ID.nl logo
Bouw je eigen webwinkel met Shopify
© PXimport
Huis

Bouw je eigen webwinkel met Shopify

Je wilt een eigen webwinkel opzetten maar je hebt weinig tijd, je hebt nauwelijks of geen kennis van enige programmeertaal en je wilt niet bezig zijn met technische aspecten zoals (veiligheids)updates en het vinden van een hostingprovider? Shopify beantwoordt uitstekend aan al deze criteria.

Tip 01: Systeem kiezen

Er zijn verschillende oplossingen om een eigen webwinkel online te krijgen. Welke optie je kiest, hangt onder andere af van hoeveel je ervoor wilt betalen, hoeveel tijd je in de webwinkel wilt investeren, de technische kennis die je hebt, de mogelijkheden en flexibiliteit die je beoogt en de grootte van de webwinkel.

Denk het liefst ook gelijk aan de langere termijn. Ruwweg onderscheiden we twee grote webwinkelsystemen. Bij het eerste systeem maak je je webwinkel compleet op maat (of laat je deze maken), gewoonlijk op basis van openbronsoftware. Een van de bekendste en krachtigste programma's is Magento Community Edition. Een ander populair product is PrestaShop dat iets gebruiksvriendelijker is dan Magento.

De tweede optie is een zogenoemde hosted oplossing, oftewel SaaS (Software as a Service). Hierbij sluit je een abonnement af bij een aanbieder van webwinkels. Dat is heel wat makkelijker maar het geeft je wel iets minder vrijheid. Hier vind je een degelijke vergelijking tussen beide systemen. Met name het stroomschema op blz. 41 van deze pdf kan je helpen bij het maken van een onderbouwde beslissing.

©PXimport

Tip 01 Denk goed na voor je aan je webwinkel begint!

Tip 02: Shopify

In dit artikel gaan we aan de slag met het Canadese, Engelstalige Shopify en tonen we je stap voor stap hoe je met deze SaaS-service een eigen webwinkel opzet. Shopify is erg populair. Niet gek, want het systeem blijkt gebruiksvriendelijk, is veilig en wordt continu doorontwikkeld met tal van extensies.

Shopify is ook best betaalbaar. Voor een bedrag van 29 dollar (circa 21 euro) beschik je over onbeperkte bandbreedte en kun je een ongelimiteerd aantal producten in je winkel plaatsen. Je bent wel beperkt tot 1 GB opslagruimte, maar dat zal niet zo snel een probleem vormen. Houd er wel rekening mee dat er bovenop dit abonnementsbedrag transactiekosten van 2% op elk verkocht product wordt aangerekend.

Bij de duurdere abonnementen (79 en 179 dollar per maand) vermindert dit percentage zich tot respectievelijk 1% en 0%. Wie het echt kleinschalig wil houden (tot 25 producten), kan nog de Starter-formule overwegen: die kost 14 dollar (ca. 10 euro) per maand, met hierbij opgeteld nog 2% transactiekosten.

©PXimport

Tip 02 Van circa 10 tot 130 euro per maand: voor elke portemonnee wat wils.

Tip 03: Gratis proefaccount

Je kunt geheel gratis en zonder verplichtingen veertien dagen met Shopify aan de slag. De grootste beperking is dat je winkel tijdens deze proefperiode alleen bereikbaar is voor wie het wachtwoord kent. Surf naar de website en vul bij Start your free 14-day trial today de naam van je winkel, evenals je e-mailadres en een wachtwoord in. De winkelnaam kun je naderhand nog wel wijzigen, maar onthoud alvast dat een aantrekkelijke en makkelijk te onthouden naam belangrijk is. Klik vervolgens op Create your store now: Shopify gaat meteen aan de slag en even later kun je al Take me to my store aanklikken. Shopify vraagt je vervolgens een aantal details in te vullen, waaronder je adresgegevens en de aard van je winkel.

Klik op I'm done wanneer je daarmee klaar bent. Vervolgens beland je automatisch in de 'backend' (achterzijde), alias het Dashboard van je winkel. In ons voorbeeld is dat https://tipstrucs.myshopify.com/admin.

©PXimport

Tip 03 Zo ziet het 'dashboard' van je webwinkel eruit, twee minuten na het aanmaken van je account.

Tip 04: Nieuw product

Rechtsbovenaan brengt de knop View your store je naar de 'frontend' (voorzijde). Dit is de webwinkel zoals je bezoekers die te zien zullen krijgen. Noteer meteen het wachtwoord dat je rechtsboven ziet verschijnen: dat zul je nodig hebben indien je (niet langer aangemeld) de winkel wilt bezoeken. Je winkel is nu nog compleet leeg, op een voorbeeldproduct na.

Daar brengen we dadelijk verandering in, maar daarvoor moeten we natuurlijk wel weer naar ons dashboard. Dat doe je door bovenaan View your admin aan te klikken. Vervolgens selecteer je Products in het paneel aan de linkerkant en klik je op Add a product. Merk trouwens op dat je hier ook Import products kunt kiezen: dat is vooral handig wanneer je al een productenlijst klaar hebt in csv-formaat. Via de link sample CSV template krijg je een aardig idee hoe dit bestand eruit hoort te zien. Wij houden het hier op een beperkte en manuele invoer.

©PXimport

Tip 04 Geen webwinkel zonder producten! Producten toevoegen is dus een van de eerste stappen.

Tip 05: Productopties

Je krijgt nu de gelegenheid allerlei details voor je (eerste) product in te vullen. Dat zijn onder meer een titel, beschrijving, type, producent, prijs en gewicht. Je bent niet verplicht alle items in te vullen. Interessant is in elk geval wel de optie This product has multiple options. Plaats je hier een vinkje, dan kun je diverse productopties toevoegen, zoals Color, Size, Material en Style. Via Add another option en Create a new option is het ook mogelijk eigen opties toe te voegen.

Vervolgens kun je aan elke gekozen optie verschillende waarden toekennen. Die vul je in het bijhorende veld in, telkens gescheiden door een komma. Het is bovendien mogelijk je productaanbod aan een rudimentaire inventaris te koppelen. Bij Inventory policy kies je dan Shopify tracks this products' inventory, waarbij je meteen aangeeft hoeveel stuks er voorradig zijn. Plaats een vinkje bij Allow users to purchase this item, even if it is no longer in stock, als je ook bestellingen wilt laten uitvoeren bij (tijdelijke) uitputting van de voorraad.

©PXimport

Tip 05 Zo kan een product eruit komen te zien op de startpagina van je webwinkel.

Tip 06: Productcollecties

Een bijpassende afbeelding maakt het product meteen aantrekkelijker. Voeg bij het onderdeel Images een geschikt plaatje toe. Andere interessante rubrieken zijn nog Tags (handig om je product te categoriseren) en Search Engines. Bij deze laatste vul je informatie in die het voor zoekmachines makkelijker moet maken om je product terug te vinden (paginatitel, metatags en url van de webpagina).

Ook handig is de rubriek Visibility, waarin je aangeeft of het product al dan niet al zichtbaar moet zijn in je winkel. Je kunt hier ook een specifieke publicatiedatum invullen, zodat het product pas vanaf dan effectief te koop staat. Het is tevens mogelijk je producten in collecties onder te brengen via de knop Add to collections. Die moet je dan wel eerst aanmaken en dat doe je door in het linkse paneel Collections te openen. Vergeet niet je wijzigingen vast te leggen met Save.

Ben je van plan een tweede, derde etc. product aan te maken dat op het vorige product lijkt, maak dan gebruik van de knop Duplicate om het product veel sneller toe te kunnen voegen.

©PXimport

Tip 06 Met collecties kun je producten overzichtelijker neerzetten.

Tip 07: Thema installeren

Je hebt je winkel nu al van enkele producten voorzien, maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verkopen. Dan moet je winkel er wel aantrekkelijk uitzien, en dat kan dankzij kant-en-klare thema's. Open de rubriek Themes in het paneel aan de linkerkant. Je krijgt nu een overzicht van de geïnstalleerde thema's. Dat blijkt er vooralsnog maar één te zijn: het standaardthema launchpad. We tonen je eerst hoe je nog meer thema's installeert en vervolgens hoe je het uiteindelijk gekozen thema nog meer aan je wensen aanpast. Klik rechtsboven op Visit the Theme Store.

Je belandt nu op een site waar je uit tientallen thema's kunt kiezen. Wij verkiezen het gratis te houden en klikken dus Free aan. Eventueel kun je nog verder inzoomen met bijkomende criteria als Filter by industry en Filter by features. De combinatie van Free en Electronics bijvoorbeeld leverde twee (bruikbare) thema's op. Wij opteerden voor het thema Kickstand (met twee stijlen). Klik het thema aan en klik vervolgens op Get Theme waarna je ofwel Publish as my shop's theme ofwel install as an unpublished theme aanklikt. Wij kiezen voor dit laatste: je kunt het op elk moment nog effectief in je winkel 'publiceren'.

©PXimport

Tip 07 Met een paar muisklikken ziet je webwinkel er compleet anders uit!

Tip 08: Thema publiceren

In de rubriek Themes krijg je nu ook het zojuist geïnstalleerde thema te zien. Je hoeft maar op Publish te klikken om het te activeren, waarbij je normaliter de keuze krijgt je huidige thema te vervangen of dit nieuwe thema als je mobiele thema te installeren zodat bezoekers het alleen te zien krijgen vanaf een mobiel apparaat.

Keer terug naar je Dashboard en kies View your store om het resultaat te bekijken. Deze 'controle' is niet onbelangrijk, gezien er afhankelijk van het gekozen thema mogelijk onverwachte wijzigingen kunnen opduiken. Zo bijvoorbeeld kregen we bij het thema Kickstand onze testproducten niet langer op de openingspagina te zien. We moesten die blijkbaar eerst in een Collection onderbrengen en verder een korte beschrijving toevoegen bij de Theme settings.

Dat komt eigenlijk goed uit, want dat is precies de pagina die je nodig hebt om een thema nog meer naar eigen hand te zetten.

©PXimport

Tip 08 Een ander thema voor je website gebruiken kan in een paar klikken.

Tip 09: Thema bewerken

Ga dus naar Themes en klik op Theme Settings. Wat je precies kunt aanpassen, is afhankelijk van het geselecteerde thema. Handig is in elk geval de knop Preview in new window: je krijgt dan meteen het resultaat van je wijzigingen te zien zonder telkens naar het 'echte' frontend te moeten overschakelen.

In de meeste gevallen kun je in het Header-gedeelte een eigen logo uploaden: houd wel rekening met de aangegeven optimale grootte en formaat (druk eerst even op de Save-knop om het resultaat in het Preview-venster te zien). We raden je in elk geval aan om alle thema-onderdelen even door te lopen. Mogelijk tref je hier ook de rubriek Translations aan waar je specifieke tekst snel door hun Nederlandstalige variant kunt vervangen (als je dat zo verkiest).

Vertalingen bespreken we verder in tip 15. Overigens kun je een thema nog veel doortastender bewerken, via de link Template Editor. Deze aanpak vereist echter wel een grondige kennis van HTML en CSS.

©PXimport

Tip 09 Kijk goed alle instellingsmogelijkheden van het gekozen thema na!

Tip 10: Webpagina's

In een winkel draait natuurlijk alles rond de producten die je verkoopt, maar je kunt niet zonder een paar vaste webpagina's, waarin je bijvoorbeeld je winkel aan de bezoekers voorstelt en de verkoopvoorwaarden meedeelt. Navigeer hiervoor naar de rubriek Pages. De kans is groot dat je thema al een of meer standaardpagina's heeft ingebouwd. Die pagina's kun je hier aanklikken om ze te bewerken, bijvoorbeeld om de teksten Nederlandstalig te maken. Dit doe je in een uitgeklede HTML-editor.

Die maakt het mogelijk tekst te formatteren (vet of cursief, bijvoorbeeld), uit te lijnen, op te sommen of van links en kolommen te voorzien. Je kunt zelfs een foto- of videobestand uploaden. Verder kun je, net als bij productpagina's, informatie voor zoekmachines invullen en aangeven of je de pagina meteen al zichtbaar wilt maken aan je bezoekers. Via de knop Preview Page krijg je een handige voorbeeldweergave te zien.

©PXimport

Tip 10 Ook een webwinkel kan niet zonder een paar 'vaste' webpagina's.

Tip 11: Basisinstellingen

Je hebt de lay-out mooi voor elkaar, je hebt enkele informatieve pagina's klaar en de bezoekers kunnen in je productengamma zoeken. Mooi, maar je bent er nog niet echt: er staan je namelijk nog een paar instellingen van meer 'administratieve' aard te wachten. Een paar belangrijke opties vind je terug bij Settings, onderaan het Dashboard-paneel. Allereerst controleer je de gegevens die je in de rubriek General aantreft, zoals de titel van je openingspagina, je e-mailadres, het fysieke adres (niet onbelangrijk met het oog op facturatie).

Verder vul je de tijdzone (GMT+01:00 Amsterdam), de meeteenheid (Metric system) en de munteenheid (Euro) in. Je vult aan wat je zelf nodig acht. Hier kun je tevens de koppeling maken met je Google Analytics-account, mocht je daarover beschikken. Helemaal onderaan lees je nog het wachtwoord van je webwinkel af. Echter, zolang je bij een gratis proefabonnement blijft, laat dit wachtwoord zich niet verwijderen.

©PXimport

Tip 11 Controleer of de (basis)instellingen wel correct zijn ingevuld.

Tip 12: Verzending & btw

Je ontkomt er wellicht niet aan ook de juiste btw-tarieven in te vullen voor de landen waar je je producten te koop wilt aanbieden. Die landen voeg je eerst toe via de rubriek Shipping. Eigenlijk is deze rubriek bedoeld om per land aangepaste verzendkosten in rekening te kunnen brengen.

Het is zelfs mogelijk via de knop Add shipping rate verschillende verzendkosten te voorzien, naargelang van de verkoopprijs of het gewicht van het pakket. Goed om weten is dat je voor elk land dat je hier toevoegt, vervolgens in de rubriek Taxes ook een aangepast btw-tarief kunt opnemen. Je geeft hier dan meteen aan of de btw al automatisch in je prijzen moet verrekend worden en of je ook btw op de verzendkosten wilt laten verrekenen. Nuttig is ook de mogelijkheid om per land voor bepaalde productcollecties een ander btw-tarief aan te rekenen. Je klikt dan op Add tax override, kiest het beoogde land en de collectie en geeft het gewenste btw-percentage aan. Bevestig je aanpassingen met Save changes.

©PXimport

Tip 12 Per land kun je aangepaste verzendkosten en btw-tarieven voorzien.

Tip 13: Betaalmethodes

Uiteraard moeten je klanten de bestelde producten ook betalen. Je zult dus in één of meer betaalmethodes moeten voorzien. Die vind je terug in de rubriek Checkout. Standaard kun je onder meer al PayPal gebruiken, maar willen je klanten ook met creditcards of een betaalsysteem als iDeal betalen, dan moet je aansluiten bij een zogeheten payment gateway. Shopify verwijst hiervoor naar payment service provider Skrill. Zodra je account is geactiveerd hoef je maar het uitklapmenu bij Select a Credit Card Gateway te openen en daar Skrill (Moneybookers) te selecteren, waarna je het bijhorende Merchant Email en Secret Word invult.

Daartoe klop je eerst bij Skrill zelf aan. Surf naar de website, open het menu Business, klik op het pijltje bij Industry Sector en kies eCommerce Solutions. Helemaal onderaan open je de rubriek eCommerce Solutions en klik je Shopify aan. In de rubriek Payment Processing open je de link payment options in een nieuw tabblad: bij Europe kies je dan Netherlands. Je verneemt hier dat Skrill onder meer Visa, MasterCard, American Express, Diners Club en iDeal ondersteunt. De implementatie kost je zo'n 2,5% + 0,25 dollar per transactie.

©PXimport

Tip 13 In Nederland is het verstandig om het mogelijk te maken om met iDeal te betalen.

Tip 14: Domein koppelen

Standaard krijgt je winkel een webadres als https://.myshopify.com mee. Dat volstaat wellicht om een en ander uit te testen, maar wil je het professioneel aanpakken, dan moet je een eigen domeinnaam hebben. Beschik je nog niet over een (geschikte) domeinnaam dan kun je die vanuit Shopify registreren.

Alles wordt dan nagenoeg automatisch geregeld. Open de rubriek Domains en klik rechtsboven op Buy domain. Vul de gewenste domeinnaam in en kies een extensie (.com of .nl bijvoorbeeld). Je leest direct de jaarlijkse kosten af. Een .nl-domein kost je 9 dollar, dus circa 7 euro per jaar. Wanneer je domeinnaam nog beschikbaar blijkt, hoef je de verdere instructies maar te volgen.

Heb je al een eigen domeinnaam, dan is het mogelijk om deze aan je webshop te koppelen. Hoe je dat precies aanpakt, hangt af van de hostingpartij, maar veelal komt het erop neer dat je het CNAME- en A-record naar Shopify moet laten verwijzen. Meer informatie vind je hier, maar voor specifieke informatie klop je uiteraard het beste bij je eigen hostingpartij aan.

©PXimport

Tip 14 Een gloednieuwe domeinnaam kun je direct vanuit Shopify regelen.

Tip 15: Nederlands vertalen

In tip 9 hebben we het al even gehad over de mogelijkheid om bepaalde items van je webwinkel naar het Nederlands te vertalen. Wil je je site echter compleet in die taal, dan heb je wel nog wat werk voor de boeg. Nu kun je de hulp inroepen van een betaalde app (zie volgende tip), maar het kan ook handmatig.

Een belangrijk onderdeel zijn alvast de check-outpagina's. Gelukkig laten die zich makkelijk in de gewenste taal omzetten: open de rubriek Checkout en stel helemaal onderaan de Checkout Language in op Nederlands (er zijn diverse vertaalsets beschikbaar). Bevestig je keuze met (View this translation en met) Save changes. Of je kiest ervoor de vertaling zelf te maken met create a new one.

Hoe het met de overige pagina's moet (de statische pagina's die je zelf van inhoud hebt voorzien vallen hier uiteraard buiten) hangt grotendeels af van het gekozen thema (zie ook tip 9). Je zult in elk geval via de ingebouwde Template Editor moeten werken en in de pagina's op zoek moeten gaan naar te vertalen tekstonderdelen. Via het uitklapmenu naast de paginatitel bovenaan kun je desnoods nog naar een vorige versie terugkeren, mocht je een pagina verhaspeld hebben.

©PXimport

Tip 15 De rubriek Checkout voorziet in kant-en-klare vertaalsets.

Tip 16: Apps installeren

Shopify heeft veel van zijn flexibiliteit en functionaliteit te danken aan de vlotte integratie van 'apps' oftewel plug-ins. Open hiervoor in je Dashboard de rubriek Apps en klik op Visit the App Store. Er zijn enkele honderden apps beschikbaar, ingedeeld in categorieën als Marketing, Shipping en Accounting. Je kunt snel filteren op diverse criteria, zoals Category, Price en Collections en er is ook een zoekfunctie. Ongeveer de helft van de apps is (ook) gratis. We nemen één voorbeeld: Facebook store - Easy Social Shop, die je Shopify-winkel ook vanuit Facebook toegankelijk maakt.

Open deze gratis app en klik op Get App en vervolgens op Install App. Meld je aan met je Facebook-account en kies de pagina's waarop je de shop wilt toevoegen. Bevestig met Add page tab: even later is je webwinkel ook via Facebook beschikbaar.

Uiteraard heeft elke app zijn eigen mogelijkheden en opties die je zelf moet ontdekken. En voor wie zwaar worstelt met het omzetten van zijn winkel naar het Nederlands: er is een betaalde app (8,50 dollar per maand) die je daarbij kan helpen: Shop Translator. Je kunt hem 20 dagen gratis proberen. Niet alle gebruikers zijn echter even tevreden over deze app.

©PXimport

Tip 16 Wat Shopify standaard niet aan boord heeft, voeg je er gewoon met een 'app' aan toe.

▼ Volgende artikel
Zo speel je Windows-games op een Mac
© vladim_ka - stock.adobe.com
Huis

Zo speel je Windows-games op een Mac

Niet alle pc-games zijn officieel uitgebracht voor macOS, maar er zijn verschillende manieren waardoor je alsnog Windows-games kunt spelen op een Mac of MacBook. We leggen je uit hoe je dat doet.

In dit artikel lees je:

  • Waarom Macs niet standaard alle spellen ondersteunen
  • Op welke manieren je ze alsnog op een Mac kunt spelen
  • Dat je de spellen wel eerst zelf in bezit moet hebben

Lees ook: Creëer je ideale gameroom met deze accessoires

Apple voorziet zijn Macs en MacBooks de laatste jaren van eigen M-chips, wat ze een stuk krachtiger maakt dan voorheen. Hoewel ze daarmee genoeg capaciteit in huis hebben om de meest veeleisende games te draaien, zullen niet alle games native op macOS werken. Dat komt doordat macOS nu eenmaal een compleet ander besturingssysteem is dan Windows. 

Macs met Apple Silicon-processors ondersteunen bijvoorbeeld geen 32-bit-apps, waardoor een oudere Mac met Intel-chip bepaalde games wél kan draaien, terwijl een gloednieuwe Mac die niet ondersteunt. Voor ontwikkelaars is het bovendien niet rendabel om games voor macOS uit te brengen, bijvoorbeeld omdat er minder gamers op het platform te vinden zijn. 

Je hoeft echter niet meteen naar de winkel te rennen voor een Windows-pc, want er zijn wel degelijk verschillende manieren waarop je alsnog Windows-games op je Mac kunt spelen.

Windows-games spelen op een Mac(Book)

Er zijn genoeg mogelijkheden om Windows-games te spelen op een Mac, maar welke je kiest, hangt af van het type game dat je wilt spelen. Op AppleGamingWiki is een lijst te vinden van een hoop pc-games, waarbij per titel wordt vermeld of die native op een Mac draait en via welke andere tools de game te spelen is. Niet alle tools werken namelijk in combinatie met elk spel. 

Tools zoals CrossOver en Whisky

CrossOver is een van de meest gebruikvriendelijke tools om Windows-games te spelen op een Mac. De tool is gemaakt door CodeWeavers en stelt gebruikers in staat om Microsoft-apps op een Mac te draaien. CrossOver kan dus niet alleen games draaien, maar ook andere Windows-software zoals productiviteitstools. Het grote nadeel van CrossOver is dat de tool 74 euro per jaar kost om te gebruiken. Wel is er een gratis proefperiode beschikbaar. 

Een minder gebruiksvriendelijk, maar gratis alternatief is Whisky. Er is een hoop overlap tussen de twee tools, omdat Whisky en CrossOver dezelfde onderliggende technologie gebruiken: Wine (wat staat voor Wine is not an emulator). Toch is het een stuk lastiger om een Windows-game via Whisky op een Mac te laten draaien. De tool is een stuk technischer ingesteld en geeft de gebruiker meer controle, maar is daardoor ook moeilijker te doorgronden. Op de website van Whisky is een lijst met ondersteunde games te vinden.

Parallels

Een andere (betaalde) optie is Parallels. Dat is een programma dat een volledig Windows-besturingssysteem simultaan naast macOS kan draaien. De virtuele machine binnen macOS maakt het mogelijk om Windows 11 of Windows 10 te installeren, waardoor je vervolgens Windows-games en andere Windows-apps kunt downloaden. Deze tool is minder geschikt voor grafisch intensieve games, aangezien er twee besturingssystemen naast elkaar worden gedraaid.

Belangrijk om te weten is dat je de pc-games wel echt in je bezit moet hebben als je ze via de bovenstaande tools wilt spelen, zoals op Steam of een ander gameplatform. Ook werken niet alle games even goed met bovenstaande tools.

Ook interessant: Zo kun je je geld terugvragen op Steam

©Gorodenkoff

Stream je games naar je Mac

Grote techbedrijven als Nvidia en Microsoft hebben hun eigen clouddiensten voor games uitgebracht, waardoor het mogelijk is om pc-games naar je Mac te streamen. Met diensten als GeForce Now en Xbox Cloud Gaming kun je eenvoudig pc-games spelen, zonder dat enige technische kennis vereist is.

Diensten als Nvidia GeForce Now en Xbox Cloud Gaming maken het mogelijk om Windows-games te spelen zonder dat je over geschikte hardware beschikt. De game draait dan niet lokaal op je Mac, maar op een externe server. De beelden worden vervolgens naar je beeldscherm gestreamd. 

GeForce Now is gratis te gebruiken, al gelden er dan beperkingen en worden er advertenties getoond. Er zijn ook abonnementen beschikbaar met extra mogelijkheden vanaf 10,99 euro per maand. Niet alle games worden ondersteund, maar Nvidia heeft een lijst gepubliceerd met compatibele spellen. Bij Nvidia GeForce Now moet je de games eerst gekocht hebben, bijvoorbeeld op Steam, voordat je ze kunt streamen.

Xbox Cloud Gaming is beschikbaar met een Game Pass Ultimate-abonnement en maakt het mogelijk om games te spelen op een apparaat naar keuze, waaronder een Mac. Je bent hierbij afhankelijk van de Game Pass-bibliotheek, maar in het aanbod vind je ook een hoop titels die niet zijn uitgebracht voor Mac. Game Pass Ultimate kost 17,99 euro per maand.

Lees ook: Waar kun je het beste pc-games kopen? Een overzicht

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 steelstofzuigers met een lange accuduur
Huis

Waar voor je geld: 5 steelstofzuigers met een lange accuduur

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een handzame steelstofzuiger met een lange accuduur? We hebben vijf modellen voor je gevonden die je niet telkens hoeft op te laden.

Een steelstofzuiger biedt talrijke voordelen voor het moderne huishouden. Dankzij het lichte, slanke ontwerp is dit apparaat moeiteloos te hanteren, waardoor schoonmaken minder inspannend wordt. Doordat ze draadloos zijn, heb je volledige bewegingsvrijheid.

Steelstofzuigers zijn verder veelzijdig en kunnen zowel harde vloeren als tapijten goed reinigen. Door hun compacte formaat nemen ze minimale opslagruimte in beslag en passen ze gemakkelijk in kleine kasten. Moderne modellen beschikken over krachtige accu's met lange gebruiksduur en zijn doorgaans uitgerust met handige accessoires voor verschillende oppervlakken.

Veel steelstofzuigers fungeren als 2-in-1-apparaten, waarbij het handdeel losgemaakt kan worden voor het stofzuigen van meubels, trappen of de auto. Deze combinatie van gebruiksgemak, flexibiliteit en efficiëntie maakt de steelstofzuiger tot een onmisbaar huishoudelijk apparaat.

Bosch BBS712A

Deze Bosch - voluit de Unlimited 7 BBS712A genaamd - is een veelzijdige draadloze steelstofzuiger die geschikt is voor harde vloeren en tapijt. Hij weegt slechts 2,9 kg en heeft een flexibel buissysteem van 90 graden. De stofzuiger beschikt over een zogeheten TurboSpin-motor en een krachtige borstel met geïntegreerde led-verlichting, wat zorgt voor een grondige reiniging op alle oppervlakken. De 0,3 liter opvangbak is relatief klein, maar is eenvoudig te legen. Het apparaat wordt geleverd met diverse accessoires, waaronder een meubelborstel en een kierenzuigmond, en heeft een afneembare handstofzuiger voor moeilijk bereikbare plekken. Ook handig: bij deze Bosch krijg je twee accu's, waarmee je de standaard gebruikstijd kunt verdubbelen.

⏱ Opgegeven maximale gebruikstijd: 40 minuten (op basis van één accu)

Rowenta X-Force Flex / RH99A9

Deze Rowenta X-Force Flex is een krachtige en veelzijdige draadloze steelstofzuiger. Met een zuigkracht tot 200 Watt en een 32,4 V lithium-ion batterij levert hij goede prestaties op verschillende typen vloeren. Dankzij de automatische zuigkrachtaanpassing past het apparaat zich moeiteloos aan verschillende oppervlakken aan. Dankzij de flexibele buis en de ingebouwde led-verlichting wordt het eenvoudig gemaakt om onder meubels en in donkere hoeken te reinigen. Het digitale display toont real-time informatie over de resterende batterijduur en stelt je in staat om tussen vier vermogensniveaus te schakelen, inclusief een Boost-functie voor extra kracht. Het ruime 0,9 liter stofreservoir is gemakkelijk te legen en kan worden afgewassen. Voor huisdierbezitters is de meegeleverde Animal Turbo-borstel ideaal voor het verwijderen van dierenharen

⏱ Opgegeven maximale gebruikstijd: 70 minuten

Nilfisk Easy 2:1 36V

Deze veelzijdige draadloze steelstofzuiger heeft een geïntegreerde kruimelzuiger, gemaakt voor zowel grote als kleine schoonmaaktaken. Een krachtige 36V lithium-ion batterij biedt dit apparaat tot 80 minuten gebruikstijd, afhankelijk van de gekozen zuigstand. De stofzuiger beschikt over drie vermogensniveaus en een geluidsniveau van 77 dB, wat zorgt voor een stille en efficiënte reiniging. Dankzij de led-verlichting op de zuigmond worden donkere hoeken en onder meubels goed verlicht. Het stofreservoir heeft een capaciteit van 0,6 liter en is eenvoudig te legen en te reinigen. De Nilfisk Easy 2:1 36V wordt geleverd met diverse accessoires, waaronder een meubelborstel en een kierenzuigmond.

⏱ Opgegeven maximale gebruikstijd: 80 minuten

Beko VRT 61821VD

De Beko VRT61821VD is een veelzijdige 2-in-1 steelstofzuiger met geïntegreerde kruimelzuiger, geschikt voor zowel harde vloeren als tapijt. Met een krachtige 21,6 V accu biedt deze stofzuiger een goede zuigkracht. Dankzij het wasbare HEPA-filter is hij geschikt voor mensen met een stofallergie. De stofzuiger heeft een stofreservoir van 0,5 liter en wordt geleverd met een turbo- en kierenzuigmond. De led-verlichting op de zuigmond laat je goed zien wat je aan het doen bent. Met een gewicht van slechts 2,,8 kg is hij licht en wendbaar, en de oplaadtijd bedraagt slechts 5 minuten. De Beko VRT61821VD is ideaal voor dagelijks gebruik en biedt een efficiënte reinigingservaring.

⏱ Opgegeven maximale gebruikstijd: 70 minuten

Philips 7000-Serie Aqua XC7055/01

Deze Philips 7000 is multifunctioneel, want het kan zowel droog als nat reinigen. Hij is voorzien van een watermodule met microvezelpad. Het apparaat is uitgerust met een krachtige 25,2 V lithium-ion batterij die tot 80 minuten werktijd biedt in Eco-modus en 30 minuten in Turbo-modus. De digitale PowerBlade-motor zorgt voor een sterke luchtstroom tot 1100 liter per minuut, wat resulteert in uitstekende zuigkracht.

De XC7055/01 is voorzien van een digitaal display dat real-time informatie toont over batterijstatus en gekozen reinigingsmodus. Dankzij led-verlichting op de zuigmond en accessoires worden ook moeilijk zichtbare stofdeeltjes en vuil effectief opgespoord. Cyclonische filtering zonder stofzak zorgt voor efficiënte stofscheiding en eenvoudige reiniging van het reservoir van 0,6 liter. Bij het apparaat worden meerdere accessoires geleverd, waaronder een PrecisionPower Smart Nozzle met ZigZag-technologie, een Mini TurboBrush voor dierenharen, en diverse opzetstukken voor meubels en kieren.

Opgegeven maximale gebruikstijd: 80 minuten