ID.nl logo
Zo stop je irritante reclames op internet
© PXimport
Huis

Zo stop je irritante reclames op internet

Reclames op internet zijn bloedirritant toch? Tja, wij vinden van niet, als makers van bladen en websites bieden wij ook reclame aan. Wél vinden we dat reclame iets is waar zorgvuldig mee omgesprongen moet worden en waarmee absoluut niemand lastiggevallen mag worden. En juist daar gaat het nog weleens mis, en dan wordt reclame inderdaad bloedirritant. Gelukkig hoef je in dit soort gevallen niet lijdzaam te gaan zitten afwachten, je kunt daar zelf iets aan doen.

Tip 01: Noodzaak

We gaven het in het intro al aan: wij zijn natuurlijk niet tegen reclame. Niet alleen omdat wij daar als bedrijf deels van afhankelijk zijn, maar simpelweg omdat het een noodzakelijkheid is in een wereld waarin de meeste content gratis wordt aangeboden. Daarbij, als wij een nieuwe special of een nieuw tijdschrift op de markt brengen waarvan we denken dat jij er wild enthousiast van zou worden, dan is het belangrijk dat we jou dat (met jouw goedvinden) kunnen laten weten. Dat is wat ons betreft ook waar reclame voor is bedoeld: een manier om mensen op de hoogte te stellen van iets waarop ze zitten te wachten. En dus absoluut niet als een instrument om iedereen alles dat wij maken door de strot te duwen. Een reclamevrij internet is als reclamevrije televisie: niet mogelijk. Alhoewel, Netflix doet het natuurlijk wél, maar kan dat alleen door maandelijks een bedrag bij je af te schrijven (en dat bedrag is eind vorig jaar op de valreep nog even flink verhoogd). In dit artikel behandelen we reclame niet als de duivel, want dat is het niet. Partijen die zich niet aan eerlijke praktijken houden daarentegen, mag je wat ons betreft best onder die categorie scharen. Want die verknallen het voor iedereen.

©PXimport

Tip 02: Goed versus slecht

Goed en slecht, dat zijn nogal krachttermen. Want slechte reclame, bestaat zoiets? Absoluut, net zoals er goede reclame bestaat, en alle tientallen tinten die daartussen zitten. Wat wij beschouwen als slechte reclame heeft niet eens zoveel te maken met de inhoud, maar met de manier van presenteren. Een advertentie is iets waar je vrijwillig op zou willen klikken omdat je geïnteresseerd bent. Wanneer je zo gemanipuleerd wordt dat je per ongeluk op een advertentie klikt terwijl dat niet de bedoeling was, dan vinden wij dat slechte reclame. Denk hierbij aan advertenties met de knop Download op een downloadsite om je te laten denken dat je een programma downloadt, terwijl je alleen maar wordt omgeleid naar een ander programma. Of een advertentie die zo wordt geladen dat het scherm verspringt, zodat je er per ongeluk op klikt. Een uitgever van een website is te allen tijde verantwoordelijk voor de inhoud, en dus ook de reclame. Als je wordt geconfronteerd met oneerlijke of ‘slechte’ reclame op deze manier, is het wat ons betreft geen schande om die te blokkeren.

Tracking cookies helpen je juist minder irritante reclames te zien

-

Tip 03: Tracking cookies

Hoe zit het eigenlijk met tracking cookies? Die zijn wel slecht toch? De Europese Unie heeft er zelfs een speciale wet voor aangenomen. Oef, ja, die verschrikkelijke cookiewet. Die is bedoeld om mensen bewuster te maken van cookies. Maar deze wet heeft vooral geleid tot een situatie waarin we allemaal op Accepteren klikken, omdat de website anders niet lekker meer werkt. Zolang tracking cookies gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn – het voorschotelen van reclame die je waarschijnlijk interessant vindt – zien we daar absoluut geen kwaad in. Vooral niet omdat de informatie niet tot het individu te herleiden is. Wij raden je af om álle cookies uit te schakelen, zelfs als je totaal geen interesse hebt in reclame op basis van je interesses (want dat is wat cookies onder andere realiseren). Websites functioneren namelijk vaak niet meer goed zonder cookies: je voorkeuren worden bijvoorbeeld ook in een cookie vastgelegd. We raden je vooral aan om de instellingen van de diensten die je gebruikt aan te passen, zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Hoe? Dat zullen we je in de volgende tips laten zien.

©PXimport

Tip 04: Adblockers

We duiken eerst in de adblockers. Zoals advertenties een slechte reputatie hebben bij consumenten, hebben adblockers een slechte reputatie bij bedrijven. Ze worden gezien als slecht, omdat mensen er advertenties mee kunnen verbergen. Wij zien dat anders: als je gebruikers niet lastigvalt met vervelende advertenties, hebben zij ook geen reden om je advertenties te verbergen. In dat opzicht is een adblocker juist fantastisch om het kaf van het koren te scheiden, en dan komen we bij de goede adblocker Adblock Plus. Dit programma was ooit bedoeld om alle reclame mee van internet te weren, inmiddels is het een programma om vooral partijen te ‘straffen’ die zich niet aan de regels houden. Surf naar www.adblockplus.org en download de extensie voor de browser van je keuze. Zodra je dat hebt gedaan, worden vervelende advertenties geblokkeerd, daar hoef je helemaal niets voor te doen. Uiteraard heb je zelf ook controle, daarvoor kies je op het pictogram van Adblock Plus in je browser en vervolgens op Opties.

©PXimport

Tip 05: Whitelisten

Wanneer je Adblock Plus installeert, dan wordt automatisch de EasyList Dutch + Easy List geactiveerd. Dit is een filter dat automatisch sites blokkeert waarvan bekend is dat ze irritante reclames bevatten. Zo’n lijst is natuurlijk nooit allesomvattend. Via het menu Opties kun je in het tabblad Filters eenvoudig zelf url’s toevoegen van sites waarvan je de reclame irritant of opdringerig vindt. Maar andersom kan het natuurlijk ook. Stel dat er een site is die je graag steunt (we noemen maar een dwarsstraat: computertotaal.nl) en waarvan je weet dat de advertentie-uitingen wel iets bijdragen aan je internetervaring in plaats van dat ze daar afbreuk aan doen, dan kun je die site whitelisten. Je doet dat in het tabblad Vertrouwde domeinen. Je typt daar het domein in van de website waarvan je reclame geen probleem vindt, en klikt vervolgens op Domein toevoegen. De reclame op dit domein zal voortaan gewoon getoond worden. Je beloont hierdoor de eigenaar van de website die zich aan de regels houdt (en stelt daar indirect de toekomst van de site mee veilig).

©PXimport

E-mailreclame is geen spam en spam is geen e-mailreclame

-

Tip 06: E-mailreclame

Je ziet niet alleen in je browser reclame, maar ook in je e-mailbox. Waarschijnlijk denk je nu direct aan spam, maar daar doelen we nu niet op (spam behandelen we in tip 7). We bedoelen hier promotionele mails waarvoor je je hebt opgegeven, en die informatie bevatten over producten en diensten die je gebruikt of winkels waar je graag winkelt. Maar als al die reclames telkens tussen al je andere mails terechtkomen, wordt je mailbox zowat onbruikbaar. Onze eerste tip zou zijn: gebruik Gmail. Gmail heeft een vrijwel feilloos reclamefilter. Reclame komt wel binnen, maar wordt netjes ingedeeld in de map reclame. Zo kun je die mailtjes doorlopen wanneer je daar zin in en tijd voor hebt. Wil je geen Gmail gebruiken, dan raden we je aan om een extra e-mailadres te nemen dat je uitsluitend gebruikt voor het registreren bij websites. Alle reclame, updates en andere site-gerelateerde e-mails komen dan binnen op het account dat je daar speciaal voor hebt genomen. En je gebruikt je gewone e-mailaccount voor communicatie met vrienden, familie, collega’s enzovoort. Extra handig: ontvang je ineens reclame op je gewone account, dan weet je dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt.

Tip 07: Spam

Een reclame-mail waar je niet om hebt gevraagd, heet spam. In 2009 was spam verantwoordelijk voor 90% van al het e-mailverkeer! In 2017 lag dat percentage een stuk lager, maar 55% is nog altijd erg veel. Spam kan je mailbox behoorlijk vervuilen, het is dan ook belangrijk om er korte metten mee te maken. Onder andere Gmail is ook heel goed in het scheiden van spam van gewone e-mail, en het gebruiken van een apart account werkt hier ook. Maar de belangrijkste tip die we hier willen geven: rapporteer spam en phishing-mails áltijd. Wees daarnaast zorgvuldig met je e-mailadres. Die leuke apps die je toestemming geeft op Facebook? Dat zijn soms alleen maar manieren om aan je e-mailadres te komen. Online wedstrijden, stemacties, en noem maar op … elke plek waar je je e-mailadres invult is een plek die kan leiden tot een toename van spam.

Zorg er trouwens ook voor dat je gebruikersnaam bij Twitter, Instagram enzovoort niet hetzelfde is als bijvoorbeeld het gedeelte voor het apenstaartje in je Gmail of Outlook-adres. Bots scannen dit soort namen en produceren daar adressen van, in de hoop dat er een paar hits tussen zitten (en dat gebeurt regelmatig). Spam wil je voorkomen, niet genezen.

©PXimport

Tip 08: Reclame in Gmail

Stel dat je Gmail gebruikt, dan heb je dus de reclame-mails die apart gezet worden, je hebt de spamberichten, en daarnaast nóg een vorm van reclame: de reclame die Google je toont. Het gaat hier om gepersonaliseerde reclame. Wanneer je met je Google-account bent ingelogd, houdt Google bij welke websites er bezocht worden. Aan de hand daarvan wordt reclame in Gmail getoond. Die reclames kun je niet uitzetten, wél kun je heel eenvoudig aangeven dat je bepaalde reclame onwenselijk vindt. Wanneer je reclame ziet in Gmail, kun je op het kruisje klikken naast deze reclame om hem te verbergen. Ook kun je op het pictogram met de i klikken en vervolgens op Advertenties zoals deze beheren. Je kunt dan aangeven dat je advertenties van deze adverteerder nooit meer wilt zien. Zo zorg je er steeds een beetje meer voor dat de advertenties die je te zien krijgt aansluiten bij wat je ook echt wilt zien. Hier kun je daarnaast aangeven wat je voorkeuren zijn, zodat je niet alleen advertenties kunt afwijzen, maar ook juist kunt zeggen waarvan je meer zou willen zien.

©PXimport

Tip 09: Reclame op Facebook

Als reclame en advertenties ergens een onderwerp van discussie vormen, dan is het wel op Facebook. Ook daar geldt: als adverteerders hun best doen en hun advertenties richten aan de juiste mensen, dan is dat fantastisch. Worden de advertenties zonder onderzoek aan iedereen gestuurd met een Facebook-account, dan is het bloedirritant. Gelukkig kun je op Facebook heel eenvoudig bijsturen wat er op jouw tijdlijn komt. Belangrijk: klik niet op Vind ik leuk uit verveling. Like en deel alleen zaken die je echt leuk vindt, want op basis daarvan worden advertenties voorgeschoteld. Nog belangrijker: verberg de advertenties (en posts) die je niet wilt zien. Daar is niets onaardigs aan – sterker nog – je helpt jezelf, Facebook én de adverteerder ermee. Laatstgenoemde omdat hij geen budget meer hoeft te ‘verspillen’ aan iemand die de advertentie toch niet wil zien. Een advertentie verberg je door op de drie stipjes naast de advertentie te klikken en vervolgens op Advertentie verbergen. Geef ook aan waarom je de advertentie niet meer wilt zien, dat heeft namelijk ook effect op de andere advertenties die je te zien krijgt. Als een adverteerder het echt heel bont maakt, kun je ook klikken op Advertentie rapporteren.

©PXimport

Ongewenste berichten op Twitter voorkom je door grenzen te stellen aan wie je iets mag sturen

-

Tip 10: Reclame op Twitter

Opmerkelijk genoeg wordt reclame op Twitter vaak als storender ontvangen dan reclame op Facebook. Dat heeft alles te maken met de aard van het medium. Twitter gaat om korte teksten en snelle communicatie. Eigenlijk passen advertenties daar niet bij. Maar goed, Twitter is gratis en wil ook ergens geld aan verdienen, dus uitschakelen is niet mogelijk. Afstemmen op je interesses wel. Klik hiervoor op je profielfoto in Twitter en vervolgens op Instellingen privacy. Scrol nu helemaal omlaag en verwijder het vinkje bij Privéberichten ontvangen van iedereen, dan maak je direct korte metten met spam bij je Direct Messages. Vervolgens kijk je onder het kopje Personalisatie en gegevens bij de optie Sommige toestaan en klik je op Wijzigen. Je kunt dan aangeven of Twitter z’n advertenties mag personaliseren op je activiteit op Twitter, je activiteit op andere websites enzovoort. Schakel je dit uit, dan krijg je nog steeds advertenties, maar dan niet meer gebaseerd op je interesses.

©PXimport

Tip 11: Reclame op Pinterest

Met de reclame op Pinterest hebben we een beetje een haat-liefde-verhouding. De aanbevolen pins, zoals de reclame heet, worden wat ons betreft namelijk zo ‘subtiel’ tussen de rest van je pins geschoven, dat je niet altijd door hebt dat het reclame is. Tegelijkertijd is Pinterest de enige partij die het mogelijk maakt om de weergave van deze gesponsorde content volledig uit te schakelen, waardoor we eigenlijk juist geneigd zijn om Pinterest te steunen. Als je de aanbevolen pins wilt uitschakelen, dan klik je in Pinterest op je profielfoto en vervolgens op Instellingen. Wanneer je nu klikt op het tabblad Startpagina, dan kun je bovenin aangeven dat je geen aanbevolen pins meer op je startpagina wilt zien. Onder het kopje Accountinstellingen kun je, net als bij de andere sociale netwerksites, aangeven wat voor informatie Pinterest mag verzamelen om je advertenties te personaliseren.

©PXimport

Tip 12: Reclame op LinkedIn

Ook LinkedIn heeft uiteraard reclame, al moeten we eerlijk zeggen dat we die reclame vaak wel kunnen waarderen. Op LinkedIn worden doorgaans geen producten aangeboden, maar vacatures, netwerkmogelijkheden en andere relevante zaken voor iedereen die actief is op LinkedIn in z’n werkgebied. Mocht je toch zelf willen bepalen wat je wel en niet te zien krijgt op dit sociale netwerk, klik dan op je profielfoto en vervolgens op Privacy en Instellingen (we vinden het overigens heel fijn dat alle sociale netwerken hun menunamen gelijktrekken). Onder het kopje Privacy van gegevens en reclame kun je nu precies aangeven wie je kan vinden met behulp van je contactgegevens (want verkapte reclame op LinkedIn komt vaak in de vorm van mensen die schaamteloos contact met je opnemen). Klik je bij Advertentievoorkeuren op Wijzigen, dan kun je aangeven of LinkedIn je advertenties mag tonen op basis van je interesses.

Tip 13: Sponsored search

Zijn advertenties in je zoekresultaten storend? Daar zijn de meningen over verdeeld. Aan de ene kant zorgen deze advertenties ervoor dat je snel vindt wat je zoekt (bij een partij die geld heeft om te adverteren). Aan de andere kant worden die advertenties vaak zo gemanipuleerd dat het lijkt alsof ze hebben wat je zoekt, maar dat blijkt dan niet zo te zijn. Helaas is er aan deze advertenties weinig te doen (zonder adblocker), het enige dat je kunt doen is zorgen dat ze zo goed mogelijk aansluiten bij je voorkeuren. Hoe je dat in Google doet, hebben we omschreven in tip 8. Toch hebben we nog een kleine tip voor je als je niet zo gehecht bent aan Google: Bing, de zoekmachine van Microsoft heeft in Nederland minder advertenties. Je hoeft dan niet allerlei fratsen uit te halen en instellingen aan te passen, maar kunt gewoon de zoekmachine van Bing gebruiken.

©PXimport

Reclame is niet altijd vrijwillig, soms gaat je browser met je aan de haal

-

Tip 14: Browser-hijacking

Dan is er ook nog een vorm van reclame die eigenlijk niet echt een vorm van reclame is, maar een vorm van malware. Soms bezoek je een site en flitst er ineens van alles aan je voorbij. De site die je bezocht is weg en ineens bevind je je op een of andere casino- of datingsite die probeert jou lid te laten worden. Dit soort sites zijn uiteraard niet te vertrouwen, maar het problematisch dat ze überhaupt al in staat zijn geweest om hun advertentie aan je te laten zien. Dit kan grofweg twee oorzaken hebben: je hebt malware op je computer die ervoor zorgt dat je telkens wordt omgeleid, of er bevindt zich code op de website die je bezocht die zorgt voor de omleiding (waarvan de eigenaar vaak geen weet heeft). Controleer eerst of je zelf niet geïnfecteerd bent. Zo niet, maak dan van zo’n situatie altijd melding bij Google. Die kan vervolgens onderzoeken wat er aan de hand is, en heeft ook het overwicht om ervoor te zorgen dat het probleem wordt opgelost.

©PXimport

Tip 15: Smartphone

Reclame op je smartphone is een heel andere tak van sport. Die tref je meestal aan in de apps die je koopt of gratis downloadt. Reclame in je browser kan ook voorkomen, maar de meeste reclame komt toch echt voor in apps. Wat je daartegen kunt doen? Vaak is de enige manier om reclame te verwijderen, het doen van een in-app-aankoop in de betreffende app. We raden je wel aan eerst heel zeker te weten dat je de app wilt blijven gebruiken voordat je tot zo’n in-app-aankoop overgaat. Als je een betaalde app koopt in de App Store of Play Store en je bent tóch niet tevreden, dan kun je je geld terugkrijgen. Maar bij een in-app-aankoop is dat niet het geval. Dus wil je die app toch maar niet gebruiken, dan ben je de investering om van de reclame verlost te zijn, kwijt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING