ID.nl logo
Zo stop je irritante reclames op internet
© PXimport
Huis

Zo stop je irritante reclames op internet

Reclames op internet zijn bloedirritant toch? Tja, wij vinden van niet, als makers van bladen en websites bieden wij ook reclame aan. Wél vinden we dat reclame iets is waar zorgvuldig mee omgesprongen moet worden en waarmee absoluut niemand lastiggevallen mag worden. En juist daar gaat het nog weleens mis, en dan wordt reclame inderdaad bloedirritant. Gelukkig hoef je in dit soort gevallen niet lijdzaam te gaan zitten afwachten, je kunt daar zelf iets aan doen.

Tip 01: Noodzaak

We gaven het in het intro al aan: wij zijn natuurlijk niet tegen reclame. Niet alleen omdat wij daar als bedrijf deels van afhankelijk zijn, maar simpelweg omdat het een noodzakelijkheid is in een wereld waarin de meeste content gratis wordt aangeboden. Daarbij, als wij een nieuwe special of een nieuw tijdschrift op de markt brengen waarvan we denken dat jij er wild enthousiast van zou worden, dan is het belangrijk dat we jou dat (met jouw goedvinden) kunnen laten weten. Dat is wat ons betreft ook waar reclame voor is bedoeld: een manier om mensen op de hoogte te stellen van iets waarop ze zitten te wachten. En dus absoluut niet als een instrument om iedereen alles dat wij maken door de strot te duwen. Een reclamevrij internet is als reclamevrije televisie: niet mogelijk. Alhoewel, Netflix doet het natuurlijk wél, maar kan dat alleen door maandelijks een bedrag bij je af te schrijven (en dat bedrag is eind vorig jaar op de valreep nog even flink verhoogd). In dit artikel behandelen we reclame niet als de duivel, want dat is het niet. Partijen die zich niet aan eerlijke praktijken houden daarentegen, mag je wat ons betreft best onder die categorie scharen. Want die verknallen het voor iedereen.

©PXimport

Tip 02: Goed versus slecht

Goed en slecht, dat zijn nogal krachttermen. Want slechte reclame, bestaat zoiets? Absoluut, net zoals er goede reclame bestaat, en alle tientallen tinten die daartussen zitten. Wat wij beschouwen als slechte reclame heeft niet eens zoveel te maken met de inhoud, maar met de manier van presenteren. Een advertentie is iets waar je vrijwillig op zou willen klikken omdat je geïnteresseerd bent. Wanneer je zo gemanipuleerd wordt dat je per ongeluk op een advertentie klikt terwijl dat niet de bedoeling was, dan vinden wij dat slechte reclame. Denk hierbij aan advertenties met de knop Download op een downloadsite om je te laten denken dat je een programma downloadt, terwijl je alleen maar wordt omgeleid naar een ander programma. Of een advertentie die zo wordt geladen dat het scherm verspringt, zodat je er per ongeluk op klikt. Een uitgever van een website is te allen tijde verantwoordelijk voor de inhoud, en dus ook de reclame. Als je wordt geconfronteerd met oneerlijke of ‘slechte’ reclame op deze manier, is het wat ons betreft geen schande om die te blokkeren.

Tracking cookies helpen je juist minder irritante reclames te zien

-

Tip 03: Tracking cookies

Hoe zit het eigenlijk met tracking cookies? Die zijn wel slecht toch? De Europese Unie heeft er zelfs een speciale wet voor aangenomen. Oef, ja, die verschrikkelijke cookiewet. Die is bedoeld om mensen bewuster te maken van cookies. Maar deze wet heeft vooral geleid tot een situatie waarin we allemaal op Accepteren klikken, omdat de website anders niet lekker meer werkt. Zolang tracking cookies gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn – het voorschotelen van reclame die je waarschijnlijk interessant vindt – zien we daar absoluut geen kwaad in. Vooral niet omdat de informatie niet tot het individu te herleiden is. Wij raden je af om álle cookies uit te schakelen, zelfs als je totaal geen interesse hebt in reclame op basis van je interesses (want dat is wat cookies onder andere realiseren). Websites functioneren namelijk vaak niet meer goed zonder cookies: je voorkeuren worden bijvoorbeeld ook in een cookie vastgelegd. We raden je vooral aan om de instellingen van de diensten die je gebruikt aan te passen, zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Hoe? Dat zullen we je in de volgende tips laten zien.

©PXimport

Tip 04: Adblockers

We duiken eerst in de adblockers. Zoals advertenties een slechte reputatie hebben bij consumenten, hebben adblockers een slechte reputatie bij bedrijven. Ze worden gezien als slecht, omdat mensen er advertenties mee kunnen verbergen. Wij zien dat anders: als je gebruikers niet lastigvalt met vervelende advertenties, hebben zij ook geen reden om je advertenties te verbergen. In dat opzicht is een adblocker juist fantastisch om het kaf van het koren te scheiden, en dan komen we bij de goede adblocker Adblock Plus. Dit programma was ooit bedoeld om alle reclame mee van internet te weren, inmiddels is het een programma om vooral partijen te ‘straffen’ die zich niet aan de regels houden. Surf naar www.adblockplus.org en download de extensie voor de browser van je keuze. Zodra je dat hebt gedaan, worden vervelende advertenties geblokkeerd, daar hoef je helemaal niets voor te doen. Uiteraard heb je zelf ook controle, daarvoor kies je op het pictogram van Adblock Plus in je browser en vervolgens op Opties.

©PXimport

Tip 05: Whitelisten

Wanneer je Adblock Plus installeert, dan wordt automatisch de EasyList Dutch + Easy List geactiveerd. Dit is een filter dat automatisch sites blokkeert waarvan bekend is dat ze irritante reclames bevatten. Zo’n lijst is natuurlijk nooit allesomvattend. Via het menu Opties kun je in het tabblad Filters eenvoudig zelf url’s toevoegen van sites waarvan je de reclame irritant of opdringerig vindt. Maar andersom kan het natuurlijk ook. Stel dat er een site is die je graag steunt (we noemen maar een dwarsstraat: computertotaal.nl) en waarvan je weet dat de advertentie-uitingen wel iets bijdragen aan je internetervaring in plaats van dat ze daar afbreuk aan doen, dan kun je die site whitelisten. Je doet dat in het tabblad Vertrouwde domeinen. Je typt daar het domein in van de website waarvan je reclame geen probleem vindt, en klikt vervolgens op Domein toevoegen. De reclame op dit domein zal voortaan gewoon getoond worden. Je beloont hierdoor de eigenaar van de website die zich aan de regels houdt (en stelt daar indirect de toekomst van de site mee veilig).

©PXimport

E-mailreclame is geen spam en spam is geen e-mailreclame

-

Tip 06: E-mailreclame

Je ziet niet alleen in je browser reclame, maar ook in je e-mailbox. Waarschijnlijk denk je nu direct aan spam, maar daar doelen we nu niet op (spam behandelen we in tip 7). We bedoelen hier promotionele mails waarvoor je je hebt opgegeven, en die informatie bevatten over producten en diensten die je gebruikt of winkels waar je graag winkelt. Maar als al die reclames telkens tussen al je andere mails terechtkomen, wordt je mailbox zowat onbruikbaar. Onze eerste tip zou zijn: gebruik Gmail. Gmail heeft een vrijwel feilloos reclamefilter. Reclame komt wel binnen, maar wordt netjes ingedeeld in de map reclame. Zo kun je die mailtjes doorlopen wanneer je daar zin in en tijd voor hebt. Wil je geen Gmail gebruiken, dan raden we je aan om een extra e-mailadres te nemen dat je uitsluitend gebruikt voor het registreren bij websites. Alle reclame, updates en andere site-gerelateerde e-mails komen dan binnen op het account dat je daar speciaal voor hebt genomen. En je gebruikt je gewone e-mailaccount voor communicatie met vrienden, familie, collega’s enzovoort. Extra handig: ontvang je ineens reclame op je gewone account, dan weet je dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt.

Tip 07: Spam

Een reclame-mail waar je niet om hebt gevraagd, heet spam. In 2009 was spam verantwoordelijk voor 90% van al het e-mailverkeer! In 2017 lag dat percentage een stuk lager, maar 55% is nog altijd erg veel. Spam kan je mailbox behoorlijk vervuilen, het is dan ook belangrijk om er korte metten mee te maken. Onder andere Gmail is ook heel goed in het scheiden van spam van gewone e-mail, en het gebruiken van een apart account werkt hier ook. Maar de belangrijkste tip die we hier willen geven: rapporteer spam en phishing-mails áltijd. Wees daarnaast zorgvuldig met je e-mailadres. Die leuke apps die je toestemming geeft op Facebook? Dat zijn soms alleen maar manieren om aan je e-mailadres te komen. Online wedstrijden, stemacties, en noem maar op … elke plek waar je je e-mailadres invult is een plek die kan leiden tot een toename van spam.

Zorg er trouwens ook voor dat je gebruikersnaam bij Twitter, Instagram enzovoort niet hetzelfde is als bijvoorbeeld het gedeelte voor het apenstaartje in je Gmail of Outlook-adres. Bots scannen dit soort namen en produceren daar adressen van, in de hoop dat er een paar hits tussen zitten (en dat gebeurt regelmatig). Spam wil je voorkomen, niet genezen.

©PXimport

Tip 08: Reclame in Gmail

Stel dat je Gmail gebruikt, dan heb je dus de reclame-mails die apart gezet worden, je hebt de spamberichten, en daarnaast nóg een vorm van reclame: de reclame die Google je toont. Het gaat hier om gepersonaliseerde reclame. Wanneer je met je Google-account bent ingelogd, houdt Google bij welke websites er bezocht worden. Aan de hand daarvan wordt reclame in Gmail getoond. Die reclames kun je niet uitzetten, wél kun je heel eenvoudig aangeven dat je bepaalde reclame onwenselijk vindt. Wanneer je reclame ziet in Gmail, kun je op het kruisje klikken naast deze reclame om hem te verbergen. Ook kun je op het pictogram met de i klikken en vervolgens op Advertenties zoals deze beheren. Je kunt dan aangeven dat je advertenties van deze adverteerder nooit meer wilt zien. Zo zorg je er steeds een beetje meer voor dat de advertenties die je te zien krijgt aansluiten bij wat je ook echt wilt zien. Hier kun je daarnaast aangeven wat je voorkeuren zijn, zodat je niet alleen advertenties kunt afwijzen, maar ook juist kunt zeggen waarvan je meer zou willen zien.

©PXimport

Tip 09: Reclame op Facebook

Als reclame en advertenties ergens een onderwerp van discussie vormen, dan is het wel op Facebook. Ook daar geldt: als adverteerders hun best doen en hun advertenties richten aan de juiste mensen, dan is dat fantastisch. Worden de advertenties zonder onderzoek aan iedereen gestuurd met een Facebook-account, dan is het bloedirritant. Gelukkig kun je op Facebook heel eenvoudig bijsturen wat er op jouw tijdlijn komt. Belangrijk: klik niet op Vind ik leuk uit verveling. Like en deel alleen zaken die je echt leuk vindt, want op basis daarvan worden advertenties voorgeschoteld. Nog belangrijker: verberg de advertenties (en posts) die je niet wilt zien. Daar is niets onaardigs aan – sterker nog – je helpt jezelf, Facebook én de adverteerder ermee. Laatstgenoemde omdat hij geen budget meer hoeft te ‘verspillen’ aan iemand die de advertentie toch niet wil zien. Een advertentie verberg je door op de drie stipjes naast de advertentie te klikken en vervolgens op Advertentie verbergen. Geef ook aan waarom je de advertentie niet meer wilt zien, dat heeft namelijk ook effect op de andere advertenties die je te zien krijgt. Als een adverteerder het echt heel bont maakt, kun je ook klikken op Advertentie rapporteren.

©PXimport

Ongewenste berichten op Twitter voorkom je door grenzen te stellen aan wie je iets mag sturen

-

Tip 10: Reclame op Twitter

Opmerkelijk genoeg wordt reclame op Twitter vaak als storender ontvangen dan reclame op Facebook. Dat heeft alles te maken met de aard van het medium. Twitter gaat om korte teksten en snelle communicatie. Eigenlijk passen advertenties daar niet bij. Maar goed, Twitter is gratis en wil ook ergens geld aan verdienen, dus uitschakelen is niet mogelijk. Afstemmen op je interesses wel. Klik hiervoor op je profielfoto in Twitter en vervolgens op Instellingen privacy. Scrol nu helemaal omlaag en verwijder het vinkje bij Privéberichten ontvangen van iedereen, dan maak je direct korte metten met spam bij je Direct Messages. Vervolgens kijk je onder het kopje Personalisatie en gegevens bij de optie Sommige toestaan en klik je op Wijzigen. Je kunt dan aangeven of Twitter z’n advertenties mag personaliseren op je activiteit op Twitter, je activiteit op andere websites enzovoort. Schakel je dit uit, dan krijg je nog steeds advertenties, maar dan niet meer gebaseerd op je interesses.

©PXimport

Tip 11: Reclame op Pinterest

Met de reclame op Pinterest hebben we een beetje een haat-liefde-verhouding. De aanbevolen pins, zoals de reclame heet, worden wat ons betreft namelijk zo ‘subtiel’ tussen de rest van je pins geschoven, dat je niet altijd door hebt dat het reclame is. Tegelijkertijd is Pinterest de enige partij die het mogelijk maakt om de weergave van deze gesponsorde content volledig uit te schakelen, waardoor we eigenlijk juist geneigd zijn om Pinterest te steunen. Als je de aanbevolen pins wilt uitschakelen, dan klik je in Pinterest op je profielfoto en vervolgens op Instellingen. Wanneer je nu klikt op het tabblad Startpagina, dan kun je bovenin aangeven dat je geen aanbevolen pins meer op je startpagina wilt zien. Onder het kopje Accountinstellingen kun je, net als bij de andere sociale netwerksites, aangeven wat voor informatie Pinterest mag verzamelen om je advertenties te personaliseren.

©PXimport

Tip 12: Reclame op LinkedIn

Ook LinkedIn heeft uiteraard reclame, al moeten we eerlijk zeggen dat we die reclame vaak wel kunnen waarderen. Op LinkedIn worden doorgaans geen producten aangeboden, maar vacatures, netwerkmogelijkheden en andere relevante zaken voor iedereen die actief is op LinkedIn in z’n werkgebied. Mocht je toch zelf willen bepalen wat je wel en niet te zien krijgt op dit sociale netwerk, klik dan op je profielfoto en vervolgens op Privacy en Instellingen (we vinden het overigens heel fijn dat alle sociale netwerken hun menunamen gelijktrekken). Onder het kopje Privacy van gegevens en reclame kun je nu precies aangeven wie je kan vinden met behulp van je contactgegevens (want verkapte reclame op LinkedIn komt vaak in de vorm van mensen die schaamteloos contact met je opnemen). Klik je bij Advertentievoorkeuren op Wijzigen, dan kun je aangeven of LinkedIn je advertenties mag tonen op basis van je interesses.

Tip 13: Sponsored search

Zijn advertenties in je zoekresultaten storend? Daar zijn de meningen over verdeeld. Aan de ene kant zorgen deze advertenties ervoor dat je snel vindt wat je zoekt (bij een partij die geld heeft om te adverteren). Aan de andere kant worden die advertenties vaak zo gemanipuleerd dat het lijkt alsof ze hebben wat je zoekt, maar dat blijkt dan niet zo te zijn. Helaas is er aan deze advertenties weinig te doen (zonder adblocker), het enige dat je kunt doen is zorgen dat ze zo goed mogelijk aansluiten bij je voorkeuren. Hoe je dat in Google doet, hebben we omschreven in tip 8. Toch hebben we nog een kleine tip voor je als je niet zo gehecht bent aan Google: Bing, de zoekmachine van Microsoft heeft in Nederland minder advertenties. Je hoeft dan niet allerlei fratsen uit te halen en instellingen aan te passen, maar kunt gewoon de zoekmachine van Bing gebruiken.

©PXimport

Reclame is niet altijd vrijwillig, soms gaat je browser met je aan de haal

-

Tip 14: Browser-hijacking

Dan is er ook nog een vorm van reclame die eigenlijk niet echt een vorm van reclame is, maar een vorm van malware. Soms bezoek je een site en flitst er ineens van alles aan je voorbij. De site die je bezocht is weg en ineens bevind je je op een of andere casino- of datingsite die probeert jou lid te laten worden. Dit soort sites zijn uiteraard niet te vertrouwen, maar het problematisch dat ze überhaupt al in staat zijn geweest om hun advertentie aan je te laten zien. Dit kan grofweg twee oorzaken hebben: je hebt malware op je computer die ervoor zorgt dat je telkens wordt omgeleid, of er bevindt zich code op de website die je bezocht die zorgt voor de omleiding (waarvan de eigenaar vaak geen weet heeft). Controleer eerst of je zelf niet geïnfecteerd bent. Zo niet, maak dan van zo’n situatie altijd melding bij Google. Die kan vervolgens onderzoeken wat er aan de hand is, en heeft ook het overwicht om ervoor te zorgen dat het probleem wordt opgelost.

©PXimport

Tip 15: Smartphone

Reclame op je smartphone is een heel andere tak van sport. Die tref je meestal aan in de apps die je koopt of gratis downloadt. Reclame in je browser kan ook voorkomen, maar de meeste reclame komt toch echt voor in apps. Wat je daartegen kunt doen? Vaak is de enige manier om reclame te verwijderen, het doen van een in-app-aankoop in de betreffende app. We raden je wel aan eerst heel zeker te weten dat je de app wilt blijven gebruiken voordat je tot zo’n in-app-aankoop overgaat. Als je een betaalde app koopt in de App Store of Play Store en je bent tóch niet tevreden, dan kun je je geld terugkrijgen. Maar bij een in-app-aankoop is dat niet het geval. Dus wil je die app toch maar niet gebruiken, dan ben je de investering om van de reclame verlost te zijn, kwijt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review LG OLED EVO 65G56LS – Opnieuw de grens verlegd
Huis

Review LG OLED EVO 65G56LS – Opnieuw de grens verlegd

LG blijft verbetert de oled-techniek nog veel verder en dat werpt dit jaar eindelijk zijn vruchten af. De LG OLED EVO 65G56LS is uitgerust met een nieuw type oled-paneel dat aanzienlijk meer piekhelderheid en kleurbereik levert. Daarnaast heeft LG webOS 25 uitgerust met een aantal AI-functies die het gebruiksgemak moeten verbeteren.

Fantastisch
Conclusie

LG toont met de G5 dat er nog flink wat vooruitgang geboekt kan worden in oled-technologie. Perfect is deze tv echter nog niet, vooral in heel donkere beelden moet LG de software nog aanpassen om ruis en zichtbare gradaties te vermijden.  De LG OLED EVO 65G56LS haalt uit het nieuwe oled-paneel echter wel een indrukwekkende piekhelderheid, en erg ruim kleurvolume. We durven bijna zover gaan om te zeggen dat hij de klassieke zwakke punten van oled elimineert. Samen met de uitstekende kalibratie geniet je zo in Filmmaker Mode van bijna referentie beeldkwaliteit. De ingebouwde luidsprekers leveren een aangename klank, wel jammer dat LG DTS-ondersteuning geschrapt heeft. De nieuwe AI-features in webOS 25 moeten duidelijk nog verder rijpen, voorlopig leveren ze geen meerwaarde, maar webOS blijft wel erg gebruiksvriendelijk. De nieuwe afstandsbediening sluit aan bij de moderne trend met minder toetsen. Gamers tot slot vinden op de G5 alles wat ze maar kunnen wensen. Dit is een topmodel, met een bijhorend prijskaartje, maar hij is het zeker waard.

Plus- en minpunten
  • Alpha11-processor met uitstekende beeldverwerking
  • Fantastische HDR-beelden in HDR10 en Dolby Vision
  • Goede kijkhoek en anti-reflectie
  • WebOS 25, met vijf jaar lang nieuwe versies
  • Advertenties op het Home-scherm
  • Geen ondersteuning voor HDR10+ en DTS
  • Voorlopig weinig meerwaarde met AI

 

LG OLED EVO 65G56LS (2025)

  • Adviesprijs: 3,299 euro
  • Wat: Ultra HD 4K 165 Hz W-OLED-tv
  • Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (48 Gbps), ARC/eARC, ALLM, VRR, HFR), 3x usb, 1x optisch digitaal uit, 2x antenne, 1x IR-blaster, Wifi 6 (802.11ax), ethernet, Bluetooth 5.3, WiSA
  • Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, Dolby Atmos, webOS 25, AirPlay 2, Google Cast, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, Alpha 11 gen2 processor
  • Afmetingen: 1.441 x 910 x 263 mm (incl. voet)
  • Gewicht: 26,6 kg (incl. voet)
  • Verbruik (per 1000 uur): SDR 85 kWh (E) / HDR 222 kWh (G) 

De nieuwe G-serie van LG is verkrijgbaar in twee versies. Een met een centrale voet in doos zoals ons testmodel, te herkennen aan de letters ‘LS’ achteraan en een model met een meegeleverde wandbeugel, die modellen hebben de letters ‘LW’ achteraan. De G-reeks mikt nog steeds in eerste instantie op wandmontage. Het toestel zelf is 24mm diep, dat lijkt misschien veel, maar die dikte heeft het wel over het hele oppervlak. Er is geen behuizing voor elektronica die verder uitsteekt. De rand is afgewerkt met een zilverkleurige strip, en dat geeft deze tv van opzij bekeken echt een premium look. De wandbeugel is verstelbaar, je kunt het toestel beperkt links en rechts draaien. De voet kun je monteren in twee posities, hoog en laag, in de hoge positie is er ruim plaats voor een soundbar. Het moet gezegd ook op een tv-meubel ziet hij er prima uit, wandmontage is zeker geen verplichting. 

Aansluitingen

De selectie aansluitingen die LG gebruikt is al enige tijd onveranderd gebleven, maar is dan ook erg goed. Met vier hdmi-poorten die allemaal de maximale hdmi 2.1-bandbreedte (48Gbps) leveren, zitten gamers in ieder geval gebeiteld. Verdere gamingfuncties zijn ALLM, 4K120 en VRR (AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync). PC-gamers kunnen zelfs tot 4K165 gaan, dat is een duidelijke upgrade ten opzichte van vorig jaar. Input-lag is altijd een sterk punt geweest bij LG, dat is dit jaar niet anders, in 4K60 meten we 10,5ms, in 2K120 zelfs maar 5,5ms. Op poort 2 kan je ARC/eARC gebruiken, gamers die een soundbar willen aansluiten, houden nog steeds drie volwaardige HDMI-poorten over. 

Wil je de opstelling zo netjes mogelijk houden, altijd mooi bij een premium tv, dan kun je de bijgeleverde IR-blaster gebruiken om brontoestellen te besturen met de LG-afstandsbediening, ook als die apparaten bijvoorbeeld in een kast staan. De G5 ondersteunt het WiSA-protocol (Wireless Speaker and Audio Association), maar is beperkt tot 2.1-configuraties. Daarmee is jammer genoeg geen draadloze surroundopstelling mogelijk. Alle kabels kun je via twee clips en twee verzonken kanalen wegleiden naar de voet. 

Nieuw oled-paneel, nieuw record

Nieuwe ontwikkeling op vlak van oled-technologie zijn niet uitzonderlijk. Twee jaar geleden introduceerde LG bijvoorbeeld oled-panelen met een laag microlenzen die voor een mooie verbetering in helderheid zorgden. Die microlenzen zijn op de G5 echter niet meer aanwezig. In ruil gebruikt dit model een gloednieuw paneel dat een andere opbouw van de oled-materialen gebruikt. Onder de naam OLED evo Met Brightness Booster Ultimate belooft de G5 hogere piekhelderheid en een breder kleurbereik. En dat blijken geen loze beloftes. Op het 10%-venster haalt de G5 2409 nits, en op een volledig wit beeld zelfs 356 nits. 

Lees ook: Zo testen we televisies

Dat alles gemeten in de uitstekend gekalibreerde HDR Filmmaker mode. Ter verduidelijking, dat is een 50 procent verbetering tegenover de G4 van vorig jaar, en voldoende om de kop van het oled-peloton aan te voeren. Vooral de verbetering op het volledig wit veld is impressionant. Daardoor moet de G5 nu de helderheid veel minder laten dalen als het beeld veel wit bevat, iets wat op vorige generaties nog merkbaar was. Ook het kleurbereik is weer groter geworden, en met 99,9% P3 is de G5 perfect uitgerust voor prachtige HDR-beelden. Het paneel had een uitstekende uniformiteit en weert zeer goed reflecties. De kijkhoek is prima.

De Filmmaker Mode is er voor wie minimale beeldverwerking wil, en de mooiste beelden getrouw aan de intentie. In SDR laat dat prachtige resultaten zien, maar de echte pracht van de G5 komt tevoorschijn bij HDR-beelden. Ook hier is de kalibratie nagenoeg perfect met enorm veel witdetail, intense kleuren, en dankzij de hoge piekhelderheid tintelende lichtaccenten. Kleuren worden goed bewaard als ze zeer helder zijn, dat dankt de tv aan het nieuwe paneel. Enkel in de donkerste beelden laat de G5 wat steken vallen. Er is veel schaduwdetail, maar in sommige beelden merken we veel ruis die het beeld ruw maakt en detail verbergt. In een ander geval was er wat blokvorming en bandvorming zichtbaar. We hopen dat LG nog wat aan de software kan sleutelen. 

Prima beeldverwerking

De Alpha11 beeldprocessor is aan zijn tweede generatie toe, maar nieuwe features lijken er niet te zijn. De upscaling en ruisonderdrukking zijn erg goed. In deinterlacing van 1080i-beeld merkten we op een testpatroon opnieuw een foutje waardoor kamvorming zichtbaar was, al bleek dat bij de meeste content niet tot problemen te leiden. Kleurstroken in zachte gradiënten elimineer je met de Vloeiende Gradatie-instelling, maar activeer die enkel als je het echt nodig acht, en dan alleen in de laagste stand. In een van onze testclips veegde die instelling ook wolken uit de lucht. Ook de dynamische tonemapping waar we gebruikelijk erg tevreden over zijn, laat je op dit model beter uit inactief.

Die maakte het beeld te helder, waardoor het aan contrast en impact verliest. Bovendien levert de G5 ook zonder dynamische tonemapping knap beeld. Goede punten waren er voor de bewegingsscherpte. Het oled-paneel laat nauwelijks of geen dubbele rand optekenen rond bewegende voorwerpen. Wie in 24Hz-filmmateriaal te veel last heeft van judder bij snelle camerabewegingen, activeert best TruMotion, bijvoorbeeld in ‘Cinematografische Beweging’ als je minimale invloed wenst. Maar ook hogere instellingen leverden goede resultaten, en de G5 toonde erg weinig beeldfouten zelfs met TruMotion in de Vloeiend-stand. 

Geen DTS-ondersteuning meer

Het is jammer, maar de G5 ondersteunt alleen nog maar Dolby Atmos, geen DTS meer. Vooral voor mensen met een uitgebreide bibliotheek Blu-ray schijven is dat een tegenvaller. Streaming gebruikt overwegend Dolby Atmos, dus daar weegt dat gebrek minder. De 60 Watt 4.2 kanaalsoplossing leek ons onveranderd. De klank is goed gebalanceerd, met een warm karakter en duidelijke baslijn. Zelfs surround is goed hoorbaar. Voor veel mensen zal dit volstaan, maar voor echte bioscoop audio zal een soundbar toch vereist zijn. Nieuw dit jaar is de Personal Sound Wizard. Die laat je een aantal keer in groepen van vier fragmenten horen met verschillende geluidsinstellingen, jij duidt aan wat je het best vindt klinken. Na de test bepaalt de processor op basis van je keuzes je geprefereerde klankinstellingen. Iets gelijkaardig bestond vorig jaar al voor beeld, maar we vinden dat je daar beter voor Filmmaker Mode of Cinema beeldmode kiest. Bij audio mogen persoonlijke voorkeuren wat meer doorwegen. 

WebOS 25, AI als persoonlijk hulpje

Kunstmatige intelligentie moet de nieuwe troef zijn van webOS 25, maar al deze nieuwe functies bleken niet te werken in het Nederlands. Voice ID, waarbij de tv je herkent op basis van je stem is nog niet beschikbaar in Nederlands. Maar ook andere functies, zoals de AI Chatbot die je moet helpen bij eenvoudige vragen zoals het aanpassen van beeldkwaliteit of aanbevelingen geven voor content, leek zelden te weten wat hij met onze vragen moest doen. LG kondigde ook generatieve kunst aan die je kan gebruiken in de screensaver, maar ook dit was nog niet beschikbaar. Nu missen we die AI-functies wel niet, de G5 is zo ook gebruiksvriendelijk, maar we hopen toch dat dit via software updates verbeterd wordt. 

In dit overzichtsartikel vind je alle informatie over webOS. WebOS 25 is van uitzicht niet echt veranderd op wat details na. Zo kan je live tv en HDMI-ingangen nu als tegels toevoegen in de rij met apps op het Home-scherm. Apps en Quick Cards die je niet gebruikt, kan je verbergen. Het app-aanbod is erg ruim en de G5 ondersteunt Airplay2 en Google Cast. LG toont helaas reclame op het Home-scherm en in de screensaver, lees in dit artikel hoe je reclame verwijdert.

De ‘Magic Remote’ heeft een nieuw ontwerp gekregen. Een rechthoekige vorm met afgeronde hoeken, en vooral minder toetsen. Weg zijn de cijfer- en kleurtoetsen, de volume- en kanaaltoetsen zijn nu kanteltoetsen. De mute-toets is verdwenen, muten doe je door de volume knop lang naar beneden te duwen. De ingangen-toets is vervangen door een Home Hub-toets, maar wanneer je die lang indrukt, toont de tv de ingangen. De aanwijsfunctie is gebleven, je kan de cursor op het scherm besturen door de afstandsbediening te bewegen. De afstandsbediening oogt moderner, en het gebruiksgemak is prima, maar we zouden hem niet beter noemen dan de oude versie. 

Conclusie

LG toont met de G5 dat er nog flink wat vooruitgang geboekt kan worden in oled-technologie. Perfect is deze tv echter nog niet, vooral in heel donkere beelden moet LG de software nog aanpassen om ruis en zichtbare gradaties te vermijden.  De OLED65G56LS haalt uit het nieuwe oled-paneel echter wel een indrukwekkende piekhelderheid, en erg ruim kleurvolume. We durven bijna zover gaan om te zeggen dat hij de klassieke zwakke punten van oled elimineert. Samen met de uitstekende kalibratie geniet je zo in Filmmaker Mode van bijna referentie beeldkwaliteit.

De ingebouwde luidsprekers leveren een aangename klank, wel jammer dat LG DTS-ondersteuning geschrapt heeft. De nieuwe AI-features in webOS 25 moeten duidelijk nog verder rijpen, voorlopig leveren ze geen meerwaarde, maar webOS blijft wel erg gebruiksvriendelijk. De nieuwe afstandsbediening sluit aan bij de moderne trend met minder toetsen. Gamers tot slot vinden op de G5 alles wat ze maar kunnen wensen. Dit is een topmodel, met een bijhorend prijskaartje, maar hij is het zeker waard.

▼ Volgende artikel
Tekst kopiëren en plakken? Zo krijg je toegang tot het klembord op Android
Huis

Tekst kopiëren en plakken? Zo krijg je toegang tot het klembord op Android

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar ook Android heeft – net als Windows – een klembord. Daarmee kun je gemakkelijk tekst kopiëren van de ene app naar de andere. Maar hoe open je dat klembord eigenlijk? En waar vind je wat erop staat? Je leest het in dit artikel!

Wat gaan we doen?

In dit artikel leggen we uit hoe kopiëren en plakken in Android precies werkt. Dat geldt voor zowel Android-smartphones en Android-tablets.

  • Zo werkt kopiëren, knippen en plakken
  • Knippen en plakken vanuit toetsenbord
  • Verbeteringen dankzij Android 13

Wil je meer weten over de veiligheid van Android? Lees dan het artikel Alles wat je moet weten over Android-beveiliging

Tekst of afbeeldingen kopiëren en plakken: het is een van de basisfuncties van elk besturingssysteem. Ook Android ondersteunt dit natuurlijk. Je kunt iets kopiëren in de ene app en het vervolgens plakken in een andere. Maar het Android-klembord kan meer dan alleen dat. Alles wat je kopieert, wordt daar namelijk tijdelijk opgeslagen. Handig als je per ongeluk iets hebt weggehaald, iets wilt terugvinden of gewoon even wilt kijken wat je allemaal hebt gekopieerd.

Let wel: hoe je precies bij het klembord komt, hangt af van je toestel en de Android-versie die je gebruikt. Zo hebben merken als Samsung en LG hun eigen klembordfunctie ingebouwd. Andere toestellen vereisen meestal een specifieke toetsenbord-app om het klembord te kunnen openen. In dit artikel leggen we je uit hoe je dat doet met zo’n toetsenbord-app.

Klembord binnen toetsenbord-apps

Om toegang te krijgen tot het klembord, heb je een toetsenbord-app nodig die die functie ondersteunt. Populaire keuzes zijn Gboard van Google en SwiftKey van Microsoft. Beide bieden vergelijkbare klembordfuncties, dus je kunt zelf kiezen welke je het prettigst vindt. Download en installeer de app, en stel deze daarna in als je standaard toetsenbord.

©PXimport

Met een ander toetsenbord in Android heb je meer mogelijkheden.

Dat instellen doe je via het instellingenmenu van je Android-telefoon. Gebruik het zoekveld bovenin het scherm en typ 'toetsenbord'. Je krijgt dan een lijst met resultaten. Kies de optie waarmee je het standaard toetsenbord kunt wijzigen en tik daarop.

Kies vervolgens de toetsenbord-app die je net hebt geïnstalleerd, zoals Gboard of SwiftKey. Let op: de vormgeving van de instellingen kan per toestel verschillen. Gebruik je liever een andere toetsenbord-app met klembordfunctie? Geen probleem – zolang je maar de juiste app selecteert bij het instellen.

Tekst kopiëren en plakken

Het klembord werkt meestal alleen met tekst. Wil je iets kopiëren naar een andere app? Selecteer dan een stuk tekst en kopieer het. Open bijvoorbeeld WhatsApp, ga naar een chat en houd het tekstveld even ingedrukt om de tekst direct te plakken. Soms zie je ook een klembordsymbooltje verschijnen, net boven het toetsenbord en onder het tekstveld. Tik daarop om het volledige klembord te openen.

Zie je dat symbooltje niet meteen? Dan krijg je waarschijnlijk eerst de suggestie om alleen de laatst gekopieerde tekst te plakken. Tik in dat geval op het witte rondje met het pijltje naar rechts – zo krijg je alle opties te zien.

Onder het kopje Recent zie je een lijstje met wat je als laatste hebt gekopieerd. Tik op een item om het direct in het tekstveld te plakken. Let wel: deze lijst wordt na een tijdje automatisch geleegd. Gebruik je vaak dezelfde tekst? Dan kun je die vastpinnen, zodat hij bewaard blijft. Zowel Gboard als SwiftKey ondersteunen deze functie: houd het item ingedrukt en kies voor Vastpinnen.

Klembord sinds Android 13

Sinds Android 13 is het klembord flink verbeterd. De basis is nog steeds hetzelfde: je kopieert tekst of een afbeelding in de ene app en plakt die in een andere. Maar de manier waarop je het klembord gebruikt, is een stuk handiger en overzichtelijker geworden. Dat maakt het werken met meerdere fragmenten tegelijk een stuk efficiënter.

Een van de grootste vernieuwingen is dat je nu meerdere items kunt bewaren – zowel tekst als afbeeldingen. Alles wat je kopieert, verschijnt in een nieuw klembordpaneel. Je opent dat paneel via het meldingscentrum of door een tekstveld lang ingedrukt te houden. Daar kun je door je gekopieerde items bladeren, kiezen wat je wilt plakken, en dingen die je niet meer nodig hebt, direct verwijderen. Je kunt zelfs een tekstfragment nog aanpassen voordat je het plakt.

Het klembordpaneel dat in Android 13 zijn intrede heeft gemaakt.

Met de komst van Android 13 werden er ook meteen een aantal nieuwe privacyfuncties voor het klembord geïntroduceerd. In eerdere versies konden apps op de achtergrond soms ongemerkt meelezen wat je had gekopieerd – met alle risico’s van dien. Nu heb je als gebruiker veel meer controle. Zo is er een nieuwe toestemmingsvraag voor klembordtoegang én krijg je een melding als een app probeert mee te kijken. Een stuk veiliger dus.