten, zoals stoofvlees of ragout, smaken de volgende dag zelfs beter, omdat de smaken dan volledig zijn ingetrokken. En wie weet heb je tijdens het kerstdiner niet eens alles kunnen proberen, simpelweg omdat je al vol zat. Bonus is natuurlijk dat je eens een dag níet hoeft na te denken over wat je moet koken!

Maak er iets nieuws van

Het hangt er natuurlijk vanaf wát je precies over hebt, maar vaak kun je van restjes iets heel nieuws maken. Heb je bijvoorbeeld brood (en stoofpeertjes) over? Maak er wentelteefjes van in de koekenpan en je hebt een prima Derde Kerstdag-ontbijt. Vlees dat over is kun je verwerken in een hartige taart of smakelijke pasta. Groenten kun je gebruiken in een omelet, lekkere soep of salade. Veel kaasjes over van de borrelplank? Gebruik ze om een ovenschotel te gratineren, of misschien kun je er wel kaasfondue van maken.

🎄🍕 Nieuwe traditie: de kerstpizza!

Heb je een vriezer, dan heb je daar vast wel een aantal basispizza's in liggen. Beleg die met overgebleven groenten zoals champignons, broccoli en tomaat, met restjes kalkoen of ham én met wat er aan kaas is overgebleven voor je eigen unieke 'derde kerstdagpizza'. Wat ons betreft een nieuwe traditie!

©Nataliya Korchmar

Wecken

Een traditionele methode om eten langer te bewaren is wecken. Hierbij maak je voedsel in glazen potten in, zodat het lang houdbaar blijft. Dit werkt uitstekend voor soepen, sauzen en sommige groentegerechten. Tijdens het proces verwarm je de gevulde potten, waardoor bacteriën worden gedood en een vacuüm ontstaat. Het resultaat: het blijft weken en soms zelfs maanden goed. Meer weten over geschikte potten? Kijk bijvoorbeeld eens hier.

Invriezen voor later

Wat natuurlijk ook altijd kan: de restjes invriezen. Handig wanneer je een keer minder tijd of zin hebt om te koken. Zorg ervoor dat je de restjes in luchtdichte containers of zakken verpakt om de smaak en kwaliteit te behouden.

✅ Wel invriezen

  • Soepen zonder zuivel (zoals pompoen- of tomatensoep)

  • Stoofgerechten (zoals rundvleesstoof of coq au vin)

  • Sauzen zonder room (zoals tomatensaus of jus)

  • Gebraden vlees (bijvoorbeeld kalkoen, kip of varkensrollade, in plakken gesneden)

  • Aardappelpuree (zonder room of boter, die kun je later toevoegen)

  • Groentegerechten (zoals geroosterde groenten, mits niet te vochtig)

  • Quiches en hartige taarten

  • Brood en broodjes (zoals kerststol of bijgerechtenbrood)

  • Desserts (zoals brownies, cakes zonder glazuur of crumble-toppings)

❌ Niet invriezen

  • Gerechten met veel room (zoals roomsoepen, roomsaus of gerechten met slagroom, die kunnen schiften)

  • Bladsalades (zoals veldsla of rucola, wordt slap en waterig)

  • Verse rauwe groenten (zoals komkommer of tomaat, die verliezen hun structuur)

  • Gerechten met aardappelen in schijfjes (zoals aardappelgratin, wordt korrelig en waterig)

  • Pasta met saus gemengd (de pasta kan papperig worden)

  • Gefrituurde gerechten (zoals kroketten of loempia's, worden slap)

  • Gebak met glazuur of decoratie (zoals slagroomtaarten, de decoratie smelt of wordt vochtig)

Weggeven

Kerst draait om delen en geven, dus waarom wat over is niet delen met vrienden, buren en familie? Of breng het naar een plaatselijk daklozencentrum en geef het aan mensen die het kunnen waarderen. Lokale voedselbanken of liefdadigheidsinstellingen zijn ook blij met verse voedseldonaties. Maak eventueel zelfs een paar extra porties om uit te delen. Wedden dat dit zeer gewaardeerd wordt?

©Ольга Симонова

Haal alles uit je kerstdiner

Je ziet: er zijn allerlei mogelijkheden om iets te doen met alles wat er over is van je kerstdiner. Een snufje creativiteit, een mespuntje inspiratie, een flinke dosis kerstgevoel: fijne kerstdagen!


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote smart-tv's voor (relatief) weinig
© Lucky Ai
Huis

Waar voor je geld: 5 grote smart-tv's voor (relatief) weinig

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een grote televisie voor een scherpe prijs? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Philips 75PUS7009/12

Voor een Philips-televisie van 75 inch is dit 2024-model erg goedkoop. Je kunt als alternatief ook een kleiner maatje overwegen, namelijk 65 inch of 55 inch. In tegenstelling tot duurdere televisies van het bekende elektronicamerk ondersteunt dit exemplaar geen Ambilight. Wie toch niet op deze achtergrondverlichting zit te wachten, haalt een prima led-tv in huis. Met een resolutie van 3840 × 2160 pixels en een beelddiagonaal van 1,89 meter zie je in films, series en documentaires volop details.

Als je de 75PUS7009/12 met wifi of een bekabeld netwerk verbindt, heb je toegang tot diverse bekende apps. Het relatief nieuwe smartplatform Titan OS is hiervoor verantwoordelijk. Je kunt onder meer NLZiet en Videoland installeren. Verder bevat de afstandsbediening rechtstreekse knoppen voor Disney+, Netflix, Amazon Prime Video en YouTube. Uiteraard sluit je net zo makkelijk allerlei externe apparaten aan, zoals een soundbar, gameconsole en/of tv-ontvanger. Deze televisie bevat onder meer drie HDMI-ingangen, twee usb-poorten en een optische aansluiting. Tot slot heeft de 75PUS7009/12 een lage invoervertraging, zodat je snelle (multiplayer)games kunt spelen.

Hisense 75U79KQ

Hisense hanteert voor deze 75inch-televisie een adviesprijs van 1799 euro, maar enkele webwinkels vragen minder dan de helft van dit bedrag. Ondanks de relatief lage aanschafprijs heeft de 75U79KQ een aantal interessante pijlers. Zo is de maximale vernieuwingsfrequentie van 144 hertz voor fervente gamers een pluspunt. De geanimeerde beelden verschijnen hierdoor vloeiend op het scherm. Verder maakt deze smart-tv gebruik van minileds. Die zijn zo groot als een rijstkorrel. Duizenden minileds zijn verdeeld over honderden dimzones. Het resultaat van deze techniek is een natuurgetrouwe kleurenweergave met realistische contrasten.

Voor het gebruik van streamingdiensten is de ondersteuning voor Dolby Vision (IQ) en HDR10+ een uitkomst. Geschikte films en series hebben een gedetailleerder kleurverloop. De 75U79KQ kiest op basis van het omgevingslicht automatisch de beste beeldinstellingen. Daarnaast is de Filmmaker-modus een interessante optie. Daarmee kijk je naar een film zoals de regisseur dat oorspronkelijk bedoeld heeft. Als smartplatform is VIDAA U 7 op deze televisie aanwezig. Hiervoor zijn alle bekende (inter)nationale video-apps beschikbaar. Dankzij AirPlay-ondersteuning kun je vanaf een Apple-apparaat ook nog eigen beeldmateriaal streamen. Naast deze 75inch-uitvoering is de smart-tv ook in een kleinere versie van 55 inch te koop.

Samsung UE85DU7100KXXN

Met een indrukwekkend beelddiagonaal van 2,15 meter volg je voortaan sportwedstrijden, tv-programma's en films op de voet. Behalve dit betaalbare 85inch-model is de Samsung-televisie ook in diverse kleinere uitvoeringen te koop. Kies als alternatief bijvoorbeeld een formaat van 75 inch, 65 inch of 55 inch. Zoals we van Samsung gewend zijn, tref je alle bekende videodiensten in het Tizen-smartplatform. Voeg bijvoorbeeld NPO Start, Videoland en Viaplay aan de app-bibliotheek toe. De bekende namen Netflix, Amazon Prime Video en Disney+ kun je bovendien vlot oproepen, want de afstandsbediening heeft hiervoor eigen knoppen.

Het scherm van de UE85DU7100KXXN telt 3840 × 2160 pixels, waardoor je games en video's in de hoogste resolutie kunt afspelen. Er is ook nog ondersteuning voor HDR10+ ingebakken. Moderne videostreams hebben hierdoor een subtieler kleurverloop. Voor het aansluiten van externe bronnen bevat de achterzijde drie HDMI-poorten en een usb-aansluiting. Houd er rekening mee dat een optische uitgang ontbreekt. Sommige audiosystemen kun je om die reden niet aansluiten. Tot slot pas je de hoogte en breedte van de bijgesloten standaard eenvoudig aan. Zo creëer je voldoende plek voor een soundbar.

Lees ook: Dit zijn de beste apps voor jouw smart-tv

LG 65UT73006LA

Deze 65inch-televisie van Samsung heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dankzij de Alpha 5 AI Gen7-processor verschijnen er scherpe 4K-beelden op het scherm. De genoemde chipset optimaliseert op eigen houtje de helderheid en audioweergave, zodat je hiervoor niet zelf de instellingen in hoeft te duiken. Voor liefhebbers van films is de zogenoemde Filmmaker-modus een welkome toevoeging. Daarnaast ondersteunt de televisie ook HDR10, zodat je onder meer in de beste kwaliteit naar Netflix- en Disney+-streams kunt kijken.

Speel je graag videospellen, dan komen de Game Optimizer en het Game Dashboard goed van pas. Je wijzigt daarmee onder andere rap de verversingssnelheid, waarna je zonder haperingen kunt spelen. In het overzichtelijke webOS-smartplatform voeg je alle bekende apps toe. Nuttig om te weten is dat LG voor de 65UT73006LA de komende vijf jaar vier verse webOS-upgrades uitrolt. Ook na aanschaf gaat deze smart-tv dus met zijn tijd mee. Als je 65 inch te groot vindt, kun je een kleiner formaat van 55 inch, 50 inch of 43 inch overwegen.

LG OLED65B42LA

Voor oled-begrippen is deze 65inch-televisie van LG scherp geprijsd. Daarnaast kun je de smart-tv ook in een kleinere of grotere versie van respectievelijk 55 inch of 77 inch kopen. Het voordeel van een oled-tv is dat iedere pixel individueel wordt aangestuurd. De Alpha 8 AI-videoprocessor kan de pixels ook tijdelijk uitschakelen. Ten opzichte van andere schermtechnieken toont dit oledpaneel zo nodig pikzwarte beelden (en niet donkergrijs). Zeker in combinatie met de HDR-formaten Dolby Vision en HDR10 zien films en series er zéér realistisch uit.

De OLED65B42LA is een ideale televisie voor het kijken van sportwedstrijden en spelen van games. Wegens een hoge vernieuwingsfrequentie van 120 hertz heb je geen last van hinderlijke schokjes. Zelfs de snelste actiebeelden verschijnen vloeiend op het scherpe oledscherm. Ook op het gebied van connectiviteit is er geen reden tot klagen. Zo sluit je aan de hand van vier HDMI-ingangen en twee usb-poorten allerlei externe apparaten aan. Ten slotte is de aanwezigheid van het gebruiksvriendelijke webOS-smartplatform met vijf ondersteuning een pluspunt. Benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers? Lees dan deze reviews. De breed gewaardeerde smart-tv scoort een gemiddeld cijfer van een 8,6!